"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 14.
Kambodia 62.
Kambodia i Hongkong.
Hermed mit bidrag
til "Snesejler siderne" om hvordan det var at stikke til søs med ØK`s
Kambodia i foråret 1962.
En del af mine skolekammerater stak til søs med skonnerterne på
Mariagerfjorden.
Det var mest cement i sække de sejlede med. Og når det gik vildt til,
kom de helt til Nakskov.
Det syntes jeg ikke var nok, derfor sendte jeg nogle ansøgninger til
diverse rederier, for at høre om muligheden, for at få en hyre som
messedreng. Deriblandt også ØK.
Svaret fra Ø K var, at de ikke antog nogen før man havde været inden om
forhyringskontoret.
Der var så kun en ting at gøre, nemlig at tage rutebåden Jens Bang til
København.
Vel ankommen til hovedstaden gik jeg op gennem Nyhavn. Ved Kgs. Nytorv
mødte jeg en betjent som jeg venligt spurgte om vej til Ø K.
Jo, det var lige rundt det Kongelige Teater og ret frem. Og ganske
rigtig der lå det Det Østasiatiske Kompagni`s store og imponerende
kontorbygning. Jeg gik frejdigt ind, og kom et godt stykke inden for
døren, inden der kom en herre farende, og spurgte hvad jeg ønskede, og ikke
mindst hvad jeg lavede derinde.
Jeg gav som svar, at jeg skulle søge hyre som restaurationsdreng i et af
kompagniets skibe.
Mandspersonen skiftede kulør, og havde han haft en dekoratørsaks var jeg
sikkert blevet båret ud af bagdøren. Han fik dog fremstammet, at mit
ærinde var på kontoret på hjørnet af Sankt Annæ Plads og Lille
Strandstræde.
Det fandt jeg, og kom op på første eller anden sal (oven over et
vekselererfirma).
Her blev man mødt af en herre med vest og urkæde, som spurgte hvad han
kunne være til tjeneste med. Jeg fik fortalt, at jeg havde sendt en
ansøgning om at komme ud og sejle som restaurationsdreng, og havde fået
brev om at møde op på kontoret.
Der skete ikke mere end, at han kiggede lidt på mig ,og sagde De skal
høre nærmere når der bliver noget. Derefter kunne jeg tage Jens Bang
hjem igen.
Efter en uges tid kom der brev fra forhyringen, at jeg skulle kontakte
dem.
De kunne meddele, at jeg skulle møde ude i Frihavnen ved Orientkajen, Ø K`s inspektion, og gå om bord i M/S KAMBODIA.
Kambodia malet af Svend Klausen.
Det vidste sig, at jeg skulle arbejde om bord i ca. 3 uger inden vi
skulle sejle.
Foruden mig kom der en dreng til som hed Torsten, han kom fra Hjørring.
Vi kom til at dele kammer de næste 6 måneder.
Det var ikke ligefrem den store luksus. Kammeret havde en
dobbeltkøje, en bænk langs skottet ud mod sidegangen, samt et lille bord
og en stol. Vi havde et klædeskab hver.
Desuden var vi 10 mand om to toiletter, to håndvaske, samt 2
brusenicher.
I baderummet var der monteret en steamventil, som vi brugte når vi
vaskede tøj.
Jungmand Poul Ivan Larsen og 2 motormænd,
rengøring efter oliespild i sidegangen.
Arbejdet bestod i rengøring af kabys og proviantrum. Der skulle vaskes
ned og males, dette under ledelse af kokken som skulle med på turen.
Vi kunne ikke bo om bord, og der var heller ingen kost mens vi lå i
frihavnen. Man skulle selv have madpakke med på arbejde. Ind imellem
blev en af os sendt op i Århusgade efter smørebrød til hovmesteren
(kaldet sølvkaninen).
Midt i det hele blev vi også jaget ind i Bredgade til Kompagniets læge,
jeg tror han hed Rydgaard. Her fik vi en sprøjte så stor, at armen var
ubrugelig i flere dage, men det var ikke noget at tage sig af mente
kokken, vi kunne godt arbejde alligevel.
Tiden i frihavnen fløj af sted. Og jo nærmere vi kom afsejlingsdagen jo
flere folk dukkede op.
Lejder mellem de 2 hovedmaskiner.
Arbejdet i maskinrummet som jeg på det tidspunkt ikke havde en pind
forstand på, gik for fulde omdrejninger. De havde stempler oppe kan jeg
huske. Hvilket de også havde de næste 6 måneder i en lind strøm.
Cylinderolien var åbenbart ikke særlig effektiv dengang. Jeg mener at
assistenterne talte noget om 1500 /2000 timer mellem trækkene.
Det ser jo noget anderledes ud i dag med drifttimer på diverse
komponenter.
Maskinass. Hans Mikkelsen, og Jensen.
Vi skulle være 5 drenge på turen. De sidste tre kom nogle dage før
afgang.
Foruden Torsten Petersen kom Poul Kim Frandsen som havde haft en tur med
Morelia til Australien, og var derfor en erfaren mand. Kurt Matsson var
ærke Københavner fra Christianshavn, og havde ikke prøvet at sejle før.
Men var ekspert i alt andet vi talte om.
Den sidste som dukkede op kan jeg ikke huske navnet på. Jeg tror ikke
han havde forestillet sig, at han skulle arbejde/vaske tallerkner m.m.
Det gik noget trægt for ham.
Jeg mener, at han holdt til Hamburg, hvor hans forældre kom kørende med
en afløser, og tog poden med hjem til mere beskyttede omgivelser.
Den nye hed Finn Hansen, og havde været en tur med DFDS`s Equador på
Sydamerika.
Han havde ifølge eget udsagn en del erfaring i jobbet, og vi andre havde
en del at lære inden vi var på niveau med ham. Når han skrev en bon til
høkeren på en kasse sodavand eller hvad det måtte være, blev den
underskrevet med Finn, og Chief boy. Jo, der manglede ikke noget. Han
blev for øvrigt ret flink, efter at han havde fået en på lampen.
De øvrige i restaurationsafdelingen/kabyssen var følgende:
Hovmesteren hed Andersen og var fra Randers. Han var ret omgængelig.
Jeg fik jobbet som kælderdreng, og havde derved en del med ham at gøre.
Jeg hjalp med al det kolde til salonen om middagen. Det varme fik de om
aftenen. Med besætningen var det omvendt.
Kok Henrik Skånstrøm, smath Jørgen og ass. Skafte
i ass.messe.
Kokken hed Henrik Skånstrøm, og var en livlig herre. Hans kammer lå lige
over for kabyssen i bagbord side. Her havde han en Tandberg spolebåndoptager
kørende. På den måde fik jeg smag for The Shadows. Jeg tror ikke han var
udlært kok på det tidspunkt. I hvert fald var han og høkeren ikke altid
enige om hvordan tingene hang sammen.
Husker engang chiefen kom ned med en en stegt rødspætte, og på en høflig
men bestemt måde forespurgte, om det var muligt at mere end paneringen
kunne blive stegt.
Mogens Damsgaard Sørensen på 4. lugen
62.
Koksmathen hed Jørgen Hansen, og kom fra Esbjerg. Han talte gerne tit og
ofte om Englandsbådene (kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid),
hvor han havde haft en del oplevelser, vi andre aldrig havde hørt om.
Bageren hed Erling Andersen, og var fra Svendborg. Han bagte noget godt
brød, og lavede fine desserter (dette var dog mest til salonen).
Her ses bageren få sig et kæmpehiv af
stærk tobak i Suezkanalen.
Det var herlig, at sidde ude på 4. lugen om morgenen med en kop kaffe
samt et rundstykke eller wienerbrød når det lige var kommet ud af ovnen.
Jeg tror aldrig han kom rigtig til køjs, det forekom mig at han sov på "Fuldebriksen"
konstant.
Han stod for ølsalget, og var ansvarlig over for hovmesteren med
regnskabet.
Folk gik ind på hans kammer, og hentede nøglen til melrummet hvor øllet
var sat på køl.
Når nøglen blev afleveret, spurgte han søvnigt fra briksen, om hvor
mange der var taget.
De opgivne tal må have været forkert, for da regnskabet blev gjort op,
manglede der ca. 1000 øl.
Det var ikke noget at tage så tungt, på et tidligere skib havde
underskuddet været på 1400.
Kambodia i hård sø.
Vi havde 12 passagerer med næsten konstant, derfor var der tjener om
bord. Han hed Leif Petersen og stod for serveringen i salonen. Hans
højre hånd var en ungtjener som hed Bjarne (Christensen tror jeg ).
Han tog sig af de løbende forretninger, fra proviant/kabys til salonen
med fadene, og dem var der mange af. Der blev godt nok disket op for
passagererne samt kaptajn, maskinchef og overstyrmand. Øvrige officerer
spiste i officersmessen. Og sidst men ikke mindst var der en stewardesse
ved navn Vibeke Madsen. I daglig tale fru Madsen. Hun var også et
kapitel for sig.
Der blev serveret mange steder, foruden salonen og officersmessen havde
maskinassistenterne deres egen messe. Matroserne havde deres. Bådsmanden
samt tømmermanden sad i en lille messe for sig selv. Fyrbøderne havde
deres egen messe. Og endelig havde restaurationen egen messe, hvor også
de to styrmandsaspiranter spiste da de blev jaget ud af matrosmessen.
Kaptajnen hed
Niels Agge. Det var ikke ham vi havde mest med at gøre, ham så vi kun
når der var et eller andet galt.
Rorgænger, Kaptajn Agge og 1. styrmand Sørensen.
Overstyrmanden hed vistnok Christiansen og var fra Marstal.
1 styrmanden hed Sørensen og var en meget behagelig person kan jeg
huske.
2 styrmanden var en Abilgård. En lang ranglet mand altid iført khakkitøj.
Han gik 8 - 12 vagten.
Vi drenge gik tit op på broen om aftenen, og hørte lidt om navigation
m.m. samt fik lov til styre en gang imellem. Han påstod godt nok, at det
var for dyrt at lade os styre, da skibet snoede sig som en ål på en
stegepande.
Vi havde generelt ikke noget med de høje herre at gøre i det daglige. Ud
over at kammerdrengen gjorde rent deroppe.
Telegrafisten hed Peter Hauke. Han blev på Kambodia i nogle år (ifølge
side 11 på snesejler siderne).
Udover styrmændene var der to styrmandselever. Den ene hed Frederik
Grøntved, og den anden var Ernst Hendrich. De to havde det ikke for godt
da styrmandsordningen ikke passede matroserne. De kunne for eksempel
ikke spise i matrosmessen, men var henvist til restaurationsmessen
sammen med os drenge.
I maskinen var der følgende: På toppen sad Maskinchefen H C Dwinge. Ham fik jeg senere et godt
forhold til, dog først efter et raserianfald og en general skideballe,
som skyldes at jeg fik vasket hans beskidte dørk med kaustiksoda (jeg
vidste ikke hvad jeg havde fået fat i), men linoleumsdørken krøllede
helt sammen. Resultatet blev, at Kompagniet måtte lægge noget nyt på, og
så var Dwinge tilfreds igen.
Chief Dvinge og Kaptajn Agge.
Han blev helt medgørlig da han fandt ud af, at jeg havde en vis
interesse i hvad der forgik nede i "hullet", og luftede noget om at jeg
ville være maskinmester.
Efter jeg kom i lære som maskinarbejder, var jeg nogle gange i Århus
sammen med en kammerat for at se det store maskineri. Der blev banket
pænt på oppe ved Dwinge, og forespurgt om man måtte gå ned og se på
maskinrummet. Svaret var altid "ja, men De må ikke pille ved noget."
Chiefens højre hånd var 1. mester Folmer Jensen (kaldet Folmer
Fedtekoger, i hvert fald af assistenterne). Han var ikke sådan at komme
rundt om hjørnerne med. Jeg tror han var dygtig til jobbet, men han
kunne eksplodere i 7 afdelinger, hvis messepeter stod og fløjtede eller
sang i pantryet, når han spiste i messen. Han behøvede blot at stikke
hovedet ud af døren, så ophørte al musikalsk underholdning.
Torsten, Poul, Kurt
og Finn.
Med hensyn til køle og fryserummene vogtede han over disse som en høg.
Vi skulle lige prøve at glemme at slukke for lyset i boksene når vi
havde været inde. Så var den mere end gal.
Det var svært at forstå ham dengang, og vi betragtede ham som en
kværulant, men efter jeg selv har sejlet som maskinmester i 38 år, kan
jeg godt sætte mig ind i hans evindelige problemer med det tekniske.
2. mesteren kan jeg ikke huske hvad hed, men de kaldte han for
"Bandholmskipperens søn"
Han var en meget buttet, og i den grad en hyggelig og glad mand. Han gik
i lighed med 1. mesteren i hvid kedeldragt, og gav ordre til højre og
venstre.
3. mesteren hed Jørgensen og var vistnok fra Horsens. Han gik stille og
rolig med tingene.
2 motormænd.
Elektrikeren var Poul Bach Andersen. Hans familie boede i Hadsund hvor
jeg kom fra. Han kendte min mor, og havde fået instrukser om, at se
efter mig når vi kom ud i den store vide verden. Det opsyn ophørte efter
vi havde forladt København. Men lidt "staldfiduser" kunne jeg da få i ny
og næ.
Da Kambodia som bekendt var udstyret med to 10-cylindrede hovedmotorer,
samt alt det andet maskinelle, var der brug for mange hænder.
Derfor var der 7 maskinassistenter om bord. Og hvad den ene ikke kunne
finde ud af, eller finde på, kunne de andre. Det var ikke kedeligt, at
komme inden for døren til deres messe. Dem lærte jeg meget af på den
tur.
Der var en som hed Jensen, derefter Knud Skafte, Mogens Hansen, Hans
Mikkelsen, Alex Jørgensen, og en de kaldte Bøwle, den sidste husker jeg
ikke.
"Bøwle" havde altid en del vagter når skibet lå på interessante pladser,
da havde de andre ikke tid til den slags pjat som vagt. Generelt
knoklede de, for at holde sammen på tingene.
De menige i maskinen bestod af en Donkeymand som var sjakbajs for de tre
motormænd.
Donkeymanden hed Viggo. Motormændene var der 3 af, den ene hed Tommy og
var fra Århus, og var noget af et kapitel for sig. Den ældste hed Phil,
og var kuglerund og havde svært ved at komme op og især ned i maskinen
til tiden. Den sidste var fra Norge.
Donkeymand Viggo.
På dækssiden var det bådsmanden som hed Johannes Nielsen, der styrede de
øvrige med hård hånd. Det var en bomstærk mand, med et stille og rolig
gemyt.
Tømrermanden hed Andersen, og var en virkelig sjov mand med mange evner.
Efter han var blevet udlært tømrer var han stukket til søs. På den her
tur, vil jeg tro, at han var omkring de 60 år. Han yndede at fortælle,
at han havde haft 8 skibe i sin tid til søs. Det var ikke en mand der
rendte fra pladsen i utide. (hvis det var sandt).
De to herre gik rigtig og hyggede sig sammen kan jeg huske. Desuden
havde de deres egen messe, for det ikke skulle være løgn.
Ass. Hans Mikkelsen/Brostrøm på sit kammer.
Matroserne var der vidst nok en 10 stykker af, foruden en letmatros samt
to ungmænd og en dæksdreng.
Matroserne husker jeg kun nogle få af. Der var en som hed Svend og var
fra Svendborg. Han talte meget med "kringlevrideren", som også kom fra
det pastorat.
En hed Hans Jeppesen. En anden blev kaldt "Skrighans". Ham jeg husker
bedst var nok Ebbe Stoffregen. Jeg mødte ham 9 år senere i Korsør på
cafe Broen. Han var da blevet tolder. og for at det ikke skulle være
løgn, var bartenderen på bemeldte cafe, såmænd kokken Henrik Skånstrøm. Sjovt sammentræf. Men vi fik da vendt nogle minder.
Letmatrosen hed John. De to "Jumboer" var fra Lolland. Den ene hed Poul
Andersen, og han delte kammer med dæksdrengen Jørgen Agger som var en
gæv vestjyde fra omegnen af Thyborøn. Ham kom jeg en del sammen med. Jeg
mener, at jungmand Andersen senere blev styrmand i Kompagniet.
Poopen på Kambodia
62, med kammer i underetagen og rygesalon øverst.
Poul, Kurt og Mogens.
Så vidt jeg husker sejlede vi ud af frihavnen en søndag formiddag.
(ifølge optegnelser den 8/4-62. - Kambodia`s rejse nr. 31).
Første havn var Göteborg, og videre rundt til diverse andre havne i
Europa.
Hver gang vi tørnede kajen strøg vi drenge i land efter endt arbejdstid.
Der var meget at se på for en som ikke havde været ude i den store
verden før.
Det var ret fascinerende med pubberne i England, og billigt var det også
dengang. Antwerpen kan jeg huske var en spændende by. I Hamburg var det
Reeperbahn, og sømandskirken vi aflagde et besøg. I Rotterdam lå vi på
Thomsons kaj i Katendrecht. Her skulle vi jo også op se på
seværdighederne, og til bal på Valhalla, besøg hos Marie, samt Anni på
Ocean. Da aftenen var ved at være omme, endte vi inde hos en tatovør.
Torsten og jeg var de eneste som ikke fik en nål i armen. De tre andre
knægte fik lavet roser og navne. Det blev til nogle stykke mere for de
herrer inden vi var tilbage i København.
Jeg tror, at sidste havn før vi gik østover var Genua. I hvert fald lå
vi sammen med et par andre ØK både. Jeg husker, at der kom et par drenge
om bord til os, for at spørge om nogle af os ville bytte skib, da de
godt ville have en tur mere på østen. Det var der ikke. Og efter selv at
have været rundt derude, forstod jeg dem godt.
Smath Jørgen Hansen i forhindringsløb i bb
sidegang.
Det var faktisk kun os drenge som strøg i land i tide og utide. Jeg
mener vi var enige om, at det var nogle tørvetrillere hele banden i
matrosmessen, da de sad og spillede ludo og kort hele vejen rundt i
Europa. Men det ændrede sig radikalt da vi først havde passeret
Malakkastrædet, da fik piben en helt anden lyd.
Da vi kom ned i middelhavet monterede elektrikeren vifter på kamrene.
Der var ikke noget der hed aircondition. Selv med viften var det til
tider umuligt, at sove på kammeret, så madrassen blev smidt ud på 4.
lugen, så sov man der under åben himmel. Det var fint når der var
tørvejr, knap så fint når der kom et tropisk regnskyl, så var det med at
få pakket sammen og komme indendørs. Det lykkedes ikke altid, så havde
man en våd skumgummimadras.
Turen gennem Suezkanalen.
Turen gennem Suez kanalen var jo en oplevelse i sig selv. Der var jo et
hav af handelsfolk om bord. De hed vidst alle sammen Moses, og solgte det
samme skrammel (marokkopuder, kamelskamler, album, tegnebøger, sko med
papsåler, læderkameler i plastik, vandpiber m.m.) Man skulle ikke have
dem inden for døren, da de stjal med arme og ben.
Fotoalbum
tilhørende Mogens Damsgaard Sørensen.
Jeg husker ikke om vi lå i vigekanalen, eller der blev ankret op på
Great Bitter Lake. Men igennem kom vi uden skylleluftbrand, der var vidst en
på vej gennem Rødehavet, turen gennem Rødehavet var enorm varm.
Vue agterud.
Næste stop var Aden for bunkring. Her var der også et hav af handelsfolk
som solgte "pistøfler" t-shirts, undertøj, og meget andet skrammel. En
del entrede skibet ved at kravle op af skibssiden ved hjælp af et stykke
tovværk. Her kunne man more sig med, at smide mønter i vandet som
ungerne dykkede efter. Det lykkedes dem da at få en del, selv om
dykningen ikke var uden fare da der var hajer i farvandet.
Kambodia i rolig sø.
Turen over det Indiske hav gik fint uden dårlig vejr. Næste stop blev
Singapore.
Her foregik lastning, og losning på reden til specielle pramme. Skulle
man i land blev vi transporteret ind med motorbåd. Mener at Ø K havde
deres egne både til dette formål.
Dæksarbejde Kambodia.
Singapore var jo en spændende by på det tidspunkt (Det var før de fik
jævnet Chinatown med jorden).
Højhuse var der ikke mange af, men et rigt forretningsliv. Vi susede
rundt med cykeltaxi/rickshaw, hvilket ikke kostede en formue. Vi var
oppe ved en engelsk sømandsklub, hvor der var levende musik og dans, man
skulle dog have slips på for at få adgang. Der var ingen af os som var
udstyret med slips, men det problem blev hurtigt løst, da de havde en
skotøjsæske med nogle fedtede slips med færdigbundet knude. Dog ikke for
de mærskfolk vi var sammen med, da de hårdnakket påstod, at man ikke
kunne tillade sig at bruge slips når man var mærsksejler. De blev så
udenfor, mens vi andre morede os.
Det berømte
swimmingpool i Singapore.
Der var for øvrigt også et pragtfuldt svømmebassin på den klub som vi
kunne benytte. Det var virkelig dejlig.
Næste havn vi anløb var Bangkok. Mindst 14 dage før ankomst, begyndte
hovmesteren at holde moralprædiken for os knægte om hvad man skulle og
ikke mindst hvad man ikke skulle gøre. Man kunne let rende ind i
alverdens ulykker. Jeg tror vi allerede ved 19,- tiden stod med
"Søndagstøjet" på , og ankomsttiden var vel ikke før omkring 23,- tiden.
Skibet blev lagt langs helt oppe ved pakhus 1 eller 2, så der var ikke
langt over til Mosquito Bar og Venus Room. Der foregik jo en del oppe på
første sal, som man ikke var vandt til i en dansk provinsby.
Den første man mødte på de skrå brædder nede i sumpen næste morgen var
såmænd høkeren.
Go' morn' Andersen, har man sovet godt ?? Derefter blev der aldrig talt
om hvad der var farligt eller ikke farligt.
Mariners Club.
Mariners Club som lå bag de før omtalte etablissementer var et
pragtfuldt fristed. Dejlig svømmepøl, billard, læsesal, restaurant, jo
der var det hele. Og så kostede det ikke så meget som på Mosquito Bar og
Venus Room.
Alt i alt var det jo sjovt nok at have prøvet det hele. Jeg undre mig
stadig over, at ikke flere kom galt af sted på brædderne nede i sumpen.
Poolen i Mariners Club Bangkok.
Efter Bangkok var det Saigon. Her var vi ikke mere end en dag eller
halvanden, inden turen gik til Hongkong.
I Hongkong blev der lige tid nok til et besøg hos "Skrædder Thomsen"
for lidt ekvipering af khakkibukser og skjorter. Han tog lige tre mål,
og så passede tøjet. Jeg mødte ham sidste gang i 1985, og det var stadig
kun 3 mål han tog, og det passede.
Blandt alle de kinesiske reklameskilte på husene, var det sjovt at
se Thomsen`s hvor der på dansk stod Thomsen & Co. broderier og habitter.
Henderson blev også beæret af vores ophold i Hongkong. En
kamfertræskiste blev indkøbt, hvilket ikke var i den dyre ende, da hyren
kun 325 kr. pr. måned.
På reden.
Næste stop var filippinerne. Først Manila som forekom som en møgbeskidt
by, og ikke særlig interessant. Jeg nåede aldrig op på sømandsklubben
hvor alle de fastboende matroser holdt til. Illoilo var på det tidspunkt
en lille flække. Vi lå på reden og lastede/lossede. Al transport til
land foregik ved hjælp af kanoer med bambusudrikker for at holde
balancen. Det var forholdsvis billigt at komme ind, men den anden vej ud
til skibet var en noget anden pris. Og de var ikke lette at bide skeer
med. Men vi kom da frem og tilbage med livet i behold. Husker noget med,
at en amerikaner blev stukket ned mens vi lå der.
Af forlystelsessteder var der to, henholdsvis S/S Birdland og
The Pink Lady. Fælles for disse lidt tvivlsomme steder var, at de lå på
første sal. Vinduer var der ikke, men nogle bastmåtter var monteret for
hullerne i vægen. Gulvbrædderne havde mellemrum så man kunne se ned til
grisene som boede nedunder, hvilket gav en speciel odeur. Lokalet var
udstyret med en såkaldt musicbox, og et køleskab til cola. Sprutten var
det man kaldte Manila rom, hvilket var noget strong stof, som man ikke
blev særlig klog af. Lokalet var også godt repræsenteret af de såkaldte
"Billi boys" transversitter.
Kambodia på reden.
Det var ret svært, at se forskel på dem, og de ægte varer i den
belysning etablissementet var udstyret med. Der var et par af
matroserne, som havde en måde hvorpå man kunne finde ud af hvad der var
hvad, og den virkede.
Turen gik videre til Japan, Yokohama og Kobe. Udover, at det var
anderledes end det vi indtil nu havde set, var der ikke så meget skrive
hjem om.
Derimod var opholdet i Otaru på Hokeido lidt af en oplevelse. En af
passagererne, en engelskmand havde nogle forbindelser som gjorde, at vi
kom på en heldagstur rundt på øen. Vi var oppe og se nogle vulkankrater
som stank af svovl som bar f..... desuden var vi ude i et reservat hvor de
rendte rundt med brunbjørne i en snor. Efter sigende skulle det være
afstamninger fra de første mennesker som var kommet over fra fastlandet.
Der var ikke mange fra matrosmessen som deltog i turen, af den simple
grund, at der var jordbær til dessert den søndag middag. Der er åbenbart
mange måder at prioriterer på.
Klargøring af gangway.
I Korea var det kun Pusan vi anløb. Der var heller ikke så meget at se
udover en hel del amerikansk militærgrej. Der var militærbiler overalt,
samt kanonstillinger på havnemolerne.
Det var jo heller ikke mere end 9 år siden våbenhvilen var trådt i
kraft. Ballade har der jo været siden.
Besætningen i SB sidegang passagerdækket i
forbindelse med jul.
I Shanghai var vi ude og køre i cykelrickshaw. Det var en grå og trist
by hvor der var langt mellem gadebelysningen. Der var stadig skudhuller
i husvæggene fra dengang Mao indtog byen i 1949, og Kambodia evakuerede folk fra byen inden maoisterne kom vrimlende ind.
Der lastes teak.
Højhuse var der ikke meget af, kun lidt i nærheden af hvor den
internationale sømandsklub havde til huse. Her var også den berømte
"verdens længste bar". Den var man jo noget benovet over. Har dog set
den siden, og da var begejstringen ikke så stor.
Man kunne købe souvenir på klubben, men der var ikke noget med at tage
tingene med sig. Nej, det købte skulle først tjekkes, og var tingene
ældre en 50 år måtte det ikke udføres. Dette trods for, at malingen på
den indkøbte junke ikke var tør endnu.
Mogens Hansen overvåger at ingen løber med
teakstammerne.
Vi kom til Bangkok endnu en gang inden kursen blev sat mod Europa.
Denne gang lå vi i ca. 16 dage. Denne gang blev der mere tid til at
beskue byen med alle dens templer og pagoder, samt det flydende marked.
Livet om aftenen på Mosquito Bar blev heller ikke forsømt.
Så er det hjemad med lasten.
Den norske motormand vi havde, boede eller havde boet i New York. Det
skulle vise sig at blive en fordel for os. Amerikanerne havde på det
tidspunkt travlt med, at sende soldater ind i Vietnam via Thailand og
Laos, derfor var der masse af soldater i Bangkok. De hang på værtshusene
uden for gaten, samt til tider på Mariners Club.
Bøwle og en matros på Mosquito Bar Downstairs.
En af soldaterne kendte nordmanden, og besøgte ham om bord med jævne
mellemrum. Derfor stod der ret tit en militærjeep ved vores gangway. Og
dermed havde vi gratis kørsel fra pakhus 16 til gaten. Det var en nem
måde at komme rundt på, og behagelig.
Under opholdet blev motormand Phil gift med en af de lokale skønheder.
Hvilket blev en ordentlig fest. De var først på konsulatet, hvor Phils
kollega Tommy var forlover, og til dagens ære ikke særlig ædru. Konsulen
var ikke helt tilfreds med tingene. Derefter skulle brudeparret efter
thailandsk skik ind i et tempel for yderligere ceremoni.
Motormand Phil og hans kæreste blev gift i
Bangkok.
Hovmesteren rullede sig ud, og fremtryllede en fin frokost for de
indbudte gæster fra andre skibe. Festen blev holdt i
restaurationsmessen, da motormandsmessen ikke var særlig stor.
Det vil være for besværligt at komme ind på alle detaljer i den fest.
Men den var fugtig, og absolut ikke kedelig.
Nogen glæde af bryllupsnatten fik brudgommen ikke. Om andre gjorde vides
ikke. Jeg tror nok det var et bryllup som gik over i historien.
Kambodia med flag over toppen, Kong Frederik d. IX
på besøg i Bangkok.
Stort arbejde, men flot skulle det være.
Turen gik efter Singapore tilbage til Europa med diverse havne inden vi
ankom København, og videre til Nakskov for dokning.
Kambodia set fra
Poopen bagbord, ret som hun går gennem Suezkanalen.
Vi afmønstrede i Nakskov, men der var ikke noget med at stryge før
arbejdstiden var slut. Vi havde været oppe ved Agge for at spørge om vi
kunne tage hjem. Men han mente ganske bestemt ikke, at Kompagniet kunne
betale os fuld løn hvis vi gik før tid. Vi gik så ned og trykkede
lønning et par timer, og tog derefter til København.
Der var nu gået 5 måneder og 28 dage, og vi knægte var blevet modnet, og
fået et hav af oplevelser som man aldrig glemmer.
Ass. Heinrich, Hans, Knud Skafte, forrest kok og
smath.
Jeg kom i lære som maskinarbejder og blev maskinmester. Under skolegangen
var jeg tilknyttet gænget og havde nogle småture med diverse skibe. For
endelig at slutte med en tur til Vestafrika på Sinaloa i 1971-72. Men det var turen med Kambodia som var startskuddet til efterfølgende 38
år til søs i maskinen.
Efter turen med
M/S Kambodia (afmønstring Nakskov d, 19/9-1962)
kom jeg i lære som maskinarbejder på Vognfabrikken Scandia i Randers.
Efter endt læretid startede jeg på maskinmesterskolen i Horsens.
Der var dengang mange muligheder for at få lån både ved
Rederiforeningen, og
hos de respektive rederier.
For mit vedkommende var det nærliggende, at søge studielån hos ØK. Det
mente jeg i hvert fald. Ansøgningen blev skrevet og sendt. Der gik ikke
mange dage før der var svar
fra Kompagniet som kunne meddele, at de principielt ikke gav lån til
personer som
ikke havde sejlet og gjort tjeneste som maskinassistent. Men de havde
set på de udtalelser
jeg havde fået fra turen med Kambodia, og kunne derfor ekstraordinært
give tilsagn
om et månedlig beløb i studietiden.
Med ØK lånet, Rederiforeningens tilskud, samt Ungdommens uddannelsesfond
gik det nogenlunde økonomisk op. Dog var det nødvendigt med noget
arbejde i reparationsgænget i sommerferien, samt andre skæve helligdage.
Der var gode penge i det arbejde, selvom det ikke altid var lige
spændende job man fik tildelt.
Falstria.
Det meste af arbejdet foregik i frihavnen, men til tider blev man sendt
til Nakskov eller Helsingør når skibene var i dok. Når man blev sendt
af sted med tog skulle man huske, at købe en billet på 1. klasse, da det
var efter overenskomsten. Husker jeg blev sendt til Nakskov, og skulle
om bord i Magdala. Her stillede jeg med en 2. klasses billet, det faldt
ikke i god jord, sikke en skideballe jeg fik med ord som undergravning
af overenskomst osv.
Alt i alt nok til, at man huskede at købe 1. klasses billet næste gang.
Når jeg senere hen i livet tænkte på jobbet i "Gænget" undrede jeg mig
over det antal personer som var tørnet til. Nogen gange var der to
1. mestre, hvoraf den ene kun tog sig af regnskabet, den anden tog sig af
arbejdet og fordeling af opgaverne, og hvem som skulle gøre hvad.
2. mestre var der tit både to og tre af, 3. mestre var der altid en del
af, for ikke at tale om juniormestre og assistenter.
Generelt var der for mange folk i forhold til det værktøj der var
lukket ud. Skibenes faste 1. mestre låste det meste ind ved ankomst
frihavnen, det kunne man i hvert fald godt tro.
Derfor blev der brugt meget tid på at skaffe en 8" skiftenøgle. Lån mig
lige den, - nej den har jeg lånt af ham og ham, og han skal have den
tilbage. Der kunne let gå en rum tid inden man fik tag i en nøgle til at
løsne en omløber på en brændstofventil.
Tiden gik og hyren drejede, så der var ingen der tog ovennævnte som et
problem.
Ligeledes var der meget spildtid som opstod grundet kontraordrer.
Jeg husker vi skulle spænde stagboltene på en hovedmaskine. Vi fandt de
hydrauliske donkrafte, samt slanger og pumpe. Monterede donkrafterne som
vi havde fået at vide,
og i den rækkefølge som 1. mesteren havde givet besked om. Godt i gang
blev arbejdet stoppet af en af de andre 1. mestre. Hvad fanden var det vi
holdt på med, det skulle gøres så og så, og ikke mere diskussion om det.
For øvrigt havde personen som havde sat os i gang ikke en skid forstand
på det her. Jeg tror vi skiftede donkrafte tre gange inden der faldt ro
over arbejdet.
Formasten med sværvægtsbommen. Matros smører wire.
Når man tænker tilbage på den slags episoder, kan man godt ryste lidt på
hovedet.
Vi assistenter blev i mange tilfælde sat til arbejde som egentlig var
motormændenes arbejde, men da vi ikke skulle have 50%, var det billigere
og sende os ind i skylleluftkanalen og rense køler, og andet beskidt
arbejde, end at sende en motormand ind.
Der gik også meget
tid med at banke møtrikkerne løse på topstykkerne på de gamle 74èr, det
var et hårdt arbejde, derfor var der kamp om, at få jobbet med at holde
rebet fast på slagnøglen. Ikke alle var lige gode til at slå med en
forhammer, det kostede da også et par sikkerhedsventiler livet
ind imellem.
Vi hev mange brændstofventiler op. Disse samt reserveventilerne blev
sendt over i den såkaldte "Ventilshop" der blev ledet af Marius (tror
jeg han hed).
Inden skibene forlod frihavnen blev de nyoverhalede ventiler monteret i
topstykkerne. Desuden mener jeg, der blev leveret 2 sæt ekstra i reserve
til rejsen. Var der problem med en ventil, satte man en ny i. På den
måde var man så fri for, at stå og overhale ventilerne (slibe 8-taller
til hudløshed).
Maskin assistent Hans.
Det var nogle farverige personligheder man var omgivet af i "Gænget".
De fleste glemmer man aldrig.
Dem jeg arbejdede mest sammen med var af en eller anden årsag 2. mester
Gunnar K. Bosold,
og maskinassistent Poul Grejsdal fra Frederikshavn, det var en gæv og
dygtig fyr.
Af de øvrige var de mest kendte vel navne som (mange tit med øgenavn,
deres rigtige navn brugte man ikke) Handskemagerens søn, Røde Ebbe fra
Balle, Sorte Frederik,
Per Sømand /Skrig Per, Sullivan, Rystemontøren, samt et hav af andre
assistenter, mange fra Lolland.
Af maskinmestre var der også et hav, her husker jeg blandt andet, 2.
mester Odin, Weiz,
Kaj Riis Hansen, Orla Dreier, 1. mester Dion Lohse, Den Smukke Arne,
Lorry Feilberg,
Skralde, Svend Åge Hansen.
Den eneste Chief jeg husker er Basse Hansen.
Asistenter. slapper af i sb sidegang, kok Henrik
Skånstrøm holder vagt.
Som sagt, var det ikke kedeligt, at være sammen med de herrer.
Det var til tider knokkelarbejde til langt ud på aftenen. Dog med
diverse pauser.
Mange gange, eller rettere sagt jævnligt, var der altid nogle timer "På
Toppen" det vil sige beløb som blev skrevet på uden at der blev udført
noget arbejde for de timer.
Jeg ved ikke, om man var uvidende om det på inspektionen, men ingen
sagde noget.
Efter endt arbejdsdag blev der drukket en del bajere på kamrene, eller
ude i byen.
Det var hård kost, at følge med de gamle garvede gutter. Men en ting var
sikkert man skulle møde på maskintoppen næste morgen kl. 0600, uanset
hvad man havde foretaget sig aftenen før. Kom man for sent, kunne man
regne med at få stukket i hovedet, at man kunne pakke sine sydfrugter og
fise af, og for øvrigt var det ikke en halvdagsplads (her tænkes især på
Svend Åge`s sprogbrug).
Jeg husker , at
jeg blev sendt om bord i Morelia for at sejle med fra Frihavnen til
Orehoved,
og efter endt udlosning af træ til finerværket videre til Nakskov, hvor
skibet blev solgt
og afleveret til de nye ejere.
Kok Henrik Skånstrøm lægger arm med ass. Alex
Jørgensen.
Da jeg steg om bord i frihavnen/Orientkajen mødte jeg skibets 1. mester
som hed Bent Warrer,
han stod og hang ved 4. lugen/indgangen til maskincassingen. Jeg hilste på
ham, og sagde noget om hvorfor man skulle ud med sådan noget gammelt
lort. Ham mente dog, at jeg lige skulle stikke hovedet inden for på
maskintoppen inden jeg udtalte mig om gammelt lort.
Mens vi stod og sludrede, sagde Warrer, der kommer "Ole Bakstørn". Jeg
havde aldrig mødt
bemeldte herre, men godt nok hørt hvorfor han havde fået det lidet
flatterende øgenavn.
Det vil være lidt vulgært, at forklarer hvorfor han fik det navn
påhæftet, men han havde sikkert ikke kedet sig.
Efter passiaren stak jeg hovedet inden for på maskintoppen, og det må
jeg sige, der var godt nok pænt og rent overalt, nymalet, og gelænderne
var pudset i mønster med smergellærred.
Jeg havde aldrig set et dobbeltvirkende maskineri før, og syntes at det
så lidt mærkeligt ud
med de store åg på toppen.
Da maskinen først kom i gang, og man havde set lidt på de hoppende
udstødsåg, og konstateret at der ikke var de rystelser som på en
almindelig 74èr var det jo et behageligt skib at sejle med.
Reparationsmæssigt tror jeg ikke denne motortype var særlig nem at
arbejde på.
Efter sigende tog et stempeltræk noget længere tid end på 74èrne.
Hvis ikke jeg husker helt galt, var det vel det sidste dobbeltvirkende
maskineri Kompagniet havde, og vel også i den danske handelsflåde.
Dermed sluttede et kapitel i dansk søfart.
Per Sømand var assistent sammen med 2 andre, som jeg ikke husker navnene
på.
Per kunne i hvert fald fortælle hvordan tingene skulle være, især på
hans egen måde, og den var ikke kedelig, kan jeg huske. Han var jo
gammel i gårde.
Jeg blev sat til at hive et stempel op på en af hjælpemotorerne, eller
var det nedenud, det var jo gamle maskiner.
Samarbejdet gik godt et stykke tid mellem mig og skibets 3. mester, som
var udlært på Hundested propellerfabrik, og for øvrigt på dispensation.
Da han fandt ud af, at jeg havde maskinmesterpapirer røg det gode
forhold mellem ham og mig. Det hjalp ikke meget,
at jeg fortalte ham, at han jo blot kunne gå hjem og starte på skolen.
Heinrich, Palle og Mogens Hansen, jul i
assistentmessen.
Problemet var til at se en ende på, da skibet skulle sælges, og jeg
skulle videre til Azuma.
Her kom jeg til at gå sammen med Poul Grejsdal, Leif F. Mortensen fra
Næstved.
Sidstnævnte var jeg senere sammen med i søværnet på minelæggeren Møen.
Der var også en assistent som hed Sullivan. Han havde vidst gået en del
over i "ventilshoppen"
hos Marius, og overhalet brændstofventiler.
Desuden var der 2. mester Odin fra Århus. Der var sikkert et hav af andre
personer.
Dog mener jeg, at skipperen var Hardy Halvkraft.
Vi gik fra København til Göteborg, og videre til Oslo.
I sidstnævnte by sad jeg i en middagspause inde på Sullivan`s kammer og
fik en øl.
Pludselig røg døren op, og ind troner en af "nattens dronninger" fra
Rosenkælderen.
Giver du en spids sagde hun, jo Sullivan havde da en flaske rød Ålborg,
som stod og lænede sig op af radiatoren (det var i januar måned, men
flasken var absolut ikke frostsprængt).
Hun satte flasken for munden, og tog en ordentlig tår. Tak for skænken,
og så skred hun.
I assistentmessen kunne man oplyse, at de kvinder som kom fra
Rosenkælderen havde trusser
som det svenske flag, blå og gul, og det knitrede som pergamentpapir,
når de gik.
Det var jo vigtige oplysninger, man blev beriget med.
Det blev et
helvedes vejr da vi sejlede ned gennem Nordsøen. søklart var der ikke
gjort, med det resultat, at brun sæbe, sæbepulver flød hen over
vippetøjet på hovedmotoren, det så herrens ud. Desuden var kasser med
vores reservedele væltet rundt mellem hinanden.
Jeg syntes, at det var et dårligt søskib. Vi lå til tider med stærk
slagside grundet vinden.
Vi havde en del havne i Europa, hvilke husker jeg ikke, men vi nåede da
Hamburg efter planen.
Her skulle der trækkes stempler. Poul og undertegnede havde det
indvendige. Odin gik uden for og brummede over et eller andet, hvad ved
jeg ikke. Men generelt var han en festlig fyr.
Jeg fik fornøjelsen af at rejse med ham hjem fra Hamburg.
Hvilket foregik med tog på 1. klasse. Vi havde hverken fået vådt eller
tørt, da vi dampede af mod Danmark, hvilket fik Odin til i utvetydige
vendinger at meddele, at han var sulten. Der sad et ældre ægtepar i
kupeen sammen med os, og vores samtale var ikke lige det der passede i
deres øregang kan jeg huske.
Efter passage af grænsen blev der snevejr, hvilket bevirkede, at vi
skulle vente i Fredericia på
toget fra København. Det blev for meget for Odin, han meddelte højt, at
nu var han så sulten, at han kunne æde gardinerne. Det blev dog ikke til
gardiner, men nogle pølser han havde fået tag i på banegården. Sennep og
ketchup havde han i et par paptallerkner, mens pølser og brød var i
lommen. Vores medpassagerer så lidt forfærdet på optrinet.
Men vi nåede trods alt Århus i god behold.
Derefter kom jeg til at gå på Pasadena som lå i Østbassinet ved
Midtermolen.
Her gik der meget tid med at snakke om, at det var noget lort at arbejde
på en MAN motor.
Det var bedre med B&W, sagde "sagkundskaben".
Det kunne da være lige meget med hvad vi rodede med, syntes jeg, da vi
blev lige beskidt uanset hvad motoren var døbt.
"Skralde" gik som 1. mester, og Hr. Deleuran var chief på skibet.
En dag henvendte "Skralde" sig til mig og sagde, at han havde hørt, at
jeg skulle ind til søværnet og aftjene min værnepligt, hvilket jeg kun
kunne bekræfte. Han spurgte derefter om ikke jeg kunne tænke mig, at
komme hjem til familien en uges tid inden jeg skulle møde i Auderød. Jo,
det kunne jeg godt, men der var jo lige det med pengene. Han stod lidt
og kiggede på mig, hvorefter han sagde, De kan komme op på
maskinkontoret efter middag.
Efter vi havde spist i kantinen (Capela) stillede jeg hos "Skralde".
Han kiggede op fra skrivebordet og sagde, De kan skrive her.
Da var arbejdssedler/lønsedler skrevet ud med overtid (og på toppen)
kostpenge m.m.
Jeg kiggede lidt på det her men sagde ingenting. Det eneste Skralde
sagde, nu skal De ikke lige gå forbi inspektionen, når de går hjem til
fyraften. Det kunne jeg så godt finde ud af,
at lade være med.
Motormænd jul 62.
Efter tiden i søværnet vente jeg tilbage til ØK.
En måned før jeg blev hjemsendt, var jeg omkring inspektionen i
frihavnen for at tale med Harry Schulz som stod for bemandingen i
maskinen. Han kunne meddele, at jeg skulle med Sinaloa som kom fra
USA`s vestkyst, og skulle sættes ind på den nyoprettede Vestafrikarute.
Det blev dog lige en tur med Boribana i 10 dage, inden jeg skulle om
bord i Sinaloa.
Da jeg kom om bord på Boribana mødte jeg 1. mester Svend Åge Hansen. Han
gloede lidt
på min bagage, og sagde hvad fanden skal De med alt det kluns for en
uges tid. Jeg kunne meddele ham, at det var planen, at jeg skulle over i
Sinaloa . Nå ,var svaret, og efter en kort pause, sagde han, se så for
øvrigt at få noget arbejdstøj på, og find ned i maskinen. Da vi kom
tilbage til Frihavnen med Boribana, afmønstrede jeg og tog derefter til
Rotterdam for at mønstre Sinaloa som kom fra USA`s vestkyst.
Jeg skulle rejse ned sammen med Chief Basse Hansen, 1. mester Dion Lohse, Elektriker Poul Bak Andersen. Ham havde jeg havde sejlet
sammen på Kambodia.
Desuden var der en 3. mester fra Bornholm (uden der var noget galt med
ham), samt Per Sømand, og et par andre som jeg ikke husker navnene på.
Vel ankommen til Rotterdam kunne agenten meddele, at skibet ikke var
ankommet endnu
grundet tåge. Vi blev derfor anbragt på et hotel som åbenbart var
tilknyttet SAS. Her kunne vi så sidde og glo i lobbyen, og afvente
besked om skibets ankomst, hvilket trak ud.
Alle var ved at være sulten, så det blev besluttet, at gå ind i
restauranten for at få lidt føde.
Smut sagde det, så var selskabet samlet ved et bord, alle undtagen Basse
Hansen og undertegnede. Hvilket betød, at jeg måtte placerer mig ved
chiefens bord. De andre trak noget eller meget på smilebåndet af
fordelingen, hvilket jeg senere godt kunne forstå.
Servitricen kom over til Basse Hansen og mit bord for at få
bestillingen.
Basse Hansen bestilte, hvorefter jeg sagde jeg tog det samme. Det skulle
jeg så ikke have sagt.
Basse Hansen fortalte mig, at jeg kunne få for 7 gylden og nogle cent,
og dermed færdig.
Stemningen blev ikke bedre ved bordet da Hr. Hansen bestilte dessert og
kaffe, og jeg ytrede, at det kunne jeg også tænke mig. Skyerne lå
temmelig lavt efter den bemærkning.
Eftermiddagen samt det halve af aftenen gik uden nyt om, hvornår skibet
kom ind.
Jeg tror klokken var hen af 2300 inden vi fik bevilget et værelse, så
vi kunne få lidt søvn.
Næste morgen efter morgenmad kunne vi begive os ned i havnen (Thomsons
pier tror jeg det hed i Kathendrecht).
Efter at have afleveret søfartsbøger m.m. og anvist et kammer, var det
med at komme i arbejdstøjet og komme i gang.
Jeg blev stukket ud til at gå vagt sammen med 2. mester Hans Eigil
Pedersen fra Ommel.
Det var en ualmindelig fin fyr at gå sammen med.
Hvilke havne vi havde inden skibet kom til Frihavnen kan jeg ikke huske.
Men København nåede vi.
Der var en del reparationsarbejde som skulle fikses under opholdet i
frihavnen.
Her kom jeg endnu engang til, at gå sammen med Gunnar Bosold.
Han havde for øvrigt en særlig måde, at sætte folk i gang på. Man skulle
altid iføre sig en stålbørste, en skiftenøgle, eller et søm, eller hvad
ved jeg.
Men det lange og korte, vi skulle overhale en turbolader. Og derfor
iførte jeg mig al det værktøj som skulle til, for at adskille en
turbocharger.
Vi fik det hele hevet fra hinanden, og sat rotoren i blød.
Da det var tilendebragt mente Bosold, at vi godt kunne gå en tur over i
marketenderiet
og få en ostemad og nogle bajere. Det tog jo trods alt tid, for at
forbrændingsbelægningerne
forsvandt på turbineskovlene. Turbinen var dog ikke blevet ren efter en
4-5 bajere.
Da vi kom tilbage stod 1. mester Lohse ved gangvejen, og ventede på os.
Den er helt gal, sagde han, jeg har fået skideballe af Basse Hansen. Han
har fundet ud af, at i har siddet og drukket bajere i arbejdstiden.
Hvorefter Bosold sagde, den rotor bliver sgu da ikke renere ved at vi
står og glor på den. Diskussionen var hermed slut.
Et par dage før afgang mod Vestafrika, mønstrede en del af de folk som
skulle med på turen.
Nogle af de faste kom først i sidste havn i Europa.
Jeg fik tildelt hjørnekammeret på BB forkant af bygningen. Det viste sig
senere,
at være et godt aktiv, især på varmen da kammeret lå oven på en
fryselocker.
Man blev vågen med en gang, når man hoppede ned fra køjen og ud på
dørken.
En af de første dage vi lå i frihavnen, bankede det på døren til mit
hjørnekammer, og inden jeg nåede at sige kom ind, røg døren op, og ind
kom en ikke særlig høj men lidt firskåren person med fønbølger i håret,
og præsenterede sig som "Deres Maskinchef".
Så kunne man selv gætte sig til navnet.
Det var Jens Chr. Juul, også kaldet Jens Kolort. Han var efter min
mening en meget arrogant herrer. Om han havde noget, at have det i fandt
jeg aldrig ud af.
Dion Lohse skulle være 1. mester indtil sidste havn inden afgang
Vestafrika, hvor Jens Brønnum Jensen også kaldet Jens Rundjern dukkede
op.
3. mester Jørgensen og 2. mester.
Hans Eigil blev afløst af Finn Hansen også kaldet Falkøje
3. mesteren var Jørgen Palle Hansen, som yndede at fortælle, at han var
lillebroder til Svend Åge. Jeg kom til at gå 3. mester vagten sammen med
Jørgen.
Elektrikeren Poul Bak Andersen blev afløst af en forholdsvis ung mand,
navnet husker jeg ikke. Men han var ude på sin sidste tur inden han
skulle iland og have et job.
Det blev desværre hans sidst tur, idet han druknede under vores ophold i
Cotonou.
Meget sørgeligt.
Foruden mig som juniormester, var der en assistent ved navn Per, han kom
vidst fra Fredericia. Han havde været med på den forrige tur til USA`s
vestkyst.
Desuden havde vi to maskinaspiranter. Den ene hed Ernst Sørensen, den
anden hed Skriver.
Motormændene husker jeg ikke så meget om, udover at den ene af de fire
havde været på motormandskursus, og dermed dygtigere end de andre
(ifølge hans eget udsagn).
På dækssiden havde vi Kaptajn Th. Dahl.
Overstyrmanden var Jens A. Holm. Han blev senere lods på Mariagerfjorden.
Jeg har sommerhus i området, og er jævnlig kommet på Als Odde uden at
have set ham.
Der skulle gå nær ved 33 år inden vi mødtes på Jærgerhuset. Her blev de
gamle minder støvet af, og billeder fundet frem, sammen med øl og gammel
dansk.
1. styrmand var Finn Grandahl.
2. styrmand var Lars Hardy Christiansen (Hardy Halvkrafts søn).
Telegrafisten kan jeg ikke huske navnet på. Det eneste jeg husker er, at
han skrev en del i bladet Søfart angående telegrafisternes overgang til
jobbet som "Lige ud styrmand"
Restaurationsiden stod Hovmester Tage Rasmussen i spidsen,
Kokken var en forholdsvis ung fyr. Hans hobby var at samle insekter,
sommerfugle m.m.
Der var 4 messedrenge som havde det med, at springe over hvor gærdet var
lavest. Det lykkedes næsten hver gang. Undtagen når assistenten Per
havde fat i nakken på dem.
Dæksafdelingen mines jeg svagt. Båsen hed vidst nok Gerner, og kom en
del sammen med kokken. De sad næsten hver aften i sb sidegang , snakkede
og hyggede sig med en sjus.
Som tidlige nævnt gik jeg vagt med 3. mester.
Ernst gik sammen med 1. mester.
Skriver sammen med 2. mester.
Per var dagmand.
Hvor mange havne vi havde inden kursen blev stukket ud mod Vestafrika
kan jeg ikke huske.
Men mener dog, at vi var i Göteborg, Oslo, Liverpool, Rouen, Antwerpen,
og Rotterdam.
Julen blev holdt i Rotterdam. (Thomsons Pier).
Efter julemaden var der tid til at besøge Marie. Det lokale ØK værtshus.
Alle vægge var tapetseret med skibsbilleder, og ØK flag. Der var ingen
tvivl om, hvem der hørte til der.
Første juledag var der julefrokost i Salonen, hvor alle var samlet, og i
pænt tøj.
Da frokosten var slut, gik alle hver til sit.
Jeg mener dog, at vi var nogle stykke som var inviteret ind til
overstyrmanden til en lille en til halsen. Det var også den eneste gang,
man kom ind på de bonede gulve.
Der var jo en vis klasseforskel, og afstand mellem grupperne.
Nytårsaften blev fejret i søen på vej sydover. Proceduren var den samme
som til jul.
Høkeren afmålte hvad hver mand havde krav på, med hensyn til rødvin og
dessertvin, samt en cognac til kaffen, og øl til frokosten. Der blev
ikke givet ved dørene, i hvert fald ikke nede hos os.
Der var ikke megen automatik i Sinaloa, så der var man vagtgående.
Som tidligere nævnt gik jeg 3. mester vagten. En tidlig morgen var vi ved
at gøre klar til
manøvre. Chiefen kom ned i sin hvide kedeldragt. Jeg havde været ovre og
smide et par pøse smøreolie på hjælpemotorerne som stod i sb side. Da
jeg rundede forkanten ved strømtavlen, og gik ned langs manøvresiden kom
Jens Kolort imod mig, jeg nikkede pænt og sagde godmorgen. Enhver kan
normalt aflæse på munden hvad man siger, i hvert fald i sådan en given
situation som her, men det kunne den fønbølgede Chief ikke. Han stillede
sig op foran mig, gloede op og ned af mig, hvorpå han rystede på hovedet
og gik videre.
Man kunne kun have ondt af sådan en mand.
Det meste af drejearbejdet om bord blev tildelt mig. Der var meget, da
vi byggede nedslidte pumper op med Hempel 2-komponet plastmateriale. Det
skulle drejes af, ligeledes skulle impellerne snores af, så tolerancen
passede.
Der var også en del svejsearbejde som var overladt til mig. Hvorfor de andre ikke blev sat til det ved jeg ikke. Men det var jo
Lohse og Rundjern som bestemte.
Alt skulle justeres manuelt (temp. og tryk) så der var nok at se til på
ens vagt.
Smøreolie og fuelseparatorerne skød ned i en slamtank, som vi så skød ud
over siden med jævne mellemrum. Her skulle man huske, at stille
ventilerne rigtigt, ellers blev der temmelig beskidt i det hjørne hvor
separatorerne stod. Hvis det skete var man faktisk ikke i kridthuset hos
de herrer motormænd.
Det med at skyde slammet ud skulle man lige prøve at praktiserer i dag,
så røg man da lige i spjældet, hvis det kom miljøprofeterne for øre.
Arbejdsbåd agter sb side.
Ferskvandsgeneratoren var et kapitel for sig selv. Det krævede næsten,
at man stod der konstant og regulerede. Det kunne tage timer at få den i
gang. Den sugede luft ind både her og der. Der blev sprøjtet meget olie
rundt akselpakdåserne (det var ikke mekaniske pakdåser, men tørner).
Aspiranten Skriver var helt god til at pille ved generatoren når 3.
mester og undertegnede var oppe og spise aftensmad. Når vi kom ned igen
kunne man begynde forfra med at få den i gang.
Drejebænken blev også brugt som vaskemaskine for arbejdstøj.
Der var lavet en krumtap med en plejlstang som var forsynet med en
gummilap, som ved små
omdrejninger pladrede rundt i en tønde med vand og sæbe, samt
arbejdstøjet.
Til ens frivagtstøj havde vi en maskine (ikke særlig god kvalitet)
stående oppe på officerernes
baderum. Alt i alt ikke den store luxus.
Det værste ved at
gå 3. mester vagten, var at skulle purre Jens Rundjern ud om morgenen.
Det stank af gammel sprut, og sure sokker på det kammer.
Jens Rundjern var altid god for en historie, især om gamle biler (Opel),
men der var mange andre ting på programmet. Sjofle sange kunne han en
del af.
Han var ualmindelig glad for øl. Hvilket man benyttede sig af, når der
var optræk til skideballer. Inden han kom for langt hen i udgydelserne
skulle man blot sige, skal vi ikke gå op i sidegangen og tage en bajer,
så var alt glemt.
Han kunne skylle en øl ned hurtigere end man hældte det i et nedløbsrør,
ifølge Falkøje.
Når Jens havde kylet bajeren ned skulle vi ned igen, men der sagde Finn/Falkøje
stop.
Vi andre ville godt nyde øllet, og sådan blev det.
Med hensyn til indkøb hos høkeren af øl og sprut, kom der fra Kompagniet
besked om,
at man havde skærpet kursen over for dem agter, med hensyn til indkøb af
de våde varer.
Nu gjaldt dette også for de herrer midtskibs. Hvor meget rationen som
kunne købes blev skåret ned, husker jeg ikke. Jeg syntes stadig det var
rigeligt, hvad man kunne købe.
For enkelte var kvoten brugt når vi rundede midten af måneden. Derfor
blev der tit banket på døren på det tidspunkt, og måneden ud.
Her stod så en mand med dollar sedler i hånden, og bad en om at købe en
kasse øl eller en flaske sprut.
Jeg tror vi var skib nr. 3 på den nyoprettede rute.
Første havn på kysten var Dakar. Det var en dejlig by, at gå rundt i.
Der var fine badestrande nord for byen, samt muligheder for en udflugt
til øen Goree.
Men det fandt jeg først ud af senere i livet.
Når mørket faldt på, var kajen helt levende af kakerlakker, og de var
enorme. Det var lige før man kunne stå op på nakken af et par stykker,
og blive kørt op i byen.
Aspiranten Ernst og jeg var en aften oppe i byen. Her blev Ernst
omringet af en flok unge mennesker, som åbenbart mente, at han godt
kunne give dem hans trøje, den ville han ikke give slip på, så hev de hans briller af, og skred. Noget skulle de
åbenbart have
med sig.
De øvrige pladser var Conakry, Freetown, Monrovia, Abidjan, Tema, Lome,
Cotonou, Lagos.
Generelt var det stille og roligt på ovennævnte pladser på den tid, man
kunne gå uden at blive
forulempet og slået ned. De bad om lidt penge, men ellers var det
harmløst.
Tema var havnebyen for Accra i Ghana. Her havde man ved hjælp udefra
bygget en meget fin havn op. Der var store siloer, transportbånd ud på
kajerne, således at man kunne udskibe kaffe og kakao, og vel også en del
mineraler. Alt i alt en ny og moderne havn.
Jeg mønstrede af engang 14 år senere, da hang alt i laser, og intet
fungerede.
sørgeligt, men det er en anden historie.
Så er der oprydning.
Vi lå i havnen da Kong Frederik
IX døde. Vi var ikke i stand til at
flage på halv, da dette kunne blive misforstået, grundet noget militært bøwl. Det med flaget kunne opfattes
forkert, og som provokation.
Cotonou husker jeg tydeligt. Der var en fin badestrand lige uden for
havnen/molerne.
Her lå vi og nød det, samt tog en dukkert i ny og næ. Jeg lagde godt
mærke til, at negrene ikke gik længere ud end til knæene, når de badede.
Det gjorde vi.
Der var en enorm understrøm, så man skulle holde godt fast, ellers blev
man trukket ud fra kysten.
Det var her vi mistede vores elektriker. Han blev trukket med ud, og
forsvandt helt.
Jeg mener også, at telegrafisten hang i en tynd tråd.
Om de nogensinde fandt elektrikeren vides ikke. Men de lokale havde
åbenbart erfaring med
kysten, da de sagde, at normalt dukkede de druknede lig op lidt nede
af kysten ved en pæleby, ca. en uge efter de forsvandt ved Cotonou. Med
andre ord, var man vidende om farligheden af at bade , og gå for langt
ud.
Der skulle have været holdt party for afskibere, dette blev aflyst.
Jens Rundjern bad mig om, at starte "kapellet op" det vil sige en
fryselocker. Jeg synes faktisk, at ordvalget var noget malplaceret og
under al kritik, i den givne situation.
Vi fik i hvert fald ikke elektrikeren med os. Og om han nogensinde
dukkede op vides ikke.
Da vi kom til Lagos/Apapa kom vi til, at ligger for anker i næsten 3
uger, inden vi kom til kaj.
Alle var ved at gå op i limningen. Men det her var jo intet at regne i
forhold til den ventetid som kom på et senere tidspunkt (op til 14
måneder på reden for visse skibe).
Da vi lå der, var det ikke tegn på pirataktivitet. Vi havde da vagt, men
alt var fredeligt.
På Apapa siden var der en sømandsklub hvor man kunne får en øl, og vel
også et spil billard.
Desuden var der et værtshus ved navn Club 21. Her var så mørkt i
lokalet, at man ikke kunne se en skid. I hvert fald skulle man ikke have
for mange løse penge i lommen. Det lyse sommertøj var også noget beskidt
når man skred derfra (især rundt gylpen) da negerdamerne
havde travlt med at gøre forretninger, eller håb om samme.
Det eneste positive ved det etablissement var, at øllet blev serveret i
store flasker, og var koldt.
Vi lastede et par steder til oliemøllen i Århus, inden kursen blev sat
nordover.
Det hele gik som smurt, indtil vi kom op langs Portugals kyst. Her fik
vi lækage på stævnrøret, det må både have været den yderste og inderste
som var gået, for havvandet stod
i en stråle ind i akselgangen, med det resultat, at vi fik fyldt det
agterste bæreleje for skrueakslen op med havvand, hvilket jo ikke havde
den store smøreevne.
Vi forsøgte, at banke møtrikkerne til på den inderste pakdåse (det var
ikke en simplexpakdåse, men en gammeldags med tørner), men uden
resultat.
Herefter fik "Arme og ben pumpen" fra Iron lov til at arbejde for føden.
Helt til ankomst Århus. Det samme gjorde vi, da sugefiltret ude under
stævnrøret skulle renses med jævne mellemrum. Det foregik i badebukser,
da vandet pissede ned over en. For øvrigt var temperaturen ret lav kan
jeg huske (7-8 grader), og vel lavere jo højere vi kom op mod de
hjemlige farvande.
Vel ankommen til Århus blev skibet trimmet, og nye pakninger monteret
udvendig.
Bærelejet skulle demonteres, og slæbes ud af tunnellen/akselgangen. Det
var et helvedes arbejde. Det skulle over på værftet og støbes om og
drejes til.
Der var som sædvanlig et hav af mennesker til jobbet, man kunne dårligt
være i tunnellen.
Da min familie var nede for at hente mig, gik jeg op til Chiefen (Hr.
Juel) for at spørge om jeg kunne tage hjem. Han så helt forkert ud i
ansigtet, hvorefter han sagde noget med, at enten var man i Kompagniet,
eller også var man det ikke.
Det blev så det sidste.
Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at forlade ØK, men han havde gjort sit
til det.
Jeg fik et job i et andet rederi, med en højere løn, samt hurtigere
avancement.
Men uanset hvilke rederier man har været i efter ØK, findes ånden fra
Kompagniet stadig inde i en. Og det har altid været med en vis stolthed,
man kunne sige, jeg har været i Kompagniet.
Og det sidder stadig fast.
En del
fotos i dette indslag, er
leveret af Hans Brostrøm Mikkelsen, som også var med på
Kambodia 1962. TAK!
Jeg har arrangeret et møde med 5-6 mand fra turen med Kambodia 1962.
Det bliver Kokken Skånstrøm, Jungmand Poul Larsen. Matros Ebbe
Stoffregen, Maskin assistent Mogens Hansen, og så mig. Hans Brostrøm
skulle have været med.
Med undtagelse af Skånstrøm har jeg ikke set de andre i 52 år.
Mødet holdes i Svendborg den 17. - 18. juni. 2014. Erik Brandt Jensen
fra " Søfart " mente nok vi kunne sætte et billede med lidt tekst in på
Lampemand-siden.
|
Fra Kambodia
til Svendborg
Gamle snesejlere fik frokost og Moonshine in
memoriam.
GENSYN Af Erik Brandt-Jensen.
Der er løbet meget vand gennem Suez og længere
østud siden 1962. Og det er også længe siden, at ØK stoppede sine
legendariske rundture på Fjernøsten. Men de huskes skam endnu – turene,
skibene og ikke mindst de besætningsmedlemmer en og anden sejlede sammen
med.
Se bare til "Lampemandens" igangværende
beretning (SØFART) helt tilbage fra starten af 50’erne.
Men de kunne også i 60’erne.
|
Fem mand fra Kambodia - altså
ØK-skibet af samme navn. Fra Venstre: Henrik Skånstrøm,
Mogens Damsgaard Sørensen, Ebbe Stoffregen, Poul Ivan
Larsen, Mogens Hansen. |
Og blandt dem, der gjorde
Østen med ØK i de dage var
tidligere ØK-sejler Willy
Brorson, der står bag den
blandt gamle ØK-folk meget
benyttede hjemmeside ”Snesejler”.
Samme hjemmeside
og bogen af samme navn
var nyligt inspiratorer for et
specielt gensynsprojekt sammen
med maritim forfatter
Mogens Damsgaard Sørensens
erindringsroman ”Havet
Blegner”.
Ud af de tre kilder
udsprang en ide om at samle nogle af
besætningen fra ØK’s Kambodia
fra dennes tur nr. 31 i 1962 til et gensyn.
Og med særligt hjemmesiden som
søgecenter gik bl.a. Damsgaard i krig
med at finde overlevende og interesserede fra
dengang.
Noget af et
researchprojekt, hvis man spørger
Logbogens udsendte - men man er vel
ikke forfatter for ingenting. Og det
lykkedes faktisk at finde adskillige
fra rundturens daværende besætning.
Ikke alle var
interesserede i at mødes, men seks
mand ville gerne. Den ene blev så
forhindret, da det gjaldt,
men det er jo tanken, der
tæller, som man siger.
De
øvrige fem – Henrik Skånstrøm
(kok), Ebbe Stoffregen
(matros), Poul Ivan Larsen
(jungmand), Mogens Hansen (maskinassistent)
og Mogens Damsgaard Sørensen (messe og
restaurationsdreng) – fik aftalt tid
og sted. Nærmere bestemt hos Marineforeningen
i Svendborg, hvor der
serveredes ØK-frokost – med
øl men uden snaps!
Til gengæld kunne
ex-kokken fremtrylle en ægte
thai-moonshine til kaffen,
og så var bunden lagt for
en mængde udvekslinger af
erindringer, anekdoter, kadu-husk’er og
hva’-blev-der-af- xxx’er.
Det hele med så stor
succes, at ex-matrosen nu er
gået i gang med at søge efter
flere personer fra turen. For,
som det bedyres, det var ikke
sidste gang, man ville mindes
tur 31 med Kambodia…
Stor tak til det maritime blad SØFART, som
velvilligt har stillet denne artikel til rådighed.
Med venlig
hilsen
Mogens Damsgaard Sørensen
Pens. Maskinchef.
Se
også de andre sider !!!
|