"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 1
Livet om bord i ØKs skibe.
I
mine ungdomsår
tog
jeg på langfart med ØK
EAC.
Min første tur med Det
Østasiatiske Kompagni gik til Indien. Jeg var ganske ung
og derfor var det simpelthen det helt store eventyr som
jeg begav mig ud i. Jeg sejlede med et skib som hed
"M/S Malacca". Det gode skib blev bygget i 1945
og det skulle være mit hjem et stykke ud i fremtiden.
Malacca.
Malacca malet af Dorthe Bertram
Dengang var containertransport endnu
ikke opfundet, så al losning og lastning foregik pr.
håndkraft. Dette betød at man lå lang tid i hver havn
og det gav derfor sømændene god tid til at opleve de
eksotiske landes egenskaber og særpræg.
Den Danske Sømandskirke gjorde et helt
utroligt stort arbejde for os sømænd når vi ankom til
en ny havn, f.eks. blev der arrangeret udflugter og
safariture osv, så vi kom til at se meget andet end de
lokale værtshuse. Senere fik jeg hyre på "Det gode
skib M/S Korea" som blev bygget i 1939 (lev. 1945).
Denne gamle skude sejlede os til fjernøsten hvor alting
var endnu mere anderledes. Jeg var med på goe' gamle
Koreas allersidste tur/retur.
Efter ankomst til København blev den
sejlet til Hongkong hvor den blev hugget til gammelt jern
i 1967.
Korea.
Korea malet af Dorthe Bertram.
Malacca fik slået hul i
agterstavnen af en isflage ved Hamina.
Vinteren var ekstrem kold, kuldegraderne
var tæt på -40 celsius. Alligevel kunne vi gå ude i
skjorteærmer nytårsaften, da der næsten ingen
fugtighed var i luften. Det eneste nytårsfyrværkeri som
vi så, var et par nødraketter som blev affyret fra
nogle naboskibe, nogle fulde søfolk gjorde hvad der
ellers er strengt forbudt.
Korea
i København.
I Polen og DDR var der maskinpistol
bevæbnede vagter ved landgangen.
Vestlige blade og aviser m. m. var
forbudt. Inden vi anløb havnen i Szczecin fik vi besked
på, at alt hvad man kunne kalde vestlig propaganda
skulle gemmes væk, transistorradioer, pladespillere,
fotoapperater, båndoptagere og lignende blev låst inde
og forseglet. Det polske folk skulle ikke fristes over
evne. Da jeg gik på værtshusbesøg havde jeg taget 2
par cowboybukser på og da jeg kom tilbage havde jeg kun
1 par på. Cowboybukser og hvide nylonskjorter var i høj
kurs, så på den måde fik jeg både mad og
drikkevarer i massevis og det samme kunne lade sig gøre
for et par stykker Lux håndsæbe, fordi man havde ikke
parfumeret sæbe i polen. Det samme var tilfældet i
Rostock og de bevæbnede vagter ved landgangen var
modtagelige for bestikkelse.
Vi drev rundt med en rorskade i den
Engelske kanal.
Det var storm og derfor risiko for forlis,
teknikken i vores ror sagde stop midt i kanalen. Imens
stormen langsomt drev os tættere ind mod klipperne
kæmpede vores elektriker med at få roret til at
fungere igen, det lykkedes og elektrikeren blev dagens
helt, men nu skulle han heller ikke arbejde mere før han
skulle montere frontprojektør ved gennemsejling af
Suez-kanalen.
Korea på
red. foto: Poul M Schmidt.
Lastning af jute gav os
langt
ophold i Bombay.
Petur Højgaard beretter
På hjemturen havde vi planlagt stempeltræk, hvor
1. mester Jaspur Magnussen dirigerede på maskintoppen, 2. mester Kubik
Hansen på mellem bunden, hvor han afmonterede bundglideren, og hvor jeg
som ny 3. mester, havde bunden og skulle afmontere
stempelstangsmøtrikken, under x-hovedet, med en stor forhammer og en 2
meter lang slagnøgle, ophængt i en talje.
Når jeg husker dette så godt, var det fordi det
var mit første stempeltræk som 3. mester.
Alle i maskinen viste stor interesse for mit
arbejde, de stod udenfor på dørken og fulgte nøje med når jeg "uvidende"
skulle afmontere "stegepanden" (en skål monteret under stempelstangen)
Da den løsnede sig, væltede varm olie fra
stemplet ud over mig, jeg havde ingen mulighed for at flytte mig, da jeg
stod og balancerede på krumtapsakselen.
Dagen var reddet, alle fik sig en god latter,
og jeg blev døbt i varm olie.
Petur Højgaard beretter at
skylleluftbrande på dobbeltvirkende motorer skete ca. 1 gang pr. tur.
At reducere omdrejningerne på maskinen
var kun et af flere tiltag, for at slukke branden.
Det tog ca. 1 time til der var fuld
omdrejninger igen.
På hjemturen lastede vi Jute og det
gav os lang tid i Bombay.
Folk lå i mørke og sov i styrbords
sidegang, mens der var fuld blus på lamperne i bagbord side, for at
holde jutemøllene der.
Tak til Petur Højgaard.
Suez 65
Ventetiden brugte vi på indkøb af ægte
tæpper og tropedress. det lange ophold gav os tid til at
opleve både de fine og mindre fine sider af Bombay,
både dag og nat. Det blev en uforglemmelig oplevelse som
ikke kan beskrives, det skal simpelthen opleves. Jeg har
vandret rundt i Bombays gader om natten. Man siger at ca.
hver 10. person som man skræver over er død. I
storbyernes slumkvarter i Indien er det således, at folk
simpelthen sover direkte på gaderne, fordi de ikke har
råd til en selvstændig bolig. Når det så bliver
morgen kommer lastbiler og henter de mennesker som ikke
overlevede natten.
På Ceylon fik vi en god
ven som boede udenfor Colombo.
Han var kok og lavede
pragtfuld mad til os uanset hvornår vi kom. Vi tog tit en taxi og kørte
ca. en halv time ud af byen, her havde han sit tilholdssted og i hans
baghave der mindede lidt om en losseplads med spredt tilfældig
beplantning af palmer, stod der et gammelt jernkomfur ude midt i haven.
Når han skulle bruge nogle æg, var der kun få skridt til hønsegården.
Selv om der ingen købmand var at se, så kunne vi altid få noget at
drikke til maden og det var nødvendigt, for der var tit mange krydderier
i "dagens menu".
Jeg har været stamgæst på
Mosquitobar i Bangkok.
Når der var tid til det, tog vi en af de
lange smalle hurtiggående flodtaxier (sampan) og sejlede
ud i Klong Toy udenfor Bangkok, her har vi boet i
træhytterne i sumpen hvor hele verden stod på pæle.
Hvis man ankom når det var lavvandet så skulle man op
af en lejder for at komme op på det som man kan kalde
sumpens gader. Det var simpelthen bare nogle
løst liggende brædder som gik fra træ til træ og på
den måde fra hus til hus. Hvis man så havde ligget og
lyttet til cikadernes sang tilstrækkeligt længe,
var man fri for at skulle gå ned til bådene når man
skulle tilbage, for så var det blevet højvandet og så
kunne bådene sejle helt ind til døren.
Klong
(kanal) Bangkok
Jeg har været med i Vietnamkrigen.
Dog ikke som aktiv deltager, men jeg har siddet
på værtshuse i Bangkok og hørt de unge amerikanske soldater sidde og
synge deres hjemlands vemodige sange, velvidende at de dagen efter kunne
være på vej til fronten.
Stemningen i disse dunkle, røgfyldte og
sveddryppende lokaler var så tyk at man kunne skære i den. Nogle
soldater lo andre græd, nogle var ligeglade, nogle var sorte, nogle var
hvide, de var allesammen forskellige individer, men de havde en ting til
fælles: uvished.
Da vi sejlede videre fra Bangkok kom vi til
Vietnam og vi kunne høre bombemaskinerne flyve ind over land og se
lysglimt fra fronten og derefter høre bombedrøn i det fjerne.
Jeg stod på dækket og tænkte på, om soldaten
som jeg havde siddet og sunget sammen med på værtshuset, stadig kunne
synge.
Maos Kina gav anledning
til folkeligt tumult.
Vi var nogle stykker som ville besøge den
danske sømandskirke i Shanghai, så vidt jeg husker var
vi 3 mand om bord på hver sin rickshaw. Det var
Ungtjener, Willy Brorson, min bedste ven Tjener, Jørgen
Schrøder og vores Elektriker.
På et tidspunkt kørte
vores rickshaw udenfor den "lovlige" rute og
det var aldeles ulovligt. Da vores chauffør går ind til
noget der lignede en forretning for at spørge om vej,
blev vi hurtigt omringet af tusinder af kinesere, der var
så mange at trafikken simpelthen gik i stå.
Den gang
så man ikke vesterlændinge i Kina, og slet ikke udenfor
de af systemet udpegede ruter, samtidig var befolkningen
opdraget til at hade alt fremmed, så vi var kommet i en
temmelig ugunstig situation.
Da folk rykkede tættere og
tættere sammen, så der næsten ikke var plads til vores
rickshaw, og samtidig så meget truende ud, og lavede
meget larm, blev vi reddet af vores elektrikker. Han
sagde at vi skulle rejse os op i vores rickshaw og klappe
vores hænder sammen over vores hoveder, det gjorde vi
så.
Virkningen var ufattelig,
pludselig klappede alle tusinde kinesere deres hænder sammen og smilede
og lod os fortsætte gemmen et menneskehav af folk som alle var klædt ens
i tøj.
I Kina var det dengang således, at alle
havde ens tøj på, det lignede datidens
arbejdstøj i Danmark. Det var som at køre rundt i et
fængsel, men vi slap fri.
Jørgen
Schrøder i Rickshaw
I Japan kørte vi i verdens
hurtigste tog.
Vores sejltur fortsatte til Kobe, Osaka,
og Nagoya. Fra Yokohama kørte vi med det hurtige tog
"Bullettrain" (Shinkansen) til
Tokyo. Det var en flot tur, især efter at have været i
Kina. Mens vi kørte havde vi det hellige bjerg Fuji Yama
på den ene side, og et hele tiden afvekslende landskab
med små hektiske byer ved vandet på den anden side.
Det var som om Yin og Yan var
tilstede. På den ene side ro og stilhed og på den anden side aktivitet
og tumult. Allerede dengang var Tokyo en gigantisk by, med mange
millioner indbyggere, så det virkede lidt underligt,
da vi stod af toget at vi gik direkte ind på en
restaurant som hed TIVOLI. Her var vi pludselig omgivet
af alle H.C.Andersens figurer som var malet på væggene,
det var næsten som at være hjemme igen.
Bullettrain
(Shinkansen)
I Filipinerne fik jeg smæk.
Min evne til svømning reddede mig fra et
par blå øjne og en tom pengepung. Vi havde været inde
på et lille værtshus og der var nogle piger som vi
kiggede på, men der var også nogle mænd som kiggede
på os, og især vores pengepung. Da de blev lidt for
nærgående inviterede vi dem udenfor.
Det var dog ikke
nogen god ide, for de begyndte straks at slå ud efter
os. De var dog ikke stærkere end at jeg kunne løbe fra
dem, jeg løb ned til havnen, hvor jeg sprang i vandet og
svømmede alt hvad jeg havde lært. Det reddede mig,
fordi forfølgerne ville ikke være våde.
Korea 65 -
foto: Poul M Schmidt.
Jeg var med i redningsaktionen, da
færgen Skagerak sank.
ØKs
Korea
reddede 6 mand. Det
var d. 7 september 1966, vi var på vej ud af Kattegat da
kaptajn Gunnar Jacobsen meddelte, at Skagerak havde udsendt S.O.S.
Straks satte vi kursen mod
den synkende færge. Redningsaktionen er nok den mest
vellykkede i nyere tid, idet alle 144 ombordværende blev
reddet. Af de 6 personer som vi reddede, var der 5
besætningsmedlemmer fra færgen og en præst fra
Italien.
Jeg husker stadig tydeligt, hvorledes han hang i
reblejderen på siden af skibet længe efter at de andre
var kommet om bord. Præsten havde simpelthen ikke
kræfter til at kravle op ad lejderen, så hver gang
skibet svajede over til styrbord, forsvandt han ned under
skibets side og vi stod og var spændt på om han
stadigvæk hang fast i lejderen, når skibet efter et
stykke tid rullede over til bagbord.
Det gjorde han og
det gentog sig mange gange, hver gang var det som en
evighed. Hurtigt fik matroserne rigget en bom klar og så
trak de ham og hele nettet op på dækket hvor han faldt
omkuld, totalt udmattet. Alle fik den fineste behandling
som er skik og brug ved skibsforlis.
Præsten
"lånte" et par af mine cowboybukser og en af
min mors hjemmestrikket sweater. Jeg fik dem aldrig
tilbage, han har sikkert taget dem med til Italien og
gemt dem, som et kært minde om en dag der sluttede
lykkeligt. Og lad det være ham til glæde.
Skageraks sidste timer.
Rask-Mølle skole, klar
til at gå i bådene.
I Suez var jeg i slagsmål med en
araber, som jeg smed overbord.
Kaptajnen havde sagt, at han ville ikke
have de handlende "sørøvere" om bord, så
alle blev bevæbnet med ca. en halv meter lange stokke
som vi om nødvendigt skulle bruge hvis de forsøgte at
komme om bord. De Arabiske handlende har en båd med en
meget høj mast, når de så sejler op på siden af et
skib, kravler de op i masten og når båden vipper ind
imod skibet er de om bord i eet spring.
Der opstod en del
tumult og jeg var meget heldig i en nævekamp, at ramme
en Araber med 3 - 4 rene træffere. Araberen klamrede sig
til rælingen for at holde balancen, men da jeg løftede
den fod som han stod på, forsvandt han med et hyl ned i
vandet. Der var langt ned til havoverfladen, men
han kom ikke til skade.
Det endte med at de handlende
alligevel fik lov til at komme om bord og jeg blev låst
inde i min kahyt i 3 timer, for min egen skyld. Araberne
ville nemlig slå mig ihjel hvis de fandt mig.... De
fandt mig ikke.
Lods kommer om bord Suez.
Vi har været ude i en orkan hvor
bølgerne blev målt til ca. 25 meters højde.
Det var i Det Indiske Ocean. Da vi stod ud
fra Aden var vejret pragtfuldt, vi havde havblik, og
flyvefisk og delfiner var det eneste som kunne bryde
havoverfladen. Da vi havde sejlet ca. et døgn slog
vejret totalt om, nu skulle vi komme til at opleve det
som kun garvede søfolk kan berette om.
I starten var det
bare almindelig storm, så alt blev surret, der blev sat
høje kanter både på komfuret i kabyssen og på bordene
i messen, men snart viste det sig at kabyssen blev lukket
og der blev spændt trosser på langs af dækket fra
salonbygningen til mandskabsbygningen som lå over
maskinrummet. Det gav mulighed for, stadigvæk ved hjælp
af sikkerhedslinjer, at bevæge sig fra den ene bygning
til den anden.
Men da Orkanen tog rigtigt fat så var der
ingen der bevægede sig, så klamrede man sig bare til de
faste ting som var i nærheden. Jeg husker stadig
hvorledes jeg gennem et koøje så stævnen forsvinde ind
i en ca. 25 meter høj bølge, og kiggede på hvorledes vandet
rullede hen over dækket i flere meters højde. Når man
så havde redet igennem sådan en bølge, var det svært
at forstå at stævnen stadigvæk var der og at den var
klar til endnu en bølge.
Skibet var ikke et svejst skib, næ det
var fra den tid da man nittede alle pladerne sammen, og
det var måske vores held, for et svejset skib er mere
stift og risikoen for at det knækker er derfor større.
På et nittet skib kan hver nitte give sig en lille smule
og det betyder at skibet faktisk kan vride og dreje
temmelig meget og det gjorde vi meget på den tur.
Nittede skibe knager meget, men så længe
det knager, så holder det.
Sumbawa i søgang 65.
I Livorno, tog vi på udflugt til
Pisa. for at støtte det skæve tårn.
Endnu en gang hvor søfolk foretog sig
andet end det som de har ry for. Turen fra Livorno til
Pisa er kun ca. 25 km. Men turen fra det første trin i
bunden af det skæve tårn og til toppen føltes som mere
end de 25 km. med taxi og var bestemt ikke for
gangbesværede. Trappetrinene var skæve og udhulede af
mange års slid, faktisk skulle man ikke tro at sten kan
blive så slidte bare ved at gå på dem, men det kan de
altså og der er mange.
Kaj -
Jørgen - Jan - Willy på udflugt fra Livorno til Pisa.
Tandlægebesøg.
Ved anløb af Karachi i Pakistan gav jeg
kaptajnen besked om at jeg havde ondt i en kindtand og
derfor gerne ville til en tandlæge, men da vi ikke
skulle være så længe i denne havn, fik jeg den besked,
at det måtte vente til senere.
Bombay blev byen hvor jeg
mødte et sundhedsvæsen som var temmelig langt fra
vestlig standard. Jeg blev på scootertaxi transporteret
til en klinik hvor der kun var 1 stol og det var den som
jeg skulle sidde i. Lokalet var et temmelig beskidt rum
på ca. 3 x 4 meter, indgangen var en
almindelig garageport og der fik jeg den billigst
tænkelige tandbehandling man kan forestille sig. Manden
kunne sit kram, han trak tanden ud med et snuptag (uden
bedøvelse) og vupti var tandpinen væk.
Letmatros som tårnspringer.
Omkring halvvejs igennem Suez-kanalen
bliver kanalen så bred, at man kan kalde den en sø.
Denne sø; "Great Bitter Lake" blev brugt til at skibene sydfra kunne komme
forbi skibene nordfra. Her lå vi i høj solskin og god
varme og ventede på en nordgående kolonne. Ventetiden
blev brugt på at gå i vandet og man firede landgangen
ned så man kunne springe fra den, det varede ikke længe
før end der var nogle vovehalse som ville vise at de
turde springe fra rælingen. Det hele endte med at en
letmatros ville springe fra broen og han fik også lov
til det.
Vi fulgte spændt hans tur op af lejderen til
han stod på toppen af broen, derfra var der nok 15 meter
ned. Nå,
men så udstødte han et hyl og sprang på hovedet i
vandet. Det så flot ud, men han fik så meget overslag
at han landede direkte på ryggen og det blev hurtigt
klart, at der skulle en redningsaktion i gang for at
redde ham.
Resultat: Kaptajn Lassen forbød badning med
øjeblikkelig virkning. Letmatrosen fik et par sygedage
og fremover kaldte vi ham: Tårnspringer.
Bogota
64 "Badedag"
Juleaften i Rødehavet.
I "Kompagniet" var juleaften en særlig begivenhed, for
i modsætning til resten af året, så skulle vi ikke servere mad for
Kaptajnen, Overstyrmanden og Maskinchefen. Denne ene gang om året var
rollerne byttet om således at vi "kulier" blev sat til bords og så var
det os som der blev kræset for. Vi havde det som "Jeppe i Baronens seng"
og vi nød det i fulde drag.
Jeg husker at vi som dessert fik Risalamande og
det smagte så godt, at jeg med min ske ville skrabe tallerkenen meget
grundigt for at få det hele med. Da jeg havde taget den sidste mundfuld
kiggede jeg op og først nu så jeg, at hele selskabet betragtede min
spiseteknik og da hovmesteren, Svend Johansen derefter grinende sagde
til mig, at jeg da godt kunne få en portion mere, var jeg klar til at
krybe i et musehul.
Da
fik jeg røde kinder, og de holdt sig vist røde indtil
der var omdeling af julegaver.
Malacca julen 66. Kapt. J. Mouritzsen og Frue, 2.Styrm. Jens
August Holm, Hovm. Hardy
Jensen.
3. mst.- Hovm. Hardy
Jensen - Ostyrm.
Iversen - Trikkeren - Maskinmst. "Skralde"
I baggrunden Børge
Ebensgaard-Jørgensen og "Gnist" Karen Blåberg.
Ukendt - J. A. Holm - B. Ebensgaard-Jørgensen - Telegrafist K. Blåbjerg
Tv. K. Blåberg og kapt.frue Jelle taler
med
2 m. Jens Bloch,
th. J. A. Holm. Bagerst tv. "Skralde,""trikker,"chief
Bille, hovm. Hardy m. fotoapp.
J. A. Holm.
På udflugt i Yemen.
Da vi kom til Aden i Yemen
fik vi at vide at vi var kommet til en anden kultur hvor et ur af mærket
Rolex kun kostede en brøkdel af hvad de kostede hjemme, men at det nok
heller ikke var et Rolexur. Det samme gjaldt for Ronson lighter og andre
mærkevarer, her kunne man købe alt hvad hjertet begærer, for vi var jo i
et toldfrit område.
Der blev arrangeret en
udflugt ud i ørkenen hvor der absolut intet var at se og på vej tilbage
skulle vi passere forbi en kaserne for Fremmedlegionen. Vi fik ordre på
at her måtte man overhovedet ikke fotografere. Det var strengt forbudt
og ville føre til fængselsophold hvis det blev opdaget at man alligevel
gjorde det.
Her var jeg meget heldig, for jeg ejede
ikke et fotografiapparat, men alle de søfolk som havde
et apparat, fik nogle fine billeder.
Malacca
Willy 65.
Et sted uden havn.
Nogle hundrede sømil syd for Bombay
kastede vi anker ud for en lille by hvor der ingen havn
var, så kom der små både ud til skibet og ved hjælp
af vores bomme blev der så firet varer ned i bådene.
Det var en primitiv form for vareudlevering og det tog en
del tid, men de skulle ikke have så meget, så vi kunne
fortsætte vores tur i løbet af få timer.
Så simpelt
kunne det gøres og simpelt var det også da vores
bådsmand senere på dagen påstod at han kunne fange
hajer på et stykke oksekød. Kokken fandt et stykke
flæsk som kabyssen godt kunne undvære og så blev der
rigget en lang kraftig linje til med oksekød på en
kødkrog.
Fangstlinjen blev smidt ud fra poopen så den
flød agterud sammen med lokken og efter lang tids venten
blev den bjærget igen. Resultat: Ingen haj men et stykke
meget rent kød. Rygterne siger at matrosmessen fik det
at spise til aftensmad, men det er vist kun rygter.
Korea. - foto: Poul M Schmidt
Livet om bord kunne være
hårdt.
For os som var ansat til at betjene de
øverstbefalende samt passagerer, var der altid noget at
lave. Fra morgen til aften blev de serviceret med alt
hvad skibets kabys kunne formå og det var samme status
som et 3 stjernet hotel. Når det blev aften og den
sidste servering var foretaget, så kunne vores hovmester
nemt finde på spændende ekstrajob, for eksempel kunne
man få lov til at bone vinylgulvet i salonen. Det skulle
være så blankt så hovmesteren kunne spejle sine
mønster i fodsålerne ved at løfte foden fra gulvet.
Når gulvet (dørken) var poleret blankt, så hed det:
Hr. Hovmester, vil De venligst foretage
en inspektion af dørken ? Vores hovmester var
temmelig flink og han kunne godt finde på at godkende
det første gang.
Malacca 65. Willy - John.
Forskellige
passagerer.
Af alle de passagerer som
vi har haft husker jeg især 2. Den ene var en rig Tysker
som gerne ville opleve livet om bord på en fragtbåd.
Så vidt jeg husker kom han om bord i Hamborg eller
Rotterdam og hans store Mercedes blev også hejst om
bord, for hvem kan vel undvære sin bil ?! Han stod af i
Livorno og så ville han køre hjem derfra.
Den anden var
en lille ældre mand som kom fra Baltimore, han var
bestemt en meget flink fyr og lige som tyskeren, var han
velhavende. Da han forlod skuden gav han, som tyskeren
havde gjort, temmelig meget i drikke penge. Måske er det
derfor jeg kan huske dem.
Frihed om bord kunne
forekomme.
De få timer som jeg havde fri, brugte jeg
tit på at gå ud på bakken (stævnen), der stod eller
hang jeg så ud over forkanten så jeg kunne kigge
direkte ned på de mange delfiner som legede foran skibet
ved at krydse ganske tæt på stævnen.
Andre tider gik
jeg op i udkigstønden, herfra var der en god udsigt og i
stille vejr kunne man til tider tro at man så en stor
flad ø i det fjerne, når man så kom nærmere viste det
sig, at det var flyvefisk i stimer på tusindvis.
Udkigstønden er et levn fra fortiden men den blev
stadigvæk brugt i 60erne. Når det var meget tåget, så
blev en matros beordret op i tønden for at holde udkig,
så man derved måske kunne forhindre kollisioner.
Malacca
"Hospitalet"
Mange dage i Bombay.
Da tolderen kom om bord, foregik det via
en lejder op til toppen af rælingen, derfra var der et
stort stykke ned til dækket, men det blev afhjulpet ved
at man satte en stor trækasse som trappetrin. Når
tolderen så havde gennemset skibet og forvisset sig om
at der ikke var gemt smuglervarer nogen steder, så gik
han tilbage til sit kontor som lå i havneområdet.
Hvad
han ikke vidste var, at den store kasse som var
trappetrin også var fyldt med Whisky, sammen med de
cigaretter som vi også havde gemt, gav det et pænt
overskud, men da vi lå meget længe i Bombay på grund
af brand i maskinrummet, havde vi også brug for pengene.
Jeg købte et kostbart gulvtæppe som jeg bragte hjem til
min mor, og jeg fik også syet et uniform lignende sæt
tøj af kaki. Der blev også råd til et par elefanter af
Sandeltræ og derudover blev der råd til en tatovering
på min venstre arm, (man var vel sømand).
Tatoveringen
kostede kun nogle få rupees (ca. 5 kr.) 40 år efter ligner tatoveringen
en ubestemmelig blækklat.
Kim og venner et sted i
Indien.
Shorts skifter
ejer.
I Madras i Indien kom der (som
mange andre steder derude) kulier om bord. De skulle banke rust og det
gjorde de ca. 100 mand med hver sin hammer i 3 dage, så var man mør.
Måske var det grunden til at en matros mistede sine shorts. Han havde
lagt sig til at sove ude på dækket om natten fordi det var for varmt
inde i kahytten. Da han havde ligget et stykke tid blev det for varmt
med shorts, så han tog også dem af så han lå kun iført underbukser.
Næste morgen da han vågnede var hans shorts pist væk. Senere på dagen så
han, at en af de rusthamrende kulier gik med hans bukser på, han fik dem
ikke tilbage for den som har bukserne på, ejer dem. Således er reglerne
derude, og ingen skam ved det.
Kulier
om bord.
Fodbold på 2 måder.
Når vi var i havn, var Den Danske
Sømandskirke altid klar til at hjælpe og nogle gange
var det fodbold som de arrangerede. Vi spillede kampe
imod andre skibe som lå i samme havn og det var næsten
altid udenlandske skibe.
Vi har spillet fodbold imod
mange lande, så jeg kan derfor sagtens kalde mig
Landsholdsspiller uden at prale. Jeg kan også kalde mig
Rotteboldspiller, fordi da vi gik hjem fra
værtshusbesøg i Calcutta skulle vi over en bro for at
komme ned i havneområdet, mens vi så gik på denne bro
(som var uden trafik om natten) ja, så løb rotterne i
flokkevis på kryds og tværs af denne bro.
En ond sjæl
fandt så på at vi skulle prøve om vi kunne nå at
indhente en rotte og så sparke til den. Det kunne vi og
jeg husker hvordan rotterne skreg når vi ramte dem. Jeg
tror ikke at de skreg af smerte, rotter skriger altid
hvis man provokerer dem, og det gjorde vi. Jeg lavede
mange rottemål den nat.
Korea. - foto: Poul M Schmidt.
Can't bye me love.
På vej imod Port Said sejlede vi tæt ved
kysten ud for Algeriet og her fik vi et signal om at
vestens musik også var kommet til Afrika. Tilfældigt
stod min transistorradio ude på dækket ved siden af den
stol som jeg havde smidt mit kridthvide legeme i for om
muligt at ændre min teint til en lidt mørkere farve. Da
pludselig hørte jeg The Beatles strømme ud af min
højtaler.
Da jeg havde hørt sangen færdig begyndte den
forfra og da dette gentog sig igen bestemte jeg mig til
at tælle antallet. Da Can't bye me love endelig sluttede
havde radiostation i Algeriet ladet pladespillerens
pickup skære 37 gange i pladen. Det viste sig, at de
brugte dette nummer som pausesignal, så det var næsten
befriende til en afveksling. atter at høre den arabiske
musik med de skæve toner.
koksmat Kim
- kok Arne
Messina og Etna.
På en tur fra Livorno til Afrika sejlede
vi gennem Messinastrædet og det var en meget smuk
oplevelse. Vi løb ind i Messinastrædet ved mørkets
frembrud og da både Italiens sydspids og Sicilien har
meget høje bjergskrænter er det som at sejle lige ind i
et eventyr, med lyset fra de store og små byer som
ligger spredt langs hele strædet.
Det smukke Sceneri
bliver maksimalt hvis vulkanen Stromboli er i udbrud og
der var et lille udbrud da vi kom forbi. Et flot orange
skær fyldte rummet over vulkanen.
Det er skik og
brug, at sømænd smider flaskepost ud ved
gennemsejlingen og den skik er også kendt blandt de folk
som bor der, det er også meget kendt, at folk som finder
flaskerne sender svar til sømanden. Jeg fik dog aldrig
svar på den flaske som jeg bidrog med og i dag er det
vist forbudt at smide flasker ud på grund af
forureningen.
Midt
imellem "nyt" og "gammelt".
En dag fik alle om bord
besked om, at hvis man gik ud på dækket og spejdede til
bagbord, så ville vi få et specielt skib i sigte.
Det
viste sig at være verdens første atomdrevne fragtbåd
N/S Savannah. Skibet var søsat i USA i 1962, så det var
næsten helt nyt. Savannah var utroligt flot bygget, det
var meget strømlinet.
Vi sejlede
så tæt forbi, at vi nemt kunne se alle detaljerne om
bord på skibet, vi kunne også se det store atomlogo som
sad på siden ca. midtskibs.
Savannah var en mellemting
mellem fragt og passagerskib, der var plads til 60
passagerer og videnskabsmænd.
Skibet kunne med sine
22.300 Hk. Sejle 24 knob.
Til sammenligning havde Malacca
5.500 Hk. Og sejlede 15 knob.
Vi talte muntert om
hvorvidt det kunne være farligt at sejle så tæt forbi
et flydende kraftværk, men så mente nogle af de garvede
sømænd, at det nok var mere farligt, at sejle forbi de
mange Liberty-både som stadig var i drift.
Liberty
Nautilus-Line
Liberty-bådene var forfærdeligt grimme og mange af dem
var synkefærdige dødssejlere som blev masseproduceret
under 2. verdenskrig. Der blev fra 1941 til 1945
fremstillet 2710 stk. af typen og de var alle ens.
Deres standard var uden nogen form for luksus, man sagde
at hvis de kunne klare bare 1 tur over havet var det
godt. Mere end 20 år efter sejlede mange af dem
stadigvæk, mest på østen.
Jeg ved godt, at de skibe som jeg sejlede
med, var lige så gamle (Korea endda ældre) men vi havde dog fået
forbedret apteringen til et niveau man dengang kunne kalde tåleligt. I
dag ubrugeligt.
Korea 65, folk klunser om næste omgang. - foto: Poul M
Schmidt.
Hvem bestemmer?
På et af de ØK-skibe som jeg sejlede
med, havde vi en maskinmester som til tider havde sin
egen opfattelse af begrebet suverænitet.
En dag da vi
lå i havn foregik følgende kommunikation mellem Broen
og Maskinen.
Skipper: Vi sejler om 3
timer.
Chief: Vi er ikke klar
til afgang så hurtigt.
Skipper: Jeg er kaptajn,
og når jeg siger at vi sejler om 3 timer, så sejler vi
om 3 timer.
Chief: Jeg er
maskinmester, og vi sejler ikke før jeg starter
maskinen.
Samme maskinmester var heller ikke meget
for at skulle bære uniform, selv om der den gang var
streng disciplin omkring netop dette, at være
regelmæssigt påklædt, hvor alle bar wienerbrød på
skulderen, striberne på ærmerne og sildesalat på kasketten.
(Der var stil over ØK)
Når der var diner i salonen med
Kaptajnen, Chiefen, Overstyrmanden og passagererne, så
undskyldte han sig tit med, at der var vigtigt job i
maskinen som krævede hans tilstedeværelse. Så fik han
serveret sin mad i sin kahyt, og så slap han for at
stille op i "Galla". Hans ynglings påklædning
var knælange shorts og storblomstret Hawaii skjorte.
Kambodia
65. overstyrmand på toppen af landgangen
Niels
Christian Fabricius.
God vind
venner.
Til alle dem som har
sejlet på alverdens have vil jeg gerne sende de bedste ønsker for
fremtiden. Mit ønske var/er at indsamle materiale, tekst og billeder fra sømandslivet om bord hos ØK.
Jeg stod
en gang ved rælingen og spejdede over på et søsterskib
som vi mødte i rum sø i Malaccastrædet ved Sumatra. Vi
var på vej til Singapore og de var på vej hjem. Om det
var Mombasa eller Morelia husker jeg ikke, men jeg husker
at når 2 stykker Danmark mødtes så langt hjemmefra var
det en begivenhed som tit blev fejret ved at de 2 skibe
nedsatte farten til ca. 5 knob for at kunne sejle så
tæt forbi hinanden som muligt, så stod man ved
rælingen og råbte ønsker til hinanden om god tur.
I Gøteborg mødte
vi en dansker.
Han synes, at det var
sjovt, at møde en dansker så laaaaaangt hjemmefra.
Willy 1966.
Kongelige
gæster.
I 1967 var jeg og min bedste ven Jørgen Schrøder
afmønstret et skib i København og i tiden inden næste påmønstring havde
Jørgen og jeg job som tjener på restaurant Frascati på Rådhuspladsen som
lå på hjørnet af Vesterbrogade og H. C. Andersens Boulevard.
En dag fik vi besked om at vi den efterfølgende
dag skulle iklæde os husets fine smoking fordi etablissementet ville få
kongeligt besøg.
Næste dag ankom så kongehusets store biler og ud
steg Grev Henrik de Monpezat med følge.
Grev Henrik de Monpezat skulle holde polterabend
og selskabet ville indtage et måltid på Frascati.
De kongelige gæster ankommer.
Om det skyldes min ven Jørgen Schrøders
særligt fine egenskaber i tjenerfaget, at netop han skulle
servere for Hans Majestæt Kong Frederik IX kan du læse længere
nede i teksten, men han var meget nervøs for at udføre arbejdet
korrekt, og da han ville tage af bordet, var der noget bestik
fra forretten, som skvattede af tallerkenen, og landede mellem
ryglænet på Kongens stol og hans fine jakke.
Meget forsigtigt trak jeg kniv og gaffel
tilbage, som nu var helt rent, men desværre efterlod et spor, af lidt
gravad laks med sennepssauce og dild, på den Majestætlige jakke.
Direktøren for restauranten, som havde skjult
sig, blev kridhvid og begyndte af en eller anden grund, at gøre honnør,
og så fortalte han mig hvorledes han ikke kunne fordrage mig eller min
familie....
|
|
Da jeg kom tilbage til bordet, var kongen i
gang, med at tænde sin pibe, og da han så mig, smilte han og
blinkede med øjnene.
Den dag i dag bruger vi i familien
stadigvæk den samme teknik, hvis nogen kommer til at spilde på dugen, så
smiler vi og blinker med øjnene.
Når jeg husker det så tydeligt, skyldes det nok
det faktum; at det er sandt, men ikke mindst, at kongen tog det så
positivt.
Her er en lille personlig beretning fra Jørgen
Schrøder:
Så vidt jeg husker, var det meningen, at der var forud bestemt
pladser, således at de bedste borde, med bedste betjening i form af
Overtjenere med Inspektørassistance var sat til at betjene
Regentparrene.
De indbudte gæster og venner skulle så sidde i vores
afdeling, men da det glade selskab arriverede, besluttede de
sig til, at sidde hvor de nu havde lyst.
Jeg husker, Prinsesse Benedikte, Prinsesse Anne-Marie med Gemaler og
venner var først inde i reatauranten og satte sig straks ved nogle af
bordene, som var forbeholdt Kongerne.
Derefter satte alle sig, hvor de
havde lyst til, og på denne måde endte jeg op med Kong Frederik, Kong
Gustav og Kong Olav, med følge samt et par mere, i alt 8 personer.
Det viste sig at blive til min fordel, for da hovedretten (dyreryg
tror jeg) skulle serveres, var det anrettet på store ovale fade, som var
meget tunge.
Der stod ca. 20 tjenere i én lang kø og ventede på deres tur
til at få leveret middagen, jeg var bagerst i rækken, og da det tog sin
tid, fordi der skulle meget pynt på, skreg jeg: "Jeg har en masse
Konger ved mit bord". Så sparkede Direktøren mig forrest i rækken, mens
han råbte: "Schrøder har Kongen!".
Efter middagen sneg alle de unge inkl. Prinsesser og Gemaler sig ud
af en sidedør, sprintede ned af H. C. Andersens Boulevard for at undgå
alle fotograferne, og gik i Tivoli.
Dette år havde København 800 års jubilæum, så der var tusindvis
af mennesker udenfor.
Resignation.
Da jeg gik på land,
begyndte jeg straks at fortælle alle mine venner hvad
jeg havde oplevet og i starten lyttede de spændt på
hvad jeg havde at sige, lidt efter lidt fandt jeg dog ud
af at de ikke lyttede så meget mere, tvært imod så
virkede det som om de ikke troede på de ting som jeg
fortalte dem om.
Jeg kan godt forstå deres tvivl for de
havde jo ikke selv oplevet det og pludselig forstod jeg,
at det var bedst at holde sin mund hvis man stadigvæk
ville være en del af flokken.
Mange år er gået siden
og jeg har faktisk ikke talt om det i alle de år,
men minderne, dem har jeg
og det er sandt.
Venner.
Jeg har været så heldig, at
jeg via SNESEJLER har fået kontakt til en del af de søfolk som jeg har
sejlet med og der iblandt en go' gammel ven fra tiden i Korea.
Igennem mange kanaler og til sidst
via Internettet, lykkedes det efter mange år at finde frem til ham. Han
bor nu i Qualicum Beach på Vancouver Island i Canada.
Vi skiltes i 1967 og mødtes
igen efter 32 år. Den gang var vi meget gode venner og altid godt humør
og da vi mødtes igen, var det som om der kun var gået et par dage.
Det er bare skønt, for
med ham kan jeg jo tale om alt, da han jo selv har oplevet det
samme.
En sømands
kendetegn.
Generelt set er søfolk
kendt for at være meget tolerante og det skyldes nok, at
man som sejler kommer ud og ser hvordan andre folkeslag
lever og når man så kommer hjem og ser hvad folk i
Danmark kan finde på at brokke sig over, ja så bliver
visse perspektiver sat i kraftigt relief.
Ja man kan undertiden komme til
at tænke: De ved jo ikke hvad de taler om.
TAK til Caroline.
TAK til Nicolaj.
Se
også de andre sider !!!
|