"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 19
Når
"trikker og "desse" sejler sammen kan man
godt blive forelsket.
Det skete
for Jørgen Friis om bord på Boribana 69.
Brylluppet blev holdt om bord efter vielsen i Yokohama og
det skabte røre i ØK, for på denne rejse var vi efter
vielsen begge ansat og det var ikke noget der blev brugt
i "Kompagniet", så jeg og min viv var altså
med til at ændre på "systemet".
Her modtages vi af
Overstyrmanden
Kabyssens personale
modtager ros for bryllupsmiddag
"Vaskepiger"
ankommer Bangkok 69.
pigerne entrer lejderen
agterude
Flodtur i Bangkok
Boribana bliver malet
Typisk havnemiljø i
Hongkong
.
.
.
Ækvatordåb Boribana
69.
Fest i messen, ved
væggen undertegnede og hustru samt 2. mester og 2.
styrmand
Den skallede mand som ses
i forgrunden var fyrbøder, på den næste rejse ind til
Shanghai døde han og efter at være blevet kremeret kom
han tilbage i en urne.
Da den nye "desse" så urnen udbrød hun helt
spontant:
"Det var lige
sådan en krukke hun var ude efter!"
Billederne er
indsendt af "Trikker" Jørgen Friis og modtaget
med TAK !!!
Hej Willy !
Jeg har et par spørgsmål til dig.
De 8 år jeg sejlede i ØK
(Tiden 1974 til 1982) fik vi om bord en lille avis
hjemmefra "Kompagniet". Det var ikke ØK
Bladet, men en lille avis/blad på A5 størrelse hvor
alle "Kompagniets" skibe var på og en
liste med hele besætningen nævnt med navne på de
forskellige skibe i ØK og hvor skibet var osv. Kan du
huske hvad den lille avis hed som vi fik på skibende ?
Spørgsmålet er hermed
givet videre til alle snesejlerens læsere.
Motorskibet M/S Asmara. Bygget 1961. Nakskov Skibsværft.
Middelhavet-Fjernøsten
ruten. Påmønstre september 1975 i Nice.
Når man gik hjemme
på ferie, var denne hilsen et kærkommen signal på
afgang.
Efter en kort flyvetur fra Kastrup er jeg i Nice og her
begynder min første dag som kokkeelev i Det
østasiatiske Kompagni, dagen efter sejlede vi til
Marseille, Barcelona, Palma, Almeria, malaga, Gibraltar,
Oran, Alger, Tunis, Tripoli, Banghàzi og dokkes 3 uger i
Piraeus.
Efter dokken sejler vi til Beirut, Alexandria og Port
Said som er sidste stop inden fjern østen, nu venter 4
uger i søen.
Igennem Suez kanalen, nedover Rødehavet, Gulf of Aden og
ud over det Indiske Ocean hvor første stop er Port
Penang i Malaysia, derefter Port Kelang, Singapore,
Bangkok, Manila og en anden mindre by på Filippines.
Længere mod nord er det Hong Kong, Shanghai (Som var en
oplevelse i 1975). Efter Kina bliver det Japan med anløb
som Kobe, Osaka og Yokohama der var endestationen og så
går vi hjemover og denne gang ikke bare med middelhavet
sidste vendepunkt, næ vi skal hjem og vende i Danmark,
men der er et par mil endnu at sejle. Fra Japan skal vi
lige en smutter til Hong Kong, Singapore, Bangkok, Kelang
og Penang, derefter er vi 3 uger i søen igen, frisk
luft, ingen støj og byos Jo, for resten, en af vores
messemænd blev syg og måtte sendes hjem.
En Thai som altid kom
på ØK skibene i Bangkok, blev tilbudt en hyre på M/S
Asmara og på den måde gik det til, at den unge mand
Solopondo skulle uden for Bangkok flod, ud i den store
verden.
For det første var hans løn i sig selv mega stor.
Dengang tjente en politi betjent i Bangkok måske ikke
over 4000 danske kroner om året. Nu skulle han tjene
næsten 3000 kr. pr. måned.
Vi sejlede fra
Bangkok med Solopondo iført ét par Thai-sivsko model
1975, én tynd sarong og én papirtynd T-shirt hvor der
stod Mosquitobar på (Den lokale havne cafe hvor vi nogle
gange fik en lille tår saft). Jo, denne uniform var
såmænd god nok endnu da. De næste 3 havne virkede lidt
hjemligt for Solopondo, det var Singapore, Kelang og
Penang, meeeeen så blev han lidt betænkelig hvad der
så skulle ske. For de næste ca. 3 uger blev altså uden
at kunne se land og hvad endnu værre var for den unge
mand, ville vi nogen sinde gå på landjorden igen.
Allerede efter en lille uge i søen mod Europa, gik der
en form for urskovs panik i Solopondo. Hans nye hjem blev
ved med at rulle og udsigten til alle sider var blå,
blå og atter blå og det er jo lidt svært, når han var
vant til grøn urskov tilsat lidt dufte fra floden i
Bangkok. Til sidst og efter 3 uger med et hjem der
konstant hopper og danser var der land i sigte. Den der
blev mest glad var Solopondo, han jublede, at Kaptajnen
havde fundet land og var en dygtig mand. Dette nye land
var Suez som Solopondo var anløbet.
Solopondo syntes det var et mærkeligt land. En kæmpe
stor sandkasse med en stribe vand i midten, mon hele
Europa så sådan ud ? Og så de mørke indpakkede
mennesker der i myriader borede skibet som pirater. De
ville blot sælge fine 2000 år gamle ting, (som var
lavet dagen i forvejen).
Naturligst blev
Solopondo bøffet.
Efter dette møde med de indfødte i Suez og omegn blev
vores ven mistænksom over for alle med fine gamle ting.
Næste problem var hans tropeuniform bestående af de
før omtalte 3 krops dele, de var ikke meget bevendte i
middelhavet, for her kan være koldt både om dagen og om
natten. Vi gav Solopondo noget tøj, og nu var han klar
til kamp oppe mod det kolde nord. Men først skulle vi
lige anløbe næsten de samme havne i middelhavet som på
udadgående, vi stak stævnen ud af Gibraltar strædet ud
i Atlanterhavet. Solopondo fik Gibraltarbjerget at se på
styrbord side. Vi anløb Antwerpen en sen aften og den
unge Thai havde ventet med største tålmodighed for at
se hvid mands land som også havde hvid jord (sne), jo
Solopondo fik en på opleveren.
Næste havn
Amsterdam. Der gik det rivende galt for den unge
Solopondo. Vi skulle i byen og Solopondo ville med. I de
små sjove gader blev han forført af en smuk lyshåret
flyvende hollænderinde, i et underligt vindue med rødt
lys i. Derinde bag glasruden sad skønheden og lokkede
men sine lyse lokker og to kæmpe store redningsflåder
placeret lidt over midt på kroppen og vupti var vores
nye mand på skibet væk i disse attributter bag ruden og
rødt lys. Vi andre kunne ikke se andet end et sort
gardin blive trukket ned. Ganske kort tid efter var han
tilbage i flokken, lidt forpustet, med et uskylddigt smil
og en våd pande og sørme om ikke også Solopondo skulle
ind til Tatovøren Solopondo var faldet godt
til.
To dage efter i Rotterdam skulle den unge mand atter i
land, men denne gang var det lægen der ønskede en
nærmere forklaring om besøget i Det røde
vindue Udover disse to udskejelser brugte Solopondo
ikke flere penge, der skulle nu for alvor gøres
forretninger som kunne give indtægter og ikke mere spas
i gaderne. De næste havne var Hamburg og Bremerhaven,
Oslo, København og så Århus. På mærkelig vis fik
Solopondo købt ca. 40 gamle symaskiner, hvor motorerne
var pedalsystem. Det blev Århus der skaffede fundamentet
til en Thailandsk systue, men han måtte lige vente 3-4
måneder før vi atter kastede anker på flodens brune
vand i Bangkok. Jeg tog en rejse mere til Østen og
gensynets glæde er altid rart. Den kommende rejse var
havneanløbene de samme med få undtagelser. På vej fra
Hong Kong mod Japan var et møde med en tyfon
uundgåeligt. Vi fik en del skader på skibet og blev
dokket i Japan. Vi blev efter nogle tid i Japan dokket ud
og satte kursen mod Hong Kong. Ved indsejlingen til Hong
Kong fik vi ØK folk snesejlere et syn af
format. "Adrian Mærsk on the rocks".
Stævnen
af Adrian Mærsk var blotlagt for vand, hvorimod
apteringen agterenden var blevet en filial af Hong Kong
Svømmehal. Adrian Mærsk var parkeret på en klippe i en
vinkel på 45 Grader med stævnen op mod himmelen. I Hong
Kong blev vores kok sendt hjem med en eller anden
tropisk sygdom. Jeg blev ommønstret til
"fungerede kok". Vi skulle også have fine
gæster ombord til Party, Ambassadører, Shipping folk og
lokale fine borgere, ca. 40 gæster til fin mad. Vores
hovmester var ikke altid nærværende, han havde fast
arbejde med at tømme flaskerne for Flaske Peter
på Ærø (Museum for flaskeskibe).
Vi var nu to
kokkeelever til at lave mad til 46 besætningsmedlemmer
med nogle koner og børn.
Hjemover på min
anden rejse i Østen, kom overstyrmanden Peter
Cement (Som nu er Kaptajn i Mærsk) og sagde til
mig, at han havde anbefalet kontoret i Frihavnen, at jeg
skulle med det nye containerskib M/S Fionia som ungkok.
Fionia var et meget flot container skib og alt var
luksus, også vores beboelse med omgivelser. Men tilbage
til Østen.
Solopondo var
afmønstret på udadgående i Bangkok og havde fået sin
virksomhed op at kører, han var nu en særdeles glad
mand med mange ansatte. (Og han var heller ikke søsyg
mere) Nu var hans udtjente sivsko, sarong og T-shirt
udskiftet til fint jakkesæt og fine blanke sko, da han
under et kort besøg på sin gamle rullende arbejdsplads
i Bangkok, takkede for en rejse til det kolde Nord.
Jeg afmønstrede M/S
Asmara i Århus den 17-06-1977. Det var 2 dejlige år på
et vidunderligt skib med et virkeligt godt kammeratskab,
mange indtryk, sjov og masser af hårdt stabilt arbejde.
Ved et tragisk uheld,
var jeg kommet til at have for meget der skulle
fortoldes.
Den dag jeg skulle afmønstre, var kajen sort af
toldelever fra Toldskolen i Ålborg og de var aggressive
for at gøre resultater for deres overordnede. Med mine 9
- 10 flasker sprut, godt 1000 cigaretter, en stor
Thailandsk elefant på næsten 70 kg. i rosentræ og et
stereo anlæg fra Japan, var jeg buller (Centrum) på en
dartskive for disse toldere og jeg havde jo så som
så ikke tænkt mig at være smugler på den måde.
Min tante skulle hente mig på Asmara og efter mange
timers venten på skibet, var der klar bane til aktionen
kunne begynde. Bussen med toldelever var jo kørt for
over en time siden, så nu var det med at få losset
bilen med elefant og musikken først, sprut og tobak
måtte vente til efter solnedgang. Vi havde lige kørt
150 meter af pier 3 i Århus havn, da en sort bil med to
mørkklædte herre stak en slikkepind ud af vinduet, med
4 forhadte bogstaver STOP og pokker tà det,
de møjunger til toldelever, var ikke i Ålborg, næ de
var nu agenter på forskellige pakhustage med kikkerter,
de stod i civilt tøj oppe ved pølsevognen, de var alle
steder, det var virkelig ledt gjort mod os uskyldige
søfolk, der havde været væk fra fædrelandet så lang
tid og virkelig have præsenteret Dannebrog med ære ude
i den store verden, nu skulle vi også straffes for lidt
hygge til en velfortjent ferie. Bøden for hornmusik og
trædyret var ca. 1500- kr.
Sprut og tobak kom i land senere i en vadsæk uden
yderligere unødvendige driftsudgifter til statskassen.
M/S Asmara blev bygget i 1961 og sejlede ud på sin
Jomfrurejsen fra København til Philippinerne i oktober
1961. De næste 17 år sejler hun på ØKs
linienet. Asmara havde 37 rejser på Østen ruten. Senere
indsattes skibet på ruten mellem Middelhavet og
Østen, blev solgt i 1978 til Monrovia og ophugget 1984
efter at have været oplagt i flere år.
Flemming
Sørensen / Pernille Pedersen.
Vi
påmønstrede Sumbawa i frihavnen, juni 1967.
.
Venus
Room 68. Sumbawa ........ 3 raske gutter, koksmat,
dæksdr. og undertegnede på Mosquitobar
.
Danske
søfolk udvikler mellemfolkelig samhørighed på
Mosquitobar
Vi
skulle til Finland og Sverige, og senere Østen.
Jeg var dæksdreng, blandt de nye søfolk kom der en
matros om bord, han mønstrede kun i en kedeldragt og en
plastikpose, og havde kun dette tøj, han havde ikke
pløk i munden, så han blev kaldt for perletand, men han
var nu meget flink.
Da vi kom til Singapore, gik han i land iført sin
kedeldragt, men kom tilbage til skibet i flot jakkesæt.
Senere kom regningen fra agenten, han havde sagt at han
var skipper på Sumbawa, det blev skipper Bogø Larsen
tosset over, og det blev da også trukket fra
hans hyre.
Carsten
Klug (guffie).
"Hej
din snesejlende sømand
Det er
mange dejlige gensyn og minder, som din hjemmeside
vækker. Tusind tak for de tilsendte billeder af
Falstria. Det er jo til at blive helt rørt
over dette gensyn. Jeg føler at jeg
kan huske hvert sekund, da jeg sejlede med Falstria
under The Golden Gate broen, selvom den bro, som vi
ser på billedet, vistnok kun er Bay Bridge lige i
nærheden (og som stadigvæk skulle ligge
i nærheden af Alcatraz Island - fangeøen) og
begge ved San Francisco. Jeg har altså både sejlet
under og kørt over broen. Jeg var ikke så
gammel, men min nuværende ret store
grammofonpladesamling blev lige præcis grundlagt takket
være dette besøg, som jeg aflagde i verdens
største grammofonplade forretning, hvis
navn er World Records. Tænk at der var musik på
plader i mange etager. Hver eneste af de
omkring 30 LP'er jeg slæbte med hjem dengang, kan
jeg stadigvæk finde frem og sige at dén og dén
købte jeg ved den lejlighed.
Jeg viste i går filmen "Simba Turbo" til en
ven, som er meget inde i teknik og uhyre
motorinteresseret. Han var meget begejstret og sagde, at
hvis bilmotorer var konstrueret efter de samme principper
som skibsmotorerne dengang, så ville vi køre mere end
50 km pr. liter. Når det ikke er tilfældet i dag, så
skyldes det, at benzinselskaberne har haft
stort held med at opkøbe patenter og
virksomheder over hele verden. Kun på marine-diesel
området har de ikke kunnet gøre det..... Interessant
hvis man kunne dokumentere dette forhold, skulle jeg
mene!
Jeg husker endnu en af kompagniets sidste
rigtige stewardesser, som sejlede på sin
allersidste tur. Tænk at hun var oppe i
70'erne. Men det skyldtes vist noget med et
ældgammelt kammeratskab med kaptajnen. Ellers var det
ikke gået. Hun passede kahytterne for kaptajnen, chiefen
og overstyrmanden og anrettede maden i sit eget lille
pantry højt oppe. Al mad hertil ankom via madelevator
fra kabyssen. At starte dagen med at få et stykke ristet
franskbrød og kaffe om morgenen hos hende var altid
utrolig hyggeligt. Jeg husker en mærkværdig særhed hun
havde. Hun købte nemlig ALTID et bjerg
af amerikansk toiletpapir med hjem, fordi det
var ekstremt parfumeret ud over alle grænser. Hun var
berømt for dette blandt sine venner, at når
man besøgte den lille hemmelighed, så var
der altid parfumeret toiletpapir. Men det var
gennem årene blevet hendes lille stykke "frie
Amerika" i hendes eget hjem. Da vi kom til
København hjalp jeg hende således hjem med
bagagen inklusive bjerget af wc-papir. Jeg fik
som tak hendes gamle Revox båndoptager med
optagelser med bl.a. Jim Reeves, som jeg faktisk stadig
har og nu og da kan finde på at lytte til. Så tænker
jeg altid på den gamle søde dame, som står så
levende for mig. Da jeg et par år efter denne tur
med Falstria befandt mig mere permanent i Holbergsgade 2,
dvs. i perioden 1974-1977 var
det fremdeles standard at underskrive alle breve fra
hovedkontoret med ordene: Med Højagtelse eller
Yours faithfully
Venligst
Peter Oldenburg.
Hej Willy !
En af mine gode venner, ønskede at få bygget en model af Basra, som
han han havde sejlet med i 1969. En anden god ven Georg Devantier, påtog
sig opgaven som værft og modelbygger, og i går blev modellen overbragt
til den lykkelige ejer, efter to års byggearbejde.
Undervejs havde jeg stået bi med billedmateriale af skibet, så det kunne
blive så korrekt som muligt.
Uden adgang og kendskab til Snesejlerens hjemmeside, var resultatet
aldrig blevet så godt. Især filmen om Basra har været til uvurderlig
hjælp.
Hermed fremsendes som tak, nogle fotos jeg tog af skibet, inden det
kom ud på sin "jomfrurejse" til samlerens hellige haller.
Du er meget velkommen til at bruge disse fotos på din side, hvis de
findes relevante. Og tusind tak til alle dem som uden at vide det, har
bidraget med fotos af skibet.
Mange hilsner Simon Bang.
Tak til Simon og
TILLYKKE til ejeren ! Gid det
var mig !!!
Også TAK til
modelbygger
Georg Devantier
Hej Willy.
Samoa Japan 76.
Her kommer lidt billeder, fra Samoas
sidste tid i ØK regi. Der er ikke megen historie jeg kan fortælle.
Mønstrede som rest. dreng marts 76 i Jedda, hvor det dengang havde
ligget på reden i ca. 3 mdr. sammen med ca. 250 andre skibe.
Bo og Niels,
rest. drenge
Sprutten
var lukket og det var en lidt trist tid, og flere tog hjem igen.
Kokken Kalle.
Kalle Kok klar til
hjemrejse.
Efter ca. 3 mdr. kom vi endelig ind,
og endnu vigtigere, videre :-) derefter var hele turen en lang fest,
det var som om, at de måneder i Jeddah med ikke meget andet en æblejuice
skulle hævnes, og alle festede igennem sammen med alle.
Fest på poopen.
letmatros Hans, matros Mogens, matros Jan og "Jumbo" med ryggen til.
På den måde blev
det en tur som ikke lignede andre jeg har været af sted på. Vi sejlede
via Sudan og Djibutti direkte til Nagoya og op langs Japan, derefter
retur til Singapore, Hongkong og så tilbage til Japan igen. Livet om
bord var stadig præget af, at alle gerne ville feste, og vi morede os
100 % hele tiden. Turen vil jeg aldrig glemme, ej heller de mennesker
jeg var sammen med, det havde en radikal ændring på mit liv.
Datidens luksuspool.
Efter anden gang i Japan, gik den
tilbage til Hongkong igen, hvor jeg afmønstrede sammen med de andre
drenge. det var blevet "kinesertid", og vi blev skiftet ud med dem. Så
vidt jeg ved, var Samoa på den tid, ØK´s ældste stykgodsskib.
Sønderborg
søfartsskole 77.
Et enkelt lidt sjovt billede fra
Sønderborg Søfartsskole 1977, årgangens bedste roerhold, med
undertegnede i den røde hue ved siden af pligtåren. Lige bag mig en
kokkeelev :-) læg mærke til hans åre i forhold til resten. Vi var
suverænt de bedste under ledelse af styrmand Dannesbo.
Bo Laursen.
Se
også de andre sider !!!
|