"K O M P A G N I E T"

Om livet i ØK EAC skibe.

Side 24

Hej !

Billederne er taget fra mine udmønstringer som "gnist" på Busuanga i 1974 og Andorra 1975 til 1978.

MVH
Sven Klink Hjørring

Bådøvelse

.

Andorra i Suezkanalen

Svend maler

EAC-logoet males.

Med solen agter

Andorras fodboldhold


Andorra

Poul Erik Knudsen

Kæder til tørre

Kager skal der til

Hongkong Bar i Penang med "Bussen" 74.

Mester på "bussen" 74.

Tak til "gnisten" på "Bussen" 74

Jesper Brix har fundet nedenstående billede af  "Zhan Dou 14" på nettet, og spørger om det kan være det forhenværende Pretoria.

Jeg er kommet til denne konklusion: Det må være Pretoria.

Hej Willy.

Fantastisk hvad du har fået ud af din hjemmeside siden starten, det er virkeligt et prisværdigt værk.

Så nu må jeg hellere tage mig sammen og berette lidt fra min tid i Kompagniet, men desværre er jeg altid mønstret af, før alle de andre er mønstret på, i hvert fald er der ikke mange jeg genkender.

Mit første ØK skib var MALAYA hvor jeg mønstrede som letmatros den 28 okt. 1962 for en hurtig rejse til Indien med vending i Colombo og derefter hjem igen, ca. 3 mdr. derefter afmønstring i København.    
Få dage efter mønstring, igen til Helsingør for værftsophold afmønstring igen, men påmønstring igen i Helsingør og videre til Finland og tilbage til København hvor næste rejse gik til Indonesien og til slut afmønstring i København den 23 sep.1963.
Derefter rest tid som letmatros i BLENDA fra DFDS også en snesejler på Nordsøen fra 18 nov.1963 til 12 marts 1964 så var det slut som letmatros.

Så var det ØK igen, denne MALACCA som er meget omtalt på dine sider, jeg mønstrede som matros den 7 april 1964 til en hurtig Indien rejse på ca. 3 mdr., men ak og ve jeg mønstrede først af igen den 29 okt.1964, så rejsen blev længere end forventet.
Det startede som en sædvanlig Indien tur med de sædvanlige 14 dage i Bombay hvor noget af tiden blev brugt på ” Seven Elleven” osv. efter Bombay 30 dage på reden ud for Colombo derefter 30 dage i Colombo, der var vi fire mand på jagttur i junglen langt oppe nordpå (krybskytteri) tror jeg nok, men det var en god tur alligevel.
Fra Colombo gik turen til Madras derefter videre til Calcutta på reden i 14 dage og derefter 36 dage i Calcutta med forhaling ind og ud ca. hver dag. Vi lastede kobber erts i alle underlaster, der blev fyldt op med Jute på reden i Chittagong, fra Chittagong til Rangoon for lastning af teak på dækket, så tilbage til Colombo, men undervejs ulmede det i lasten, det var Juten der så småt var begyndt at gløde, så i Colombo røg Juten i land til tørring/luftning og samtidig byggede vi ventilafspærring fra lasten til dækket, for kobber ertsen udviklede farlige dampe og det var noget der rev som lud og klor i næsen, men så fik vi Juten ombord igen, denne gang som dækslast på alle lugerne med surring og det hele, så gik atter en måned i Colombo med alt det bøvl.
Så var det hjemad mod det nordlige igen, men i Biscayen var orkanen startet da vi kom, og der mistede vi hele dækslasten af Juten, så den har ikke tjent guld til Kompagniet, til slut afmønstring i København den 29 okt.1964.

Det blev ØK igen, denne gang en hurtig tur fra København til Finland og retur med SARGODHA, påmønstring den 28 nov.1964 til 9 dec. 1964. Derefter 5 mdr. med DFDS,s BROAGER på Nordana linien. Så ØK igen med SIBONGA, 2 rejser til USA Vestkyst, på mønstring den 31 juli 1965 og afmønstring 9 marts 1966.

Så er det slut med Kompagniet, men det var en god tid.

Med venlig hilsen
havnechef i Assens
Niels G. Hald-Andersen.

 

Peter Jørgensen har indsendt følgende billedserie fra 1964.

Malacca i Rangoon

Kulanlæg i Stettin (Szczecin)

Havnemole i Stettin

Stettin

Udsejling fra Stettin

.

Stettin ......................................................... Lulå

.

.

Fest hos drengene/pigerne ............................................... Fyret ved San Vicente

.

Nytårsfest hos drengene ............................................ Bageren bager æbleskiver nytårsaften

.

Suez-kanalen

.

.

Hindu tempel i Madras Indien 64.

.

.

Flodbåde på Ganges

.

Hjuldamper på Ganges ........................................ lokal "kostald"

.

Gademotiver fra Calcutta

.

Busstoppested Calcutta ............................................................. Åben kloak Calcutta

.

Vejen op til Shwedagon Pagoda

.

Tempelplads ved Shwedagon Pagoda

.

Tempelplads og liggende Buddha

.

Fabeldyr på vagt

.

Shwedagon Pagoda ........................................ Maskinrum på Malacca

.

Gibraltar om styrbord

.

Malacca i frihavnen

.

Motiver fra Malacca

.

Motiver fra Malacca

.

Malacca .............................................. Bon til skibsøl

Orientplads København

.

Regnskab for udleveret grej

.

Legitimationkort til  Salpeterfabrik og B&W

.

Shorepass Rangoon og Genova

.

Velkomstfolder til sømandskirken Stettin (Szczecin) ................................................... Shorepass Madras

Stor TAK til Peter Jørgensen...

Fra en ven jeg fandt, via internet søgning.
Nej det havde jeg ikke i min fantasi forestillet mig, at efter snart 40 år, at blive ringet op af en medsejler i det gode skib M/S Malacca. Og sjovt når du siger at tiden blev brugt i Bombay til at købe tæpper, så kan jeg fortælle dig at jeg lige har fået mit tæppe tilbage, det har ligget ude ved min Mor og det kan ikke ses at det snart er 40 år, min mor er lige flyttet i beskyttet bolig så der var ikke plads til det, ja så blev det mig der skulle have det med hjem og min tatovering fra Bombay har jeg endnu og står tydeligt frem som en minde, men der er jo kommet lidt flere. Men angående det tæppe så mener jeg at vi gav ca. 600 kr for det og pengene de kom fra, at der blev købt små transistor radioer i Aden og så blev der hældt te på Whisky flasker, som så blev solgt som Whisky. Jeg kan se at jeg var om bord fra den 09-Juni 1965 til 28-Maj-1966 og skipperen hed Lassen.

MVH
Kim Thøgersen.

KOREA HONGKONG 66.

Hej Willy!
Jeg har med stor interesse læst din hjemmeside, og mindes min egen sejltid i ØK som maskinaspirant og assistent fra sidst i 60'rne til midten af 70'rne med skibe som Panama, Sinaloa, Azalea, Azuma, Jutlandia og Selandia. De sidste var jo de dengang nye containerskibe. Det var en dejlig tid som jeg mindes med glæde, men desværre er det jo ikke til at finde noget på nettet i dag af skibe fra den tid eller om ØK fra nævnte periode.
Tak for en dejlig oplevelse på din side.

Med venlig hilsen
Jørgen Olsson

Hej Willy.
Trevlig hemsida. det var kul att läsa din hemsida,det påminner om dar jag seglade till sjöss. Många minnen dyker upp när man ser din text och dina foto. Foton påminner mycket om en själv. Seglade själv under sextio-talet i 4 år. Gick i maskin som maskinist. Vilken nostalgi att läsa. Mycket trevligt. Det var tider de. Det är verkligen en fin sida du har gjort! Ska återkomma till sidan fler gånger! tack för det !

Ha det bra!
André; Johansson.

Hej Willy
Snesejleren, ja den er go´ nok det var jo hvad de blev kaldt dem fra kompagniet. Fine historier som man godt kan nikke genkendende til. Jeg har ikke mange billeder fra dengang, men jeg har flere billeder fra Busuanga og et enkelt fra sømandsklubben i Klon Toy, hvor vi sidder ved et bord ved siden af poolen. Det er fra 1966 og så har jeg flere billeder der er taget fra poopen på Busuanga ud over en flod, men om det er Bangkok eller Saigon skal jeg ikke kunne sige, jeg kan ikke huske det. Jeg har også et større billede af flere af besætningen, hvor vi sidder med nogle damer på "Pissekroen" i Manila.

M.v.h.
Ib Thomsen

BASRA FORLADER BANGKOK

Se også de andre sider !!!

BAK TIL FORSIDEN FREM


   

 

     
 TIL FORSIDEN