"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 17
Mange tak, for at
også vi lidt yngre sne-sejlere må give vores bidrag til
den imponerende web-side du og andre ØK-sejlere har
opbygget.
Billederne er fra Asmara, Arosia og Falstria.
NAKSKOV
I 1975 og kun 16 år gammel, netop færdig med
folkeskolens 3.real, startede jeg på kompagniets
maskinmesteraspirantuddannelse i Nakskov Tekniske Skole,
hvor ØK- inspektør Svend Jagd og forstander Leo Petersen
måneder forinden havde sagt OK for optagelse. Den
første dag på skolen husker jeg især for Svend Jagds
ord: "Hvis I klarer det første 1½ år, så klarer
I også hele vejen frem til maskinmestereksamen !"
Det første år var vi i dagtimerne på skolen i
Nørregade og dels i svejse- og dreje-værkstedet som lå
et par gader derfra. Her huskes især 2 lærere; Isaksen
som havde med drejebænkene og Hugo som stod for
svejseafdelingen. Hugo var hård, men retfærdig og
havde efterhånden set sig godt og grundigt sur på
mig. I en periode kom jeg ofte til at sove for
længe om morgenen, og det var det eneste man ikke skulle
gøre, når man havde ham som lærer!.
Fra halvfem-tiden og 2½ time frem
var vi igen på skolen, hvor vi læste til
maskinisteksamen. Det var en temmelig hård tid, for
derefter cyklede vi hjem til H. N. Andersen-kollegiet, hvor
der først skulle bikses lidt aftensmad sammen og
derefter stod den så på lektier til næste dag.
Efter et år på dagskolen, blev vi så sendt over
på værftet i de forskellige afdelinger; el-afdelingen,
maskinværkstedet, grovsmedjen og driftcentralen med
hjælpekedlerne. Her fik vi unge knægte så for første
gang lov til at komme ombord på værftets nybygninger og
det var vældigt imponerende. For nok havde man jo
studeret maskinistbøgerne og set billeder af skibe og
maskinrummene, men selv at stå der ! 1½ år gik og vi
blev færdige med maskinisteksamen og kom vanen tro i
Nakskovs avis.
ASMARA
I marts 1977 oprandt så dagen hvor jeg sammen med min
aspirant-makker John A R Sørensen mønstrede på Asmara,
som lå i Gøteborg. Det var noget af et kulturchock for
os unge knægte. Her havde vi gået i et ½ år på
værftets flotte nybygninger, hvor alt skinnede og
glimtede. Vi blev vist hen til assistentgangen af
maskinchef Sigwaldus(on) og måtte selv finde et kammer.
Et kik ind på kamrene afslørede et godt brugt skib,
hvor mange hundrede assistenter og maskinaspiranter i
årene siden Asmara blev bygget i 1961 vidnede om
strabadserne med sved, hørm og olie fra arbejdet i
maskinrummet. Et kik ud i fællesbadet, hvor
badevandet fra dem der netop lige var afmønstret, stod
10 cm over hele dørken, gjorde ikke helhedsindtrykket
bedre. Nå, men man fandt sig jo alligevel tilrette.
Første tur gik mod Karlshamn på Sveriges østkyst, hvor
vi lastede Volvo lastbiler uden monteret lad. Så gik vi
gennem Kielerkanalen og efter Hamborg, Antwerpen og et
par havne mere, mod Suez. I Middelhavet mærkede vi
også, hvordan skibet, trods god last, kunne rulle, selv
i fornuftigt vejr.
Den nok så berømte
ØK-ånd, mærkede vi hurtigt. Sammenholdet indfandt sig
hurtigt og vi blev snart en del af familien. 5-drinks
blev inkorporeret i vores hverdag. 5-drinks var udtrykket
for, at de af besætningen der ikke var på vagt, mødtes
på agterdækket kl.17.00 og fik slukket tørsten med de
billige våde varer. 5-drinks'en blev ofte til både 6-
7-8- og det der var værre, ja somme tider var det
midnat, inden tørsten var slukket.
I 1977 var
containertrafikken for alvor ved at overtage og her kom
vi så med vores aldrene stykgodsskibe, men vi fik dog
altid placeret en 20-25 stykker på dækket.
Bangkok var jo en af
de faste anløbshavne og vi aspiranter havde jo allerede
hørt en del om livet i Klong Toy. John og jeg var dog
fast besluttet på at vi skulle ikke havde en af disse
hersens piger fra havneområdet, men vi blev klogere. For
andre havde nemlig sørget for at når
"ku...-lejderen" var sat, var der allerede
"udpeget" en veninde til hver af os. Det
bankede på kammerdøren og der stod kokken med
"min" veninde. Noi; tænkte jeg ...og det hed
hun faktisk også. En lille vimmer sag, som jeg trods
forsøg på ikke at ha een nede fra havnen, kom til at
"hænge på" de næste par anløb af
Bangkok. En af de helt store oplevelser i Bangkok var
turen ud til den store krododillefarm. Her var det live
for alle pengene; elefantridning, chimpamser, tigerunger,
slanger, alt fik man lov til at røre ved, holde på
armen eller rundt om halsen, pythonslangen var ikke lige
mig, men pigerne kom snigende ind på mig bagfra og
fik den næsten lagt om halsen. Jeg måtte nærmest løbe
et stykke derfra, førend de opgav at hive de par
Bath ud af mig. På 2. rejse med Asmara var min
kollega en bornholmer (Michael) og han var ikke så pivet
som jeg, så han tog efter lidt overtalelse slangen om
halsen.
Jeg holdt dog mere af
tigerungen og chimpansen.
Efter arbejdstids
ophør startede vi som regel med en tur
på Mariners Club, hvor vi fik os en dukkert.
Som en af de yngste
og i hvert fald letteste om bord, blev jeg sendt til tops
under pyramidedannelsen i klubbens pool. Det er
styrmandsaspirant Søren Kornerup i de hvide shorts.
Derefter en tur på
myggen eller Copenhagen
Når mørket sænkede
sig over Bangkok tog vi flere gange over til
PatPong-kvarteret, hvor det gik rigtigt løs med disco,
damer og drinks... og minsandten om jeg ikke stadig har 2
kære minder i det foto-album, der normalt IKKE
ligger fremme i stuen i dag.
Resten er sejladsen med Asmara på Østen kunne jeg
fortælle meget mere om, men sammenfattende var at det
for os unge mennesker var store oplevelser, som jeg
husker som havde de fundet sted i sidste uge......sådan
da, for det er jo altid sådan, er det for det meste kun
er de goder stunder man husker. De mindre gode stunder og
oplevelser glider langsomt, men sikkert i
"glemmeren". Dog er der en helt speciel
"oplevelse", som jeg nok aldrig glemmer. Vi lå
ude på strømmen i HongKong og lossede til et par
junker; en af matroserne spurgte om jeg ville med i land
et par timer. Klokken var vist omkring 21-tiden, men OK,
jeg smutter lige med, så vi ka få et par øl, og så
ellers tilbage igen med Shore-båden omkring midnat. På
et værtshus oppe i "skrige-gaden" faldt vi
hurtigt i snak med 3 søfolk; de kom fra et australsk
skib... sagde de!, de gav en omgang og snart gav vi en
omgang. Lige før vi skulle til at sige farvel, spurgte
den ene australier, om vi ikke have
noget "fjolletobak". Stor var min
overraskelse, da matrosen fortalte, at han havde da
et joint i brystlommen. Vi gik udenfor og han
tændte den, rakte den over til mig, men jeg holdt den
bare, da jeg ikke røg. I løbet af 10-15 sek. var vi
begge lagt i håndjern og en politibil holdt klar til at
køre os til politistationen. Her sad vi til næste
morgen, og så rullede lavinen ellers; kontakt til
agenten, det sorte gæng om bord og stadig med
håndjern på, blev vi taget med ombord. Kl. var da 7 om
morgenen, og de øvrige ombord troede knapt deres egne
øjne, da vi med stort opbud af politi blev ført op til
skipper Jacobsen. Der blev heldigvis ikke fundet mere af
det stads om bord og vi blev sejlet tilbage til arresten
og kom for en dommer allerede samme formiddag ved
11-tiden. Jeg bedyrede stadig min uskyld.......altså,
hvad angik tobak, og slap da også med et års karantæne
mod landlov i HongKong. Matrosen fik 1000 HK-dollar
i bøde og også et års karantæne.
Ellers husker jeg
HongKong som stedet hvor jeg fik syet min første jakke.
Ved ankomst vrimlede det straks med skræddere fra flere
firmaer. De fleste vil nok huske Cherm og Thomsen, som
nogle af de mest trofaste skræddere ...udover Mama-Sok,
men det er jo en anden historie. Deres visit-kort
har jeg også gemt.
Helt specielt vil jeg
her huske, at jeg fik skræddersyet mine kort-ærmede
kedeldragter, og var i øvrigt indbroderet med navn
på brystlommen, joeee der var stil over det, selv som
maskinmester-aspirant.
Japan fik også
i min korte karriere en helt speciel plads i mit hjerte.
Vi anløb Yokohama, Nagoya og Kobe. En weekend tog
det halve af besætningen med tog ud til en by ved navn
Toba. Her gik vi over til en lille kunstigt anlagt ø,
hvor de berømte Mikimoto perler blev dyrket.
Dykker-pigerne, der hentede perlerne op fra dybet,
dykkede uden apparat og kunne holde sig
imponerende 3 minutter under vandet. I værkstedet
så vi også sorteringen og produktionen af ringe og
kæder og lign. smykker. Når jeg i dag ser perlekæder i
butikkerne, som er mærket Mikimoto, tænker jeg altid
tilbage på denne herlige heldagsudflugt hin dag i 1977.
Lige overfor lå et smukt Aquarium, med bl.a. delfin-show
og da solen den dag strålede fra en skyfri himmel, vil
denne dag for altid stå smukt i mine erindringer om
Japan.
Og som de fleste
andre skulle jeg jo også have et stort stereo-anlæg med
hjem. Pioneer og Akai blev omhyggeligt udvalgt ,...joee,
det var kram og svært gods, tunge kabinetter på
over 5 kg. og ordentlige maskuline
drejeknapper, og et par krabater af et par højttalere
med en egenvægt på 37 kg... alt sammen spillede i
mit hjem til langt op i 90-erne, hvor det måtte vige
pladsen for et nutidigt mini-anlæg.
AROSIA
Min 5. og 6. rejse var med Arosia, som lå i København i
januar 1978,...jooe, jeg var blevet en rigtig
sne-sejler. Vi havde næsten de samme anløb som de
foregående rejser med Asmara, men to havne skilte sig
særligt ud, nemlig Naha på øen Okinawa og så Bugo på
Phillipinerne!. Dem der har været der, vil nikke
genkendende til det lille udskud af det allerprimitiveste
man kan forestille sig, når man nu taler om
international transport og logistik. En primitiv
træ-kaj, som kun rakte til skibet halve længde. Husene
i området lignede noget der skulle ha' været revet ned
for mange år siden og det eneste værtshus ved havnen,
som egentlig bare var en strand, hed Rainbow Garden.
Indenfor gik det dog løs med juke-boxen og søde piger,
og mus, rotter og kakerlakker hen over gulvet var ikke
noget særsyn. Der var stemning og vi hyggede og festede
lige til 1 time før afgang.
Den lokale taxi var
også meget primitiv; en vaskeægte gris, som man kunne
transporteres på op til hovedvejen for nogle få
"træ-penge". Her lå også en
danse-restaurant, smukt bygget op af bambus og bast. Jeg
husker også at vi var på besøg hos nogle piger der
boede nede ved strandkanten. De hentede os ved Rainbow
Garden og fulgte os over til deres hus; det var en lille
knaldhytte, som var bygget oppe i et stort træ. det var
en helt speciel oplevelse, nærmest lidt Bounty .
Den dag i dag tænker
jeg altid på den lille flække ved navn Bugo, når jeg
handler ind og får øje på dåse-ananas fra fa.
DEL MONTE. Det var nemlig det vi lastede i Bugo. Og der
var masser af "breakage", altså
konservesdåser der blev ødelagt ved lastningen og som
vi så tog os af. Vi fik ananas 5 gange om ugen på hele
hjemturen, så inden vi nåede Europa igen, hang det os
langt ud af halsen.
Hvis andre snesejlere
har foto fra Bugo eller Rainbow Garden, ville det
være meget meget interessant at se ......!!!
På både ud og
hjemturen var vi i Port Kelang og Penang og her husker
jeg især det lille hyggelige værtshus på billederne
her. Jeg mener det hed "HongKong Bar" men er
ikke helt sikker.
begge foto stammer
fra rejsen før jeg var ombord. Ved bordet sidder
maskinaspirant Michael Rebien (t.v.) og en af
messedrengene. Der er også et postkort fra
havnekvarteret med den lille kiosk hvor vi handlede lidt
småting. (Port Kelang-havnen)
Der var en god
stemning på Arosia og specielt husker jeg 1.mester Poul
Jacobsen. Han var en meget dygtig maskinmester og
samtidig en der spredte god stemning ombord. En
spule-kamp med brandslangerne på dækket blev det
også til hvis søndagen blev lidt for kedelig.
.
Hver fredag samledes
vi i værkstedet til "Lyn". Sidste uge's taber
skulle tegne et lyn med et stykke kridt på
værkstedsbordet og alle skulle herefter så vurdere hvor
mange cm. dette "lyn" var i samlede længde.
Det var ikke så let og den der skød helt forbi, tabte
og skulle gi' fyraftensbajer.
.
Også på Arosia blev
5-drinks traditionen holdt i live og som det ses på det
ene foto blev det af og til meget sent ...og meget mørkt
inden tørsten var slukket.
Singapore, ak
ja, her har jeg snart 30 år efter stadig 2
udeståender. Jeg må desværre erkende, at jeg ikke fik
set og oplevet Bugisstreet, vore allesammens skrige-gade.
Det er for længst revet ned og forbliver altså et minus
i mine memorierer.
En aften hvor vi var
på Garuda Bar, fik jeg set en ung smuk pige meget dybt i
øjnene. Så dybt, at vi aftaltes at vi skulle mødes
igen, når Arosia var for hjemadgående. På høflig vis
spurgte jeg til hendes navn og fik det svar, at jeg bare
skulle spørge efter "number five" . Det var
jeg ikke tilfreds med og langt om længe fik jeg dog
hendes rigtige navn at vide; Mary. Mit andet rendevouz
glippede desværre og jeg fik aldrig genset "number
five", men hendes visitkort har jeg stadig, hvor hun
selv skrev "Mary (5)".
Den 18.april
1978 lagde Arosia til kaj i Hamburg og jeg sagde pænt
farvel til kaptajn B.S.Grønbech og startede efter
sommerferien på Svendborg maskinmesterskole. Det blev
til 2½ års studie og endt op med udvidet
maskinmestereksamen; ikke noget over-prangende resultat ,
da det i disse studieår gjaldt motorcykler og pigerne
ude på Husholdningsskolen, men dog nok til at kompagniet
gerne ville se mig efter aftjent værnepligt.
Værnepligten kom i øvrigt til at være 1½ år, da
søværnet gerne så, at maskinstudierne blev afprøvet i
praksis på etatens SDC'er af DAPHNE-klassen som
sekondløjtnant.
FALSTRIA
I juli 1982 mønstrede jeg igen på et af kompagniet
skibe, de fleste hvis ikke alle af de gl. stykgodsskibe,
var i de mellemliggende år blevet solgt og til dels
erstattet med de nye LR-skibe. Det blev containerskibet
Falstria, der lå i Gøteborg med kaptajn Nislev og Chr.
Hansen som maskinchef, sidstnævnte måske bedre kendt
som Basse. Falstria sejlede på linjen Nordeuropa - US
westcoast.
Herunder ses 1. styrmand Henrik på arbejde.
Vi gik straks til HDW
værftet i Hamburg hvor vi lå i 2 uger til alm.
værft eftersyn. Tiden blev bl.a. udnyttet til en
fodboldkamp mod et norsk skib; desværre 2:1 til
nordmændene.
Stående f.v. :
Kammerdreng Pehrson, maskinreparatør Lauritz,
kammerdreng ?, jeg selv som 3.mester, elektrikerens
søn. - siddende f.v. reparationsmester Lars Rasmussen,
matros, maskinreparatør.
Resten af tiden
foregik vist nok oppe i et kvarter, hvor butikkerne havde
åbent til langt ud på natten !
I dokken blev vi malet op i en ny flot grøn
bundfarve, i stedet for den sædvanlige røde bundfarve.
Falstria
Ud af dokken og
opsamling i Rotterdam, Antwerpen, Felixstowe og Le Havre.
Efter en time sejlads ud af Le Havre og kurs mod
Mona-passagen, skete så det der ikke må ske til søs.
Kollision; jeg gik alene nede i hullet og var ved at
starte ferskvandsgeneratoren op, da jeg hørte , at
hovedmotoren blev stoppet og straks reverseret. Noget var
helt galt og i det samme kom 1.mester styrtende hen over
maskintoppen med armene vildt svingende. "Vi
kolliderer, vi kolliderer" og samtidigt kom så
braget. En russisk missil-destroyer
"NEUKROTIMI" hamrede vinkelret ind i stævnen
på os og gled ned langs bagbord side og prikkede hul i
et par side tanke. Mange tanker fløj i gennem hovedet;
var det nu at "ham deroppe" gerne ville se mig.
Skaderne viste sig dog hurtigt, at være forholdsmæssigt
begrænset. Et pænt stort hul i stævnen og lidt
småhuller i et par side-tanke. Ingen tilskadekomne på
Falstria, men det gik mere alvorligt til ovre på
destroyeren, hvor de jo havde en forbanje.
Nå, men forsejling
tilbage til HDW-værftet i Hamburg og en ekstra uge
på den føromtalte gade ...jo, det var en dyr sommer, ikke
kun for kompagniet.
Falstria havde en
fantastisk sammentømret besætning. Endnu gjaldt
"reglen om retten til sammenkomst
kl. 17.00" og det benyttede vi os voldsomt af.
Helt specielt skal her nævnes vores hovmester fra
Århus, Jens.
Han var i den grad
stemningkanonen ombord og som altid var go for en
joke eller sketch. Snart gik han rundt som fransk
vinbonde, snart som kineser, plaprende også
lidt kinesisk.
Altid i godt humør;
dog lige undtaget når inspektøren fra kompagniet med
flittig hånd halverede hans ordreliste. Så eksploderede
han og bandede alt og alle langt væk.
Jens (med tilnavnet
Fuselfax) var samtidig med i skibsorkestret, som bestod
af ham selv på rumsterstang, 1.mm Svend Erik Rasmussen
på triangel og 1.styrmand Henrik på trompet, alle
instrumenter var naturligvis hjemmekomponeret
..
.
og sådan lød det
også, men kors, hvor vi hyggede os.
Skibsorkestret blev
tørnet til, når vi holdt grillfest og når en havde
fødselsdag. På en af rejserne havde vi 3 piger ombord.
Pia Damsgård Hansen som var 2.styrmand, Kate var
telegrafist og Karin var messepige.
Ved grillfesten
dannede de 3 piger et lille ju-hu-kor.
Under en 5-drinks
hvor vi som sædvanligt sad ude i sidegangen, kom
maskinchefen hen til døråbningen og spurgte Pia om et
eller andet. Straks da han var forsvundet ind på gangen
igen, kom Pia i tanke om noget, hun skulle sige til
maskinchefen. Da vi altid kun omtalte maskinchefen som
Basse, havde Pia fået det indtryk, at han vitterlig hed
Basse og kaldte derfor med høj stemmeføring;
Heei, Basse, jeg ska lige høre dig
...
Vi andre lå flade af grin, det var der ligegodt ingen
der tidligere havde sagt direkte til maskinchefen. Nå,
han tog det med oprejst pande.
Med på rejsen var 3
montører fra elfirmaet SEMCO i Odense. Kompagniet
ønskede flere el tilslutninger for kølecontainere og
derfor sejlede de med rundt det meste af den ene rejse og
monterede disse el-stik. De faldt efterhånden mere og
mere end i dagsrytmen og var næsten blevet en del af
besætningen.
Turen gennem
Panama-kanalen var en stor oplevelse, dels sluserne og
dels de steder hvor det bugtede sig, alt sammen smukt
belyst fra tusindvis af lamper og lysrør og en flot og
frodig vegetation
.men føj, hvor skibet dog lugtede
af ulovlig omgang med stærk tobak.
Før ankomst til Los
Angeles bad jeg gnisten om at sende et telegram til vores
agent, om at der skulle stå en udlejnings Chevrolet
Corvette klar på kajen. Alle rystede på hovedet af mit
ønske, især telegrafisten som sendte telegrammet. Jeg
måtte slippe 116,- kr for telegrammet og hvad fik jeg;
en ganske alm. standard udlejningsbil. En tur over til M/S
Queen Mary i Long Beach, videre op til Beverly Hills,
Sunset Bouleward, Hollywood Bouleward, lidt slentren
rundt og så hurtigt hjem igen. Joee, man mærkede at vi
ikke længere sejlede med stykgods, men derimod
container. Liggetiden var nu reduceret fra 4-5 dage til
kun 5-8 timer.
Ellers var turen den
samme som den havde været i 10 år; LA, San Francisco,
Portland og endestation Vancouver. På hjemrejsen var vi
også inde i Mexico, hvor vi lastede vistnok hindbær og
andre frugter. 2.mester skændtes ret heftigt med
udskiberne, idet frugterne havde stået på kajen i mange
timer uden køl. Ombord kom de, selvom det dryppede
kraftigt fra containerne.
Sømandspræsten i SF
arrangere bl.a. en tur over til skovområdet Redwoods,
hvor vi slentrede gennem disse kæmpefyr
.ja,
slentrede igennem. For nogle af dem var så store at man
havde udhulet træfoden og stien gik altså ret igennem
selve træet. Bagefter kørte vi over til San Quintin
fængslet og videre ind til selve SF, hvor vi bl.a.
shoppede rundt i ChinaTown og endte nede på Fishermans
Warf.
Vancouver var også
et dejlig sted; smuk natur med store bjergformationer i
baggrunden. Her husker jeg et meget specielt standur,
som stod på hovedgaden i den gl. bydel Gastown. Det var
dampdrevet. Desværre har jeg ingen foto, men dog et
postkort af dette herlige klenodie.
Den 24.juni 1983
afmønstrede jeg i Rotterdam og dermed var min tid i
kompagniet også forbi. Dog fik jeg i flere år stadig
tilsendt ØK-bladet m/ bemandinglisten og kunne derfor
stadig følge lidt med, også i mit nye job som
maskinmester på storebæltsoverfarten.
Dette rederi (det
nuværende Scandlines) har siden været mit
arbejdsmæssige holdepunkt og bliver det forhåbentlig
til jeg en dag ikke kan eller må sejle mere. Et er
sikkert; ØK var mit første omdrejningspunkt og står
så mange år efter, stadig som noget jeg mindes med stor
glæde. Her fik jeg min erhvervsmæssige
opdragelse og nogle af de største oplevelser
i mit liv. Jeg fik dengang mange gode bekendskaber og
venskaber, desværre fortoner disse sig lidt med årene.
Det kunne derfor være interessant om nogle af mine tidl.
kolleger fra især Falstria, ville kommentere lidt af det
beskrevne.
Med højagtelse
og venligste
hilsner
Bo V Thomsen.
Se
også de andre sider !!!
|