"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 104
Juleaften og orkanagtig storm i Biscayabugten – 1959.
Fik en god idé – ville ud at se verden.
Påmønstrede Busuanga fra rederiet ØK i november 1959. Destination
Australien og tilbage igen 5 måneder senere.
44
besætningsmedlemmer. 15.210 tons dødvægt. Længde 151,44 meter,
bredde 19,43 og 11,58 meter dyb.
Busuanga.
Af
4 drenge blev jeg af hovmesteren udpeget til at være
styrmandskammerdreng.
Arbejdet bestod i almindelig huslig rengøring hos tre styrmænd, hos
telegrafisten og sammen med stewardessen hos kaptajnen præcis kl.
09:00 hver dag.
Blev kort undervist af stewardessen i praktisk rengøring brug af
børste, sæbe og klud.
Samlet arbejdstid – højst fire timer. Var alle styrmænd på broen ved
f. eks. anløb til havn, kunne det gøres på en time. Fridage ingen –
et fragtskib ligger jo ikke stille fordi det er weekend.
Kom hurtigt ind i rutinen og tænkte – det er bare alle tiders.
Verden ligger åben, og måske skulle man få sig en uddannelse til
søs.
Fra København går turen ud i Østersøen mod den Botniske bugt, hvor
vi lægger til i Umeå, Luleå og videre ned til Helsingfors i Finland.
Igennem Østersøen igen til Gdynia i Polen - gennem Kielerkanalen til
Hamborg, Bremerhaven, Rotterdam og Antwerpen.
Udsigten fra Euromast Tower Rotterdam.
Poul Erik på toppen af Euromast Tower Rotterdam.
Fire af verdens største havnebyer. Det bli´r man ikke umiddelbart
klogere af, men får dog indtrykket af nogle størrelsesforskelle og
ikke mindst, ser travlhed med losning og lastning af alverdens ting
og sager. Et stort virvar af kraner der larmer og store skibe, der
bugseres på plads hvor der er ledig kajplads.
I
Antwerpen skal vi fejre juleaften, og traditionen tro skal den
selvfølgelig fejres på dansk manér, som forholdene nu tillader. I
kabyssen har kokken, koksmaten og bageren travlt med julemaden, and,
gås og flæskesteg og selvfølgelig ris à l’amande med tilhørende
mandler.
Messedreng og opvarter har haft travlt med borddækning i officers-
og mandskabsmessen og ungtjeneren det samme i passagermessen
midtskibs, til kaptajn og 1.styrmand + deres fruer, som fejrer
juleaften sammen. Kun kaptajnen har sin kone med i europæiske havne.
Klokken 16 bliver vi kaldt sammen i officersmessen, hvor kaptajnen
vil ønske besætningen en glædelig jul, og uddele julegaver som er
samlet i en sæk – ligesom den julemanden har.
Gaverne er lavet af sømandsenker, og indsamlingen er vist nok
koordineret af de danske sømandshjem, og derefter sendt ud til
danske skibe, der fejrer jul i udenlandske havne. Jeg husker ikke,
om han læste juleevangeliet, men vi sang i fællesskab en julesalme.
Så
er vi ved at være klar. Der skiftes til pænt tøj, og vi går til
bords og mætter os i julestemningen og almindelig dansk julemad med
div. tilbehør og mandelgaver.
For restaurationspersonalet stopper festen dog ikke her. Der skal
ryddes af bordene og vaskes op, før vi – for os selv - kan fejre
juleaften. Den blev derefter holdt midtskibs i passagersalonen, hvor
der kunne spilles julemusik fra grammofonen, og vi kunne pakke alle
julegaverne ud, som var blevet sendt til os hjemmefra, spise frugter
og julegodter som hører sig til på en juleaften. Det var en lidt
anderledes, men rigtig god juleaften, og det var ikke mit indtryk,
at nogle længtes hjem til deres familier.
Lugen klar.
Men så skete der noget, som satte en brat stopper for julefreden.
Om
natten var trosserne hevet om bord, og skibet havde forladt
Antwerpen med kurs mod den engelske kanal, ned over Biscayen, rundt
om Gibraltar og ud i Middelhavet til Marseille i Frankrig.
Efter morgenmønstringen kl. 06:00 hos hovmesteren, som var starten
på hver ny dag i gennem fem måneder. Han skulle sikre sig, at vi var
der alle fire, og at vi så ud som vi skulle – rene og sømmeligt
klædt på til dagens dont – fik jeg ordre til, at henvende mig på
broen, hvor 1. styrmand ville tale med mig.
Det var en interessant oplevelse. Jeg kunne ikke se, hvor han stod,
og der var helt stille. Der var mørkt, og kun lys fra
instrumenterne, men ret forud kunne jeg også se, hvordan skibets
stævn kløvede havvandet i to dele og efterlod en helt hvid lysende
skummasse.
Rorgængeren stod stiv som en støtte og længere henne stod en
skikkelse med en kikkert – og det var 1. styrmand på sin vagt fra
kl. 04:00 til 08:00.
Han ville såmænd blot fortælle mig om, hvordan han ville há ryddet
op efter juleaften. Kun papiret måtte smides ud – endelig ikke
mærkesedlerne, hvor der stod navn på afsenderen. Han havde nemlig en
dårlig erfaring med en tidligere kammerdreng, der havde smidt hans
skrivemaskine over bord, fordi den stod i papirkurven. Så han ville
lige sikre sig, at jeg ikke var en lignende tumbe.
Mandskabsmessen på Busuanga.
Klokken 08:00 spiste vi morgenmad. Det var blæst op. Skibet bevægede
sig på en underlig måde, og den ene messedreng måtte ud og ofre sig
over skibssiden. I lu for ellers får man brækket tilbage. Længere op
ad dagen begyndte bardunerne og masterne at afgive underlige høje
lyde. Vi var på vej ud i Biscayabugten og vi blev varslet om storm.
Måske orkanagtig storm – måske orkan.
Alt blev surret og bastet, og der blev opsat en gangbro i midten af
skibet, som skulle benyttes, når vi skulle gå fra midtskibs til
agter og omvendt. Da kabyssen lå agter, skulle maden jo bæres derfra
og over til de fire passagerer, der var kommet om bord, og som jo
spiste sammen med kaptajnen.
Blæser der mad over bord, så tag selv turen med, hvæsede kokken. Der
blev vist ikke spist meget, at det kunne gøre noget.
Stormen tog til og, hen under aften var de fleste mere eller mindre
søsyge inkl. undertegnede. Efter at have tømt sig fuldstændig, for
hvad der måtte være, var der kun køjen tilbage, hvor man håbede at
kunne finde lindring. Men det hjalp ikke. Kun sent på natten faldt
man i søvn, og søsygen forsvandt indtil næste morgen, når man
vågnede. Og det blev værre endnu.
Det blev til orkanagtig storm, tæt på orkan de næste tre døgn. Der
blev kastet drivanker ud, som havde til formål, at holde skibet op
mod vind og strøm. Der var ikke forskel på dag og nat – alt var
sort.
Skiftevis blev skibet smidt 30 meter til vejrs og derefter brase
ligeså langt ned under vandet som i en ubåd. Var man blevet smidt
over bord, var det fuldstændig lige meget.
Aldrig mere i mit liv, ville jeg sætte mine ben på et skib.
Efter fire døgn kom vi efterhånden på ret køl igen, og vi kunne ånde
lettet op i roligt farvande gennem Middelhavet. Men en større
oprydning ventede, og skibet havde også fået lidt slagside. Lugerne
blev åbnet og det gods, der havde forskubbet sig, blev hejst på
rette vandrette plads igen.
I
officersmessen hvor juleforberedelsen startede med en tale af
kaptajnen, og hvor der også stod et juletræ, lignede en
bombeeksplosion. Alle møbler og resterne af juletræet lå
sammenfiltret i et hjørne, og det blev min opgave, at få det hele
sat på plads igen. Men juletræet kunne ikke genbruges og kom på ”den
blå hylde”.
En "skyller" holder pause fra opvasken.
Normaltilstanden kom roligt tilbage, såsom den tabte vægt og
søvnmangelen og snart var Port Said i sigte – indgangen til Suez
kanalen, gennem Det Døde Hav og videre ned til Aden, hvor jeg var
den eneste der var i land.
Handelsrejsende klar til en god handel.
Under uvejret i Biscayen var jeg faldet, og havde fået en flænge på
skinnebenet, hvor 1. styrmand nu havde beordret mig til eftersyn på
hospitalet i Aden inden turen over det Indiske Ocean.
En speciel
oplevelse som, hvis taxachaufføren ikke havde låst dørene, kunne
have fået meget uheldige følger.
Jeg fik senere at vide, at rigtig mange arabere i byen er
homoseksuelle, og at en hvid knægt som jeg, ville há været en ren
”lækkerbisken” - så heldigt med de låste døre.
Ned over Det Indiske Ocean til Adelaide i Australien.
Nu fulgte nogle meget rolige og
behagelige dage over det store hav mod Australien. Sol og varmere
vejr dag for dag. Ingen storm kun vand og vand så langt øjet ragte,
og efter få dage heller ingen fugle, der fløj forbi eller satte sig
på masterne.
Til gengæld var havet til tider fyldt
med flyvefisk. En
fascinerende oplevelse man
kunne få mange stunder til at gå med, når de i lav højde fløj ud fra
skibets forstævn med samme fart som ca. 35 km. i timen.
”Vagten drejer” dvs. mandskabet arbejder under normaltimer efter de
vagtskemaer der er udstukket uden afbrydelser af anløb til og fra
havn, og der bliver nu tid til en grundigere rengøring, oprydning og
div. malerarbejde, som har været udskudt p.g.a. kulden og de næsten
daglige ankomster til havnene i Europa.
Og
samtidigt bliver der tid til at skrive mange og lange breve til
familie og venner derhjemme, der venter spændt på at høre nyt fra
os.
Hong Kong.
Men noget gik galt.
Mit daglige arbejde bestod som sagt i rengøring hos styrmændene,
telegrafisten og ikke mindst hos kaptajnen i samarbejde med
stewardessen.
Præcis kl. 09:00 hver formiddag stod vi uden for hans dør på broen.
Stewardessen med støvsuger spand og støvekost, og jeg med spand og
gulvskrubbe. Og når klokken faldt i slag præcis kl. 09:00, bankede
hun lige så præcist og ensartet på hans dør på samme måde hver dag i
fem måneder. For sådan ville han há det, og af en eller anden grund
frygtede vi det værste, (mest stewardessen) hvis denne fremgangsmåde
afveg det mindste.
Det skal nævnes, at kaptajnen da også
signalerede et meget højt krav på respekt, og følgerne af at
negligere den, ville kunne
få meget ubehagelige konsekvenser.
Mit daglige job her bestod i, at rengøre
badeværelset. Skrubbe baderisten, skrubbe gulvet, rengøre toilettet,
håndvasken og pudse spejlet – endskønt der jo aldrig var noget, der
var snavset - i mine øjne. Men så blev proceduren pludselig ødelagt.
Der blev pludselig sendt besked til mig
om, at jeg straks skulle komme over til hovmesteren. Og her fik jeg
en regulær skideballe over, at jeg havde glemt at sætte kaptajnens
baderist til tørre på brovingen, der hvor solen skinner, som jeg
tidligere havde fået anvist af stewardessen.
Han var mere rystet end mig, og
indprentede mig meget
alvorligt, at det
ikke måtte gentage sig.
Umiddelbart inden anløb til Adelaide,
gik det galt igen. Og denne gang var hovmesteren meget rystet og
helt rød i ansigtet. Det så ud som om, han havde fået en røffel af
kaptajnen, og at nu skulle der gøres noget alvorligt ved den
kammerdreng, der denne gang havde glemt gulvskrubben i badeværelset.
Den var blevet kastet ud på brovingen,
så jeg undgik heldigvis en direkte konfrontation med kaptajnen denne
gang. Fadæsen gjorde nu ikke så stort et indtryk på mig, men mere
hovmesterens
indestængte vrede, som han
tilsyneladende ikke kunne komme af med, og ikke havde den tiltænkte
virkning. Så en gentagelse kunne meget vel være inden for
rækkevidde.
Styrmandskammerdreng Poul Erik og Benny på poopen.
Nu
kom mågerne igen. Der var land i sigte, og efter 14 dage i søen
anløb vi Adelaide, hvor vi straks efter fortøjning hoppede i det
varme vand fra skibssiden, og svømmede over til den modsatte bred.
Vi
lå vist kun i havnen i et døgns tid, men jeg fik et meget positivt
indtryk af de australske havnearbejdere. De fleste med bowlerhatte
og venligt smilende, når vi gik forbi. Et ”How are you today”, blev
der ofte spurgt om.
Man kunne få et rimelig godt indtryk af den sociale tilstand hos
befolkningen ved at studere havnearbejdernes adfærd, som vel
statusmæssigt ligger lavt. En konklusion som jeg vist skal holde for
mig selv.
Næste anløb var Port Pirie. En mindre by med vist kun én hovedgade,
hvor træhusene lignede kopier fra en amerikansk cowboy-by. Her lå vi
vist også kun en dags tid, og derfra gik turen til Melbourne.
Verden er lille.
Ved ankomsten blev vi inviteret af sømandspræsten til en hyggeaften
på sømandshjemmet, og her fik jeg en sjælden oplevelse. Om aftenen
så vi film, og på den anden side af den bænk, jeg sad på, fik jeg
øje på en bekendt fra Dronningborg.
Jeg henvendte mig til ham, og da jeg sagde mit navn, og hvor jeg kom
fra, vidste han straks, hvem jeg var. Det var Rasmus Due, som for
nogle år siden havde afbrudt sit læreforhold på Beckers Maskinfabrik
i Dronningborg, og meget imod hans forældres ønske, var rejst til
Australien for at starte egen virksomhed.
Det vidste jeg, men ikke at det var i Melbourne. Han gik på
Statsskolen i Randers sammen med min storesøster, og havde også
besøgt os et par gange på ”Tjærbygaard”.
Vi
fik en god snak, og jeg skulle endelig hilse fælles bekendte, når
jeg kom hjem igen. Det var en stor oplevelse, synes jeg, og ekkoet
derfra blev da også stort. For alle hans bekendte fra Dronningborg
talte meget om, at han havde mødt Poul Erik fra Tjærbygaard – fik
jeg senere at vide.
Mange år efter kunne jeg læse i Amtsavisen, at hans datter havde
været på besøg i Dronningborg, for at hilse på sine bedsteforældre.
Da hammeren faldt.
Så var den gal igen. På turen til Sydney blev jeg igen kaldt til
hovmesteren, som igen havde fået en overhaling af kaptajnen over den
uvorne styrmandskammerdreng. Jeg havde glemt at slå kaptajnens
wc-sæde ned efter rengøringen. Og denne gang gav han mig den
strengeste straf, han umiddelbart kunne finde på. Nægtelse af
landlov i resten af de australske byer vi anløb. Det var da lidt af
en straf, som jeg lige kunne gå og tænke lidt over.
Sydney.
Dagen efter anløb vi Sydney, efter at have
passeret under den berømte bro Sydney Harbour Bridge, hvor skibet
også blev fotograferet. Umiddelbart efter broen kunne vi se det
endnu ikke færdige operahus.
Om eftermiddagen skulle de øvrige drenge ud
at bade, og da jeg vidste at hovmesteren sov til middag, listede jeg
mig forbi hans lukaf, ned af lejderen og forsvandt hurtigt sammen
med de andre hen til de meget lækre badestrande, hvor vi havde en
fornøjelig eftermiddag.
Ved kaffetid
vendte vi tilbage, og ved lejderen oppe på dækket stod hovmesteren
mageligt lænet over træværket, og ventede på at jeg skulle komme
forbi. ”Har jeg givet dig lov til at gå i land”, spurgte han. Nej – for så havde jeg vel ikke fået
lov, svarede jeg. Derefter trak han på smilebåndet, og så talte vi
ikke mere om div. forglemmelser.
En weekend besøgte vi Operahuset, som på
det tidspunkt ikke var nær færdigbygget. Men vi fik et godt indtryk
af det imponerende byggeri de havde gang i sammen med den danske
arkitekt Utzon. Det var en stor oplevelse.
Næste destination var Tasmanien til en
lille havneby Burnie. Vi lå på reden, og jeg husker ikke om vi fik
fragt om bord, eller om der skulle losses varer af. Ingen var i land
her, og dagen efter begyndte turen tilbage og hjemad igen.
Australien var en stor oplevelse, her var
plads nok, og naturoplevelser af enhver art. Ikke uden grund
overvejede jeg, på et tidspunkt efter vi var kommet hjem, at
emigrere til landet, hvilket mange har gjort og ikke fortrudt.
Hjemad igen.
Tilbage over det Indiske Ocean – stille og
rolige solskinsdage, gennem Det Røde Hav, Suez Kanalen til de
handlende i Port Said.
Port Said.
Det kendte krigsmonument ved Ismailia.
Efter en afstikker til Beirut var de næste
destinationer kun europæiske havnebyer. Og nu gik det ligesom
hurtigere alt sammen. Der var kommet rutine i hverdagen, og byerne
på vejen hjem havde vi set før, selv om de alle stadig var en
oplevelse værd.
Flaskepost.
På vej op til Genova gennem Messinastrædet
passerer vi vulkanen Stromboli, som blev kendt fra ”Rejsen til
jordens indre”, men også af søfolk. For det er her, man kan smide en
flaskepost i vandet, og med lidt held dukker den op hos modtageren.
Et brev kommes i en flaske, som efterfyldes med cigaretter. Fiskerne
i strædet får mange af flaskerne i nettet, og som tak for indholdet
af cigaretter, sørger de for at poste brevet.
Genova.
Havnemotiv set fra Poopen i Genova.
Mine bedsteforældre modtog brevet fra
flaskeposten, to måneder efter jeg havde kastet den i vandet. Men
den fra mig til mine forældre kom aldrig frem.
Det gjorde vi til gengæld, og efter en uge
var vi i Hamborg, ikke langt hjemmefra.
Losning igang med vandkraner fra Swansea.
Danmark forude.
Et festligt gensyn med St. Pauli skulle vi naturligvis igennem, men
måtte dog ikke komme for sent hjem, da vi skulle videre gennem
Kielerkanalen om natten med kurs mod Nakskov, hvor Busuanga skulle i
dok.
Skibet var også kommet godt hjem, for det var her, det var bygget -
på Nakskov Skibsværft, 1957, og nu skulle hun til eftersyn og
reparation af slidte dele.
Det var en underlig fornemmelse, at høre
hvor stille der blev, da alt maskineri blev slukket. Men også at
skulle være borte fra den dagligdag, der efterhånden var blevet
hverdag, og ikke mindst fra vennerne man havde fået, og måske ikke
så igen.
Vi fire drenge tog en taxa til København,
for prisen var nogenlunde den samme som fire med tog. Hovedstaden
var endestationen for vores samvær, og efter et farvel og tak for
samværet, har jeg aldrig siden stødt på dem, men håber de alle har
haft et godt liv.
Poul Erik Olesen.
Se også de andre
sider !!!
|