"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 24
Hej !
Billederne er taget fra mine udmønstringer som "gnist" på Busuanga i
1974 og Andorra 1975 til 1978.
MVH Sven Klink Hjørring
Bådøvelse
.
Andorra i Suezkanalen
Svend maler
EAC-logoet
males.
Med solen agter
Andorras fodboldhold
Andorra
Poul Erik Knudsen
Kæder til tørre
Kager skal der til
Hongkong Bar i Penang med "Bussen" 74.
Mester på "bussen" 74.
Tak til "gnisten" på "Bussen" 74
Jesper Brix har fundet nedenstående billede af "Zhan Dou 14" på
nettet, og spørger om det kan være det forhenværende Pretoria.
Jeg er kommet til denne konklusion: Det
må være Pretoria.
Hej Willy.
Fantastisk hvad du har fået ud af din hjemmeside siden
starten, det er virkeligt et prisværdigt værk.
Så nu må jeg hellere tage mig sammen og berette lidt fra min tid
i Kompagniet, men desværre er jeg altid mønstret af, før alle de
andre er mønstret på, i hvert fald er der ikke mange jeg genkender.
Mit første ØK skib var MALAYA hvor jeg mønstrede som letmatros
den 28 okt. 1962 for en hurtig rejse til Indien med vending i
Colombo og derefter hjem igen, ca. 3 mdr. derefter afmønstring i
København.
Få dage efter mønstring, igen til Helsingør for værftsophold
afmønstring igen, men påmønstring igen i Helsingør og videre til
Finland og tilbage til København hvor næste rejse gik til Indonesien
og til slut afmønstring i København den 23 sep.1963.
Derefter rest tid som letmatros i BLENDA fra DFDS også en snesejler
på Nordsøen fra 18 nov.1963 til 12 marts 1964 så var det slut som
letmatros.
Så var det ØK igen, denne MALACCA som er meget omtalt på dine
sider, jeg mønstrede som matros den 7 april 1964 til en hurtig
Indien rejse på ca. 3 mdr., men ak og ve jeg mønstrede først af igen
den 29 okt.1964, så rejsen blev længere end forventet.
Det startede som en sædvanlig Indien tur med de sædvanlige 14 dage i
Bombay hvor noget af tiden blev brugt på ” Seven Elleven” osv. efter
Bombay 30 dage på reden ud for Colombo derefter 30 dage i Colombo,
der var vi fire mand på jagttur i junglen langt oppe nordpå
(krybskytteri) tror jeg nok, men det var en god tur alligevel.
Fra Colombo gik turen til Madras derefter videre til Calcutta på
reden i 14 dage og derefter 36 dage i Calcutta med forhaling ind og
ud ca. hver dag. Vi lastede kobber erts i alle underlaster, der blev
fyldt op med Jute på reden i Chittagong, fra Chittagong til Rangoon
for lastning af teak på dækket, så tilbage til Colombo, men
undervejs ulmede det i lasten, det var Juten der så småt var begyndt
at gløde, så i Colombo røg Juten i land til tørring/luftning og
samtidig byggede vi ventilafspærring fra lasten til dækket, for
kobber ertsen udviklede farlige dampe og det var noget der rev som
lud og klor i næsen, men så fik vi Juten ombord igen, denne gang som
dækslast på alle lugerne med surring og det hele, så gik atter en
måned i Colombo med alt det bøvl.
Så var det hjemad mod det nordlige igen, men i Biscayen var
orkanen startet da vi kom, og der mistede vi hele dækslasten af
Juten, så den har ikke tjent guld til Kompagniet, til slut
afmønstring i København den 29 okt.1964.
Det blev ØK igen, denne gang en hurtig tur fra København til
Finland og retur med SARGODHA, påmønstring den 28 nov.1964 til 9
dec. 1964. Derefter 5 mdr. med DFDS,s BROAGER på Nordana linien. Så
ØK igen med SIBONGA, 2 rejser til USA Vestkyst, på mønstring den 31
juli 1965 og afmønstring 9 marts 1966.
Så er det slut med Kompagniet, men det var en god tid.
Med venlig hilsen havnechef i Assens Niels G. Hald-Andersen.
Peter Jørgensen har indsendt følgende
billedserie fra 1964.
Malacca i Rangoon
Kulanlæg i Stettin (Szczecin)
Havnemole i Stettin
Stettin
Udsejling fra Stettin
.
Stettin
......................................................... Lulå
.
.
Fest hos drengene/pigerne
............................................... Fyret ved San
Vicente
.
Nytårsfest hos drengene
............................................ Bageren bager
æbleskiver nytårsaften
.
Suez-kanalen
.
.
Hindu tempel i Madras Indien 64.
.
.
Flodbåde på Ganges
.
Hjuldamper på Ganges
........................................ lokal "kostald"
.
Gademotiver fra Calcutta
.
Busstoppested Calcutta
.............................................................
Åben kloak Calcutta
.
Vejen op til Shwedagon Pagoda
.
Tempelplads ved Shwedagon Pagoda
.
Tempelplads og liggende Buddha
.
Fabeldyr på vagt
.
Shwedagon Pagoda
........................................ Maskinrum på Malacca
.
Gibraltar om styrbord
.
Malacca i frihavnen
.
Motiver fra Malacca
.
Motiver fra Malacca
.
Malacca
.............................................. Bon til skibsøl
Orientplads København
.
Regnskab for udleveret grej
.
Legitimationkort til Salpeterfabrik og B&W
.
Shorepass Rangoon og Genova
.
Velkomstfolder til sømandskirken Stettin (Szczecin)
...................................................
Shorepass Madras
Stor TAK til Peter
Jørgensen...
Fra en ven jeg
fandt, via internet søgning.
Nej det havde jeg ikke i
min fantasi forestillet mig, at efter snart 40 år, at
blive ringet op af en medsejler i det gode skib M/S
Malacca. Og sjovt når du siger at tiden blev brugt i
Bombay til at købe tæpper, så kan jeg fortælle dig at
jeg lige har fået mit tæppe tilbage, det har ligget ude
ved min Mor og det kan ikke ses at det snart er 40 år,
min mor er lige flyttet i beskyttet bolig så der var
ikke plads til det, ja så blev det mig der skulle have
det med hjem og min tatovering fra Bombay har jeg endnu
og står tydeligt frem som en minde, men der er jo kommet
lidt flere. Men angående det tæppe så mener jeg at vi
gav ca. 600 kr for det og pengene de kom fra, at der blev
købt små transistor radioer i Aden og så blev der
hældt te på Whisky flasker, som så blev solgt som
Whisky. Jeg kan se at jeg var om bord fra den 09-Juni
1965 til 28-Maj-1966 og skipperen hed Lassen.
MVH
Kim Thøgersen.
KOREA
HONGKONG 66.
Hej Willy!
Jeg har med stor interesse læst din
hjemmeside, og mindes min egen sejltid i ØK som
maskinaspirant og assistent fra sidst i 60'rne til midten
af 70'rne med skibe som Panama, Sinaloa, Azalea, Azuma,
Jutlandia og Selandia. De sidste var jo de dengang nye
containerskibe. Det var en dejlig tid som jeg mindes med
glæde, men desværre er det jo ikke til at finde noget
på nettet i dag af skibe fra den tid eller om ØK fra
nævnte periode.
Tak for en dejlig oplevelse på din side.
Med venlig hilsen Jørgen Olsson
Hej Willy.
Trevlig hemsida. det var kul att läsa din
hemsida,det påminner om dar jag seglade till sjöss.
Många minnen dyker upp när man ser din text och dina
foto. Foton påminner mycket om en själv. Seglade själv
under sextio-talet i 4 år. Gick i maskin som maskinist.
Vilken nostalgi att läsa. Mycket trevligt. Det var tider
de. Det är verkligen en fin sida du har gjort! Ska
återkomma till sidan fler gånger! tack för det !
Ha det bra! André; Johansson.
Hej Willy
Snesejleren, ja den er go´ nok det var jo
hvad de blev kaldt dem fra kompagniet. Fine historier som
man godt kan nikke genkendende til. Jeg har ikke mange
billeder fra dengang, men jeg har flere billeder fra
Busuanga og et enkelt fra sømandsklubben i Klon Toy,
hvor vi sidder ved et bord ved siden af poolen. Det er
fra 1966 og så har jeg flere billeder der er taget fra
poopen på Busuanga ud over en flod, men om det er
Bangkok eller Saigon skal jeg ikke kunne sige, jeg kan
ikke huske det. Jeg har også et større billede af flere
af besætningen, hvor vi sidder med nogle damer på
"Pissekroen" i Manila.
M.v.h. Ib Thomsen
BASRA
FORLADER BANGKOK
Se
også de andre sider !!!
|