"KOMPAGNIET"

Om livet i ØK - EAC skibe.

Side 8

 

Et brev fra en snesejler.

Du har min bedste velsignelse til at bruge hvad du kan i "snesejler",  - for som jeg har sagt før, så er det jo ren og skær søfartshistorie som du formidler, - og det skal du selvfølgelig kun have ros og tak for.

"Snesejler" er søfartshistorie, - en historie som ALDRIG kommer tilbage, og det er ALTSAMMEN vigtigt fordi det er søfartshistorie skildret af de søfolk der var vigtige i skabelsen af denne historie - - - - Tænk på at der ikke er så forfærdelig mange år tilbage før der IKKE er flere øjenvidner i live, som kan formidle historien - - Tænk bare hvad folk kan få ud af "snesejler" om 100 år fra nu af . Derfor er "snesejler" en guldgrube - - - og hvis jeg kan hjælpe til, er der ikke noget jeg hellere vil, da det jo er en del af min egen kultur.

Tænk bare på alle de tusindvis af uvurderlige billeder der ligger gemt i tusinder af sømands-hjem rundt omkring i landet. Disse billeder og historier ligger i skotøjskasser, - på loftet, - i kælderen, - i støvede albums, - under køjen, - eller som i mit eget tilfælde i kasser fordi jeg har så mange! Når de gamle søulke så engang med tiden uddør og bliver lagt til kajs for sidste gang, så er billederne og historierne også væk, og det hele bliver måske kørt på lossepladsen - - - - Derfor er det vanvittigt godt at du har fået en stor skare gamle søulke samlet omkring "snesejler", for så er det uvurderlige materiale jo delt med hele verden, i stedet for bare at ligge gemt og glemt i skotøjsæsken på loftet, - og endnu vigtigere, - materialet bliver bevaret for eftertiden. Det er jo ren kulturarv af højeste klasse - - -  og det må IKKE gå tabt!

Karsten Petersen.

Her ser du webmaster Karsten Petersen og det er på hans hjemmeside du kan finde resten af de helt fantastiske billeder som "Kina-Karsten" har af de ØK-både som han har sejlet med.

Men kig nu denne side igennem først.

Samoa i Sanfransisco

Samoa stævn

Samoa crew.

Dækket spules, Scotland ses i baggrunden.

Halløj Willy

Lige en kort hilsen fra en anden "gammel" snesejler - - - - Kom for nyligt tilfældigvis over din side, og fik næsten tårer i øjnene da jeg så de mange billeder fra de prægtige ØK skibe. Så også flere billeder af gamle kollegaer jeg har sejlet med for næsten 40 år siden. Snøft! Ren nostalgi.

Maskinassistent-kammer --------- "Messepeter" i arbejde.

John Ottesen hygger sig med lidt cigaretter, øl og pladespiller.

Elektrikeren i job

Poul maler ankerkæder.

3.mester Simon i godt humør.

2. mester Frederik ved manøvrestanden.

Maskinassistent Karsten ved switchboard.

Kok Jesper Elbo (skibets vigtigste person).

Koksmat i arbejde.

Bådøvelse. Tømmer Poul og Maskinassistent John Ottesen er der nogen som kender resten ?

Tømmer Poul og 2.styrm. og måske sender du en mail om hvem resten er ?!

Brandøvelse ledes af 1. styrm. Ulrik.

Hygge på poopen.

Samoa ruller lidt i Stillehavsbølgerne.

Bunden fik nogle knubs af at sidde fast på et rev ved Sct. Thomas 67, og kom derefter på tørdok i Cuacao.

Det blev en stor turistattraktion for beboerne i Charlotte Amalie, som flokkedes på stranden og episoden blev udnyttet af de stedlige bartendere ved at opkalde en drinks efter uheldet. Den fik navnet: "Samoa on the rocks"

"Tillægsberetning".
Jeg mønstrede som matros på Samoa og var med i 4 rejser på vestkysten af staterne, de første 3 rejser var "Træsko Lassen" skipper og Tipsmark 1. styrmand.
Jeg var med dengang vi 2. nytårsaften i stedet for havnefyret, sejlede efter et par billygter der kørte ned ad bjergsiden ved indsejlingen på Sct. Thomas, så vi gik op på klipperne og rev hul i det meste af bunden på skibet, derefter var jeg med nede i dokken på Curacao hvor disse billeder er fra, jeg har selv de samme billeder af bunden af skibet. Vi fik en midlertidig bund svejset i, så vi kunne gøre rejsen færdig og et par personer fik en billet hjem til søretten. I stedet fik vi "pigernes" Alfred Jensen som skipper resten af tiden jeg var ombord.
Turen skulle ha' taget 4 måneder, men tog i stedet 6 måneder, derefter i Nakskov dok i 1½ måned, for at få en rigtig bund svejset i.

Steen Nielsen.

Samoa i dok i Curacao

Som ivrig fotograf med ca. 100.000 billeder i mine arkiver kan jeg helt sikkert hjælpe dig med masser af ØK billeder,- og det har jeg skam også til hensigt at gøre! Foruden af skibene og livet ombord, har jeg helt sikkert også billeder fra Mosquito-bar, som du jo efterlyser, og forøvrigt også fra den berømte/berygtede waterfront i Cebu. Det var en vanvittig morsom tid :-)

Boribana i Århus.

Boribana crew.

Som ovenfor nævn har jeg ca. 100.000 billeder i mine arkiver, men "kun" ca. 25.000 er arkiveret i en database hvor jeg hurtigt kan søge og eliminere. De ældste billedserier, blandt andet ØK billederne,  er desværre endnu ikke inkluderet i denne database, og det vil helt sikkert tage en rum tid inden jeg når så langt. Det er simpelthen et KÆMPEARBEJDE, som tager en utrolig masse tid. Jeg kan godt rode kasserne igennem manuelt, men det kan tage dagevis at finde det billede jeg søger, så det er ikke nogen praktisk anvendelig metode når man har travlt. Desuden er jeg netop nu ved at restaurere og organisere mine mange billeder fra Kina under Mao's kulturrevolution, og da billeder fra den periode af Kinas lange historie er ret sjældne, så vil jeg færdiggøre det projekt før jeg kaster mig over noget andet. Men bare vent! Der kommer nok nogle sjove og interessandte ØK billeder!  Men det kan bare vare  l-a-a-a-a-a-a-n-g  tid endnu. Men som et plaster på såret kan jeg oplyse dig om, at jeg på den ene af mine egne hjemmesider allerede har stof om skibene "Samoa", "Boribana" og "Jutlandia".
Du må selvfølgelig hjertens gerne lave en link direkte til disse sider og indarbejde dem i din egen hjemmeside.

God fornøjelse! Du skal nok høre fra mig, - bare hav lidt tålmodighed!
Mange hilsener (Gammel søulk og "snesejler"!)
Karsten Petersen.

 

Hej igen "Gruffo"

Lige en hilsen fra "fan klubben" i Middelfart, så at du kan se at gamle "Kina-Karsten" stadig har skruen i vandet.
Har helt undtagelsesvis, og helt uden for programmet, rodet lidt mere i mine "nostalgi-kasser", og fundet nogle flere perler fra dagliglivet på den gamle hæderkronede østenfarer "Boribana".
Denne gang er vi i Japan, nærmere bestemt Otaru, helt oppe i nord, og det var januar 1972, og bidende koldt snestorm.
Det var mens vi lå der i Otaru på den anden side af jordkloden, at vi fik besked om at vores kære Konge, Frederik d. IX, var død kort forinden, og vi benyttede da selvfølgelig lejligheden til at drikke en god omgang gravøl, nu da den gamle søulk var lagt til kajs. Det foregik på Youriko Teramoto's lille, hyggelige bar, hvor der var blevet hængt et stort ØK flag op på skottet. Det var som at komme fra helvede til himlen, når man fra den isnende kulde udenfor, og flere meter sne, kom ind i varmen og fik rygende varm sake, og andet godt for en søulks gane. Her kommer så en lille serie billeder der beskriver "Boribanas" besøg i Otaru for nu over 30 år siden.

Først et billede af "Boribana" taget fra kajen, i snestorm.72.

Så et billede af dækket, i snestorm.72.

Dernæst et billede af 3.mester Mogens Heine i gult regntøj, samt en af aspiranterne, under arbejde med at reparere ankerspillet, i en umenneskelig kulde.

Så endelig fyraften! Af sted i byen på værtshus hvor mama-san, Youriko Teramoto, bakker op for søulkene.

Her et udvalg af "Boribanas" juniorer og førstegangssejlere, der ser lidt beklemte ud ved situationen, selv om der hænger et hjemligt ØK flag på skottet! Det kan også godt være, at de bare var trætte. Det bliver søfolk jo somme tider, af forskellige årsager.

Og til sidst et billede af en brav matros og en motormand, der grov-hygger sig.

Beretning fra Cebu Filipinerne.

Det  strøg med sømandsbarer der lå langs waterfronten i Cebu, var mindst lige så berømt/berygtet som kultstedet "Mosquito Bar" i Bangkok. Her lå navnkundige etablisementer som "Sloppy Joe" og "Slapsie Maxie", og endda så tæt på "Boribana" at vi kunne spytte derover, samt naturligvis høre musikken og den sædvanlige skrigen og skrålen af søfolk der hygger sig. Det var vanvittigt morsomt at gå på opdagelse langs denne waterfront. Der var før præsident Marcos havde forbudt og inddraget alle skydevåben, så der var mange skumle, sværtbevæbnede typer med patronbælter på kryds og tværs over brystet, og det var helt normalt at se biler med en række skudhuller, nøjagtigt som i amerikanske gangsterfilm. Det er nok ikke uden grund at Cebu netop bliver meget omtalt i bogen "39 sømænd og en pige", som senere også blev filmatiseret. Waterfronten i Cebu er i øvrigt også det eneste sted i verden hvor jeg har set en scene nøjagtig som i filmen "Martha", hvor søfolkene i meget opløftet tilstand vender tilbage ombord, og undrer skrigen og skrålen nærmest må bære hinanden op af falderebet. På "Boribana" var det nemlig sådan, at absolut ALLE som ikke havde vagt selvfølgelig havde forhalet over til barene, og på den sidste aften hvor vi skulle afgå, da var besætningen stadig ikke kommet ombord ved landlovens ophør! Tuden i fløjten hjalp ikke, så der var ikke andet at gøre end at sende en vagtmand over for at varsko at NU skulle folk altså se at komme ombord, da vi var klar til afgang! Det hjalp dog heller ikke, for vagtmanden kom selvfølgelig ikke tilbage, men skulle liiiiiiiiiiiiige også selv ha' sig en kold San Miguel, eller to, nu da han alligevel var i paradis, og så glemte han selvfølgelig sin mission. Han skulle da også nok se lidt på damerne, som absolut var pæne at se på!  Mange af dem endda MEGET pæne, og når man så tager i betragtning at de kun kostede ca. 25 - 30 pesos for en nat, og et hotel værelse endnu mindre, ca. 15 - 20 pesos, så var der virkelig gode muligheder for at gøre en særdeles god investering. Overstyrmanden blev mere og mere desperat, for til sidst var der knap nok folk ombord, fordi hele bundtet var på "cafe", og tilsyneladende havde de ingen planer om at ændre på det.! Da søfolkene så endelig begyndte at dukke op, da er det at scenen som man ser  i "Martha" udspillede sig!  Instruktøren af "Martha" MÅ simpelthen have hørt om "Boribanas" Cebu færd. Det kan ikke være et tilfælde at scenen i filmen er så lig med virkeligheden! Folk kravlede mere end gik, nogle blev båret, eller rettere slæbt i arme og ben, af de som stadig kunne stå nogenlunde oprejst uden at vælte, mens alle mere eller mindre klamrede sig til hverandre i et stort virvar af arme og ben, som rent anatomisk blev helt uoverskueligt når den levende masse med mellemrum trimlede om på kajen, mens Marstallerne skrålede "Frit Ærø", så hele Cebus ca. 350.000 indbyggere kunne høre det! Imens gik overstyrmanden hændervridende rundt i virvarret og spurgte uden meget optimisme i stemmen, om der da ikke bare var en, der var ædru nok til at kunne stå til rors. Nå, men gamle, trofaste "Boribana" kom trods alt i søen, og et par dage efter var der kødannelse hos overstyrmanden, som med smil på læben, og sikkert en masse hævnfølelse, gavmildt doserede massevis af alt for store sprøjter med tetracyclin på grund af "souvenirs" fra Cebu.

Først et billeder fra 72, hvor man i dagslys kan se lidt af waterfront barerne, samt en af "stjernerne" frøken Annabella, som der sikkert er mange der husker!

Dernæst et billede inde fra en af barerne, hvor den brave matros fra Norge, Odd Oddness, med stor rutine åbner en flaske af et eller andet. Sømandslivet når det er bedst i gode venners lag  :-))

Halløjsa igen Willy

På grund af din seriøse henvendelse har jeg nu igen kastet alt andet fra mig og fået scannet nogle billeder til "snesejleren".

Der er jo åbenbart ingen grænser for min godhed - - :-)   Jeg "truede" vist nok sidst med at sende nogle billeder fra landskampen Danmark - Kina fra 1976, idet jeg ved gennemgang af et af mine albums faldt over nogle sjove billeder fra denne mindeværdige begivenhed. Nu viste det sig så, at der desværre manglede en filmstrimmel med nogle af de bedste billeder af søulkene, og jeg kunne IKKE finde den, men på resten af filmstrimlerne var der dog guldkorn nok til at lave en lille sjov reportage fra den virkelige verden.

Gruppebillede af holdene i landskampen Danmark - Kina, der blev udkæmpet i Hong Kong i 1976 mellem "Boribanas" besætning og det lokalt kinesisk hold. Billedet blev taget EFTER kampen, hvilket er forklaringen på at de fleste kinesere griner smøret, mens søulkene ser lidt hængemulede ud

Landskampen blev udkæmpet i Hong Kong mellem "Boribanas" besætning og et hold kinesere fra et af de lokale skibsværfter, og den endte med et forsmædeligt nederlag til Danmark, selv om der blev kæmpet hårdt - - :-(

I kampens hede

Som undskyldning skal det dog lige tilføjes at søulkene fra "Boribana" var MEGET trætte, eller for at sige det så også landkrabber kan forstå det: De var fuldesyge i højere eller mindre grad, dog vist nok mest i højere! Det er jo heller ikke retfærdigt at holde landskamp en søndag formiddag, når hele lørdag aften , og nat, var tilbragt i "Den Røde Løve", hvor man havde fordrevet tiden med med hovedsageligt at bytte løgnehistorier og hælde kolde "San Mig'er" i halsen.

Endnu et højdepunkt i den berømte kamp.

Men som sagt blev der til trods for de åbenlyse uretfærdigheder kæmpet hårdt, og bådsen havde endda taget et stort ØK flag med for at heppe på spillerne. Det svingede han energisk med under kampen, og et ØK flag pynter jo altid, men desværre hjalp hverken flagsvingning eller opmunterene tilråb! Hans skibsfrænder på banen blev simpelthen bare massakreret af kineserne.

Bådsen med sit ØK flag, der virkede stærkt inspirerende på spillerne, men desværre forgæves.

Ved samme lejlighed faldt jeg også over nogle billeder af "Boma", så jeg sender lige med et par propagandabilleder af denne fine, gamle "østen-slæber".  Vi må jo ikke glemme de gamle flotte skibe, som jo gjorde det hele muligt, og skabte hele denne sømandskultur, som nu desværre for længst er forsvundet! Billederne af "Boma" er formentlig også fra 1976, og filmet i Hong Kong.

"Boma" ankommer til Hong Kong.  Bemærk de fine røg puf der kommer fra skorstenen.  Jo, de gamle 74'ere fra B&W kunne skam nok gøre stads af sig, når de blev startet op!

"Boma" forlader Hong Kong igen.

Karsten Petersen Flere fantastiske billeder fra "Kina Karsten"

Se også de andre sider !!!

TIL FORSIDEN