|
Om
livet i ØK Side 5
Stig, 3. mester, gnist Trine, bådsen, jungmand og letmatros på restaurant i Golanhøjderne. Songkhla 74.
Sømandslivet i Lagos, Sinaloa 74.
Hej Willy Her er et lille kapitel af ca. et års sejlads med Jutlandia Efter
afmønstringen fra marinestationen Lynetten tirsdag den
21 juli 1961, hvor jeg aftjente min værnepligt, kørte
jeg ind på ØKs forhyringskontor og spurgte om jeg
kunne komme ud og sejle! Jeg fik tilbudet, hvis jeg kunne
få ordnet min søfartsbog til på søndag, kunne jeg
møde i Helsingør og gå ombord i Jutlandia
som skulle sejle til Østen. 1. ungtjener Henry, 2.tjener Svend, 3 ungtjener ?, barberen Bent, skriver Tom, tjener Torben Jutlandia 61. Nu var
der kommet liv i skibet og vi dampede ned til Middelhavet
gennem Gibraltar stræde , men først skulle vi lige have
en ordentlig vuggetur i kanalen og Biscayabugten, der
havde været storm i Atlanterhavet samtidig var der
maskinskade, så det var en lang tur til Marseille. Der
var næsten ingen passager i salonerne i 3-4 dage på
grund af søsyge. Jeg tror nok vores doktor havde nok at
gøre.
Nu havde
vi et par dage hvor vi ikke skulle sejle, så vi var
nogle stykker der skulle ud og se på landet, det var jo
en helt andet kultur, meget venlige mennesker,
selvfølgelig var vi da også de frække steder, sådan
er det jo. Efter et par dage sejlede vi til Singapore,
hvor næsten alle vores passager skulle af, det var
militærfolk, det var hustruer til soldater, det var
forretningsfolk, o.m.a. Vi fik nu lejlighed til at komme
lidt i land og igen var vi rundt og se på Singapore med
de røde aber, om aftenen i Boogiestreet, jeg fik også
købt et barskab og kister med hjem, som blev bragt
ombord på skibet. Vi var også ude og spille fodbold på
en stor militær base, hvor jeg mener vi vandt 2-1 og Tom
scorede det sidste mål, vild panik og de skulle have
revanche, men vi kom aldrig der ud igen, for vi vidste vi
fik smæk.
Efter
denne lille ferie skulle vi så til næste by som hed
Saigon, i dag heder byen Ho Chi Minh. Den ligger i Syd
Vietnam, på det tidspunkt vi var der, var der
udgangsforbud efter kl. 22,00 om aftenen. Der så meget
forpint ud, og alt skulle foregå tys tys, det var et
land vi skulle se at komme væk fra. Det var så den
sidste by og land vi besøgte på vores rejse, nu gik
turen så hjemad, bare i modsat rækkefølge.
Vi var samtidig et godt fodboldskib, og i mange havne som vi anløb blev der arrangeret fodboldkampe, matros Erik Løfmark havde styr på det hele, og da vi kom hjem den 15 maj 1962 var vi blevet Nr. 4 ud af 828 nordiske skibe i den såkaldte nordiske verdens-serie. Derfor kom hele borgermusikken ombord med pokaler osv. Jeg tror nok, at skibsfører J. Ernst Paulsen var stolt af sine drenge.
Før jeg
tog ud at sejle havde jeg mødt jordens dejligste pige 14
dage før, men var ikke klar til hjemlig hygge osv.
derfor blev det kun til 2 rejser, for så ville damen
giftes og det har vi nu været i 42 år. Med
venlig hilsen.
Hejsespil Hiv-ohøj Trossespil Kaffepause Kaffe/øl pause Eftertænksomhed Hyggestund Hyggestund I søen Busuanga Penang 73 Boma Manus 75 . Brovinge på Sibonga - - - Basra fremviser ankerkæder . Mandskab på Malaya 51 . Magdala. Kuli banker rust - - - Kulier renser olietanke . Bogota maskinrum - - - Malacca losser gummiballer
Arosia Singapore 67. Svømmeprøve "Spisebillet" Vancouver 63. Se også de andre sider !!!
|
|