"K O M P A G N I E T"

Om livet i ØK EAC skibe.

Side 41

Her kommer en masse billeder fra
Preben Terkildsens fotoalbum

 

 

 

Fotoalbum købt i International Seamens Center i Shanghai 1973. Der var opsat hegn fra havnen og langs vejen til centeret, da de i Mao tiden ikke tillod kontakt til lokalbefolkningen.

Min første rejse med ØK. M/S Siena. Maskinassistent Hans Möller, Færing, og vor stewardesse Ami Andersen. Vores maskinchef var Lehmann og med Jens ?? som 1st mester. Da vi lå ved kaj i Bangkok skulle han afprøve sikkerheden på køleanlægget (ammoniak anlæg). Pu ha, sikkerhedsventilerne var placeret i sidegangen og det kan nok være der var nogle som fik travlt. Det blev han heller ikke populær på.

Søgang i Biscayen >> ødelagte containere på fordækket hvor indholdet bestod af flyttegods til en dansk familie i Hongkong. Desværre måtte de ud at købe nye møbler.

Fra samme dag i Biscayen.

Malergæng i Hongkong maler vor dejlige skib AZUMA. Sikkerhed ved arbejde over 3,5 m ??

Billedet taget på overtallig motormands kammer. Det var på flere rejser vor lille smugkro. Fra venstre: Messedreng (navn ?) – ungkok Martin Madsen fra Ølgod – motormand Rene (han havde lejlighed i Torremelinos i Sydspanien)

Min utrolig gode ven Bornholmeren. Han var jungmand og vi havde mange hyggelige stunder sammen. Desværre har vi ikke haft kontakt siden.

Preben Terkildsen falder til ro hos Bornholmeren.

Så vidt jeg husker er billedet fra Kobe 1972: Fra venstre: Bådsmand Rene, motormand frisk matros fra København  alle tiders matros som talte meget godt om M/S Boribana. Japaner matros John som altid tog hyre ud fra Yokohama sidste men ikke mindst en god messedreng.

Fra venstre: matros (færing) – matros (fin fyr) – jungmand (færing).

Her er et billede med skibets stolthed: Greven af Fejø. Han var donkeymand og havde været om bord fra jomfrurejsen. Der var en klar aftale mellem ham og ØK om hustrusejlads på Østen. Der var faste veninder i de fleste havne samt hende på Japan som sejlede med fra første til sidste havn. Hvis nogen er i tvivl er det greven til venstre – derefter Rene motormand – maskinassistent Kurt fra Avedøre (vi kaldte ham Kurt velfærd for han fik startet skibsklubben op igen, og jeg videreførte den på de følgende 2 rejser.) også den friske Københavner matros.

Her har vi Kurt velfærd stå på agterdækket og skyde med luftpistol. På daværende tidspunkt var lufthavnskontrollen ikke så striks, så Kurt og jeg havde aftalt at vi hver skulle tage en pistol samt hagl og skiver med når vi skulle påmønstrede næste rejse. Som sagt så gjort.

Den hvidklædte herre med ryggen til var vor færiske 2. styrmand - til venstre er det Bådsen – næste mand er maskinassisten ? – den unge mand i blå T-shirt husker jeg ikke - sidst men ikke mindst Greven af Fejø

Juleaften med to færinger i centrum.

Julehygge på broen. Kaptajn Marott stod for uddeling af julegaverne. Efter min bedste hukommelse er det, set fra højre: ½ Bornholmer - Elektriker - Stewardesse - Maskinchef (færing ) Ole ( 1st mester fra Ringkøbing ) - Inge (2nd mester, færing) - Hovmester (midt i billedet med briller.) - Martin i baggrunden (ungkok) - Kaptajn Marott (med hænderne på ryggen).

4 herlige kammerater: John Japan sejler - Greven af Fejø – Rene motormand – og den altid smilende og rare motormand Kurt ved julebordet i messen.

Julen 72. Kaptajn  Marott - Herren i hvidt til højre er 2 styrmand (færing) som klippede sig selv. Sådan kan det jo gå når det sker via spejl.

Fra samme dag: Undertegnede svinger det ene ben i baggrunden medens båds og overstyrmand får sig en sludder. De øvrige kan I jo nok genkende

Med højagtelse: Vort flag ophængt mellem to maskinassistent kamre i sidegang, i daglig tale  ”Den Blå Fugl”.

Lørdagshygge det samme sted. (spørg hvis I ikke kan genkende disse herlige mennesker)

Samme. Til venstre ser vi kokken med høj cigarføring. Undertegnede er den skæggede herre som sidder 2nd sidst

For bordenden sidder min gode kollega fra maskinen. Hvor hans videre færd bragte ham husker jeg ikke.

Dejlige AZUMA ved den korte pier. En af dagene hvor motormand Kurt skulle ombord for at hente flere penge smed han et cigaretskod ned på en af pælene hvor trosserne var fastgjort. UPS denne hændelse havde nær gjort ham mere berømt end han ønskede.

Så kommer vi til det herlige sted på Filippinerne hvor Rainbow Garden  med tilhørende ”Supermarked” er. Det er enhver sejler forundt at besøge denne lille havn.

Assistent tager familiebillede ?

Foto på terassen foran Rainbow Garden.

Greven af Fejø + matros med veninderne. Se venligst stambordet! I kan genkende det når i ser Willy´s dvd nr. 10.

”Supermarked” til venstre for Rainbow Garden

Azuma  ved kaj i Kobe. Vi deler vor forstævns pullert med Torben Mærsk.

AZUMA  på den sidste del af rejsen inden første havn i Europa > Rotterdam. 1973.

Det som skulle vise sig at blive den sidste udmønstring med ØK, var med LALANDIA på rejse til Australien. Efter afmønstring den 30/9-1974 påbegyndte jeg maskinmester uddannelsen i Frederikshavn. I forbindelse med studiet besøgte klassen det gode skib LALANDIA i Gøteborg hvorfra billederne fra maskinrummet er taget.

Manøvrepult.

Maskinrum.

Maskinrum.

Kemilærer Serup fra MM skolen studerer detaljer.

Lalandia ved kaj i Sydney.

Lalandia ved kaj i Sydney.

Hej Willy.

Nu er så snesejlerdagen gået på hæld. 

Vi aftalte at mødes den 15/3-2009 hos os på Rosenborg Allé 14, 8920 Randers NV kl. 1100

Bo Thomsen fra Slagelse (har sejlet sammen med hovmester Jens Ovesen) måtte grundet anden aktivitet melde afbud.

Men vi 4 som alle havde været på Azuma mødte frem.


Maskinass. Preben Terkildsen

Ungkok, Martin Madsen

Kok, John S. Andersen

Hovmester, Jens Ovesen

Og hvilken dag.
Martin Madsen har jeg ikke set siden 1973 og Jens Ovesen var vi sammen med da John Andersen fejrede 50 års fødselsdag i Ebeltoft for 13 år siden.

Straks efter ankomst begyndte vi at udveksle gamle minder. Og det unikke ved det hele er, at som samtalen skred frem var der mange oplevelser vi alle kunne genkende som var det i går.

Gøte, Birgit & Elisabeth drog af sted til Randers Regnskov kl. 1500, hvorefter det virkelig blev talt ØK dage.

Efter nogen tid  startede vi pcén og åbnede selvfølgelig den kendte hjemmeside snesejler.

Så kan det nok være at der blev genkendt personer. Jens har været mere end 20 år i ØK, alene det gør at han har mødt mange af dem som omtales.

Jens har desværre aldrig haft et kamera med ude, men vi talte om at han ville kommentere og sætte navne på nogle af de mange personligheder vi talte om.

Martin begynder nu for alvor at lede efter sine billeder.
I det flotte album var der dog et billede af en messedreng fra Sindal, Viggo, som var messedreng og senere kom han i lære som bager i Jerup, nord for Frederikshavn. Hvor er du nu ??

Inden dagen sluttede kl. 1900 enedes vi om, at Martin og undertegnede skal finde et passende tidspunkt i 2010 til et lignende træf.

Så alle i andre snesejlere som har tid & lyst til en sammenkomst, send en mail til preben@c.dk

Med højagtelse
Preben Terkildsen.

Den 14. marts
modtog jeg et opdateret billede af Maskinmester Bo V.Thomsen.

Se også de andre sider !!!

BAK TIL FORSIDEN FREM


   

 

     
 TIL FORSIDEN