"KOMPAGNIET"


Om livet i ØK -
EAC skibe.

Side 2
Hej !
Jeg så i Navigatør at der var oprettet en
hjemmeside for gamle ØK-folk, det synes jeg var en
rigtig god ide, for det var fandens sjovt at sejle i ØK.
Jeg startede i Bogota i 1964 som dæksdreng, to rejser,
hvor vi lå i Bangkok i 14 dage, det var et eventyr uden
lige for en dreng på 16 år. Derefter i Andorra som
ungmand, senere i Azuma som letmatros og i Boribana som
matros.
I 1969 startede jeg på navigationsskolen i Svendborg, og
i juni 1971 tog jeg skibsførereksamen.Den 15. juli 1971
mønstrede jeg som 2. styrmand på det gode skib
Sargodha.
Vi sejlede fra Frihavnen ved middagstid mod Gøteborg, og
kort tid efter afsejlingen fik vi at vide at Poona var
sprunget i luften i Gøteborg. Senere samme dag da vi
ankom til Gøteborg så vi de sørgelig rester af Poona,
som stadig lå og røg, det var en mærkelig oplevelse
den første dag som "rigtig" styrmand.
Dengang var kaptajnerne "rigtige kaptajner af guds
nåde", men samtidig også nogle værre originaler.
I Sargodha skulle vi til at tage lods ved Glasgow, og jeg
skulle som yngste styrmand tage imod lodsen. Jeg kom op
på broen for at melde at jeg var klar til at tage imod
lodsen. Jeg var iklædt min helt nye uniform med kasket,
med meget skarpe pressefolder lige indkøbt ved
Faxe-Pedersen, på fødderne havde jeg et par skinnende
nye sorte træsko, som jeg havde set at styrmændene
brugte på Storebæltsoverfarten. Og i grunden syntes jeg
selv, at jeg var ret pæn og nobel at se på.
Kaptajnen som hed Paulsen, også kaldt
"fine-Paulsen", var iklædt en japansk
silkekimono med diverse broderier, på fødderen havde
han et par japanske trætøfler med høje klodser under.
Om halsen havde han et såkaldt bøssetørklæde, og i
hånden havde han et ca. 20 cm langt cigaretrør med
tilhørende cigaret, selvfølgelig. Da jeg kom hen til
ham for at melde at jeg var klar til at modtage lodsen,
mønstrede han mig fra oven og nedefter, hvorefter han
udbrød: "Styrmarnd, hvordaarn faarnden, er det
De seer uud, ved De ikke at maan i Komparniet ikke karn
gå i roesko". jeg blev helt paf og vidste ikke
helt hvad jeg skulle sige, men rent instinktivt begyndte
min pegefinger på min højre hånd at rejse sig for at
pege på kaptajn Paulsen's noget eksotiske påklædning.
Dennne bevægelse bemærkede han ganske straks, hverefter
han udbrød, " De skal farnneme ikke pege på
mig, haar De ikke hørt om the captains privilegees",
hvorefter jeg uden yderligere bemærkninger gik ned på
kammeret for at skifte til almindelige sko, træskoene
smed jeg vist nok ud over siden. I Glasgow blev han så
afløst, og skibets faste skipper kom om bord.
Jeg har haft rigtig mange andre sjove oplevelser i ØK,
som jeg kun kan beklage at det ikke eksisterer mere som
rederi. Idag sejler jeg stadig som styrmand, men i noget
helt andet og knap så eksotisk, nemlig i Mols-Liniens
kombifærger mellem Århus og Kalundborg, ja sådan kan
det jo gå tilbage for enhver.
Med venlig hilsen/Best regards Alex B. Olesen.
BASRA
BANGKOK
Fra gammel gammel
snesejler.
Hej willy den nye side er
rigtig god og dem som bor i jomtien har faaet siden op i
favorites, Willy du må kende Kurt... han har en
restaurant i Jomtien i har vist været sammen på Malacca
fra 1963 og frem, han kender da dit kontra fej, iøvrigt
er han fra silkeborg, men bor i pandrup om sommeren og er
i thailand om vinteren, vi har lige været sammen med dem
i Jomtien Patthaya.
Jeg har lige fundet en bog hos nogle venner som er op i
årene, forfatter Hakon Mielche titel: "KURS MOD
SIAM". Der er en interessant forside og nogle
rigtige gode billeder inside. Hvis du ikke kan skaffe den
sender jeg den gerne op til dig.
GLÆDELIG JUL OG ET GODT
NYTÅR OG TAK FORDI DU ORKER MED SAADAN EN HJEMMESIDE MINDERNE
VÆLTER FREM, DET ER BARE RIGTIG GODT. MVH
Arne Justesen.

Kambodia65.
Gangvej hejses op
Matros
syer sejldug
Hej Willy.
Jeg har set din flotte hjemmeside og kommentarer
fra gamle skibskammerater. Kan anbefale EAC-Club og
eventuelt medlemsskab af klubben. Vi er mange som har
meget fornøjelse af at mødes der nogle gange om året.
Med højagtelse (som det hed i ØK i gamle dage) Fhv. kaptajn Kurt Kaysen.
MALACCA
I SYDNEY
SINALOA
I JAPAN 63
SINALOA
I JAPAN 63
SUMBAWA
Hej Gruffo hin Grumme!
Jeg har
med stor interesse læst din hjemmeside om snesejlerne.
Minderne vældede frem, mange af de omtalte personer
kendte jeg, for jeg er selv en af slagsen, idet jeg kom
fra Mærsk og sejlede i ØK fra 1966 til 1985 som
telegrafist. Jeg begyndte på Poona og sluttede med
Paranagua. Indimellem havde jeg 16 forskellige ØK-skibe,
derefter 12 år på havundersøgelsesskibet Dana og
skoleskibet Danmark - samt en række af de helt store
russiske skoleskibe.
I dag sejler jeg i min fritid med skonnerten Martha -
når den ellers sejler. Ellers har jeg slået mig ned som
maritim forfatter. Jeg kan bl.a. anbefale min bog
"40 år til søs - fortalt i ord og billeder",
som jeg udgav i 2002. Heri fortæller jeg om mine
oplevelser på over 30 vidt forskellige skibe og om mine
20 år i ØK. Bogen er illustreret med over 600
farvefotos.
Jeg har i hundredvis af ØK-billeder, da jeg flittigt har
fotograferet siden jeg blev konfirmeret og skrevet dagbog
hver dag siden mit 13. år. Jeg har skrevet bøgerne
"Martha - en skonnert gennem 100 år",
"Dansk fiskeri - redningsskibene og
fiskerikontrollen" og om få dage udkommer min
nyeste bog: "De danske isbrydere". Bogen var
påbegyndt af min gode ven og kollega Knud Fischer, men
da han døde tidligere på året, blev jeg bedt om at
færdiggøre bogen.
Jeg er næsten færdig med en bog af en helt anden
karakter: "I orgeltonernes verden" om
kirkeorglets historie fra år 246 før Kristi fødsel og
til vore dage. Den udkommer til næste sommer, men det
taler vi ikke så meget om, for jeg er jo sømand,
snesejler af Guds nåde og var jo også stamgæst på
"Mosquito Bar", "Venus Room" - og
havde min faste gang i "Pisrenden".
Jeg har desværre ikke fotos fra "Mosquito Bar"
og "Venus Room", men i min bog 40 år til søs
er der fotos fra "Club nr. 1" i Yokohama, som
også var meget besøgt af ØK-folk. Du er velkommen til
at benytte mine billeder fra bogen. Når jeg får tid til
overs og falder over nogle interessante billeder, skal
jeg nok tænke på dig.
Det var en fhv. ØK-telegrafist, Mogens Toft, som satte
mig på sporet af din hjemmeside. Han endte i ØKs
personaleinspektion og er nu ansat i Søfartsstyrelsen.
Vi er også mange fra dengang, som er medlem af
ØK-klubben og modtager bladet ØK-Nyt. Der igennem
hører jeg ofte om gamle bekendte fra ØK-tiden. Klubben
står for mange fine arrangementer, men desværre på
"Djævleøen", så vi Jyllændere
føler os lidt afskåret fra at deltage. Lidt en skam -
for der er så mange, jeg gerne ville have hilst på
igen.
Fortsat
held og lykke med hjemmesiden. Lad os håbe på
yderligere fremgang. Med højagtelse Thorkild Sandbeck.
forfatter til: BOG OM
40 ÅR TIL SØS (20 ÅR I ØK) 600 FARVEFOTOS.
DE
NÆSTE 7 BILLEDER ER FRA BOGEN (med tilladelse)
MALERGÆNG
I HONGKONG "FIKSER" JUTLANDIA
FALSTRIA
I SØGANG
FALSTRIA
I SØGANG
SUEZ
77 KANONSTILLING
SUEZ
77 UDBOMBEDE BOLIGER
SUEZ
77 BOMBERAMT HOSPITAL
Panama
i Suez kanalen 65
GRUNDSTØDNING
?...NEJ SUEZKANAL (vigekanal) SET FRA SIDEN
Suezkanalen
Meonia
59 Suezkanalen
Suezkanalen
64
Suezkanalen
64
Suezkanalen
64
Hej Willy.
Jeg syntes du har lavet en
rigtig flot side her, tillykke med den, det er noget
siden jeg fandt den ved et tilfælde. Jeg sad og kikkede
i nogle gamle postkort og fotografier hvor jeg faldt over
et af MS. Pretoria. Jeg havde ikke et billede selv, men
min nu afdøde mormor havde åbenbart gemt alle de kort
som jeg gennem tiderne har sendt til hende. Det satte så
gang i nostalgien, jeg tænker tit på de stakler der
sejler i dag, de kommer jo aldrig i land. Godt man stod
ud, før containerne tog over, vi har da oplevet noget i
det fremmede. Vi lå jo inde i længere tid ad gangen.
Jeg stoppede ikke her med at sejle men næsten. Jeg
mønstrede i København på B & W´s værft i
tørdoggen d. 05. 02. 1966 og skulle med på en tur til
St. Thomas, St.Croix og gennem Panamakanalen, jo tak lige
fyldt 16 år før jul, om jeg var stolt? Ja mon ikke. Jeg
skulle bestride den laveste rang man kunne få i ØK, til
en hyre af stort, 600, 00 kr. om måneden men pyt, det
var jo 50,00 kr. mere end jeg fik i min sidste båd, en
coaster hvor jeg var i næsten ¾ år på eouropafart. Et
godt sted at lære viste det sig, jeg kunne da se da jeg
kom om bord i Pretoria, at jeg kunne meget mere end deres
jungmand, jeg kunne både stå til rors, splejse både
tov og wire, passe maskinen om natten og køre spil også
med prevender.Vi kom i vandet efter et par dage, vi var
fire drenge som skulle gøre bakstørn, til de andre
mønstrede kom.
Derefter gik det så via Århus og Hull til Caribien og
op af vestkysten op til Vancouver og vende. Vi havde, jeg
ved ikke hvor mange, Jaguar biler med og der var flest
E-typer med, og så Whisky, Beefeater, Gin Gordon og alt
det gode.
Man får jo en lære for livet i ØK, noget jeg siden har
erfaret. Vi havde en dygtig og god bager om bord, han
lavede ikke ret meget, (troede jeg) jeg så jo ikke hvad
han lavede før halv seks morgen. Da jeg kom hjem skulle
jeg bare i lære som bager, men da fik jeg lært noget
andet, nu vågnede jeg. Jeg kom desværre ikke ud at
sejle som bager.
Jeg begyndte at køre lastbil, og da jeg så var 21 at
køre eksport og det gik der 24 år med. Nu tror jeg ikke
jeg skal ud at sejle og hvad vil man i dag med en bager
om bord?
Jeg er ikke god til at huske navne, men findes de,
kan jeg huske kokken og de andre messedrenge, den ene
(lange) fra Nakskov han hed Benny, og var ud af en
stor børneflok, hans far var også i ØK, nemlig på
værftet i Nakskov, så var der en jeg boede sammen med,
han kom fra Blågårdsgade i KBH, hans navn er
Bob og der
udover var der en der hed Bruno. Kokkens navn er ret
let at genkende nemlig Hasse Sylvander om jeg har
stavet rigtig ved jeg ikke.
Jeg vil gerne tale med alle, der har sejlet sammen med
mig, og netop på denne tur havde vi noget med, der er
nemt at huske, en meget stor skibsskrue i messing
liggende på agterdækket, hvor vi fik den ombord husker
jeg ikke, men den skulle med til Liverpool.
Med venlig hilsen Jørn Rex Sørensen.
POONA
66 AUSTRALIEN
Hej Willy.
Lidt om mig selv. Startede
med Pretoria til USA's vestkyst 5. december 1963 som
dæksdreng. Sidste tur var med Meonia som Overstyrmand
afmønstrede 29. oktober 1979. Nu lods i
Farvandslodseriet Skagen. Jeg har fulgt din side fra
begyndelsen, men nu er der rigtigt kommet gang i den
efter omtalen i bladet Navigatør. Jeg har ca. 200 dias
og lidt papirbilleder fra min tid i ØK.
Med venlig hilsen Søren Tuxen.
Maskinass.
- Kapt. "China" - styrm. Tuxen - Maskinass. -
2. Mester. "Samoa"
Ansættelse i ØK
'Pasa(fuckin')dena' var mit første skib efter
sømandsskolen i Frederikshavn. Indskuddet i navnet var
et udslag af overmåde smartness og en sikker brug af det
første slangord, vi hvalpe lærte på den første rejse
til 'Guds ejet land'. Skibet fejlede ellers ikke noget.
Jeg har flere gange siden filosoferet over hvorfor jeg
søgte min første hyre i ØK og tillige ansættelse som
elev. På sømandsskolen skortede det ikke på advarsler
om miljøet i ØK. Mange havde noget at fortælle om
nedladende behandling af underordnede medarbejdere.
Jeg oplevede det for fuldstyrke i mit første møde med
Kompagniet. Vi var nok ikke så godt vandt dengang. Vi
fandt os i meget på grund af den arbejdsløshed, der
stadig var i Danmark i slutningen af 50'erne.
Her er en beskrivelse af en 16 årig knægts oplevelser
dengang:
På sømandsskolen lærte vi at skrive en rigtig
ansøgning. Med blæk vel at mærke. Ikke noget med
skrivemaskine, næ håndskrevet. Jeg ved ikke, om der
dengang var flere grafologer end nu, men den skulle være
håndskrevet! Den blev sendt en måned inden
skoleafslutningen den 15. dec. 58. Der kom svar kort tid
inden jeg kom hjem til Svendborg. Jeg skulle stille på
skibsinspektionen i Frihavnen med mit eksamensbevis. Den
30 dec. 58, men ikke noget klokkeslæt. Hva nu? Turde jeg
ringe og spørge? Mine forældre sagde nej, så det
gjorde jeg ikke.
Jeg
rejste dagen inden til København. Dengang en rejse på
5-6 timer. Jeg havde fundet et billigt værelse inde i
byen. Om morgenen tog jeg en taxa ud til frihavnen. Jeg
besteg den brede trappe op til 1. salen, hvor
skibsindspektionen lå og gik hen til skranken,
præsenterede mig og afleverede mit eksamensbevis til en
person, som jeg senere fik at vide hed A C Nielsen
(styrmand Nielsen). Klokken var vel 8 eller halv 9.
Nielsen sagde intet andet end: "Sæt Dem over på
bænken ved væggen"!
Der sad jeg indtil kl. 11. Ikke fordi jeg kedede mig.
Folk kom og gik, der blev snakket i telefon og hen over
skranken. Der hang også et stort kort over hele verden.
Alle ØKs skibe var sat på det, små skibsformede
træklodser med navneskilte.
Pludselig vinkede Nielsen mig hen til skranken og
meddelte mig, at jeg kunne tage hjem, og at jeg ville
høre nærmere.
Jeg tænkte, nå så må jeg være ansat.
Ikke noget med: Velkommen i Kompagniet eller Vi er glad
for osv. Heller ikke noget om mine rejseudgifter fra
Svendborg til Kbh. Dem måtte jeg selv betale. Husk lige,
at jeg endnu ikke havde tjent en eneste øre, alt var for
lånte penge.
Pludselig dukkede en lille mand op ved siden af Nielsen.
Han sagde: "Goddag, hvad sprog taler De?"
Jeg tænkte: Hvad he..... skal jeg svare, så jeg valgte
at sige: engelsk og tysk.
Nå sagde han, jeg troede De talte fynsk, Ha-ha,
hvorefter han gik.
Jeg fandt senere ud af, at det var skibsinspektør
Heindorn.
Jeg talte dengang fynsk, sikkert meget fynsk, men ved
gud, hvor jeg følte mig til grin den dag.
Inden hjemrejse skulle jeg på ØK's forhyringskontor i
Lille Strandstræde og have 'et stempel' og til ØK's
'hoflæge' Rygaard (Bredgade) og vaccineres. Af
vaccinationskortet kan jeg se, at det var den 30. dec.
1958.
Om jeg var glad? Ja, det var jeg, jeg havde fået
arbejde, og det var svært dengang - meget svært. Men
det var ansættelse efter ØK style.
Aspirantkammer
"Panama" 65.
Mellemtid.
Jeg fejrede Nytår sammen med en god ven, elev på
sømandsskolen, Kell (jeg har mistet både efternavn og
kontakten med ham, desværre). Men et minde fra den aften
har jeg da. 'I løftet stemning' tændte jeg et 10 øres
kanonslag (de var store dengang), og fik det ikke smidt
hurtigt nok. Bang: en hånd der gjorde ondt og en
høreskade på venstre øre.
Hjem til Svendborg og vente på besked. Først i januar
kom brevet i den blå kuvert. De skal mønstre ombord i
M/S "Pasadena" den 22. jan 59 under skibets
ophold i Hamborg. Vi beder Dem anerkende modtagelsen af
denne meddelelse ved at telefonere til Ryvang 9500, lokal
22. Det var styrmand Nielsen, der fortalte mig, at jeg
skulle rejse sammen med styrmandselev Jens Otto
Bruun-Madsen i tog fra KBH til Hamborg. Fint, så havde
jeg en, der kendte til det hele. Fint fint!
Igang med at pakke kuffert og køjesæk og ellers gøre
klar til turen til USAs vestkyst.
Rejsen
til Hamborg.
Den 21. jan 59 tog jeg 'bumleren' fra Svendborg til
Nyborg. Færgen over Storebælt. Tog videre til
København.
Jens og jeg mødtes på Hovedbanen og fandt pladser i en
togvogn med sovesæder. Dem beholdte vi helt til Hamborg.
Østersøen blev krydset med "Theodor Heuss"
fra Gedser til Grossenbrode. Vi spiste aftensmad om bord.
Hvor var det dejligt at rejse sammen med Jens, han var
matros/elev og vidste lige hvordan opgaverne skulle
løses. Hvad man kunne og hvad man skulle lade være med.
Vi snakkede meget, og jeg lærte om ØKsystemet.
Vi kom ned til kajen i Hamborg inden "Pasadena"
var fortøjet, så vi satte vores pakkenilliker ind på
et kontor og gik rundt og besigtigede alt det gods vi
skulle have om bord. Der var meget lige fra biler til
tørmælk.
Aspirantkammer
"Panama"65.
Om bord på
"Pasadena".
Da gangvejen var sat, gik vi om bord og fandt vores
kammer. Som standard på P-bådene lå det på
hoveddækket, på forkanten af midtskibsbygningen i
styrbordsside. Derefter op til kaptajnen og 'meldte os'.
Et kort 'Velkommen om bord', gå ned og pak ud, aflever
jeres søfartsbøger og pas til telegrafisten og meld jer
hos 1. styrmanden. Det gjorde vi!
1. styrmanden satte Jens og mig til at spise, når vi var
færdig med udpakningen. Derefter kunne Jens gå på
dækket og jeg kunne gå igang med rengøring af
kammeret. Godt at have Jens med, jeg anede ikke, hvor jeg
skulle begynde og slutte. Han hjalp med at finde
kabyssen, skaffe- og rengøringsgrej.
Kammeret var dejlig stort, især når vi kun skulle være
2 mand. På forparten i styrbords side var der en
dobbeltkøje med skuffer under og i bagbords side en
enkelt køje med 3 store skuffer under. I midten et bord
og en stol. Bagud stb. en dør ind til vores spiserum og
derefter 3 skabe. De var måske i bb. side, jeg kan ikke
huske det. -Hvis én kan det, så giv mig en mail, så
jeg kan rette det.- Indretningen var ikke som på
"Panama" billederne på snesejler.dk.
Spiserummet lå ud imod den udvendige gang, og var
indrettet med et bord og 4 stole. Lige agten for
spiserummet lå vores badeværelse med adgang fra den
samme gang vi kom ind på kammeret fra. Imellem kamret og
baderummet var et arbejdstøjsskab. Alt ialt flotte
forhold, det 'kunne der absolut ikke klages over'. Vi
spiste og jeg skiftede til arbejdstøj og gik igang med
at gøre rent. Der trængte meget, det må have været
brugt som reservekammer.
"Pasadena" var ikke særlig gammel på det
tidspunkt, men én ting husker jeg, vi var generet af
kakelakker på hele rejsen. Jeg havde en speciel god ven,
som holdt til et eller andet sted under min køje. Jeg
havde valgt den underste køje om stb. Nå nye skibe kan
også have kakelakker, og jeg fandt senere ud af hvordan
man anvender en flitsprøjte.
Næste morgen blev vi purret ud kl. 05.30. Ud og børste
tænder og en hurtig kop kaffe. Kl 06.00 op til 1.
styrmand for at få arbejde. Jeg skulle gå hele dagen 'i
rumpen på Jens'. Det var spændende. Min første dag om
bord. Rengøring på broen, stille kaptajnen sov. Ellers
ud på dækket og ned i lasterne. Jens var super, han var
rutineret, og jeg var ny. Jeg skulle gøre klar til
morgenmad til klokken 08. 2 spejlæg med 2 stk bacon,
fransk- og rugbrød, smør, ost og marmelade. Hjemmefra
var jeg vandt til at drikke mælk og komme mælk i
kaffen, så jeg spurgte efter det i kabyssen. De gav mig
en dåse med mælk. Nå ja, det var vel OK! Da vi gik i
gang med at spise, hældte jeg i kaffen og noget i et
glas. Føj for s..., jeg drak ikke kondenseret mælk
mere, men den smagte nu fint i kaffen! Der var endnu
nogle år til det tidspunkt, hvor 'jernkoen' leverede
mælk ombord i ØK skibe.
Aspirantkammer
"Panama"65.
Afsejling til Newport.
Vi skulle have været sejlet kl 16, men det blev 18.30
fredag den 23. jan inden vi kom afsted. Lodsen kom om
bord og der blev varskoet klar 'for og agter'. Jeg skulle
på broen sammen med rorgængeren. Jens hjalp med at
gøre klar deroppe, og han gik på bakken sammen med 1.
styrmanden. I januar er det mørkt på det tidspunkt, så
efter at trosserne var gået stod jeg ved
maskintelegrafen og foretog mig ikke andet end at glo på
alt det, der gled forbi uden for vinduerne.
Jeg var sat på 3. styrmandsvagten fra 18.30 til 24.00,
så jeg skulle blive på broen. Sikken en aften, skibe
masser af skibe, slæbebåde, lægter og pramme, kraner
og pakhuse. Det tog dog en ende og vi skiftede til
flodlodsen, der igen blev skiftet ude ved Brunsbüttel.
Jeg kan ikke huske om jeg deltog i det skifte, men jeg
kan huske, at jeg for første gang i mit liv var ved at
blive søsyg. I dagene forinden havde det blæst fra NV i
Nordsøen, og dønningerne stod ind i Elbmundingen.
Måske fornemmede kaptajnen, at der var noget galt, eller
også gik jeg bare i vejen deroppe på broen. Han sendte
mig tilkøjs inden midnat, og det var jeg glad for, nej
hvor var jeg også træt. Hvor end du befinder dig idag:
Tak for det kaptajn Rickard Sørensen! Jeg slap for
at vise min søsyge!
Kaptajnen var ikke nogen 'årsunge', idag kan jeg ikke
sætte alder på ham, så jeg nøjes med dette ord. Han
var en meget omgængelig person, der altid havde et nik
parat til en hvalp som mig på 16 somre. Det mest
karakteristiske ved ham var, at han aldrig brugte flere
ord end nødvendigt. Hans navn i Kompagniet var: Den
tavse dansker. Alle omtalte ham sådan, og alle
vidste, hvem det var. Aldrig skældud eller bandeord,
altid venlig, sådan husker jeg ham! Når han gik rundt
og ledte efter træ på dækket til sit tidsfordriv,
snedkerering i hans hus imellem hans beboelse og
skorstenen, så fik man også et godda' eller godt
vejr. Den rejse havde jeg en god kaptajn!
Rejsen over Nordsøen gik godt, også den Engelske Kanal
var os venligt stemt. En lille detalje er der dog gemt i
hukommelsen. På et tidspunkt var jeg oppe under bakken
efter et eller andet. Skibet 'satte ret meget i søen',
og jeg kunne mærke, at når skibet gik ned i søen, så
'fik jeg en følelse af mindre vægt'. Modsat
selvfølgelig når skibet løftede sig over den næste
bølge, gav det en fornemmelse af mere vægt. Mærkelige
detaljer, der bliver hængende.
Newport
Mon, Wales.
Vi rundede Land's end søndag aften den 25. jan og satte
kursen op i Bristol Kanalen. Vi skulle til Newport Wales.
En ikke særlig stor havn på sydkysten
af Wales. Vi skulle op ad River Usk og ind i
en dock. Igen en ny oplevelse, et stort skib ind igennem
en smal indsejling til et havnebassin, luk porten bag
skibet og fortøj det langs en kaj. Nu kan tidevandet
udenfor opføresig som det har lyst, skibet ligger stille
og roligt ved kajen.
Vi skulle laste mange ting blandt andet biler til Los
Angeles og San Francisco. Rover 90 og 105. Jeg husker,
hvor nussede havnearbejderne var. Ikke noget med
arbejdstøj, næ de arbejdede i det tøj de kom og gik
hjem i. Gamle slidte jakkesæt, de fleste havde også
vest på under jakken. Naturligvis havde de slips om
halsen, med en lille fedtet knude, som ikke havde været
løsnet de sidste mange år. Lugemanden ved luge 2 var
helt speciel. En lille fyr på et halvt hundrede år,
naturligvis i ovennævnte dres, der ud over de
sædvanlige 'fagter' til spilmanden også råbte, og jeg
skriver råbte så højt, at hans kone derhjemme må have
kunnet høre ham, sine ordrer som suplement. Jeg tænkte,
han må have været sergent i den engelske hær med den
stemme. Jeg fik ikke spurgt ham, om min tanke kunne være
rigtig.
I løbet af nogle timer blev folkene nede i lugerne mere
og mere støjende. 1.styrmanden må også have lagt
mærke til det, for Jens og jeg blev sendt ned til
lockerne (rum på mellemdækkene, der kunne aflåses) for
at holde øje med, hvad der skete. Vi lastede whisky i
lockerne, flasker i trækasser. Kasserne skulle gøre det
sværere at 'snuppe' en flaske til eget forbrug. Men hvor
der er en vilje, er der også en vej, som den berømte
udbryderkonge Carl August Lorentzen, Horsens
Statsfængsel sagde. Man kunne jo komme til at 'tabe' en
kasse, så en/flere flasker gik istykker. Op med kassen
og holde tekrusene under når væsken løb ud af
hjørnet. Jens og jeg kunne kun sende de defekte kasser i
land igen. Nogle af havnearbejderne var så fulde, at de
havde svært ved at kravle op af lasterne. Forsikringen
betalte for branderterne.
Passager
kahyt Basra
Atlanterhavet.
Vi sejlede fra Newport onsdag den 28. feb på den lange
rejse til Charlotte Amalie på De Vestindiske øer.
Overfarten gik stille og roligt uden alt for meget
dårligt vej, selvom vi sejlede storcirkel. 'Den tavse
dansker' mente, at det var en god løsning, selvom det
var vinter på Nordatlanten. Jeg gik søvagt hele vejen
og selvstyreren blev slået fra om aftenen, så jeg kunne
få lov at træne i at styre "Pasadena". Det
var spændende, tænk lille jeg styrede det store skib.
Mange år efter på en rejse til Falklands øerne ombord
på "A. E. S." tænkte jeg på de aftner, da
var det ikke så morsomt længere. Vores selvstyrer var
gået i stykker, og jeg var ene mand på broen i 2 gange
6 timer i 30 døgn.
Nå luften blev varmere og varmere, og vi nærmede os
troperne. Første gang i et anden verdensdel. Naturligvis
havde jeg set film fra andre steder i verden, nu skulle
jeg opleve det selv.
Charlotte
Amalie.
Vi ankom til Sct Thomas fredag den 6. feb om
morgenen kl 6. "Pasadena" var sejlet øst om
øen og så styrbord rundt om pynten ind i bugten, hvor
byen ligger. En vidunderlig morgen med lette regnbyger.
Kajen lå til styrbord, så bagbords anker blev kastet,
kaptajnen ville være sikker på at kunne komme ud igen.
Vanddybten var ikke ret stor langs kajen, jeg har en gang
været på grund der med et ØK skib. Vi fik fortøjet og
folk myldrede ombord. Så mange sorte mennesker havde jeg
ikke set før. På film, men ikke i virkeligheden.
Losningen gik igang og vi blev ikke færdig den dag.
Fint, så blev der en chance for at komme i land om
aftenen. Den blev lystig, sammen med messe- og
kammerdrengene. Op på barene i sidegaderne til
Dronningens gade (Main Street). Det endte for første
gang i mit liv med 'en ordentlig kæp i øret" Pyh,
jeg kom først ombord kl 4.30. Op igen kl 6 og på
arbejde. Jeg var sikkert ikke til ret meget den
formiddag. Inden vi sejle kl 13 lørdag den 7. feb,
nåede vi at laste en masse romtønder på dækket. De
måtte ikke komme ned i lasterne pga brandfare, sagde
styrmændene. En af dem fortalte, at han engang havde set
en træ romtønde gå i stykker. Indvendigt så stavene
ud som pindsvin. Forklaring: Når man skulle
'stjæle'/prøvesmage på indholdet, så brugte man et
tyndt vridbord til at lave hul og en pind til at lukke
med igen. Smart ikke!
La
Guaire.
Vi sejlede for halv kraft ned til La Guaira (lä gui'rä)
i Venezuela. Byen er havn for hovedstaden Caracas. Vi
ankom mandag morgen den 9. feb kl 6, smed anker og
ventede på told og emigration. Endnu en oplevelse: Da
folkene i de fine uniformer gik fra borde efter en times
tid, bar de på kasser med sprut og cigaretter. Det kunne
jeg ikke forstå, havde de beslaglagt noget. Næ' sagde
Jens, det er bestikkelse! Toldere tager imod bestikkelse
så åbenlyst! Så havde jeg lært det. Der var nu ikke
ret meget last ud og ind, det kan næppe have dækket
omkostningerne til tolderne. Vi sejlede igen sent på
eftermiddagen vestover til Curacao, som vi ankom til
næste morgen kl 4.
Jul
"Kina" 66.
Curacao.
Ind igennem kanalen mellem Willemstadt og Emmastadt ind i
indsøen og losse siger og skriver 6 tons gods.
Hovedformålet har sikkert været at bunkre billig olie.
Afsejling kl. 10. Det var et par hektiske dage. 2 år
senere skulle jeg få meget mere med Curacao De
Nederlanse Antillen at gøre, da sejlede jeg mosquitofart
med "Brigit Mærsk".
Det
Karibiske hav.
Igen vestover imod Cristobal/Colon, SØ passaten lige
agterind, så det var en rolig sejlads. Jeg har ingen
notater om ankomst til Panama Kanalen. Det eneste jeg
husker er, at vi kastede anker inden vi fik lods ind til
havnen. Vi havde gods til Panama, så vi fik en nat i
byen. Hvis jeg husker rigtigt, så er det en 'dobbeltby'
med Cristobal i kanalzonen og Colon i Panama staten. Jeg
nåede at komme i land sammen med drengene og fik dyppet
snablen grundigt.
Forholdet
til Sømændenes Forbund.
Her vil jeg afbryde 'turbeskrivelsen' for at fortælle om
et sag, som både Jens og jeg havde problemer med. I 1956
den 13. marts bryder overenskomstforhandlingerne sammen
og strejke begynder den 19. marts. Sømændenes Forbund
var dengang ledet af socialdemokraten From Andersen. Han
var presset af det kommunistiske Søfyrbødernes Forbund.
From Andersen og hans bestyrelse havde fremsat forslag
til en ny overenskomst, der bl.a. indeholdt et krav om at
udelukke styrmandselever/aspiranter fra danske skibe. Han
følte, at de tog arbejdet fra sømændene. Efter min
mening var der LIDT om det. Sømændene strejkede videre
efter at statsminister H C Hansen havde gennemført en
lov indeholdende en ny overenskomst, der ikke nævnte ét
ord om elev problemet. Det endte med at Sømændenes
Forbund efter flere måneders strejke måtte gå i
arbejde igen og betale en kæmpe bod. Mange sømænd var
stadig bitre over 56 strejken i 1959, og Jens og jeg kom
til at mærke det. Sidste gang jeg hørte noget til
'aspirantmodviljen' var i foråret 1961.
Jens og
jeg måtte ikke komme ind i sømændenes aptering agter,
og sømændene ville ikke arbejde sammen med os. Vi blev
altid sat til at arbejde et stykke fra 'de rigtige
sømænd'. Det var ikke fjenskab, nok mere: her til og
ikke længere. Det var nu til at leve med på de gode
skibe, vi kunne snakke med dem. Bådsen gav os også det,
vi skulle bruge fra hans malershop. På
"Pasadena" blev der holdt strengt på
adskillesen de første måneder, men så tøede de op
specielt over for Jens. Måske både på grund af hans
alder, men nok også fordi han skulle hjem på
navigationsskole. Hvem kunne vide, måske kom de til at
sejle sammen med ham i et ØKskib om en tre-fire år.
Mange af dem var jo snesejlere. På "Ayuthia" i
1960 blev 3 elever (jeg var en af dem) sat til at surre
teak logs, der havde revet sig løs, sammen med
dæksbesætningen. Det ville de ikke, og 'satte sig ned'.
Vi blev fjernet og logsene blev suret. Her var
forklaringen nok også den, at den øverste ledelse var
den dårligste, jeg har oplevet til søs!
Jeg holdt mig til drengene, de passede også bedre til
min alder. Vi gik i land sammen på hele turen.
Søren
Qvist.
Jul
"Kina" 66.
Tak for din hjemmeside som vækker alle de gamle
minder.
For mig har det været ekstra værdifuldt, for jeg
havde kun eet kamera med een film med 36 billeder i som jeg prøvede at
få til at dække hele turen fra København til Østen og tilbage igen.
Imidlertid blev mit kamera stjålet i Port Said da
vi var på vej hjem. Et par minutter havde jeg ladet det ligge på
køleskabet i messen.
Så jeg kom hjem uden et eneste personligt billede
fra turen, som jeg mønstrede som dæksdreng i august 66 og afmønstrede
som jungmand i januar 67.
Turen står stadig som en af mit livs største
oplevelser. Jeg blev sendt ud at sejle efter som 14 årig at have slået
igen på en lærer som havde mishandlet mig siden jeg var 9-10 år gammel.
Turen til Østen var en tur til friheden.
På denne side har jeg fundet to billeder af mig
selv. På det første står jeg bag en haj vi fangede i Malakkastrædet mens
vi lå stille under en af vores utallige skylleluftbrande. Til venstre
står koksmathen og til højre bådsmanden og lidt tilbage står en matros
som talte bornholmsk. Jeg har glemt deres navne.
På det andet billede står jeg i hvid
ungtjenerjakke og rækker ud efter et messingkrus som jeg den aften fik i
julegave. Kruset står ved siden af mig lige nu! Når jeg er i tjenerjakke
er det fordi bådsmanden bad mig hjælpe dæks i messen da det nu var
juleaften.
Men som jungmand skulle jeg jo også gå
vagt. Jeg havde 8-12 vagt og skulle på broen på udkig kl. 20.00.
Imidlertid havde bådsmanden foræret dæks og mig en flaske whisky som vi
havde pimpet af under middagen. Så da jeg kom på broen var jeg nærmest
forgiftet af alkohol. Jeg spurgte om jeg kort måtte gå på toilettet, en
uhørt forespørgsmål når man var på udkig. 3. styrmanden var en lille
færing som jeg normalt havde det rigtig hyggeligt med og han sagde ja.
På toilettet faldt jeg i søvn og
vågnede ved 23.00 tiden.
Næste aften foreslog min makker på vagten, at jeg
jo nu kunne stå på udkig i 4 timer i træk som han havde gjort juleaften
for mig.
Det var jo kun rimeligt og jeg tænkte
at det var til at leve med for færingen og vi havde det jo så
venskabeligt. Men da jeg kom op på broen og hjemmevant greb ud efter en
kikkert, for samtidig at begynde at småsnakke med den færøske styrmand
sagde han blot:
"Det der du gjorde i går aftes, jumbo, det bruger
vi ikke på havet. Jeg synes det er bedst du i aften går ud på brovingen
og tænker lidt over tingene.."
Det gjorde jeg så, og det var en
irettesættelse jeg kan mærke helt op til i dag, hvor jeg her 2. juledag
2013 fylder 63.
Klaus Telling.
Haj
fangst Sinaloa 65.
Haj
fangst Sinaloa 65.
Junker
i Hong Kong
Junker
i Hong Kong
Kuliernes
kok Bangkok "Panama" 65.
Sandskuring
(pigegæng) Bangkok 65 "Panama"
Sandskuring
(pigegæng) Bangkok 65 "Panama"
Rustbankning
og maling Panama 65
S-båd
i hårdt vejr.
Bassin "Boma" 77.
"Tuxen
junior sætter selv kursen" Boma 77.
Middagsbredde
"Basra" 73.
Kaffepause
på agterdækket "Basra" 73.
Kaffepause
på agterdækket "Basra" 73.
1.
mester Flemming og "afløser" diskuterer
fremtiden.
Kulier
"Boma" Chittagong 77.
Colombo
66. fremstilling af elefanter i ibenholt.
KOH
SICHANG "RENGØRINGSPIGER"
UDRIGGER
FILIPINERNE
Saigon
66
MESTERMØDE
SOLNEDGANG
Ansøgning
til ØK.
Se
også de andre sider !!!!


|