"K O M P A G N I E T"

Om livet i ØK EAC skibe.

Side 5

Pretoria Fredrikstad 66.


Stævnlogo

Stig, 3. mester, gnist Trine, bådsen, jungmand og letmatros på restaurant i Golanhøjderne. Songkhla 74.

Stig og "Skralde" Sinaloa 74

"Skralde" og 1. mester. Songkhla 74.

Maskinrum Sinaloa 74

Maskinfolk Sinaloa 74.

3.s kammer

 

Sømandslivet i Lagos, Sinaloa 74.

Bugisstreet Singapore 75.

Båds, jungmand og letmatros i Golan området. Songkhla 74.

Sargodha 77.

Sargodha 77.

Magdala 66

Efter brand i lasten Magdala 66

Hyggestund på poopen Magdala 66

Carl - Torben - Knud - Bent m.fl.

Magdala på Gibraltar

En af beboerne på Gibraltar (ham til venstre)

Magdala spiller "landskamp" i Colombo 66

Jutlandia

Hej Willy

Her er et lille kapitel af ca. et års sejlads med ” Jutlandia”

Efter afmønstringen fra marinestationen Lynetten tirsdag den 21 juli 1961, hvor jeg aftjente min værnepligt, kørte jeg ind på ØK’s forhyringskontor og spurgte om jeg kunne komme ud og sejle! Jeg fik tilbudet, hvis jeg kunne få ordnet min søfartsbog til på søndag, kunne jeg møde i Helsingør og gå ombord i ”Jutlandia” som skulle sejle til Østen.
Da jeg kom ombord, skulle jeg henvende mig til hovmesteren, som jeg mener hed Jørgensen, (nu skal man huske på, at det her er 45 år siden, så det er ikke alt der er helt klart og jeg selv på vej til 65) jeg blev indkvarteret og lidt efter kom flere til, det viste sig vi var 4 tjenere 2 ungtjenere 1 dæksteward 1 bartender 2 stewardesser, jo der var stil over det.
Næste dag sejlede vi til Gøteborg, vi havde ikke rigtigt fået passagerne ombord endnu, så vi kogte bestik, vandkander, kaffekander, ja alt hvad der bruges til den daglig drift i en restaurant, der blev pudset, der blev vasket dørk, der blev bonet dørk og meget mere.
Efterhånden, som vi kom til byer som Oslo, Århus, Middlesbrough, London, Bremen, Hamburg, Amsterdam, Rotterdam havde vi fået samlet en del passager, vi sejlede derefter over til Dover, fik nogle af de sidste passagerer med, vi havde nu omkring 60-80 passagerer ombord. Mange af de passagerer vi fik ombord i Dover var militærfolk som skulle med ud til Singapore.

1. ungtjener Henry, 2.tjener Svend, 3 ungtjener ?, barberen Bent, skriver Tom, tjener Torben Jutlandia 61.

Nu var der kommet liv i skibet og vi dampede ned til Middelhavet gennem Gibraltar stræde , men først skulle vi lige have en ordentlig vuggetur i kanalen og Biscayabugten, der havde været storm i Atlanterhavet samtidig var der maskinskade, så det var en lang tur til Marseille. Der var næsten ingen passager i salonerne i 3-4 dage på grund af søsyge. Jeg tror nok vores doktor havde nok at gøre.
Efter Frankrig gik turen til Genova i Italien, vi havde nu rigtigt fint vejr med masser af sol og spil på dækket, der serveres kolde drinks fra baren og hvis passagerne havde lyst kunne man bade ude på forkanten, der stod et firkantet jernbassin med vand som var hentet direkte ind fra havet, så det var bare salt. Turen går videre ned til Alexandria i Egypten, i mine øjne en møg beskidt by med tyveknægte og svindlere og banditter af første klasse, hvor man kun tænker på en ting, at komme væk så hurtigt som muligt. Efter denne oplevelse sejlede vi til Port Said, hvor man ligger og venter til man kan komme med en konvoj, vi kom af sted om aftenen, ud i det Røde hav og op til en lille by, Aden som ligger i Yemen. Så var det ellers over det Arabiske Hav og Indiske Ocean og et døgn før vi nåede land kunne vi lugte at vi var ved at være på Østen, denne krydrede duft, og denne gang hedder byen Penang.

På tur i byen

Nu havde vi et par dage hvor vi ikke skulle sejle, så vi var nogle stykker der skulle ud og se på landet, det var jo en helt andet kultur, meget venlige mennesker, selvfølgelig var vi da også de frække steder, sådan er det jo. Efter et par dage sejlede vi til Singapore, hvor næsten alle vores passager skulle af, det var militærfolk, det var hustruer til soldater, det var forretningsfolk, o.m.a. Vi fik nu lejlighed til at komme lidt i land og igen var vi rundt og se på Singapore med de røde aber, om aftenen i Boogiestreet, jeg fik også købt et barskab og kister med hjem, som blev bragt ombord på skibet. Vi var også ude og spille fodbold på en stor militær base, hvor jeg mener vi vandt 2-1 og Tom scorede det sidste mål, vild panik og de skulle have revanche, men vi kom aldrig der ud igen, for vi vidste vi fik smæk.
Så gik turen til Bangkok. Når vi kom til Bangkok kunne man holde ferie eller afspadsering og det var der en del der benyttede sig af, man havde jo sørget for ikke at bruge for mange penge, imens man var i Europa, jeg mener vi lå der omkring 12-14 dage.
Det skal lige bemærkes at vi var flagskib, og derfor havde mange gæster om bord i forskellige havne, og på den måde fik vi lidt overtid.
På det tidspunkt, hvor vi var der, var der mange amerikanske soldater og meget militær, så der var liv og glade dage. Det er mærkeligt jeg ikke kan huske så meget fra Bangkok, kun at det var et dejligt sted for søfolk, dejligt at komme i sømandsklubben og selvfølgelig, hvem kender ikke Mosquitobar og Venus Roum.

Torben på datidens trickfoto

Efter denne lille ferie skulle vi så til næste by som hed Saigon, i dag heder byen Ho Chi Minh. Den ligger i Syd Vietnam, på det tidspunkt vi var der, var der udgangsforbud efter kl. 22,00 om aftenen. Der så meget forpint ud, og alt skulle foregå tys tys, det var et land vi skulle se at komme væk fra. Det var så den sidste by og land vi besøgte på vores rejse, nu gik turen så hjemad, bare i modsat rækkefølge.
Sådan oplevede jeg 2 rejser, med nogle pragtfulde passagerer, en god besætning, en fornuftig restauratør og alle de krydderier som gør livet skønt og dejligt.

Avisudklip Jutlandia 62

Vi var samtidig et godt fodboldskib, og i mange havne som vi anløb blev der arrangeret fodboldkampe, matros Erik Løfmark havde styr på det hele, og da vi kom hjem den 15 maj 1962 var vi blevet Nr. 4 ud af 828 nordiske skibe i den såkaldte ”nordiske verdens-serie”. Derfor kom hele borgermusikken ombord med pokaler osv. Jeg tror nok, at skibsfører J. Ernst Paulsen var stolt af sine drenge.

Hædersbevis Jutlandia 61

Før jeg tog ud at sejle havde jeg mødt jordens dejligste pige 14 dage før, men var ikke klar til hjemlig hygge osv. derfor blev det kun til 2 rejser, for så ville damen giftes og det har vi nu været i 42 år.
Det var et lille tilskud til en fantastisk god hjemme side, fra en god tid på Jutlandia.

Med venlig hilsen.
Torben Jensen

 

Mærkeseddel

Fartplan for ØK-skibe

Prins Georg kommer om bord på Asmara

Asmara

Maskintop

Hejsespil

Hiv-ohøj

Trossespil

Kaffepause

Kaffe/øl pause

Eftertænksomhed

Hyggestund

Hyggestund

I søen

Busuanga Penang 73

Boma Manus 75

..

Brovinge på Sibonga - - - Basra fremviser ankerkæder

..

Mandskab på Malaya 51

..

Magdala. Kuli banker rust - - - Kulier renser olietanke

..

Bogota maskinrum - - - Malacca losser gummiballer

Mødebefaling

Afregningsbog

Arosia Singapore 67.

Svømmeprøve

"Spisebillet" Vancouver 63.

Se også de andre sider !!!

BAK TIL FORSIDEN FREM


   

 

     
 TIL FORSIDEN