"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 10
"MULLE" FORTÆLLER.
"DET VAR
SÅDAN DET VAR"
Sejltid ØK (Østasiatisk kompagni )
1962-1966.
I dette afsnit
omtaler jeg sejltiden med 3 ØK skibe, NORDIC HERON,
dampturbinetanker, KAMBODIA og MALAYA, begge
stykgodsbåde, jeg fortæller direkte om Heron, det var
et damp og tankskib, men tager Kambodia og Malaya
fælles, det var begge stykgodsbåde og dieselskibe, så
jeg kombinerer de ting jeg vil omtale, så det kommer til
at fremstå som en rejse, det vil ikke gøre den store
forskel.
Hvordan kom man ud
at sejle, ja man kunne begynde med at spekulere over hvor
man helst ville hen, det skulle jo gerne være lidt mere
spændende end København - Malmø, så det endte med at
jeg mødte op på ØK's Maskininspektion på Orientkajen
i Frihavnen, for Østen måtte være sagen.
Efter at have ventet vel 1½ time kom jeg til at tale med
"Faber", ham skulle jeg komme til at høre
meget mere om, nå jeg fremførte mit ærinde, om det var
muligt at mønstre ud som maskinassistent i ØK , jeg
havde selvfølgelig alle papirer, svendebrev, etc. med,
han så længe på mig, og så sagde han til sidst
"måske", efter jeg ved ikke hvor længe, kom
det så, "kom igen når du har en søfartsbog",
så var det at jeg høfligt spurgte, kan De oplyse mig om
hvor man kan få sådan en, "Helsingør ligger den
vej", svarede han, imens han pegede ud ad vinduet,
og så var den samtale slut.
Så måtte man i
gang, jeg endte på et kontor i Kronprinsessegade, blot
for at erfare at man kunne godt få en søfartsbog men
ikke uden at man havde en hyre. Det virkede lidt
åndssvagt, men det sagde reglerne, så jeg måtte
tilbage til Faber, han vidste jo udmærket godt at det
var sådan, kan skulle bare køre lidt slædetur med en.
Nå men det lykkedes naturligvis og jeg fik hyre.
Det var så Heron
jeg først kom ud med, vi var vel 8 - 10 mand som skulle
påmønstre i Wilhelmshaven i Tyskland, jeg husker
hvordan vi blev modtaget af chief'n og 1. mester Sloth
mener jeg han hed, blev arbejdsmæssigt fordelt, der
skulle være 2 "pumpemænd" på dækket og
resten i maskinen, vi fik vagtplaner og anvist vores
lukaf. Efter en kort orientering om løn og
arbejdslister, sikkerhedsøvelser og besked om hvilken
mester vi skulle dele vagt med, hvis man ikke var blevet
"dagmand", det blev jeg for øvrigt, så var
der frit slav indtil vi lettede næste morgen .
Hold kæft, nu var man rigtig sømand, ja go'morgen, som
sagt, vi sejlede den følgende morgen og da vi skulle ned
og "skaffe", altså spise morgenmad, satte vi 4
nye os ved et ledigt 4 mands bord, det var i
officersmessen, vi var officerer, laveste rang, men
alligevel i hvert fald.
Nordic Heron
Som sagt, vi var
nye og vi gik ombord i buffet'en, den var såmænd ikke
overvældende, men der var hvad der skulle være, bl.a.
cornflakes, det tog vi en go' portion af, mælk på og
så i gang. Vi hæftede os ikke ved at "de
gamle" som også havde taget cornflakes ikke havde
så travlt, men vi opdagede da vi næsten var færdige,
at de ligesom skummede et eller andet af mælken, en af
os gik derover og spurgte hvad de lavede, nåe det er
såmænd kun melbakker, små insekter, vi så godt at I
fik dem med, men det er jer vel undt, nå men det er jo
sådanne ting man bare griner af bagefter, det hører
med.
Jeg har bestemt at dele dette afsnit op i oplevelser i og
udenfor maskinen, fordi det ikke skal blive for rodet.
Jeg er begyndt med det sidste og fortsætter sådan.
Vi skulle til Golfen, og det gik derned ad, man noterede
sig forskellige landkendinger, f.eks. Kap Finesterre på
Portugals kyst, Gibraltar, osv. og kom så til Port Said,
og skulle igennem Suez kanalen. Man bliver anvist en
ankerbøje og venter så på at der kan dannes en konvoj
på ca. 10 skibe som så går igennem sammen, der er
tvungen lodspligt og han forlader os når vi når Suez.
Gennemsejlingen tager med ventetiden i den store sø,
(der afventer man den modgående konvoj), ca. 12 timer.
Vi blev så sat fri og så begyndte kapløbet, styrmænd
er også legebørn, Heron var på det tidspunkt et af de
hurtigste tankskibe med en topfart på 20 knob, og det
var en evig sport skibene imellem at komme først igennem
Rødehavet, så vi måtte passe på ikke at give broen
alt hvad vi havde af damp fra starten, hvis det var 2.
styrmand der var på broen var den helt gal, han ringede
hver halve time og ville "lige" have en halv
knob mere, det vidste vi.
Da vi var vel ude af Rødehavet var den første, næsten
faste station, Aden i Syd Yemen, på Saudi Arabiens
sydøstkyst. Det var på det tidspunkt en Engelsk
kronkoloni og derfor told og afgiftsfri i alle
henseender, der var alt til salg, og det benyttede man
sig flittigt af. Vi lå der altid ca. 1 døgn, modtog
post, evt. supplerende proviant og andre fornødenheder.
Fra Aden gik det sædvanligvis til Golfen. Der var 3
raffinaderier som var mest besøgt, Mina Ahlamadi i
Kuwait, Kharg Island og Basra i Persien, nu Iraq, det
sidste er vel i dag mere kendt end det første antager
jeg, både byen og landet, men det hændte dog at vi
også anløb Bahrein og Oman. Golfen blev rettelig kaldt
"verdens røvhul", for temperaturen var
sjældent under 40 grader og der var altid vindstille, og
så uden solcreme.
Nå vi var der jo for at laste olie og den første last
husker jeg altid, skibet skulle jo have tankene fyldt i
en bestemt orden på grund af balancen i skibet, alle der
var på dækket under last havde INTET på eller omkring
sig af jern, gnistfare selvfølgelig. Når jeg ser de
koncentrerede gasstråler som stod op af
trykudligningshullerne, sådan en havde hver tank, så er
der absolut ikke noget at sige til det, hvis man stak
hånden ind i sådan en stråle gas, blev man faktisk
våd, og det lugtede i flere dage. En anden ting var, at
når man lå ved siden af en japansk tanker, de hed altid
"Maru " til efternavn, og på ca. 500.000 tons,
så var vi alligevel ikke så stor.
Nordic Heron
Vi kom vidt
omkring, rækkefølgen af rejserne kan jeg ikke gi', men
jeg kan nævne de fleste steder vi var med Heron. Udover
Golfen var det: Durban, Sydafrika, Shihkuhu, Japan,
Maracaibo og Rio de Janeiro, Sydamerika, Singapore,
London, Rotterdam, Antwerpen, Mersin, Tyrkiet, Bombay,
Indien, Newcastle og Kalundborg. Eksempelvis gik vi fra
Golfen mod Durban i Sydafrika, for "ordre", som
det hed, når destinationen ikke var sikker, det var den
sjældent, man må huske på at en last olie kunne blive
solgt flere gange før den blev endeligt losset, så vi
vidste aldrig præcis hvor vi ankom til, ikke engang
skipper.
Men det blev Durban, og på vej derned gik vi igennem en
ækvatorial storm med søen lige ret imod, det er det
værste for en tanker for man kunne risikere at komme til
at ride på 2 bølger, det er meget hårdt ved skroget.
Det skete lige præcis og det resulterede i at den revne
i trykskroget, som blev svejset hver gang skibet var i
dok, den revnede med et knald, det var lige ud for 3.
mesters lukaf, han kom eddermalme hurtigt ud, men fandt
hurtigt ud af at det ikke betød det store, men der var
go' sø.
Det var lige i den
periode at apartheit blev indført i Sydafrika, det kunne
tydeligt ses i bybilledet, "White only" og
"Black only" butikker, busser, tog, ja faktisk
alle offentlige steder, det var kedeligt at se. Nå men
det var raffinaderiets første besøg, vi ankom med alle
signalflag hejst men de var slet ikke i stand til at
modtage olien i løbet af de par døgn som var sædvanlig
lossetid, der ville gå mindst en uge, så dagmændene,
som jeg jo var en af, havde rigelig tid til byture. Det
var vel middag på den første tur i byen og vi var 3
gutter som tog en tur igennem hovedgaden, da kom der en
gående imod os, han virkede bekendt, men i Sydafrika,
nej, jeg vendte mig alligevel om, det havde han også
gjort, om ikke det var en skolekammerat, Preben Lund,
hva faen laver du her, og omvendt, han var udsendt
af et engelsk tæppefirma og skulle en tur op igennem
landet med sin Land Rover, vil du med, det tager 3 dage,
jeg måtte have fat i chiefen og forelægge det og fik
OK, hvis jeg kunne få dækket mit arbejde, det kunne
jeg, og fik en fantastisk tur op igennem zulu landet, sov
i "craal", små landsbyer, og så en masse, det
var sgu meget skægt.
Fra Durban gik det tilbage til Golfen efter et nyt læs,
og så var det Taiwan for ordre. det blev endeligt Japan,
vi kom ud af Golfen og satte kursen østover, jeg mener
at det var på denne tur at vi i det Indiske ocean
påsejlede en hval, det gav pludselig et stort ryk i
skibet, og det var om eftermiddagen husker jeg, vi kunne
se at havet omkring stævnen blev mere og mere rødt og
at det var en stor hval. Om det har været en blåhval
eller en kaskelothval kunne vi ikke konstatere, men vi
kunne mærke det så tydeligt, Heron havde en dødvægt
på 35.500 kg. så det var noget stort, vi kunne se at
der hurtigt kom andre til, hajer måske spækhuggere, der
blev forholdsvis hurtigt ro og vi sejlede videre. Vi
rundede Ceylon sydover og kom, for mit vedkommende for
første gang, ind i Malaccastrædet imellem Sumatra og
Malaysia, (dengang Malaya) det var så ikke den eneste
gang viste det sig senere.
Malaccastrædet er
noget helt særligt, i regntiden hvor det dog ikke regner
hele døgnet, jamen man kunne dufte junglen, og næsten
hvad de havde på menuen i de små byer inde på land, at
sidde på dækket og bare fornemme og nyde det, var bare
ubeskrivelig skønt.
Vi fortsatte mod Formosa, (nu Taiwan) op igennem det
Sydkinesiske hav, og der bestemte skipper sig for at gå
igennem Formosastrædet, det var ikke helt efter bogen,
men kortere, en del af strædet var kinesisk
territorialfarvand, så opdaterede søkort var helt
sikkert et plus.
Det var formiddag da vi pludselig så en grøn jager, det
var ham, kineseren i sin MIG 15, han gik så lavt ned
over os at vi vitterligt kunne se piloten, han gentog
sine dyk et par gange og forsvandt så igen.
Knapt var han væk før 3 Super Sable DS jagere kom, de
var vel lettet fra Formosa og skulle lige se om alt var
vel, de forlod os med kip med vingerne, der blev passet
på, men jeg gad vide om skipper fik tak for det.
Vi kom så til Japan, pladsen hed Matsuyama og var ganske
lille, vi lå på strømmen og kunne ikke komme ind på
plads, det kom vi dog i løbet af dagen.
Vi var der i 4 døgn og på den tid nåede jeg at
konstatere at det var virkelig en lille by, fik købt 3
kimonoer i silke, komme hjem til den lille dame som
solgte mig kimonoerne, besøge hendes forældre, hun
boede der, lægge skoene inden entre, opleve et japansk
hjem, sidde på gulvet og spise med pinde, og så må jeg
indrømme at jeg nåede også at overnatte, japanernes
forhold til en så hurtig fremfærd var endog særdeles
afslappet.
Nå men efter nogen slingersejlads blev det Venezuela,
Maracaibobugten, og hvad ser man lige pludselig, såmænd
en lokal tanker med et stykke kørebane på dækket, han
havde påsejlet motorvejsbroen over bugten, vi fik oplyst
at mange biler var forulykket eller kørt i vandet.
Hvor mange der
omkom ved jeg ikke, men jeg er glad for at kokken var
ivrig fotograf, ellers kunne jeg ikke bevise det.
Nå men byen er
der ikke noget særligt at berette om, fattigt og
møgbeskidt, så vi fik læs og satte kursen vel mod
Europa. Det kunne være London, Rotterdam eller Antwerpen
der var målet, men vi ta'r London, vi skulle jo op ad
Themsen og da var det en ærtesuppe af en tåge, jeg
kommer senere til det når vi kommer i maskinen, men frem
kom vi selvfølgelig, og havde et par dage der.
Vi lagde af med Gibraltar for ordre, men endte for anden
gang i Venezuela, men først måtte vi gå ind til
Tenerife for at bunkre, det tog 1 døgn, og så videre,
næste dag fik, "Gnisten", en heftig
vejrudsigt, en orkan, man havde døbt den
"Flora", den ville krydse vores kurs fra
Mellemamerika, de har jo den slags derovre. Nå men
sådan var det, den var beregnet til at ville vare ca. 3
døgn og vi gjorde klar, fysisk kontakt imellem midt og
agterskibet ville være afskåret under orkanen, sådan
at forstå at vi måtte blive hvor vi var, vi måtte jo
have noget proviant så vi kunne klare os, det gik også
fint men jeg skal da lige love for at der blev gang i
den, jeg har på smalfilm fotograferet ud af mit lukaf
vindue frem mod midtskibs, bølger på over 20-25 meter,
for det var vel højden på skibet fra vandlinie til
åben bro, og der var bølgerne uden skum, så det var
rene varer, vi gik igennem i de 3 døgn. så det var godt
at der var slingregrej på bordene og i køjerne. Når
man er midt i sådan noget strejfer det en kraftigt, hvor
lille man egentlig er.
Jeg kan lige komme
ind på hvad der skete og hvordan dagen kunne gå, når
vi havde fri.
Om dagen kunne der
være flyvefisk som landede på dækket, de kunne vel
svæve ca. 15 meter, når vi var bare 100 km. fra land,
var Albatrosserne der, flot fugl, men de kunne ikke lette
uden at kaste sig ud fra noget, for resten siger man at i
alle Albatrosser bor en gammel hollandsk skipper så man
skal behandle dem ordentligt. Vi kunne også se delfiner
krydse i leg foran boven, i bovbølgen, og om natten
kunne vandet være helt selvlysende, det var en bestemt
plankton som lyste svagt grønt ved bevægelse, morild
mener jeg det hedder, det var ejendommeligt, men flot at
se. I golfen kunne vi spejle æg på dækket, vi havde
også en lille pool med havvand, der kunne vi også få
planktonet til at lyse ved at bevæge os. Et evigt
problem var køleskabet i officersmessen, hvis bajere var
nu hvis, der blev lavet mange mærker, opfindsomme låse
og andet, men bajerne, de var sgu ligeglade, de forsvandt
bare.
Chiefen , jeg mener at han blev kaldt "Den
Røde", han havde af og til sin kone med, hun så
godt ud, det gjorde hun virkelig, og hun vidste det, hun
gik gerne tur i minishorts og en helt igennem
"ligemeget BH", frem og tilbage, når hun gik
på løbebroen kunne hun pludselig vende sig om, hun
vidste jo godt vi lurede, ondt gjort.
Noget af det bedste, når man var dagmand, det var når
man sådan en aftenstund, sad ude på poopen, at sidde
der og se på alle de fantastiske solnedgange, sludre og
nyde en pilsner som havde overlevet køleskabet,
ubetaleligt, men det skulle ØK vel ikke høre.
Vi var 12 forskellige nationaliteter, og i alt 68 mand,
men det gik fint, bortset fra vores
"pudseklude", det var arabere som var
påmønstret, som regel i Port Said og var blevet lovet
job i maskinen, når vi var kommet til havs, blev de
"kammerdrenge", deraf pudseklude, OK de fandt
sig i det, hvad skulle de ellers også gøre. Det var
også meget sjovt at gå rundt og purre, det var ikke
altid at de var oppe, specielt ikke de arabere som havde
fået job i maskinen, se der brugte vi et yderst
effektivt middel, man tager simpelt hen mandens arm og
lægger den ud over køjekanten og trykker lidt, så stod
de selv op, helt automatisk og det uanset hvor godt de
sov.
Vi besøgte også Cairo og Pyramiderne, af sted fra Port
Said og ombord igen i Suez, den var fin, og chief'en var
med.
Når vi lå i Port Said og ventede, kom der altid et hav
af handlere med marokkopuder, kamelsadler og alt muligt,
en af dem havde solgt 10 meter sølvbrokade til vores
messedreng på 15 år, det skulle hans mor ha', der var
sølv i 3 meter og så brokade for resten af pengene, det
kunne man ikke ha', så de røg overbord med sadler,
puder og brokader og hele baduljen, der blev lidt tumult
i byen om aftenen.
Når vi skulle vaske foregik det med et steamrør,
simpelthen et rør med en hane, der hængte du en spand,
så røret var nede i vandet og lukkede så op, det var
overhedet kraftdamp fra kedlerne. Det duede bare ikke til
plasticspande og nylonskjorter, der blev kun hanken og
knapperne tilbage. Vi satte også arbejdstøj i blød med
kaustisk soda, da det havde stået i ca. 8 dage røg det
ud over siden, spild af soda og arbejdstøj.
Det blev jo også Jul og Nytår, og så havde Gnisten
travlt med at modtage og aflevere telegrammer hjemmefra,
der kunne sendes hilsener over Lyngby radio, som jo
dækkede hele jorden på kortbølge, vi havde også en
stor kortbølgeradio i officersmessen, der gik Danmarks
Radio fint igennem.
Vi fik skam også
julegaver, de kom fra mange forskellige foreninger,
f.eks. sømandskirken, hvor den Norske var helt suveræn
(de havde jo også en stor handelsflåde) min julegave et
år var et stort solidt strikket halstørklæde, jeg må
lige indskyde at vi holdt Jul i Golfen, men det kunne
selvfølgelig bruges senere. Der var afsenderadresse på
og jeg sendte selvfølgelig en tak tilbage, det var en
dame i Gilleleje som havde sendt det, som en gave til
"en sømand i det fjerne", ska' vi lige ha' en
kleenex frem til øjenkrogen, nå men tanken var fin nok.
Julebrev fra Karen Christiansen Gilleleje
Når jeg lige har
nævnt sømandskirken skal det også med at vi havde et
16 m.m. tonefilmsanlæg, det havde høkeren ansvar for,
og i de fleste havne fik man så sin film byttet, så
imellem hvert anløb havde vi mindst en film, der så
blev vist nogle gange.
Man siger at alle mennesker kan huske hvor de var og hvad
de lavede den dag da verden fik at vide at Kennedy var
blevet skudt i Dallas, det kan jeg også.
Jeg var i maskinen og var ved at skrabe et nyt leje til
en af de store kompressorer, da 2. mester
"Ferdinand" kom farende, Kennedy er blevet
skudt, Kennedy er blevet skudt, og jeg husker at jeg
udbrød, hvor henne, et eller andet sted svarede han, og
så var han væk igen. Samme "Ferdinand blev afløst
af en ny 2. mester og i den forbindelse blev jeg sat på
vagt, det blev sammen med ham, vi fik 8-12 vagten, han
hed Bent - en skide flink fyr, han skulle have sin
damptid. For resten, husker jeg at en hel flaske spiritus
kostede 8 kr. og en stang Pall Mall var vel oppe i en
10'er, så må vi vel huske at overarbejde blev betalt
med 7,80 kr. i timen.
Vores
"kammerhygge" , var også noget jeg husker, det
foregik spontant det var på skift, vores gang hed jo
meget naturligt "assistentgangen" og så fik vi
pudsekluden til at hente lidt godt fra kabyssen, og så
lidt musik på, jeg havde en Trans Arena transistorradio
og en stor Grundig TK46 spolebåndoptager, den var for
øvrigt købt i Aden for næsten ingen penge, nå tilbage
til hyggen, der blev snakket og sludret så det kunne
blive til noget, det var bare rigtigt godt, jeg satte
engang båndoptageren til mikrofon og lod den køre, det
var et mageløst resultat, desværre har jeg mistet
båndet, det er egentlig hammer ærgerligt.
Nå men vi fik igen ordre og havnede i Kalundborg, de
ville godt ha' vores olie. Min far og Lene kom og
besøgte mig, og han fik en rundvisning i maskinen og vi
snakkede faktisk godt, så det var udmærket, jeg tror
for øvrigt at det besøg fik en betydning for resten af
mit liv, det skal jeg nok komme ind på senere.
Nå men der skulle jo provianteres til et år med
diverse, dog ikke ferskvarer, jeg kan til behagelig
orientering oplyse at vi fik mange pilsnere ombord, et
halvt hundredetusinde var det nok. Heron forlod
Kalundborg og gik til Newcastle upon Tyne i Nordengland,
der var blevet plads på Smidts dock's, det var værftet
som skulle lave det årlige eftersyn. Jeg havde fået
orlov i nogle dage og var hjemme, men returnerede
hurtigt, Esbjerg-Harwich og med "The Flying
Scotsman" fra London til Newcastle, det var datidens
største damplokomotiv, en lokomofut der kunne noget.
Det værft var uden lige den største rodebutik man kunne
forestille sig, der var passage på nogle smalle gader
imellem dynger af skrot og affald, kors bevares, og
hvorfor man skulle spilde 14 dage der kunne bagefter
virke omsonst, alt skulle repareres og efterspændes da
vi stak til søs igen, dampen fes ud alle steder, vi var
ikke fan's af englændere dengang.
Nå men vi havde
nogle sjove dage alligevel, jeg kan nævne i flæng,
Radio Bar, et sted med fuld fart på, så meget at
Bobbyerne ofte kom der, ikke for at slukke tørsten, næ,
under en gang tumult oplevede jeg faktisk at tyngdeloven
blev ophævet, det var ganske nyt for mig, indtil jeg
opdagede at det var en 2 meter Bobby der havde inddraget
min jordforbinde1se, han smed mig simpelt hen væk,
sådan rigtigt ud på gaden i regnvejr, jeg var ikke den
første kunne jeg se, vi gik så ned og fik noget fish
and chips, det var mere roligt, fisken var godt og vel
død kunne jeg lugte. Der var gang i byen om aftenen og
natten, det var lige på det tidspunkt at "Dave
Clark Five" var på toppen, Beatles og Stones stak
næsen frem, så hysteriet trivedes flot, jo det var
festligt. Der var også en aften, en af gutterne kunne
ikke holde sig fra det der "Guinnies", det
sorte stads, han havde drukket 3 inden vi skulle i byen,
lige så mange gange måtte han pludselig stoppe op,
vende rundt og spæne tilbage, det var noget med
rynkebåndet, 3. gang opgav han, han skulle vist have
vasket noget tøj, så vi gik uden ham.
Og nu vil jeg så
invitere jer en tur ned i maskinen.
Det var jo et dampskib, så maskinrummet og kedelpladsen
var vel på størrelse med ½ fodboldbane, det passer
meget godt, der var 2 dampturbiner, fremturbinen som
havde 14700 hk. og bakturbinen havde 11.000, der skulle
bruges noget damp, overhedet kraftdamp ca. 1400 grader.
Til at styre turbinerne var der på manøvrepladsen 2
store håndhjul, vel 1 meter i diameter som regulerede
trykket, der var maskintelegrafen og omdrejningstæller
til skruen, samt alle øvrige ure og manometre til
maskinens drift. Jeg fik som fast vagt, ansvaret som
manøvrevagt, d.v.s. at når vi havde havne eller
tågemanøvre, så var det manøvrevagten som udførte
ordre fra broen via maskintelegrafen, vi havde nemlig på
den lige omtalte tågesejlads, en såkaldt "Forceret
bakkommando", det hændte, at telegrafen 2 gange i
rap kom ned på fuld bak, og så mente de det deroppe.
I sådanne
situationer var chiefen ved turbinelysmaskinerne, 1.
mester på kedelpladsen og 2. mester overordnet rundt
omkring, det aller vigtigste var IKKE at bruge mere
kraftdamp end at lysmaskinerne kunne køre, det var samme
forsyning, og at fyrbøderen fulgte med og brugte de
rigtige størrelser brænderrør, det var virkelig
"fingerspitzgefühl". Der må lige ind, at når
det var tågemanøvre, så forlangte l. mester at Thor
var på fyrpladsen uanset hans tilstand, han havde fået
lukket hos høkeren, men duftede rigtigt meget af sprit,
nå men også her skulle han tørne til, vi kunne ikke
purre ham, l. mester forlangte ham på ret køl med en
spand isvand, så mødte han og kørte de kedler med en
præcision som ingen anden, brænderrørene for ud og ind
og trykket stod fast som om manometerviserne var limet
fast, han kunne bare det der, dagen efter kunne det
hænde at han ikke kunne huske noget om det, men det var
en donkey af guds nåde, og så var han Nordmand.
En anden
donkeymand var knapt så skrap, jeg mener at han havde
skiftet brænderør OK, da han overtog vagten, men
brændolietrykket faldt pludseligt drastisk, olie løb ud
afbrændkamret og blev antændt på bagsiden af styrbords
kedel, jeg mener at han havde glemt dysen i en af
brænderrørene, vi så det faldende tryk fra
manøvrepladsen og ligeledes røg fra fyrpladsen, alle
fik travlt, også donkey, og det slap han godt fra, men
da han blev taget i at ryge på sit kammer under
lastning, røg han i søret, blev logget for løn og
hjemsendt.
Nå men i søen stillede vi om til "Full speed ahead
", det var faktisk det samme som en automatpilot på
en bil, bare deruda'.
Det mest kedelige
vi kunne tørnes på, var "kedelræs", der gik
af og til et røggasrør, de tærede op af svovlet i den
tunge fuelolie der blev fyret med, så var det op på
kedeltoppen, der kunne være op til 80 grader, så
arbejde vi i 3 skift, 20 minutter indtil det var klaret,
det tog et par døgn engang. Jeg husker specielt
autogensvejs med spejl på economeiserrørene helt i
toppen af kedlen. Der kunne også være en
sodblæserbrand, fat i en af de gamle slukkere som man
bare skulle vende bunden i vejret på, når det var
slukket kunne der da godt være mere tilbage i slukkeren,
den kunne jo ikke stoppes igen, så op med døren til
fyrbødergangen og måske kom der en sort lemperdreng
forbi, han fik den og styrtede ud på dækket og smed den
ud over siden, det var så ikke helt meningen.
En ting var, at
der kunne gå et economeiserrør på kedeltoppen, det var
straks værre hvis skaden var i brændkammeret, som vel
var på størrelse med en lille spisestue. Engang blev
den ene kedel stoppet af, og 4 timer efter var jeg, efter
lodtrækning iført vådt asbesttøj og hjælm, handsker
og lygte, samt stålwire om livet, ind i brændkammeret
for at konstatere skadens omfang, jeg følte det som en
evighed, men det varede vel kun 30 sekunder, så rykkede
jeg i wiren og blev trukket ud, skaden var så alvorlig
at vi måtte gå til Aden på 1 kedel og få rørene
skiftet der.
Hvad var der ellers af sjove ting, jo en ting var at
vavac'erne, (ferskvandsfabrikkerne) der var 2 mener jeg,
der skulle jævnligt bankes kalk af kobberspiralerne, der
var vel 6-7 stykker i hver, af med dækslet til
mandehullet og så løsne hver enkelt og ud med dem, det
sjove, nej det var sgu lidt ondt, var at når de så
skulle ind igen fik vi en araberlemper ind i bæstet og
han skruede det bedste han havde lært, da han så havde
skruet den sidste spiral fast kom chock'et, han kunne
ikke komme ud, den skal tages udefra, den sidste spiral,
og hvis vi så begyndte at lukke mandehullet, så blev
der hyl som en imam der kalder til fredagsbøn i sin
store moske, OK det var ondt gjort, men han var da glad
for at blive reddet.
Man kunne også risikere at blive sendt ud i
skruetunnelen for at spænde stævnerørspakningen (ikke
Heron, baglader), altså i søen. hvis vi tog for meget
vand ind, det var ikke usædvanligt og det blev prøvet.
Det var nærmest når både lænse og ballastpumperne
kørte for at vi skulle holdes bare nogenlunde tørre.
(stykgodsbådene). Vi havde også et "black
out" i Rotterdam, en slæbebåd fik med sin skrue
fjernet vandet fra indtaget til svalevandspumperne. så
var det en kædereaktion, på få minutter var turbinerne
sat ud af spillet, 2. mester "Ferdinand" røg
på røven af udmatte1se, men OK, det skal også gå
stærkt hvis det sker, så vi måtte totalbugseres til
kaj. Man havde naturligvis et stort vædskebehov, og
saltpillerne var lige så vigtige, der var en
"Isbadyt" nede i bunden af maskinrummet, det
var en drikkeautomat med, ja faktisk, iskoldt vand, maven
tog ikke imod for store portioner ad gangen og
svedekluden om halsen den husker vi altid.
Udtrykket "døde duer" fik en ny betydning når
vi var i europæisk farvand om vinteren, så kunne vi på
hver vagt fjerne mange døde fugle, deriblandt også
duer, de fløj ind af skylightet, og i løbet af få
minutter døde de af den store temperaturforskel, lige
pludselig kunne man få en fugl i hovedet, man lærte
hurtigt at se op når man var i det område.
Da jeg var kommet
hjem og havde fået mit "træk" udbetalt, fløj
jeg ud og lejede en MGB, man skulle vel være ordentligt
kørende, derefter var man rundt og sige hej, jeg
besøgte tit min lærekammerat Mogens og hans kone Lotte,
og havde altid en gave med til Lottes datter Susan,
engang fik hun en dukke som kunne gå, den var lige så
stor som hende selv, hun var vel 3-4 år, den blev hun
meget glad for husker jeg, nå men vi fik jo også nok en
sjus, jeg havde selvfølgelig billig sprut med, og så
sov Lotte på sofaen, for hun var den eneste der skulle
op på arbejde, der var heller ikke plads i
dobbeltsengen, og jeg sover absolut ikke sammen med mine
venners koner.
Jeg overnattede også et par gange hos min far i Virum,
det var ligesom der var gået lidt tøvejr i forholdet,
men jeg kunne ikke nære mig for at drille ham lidt, han
har altid vidst hvad penge var, så engang fik jeg mit
træk udbetalt i 10 krone sedler og da vi sad i stuen og
talte om hvordan det gik spurgte han, hvad tjener man
egentlig ved at sejle, da var det at jeg stak hånden ned
i tasken og smed en håndfuld 10ere op i luften og sagde,
jae ca. så meget, og så hældte jeg resten ud på
gulvet. Det tror jeg aldrig at han glemte.
Engang spurgte jeg ham, når du alligevel går og vander
blomster med vandslangen i aften, kunne du så ikke lige
sprøjte lidt vand på vinduet til kælderen, hvor jeg
sover, for som jeg forklarede, så sover jeg hurtigere,
det føles ligesom mere dagligdags, Jeg hørte godt at
han gik med vandslangen, og pludselig, han gjorde det
sgu, det lå jeg og grinede lidt af.
Tiden på KAMBODIA
OG MALAYA.
Fra Danmark og til østen var der dengang kun en vej og
det er igennem Suez kanalen, jeg tror for øvrigt at jeg
nåede igennem cirka 12-14 gange i alt, et par af
"baserne" var Belawan og Medan på Nordsumatra.
Det var et par spøjse byer, men det var hele østen
skulle vi erfare, der var krigslignende tilstand imellem
Malaysia, som dengang hed Malaya, og Indonesien, skibet
kunne godt have haft et mere neutralt navn end MALAYA,
så det gjorde tingene lidt vanskeligere, det kunne være
sådan noget som at veksle penge, det foregik udelukkende
hos tolderne, alt var bundkorrupt, jeg kan nævne at
kulierne som lossede fik lov til at tage det med i land
som de havde stjålet i løbet af dagen hvis de
afleverede deres løn til tolderne, det havde kulierne
mere ud af og tolderne var helt tilfredse. I den tid vi
var på østen vil jeg mene at jeg fik set rigtig meget
forskelligt, pladserne kan jeg ikke nævne, for jeg kan
ikke huske dem alle sammen, men vi besøgte Sumatra,
Java, Bali , Borneo , et hav af øerne som Indonesien jo
består af, Thailand, Philipinerne, Indien, Burma, også
efter krisen kom vi til Malaysia,
I Europa var det , Italien, Frankrig, Belgien og Polen.
Der var jo nogle
fine typer ombord, vi havde blandt andet en tømrer, han
var jyde, fra Silkeborg og han var så ligeglad med alle
regler og forordninger, engang skulle vi ankre for Port
Said, der var tryk på kanalen så vi skulle vente,
tømreren som havde ansvaret for ankeret og spillet fik
ordre af l. styrmand, lad ankret gå, det gjorde han
også, man kunne høre kættingen, køre ud igennem
klysset, pludselig blev der HELT stille, og tømreren
råbte op til l. styrmand: Melder, alt gammelt jern smidt
overbord, han havde ikke gjort kæden fast da han ordnede
spillet sidste gang. Det var kun lige akkurat at han slap
godt fra det.
Vi anløb Jakarta en del gange, og der er da også mange
minder derfra, en af dem som står evigt mejslet på min
nethinde, var en sen aften, jeg går alene ned mod
havnen, da jeg pludselig mærker en der tager mig i
hånden, det er en pige på vel 8 år vil jeg tro, og hun
spørger imens hun kigger op på mig, "want to fuck
me ?", jeg kikker ned på hende og siger, no, no,
no, go home to your mother, så spørger hun "do you
want to fuck my mother", da var jeg sgu rystet, jeg
gik ned på det ene knæ, så på hende og gav hende,
måske 100 Rupee, det var meget dernede, men ingenting
for mig, og så sagde jeg, imens jeg så hende lige ind i
øjnene "take this, and go home to your mother,
promise me", hun lovede det, men gjorde hun det? Hun
takkede og forsvandt op imellem nogle blikskure. det
glemmer jeg ALDRIG.
Noget mere
"tilgængeligt" var et besøg hos en lokal
tandlæge, det må lige med at grunden til det besøg,
var at kokken en dag på rejsen havde bagt noget
wienerbrød, og så var der faldet en flaske ned fra en
hylde og var smadret lige midt i dejen, han havde så
fisket de glasskår op han nu kunne se, og så bagt
færdigt, der landede så en glasstump i min ene
kindtand, og det var den jeg gerne ville ha' væk,
forstås. Nå men gnisten havde bestilt en taxa og den
kom også, men i første omgang kunne jeg kun se en
gammel Chevrolet Fleetmaster 48 model holde en 100 meter
væk, da der ikke skete andet tænkte jeg, kan det være
den og gik derned, chaufføren kom ud og spurgte,
Dentist? det måtte jeg jo sige ja til, så åbnede han
pass. døren, som kun hang i det nederste hængsel, og
bad mig sætte mig ind, jeg siger jer, der var
dobbeltsæde men kun fjedrene tilbage, sådan cirka, nå
men man måtte finde plads så godt som muligt. Jeg havde
godt set at der stak et bundt ledninger ud fra
instrumentbrættet, han startede ved at kortslutte 2 af
dem ved hjælp af sin skruetrækker ned på ratstammen,
det gnistrede lidt og så skete underet, den startede,
han vidste hvor jeg skulle hen, det var jeg egentlig glad
for.
Vi kørte og han mente det med at køre, for i et kryds
kørte han en gammel kone med et bananåg på skulderne,
direkte i grøften, med bananer og det hele, jeg spurgte
Why? han svarede "No brakes", så det var da
helt naturligt, jeg spurgte ikke om mere.
Vi kom frem til "klinikken", jeg spurgte så
alligevel med vantro i stemmen, er det her, jo den var
go' nok og han skulle nok vente på mig. Det var et
blikskur og jeg gik ind, der stod en gammel lænestol og
instrumenterne begrænsede sig til en boremaskine, gammel
type med snoretræk, jeg tror at I kan genkende systemet,
den blev drevet af understellet fra en Singer
trædesymaskine, der lå også noget renseværktøj på
en kasse. Der kom en sød indfødt pige ud og bad mig
tage plads, der var jeg virkelig i tvivl, men heldigvis
kom der en dame som sagde at hun var rigtig tandlæge,
hun var hollænder, og hun sagde beroligende at der ikke
ville ske noget, hvad skulle jeg så egentlig der, nå
men hun fik glassplinten ud, og kaldte på hende som
havde taget imod mig, hun satte sig ved Singer'en og
trådte det bedste hun havde lært, det blev omsat til at
boret arbejdede med at rense tanden op, og til sidst
kunne hun lægge en bunddækning i, så det kunne laves
færdig når vi kom til Europa. Se det kalder jeg
fandenme en tandmager. Vi kom helskindet tilbage, men jeg
havde lige fat i kokken en ekstra gang.
Vi lå også en
del gange i Medan, og der er også nogle fine oplevelser
derfra. Jeg har omtalt de korrupte toldere, så da de var
ved at blive for "dygtige", med vekselkursen
måtte man finde på noget nyt, vi kunne risikere at
blive undersøgt inden passage, og det flere gange, da
der foruden toldgaten også var en militærgate, og de
var absolut bevæbnet, der stod 2 stk. 12'7ere, dem
lærte vi at kende. Ja hvad kunne man gøre, det bedste
var at sætte pengene indvendig på livremmen eller i en
pose nede ved den anden pose man altid havde på sig
dernede, eller under svangen på foden, der var
muligheder.
En dag da der havde været problemer med tolderne, det
havde vel taget en time at komme igennem, og vi nåede
til militærgaten, så var det lige at vi blev enige om
bare at gå igennem, vi var trætte af dem, det gik fint
sådan en 15-20 meter, så slap de lige en kort lav byge
sporprojektiler fra deres 12'7ere tæt over hovedet på
os, OK vi vendte om og sagde "sorry", de
grinede lidt husker jeg.
Medan var en
typisk lille havneby med cykeltaxi'er, det var en sofa
på en 3 hjulet ladcykel, og det gik fint, egentlig
utroligt at de kunne træde den med de veje, det var kun
grus og huller, nå vi kom altså op til byen og der drev
vi rundt, købte lidt, spiste noget af deres stærke mad,
jo, for resten, vi gik ind på en jeg ved ikke rigtigt
hvad man skal kalde det sted, men vi kunne få frølår,
de var næsten på størrelse med et lille kyllingelår,
de blev stegt i wok, og serveret med ris og chilli,
peber, mango og hvad det alt sammen hedder, om det
smagte, det kan jeg garantere jer for, kødet fik lige
lidt lime, det var virkelig godt, det var også godt til
at teste om pigerne var "rene". Der sad en
spedalsk lammet kvinde på et kørebrædt nedenfor os med
hånden fremme, hun sad helt ubevægelig og ventede, der
faldt også et par Rupee af, det blev indehaveren af
stedet gal over, sådan noget er svært at ignorere, men
det er det man skal, desværre.
Jeg købte et udstoppet desmerdyr, (dem der tager
cobraslanger), og da vi kom tilbage til militærgaten,
startede balladen, vi var måske spioner så de ville
gerne se hvad der var inden i den desmer, den ene stod
med bajonetten klar, det blev halvdyrt at overbevise dem
om det modsatte af spioner, gud fader bevares, de kunne
selvfølgelig kende os og så skulle det koste, hvad
lærte man så af det mon?
Der var som sagt
krigslignende tilstand i landet og vi sejlede en periode
på krigstillæg, jeg husker en enkelt alarm, det var i
Jakarta, og så skulle alt lys slukkes omgående, hvad
alarmen skyldtes fandt vi aldrig ud af. Når vi nu er i
Jakarta vil jeg lige fortælle lidt om det.
Først selve havnen, man havde fået en del hjælp ude
fra, det være sig lastbiler, store mobile lossekraner og
andet udstyr til havnen men det kunne ikke bruges fordi
lastbilerne var klodset op, hjulene med mere var
stjålet, det var motorerne til kranerne også, så de
havde kun en dampkran fra århundredeskiftet, så vi
brugte vores eget lossegrej.
Jeg omtalte
tidligere at kulierne kunne tage det de havde stjålet
med i land, bare de afleverede deres løn, det de stjal
var bl.a. dele fra de vespa scootere vi havde med, de lå
pakket i trækasser, og der var ikke en der var hel da de
blev losset, ligeledes havde vi engang en halv snes Fiat
1500 med, de var heller ikke helt køreklare da de
landede på kajen. En ting var at de stjal fra lasten,
noget helt andet var hvad de stjal fra os, jeg lå en dag
på min køje med vinduet åbent, ud til svalegangen, nå
men mens jeg blundede lidt, så jeg ud igennem
øjenkrogen, en anden krog, det var en kuli som fiskede
efter min radio med en bambusstang, han var lige ved at
fange den da jeg for op og huggede stangen, han var så
hurtig at jeg ikke kunne genkende ham senere, jo de stjal
fløden op af kaffen.
Vi tar' en tur til Bali, der er lige en ting som jeg
kommer i tanke om lige nu bl.a. på vej til Bali, de
nætter med høj stjernehimmel, radioen gående med, ja
det kunne være "The night have a thousand
eyes" med Brenda Lee, og en kold pilsner, alene
eller i snak, det var ubetalelig dejligt. Nå, vi lå
endnu engang på reden og havde ankret op, byen hed
Panakus, og vi lå opankret, og så var det lige at
ungtjeneren ville ha' en svømmetur, lejderen til lodsen
var nede, så der var fri bane. Som sagt som gjort, han
sprang i vandet og så ud til at nyde det, lige indtil vi
fik øje på en stor djævlerokke, ufarlig, den går
efter plankton i overfladen, men da vi råbte, "du
har en stor rokke i røven", var det ikke lige det
han tænkte på, jeg siger jer, det må være det
nærmeste menneskeligheden har været på at gense' en
der kunne gå på vandet, for satan hvor kom han hurtigt
op.
Vi kom jo ind og
skulle laste gummi og ædeltræ, jeg har ikke ord for det
samfund som vi var kommet til, husene var i 2 etager,
åbne forneden, til grise, geder og køer, der var vaske
og køkkenplads, nogle havde værksteder. Det uspolerede
folk kunne godt få en til at vende skråen en ekstra
gang.
Borneo besøgte vi også, men det var ikke mere end et
par dage af gangen så de store opdagelsesrejser kunne vi
ikke nå, men det jeg husker bedst var orangutang aberne
som er overalt derude, se dem i fri dressur er det hele
værd. På en plads, jeg husker ikke præcis hvor, men vi
havde jo en tømrer som ikke var helt almindelig, vi lå
på strømmen, og var ankret op, så lige pludselig så
vi tømreren stå på lønningen og råbe, "nu vil
jeg fand'me ha' noget f--" (eller fjams som man
også siger), han sprang sgu i vandet, og begyndte at
svømme ind imod havnen. Mon ikke lige at vi fik travlt,
det var jo hajfyldt farvand så det var med at få en
båd i vandet i en fart, vi kunne ikke tage motor båden
fordi motoren sad fast, det havde den gjort længe, så 4
matroser af sted med årer. Han var faktisk nået langt
da han blev hentet, der var go' strøm. Da han var vel
ombord igen sagde 1. styrmand, hvad fanden tænker De på
tømrer, der er jo hajer, jo, jeg sparkede også en over
snuden, svarede tømreren , men det var nok ikke helt
rigtigt, man kunne se på hans øjne at den nok ikke
holdt, for resten, hans valgsprog når han havde fået
nogle bajere var altid "er der nogen her der kan
tale amerikansk"
Lige for at gøre tømreren færdig, det var i Antwerpen
at vi 3 mand kom forbi et værtshus, da tømreren kom
vandret ud af døren med karm og det hele, den var nemlig
lukket da han blev smidt ud, han landede på fortovet og
fik øje på os og sagde, nej hvor er jeg glad for at se
jer drenge, ka' I ikke lige hjælpe mig derinde, næ vi
hjalp ham ombord, det var nok en bedre ide.
En sjov oplevelse
var også da vi lå i Kotzikode, en plads i det sydlige
Indien, der var altid kulier til lastarbejdet, men her
boede de på dækket al den tid vi lå der, en uge vil
jeg tro, de sov og lavede mad, ganske simpelt en lille
bunke jord, et trekantstativ og en potte så lavede de
bål og kogte og stegte, det var sgu meget fint, der
duftede af alt godt og at se sådan 25-30 små bål
pladser på dækket egentlig meget festligt, og det må
siges, de rørte ikke noget der ikke var deres eget,
ærlige folk. Her holdt vi også nytår, det var meget
smart, det kunne vi 2 gange, der var 6 timers tidsforskel
fra Danmark ved vagtskifte kl. "rigtig" 2400
blev der serveret champagne igennem talerøret, så blev
det også renset.
Jeg gik bl.a. på
vagt med en 1. mester, Haiward hed han, han kom fra
Bintang mener jeg, han var chief der nå, han kunne være
ret kradsbørstig, men også menneskelig ind imellem.
Engang kunne jeg godt have undværet hans menneskelighed,
vi var under land og jeg må indskyde at Svend skulle
afløse mig på lysvagten, han havde 12-04 vagt men det
virkede overmåde svært, for han var skidefuld for at
sige det pænt, så jeg lovede ham at gå igennem til 04.
Så var det lige at Haiward sagde, "Kom Müller, vi
skal op til skipper og ha' en øl, hold kæft, så er der
ingen i maskinen, men når Haiward sagde sådan, var det
en ordre. Vi sad der og jeg skulle MEGET på toilettet,
ned i maskinen forstås, men det måtte ikke virke
påfaldende, Haiward sad og skamroste sine maskinfolk,
han skulle bare lige vide, men det gik uden problemer.
Jeg fik for øvrigt en marokkopude af Svend som tak for
hjælpen.
Vagten startede
med at smøre vel omkring 50 smøresteder som skulle have
en omgang på hver vagt, Malaya havde en 6 cyl. motor som
var vel 15 meter høj og 6-8 meter bred og gik 120
omdrejninger for fuld kraft, det var 2 takt
dobbeltvirkende Diesel, og den gik bare så dejlig stille
og rolig, og så er der en væsentlig forskel i
stempeltræk, Kambodia 2 stk. 10 cyl. enkeltvirkende,
uafhængig manøvrering, dobbeltskrue, ØK' s hurtigste
skib, vel 18-19 knob som jeg husker det.
Malaya havde en "løbekat", oppe under
skylightet, Kambodia havde i sagens natur 2 på skinner
til at trække stemplerne op af cylindrene når ringene
skulle renses for koks. Malaya's rev sig løs på vores
vagt, og så var det op ad trinene som var svejset på
skottet, der var vel 15-20 meter op, og så var det lige
at fange det uhyre med krogen når den kom farende, alt
efter hvordan søen var, jeg husker at jeg fangede den 3.
gang, med en hånd på trinet og krogen i den anden. Det
var noget for en mand, som ikke er til højder meget ud
over en ølkasse, men der var ingen pardon, bare op, for
resten Haiward ville selv manøvrere, en dag under
manøvre står den ene startluftkompressor af og den
anden har det heller ikke for godt, det var lige at det
gik, rynkebåndet var lidt anspændt, eller slapt måske,
gad vide om han havde kommanderet mig til at blæse i
givet fald, det skulle ikke have undret mig.
Malaya's 6 cyl.
Maskine kunne holde sig igang på blot 2 cylindre de
andre blev stoppet af hvis de blev ramt af en
skylleluftbrand, det skete for 2' taktere.
Sygdom hvad er det for en størrelse? De fleste tilfælde
hvor patienten sagde at han måtte til køjs blev kureret
på 3 dage, menu'en havde nok også sin virkning, aften,
tomatsuppe og melboller, morgen, melboller og tomatsuppe,
den gik i 3 dage, så var de fleste tilfælde kureret,
hvis ikke så var opiumsdråber ganske effektivt, hvis
maven så gik i stå, var der altid amerikansk olie. der
var dog en der blev efterladt i en havn med
blindtarmsbetændelse det kunne l. styrmand godt skelne
imellem, han vidste også hvad der skulle til når man
"pissede glasskår bukserne ned og et skud i
røven.
Bangkok var også et spændende sted, jeg husker første
gang jeg var der, l. mester sagde, vi skal have trukket
et stempel og så er der landlov, vi gik i gang og
pludselig imens man står og tamper på en slagnøgle
vrimlede det med tøser dernede, jeg kigger på min
sidemand som siger, den er go' nok, de råbte i munden
på hinanden, "give me key for your cabin",
bare kast dine nøgler så er der en af pigerne som
griber dem, og når du kommer op til kaffe så er dit
kammer ryddet og flot, og det var sgu rigtigt, så var
det bare med at holde sig til hende resten af tiden,
ellers kunne det godt gå tosset.
Jeg nævnte
"Faber" i starten af et afsnit, det skal med at
han engang da han var udstationeret i Bangkok for
kompagniet, sammen med 2 andre i en kanonbrandert, stjal
en sporvogn og væltede med den, hvad gjorde Faber? han
skrev en rekvisition på "Et stk. sporvogn",
den rekvisition hang indrammet hjemme på
maskininspektionen, sådan gjorde man det.
Det sidste jeg vil
omtale før det går imod Europa er engang vi skulle
sejle et godt stykke ind ad en flod op til en gummi og
kaffe plantage et sted på Java, byen lå på hver side
af floden, bygget ud på stolper, kaffen og gummiballerne
blev sejlet ud til os i last robåde og så tog vi det
med lastebommen, vi havde kulier ombord som bar det
videre ned i lastrummene, sådan blev der altid lastet.
Hvis I ikke ved hvordan rigtig kaffe skal skal laves, så
er opskriften her. Man går ned i lastrummet, skærer hul
på en kaffesæk, tager en dåsefuld og går op i
kabyssen og lader kokken riste det i bradepanden, maler
det groft, og så er der rigtig kaffe.
Vi lå der vel en
uges tid og var også i land, det var underligt, 3
rækker hytter og så junglen i baghaven, men landlov
sluttede, da l. mester ville have trukket et stempel, så
var vi ikke i stand til at regulere svajeturen ved
tidevandsskift, det kunne gå 2 veje, det skete
selvfølgelig engang at vi ville svajede den gale vej, og
så ville broen gerne lige have lidt hjælp fra maskinen,
det virkede en smule svært når den manglede et stempel.
Resultatet blev at vi i det forkerte svaj knuste 7-8
både som lå fortøjet ved bredden, fra da var vi IKKE
populære, vi blev sågar overfaldet en nat, det var et
reelt røveriforsøg, vi fik dem retur ud over siden, men
resten af tiden måtte vi have fast vagt på dækket samt
lamper på siden om natten. På vejen både ind og ud af
floden kunne vi se dyrelivet i junglen, aber, tropiske
fugle, der var en leben og ballade og floden var vel ikke
mere end ca. 50 meterbred, en ting som også var
interessant var den mængde krokodiller som lå på
bredden, der var virkelig mange, de kunne aktiveres ved
at vi smed noget efter dem, noget spiseligt var absolut
bedst.
Så er der lige
Manila, det er helt sikkert den plads jeg blev hurtigst
færdig med, vi lå der også kun 2 døgn, ganske kort
var det sådan at chief'en havde sagt, lad nu være med
at sætte jer ind i en taxi uden at kikke ved de bageste
sæder, det ska' vi nok farmand, og så afsted.
Vi er 2 der smutter og efter et par pilsnere på et
lokalt værtshus går jeg, ham som jeg fulgtes med ville
ikke længere, hvad gør en verdensmand, han tager en
taxi, som jeg ikke engang behøvede at praje, næ den
holder høfligt ind til siden og chaufføren springer ud,
åbner højre fordør og spørger, "downtown
sir?" man sætter sig ind, og hvad sker, hvad var
det nu chiefen lige havde sagt, shit, der kom en lille
mand til syne op fra gulvet bag mit sæde, med et eller
andet i hånden, jeg undersøgte ikke hvad det var,
"be quiet and relax" blev der sagt og så fik
jeg en lang køretur, som endte i et tyndt befolket
område, hvor jeg blev bedt om at aflevere alt, mine
boxershorts fik jeg lov at beholde, og så kørte de. Der
stod jeg vel en lille time, så kom en lokal forbi og så
og forstod, han kunne en smule engelsk og kørte mig
tilbage til skibet jeg blev mindet om det af og til
resten af tiden. Jeg har senere tænkt over, hvorfor mon
han fløj ud og åbnede højre dør for mig og stod og
tog udsynet ind til bagsæderne, jeg tror at jeg har
fundet ud af det.
Vi bevæger os
hjemad, det jeg så lige må holde lidt ved var, da vi
gik igennem Messinastrædet, det er imellem Sicilien og
Italien, der ligger en vulkan, "Stromboli", som
næsten konstant er i udbrud, den er faktisk et
internationalt sømærke, det er flot at se om natten,
nå men vi skulle anløbe Palermo på Sicilien, og det
varede vel 3 dage tror jeg, derfra husker jeg specielt et
besøg i katekomberne. Der er underjordiske gange hvor de
afdøde sidder ved siden af hinanden som skeletter, der
var dog lidt kød på nogen af dem husker jeg, bl.a. var
der en lille pige født i 1918 og død i 20, hun var
balsameret så man kunne tro at hun bare sov, hun var en
anelse gul i huden men ellers i fin stand.
Vi gik videre til
Genua og Marseilles i Frankrig, og der fik vi skovlen
under vores kammerdreng, han havde på rejsen totalt
nægtet at gå med nogen steder, han var også kun 15
år, men i Marseilles købte vi en dame til ham, han
anede ingenting, vi installerede hende i hans køje, trak
forhænget for, snuppede nøglen og da han var færdig
med sin bakstørn og gik ind på kammeret, låste vi
udvendigt fra og ventede, der gik ikke mange sekunder
før der lød et hyl, men det varede til gengæld heller
ikke så længe. Vi låste op et par timer efter og hun
smuttede, han sov, og det blev morgen. Han startede med
at give skipper et råt æg, så rystede han
ketchupflasken uden prop på, og så rystede han over det
hele, skipper spurgte hvad der var fat, og han måtte
fortælle det, han blev tilgivet, men han ærgrede sig
over at havde været så stædig på hele rejsen.
Vi går videre
nordover igennem Biscayen, Der var der ikke storm i
Biscayen men nogle høje bølger, det er for det meste
store dønninger fra Atlanten, vi sejlede igennem det
flotteste vejr og vi red op og ned, det ene øjeblik med
vand på alle sider, nede i en bølgedal, det andet
øjeblik, oppe på en bølge top, så skruen kunne
"rouse" det var når den kom fri af vandet. det
var en ejendommelig sejlads.
Vi går videre, og
jeg mener at det var igennem Kielerkanalen, til
Østersøen, for vi skulle lige et smut til Gdansk i
Polen. Det var i de gode gamle kommunistdage med
bevæbnede vagter på kajen og hele musikken, vi solgte
hvad vi kunne undvære af tøj, en nylonskjorte og et
stykke håndsæbe var rigeligt til en bytur med det hele.
Det var jo strengt forbudt at smugle, så vi prøvede
også at blive kropsvisiteret, det mente de alvorligt,
det var sgu koldt at stå i bar røv i februar, i et
uopvarmet lokale med en enkelt, lige så nøgen pære
tændt. men vi var clean, heldigvis.
Vi fik set hvordan
polakkerne boede i deres lejekaserner, det var ikke noget
at stræbe efter. Vi var der ca. en uge, ganske simpelt
fordi de gummiballer som de skulle have, var brændt
sammen, man havde ikke kommet nok talkum imellem, så de
måtte faktisk flås fra hinanden en efter en.
Så gik vi til København og jeg afmønstrede, begge
gange var det om vinteren, men 2. gang var det i shorts
og Tshirt ned ad gangvejen, i snestorm, jeg havde ikke
andet tøj, vi var gået direkte hjem fra varmen.
Jeg forlod ØK med
en søfartsbog påtegnet "fart på alle have",
så må man vist, ifølge en gammel overlevering, gå med
pressefolderne på tværs, den er nok lavet før
strygejernets tid.
Det var så det, efter jeg var afmønstret skaffede min
far mig et job, måske var han alligevel lidt betænkelig
ved at jeg måske ville blive ude til søs, det tror jeg
egentlig også var sket, hvis det ikke lige var for det
job.
Hvad der så siden skete er jo en helt anden historie.
Mange hilsener
Nils Müller
blandt venner kaldet "MULLE"
Hej Gruffo !
Du efterlyser en lille
historie fra livet ombord, så den får du her.
Jeg startede i lære som
maler, men jeg har altid haft lyst til at sejle, så da
jeg var udlært tog jeg hyre på et ØK-skib i 67 (19 år
gammel).
Det var tankskibet Nordic Heron. Jeg ville hellere have
sejlet med en fragtbåd, men det var ikke så nemt, at
få hyre der, når man var ung og uerfaren.
Efter at have sejlet et års tid og været i land i 3
uger, fik jeg hyre på Ayuthia i 69.
Skibets kaptajn var en
lille konge, som der hele tiden skulle serveres for. Jeg
havde en dag glemt sherryen til hans forloren skildpadde
og blev derfor sendt over agter, for at hente den (det
tog en rum tid). Da jeg omsider kom tilbage, havde han
selvfølgelig spist og havde ikke brug for den (han
vidste godt, at det ville tage sin tid for mig at hente
den, men bad alligevel om at få den hentet, bare fordi
han havde magten til det).
Til gengæld var der en gammel stewardesse (fru Madsen 60
- 65 år) som modsat jeg, kunne tage bladet fra munden.
Det gjorde hun ofte og satte skipper på plads.
Til trods for skipperen (som kun var der i 3 uger,
hvorefter en ny og rar skipper overtog) har det været de
bedste 4 måneder i mit søfartsliv.
Med venlig hilsen Ib Litzen
André Jensen
"Marinemaler
pens. skibsfører i DFDS" har venligt stillet
nedenstående malerier til rådighed for
"Snesejleren"
TAK FOR DET !!
Amerika
Erria
Erria
Erria
Fionia
Jutlandia
Selandia
Selandia
Selandia
Se
også de andre sider !!!
|