"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 15
|
Børge
Fruelund Jensen
Fortæller om turen med
Patagonia -
Pasadena - Asmara
|
|
Hermed erindringer fra tiden under
Kaptajn Zacho.
"Orkan-Zacho" (Patagonia:
Indien 1964).
Jeg var færdig med skolen. Jeg var 17. Jeg
ringede til ØK´s forhyringskontor Tordenskjoldsgade 24,
København. Svaret var: Vi sender et
ansøgningsskema. Hold dig parat. Jeg fik en
opringning: Stil på Orient-kajen i Københavns
Frihavn". Du er forhyret på M/S
Patagonia som restaurationsdreng.
Patagonia skal til Indien.
Så ankom jeg til Københavns frihavn. Der lå det
mægtige (sådan forekom det) sorte skib og lastede. Jeg
havde aldrig før været i en handelshavn og var
forbavset over den trolige leben på kajen. Kraner halede
mægtige ladninger om bord i skibet, trucks spurtede frem
og tilbage, det myldrede med havnearbejdere.
Så vidt jeg husker præsenterede hovmesteren mig for den
afgående mester-kammerdreng. Jeg fik et
lynkursus i at rede en køje. Der var ikke tale om dyner,
men, på engelsk vis, 2 eller 3 tæpper afhængigt
af temperaturen samt lagen og hovedpude. Lagnerne
skulle, foldet om tæpperne i siden, have knivskarpe
hjørner på militær vis.
Vi skulle kaste los hen på aftenen. Så den lyd jeg kom
til at elske: Efter trosserne var kastet, lyden af det
mægtige maskineri, der går i gang mens lodsbådene
langsomt trækker os ud på åbent hav. Lyden der varsler
eventyr, rejse, orient, andre dufte, andre sprog, andre
hudfarver - kort sagt; lyden der varsler spænding og
liv.
En mesterkammerdrengs job starter om morgenen.
Så teknisk set havde jeg fri, da vi stod ud på Øresund
og stak mod syd. Vi skulle gennem Kielerkanalen til
Bremerhafen. Jeg husker denne aften, en skyet juni aften.
Vi skulle hilse på hinanden. Vi var 4 drenge: En
styrmandskammerdreng, en messedreng, en pantrydreng og
mig. Det var for os alle den første lange sejltur. Mens
vi gik rundt inde i skibet og undersøgte vore omgivelser
(jeg noterede mig en kalender fra det fjerne Singapore)
mødte jeg pludselig en fantastisk skikkelse. En
middelhøj mand er bar sarong (østens klædning). På
sin nøgne mave var der tatoveret en fuldrigger, som en
indskrift meddelte var Cutty Sark. På
hovedet havde han en blå strikhue. Ørenringe af guld i
begge ører. De tøfler jeg lærte at kende som
Jesustøfler. Det var bådsmanden Georg,
matrosernes umiddelbare chef (under styrmændene).
Den første morgen jeg som unge knøs havde
forladt sin fædrene gård og ser ud over skibssiden ser
jeg grønne marker, fredeligt græssende køer på en
afstand af 50 meter. Jeg var nær gået bagover. Vi lå i
Kielerkanalen. Aldrig så snart var vi ved Kaj før jeg
blev kaldt op til kaptajnen af en matros. Hvad i
alverden! Hvad havde jeg gjort? Nu stod jeg på Broen,
for første gang i mit liv konfronteret med
Orkan-Zacho som jeg allerede vidste var
skipperens øgenavn. Han viste sig at være en lille,
overmåde behåret mand med en vorte nær næsen og en
udslukt cigar i munden. Rygtet ville vide at han
undertiden solgte en redningsbåd (eller to) til fattige
fiskere i Østen. Når så Kompagniets mænd kom ombord
hjemme i København, var hans evige forklaring: De
både røg i en orkan. Deraf Orkan-Zacho. Nå,
sagen var at jeg havde tømt en spand sæbevand ud over
ræglingen, og sæben havde efterladt en hvid stribe ned
langs siden. Jeg indrømmede min tankeløshed. Nå
skidt, gør det aldrig mere, mester! Orkan-Zacho
kaldte ALLE under sig mester. Det gjaldt
overstyrmanden, det gjaldt maskinchefen, det gjaldt mig.
Han var den totale tyran. Alle under ham selv behandledes
lige. Langt senere, 2 dage op ad Brahmaputra i
Østpakistan (en bred flod, der løber parallelt med
Ganges) hørte jeg pludselig, mens jeg gjorde
maskinmestrenes toilet rent, et helvedes brøl:
Mester!. Både maskinchefen og jeg stillede.
Men også denne gang var det mig: Han mente ikke jeg
havde det rette tav på at gøre et lokum
rent! Snart efter stod Orkan-Zacho på hovedet i lokummet
med en skurebørste: Sådan, mester!!.
Orkan-Zacho var afholdt af os alle. Han kendte alle
knebene i Østen. Han fik os ind i Bombay 4 dage før
planlagt fra havne-myndighederne ved at morse at der var
medicin i lasten.
Bremerhafen, Rotterdam og Antwerpen var
skuffelser. Men vi lærte hinanden at kende.
Pantrydrengen var Peter Ringgaard fra Silkeborg, senere
filminstruktør og kæreste med Anne-Marie Max-Hansen.
Ham og jeg kom godt ud af det sammen. Det skulle blive et
årelangt venskab. Jeg husker kun svagt de to andre
drenge. Så kom Portugals lange klippefyldte
kystlinje til bagbord og vi rundede Gibraltar og satte
nordpå mod Marseilles. Jeg husker meget fra Marseilles.
Jeg havde valgt fransk i 3.real. Jeg husker sælgere om
bord på skibet, der solgte pornografiske billeder
(1964). Disse billeder var åbenbart taget i sidste
århundrede, og jeg fortryder i dag, jeg ikke købte
nogen, da de i dag ville være samlerobjekter. De solgte
hjortespring, en eliksir der formodedes at
styrke potensen. Men mest husker jeg den lange klatretur,
en brændende varm dag, op fra havnen til den nærmeste
bar. Jeg husker svagt baren og mændene derinde. Jeg
husker en aften på havneterrænet (gammel træningsplads
for Fremmed-legionen) hvor vi drenge blev
forfulgt af en vanvittig bilist i en 2CV. Han havde
åbenbart til hensigt at dræbe os. Det endte med at en
af drengene kastede en stor sten gennem forruden på hans
bil og han kolliderede med en mur.
Sejlturen mod Suez. Vi passerede i det bløde
middelhavstusmørke vulkanen Stromboli, fra hvis kratere
der til stadighed er flammer og røg. Der var 4 dage til
Port Said ved indsejlingen til Suezkanalen. Det eneste
man ser er en moské og en klynge palmer. Moskéens
kuppel er gylden. Og så Kanalen. Skibet vrimlede af
arabiske sælgere, der tog turen med os ned til Ismailia,
som ligger ved en sø halvvejs gennem Kanalen. Fine
grejer. Fine grejer. Ingen kan se det er pap.
Hvilken dansk sømand der har lært dem den remse ved jeg
ikke. De falbød alt: kamelsadler, kamelpiske, fotoalbums
i såkaldt læder m.m. En matros vi kaldte
cykelsmeden købte et fotoalbum for at se om
det nu også var pap. Det var det. Da han kom ud på
dækket efter af have checket sit køb, lå sælgeren på
fjerede luge og bad til Allah. Cykelsmeden tog ham i
hoved og røv og smed ham ud over siden. Nu er det sådan
at Kanalens sider er sten, der skråner let op mod den
omgivende ørken. Araberen kravlede op og løb langs
skibet i ørkensandet, idet han overøste os med arabiske
forbandelser Rødehavet var forfærdeligt varmt. Hernede
var der et sådant varmeflimmer at vi måtte bruge
sirenerne.
Aden. Vi skulle bunke, altså tage
brændstof ombord. Igen vrimlede skibet med arabiske
handlende. Men denne gang tilbød de japansk teknologi:
transistorradioer, kameraer, grammofoner osv. De var
halvnøgne, klædt kun i lændeklæder, og det forlød
ombord at de bar dette lændeklæde fordi de mente
Muhammed skulle genfødes af en mand. De stjal hvis de
fik chancen. Børge Fruelund var for alvor kommet
hjemmefra!
Vi skulle nu nordpå mod Karachi, hovedstaden i
Vestpakistan. Indtil nu havde vi haft mildt opholdsvejr,
men nu ramtes vi af Passaten, der blæser i Det Indiske
Ocean. Vi havde høje bølger ind, men fra agter. Vi
passerede nær forbi en engelsk sejlbåd, der kom
skøjtende ned ad en mægtig bølge. Flot syn. Delfiner
og flyvefisk... Vi ankrede op ud for Karachi. Det var
uvist hvornår vi kunne komme i havn.
Nu var det således at det var mit job at bære tomme
ølflasker ned i kabyslastrummet hver morgen. Udenfor mit
lukaf, som jeg delte med en anden dreng, stod der stablet
en 15-17 ølkasser op hver morgen. Det var dengang der
var 50 i en kasse. De skulle bæres ned af en trappe
(lejder) hver morgen. Jeg stank konstant af
gammel øl. En nat mens vi ventede ud for Karachi
vågnede jeg ved et frygteligt brag. Jeg konstaterede
straks at skibet tumledes voldsomt fra side til side,
faktisk så voldsomt at jeg troede der var
kæntringsfare. Jeg fløj ud af køjen. Ude på gangen
var alle ølkasserne væltet og gangen flød med
glasskår, mens skibet tumledes fra side til side. Men
tilsyneladende sov alle andre trygt. Jeg gik hen og
åbnede døren ud til dækket, men det eneste jeg så i
det tropiske mørke var en mur af vand, der nærmede sig.
Jeg skyndte mig at lukke døren. Men havde jeg ikke set
noget andet? En mand? Stod der ikke en mand derude?
Længere henne langs rælingen ? Jeg åbnede døren igen.
Jo! Der stod 1.Mester ravende fuld. Tilsyneladende vidste
han dog ikke om skibet virkeligt tumledes rundt, eller om
det blot var ham der var fuld. Han tog flaske efter
flaske og placerede på rælingen, og så hver gang med
den yderste forbavselse på den, når den væltede ud
over siden. Jeg var for forskrækket til at le dengang,
men jeg har tit leet ved erindringen. Det viste sig
senere at en tyfon var passeret nogle hundrede sømil
sydligere, og at vi var blevet omtumlet af dønningerne.
Karachi. En vrimmel af mørke, dårligt klædte
havnearbejdere på den solbagte kaj. Om aftenen lejede vi
en hestevogn og tog på sight-seeing. Jeg tror vi var os
4 drenge. De andre ledte vel efter et bordel, eller var
blevet ombord, da de vidste det var vanskeligt at finde
et værtshus i det muslimske Karachi. Gadernes
menneskemylder! Hundreder, hvis ikke tusinder der sov i
porte og på fortove. Jeg husker en der sov i den brede
karm i et vindue i Bank of England.
4 dage til Bombay. Der lå vi på floden
i umindelige tider, måske en uge og vi var ikke
alene. Parallelt med os i morgengryet lå fragter efter
fragter opankret. Så var det Orkan-Zacho fik den ide at
morse ind til havnemyndighederne, at der var medicin i
lasten. Vi lettede straks anker. Det første jeg så af
Bombay var en badutspringer på kajen. En halvnøgen,
mørk ung mand slog kraftspring hen ad kajen i håb om at
få mønter tilkastet. Her i Bombay mistede jeg min
uskyld. Det måtte jo ske. En alfons fra bordellet
47 i Jeweller Street kom ombord. Der var få
værtshuse i Bombay, men denne alfons drak som en fisk.
Det hele blev arrangeret. Vi skulle køre i hestevogn.
Hvem var med? En motormand i hvert fald, det husker jeg.
Halvfulde passerede vi i hestevognen igennem en park. Én
skulle tisse. Han stillede sig i vejkanten og lettede sin
nødtørft ned mellem de mægtige, knudrede rødder på
et Mangrovetræ. En mand springer ud af mørket mellem
rødderne. Man havde tisset ned i hans soveværelse!!
Vi kom til bordellet og blev ledt ind i
hall´en. Her sad en 20-30 piger i sari´er
og af varierende skønhedsgrad. Vi fik serveret cola. De
andre forsvandt med piger, en efter en. Jeg sad tilbage.
Horemutter troede jeg var kræsen. Sheila,
råbte hun ud gennem et forhæng. Og ind kom en virkelig
indisk skønhed med et kastemærke i panden (alle de
andre var pariah`er). How much?, 45
Rupees, Okay. Jeg gad ikke forhandle.
Det var en uhyrlig sum. Jeg havde hørt de andre tale om
8 og 10 rupee. I dag tror jeg, at jeg ved siden af pigens
uomtvistelige skønhed, betalte for kastemærket i hendes
pande.
Hvordan var det? Forbavsende lidt sexet, men meget
orientalsk. Hun havde en kalender der viste Gandhi i
hendes (store) værelse. En overvældende sødlig duft af
røgelse. Efter den pauvre forestilling tog jeg om natten
hendes petroleumslampe og undersøgte hvorledes en nøgen
pige ser ud. For at komme ned skulle man klatre ned ad en
hønsestige. Overalt lå glædespiger i den
dybeste søvn. Jeg snublede på ét af trinene og faldt
ca. halvanden meter ned i en dobbeltseng, hvori der lå
mennesker. Postyr. Petroleumslamper tændtes. I sengen
lå, som det skulle vise sig, en hollandsk marinesoldat,
endnu med kraven på. Han havde 2 piger i sengen. Vi fik
en snak. Hvordan jeg kom tilbage til
Patagonia husker jeg ikke.
Vi lå næsten 5 uger i Bombay. Tiden blev lang. Nogle
ville i biografen. Men overalt spillede man sødladne,
indiske film, der averteredes med unge elskende (alle med
kastemærke) med tårevædede øjne. Indiske film er
kvalmende sentimentale. En aften gik Peter Ringgaard og
jeg gennem Bombay. Vi mødte en frugthandler. Jeg
forlangte for 1½ rupee bananer. Jeg fik et banantræ.
Den distribuerede vi til det utal af tiggende børn, som
i indiske byer altid følger en med fremstrakte hænder.
Fattigdommen var rystende. Måske en anelse værre end
Karachi. Vi beså banegården. Gamle damplokomotiver fra
kolonitiden. Vi fik også en spåmand ombord. En lille,
vissen mand kun klædt i et lændeklæde. Jeg
indvilligede i at lade mig spå. Det foregik ved at jeg
skulle rulle nogle kobberterninger i mine hænder,
hvorefter han studerede resultatet. Betalingen skulle
foreligge bagefter, en sjov ordning, da man næppe ville
have betalt et stort honorar skulle man blive spået en
brat død!
Så, klogt nok, spåede han mig et langt liv (jeg skulle
blive 90) samt et utal af børn den indiske
ønskedrøm: hvem skulle ellers forsørge mig i min
alderdom? Jeg besluttede imidlertid at bruge spåmanden
til mine egne hensigter! Bageren ombord var fra Gadbjerg,
en landsby sydøst for Give. Da vi kom fra samme egn
havde han fortalt mig meget om sig selv, sin familie og
sine venner. Jeg lavede nu en aftale med spåmanden. Jeg
fortalte ham alt om bagerens baggrund, hvorefter
spåmanden skulle spå ham, naturligvis efter på mystisk
vis at have fortalt ham om hans barndom, familie m.m. Som
sagt så gjort. Bageren blev spået. Han kom ud af
restaurationsmessen hvid i ansigtet over resultatet. Jeg
fortalte ham det senere i søen. Megen grin, men også en
anelse bitterhed. Vi forlod langt om længe det beskidte
havnebassin og stak ned langs Indiens vestkyst. Af en
eller anden grund var Colombo på det daværende Ceylon
blevet slettet af udturen måske fik vi ikke last
dertil. Så næste destination var Madras på Indiens
sydøstkyst.
Madras: en palmebræmme. Jeg husker to
motormænd der stod ved lønningen og kiggede på
palmebræmmen. Hvor langt tror du der er
derind? spurgte den ene. Hvad mener du?
svarede den anden, Til det nærmeste horehus?
I Madras så vi disse store flokke af hjemløse børn,
der tiggede i et væk. De indiske småbørn er kønne og
fattige. 6-årige småpiger med spædbørn på armen.
Store flokke af sovende småbørn på byens brede
trapper. Vi gik op i en tagrestaurant uden tag.
Der var ikke mange gæster, faktisk kun en kvinde i en
fornem sari af sølvbrokade og med et kastemærke i
panden. Hun sad og lyttede til indisk musik fra
jukeboksen. Da stykket var færdig puttede vi mønter i
jukeboksen og satte et Beatles-nummer på. Beatles var
på højden af deres popularitet og de hørtes overalt i
verden. Den fornemme dame henvendte sig til tjeneren. Vi
fik en reprimande. Ingen europæisk musik. Damen
brød sig ikke om det. Sådan. Jeg gik ud for at
handle og jeg besluttede at købe silkebrokade til min
storesøster Bodil, der selv kunne sy. Jeg gik ind i én
af de utallige butikker, der handlede med silke. Efter
afsluttet handel (der blev naturligvis pruttet om prisen)
kom den handlende med en lille flad pakke pakket ind i
sølvpapir. Den var på størrelse med et stykke
pålægsschokolade. For you, sir. You take!
Jeg troede naturligvis det var noget spiseligt, og efter
vi var kommet ud på gaden tog jeg et bid af den brune
plade. Det smagte forfærdeligt, men jeg fik det ned.
Skik følge eller land fly. derefter en gyselig mavepine.
Jeg råbte på en rickshaw (disse blev dengang stadig
trukket af en kuli).Tilbage til skibet. En forfærdelig
nat med en gyselig mavepine og underlige
vrangforestillinger. Jeg havde spist hash! Det var vist i
Madras at motormand Svend, fik fat i
grinecigaretter Vi røg dem til søs. Det var
joints. Vi grinede og grinede. Grinet ville ingen ende
tage. Året var 1964.
Så kom Calcutta. Gamle Calcutta. Oh du gyselige
gamle, rystende by. Dine slumkvarterer, dine bazarer,
dine paladser fra kolonitiden. Jeg skulle koge vand til
at vaske undertøj, eller rettere: i kabyssen var der en
container med evigt kogende vand. Jeg fyldte en spand og
gik ind mod mit baderum. Så snublede jeg over
dørtrinnet og faldt i det kogende vand. Jeg skoldede
mig. Det gjorde avs. Op til overstyrmanden der var
skibets læge. Jeg råbte en del. Du
har vist en lav smertetærskel, Mess var reaktionen på
mine brøl. Forbinding. Salve. 1 dag i køjen, hvor de
andre drenge gjorde mit arbejde, så op og
humpe rundt. De indiske havnearbejdere var lamslåede.
Derude betyder liv og død intet, men man frygter smerte.
Et utroligt beskidt havnebassin, som en havnearbejder
måtte svømme rundt i for at binde trosserne fast. En
forfærdelig by. Bombay og Madras var slemme. Men
Calcutta. Vi var efterhånden, selv os drenge, begyndt at
blive mere ombord, også om aftenen, i indiske havne. Den
samme forfærdende elendighed overalt. Jeg husker den
sidste aften, da vi gik i bazaren. På vejen hjem skulle
vi igennem et slumkvarter. Jeg havde vel en 14-15 rupee
tilbage i indiske penge. Og næste morgen var vi
bound for Rangoon som der står i sangen. Jeg
besluttede at give dem alle til den mest værdigt
trængende tigger, jeg så. Hun stod på et gadehjørne.
Nøgen overkrop og en baby på hver arm. I munden havde
hun en kobberskål til mønter. Jeg lagde alle mine
penge, sedler og det hele i kobberskålen. I chok over
kæmpebeløbet droppede hun begge spædbørnene på
fortovet og forsvandt ned ad en sidegade. Der stod vi med
2 skrigende børn. Hvad skulle vi gøre? Så vi ventede.
Der gik nogen tid, så kom hun snigende. Hun greb
børnene og forsvandt. Hun havde vel gemt pengene et
sted. Farvel Calcutta!!
Næste destination var Chalna, der, så vidt jeg
husker, ikke var opført på ruten som den blev beskrevet
i København. Chalna ligger i Østpakistan et par dages
sejlads oppe ad Brahmaputra-floden, der løber parallelt
med Ganges og har et mægtigt delta. Vi vågnede en
morgen oppe i deltaet. Vi var omgivet af jungle på alle
sider. Østens floder er ikke som Rhinen eller Donau, næ
de er brede og strømmen så langsom, at man næppe aner
man er på en flod. Et fantastisk syn om morgenen hvor en
rødlig sol hæver sig over den vældige bengalske
jungle.
Ved hver havn fik vi lods ombord. Man skulle synes at en
lods var i høj grad påkrævet for at navigere på denne
flod. Men Orkan-Zacho sparkede lodsen ned fra broen i
raseri. De var blevet uvenner. På et tidspunkt sagde
kokken til mig Prøv lige at gå ned i fryserummet
og se hvad der hænger der! Jeg gik derned. Der
hang en flået hund, som lodsen havde købt og nu skulle
have med hjem til aftensmad. Dens kæft var forvredet i
en snerren, men den var uomtvisteligt død. Allerede her,
kan man sige, begyndte det rigtige Asien, her
mellem For-og-BagIndien.
I Chalna skulle vi laste jute, en plante der i vesten
bruges til hampereb. Efter en halvanden dags sejlads på
Brahmaputra nærmede vi os. Der var ingen by at se, men
floden blev smallere. Vi ankrede op. Omkring skibet roede
halvnøgne kvinder i kanoer sammen med børn og
spædbørn. Deres evindelige råb var Empty
bottles, empty bottles!! som de kunne sælge på
markedet. Ombord vrimlede det med handlende. Til min
overraskelse en handlende, der falbød is: Ice
cream, ice cream. Strawberry and banana Man falbød
også aber og fugle, utvivlsomt for nyligt fanget i
fælder i junglen. Nogle købte. Koksmathen købte en
abeunge. Motormanden Svend en temmelig stor, og, som det
skulle vise sig, temmelig vild abe. Flere matroser købte
aber. Én matros, kaldet Bornholmeren købte
en papegøje. Jeg købte 2 små fugle i bur, der ikke var
kanariefugle, men en art tropiske sangfugle. I junglen
var der tigre. Vi så et fantastisk syn. Som var vi
tilbage i kolonitiden. Et jagtselskab på en
tømmerflåde. Under solsejl. Med kølige drinks. Og
foran dem et par bengalske tigre strakt på flåden. De
drev lige så stille forbi.
1.Mester var som sædvanligt fuld og ville leje et gevær
og gå på tigerjagt. Det hele var ved at komme istand,
ved hjælp af de indfødte ombord. Han kom vist i land,
og rygtet ville vide han nedlagde en papegøje. Vi lå
ude på floden og lastede jute. I træerne på bredden
sad der tykt med gribbe. Vi var i Junglebogens verden. De
bengalske tigre er menneskeædende og må vist, af den
grund, stadig jages. De tager børn i landsbyerne. Det
var Chalna. Vi lå der 4 dage, så tilbagevejen til Den
Bengalske Havbugt. Vi var bound for Rangoon!!
Den som Østen først har kaldt
på
Rangoon fortjener sit eget lille kapitel. Rangoon er
Burma, og Burma er Fjernøsten. En totalt anden verden.
Farvel Indien, alt hvad der er indisk. Farvel Islam og
Hinduisme. Goddag Buddhisme. Vi troede selvfølgelig de
ville være gule og skævøjede. Hvorledes kan en digter,
der skrev i slutningen af sidste århundrede have så
meget ret. Åh den vej til Mandalay fuld af
flyvefisk i leg. og i Den Bengalske Bugt var der
flyvefisk. Masser. Når disse store flokke kom svirrende
ud af en bølge, og vi fik søerne ind fra siden, landede
de på dækket i store mængder. Vi stegte et par stykker
og de smager fortræffeligt. Én fløj ind gennem kokkens
åbne koøje mens han sov middagssøvn og landede i hans
køje. Disse dage i Den Bengalske Bugt. En svag varmedis.
Passat. Koksmathen der sidder i døren til kabyssen og
skræller kartofler. Byger af flyvefisk. Undertiden
delfiner i bovvandet. Åh den vej til Mandalay! Og
aberne? De omkom på de underligste måder. De kendte
ikke til teknologi og det blev manges skæbne. Elektriske
installationer. Koksmathens først: dette var en abeunge,
der var ganske tam. Den troede koksmathen var dens mor.
Den sov ved hans øre om natten, rullet sammen på
hovedpuden. Nu var det således at vi havde
ventilationsvifter i alle lukaf´erne. Det var ren rutine
at tænde sin vifte når man kom ind i sit lukaf. Det
gjorde koksmathen en dag i Den Bengalske Bugt. Bang!
Aben, der havde taget ophold på viften, blev slynget af
centrifugalkraften ind i det modsatte skot, død på
stedet. Svends store, vilde abe? Den måtte
overstyrmanden nedlægge med et gevær. Svend turde ikke
gå ind i sit lukaf. Den raserede alt og angreb ham
straks han lukkede døren op. Matrosernes aber? Ja en
aften kom jeg ud på poop´en Her sad
matroserne ved et bord i det fri og spillede whist. En
sad lænet op ad rælingen. Netop som en abeunge sætter
af fra én skulder for at lande på matrosens skulder,
trumfer han. Dette bevirkede at aben tog fejl af
skulderen og fortsatte ud over siden!! Tror I mig? Det er
den rene, skære sandhed! Bornholmerens
papegøje? Det var det morsomste. Bornholmeren kom
naturligvis fra solskinsøen, deraf navnet. En dag i den
Bengalske Bugt kommer han ud på dækket og siger på
uforfalsket bornholmsk: Min papegøje er
fløjen! Han pegede ud over det endeløse ocean:
Den røg den vej! Han havde glemt at lukke
sit koøje.
Det var ved middagstid vi langsomt sejlede op ad
den brede flod Irrawaddy, der fører op til Rangoon. På
begge sider velplejede rismarker. Vi var blevet fortalt
om Den Gyldne Pagode ,Rangoons største
seværdighed. Dens tårn er beklædt med bladguld. Et
fantastisk syn. Det første glimt af Rangoon var pagodens
tårn, der ramtes af solen og skød som en fakkel mod
himlen. Den østlige himmel var dækket af kulsorte
skyer, der varslede monsunregnen, der satte ind
umiddelbart over middag (hver dag). Havnen: ganske og
aldeles forskellig fra indiske havne. Vi ankrede op på
floden Irrawaddy. Rundt om os junkelignende både. Vi var
i en anden verden. Vi var i Østen. I Rangoon lærte vi
en del unge mennesker at kende. Disse var børn af
militærfolk fra det engelske kolonistyre. Deres fædre
var engelske soldater (Kom igen, soldat fra
England
), deres mødre var burmesiske
kvinder. Den engelske hær sørgede godt for mødrene og
børnene, men de var faderløse. De var kristne
(anglikanere). De talte engelsk indbyrdes og burmesisk
til deres tjenestefolk. De drev rundt i havneområdet for
at møde europæere. Og vi var de eneste europæere i
havnen på det tidspunkt.
Vi blev inviteret hjem. De boede i villaer i Rangoons
udkant. Jeg husker en sådan aften hos min
anglo-burmesiske ven Colin Sett. Vi blev placeret på
puder langs væggene. Moderen klappede i hænderne og et
par indisk udseende tjenestepiger kom ind. Jeg fik senere
oplyst at de tilhørte den indiske folkestamme
draviderne fra Nordburma. Der blev serveret
cola og popcorn. Snakken gik. Vi blev inviteret til
garden-party af en sorthåret skønhed.
Haven, der stødte umiddelbart op til junglen, var oplyst
af kulørte lamper. Der blev serveret en bowle. Jeg talte
på et tidspunkt med datteren af huset, skønheden, der
havde inviteret os. Jeg gjorde hende opmærksom på, at
man som europæer følte sig lidt utryg. Slanger,
gekkoer, skorpioner, alskens giftige insekter. Hun
fortalte at hendes far, (englænderen), havde bygget en
sandkasse i et hjørne af den have vi stod i. En dag hun
sad og legede var der en tiger vandret tværs over
græsplænen.
Vi blev inviteret til party i den amerikanske
ambassade! Dans, og cola. Jeg dansede med en sorthåret
skønhed. Hun kiggede på mig og udbrød forbløffet:
Blue eyes!! Det var Francis de Glanville, som
jeg skrev med en periode. Hun var da 17 og forelsket i
Peter Ringgaard, der gik rundt i Rangoon og kaldte sig
Pierre for at gøre sig interessant. Jeg har
stadig et brev liggende fra hende. Heri beklager hun, at
jeg må vaske mit eget tøj: It really is a
woman´s job Jeg tog fri en dag i Rangoon. Der var
3 fridage på hele turen, ellers var det arbejde hver
dag. Jeg ville bese den gyldne pagode, eller Schwe Dagon
Pagoden, som er dens rigtige navn.
Det var en brændende varm eftermiddag, da jeg stod i det
sandede område foran den vældige pagode. Pagoden har 4
indgange, et til hver verdenshjørne. Her går en bred
indre trappe op til en marmorbelagt platform. Før man
stiger op sætter man skoene Jesustøfler
på, købt for en slik i Indien. På trapperne sidder
tiggere og krøblinge. Her, som i Indien, vrimler det med
vanskabte og krøblinge. Ham der sad på trappen havde en
7-8 fingre på hver hånd. Man når nu platformen, hvis
marmor er brændende varmt. Jeg sprang rundt som en
kakkerlak på en kogeplade. Rundt langs pagodens yderside
sad munke under skyggende tag, skaldede, klædt i
saffrongule kåber, og underviste i Hinayana, Den
lille vogn, som Buddhismen kaldes i Indokina. I
stedet for at konfirmeres skal enhver ung buddhist i et
halvt år være munk.
Langs platformens (runde) inderside ligger små separate
templer beklædt med guld, fra hvis indre røgelse stiger
mod den blå tropehimmel. Det var et fantastisk syn,
nærmest uvirkeligt. Først da monsunregnen kom lidt over
middag fik jeg dog den egentlige overraskelse. Marmoret
på platformen skråner let mod de 4 udgange, så når
troperegnen pisker ned gøres platformen ren. Vandet
står ned ad de 4 brede trapper i kaskader. Naturen er
rengøringskone. Kun to steder i Rangoon kunne man få
alkoholiske drikke. En smugkro, hvor man drak
hjemmebrygget gin (Moonshine forkyndte
etiketten) og luksushotellet Inya Lake Hotel. En aften
(vi lå 4 uger i Rangoon) ankom 2. maskinmester og jeg i
en scootertaxa til hotellet. Vi trådte ind i den
luksuøse foyer. Gulvtæpperne var flere centimeter
tykke. Muzak vældede ud bag ægte malerier. En bar stor
i hjørnet. Hvem så vi der. Den før omtalte matros
Cykelsmeden. Der sad han i kedeldragt, med et stykke
tvist stikkende ud af højre lomme, møgbeskidt, og
kostede rundt med den burmesiske bartender. Han var jo
HVID. Måske havde han blå øjne! Hvad betød det så
han var klædt på som et svin? Intet.
Jeg undersøgte Rangoon sammen med Colin Sett, som jeg
senere korresponderede med en årrække. Jeg husker at
han i et af de sidste breve skrev, at han var inde ved
militæret. Han var blevet forflyttet til Mandalay. De
frøs. Der var koldt. Kun 38-40 grader. Ikke som det
varme Rangoon!
Så var det farvel Rangoon. Farvel til alle
venner, kvindelige som mandlige. Mange stod på kajen, da
vi kastede trosserne (Klar for og agter). Der
var tårer i mange øjne. Ikke mindst i mine. Dette var
mit første besøg i det rigtige Østen. Det
skulle ikke blive det sidste. Det svor jeg da vi forlod
Rangoon (overfor mig selv). Det lykkedes mig ikke at
komme til at sidde kind mod kind med en
Burmapige og se ud over den sjipsjapvåde
havn.
Igen Indien og så Europa.
På hjemvejen var det Colombo, Ceylon. Hvor
mange dages sejlads? 7-8 stykker vel. Disse dage til
søs. Mandskabet. Vittighederne. Talløse
sømandshistorier fra hele verden, fra Rio til Yokohama.
Delfiner i bovvandet. Sommetider hajfinner. Disse dage
gled ud i ét.
Colombo var en tordnende fiasko. Vi var i det
indiske livsrum. Det var flot at se
brændingen fra det Indiske Ocean ramme molerne i
Colombo. Men selve Colombo! Som Bombay. Jeg fik tilbudt
opaler, men sagde nej (hvilket jeg ikke skulle have
gjort). Jeg fik tilbudt a girl af en alfons
om bord. Da jeg sagde nej spurgte han: You want a
boy scout? Nej tak. Så vi gik i biografen. For en
gangs skyld ikke en sentimental film, men Zwei
Männer im Schnee med Jean-Paul Belmondo. Der var
air condition i biografen og vi oplevede for første gang
i måneder temperaturer under 30 grader. Underlig
fornemmelse at se sne på filmlærredet.
I Colombo lå en Schou-båd. Vi mødte messedrengene oppe
i Colombo. Mens vi var en 17-19 år var et par af dem 26
og 27. Én havde fuldskæg. De var påmønstret båden
under den kontrakt, at de kun kunne afmønstre i
europæisk havn. Og skibet havde ikke været i Europa i
årevis. Vi blev inviteret om bord. De sejlede i
trampfart i Østen og de havde piger med om bord.
Filippinske piger, Thai-piger, et par hvide australske
piger. De havde kronede dage. De fik lønnen udbetalt i
dollars, ikke som os i lokale valutaer. De havde spændt
en presenning ud over 5. luge og fyldt den med ferskvand:
Men de savnede mor og familien!
Så videre til Aden, Rødehavet, Suez, Genua. I Genua
lykkedes det mig at få regulære bank af hovmesteren.
Jeg havde på de store have anlagt den vane at smide
beskidte tallerkner fra restaurationsmessen ud gennem
koøjet. Jeg gad ikke vaske dem op. Når hovemesteren så
spurgte, hvorfor jeg så tit skulle have nye tallerkner,
plejede jeg at svare: De blev knust i høj
sø!. Den godtog han altid. Men i Genua gik det
galt. Tidligt om morgenen var jeg så søvnig at jeg ikke
havde opdaget, at skibet havde lagt til kaj om natten. Om
morgenen tog jeg rutinemæssigt en bunke tallerkner og
kylede dem ud gennem koøjet. Der lød et helvedes brag.
Tallerknerne var landet på kajen. Det blev opdaget. Så
vankede der.
Jeg afmønstrede i Århus. Ringe hjem fra banegården.
Toget hjem. De stod på Give station og tog imod mig.
Hjem til Fruelund. Det var en stor begivenhed. Det var
først i December. Vi sad oppe i havestuen og jeg
fortalte og fortalte. Og jeg talte københavnsk.
Mandskabet på Patagonia var i hovedsagen
københavnere. Jeg havde vel ting med hjem. I hvert fald
silkebrokade til min søster. Et indisk tempel i en stor
glasterning. En ibenholtselefant fra Suez.
Hjemme og af sted igen.
Jeg var hjemme. Alt var ved et gamle. Det er det
forbavsende, der altid sker når man vender hjem: alt er
ved et gamle. Man er fuld af indtryk, østens farver,
oceanernes skum, delfinerne i bovvandet står på ens
nethinde. Men derhjemme er alt uforandret. Men denne
stilstand kunne ikke vare ved. Jeg måtte af sted igen.
På det tidspunkt kunne en sømand praktisk talt selv
bestemme hvor han ville hen. Hvordan jeg fik navnet
Dublin ind i hovedet, ved jeg ikke. Var det
navnets musik? Dublin. Nu vidste jeg at ØK´s skibe der
sejlede til staterne på hjemvejen var inde omkring
Dublin. Så jeg ringede til forhyringskontoret og sagde,
jeg var parat, så snart et skib skulle til staterne.
Det blev M/S Pasadena.
Jeg skulle påmønstre omkring midten af januar
i frihavnen. skibet havde været i dok og lå næsten
uden besætning. Efter kort tid var vi fuldtallige. Mange
var gengangere. Mange havde kærester på ruten, idet
skibet længe havde sejlet denne tur til U.S.A.s
vestkyst. Igen måtte jeg erfare: målet sætter rejsen,
definerer de mennesker, der tager rejsen. Mandskabet var
helt anderledes end på Patagonia. Der var
faktisk en anelse snobberi og overklasse over
foretagendet. Hovmesteren var en lille, venlig, vissen
mand og stewardessen, der skulle opvarte de 12 passagerer
hed Ella, uundgåeligt kaldet Sexuella. Ruten
var, hvis jeg husker ret: København, Hull, St.Thomas,
St.Croix, Panama, Los Angeles, San Francisco, Portland,
Seattle, Vancouver og stort set samme vej tilbage. Jeg
blev igen mesterkammerdreng. Intet nyt idet.
Vi stod til søs i en brølende vinterstorm. På vejen
mod Hull blev jeg fuld. Vi havde bragt snaps med (vi var
stadig mindreårige).Skibet væltede rundt i Nordsøen og
jeg kastede op. Var det fuldskab eller søsyge. Sikkert
en blanding. Men jeg havde ikke været søsyg på
Indiens-turen. Første gang i England. Meterhøj sne i
Hull. Istapperne hang ned over dækkets sidegange.
Første engelske pub. Et dansested. Koksmathen i retten
for slagsmål. Ellers ikke meget om Hull.
Vi skulle gå direkte fra Hull til St.Thomas, Skyerne
blev mere og mere spredte. Og et par dage før ankomsten
til St.Thomas sad vi på fjerde luge og spillede kort med
bar overkrop. Det er en menneskelig måde at rejse på. 2
timer efter ankomsten konstaterede jeg negrenes situation
i Amerika. Jeg stod på dækket (strålende sol) og
løftede en gulvklud i skulderhøjde. En neger på kajen
dukkede sig. Han mente åbenbart den var bestemt for ham.
St.Thomas var en toldfri ø. Man kunne få en flaske
whisky eller vodka i supermarkedet for 1½$.Vi drenge
udtænkte nu en plan: vi ville købe masser af sprut på
det toldfri St.Thomas og sælge det på det dyre,
amerikanske fastland. Som sagt så gjort. Da vi sejlede
fra St.Thomas mod St.Croix var skabene i vore lukaf´er
fyldt med sprut. På St.Croix gik vi tur på stranden om
eftermiddagen. En tropisk ø. Hvidt sand. Nejende palmer.
Dejligt. Skoleskibet havde fulgt os til St.Croix. Turen
gik til San Cristobal, en skrækkelig by. Der er kun
værtshuse og bordeller. Af og til hørtes skudsalver i
gaderne. Latinamerikanske politibetjente med små
overskæg og krydslagte patronbælter, og vældige
revolvere, patruljerede.
Jeg husker en episode, der kunne have endt grueligt galt.
Bageren og jeg stod på værtshuset Olympia
og nedsvælgede forskellige latinamerikanske drinks
serveret af en nedringet indianerpige. Bageren blev godt
fuld. Dørene var svingdøre som i cowboy-film. Da vi gik
ud så vi en latinanmerikansk panser stå med ryggen til.
Den fulde bager greb hans revolver bagfra og satte den i
ryggen på ham, idet han lallede: Hænderne op
eller bukserne ned! Politibetjenten snurrede rundt
og så var det bageren der fik presset et revolverløb
ind i maven. Betjenten må have konstateret bagerens
tilstand, for han lod os gå.
Så gennem Panama-Kanalens slusesystem til
Stillehavet. Dernæst kurs Los Angeles langs Mexicos
kystlinje. Vejret var godt. Havet dybblåt. Af og til
flokke af hajer, hvis finner sås i små klynger. Man
følte for at tage solbad. Vi var ikke inde i Los
Angeles. I San Francisco tog jeg en fridag. Jeg vandrede
op ad Market Street med de verdensberømte sporvogne, jeg
beså kineserkvarteret. Jeg var turist. Så kom Portland,
der næsten lignede San Francisco, Seattle, der næsten
lignede Portland og Vancouver, der næsten lignede
Seattle.
I Vancouver var det stadig vinter (det var vel sidst i
Marts) og nu gik turen sydpå igen til sol og varme. Vi
var ikke i selve Portland, men i den lille by Longview og
laste træ. Der var én hovedgade. Op og ned ad den
kørte teenagere i åbne sportsvogne. Da vi var noget så
usædvanligt som fodgængere henvendte de sig til os.
Hvor vi kom fra? Danmark. Hvilken stat er det? Det er i
Europa. Hvor ligger Europa? Vi mistede tålmodigheden:
Kender I The Beatles? Oh, you´re British!!
Da vi igen nåede Panama-kanalen og lå og
ventede på gennemsejling besluttede en matros sig til at
han ville fiske hajer. Han fik et stykke blodigt
roastbeef af kokken og monterede det på en malerkrog,
som han igen gjorde fast til et stykke reb. En anden
matros ville bade. Han troede ikke der var hajer. Han tog
sig en svømmetur rundt om båden (skibet) og gik op til
den fiskende matros for at tørre sig og grine af hans
tossede forsøg på hajfiskeri. I samme øjeblik brast
rebet med et smæld. Matrosen der havde badet, blegnede.
Kun en haj på en 3-4 meter kunne have sprængt den line!
Igen igennem Panamakanalens slusesystem. Vi sprang over
de Vestindiske Øer på hjemturen og det var direkte San
Cristobal-Liverpool. En rejse på vel 13-14 døgn. Vejret
forværredes som vi gjorde vort langstrakte kryds over
Atlanten. Midtvejs havde jeg en oplevelse der
forbløffede mig. Vi blev mødt i Midtatlanten af
Pasadena´s søsterskib Pretoria,
der var på vej ud, på samme rute som os. Vi måtte vige
for hinanden. Det må kaldes præcision. Vores skipper
var Skuffe-Laurids, men vi så ham aldrig.
Han holdt sig i ensom majestæt på broen, og fik færget
sprut op af ungtjeneren.
Jeg havde i tropisk Amerika fået en hudsygdom, der
bestod i at overhuden skallede af i små pletter. Nogle
drillede mig med jeg havde lopper. Jeg blev opfordret til
at gå under bruseren med et spejl i hånden. Lopperne
ville så, når det varme vand skyllede ned over mig, i
ren ubehag hoppe over på huden, der stod i spejlet!!
Liverpool: vi var nede der hvor det hele
startede for The Beatles: dansestedet The Cavern. næsten
bælgmørkt. Jerry & the Pacemakers spillede til
dans. Det var vel før deres gennembrud med Ferry
`cross the Mersey.
Dublin. Mit senere hen så elskede Dublin! Vi kom ind en
Aprildag i 1965. Det var koldt. Vi kom fra troperne. Da
jeg kom ned af gangvejen blev jeg mødt af to
ca.12-årige piger. I hvert fald den ene var rødhåret.
De var yderst fattigt klædt. Faktisk var de begge
iklædt en bomuldssæk, hvor der var skåret hul til
armene. Et smil: Do you have a fag, sir?
Disse var de første ord jeg hørte med umiskendelig
Dublin-accent.
Jeg oplevede ikke meget. Jeg troede O´Connell Street var
Dublins hovedgade og anede ikke der var en by på den
anden side O´Connell Bridge. Vi blev venligt modtaget.
Selvfølgelig som vikings. Den faldt altid.
Dublin-København direkte. Da vi rundede Skagen var der
helligdag i Danmark, vi kunne se et dannebrogsflag. og 7
timer efter Kronborg til styrbord Københavns frihavn.
Turen til Amerika var en skuffelse. Det skal
ingen hemmelighed være. Ingen slæber mig frivilligt til
Amerika mere. Jeg var hjemme igen. Jeg fortalte
selvfølgelig en del, men turen var ikke det eventyr som
turen til Indien var. Jeg ville til Østen igen, koste
hvad det ville. Igen en opringning til Tordenskjoldsgade
24. Jo,minsandten.M/S Patagonia lå i Århus
og manglede en restaurationsdreng. Destination: det
fjerne Østen. Skipper: Orkan-Zacho. Jeg tog til Århus
med min køjesæk. Der lå den gamle gondol.
Hvem stod på brovingen, da jeg nærmede mig gangvejen:
Orkan-Zacho, cigar og det hele. Åh nej
råbte han og tog sig til hovedet. Men jeg var forhyret.
Men sådan skulle det ikke være. En dag blev jeg kaldt
op til overstyrmanden. M/S Asmara ligger i
København også den skal til Fjernøsten. De står og
mangler en messemand. Hyre: 800 kr. om måneden. Næsten
dobbelt af hvad jeg var vant til at få. Og
Asmara var en moderne båd.
Den havde bagskibsbygning. Den skød 22 knob.
Jeg fik mit eget lukaf. Jeg var kommet frem i
verden.
Turen til Fjernøsten.
Først gik turen til København, for så at sige at
hente Asmara. Vi skulle nemlig nogle
dage til Frederikshavn i tørdok. Ruten var, så vidt jeg
husker: Kotka, Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Genua,
Suez, Aden, Singapore ,Bangkok, Saigon, Kobe, Yokohama,
Otaru, Nagoya, Hongkong og derfra direkte til Hamburg.
Dette skib var af en anden type end de to foregående.
Det var langt mere luksuøst indrettet. Der var air
condition i alle lukaf´er og messer. Apparaterne der
pustede kold luft ud kunne i koldt klima fungere som
radiatorer. Og jeg var rykket et trin op på den
sociale rangstige. Der kom drenge om
bord, der aldrig havde sat deres ben på andet end
Storebæltsfærgerne. Selv for skibets bager, den herlige
fyr Henry Dissing fra Nykøbing Mors, var det første
tur.
Vi sejlede en aften fra Frederikshavn med kurs imod
Kotka, der ligger på nordsiden af den bugt, der fra den
Botniske Bugt førte til Leningrad, som det hed dengang.
Det var sommer i Skandinavien, og det var lyse aftener.
Og de blev lysere som det gik mod nord. Vi skulle laste
træ i Kotka.
En dag i mandskabsmessen fik jeg øje på en mand, der
grangivelig lignede en lokal bums. Karseklippet hår,
alkoholsvømmende øjne. Jeg beordrede ham bort fra
skibet. Jeg er forhyret her var svaret med
svensk accent fra manden, der åbenbart var finne. Sådan
lærte jeg Finland at kende. Det blev vores
navn til ham
Rejsen til Hamburg var begivenhedsløs. Den største
begivenhed for mig, bortset fra at være steget i
graderne, var at jeg var blevet 18. jeg havde nu ret til
30 øl,en flaske sprut og 200 cigaretter om dagen. En
flaske Walker 8 kroner. 200 cigaretter 10 kroner. 70 øre
pr. øl. Det var gyldne tider. Vi kom til Hamburg. Det
skulle fejres,at jeg nu havde adgang til spiritus. Jeg
købte en flaske Gordon Dry Gin og en flaske Martini. Det
var ungtjenerens og min ide, at vi skulle have en spids,
før vi gik i Sankt Pauli. Jeg gik op til ungtjeneren, og
vi gik i gang. Han havde sin egen flaske. Før jeg så
mig om var ginflasken trekvart tom, martiniflasken
ligeledes. Vi måtte af sted. Næppe var jeg nedenfor
gangvejen før verden forsvandt. Jeg gik ud som et lys.
Man fik mig slæbt op i mit lukaf. Jeg var dybt
bevidstløs. Men i min bevidstløse tilstand holdt jeg en
tale, i hvilken min far var nævnt, det fik jeg at vide
senere. Jeg blev kørt på hospitalet og vågnede 36
timer senere. Jeg undersøgte mig selv, men kunne ikke
finde noget brækket ben eller andet. Jeg vidste ikke
hvor jeg var. Jeg havde kun en sko med. En tysk læge
informerede mig nu om min skæbne. Jeg gennemvandrede det
halve Hamburg i en sko, på den anden fod en sok. Så var
det slut med adgangen til spiritus for Børge Fruelund!!
Høkeren forbød mig det. Men det betød
intet. Jeg kunne frit få af vennerne. Så jeg tog det
roligt.
I Genua havde Finland meldt sig syg. Han
opdagede to ting: under kontrakten kunne han kun fyres i
europæisk havn. For det andet: som syg havde han ret til
samme kvantum sprut som hvis han havde været rask.
Finland havde besluttet at gøre rejsen til en lysttur.
Sømændenes Forbund var overordentlig stærk i de dage,
og ingen overskred reglerne. Havde Finland ikke fået lov
til at få sit alkohol var matroserne vel gået i
strejke. Det samme med maden. Om aftenen spiste man
koldt. Men der SKULLE være 7 slags pålæg. At kun 3
slags blev spist er en anden sag. Matroserne talte nøje
efter hver aften.
Finland startede sin dag med en kasse øl på 3o
stk. Han placerede sig ved et bord i mandskabsmessen og
satte sig til at bælle øl ved ca.9-tiden.Ved middagstid
var han temmelig fuld, og det var svundet dramatisk i
kassen. Når den ved halvto-tiden var tom gik han over
til sin flaske pernod, hans foretrukne drink. Så når
matroserne om aftenen kontrollerede om der nu også var 7
slags pålæg sad han og lallede på sin stol. Og ikke
nok med det: Finland var ekshibitionist, når han blev
fuld. Han strippede gradvist. Det skete at han ved
aftensmaden var totalt nøgen, når han sad og lallede.
Tilsidst lagde vi end ikke mærke til det!!
Vi passerede gennem Suez: De sædvanlige
arabere. Vi så Kap de Gardafui ude til styrbord. Det er
den yderste klippeformation på Afrikas horn. Jeg havde
ikke set den før. Med Patagonia var vi
svinget til bagbord, da vi forlod Aden-bugten. Derefter
kurs stik øst, mod Sumatra og Malacca-strædet. Det her
duede. Der var 10 dage til vi nåede Sumatras nordspids
og svingede til styrbord ned mod Singapore. En af disse
morgener i Det Indiske Ocean løb vi ind i en
flok hvaler. Men ingen landkrabbe ved hvad en
hvalflok er .Der var hvaler så langt øjet rakte,
horisinten rundt. Nogle var så nær skibet at vi kunne
se deres spout. Et fantastisk, overjordisk syn.
På den 10. Morgen kunne jeg regne ud der snart
måtte være land i sigte. Jeg gik direkte fra køjen ud
på dækket. Et fantastisk syn mødte mig. Ret forud for
skibet i sejlretningen skød nogle kæmpemæssige,
jungleklædte bjergformationer lodret op at havet til
måske en 1100 meters højde. De øverste spidser af de
jungleklædte bjerge var belyst af den tidlige morgensol
fra øst. Det var et fantastisk syn, som det var svært
at løsrive sig fra. Langt ude til styrbords sås en lav
kystlinje, der måtte være Sumatras nordlige spids. Hvad
gemte sig derude? Alle historier om Østens
mystik som jeg kendte, dukkede op i erindringen.
Jeg glemmer aldrig denne morgen. Synet står brændt ind
i min erindring. Det dybblå hav, de vældige,
dybgrønne, jungleklædte bjergformationer. Østen!!
Efter 4 dage gennem Malacca-strædet nærmede vi
os Singapore. Til bagbord Malaysias lave, jungleklædte
kyst. Omsider ankom vi. Singapore annoncerede ikke
dengang sin tilsynekomst med skyskrabere som i dag. Det
var nærmest en shanty town Bortset fra
kolonitidens bygninger og Chinatown, og naturligvis det
verdensberømte Raffles Hotel, hvor Somerset
Maugham boede, var det en lav by med bliktage der
reflekterede solen. Vi ankom ved middagstid. Dagens dont
skulle gøres. Alle afventede aftenen. Vi havde været i
søen siden Genua. Vi skulle i land. Hvorledes ville
Den Gamle(bageren) gøre sin entré i
Singapore? Han påstod jo hans kvinder så
frem til hans ankomst, at de lokale indbyggere ville
flygte ind i opgangene ved synet af Manden med
Barberbladet!! Kokken og jeg ventede spændt. Og
hvad sker der da den tropiske aften falder på?
Ned stiger Dissing af gangvejen i en ulastelig hvid
aftenhabit! Forbløffelse!! Han går fra gangvejen til
hjørnet af pakhuset. Rickshaw råber han. Og
der kom en rickshaw, ganske vist en cykelrickshaw, ikke
som de mandstrukne jeg kendte fra Indien. Dissing satte
sig op. Frem af habittens brystlomme trækker han en stor
cigar! Han bider enden af, spytter den ud og tænder
cigaren. Drive lyder det. Og Manden var væk!
Singapore. Ikke meget ved den by. En cykelrickshaw trak
mig til Raffles Hotel, byens pryd. Senere var der en
natklub. Senere igen vist en (lidt for ung) pige i
Chinatown. Ikke noget at råbe hurra for. Ikke den
højromantiske sømandsby, østens trafikknudepunkt, man
var blevet forledt til at tro. En skuffelse.
Efter få dage gik det nordpå. Mod Bangkok. De historier
man som sømand havde hørt om Bangkok. Piger der kom
roende ud til båden og klatrede op på
kusselejdere. Oceaner af piger. Jeg var
temmelig reserveret overfor de historier. En sømand
havde i Indien fortalt mig at Madras var alletiders
plads. Singapore var blevet rost i høje toner.
Nej, jeg ville tage det roligt. Vi forlod Singapore om
aftenen. Knap havde slæbebådene trukket os fri, og vi
var i rum sø, før en vis spænding meldte sig på
Asmara. Jeg gik bagud på poopen. Her fandt jeg 3
matroser klædt i sarong. Jeg spurgte hvorfor de havde
taget sarong på. Svaret lød: Vi skal til Bangkok.
Det er lettere at løfte en sarong end trække bukserne
ned. Men jeg var stadig skeptisk. Fjerde morgen gik
vi ind i thailandsk territorialfarvand. Det første tegn
var en sværm af mellemstore fiskerbåde med et øje
malet på forstavnen, som undertiden Odysseus´s skib
tegnes i græsk vasemaleri. Men Bangkok ligger et pænt
stykke oppe af floden, og der skal først være
højvande, så man kan sejle over barren. Vi
ventede. Jeg skulle forberede middagsmaden for
officererne og vaske op (vi havde opvaskemaskiner, ukendt
på de to forrige skibe).Så jeg havde god tid. Efter
opvasken gik jeg ned i mit lukaf og lagde jeg på min
sofa. Trods air condition var det hedt. Før jeg var
gået ned og sove havde jeg skimtet et glimt fra
Morgenrødens Pagode foran til bagbords.
Der var en let banken på døren. Jeg vågnede
af den dybe søvn, man hyppigt falder hen i i tropisk
varme. Kom ind! Der stod hun så! En
thai-pige! Bare fødder, en spraglet sarong, et lille
stykke brun mave, en lille, sort top. Langt, letkrøllet,
knaldsort hår, der faldt ned på hendes brune skuldre.
Et overmåde kønt ansigt med mandelformede øjne og
kridhvide tænder. Do you want to make love?
Disse var ordene. Velkommen til Bangkok. Jeg sad på min
sofa, stum af forbløffelse. Så kom det op i mig:
Hvorfor vandrer denne skønhed lige ind på mit
lukaf? Er der nogle ombord som er endnu kønnere? I
hvert fald gennemskuede Thai-pige min tøven: Do
you wanna make a try? For free? Så var jeg solgt. Vi
søfolk kaldte den slags for sympati.
Jeg var fortabt. Jeg blev informeret om at
horemutter snart ville komme forbi, og at jeg
så kunne betale for at have pigen under hele vort ophold
i Bangkok. Efter en del latter blev et lille stykke pap
stukket ind af min halvåbne dør. På pappet stod prisen
angivet i Thai-penge. Jeg regnede det hurtigt ud til at
være ca. 30 danske kroner. Jeg slog til, naturligvis.
Pigen bar navnet Kaoe Jantramart.Hun bragte sin
spiseskål ombord og sad på gulvet i mit lukaf i
hugstilling og spiste. Hvordan gik dagene? Der var jo den
verdensberømte bar Mosquito Bar i
havneområdet. Der var et dansested Golden
Gate. Ja hvordan gik dagene? Vi var i hvert fald
uafbrudt i hinandens selskab. Jeg lyttede til hendes
latter og pidgin-engelsk. Hun kunne ikke sige
I, men indledte hver sætning med
me (Me have a drink osv.). Vi drak
på Mosquito Bar. Vi dansede på Golden Gate.
Vi elskede. Vi lo. Sådan gik dagene. Kaoe boede i en
hytte ude i Sumpen, et sumpområde nær
havnen. Henover selve sumpen lå brædder som man
vandrede på mellem hytterne. Det var ikke ufarligt. Der
var slanger og kviksand. Og vi var ikke altid ædru.
Flere søfolk er skvattet i.
Kaoe havde et fotoalbum, hvor hun viste mig billeder af
hende fotograferet sammen med en lang række andre mænd.
Var det for at gøre mig jaloux? Næppe. Det var en slags
naiv stolthed.
Jeg husker den sidste morgen. Vi havde tilbragt natten
nede i sumpen (Jeg kom aldrig ind til selve Bangkok
skidt være med pagoderne!),vi gik hånd i hånd
tilbage til skibet. En hane krydsede vor vej. Jeg har
stadig hendes lille spiseskål. Også der er billedet af
en hane. Hanen er opstandelsens symbol.
Vi tog afsked i silende regnvejr. Stod hun på kajen?
Sikkert. Vi havde selvfølgelig lovet hinanden evig
troskab sjælelig troskab, naturligvis, det andet
var naturligvis umuligt. Jeg husker regnen omkring
middag, da vi sejlede ned af Menam mod Siambugten.
Badende børn i regnen ved pælehytterne langs
flodbredden.
Det var først da vi var i søen historierne
begyndte at svirre. I Bangkok havde hver sømand sin
pige, og vi havde hvad der lignede et
privatliv. Nu var vi tilbage ved det gamle. Vi var
trætte. Mange havde været på
ferietabletter, der kunne købes på gaden i
Bangkok. Vi havde drukket tæt. Finland var blevet
agterudsejlet. Han var ikke dukket op ved afgangen. Jeg
stod om aftenen, dybt udmattet, ved lønningen og kiggede
melankolsk ud over Siambugten. Ville jeg se Kaoe igen?
Mange tanker svirrede gennem mit hoved. En messedreng
stod ved siden af mig. Pludselig siger han: Sig
mig, sejler vi ikke i cirkler? Vi tilkaldte en
matros. Jo, skibet bevægede sig ikke fremad. Vi beskrev
en stor cirkelbevægelse i Siambugten. Matrosen for op
på broen. Matrosen var faldet i søvn ved roret, som han
havde trukket ned mod højre. Alle sov. Udkiggen sov.
Kaptajnen sov. Vi fik skibet rettet op og fortsatte
kursen mod Saigon. Krigszone. Der var 100% risikotillæg.
Hvad med Finland? Vi savnede lidt den afklædte, lallende
skikkelse i mandskabsmessen. Hvad skete der. Ingen havde
set ham siden Bangkok. Så, en dag på det solbeskinnede
hav, gik en matros og tjærede dækket foran
midtskibsbygningen. Til sin overraskelse ser han et sort
hoved dukke op i en af luftventilerne Det var Finland.
Han havde set vi lastede whisky i Bangkok. Han var fulgt
med whisky´en ned i lasten. Han havde været konstant
fuld en uges tid, men nu var han blevet sulten. derfor
kom han op.
Saigon. Der var krig. Igen sejlede vi op i et
mægtigt floddelta, der mindede mig lidt om
Brahmaputra-delta´et, bortset fra at træerne var
højere. Og der var en anden væsentlig forskel. Tunge
Napalm-skyer væltede op mod den blå tropehimmel.
Amerikanerne bombede i delta´et. Der vrimlede med
Vietcong. Som vi nærmede os Saigon, der ligger et pænt
stykke op af Mekongfloden, så vi, på baggrund af de
tunge, sorte Napalmskyer, et mægtigt skilt rage op over
palmerne: DRINK PEPSI COLA!!
Saigon var noget af en skuffelse. Der var sømandspiger,
og de var billigt til fals. De piger der kunne have fået
25 dollars for et skjorteærme hos de
amerikanske soldater kunne vi søfolk få for en tube
tandpasta eller et stykke LUX sæbe. Jeg husker en dag i
havneområdet. Kokken, 2. Mester og jeg sad i et
havneværtshus. Hver af os havde en pige på skødet og
en øl i hånden. Ind træder en amerikansk officer i
fuld uniform. Han troede åbenbart vi var amerikanske
soldater i civil. Så kom det: Who are those damned
jinx? Amerikanerne kaldte de
skævøjede piger for jinx. Det
skulle han aldrig have sagt. Dræberen fra
Frederiksberg slog en proper næve. Der lå
Yankee´en med en blodtud.
Næste havn var Kobe. Det var en længere
sejltur, forbi Hongkong, gennem Taiwanstrædet. Men vi
ankom. Dette var en anden historie. En moderne storby.
Nede på kajen holdt en lang række taxi´er. Det viste
sig at de kom fra hver sit værtshus. Taxachaufførerne
kom nu ombord med kataloger over de
værtinder, der serverede i de respektive
værtshuse, der havde sendt taxi´erne. Der var billeder
af pigerne. Vi skulle blot sætte kryds ved én. Det
japanske system, vel en udløber af Geisha-systemet. Jeg
satte et kryds.
Jeg vidste at ØK´s mest moderne skib, Andorra, lå i
Kobe. Ombord var Peter Ringgaard, fra Indiensturen. Også
han var blevet messeopvarter. Vi skulle
naturligvis mødes (vi havde skrevet breve og kort til
hinanden).Andorra var på vej hjem, vi på vej ud. Også
ØK-båden Boma lå i Kobe. Den var blevet opbragt til
søforhør, da den havde sejlet en kinesisk junke ned i
Taiwanstrædet. Vist en snes kinesiske fiskere var
omkommet.
Om aftenen kom taxa´en fra det værtshus, man
havde kontraheret sig at komme op på. Jeg
kørte forbi Andorra og hentede Peter
Ringgaard. Han tog mig nu med til et andet værtshus i
Motomachi Street. Her havde han en pige. Hun så ikke
værst ud, det må jeg indrømme Peter. Hun havde en
storesøster, der hed Midori. Nå, vi morede os med
pigerne. På et tidspunkt var vi alle på åben gade.
Peter havde nu fået den ide, at jeg havde fået øje på
hans pige. Og han var på vej hjem. Hvilket åbnede
muligheder for mig. Så i jalousi boksede han mig sådan
en på kæben at jeg gik omkuld på fortovet!! I hævn
forlod jeg ham og gik hen på det værtshus, hvor jeg
havde forskrevet mig til en
værtinde via taxichaufføren. Den hed vist
Bella Bar. Her blev alle misforståelser
bilagt og jeg fik min værtinde.
Japan var, stort set, en skuffelse, som Amerika
havde været det. Store byer, et utroligt menneskemylder.
I Yokohama, Tokyos havneby, havde vi fra kabyssen udsigt
til det mægtige Fujiyama. Dens snedækte kegle stod i
koøjet. Nagoya. Endnu en moderne storby. Så, endelig.
Tilbage til civilisationen. Hongkong, som jeg
forestillede mig ville være en anelse mere eksotisk end
det moderne Japan. Jeg var nu begyndt at modtage breve
fra Kaoe i Bangkok, jeg skrev tilbage. Jeg var ikke
længere interesseret i piger. Vi løb ind i Hongkong om
morgenen, i tropisk mørke. Det første jeg så var en
Carlsberg-reklame. I Hongkong havde man
Søndagsskolen, et flydende bordel. Jeg var
ikke interesseret. Vi ankrede op ude i bugten, med
Kowloon til bagbord og selve Hongkong til styrbord. Det
var et flot og for de fleste i dag velkendt syn.
Skyskrabere og blå bjerge. Kokken og koksmathen fik fri.
Kinesiske kvinder kom ombord for at lave mad. De lavede
chow-chow.
Opskrift.
Svits 2 løg (skåret i små tern) i rigelig med
stærk karry. Herefter skinkekød ned i gryden, der
svitses til det er hvidt. Herefter 3 eller fire porrer
skåret i ringe, samt 3 æbler skåret i tern. Der fyldes
vand på til grydens indhold er dækket 3 eller 4
bouillonterninger (grøntsagsterninger). Et glas sød
mango chutney. Retten simrer 1½ time. Serveres med løse
ris. Velbekomme.
Flere søfolk gik ombord i
Søndagsskolen. Jeg og et par matroser
opsøgte de kulinariske glæder. Den flydende restaurant
Tai-Pak ligger i bydelen Aberdeen. Den består af to
hjuldampere, der i gamle dage sejlede frem og tilbage
mellem Kowloon og Hongkong. Her udpeger man sit måltid i
LEVENDE form. Vil man have hajfinnesuppe, ja så udpeger
man hajen, der svømmer i et bassin. osv. opskriften var
på kinesisk. Vi udpegede tilfældige retter. Den ene
matros og jeg forlangte blot noget
vegetarisk, da prisen (trods alt) stod der i
Hongkong-dollars. Den sidste matros udpegede en
tilfældig ret. Den var dyr. Tjeneren kom nu ind med en
lille abekat. Vi skulle hilse på. Den lille abe holdt
vores finger. Store brune, melankolske øjne. Var den
all-right? Den var all right! Op på et fad, frem med en
kniv. Hovedet af. Værsgo. Abehjerne. Matrosen, der
havde bestilt aben, blev bleg. Jeg tror han mistede
appetitten. Hold jer til chow-chow!!
Jeg blev snart træt af det engelsk/kinesiske
Hongkong. Den som Østen først har kaldt
på
Så jeg tog færgen til det frygtede
Kowloon. Her, rygtedes det, gik alskens fordærvelse i
svang narkotika, spillebuler, bordeller osv. der gik
færger over bugten uafbrudt. Jeg ankom fandt et
værtshus, og et par dage før vi skulle sejle direkte
til Hamburg drak jeg mig fuld i Kowloon sammen med en
flok venlige, engelsk-talende kinesere. Jeg blev
hønefuld. Jeg faldt i søvn i et kornlager. Jeg vågnede
kl. 5 om morgenen. Bjergtoppene på Hongkong-siden
rødmede svagt i daggryet. Jeg ville have en sampan over
til Hongkong. Sampanens ejer sov. Jeg forsøgte at vække
ham. Han sov. Jeg kunne se Asmara for anker. Så slog det
ned i mig: Børge! Dette er frihed. Dette er
ungdom. Så fri bliver du aldrig, før eller siden.
Og jeg svor, for anden gang i mit liv at jeg ville til
Østen igen før jeg døde. Jeg har ikke været der
siden.
Den lange tur hjem. Begivenhedsløs. Min
længste tur i søen. Umiddelbart efter Hongkong røg vi
ind i en tyfon. Vi bankede pæle i 3 dage,
dvs. vi kom ingen vegne, skønt vi lå med fuld
maskinkraft oppe mod søerne. Der var intet at lave
ombord. De fleste var fulde. Jeg har aldrig frygtet at vi
skulle synke. Dette var et stort, moderne skib, og vi
skrev 1965.
Vi passerede Singapore om aftenen. Vi kunne se lysene
derinde. Deroppe, 4 dage mod nord, var Kaoe. Men vi
sejlede forbi. Direkte Malacca-strædet, Det Indiske
Ocean, Aden (bunke), Rødehavet, Suez, Gibraltar,
Biscayen, Hamburg. Jeg var begyndt at spare op. Vi var i
Göteborg og Oslo. I Oslo lå Karl Johan øde hen. Vi gik
til banegården. Her blev vi mødt af en yderst
hemmelighedsfuld nordmand, klædt som en detektiv i
amerikanske film: Har I noget sprit? Jo tak,
vi havde masser af sprit, men ikke til ham.
Hjemme. Jeg afmønstede i København med 3000
kr. på lommen. Det var en del penge i 1965. Nok til en
enkelbillet til Bangkok. Brevene fløj frem og tilbage.
Finland var blevet sat af i Hamburg, første europæiske
havn. Han kom ombord i København først i december. I
T-shirt. Hvor bor du?, spurgte jeg.
Hotel Frisk Luft var svaret.
Og nu Henry Dissing, bageren. Han tog også med på
næste tur (samme rute). Han døde i Saigon af kolera.
Han havde drukket vand af én af de skylleskåle, man
skyller fingre i før man spiser i Østen. Han var fra
Nykøbing Mors. Han døde 22 år gammel. Er begravet på
kirkegården i Nykøbing Mors. Koksmathen døde også, af
samme årsag. Han kom hjem i en urne. Jeg hørte det i
radioen.
Da Asmara kom hjem efter denne tur gik jeg ombord i
Århus for at bringe mine kondolencer til kokken.
Det var jo forfærdeligt, sagde jeg.
Åh, jeg kunne brække mig!, sagde kokken.
Det var én af hans og Dissings faste vendinger når
noget var ekstra DEJLIGT.
Farvel kok, farvel bager, farvel Finland. I var
den herligste besætning.
Børge Fruelund Jensen.
Hej Willy
Pasadena den 18. december
1963.
Det var tæt tåge,
Pasadena var på vej ind til Stockton (USA) da en af
broerne over floden var alt for lav.
Lodsen tog fejl af
bropillerne, så han i stedet for at sejle gennem midten,
kom til at sejle gennem et af sidefagene på broen.
Det betød at dækket blev
et stort kaos af knækkede master og bomme og wire og
spil.
Lodsen fik vist hele
skylden.
Bagefter sejlede vi
tilbage til San Francisco og hjalp med at lægge master
og bomme ned i 3. lasten og med hjem til Danmark.
På samme rejse fyldte vi
saltvand i højtankene, men vandet gik ned og fyldte det
meste af 3. lasten hvor der stod bl.a. 20 Jaguar model E.
Det var et sørgeligt syn , vi kunne lige se tagene af de
fine biler.
Vi tabte også en
redningsbåd ud for Mexico ved en øvelse, så vi måtte
ud at ro og fiske den op.
I Stokton lastede vi ris
(løs) og fik ved et uheld blandet det med kunstgødning.
Hele besætningen var nede i lasten og skovle i sække (
i juledagene).
Da vi ankom til
København, kom direktør Pagh og flere andre susende ned
til skibet og op til Kaptajnen.
Det var en rejse hvor der
var 0 (nul) bonus sagde 1. styrmand Boyhus,
Det var min første rejse
med ØK som styrmandselev.
Venligst Uffe
Broen var for lav
Også agter
Goddag Willy
Efter at have set snesejler,
sender jeg lige lidt fra Malaccas sidste rejse under ØK flag.
Malacca med blå skorsten 1969.
Undertegnede
elektriker til venstre, de andre kan jeg ikke huske navnene på, måske de
melder sig hvis de ser billedet, der for øvrigt er taget i "Buggi
Street" i Singapore 1969.
Med venlig hilsen. Elektriker-emeritus. Jørgen Scheel-Poulsen.
Hej Gruffo!
Ja, vi kender nok ikke hinanden, men vi
har det` sammen, at vi begge har sejlet i Kompagniets
skibe i 60'erne.
Det er til at blive helt nostalgisk af at
se og læse din hjemmeside. Er selv stadig 'søfarende'
dog nu i et rederi med en stor hvid stjerne i skorstenen.
Sejlads i 60'nes Kompagni og så mit
nuværende rederi/sejleri er jo som nat og dag
(skibfartserhvervet har jo ændret sig utroligt bare over
de seneste 5- 7 år) tiden var jo en helt anden
dengang... før verden totalt gik af lave. Jeg begyndte
min tilknytning til Kompagniet ved i 1962 at blive ansat
som 'Rederilærling' på værftet i Nakskov, hvor man så
fik sin faglige og teoretiske viden om alt vedrørende
maskiner/motorer osv. ind næsten med
modermælken..(eller var det øl) en på mange måder
streng tid men alle strabadserne blev overvundet ved
tanken om at komme til søs efter endt uddannelse på
værftet og Teknisk skole. Så endelig oprandt dagen for
ens første udmønstring.. en kold februar dag i 1965 var
vi så 3 'Maskinaspiranter' der skulle rejse til
Newcastle og mønstre tankskibet 'Nordic Heron' der lå i
dok derover. Lidt skuffende når det nu var 'Østen' og
de 'sorte' skibe der havde været i vores tanker og dem
havde vi jo arbejdet på i Nakskov, tilmed var Nordic
Heron et turbineskib så det blev arbejde med kedler og
damp i stedet for det vi faktisk vidste 'mest' om, nemlig
dieselmotorer... nå pyt man kunne jo altid lærer noget
nyt. Efter ca. 6 mdr. om bord kom jeg hjem for en kort
ferie og derefter om bord i Basra som lå i København og
skulle til Østen. Var så om bord i Basra fra 14.08.65
til 09.05.66 og det var en fantastisk tid som jeg stadig
mindes med glæde. Herefter gik det så atter til Østen
om bord i Panama som jeg var med fra 23.05.66 til
03.11.66 en meget 'varm' rejse kan jeg huske, skibet
havde jo ikke nogen aircondition, så vi svedte tran.
nede i maskinen og for den sags skyld overalt på skibet,
men man kunne næsten vænne sig til varmen og vi havde
da også en 'vifte' på kammeret det var nok den der
reddede os for totalt at smelte væk... Hermed sluttede
min asp. tid efter ca. 22 mdr. sejlads og det var tid for
at komme på skole - igen - og få taget den Maskinmester
eksamen så man kunne komme af sted igen. Kom så med
Pretoria d. 09.07.68 på dens tur til Vancouver og hjem
igen 15.10.68 og det var så tid for at få sin
værnepligt overstået, det blev til sejlads med
Vædderen op til Færøerne og passe på deres fisk...
Efter overstået værnepligt var det så afsted igen på
langfart nu med skibene: Sinaloa, Beira, Ayuthia,
Sibonga, Sumbawa, Azuma, Aranya, Alameda, Atrevida,
Jutlandia, Sinaloa, Cinchona (Bulkcarrier) Pasadena
(Tankskib) Patagonia, Cinchona-igen, herefter sker der
noget radikalt, det danske flag bliver skiftet ud med et
Bahama flag, men skibene hedder stadig det samme -
næsten - nye navne kommer til, brugt tonnage bliver
overtaget osv. og til sidst er det slut - vi bliver
'solgt'. På den måde ender en del af Danmarks-historien
som har med Kompagniets Rederivirksomhed at gøre... lidt
sørgeligt, men minderne har vi stadig og din side er med
til at holde 'historien' i live.
Jeg vil løbende følge din side.
Med Venlig Hilsen Troels Tornøe
Maskinchef
Hej Willy !
Tak for sangen (ØK-sangen), den lød jo
herligt.
Ren nostalgisk for en som ikke har sunget
den i snart 40 år. Jeg kan forstå at jeg må være lidt
yngre, for vi gik lige til op til Bankok og lå der kun i
8 dage. På vejen ud lossede vi Carlsberg øl m.m., og
på vejen hjem medens vi lastede teaktræsstammer. Men
hvilke dage ! Og så var det før amerikanerene ødelagde
det med soldater på orlov fra Wietnamkrigen. Og nu med
containertrafikken hvor de kun er i havn i 8 timer.
Nej, dengang, var det en herlig tid. Man
kan få helt tårer i øjnene.
Tak for sangen Jørgen Nord
Hej Snesejler.
Min far Jens Krajberg
Nielsen der er født i 1912, sejlede fra 34 til 38 på
MALAYA, BORINGIA og MUINAM .
Han startede som smed på
MALAYA og kom senere i maskinen og der blev han til han
gik i land først i 70erne.
Efter ØK sejlede han fra
38 til 42 med Leise Mærsk, Mathilde Mærsk, S/S Maloja
og S/S Karen Toft og fra 16/6 - 44 med den danske brigade
i Sverige.
Efter krigen sejlede han
for det meste med svenske rederier og den 7 - 1 - 53 da
han sejlede på AVANTI ved Japan kom de ud i en orkan og
skibet brækkede midt over.
Alle på forskibet,
kaptajnen, maskinchefen alle styrmænd samt nogle
dæksfolk 8 i alt, gik i en redningsflåde og blev senere
bjerget dog alle døde.
Min far var på
agterskibet sammen med 19 andre og de fik en båd i
vandet men mistede halvdelen af deres årer samt
drivankeret og de måtte bruge alle deres kræfter på at
lænse den ellers synkefri redningsbåd, men blev alle
reddet.
Han blev sejlet til Japan
og sat på et fly til Danmark som så havarerede i
Palæstina men det slap han også godt fra og kom hjem
til København. Efter denne oplevelse blev han enig med
konen om, at nu var det et job på land der skulle satses
på.
Men en gang sømand altid
sømand, så efter et år sejlede han igen dog uden
yderlige forlis.
Han boede de sidste 30 år
i Slagelse hvor han døde i 1999, 87 år gammel. Jens
Krajbjerg Nielsen, ses på billedet herunder.
Niels Knudsen
JENS
KRAJBJERG NIELSEN
Billeder og historier vækker minder
Billeder og Historier.
Har du billeder af en kahyt, kabys, messe,
salon, lastrum, maskinen, broen, eller noget andet om
bord, eller en spændende og sand historie fra
sejlerlivet i 60erne, så send mig en mail.
Husk! at en lille ting som du synes
er ligegyldig for dig, kan betyde meget for andre, bare
et billede af en ræling eller et koøje eller et
ØK-gardin eller lignende, kan vække minder. Eller en
ØK-kop - ØK-tallerken - ØK-bestik osv. osv. osv.
Hejsa!
Utrolig go', underholdende og oplysende
side *klapper imponeret*
Jeg ved ikke om enten du, eller en anden, kunne hjælpe
mig med oplysninger om min farfar der det meste af sit
liv sejlede for ØK. Min farfar hed; Henry Wulff Og så
vidt jeg er blevet oplyst var han bådsmand. Han sejlede
fra 1938 og ca. frem til 1982/83 . Håber virkelig der
sidder en med nogle oplysninger. Vi fik desværre ikke
spurgt i tide....
Med venlig hilsen Heidi Wulff.
Hej Willy !
Tusind tak for din store hjælp. Jeg
henvendte mig til Søfartsstyrelsen som du foreslog, og
har nu modtaget en komplet fortegnelse over de skibe min
farfar sejlede på fra 1958 og frem til 1983.
Tusind tak for hjælpen
mvh. Heidi Wulff.
Sømandslivet om bord
Se
også de andre sider !!!
|