"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 25
Hvor er jeg glad for at have "fundet" din hjemmeside om
ØK.
Det er godt nok længe siden, jeg blev forhyret som
kahytsdreng på Falstria i 1957, og det var jo heller ikke længe, jeg
sejlede. Men den korte periode til trods, har det betydet utroligt meget
i mit liv. For det første kom jeg ikke i gang med det studium, jeg havde
planlagt efter skoletiden. Den korte sejltur betød en klar ændring i min
livsopfattelse, så jeg kom på helt andre veje!
Sejlturen med ØK betød en "brat opvågning" for en forkælet knægt. Orden
og disciplin var ikke noget, jeg kendte så meget til, men det kom jeg
til. En bunke oplevelser og bekendtskabet med mine "drengekammerater" er
noget jeg aldrig vil glemme!
Nu er det mange år siden, og de minder, jeg har, er kommet til at betyde
utroligt meget.
På din hjemmeside finder jeg ikke noget fra Falstria -
hvorfor mon ikke? (Det var da et af de "fine" skibe - ikk´?)
Dette bilag tjener som dokumentation - og et
bevis på, at man var nøjsom den gang! - Nåh, ja man måtte jo ikke drikke
som 17 årig, sagde hovmesteren!!!
Gad vide, om
hukommelsen er, som man tror?
Den første del af en beretning fra MS Falstria i
1957.
Inspireret af Willys hjemmeside ”Snesejler”, er
min hukommelse nu sat på prøve.
At jeg ”fandt” Willys side er jeg utrolig glad for,
for tiden som kahytsdreng på MS Falstria står som en af de mest markante
oplevelser i min erindring.
I 1957 – efter realeksamen, ville jeg på seminarium
for at uddanne mig til lærer, for der måtte være noget at gøre, var jeg
overbevist om. Imidlertid kunne jeg vente et år på at komme på
seminarium, et år jeg så ville bruge på at opleve noget (i dag
”sabbatår”, den gang for at tjene nogle penge!)
Den eneste måde at opleve noget på, jeg kunne komme
i tanke om, var at komme ud at sejle, så jeg søgte ind til de rederier,
jeg kunne finde frem til – den gang var der jo ikke internet, så
informationerne var noget vanskeligere at finde frem!
Men…ØK svarede, og i løbet af kort tid modtog jeg
en meddelelse om at stille i Lille Strandstræde på forhyringskontoret
(den adresse kan jeg huske endnu uden at slå efter). Det gjorde jeg så,
for første gang næsten alene uden mine forældre! Tænderne skulle være i
orden, så jeg fik en trukket ud, og så fik jeg besked om at stille i
Frihavnen, forhyret som ”REST DRENG” – gad vide, hvad det var? Jeg mødte
til tiden på et kæmpe stort, hvidt skib og blev modtaget meget kontant!
Så vidt, jeg husker, blev jeg sat i gang med at vaske op umiddelbart
efter!
I dag, hvis man følger de normale personalemæssige
regler (HR-regler), skulle man have været præsenteret for nye
kolleger og orienteret grundigt om kommende arbejdsopgaver…det erindrer
jeg ikke skete, jeg husker at jeg blev sat i arbejde med at vaske op!
Jeg fik dog at vide, at vi skulle til Østen i et
antal måneder, det var vel egentligt også nok!
Jeg husker at vi stod ud af Københavns havn – jeg
iført en ny islændertrøje, købt i Nyhavn – vinkende stolt til mine
forældre, som måske var lettede over, at jeg var væk nogen tid?
Skibet hed M/S FALSTRIA, et af ØK´s hvide
4-mastede skibe – bare et FLOT SKIB – og det BEDSTE!
Første stop var Göteborg. Så langt væk havde jeg
aldrig været før. Jeg husker en klippe (føltes som Mont Blanc!), som jeg
klatrede op i, den var nok 15 meter, men hundrede meter ned!
Så Norge, England, Holland, Belgien, gennem
Gibraltar, om til Genua. Herefter skulle vi ud på en stor sørejse – over
Middelhavet. Som en – absolut ”landkrabbe” , havde jeg allerede
nu været udsat for "verdens største bølger".
Vi kom til Suez, herefter en spændende tur gennem
kanalen, hvor man på hver side kunne se en utrolig fremmedartet natur,
sand og mennesker, med kameler og æsler.
Vi nåede Aden, her steg mange handelsmænd om bord,
gad vide hvordan? De stillede boder op, med lædervarer og mange
fremmedartede varer op. En dæksdreng fik stjålet noget, og han blev sur, så
han stal et par sko. Men da kom ”politiet”, og dæksdrengen ”sov” i sit
lukaf !
En lang rejse over Det Indiske Ocean, så vidt jeg
husker 10 dage - en dejlig oplevelse. Vi kunne slappe af helt oven på
skibet, når vi havde fri, og når passagererne ikke badede, brugte vi
poolen! Vi kom til Port Swettenham og til Penang, det var
en stor oplevelse at sejle dertil, fordi man kom forbi kyster, som så
helt anderledes ud, end det, man før havde set.. Til Saigon, hvor der stadig var ”rester” af krigen,
hvor franskmændene var i landet, vi havde besvær med at komme i land. Jeg erindrer stadig det specielle landskab med
floder, rismarker, okser og store vidder.
Vi sejlede derefter til Singapore, og og oplevede en
by, hvor vi var fremmedartede, derefter til Bangkok.
I Bangkok skulle Falstria i dok, så vi fik lang tid
i den kæmpestore by, så stor, som jeg aldrig havde set en før.
Bangkok var en stor oplevelse. De tre uger i byen
glemmer jeg ikke, de er en kæmpestor del af mit liv.
Sejlturen tilbage er den samme i omvendt
rækkefølge, men naturligvis med andre oplevelser.
Der er mange, mange flere fortællinger fra en
væsentlig tid i min ungdom, men min hukommelse er kun ”sat i gang”.
De måneder, jeg var kahytsdreng på MS Falstria er
printet ind i min hukommelse. De har påvirket mit
liv, og de har været bestemmende FOR mit liv.
Det er perioden, som overskygger mange
efterfølgende år, hvor min uddannelse som boghandler, som officer i
hæren, og en karriere i medicinalbranchen, helt sikkert har givet mig
rygstød fra tiden som kahytsdreng!
GO´ MORGEN…så står vi op!!!
Hvor har jeg IKKE savnet bagerens
stemme, når han nærmest om natten gik sin rute og bankede på alle de
døre, han kom forbi. Der var ”ingen tid til kærtegn”, det var bare med
at komme op, få lagt tæpperne pænt sammen, vasket sig og så af sted til
kabyssen til morgenmaden, som bestod af æg og bacon. Morgenmaden var
fin, faciliteterne for pantrydrengen, opvaskerne og kahytsdrengen (den
sidste var mig), var ikke specielt luksuriøse, vi spiste ved en hylde,
skruet ind i væggen. Det generede os nu ikke synderligt, vi skulle jo
hurtigt af sted til arbejdet. Vi var otte drenge med forskellige
funktioner.
Mit eget job som kahytsdreng bestod i – under ledelse af de to
stewardesser samt oldfruen, som hed ”Morten”, hvad hun rigtigt hed, ved
jeg slet ikke, men hun var efter min opfattelse den person på skibet,
som var øverste myndighed, inkl. kaptajnen og hovmesteren, men dem
havde vi ikke så meget med at gøre.
Der skulle pudses sko, som passagererne på sædvanlig hotelmanér satte
uden for døren, og så skulle der gøres rent. I den forbindelse havde jeg
det ærefulde job at rense toiletterne og gøre badefaciliteterne rent.
En hændelse, som ændrede min
realitetssans rinder mig i hu. Et dobbelt toilet var blevet totalt
stoppet, og hovmesteren besluttede sig for, at jeg skulle stikke armen
ned i dem og fjerne skidtet. Det ville jeg IKKE! Han tog uniformsjakken
af, smøgede de hvide skjorteærmer op og stak armen ned i det ene toilet.
Der gik ikke to sekunder, så havde jeg armen nede i det andet. Det
glemmer jeg aldrig og var flov. Det lærte mig, at man aldrig er for fin
til et arbejde!
Samme hovmester havde styr på vores opførsel, at vi stillede rene og
pæne (så godt, vi kunne), og at vi ikke skejede ud, vi var jo
mindreårige, og ”hammeren faldt”, hvis vi ikke gjorde, som befalet!
På Falstria var besætningen på mere
end tres – sådan husker jeg det. Det er meget få navne jeg erindrer,
for vi drenge arbejdede under dæk og var forment adgang til dækspersonalet og officerernes domæner. Til gengæld føler jeg, at jeg
kan genkalde mig mange ansigter.
Kaptajnen gik med mellemrum en runde og kontrollerede kamrenes
beskaffenhed, nej hvor havde vi respekt for ham. Vi kunne høre ham på
lang afstand! Senere havde jeg slet ikke vanskeligheder med at være
soldat jeg havde jo ”prøvet det før”!
Der var et fint kammeratskab mellem
os drenge, og jeg tror andre personalegrupper ”passede lidt på os”,
f.eks. når vi var i havn!
Efter rengøringen var der nogle timers frihed før der skulle vaskes op i
pantryet, for mig var det efter passagererne og mest sølvtøj. Her kunne
man følge livet på skibets ”bonede gulve”, hvor middage og andre
måltider blev indtaget i salonen med betjening af adskillige tjenere.
Det muliggjorde også, at vi ”samlede rester”, som senere blev fortæret
på et drengekammer.
På turen ud havde vi 25 – 30
passagerer, som var mit ”løngrundlag”, for den gang levede man til dels
af drikkepenge, fint nok! Jeg har fundet en liste, som fortæller, hvem
der var nøglepersonel ombord:
Kaptajn: F. H. Larsen
Maskinchef A. H. A. Jørgensen
Overstyrmand J. Mortensen
2. styrmand S. H. Barett
3. styrmand P. N. Kjærgaard
Telegrafist S. B. Christensen
Læge N. Christiansen
Hovmester K. Dinsen
Purser H. D. P. Larsen
Nogle hændelser har bidt sig fast i
hukommelsen . For eksempel dengang en koksmath faldt overbord under en
bådøvelse. Han landede på lejderen, som var slået ud i Det Kinesiske
Hav, nej, hvor var vi bange, da vi kiggede ud over rælingen efter ham!
Ligeledes engang jeg blev firet ud
over skibssiden for at kravle ind gennem et koøje og låse en dør op
indefra, det var dengang, man var slank og modig!
Eller da ”Morten” havde sendt mig op til
kaptajnens kahyt for at banke en madras, og kaptajnen opdagede mig
gennem et vindue. Det påkaldte hans vrede, at nogen vovede sig så tæt på
hans enemærker, lige indtil ”Morten” med løftet pegefinger fortalte ham,
hvem der bestemte over rengøringen på skibet, jo der var respekt!
Hvad turen havde betydet for mig,
opdagede jeg da jeg kom hjem. Oplevelserne og det at skulle
indordne sig i et fællesskab, havde skabt afstand mellem mine gamle
kammerater og jeg selv, det var som om, jeg ikke helt forstod dem og
omvendt!
Mange hilsner. Carl Johan Christiansen.
På rejse med M/S Falstria fra oktober
1957 til februar 1958.
Allerførst en STOR hilsen til Carl Johan
som har skrevet om vores første rejse i ØK.
Dette er mere en tur-beskrivelse, da jeg har haft flere rejser med
”Latinerne” København – Bangkok.
Jeg havde også taget realeksamen i
sommeren 1957 og var 3 mdr. på søfartskole i Esbjerg, men bestod ikke
synsprøven i september.
Vi skulle have afslutning først i oktober, så der var kun én mulighed:
til søs som resturationsdreng og selvfølgelig i ØK. Skolen hjalp og den
18 oktober mønstrede jeg, efter et besøg i Lille Strandstræde, M/S
Falstria som lå ved Orientkajen i København. Jeg fik beskeden: Du skal
være pantrydreng, gå ned og skift tøj, nu skal der gøres rent i kabys og
forrum.
Vi sejlede den 23 oktober til Gøteborg,
Middlesbrough, Hamburg, Rotterdam og Antwerpen, det var spændende at se
de store havne, men overraskelsen kom da vi skulle til Dover og hente
passagerer.
Dover var en lille havn med to store
læmoler.
Vi blev fortøjet til bøjer midt i havnebassinet, og så kom den flotteste
lille steamer, nymalet alt i blankt messing sejlende ud til os med alle
passagererne stående på dækket, den gik hen til gangwayen og alle gik op
om bord. Det hele tog to timer, og så gik turen sydpå mod Genua.
Fra Italien gik det over Middelhavet mod Port Said, vi løb ind i dårligt
vejr ved Kreta (der blæser det altid) sikke en gang søsyge, og iihh hvor
man længtes hjem.
Port Said og Suez-Kanalen var en
oplevelse, der lå stadig sænkede skibe fra krigen i 1956.
Der blev bunkret i Aden inden turen (12 døgn) gik over Det Indiske Ocean
til Penang i Malaya, det første syn af Østen. Man lå på strømmen og ØK
havde egen båd der sejlede folk til og fra skibet, det samme gjaldt Port
Swettenham (nu Port Klang) og Singapore, men vi var jo passagerførende
så vi lå som regel til kaj sammen med de rigtig store Engelske Linere.
Vi rundede Singapore besøgte Saigon og
ankom få dage før jul til rejsens vendepunkt Bangkok.
Så skete der noget : Det væltede om bord
med indfødte, hele skibet fik en omgang. Der blev banket rust, skuret
trædæk og hele skuden blev malet, hvor var vi et flot skib. Four Bamboo
and no Fut Fut blev vi kaldt, men vi gik jo også kun 12 mil hvis vi
havde vejret med os. De eneste skibe der var langsommere end os var
Liberty skibene fra 2. Verdenskrig.
Vi holdt jul og nytår i ” Spangkuk ” og
det var lidt svært for os knægte, det var jo første gang vi var langt
fra hjemmets arne i julen.
Juleaften samledes hele besætningen i
salonen, skipper læste telegram op fra rederiet, vi fik punch og gaver
fra Sømandsmissionen, der er varmt i Bangkok og der var mangt et grin
over det hjemmestrik der var i pakkerne, men da vi kom Nordpå i januar
sås dog en helt ny strikhue på en matros`hoved.
Vi lå længe i Bangkok og nogle af os
følte at dette var ”stedet” hvor vi gerne kom igen, det gjorde flere af
os også så man kunne godt bruge udtrykket: ”Vort andet hjem”, Bangkok
var for ØK folk noget ganske særligt.
Nå turen gik hjemad igen, de samme havne
ud og hjem, dog med én undtagelse. Vi afleverede vores passagerer i
Tilbury ved London der hvor også de store linere lå, og så tidevandet,
vi gik i land fra bådedækket. Det kendte vi godt for vi havde bådmanøvre
hver lørdag kl. 10. Falstria var jo ikke ny så bådene blev kørt ud og
sænket med håndkraft, det var hårdt arbejde men sjovt at tænke tilbage
på.
Fra Hamburg gik vi gennem Kielerkanalen
til København hvor vi mønstrede af i februar 1958.
Vi var 8 drenge om bord, 10 timers
arbejde om dagen 7 dage om ugen med et par fridage i Bangkok, hyren var
ifølge min afregningsbog 164,50 kr. om måneden, men det var heldigvis
med kost, logi og transport. Vi rest.drenge i ØK var på det tidspunkt
det laveste man kunne være, vi var der bare, men den voksne besætning
tog sig af os på mange måder så vi ikke kvajede os ude i den store
verden. Mange af de ting vi lærte som drenge til søs kom os senere i
livet til gavn.
ØK Stejlen var ens for alle og ikke så ringe endda.
Jeg kom ud som koksmath i maj 1958 og
sejlede gennem 10 år med 9 forskellige ØK både, men herom en anden gang.
Jeg vil med denne lille beretning bare supplere Carl Johan.
Ligesom Carl Johan synes jeg også, at den første rejse var noget ganske
særligt.
Mange hilsener til alle fra "De Hvide
Både"
Sven Erik Jensen.
A short story
from the past.
Udpluk fra min private logbog –
København/Bangkok.
Sejlede ud fra Frihavnen den
9/2-1954 ombord på M/S Fionia – bygget på B&W i 1913. Denne den
86tyvende rejse blev den sidste til Siam og retur. Herefter blev Fionia
solgt til Kina.
Gik i tåge ud i Nordsøen med 2 mand
på udkig på bakken. På ca. 58 grader Nord og 19 grader Øst observeredes
der 30 grader om styrbord en drivende hornmine. Blev liggende et stykke
tid for at opgive position til den danske marine.
Derefter op ad Themsen til London
for at tage 12 passagerer med til Malaya og Siam. Det var fortrinsvis
pensionerede plantagefolk, der skulle ud for at besøge venner og de
steder, de havde arbejdet.
Gik ud gennem den Engelske Kanal på kun styrbords motor, medens
maskinfolkene knoklede for at få den bagbords til at fungere.
Møgvejr i Biscayen, ”bankede pæle” i flere timer.
Port Said: Tankede ferskt vand. Abraham kom ombord med hele sin
”forretning”. Købte kamelskammel og nye sandaler af ”ægte” kamelskind.
Begyndte indsejlingen til kanalen. Styrbords maskine satte ud, så alle
motormænd og assistenter måtte tørne ud – der skulle trækkes stempel.
Også hårdt arbejde ved roret, som gav en besværlig styring med kun
bagbords skrue kørende. Maskinfolkene kom af og til op for at få lidt
luft samt en kop kaffe. De var sorte fra top til tå af både olie, eder
og forbandelser.
Turen ned gennem Rødehavet og over det Indiske Oceans dønninger gik uden
flere problemer, så den gamle tøs havde nok længtes efter at komme under
varmere himmelstrøg.
Ved indsejlingen til Malaccastrædet blev vi alle enige om, at nu skulle
der holdes en Poopfest. ”Vaskerijomfruen” forfattede en sang og der blev
pyntet op under solsejlet. Det blev en hyggelig aften, hvor alle deltog
– undtagen dem, der havde deres vagttørn. Gamle Fionia dansede også, som
hun bedst kunne. Hun havde den egenskab, at hun sprang 1,2 m for og
agter, når begge maskiner kom i takt. Det så pudsigt ud, når man stod
midtskibs. Utroligt, at det gamle skrog kunne holde til det.
Singapore: Tog i Chinatown for at
handle efter besøg i den smukke danske sømandskirke, iført Abahams ægte
kamelskindssandaler. Pludselig kom der et tropeskyl uden lige, bundene
på sandalerne svulmede op til tredobbelt størrelse og overdelene faldt
af. Det viste sig, at sålerne var fabrikeret af sammenpresset pap af
bedste kvalitet. Jeg kunne ligefrem høre Abraham sige: ”No problem,
Sir!” Nå men, må Allah være med ham. Tog en rickshaw siddende med bare
fødder, iklædt våde, næsten gennemsigtige hvide bukser og skjorte,
lyttende til rickshawtrækkerens klaskende ”tjip, tjip” fra lige så bare
fodsåler. Huj, hvor det gik, ned gennem drivvåde Stamford Road mod
Clifford Pier.
Næste stop: Smed anker ved Kohsichang i Siam-Bugten, ventende på
højvande til at gå over barren og op ad Menamfloden. Enkelte hajer gled
som mørke skygger langs skibssiden. Prøvede at få en på krogen. Det
lykkedes ikke.
Efter den altid smukke sejlads op ad floden til Bangkok samt glæden og
forventningen om de ca. 3 ugers ophold, ja så føltes det som at komme
hjem.
Endelig kunne vi gøre trosserne fast. Derefter som det første for os,
der havde fortøjningen agter, blev lejderen smidt ud over skibssiden mod
floden, så vi kunne få ”hustruerne”, der ankom i sampaner ombord.
Derefter blev faldrebet sat. I løbet af en times tid eller to blev
besætningen så godt som fordoblet. Gensynet med gamle som nye
bekendtskaber blev fejret om aftenen med den lokale riswhisky og øl på
den gode gamle Mosquitobar , som bar sit navn med rette.
Bent Christensen
Hej Willy !
Er jeg eneste
overlevende fra Mombasa ?
Jeg har uden held ledt efter fotos og beretninger fra
mit første skib, på siderne. Men her er så en gennemsejling af Port Said, som alle
ØK. sejlere kender.
Mvh. Conny.
Bemærk: Billedet er typisk fra den gang
hvor man manuelt lagde farve på et sort/hvidt billede.
Henrik Kroman har indsendt følgende
billeder.
.
Onkel Gunnar i hvile og på arbejde på
Poona 59.
.
Hong Kong Bar 74 (far nr.2 fra v.
forrest)
.
Fars kammer på "Bussen" 74
.................................. Ækvatordåb på "Bussen" 74.
.
Ækvatordåb 74 på Busuanga.
.
.TAK til Henrik Kroman !
.
Hej derude!
Og tak for dit kæmpe
materiale.
Det glæder en gammel
nostalgier, at se disse fotos, og falde i staver.
Billedet til højre
viser en del af besætningen på vej op til toppen af
en aktiv vulkan i Japan, for frivillig at udsætte
sig selv for en mulig kvælningsdød.
Jeg blev ØK-sejler i 1965, og mønstrede på Mombasa i
november 1965, på Nakskov skibsværft. Som jeg husker
det, travede jeg rundt i en halv meter sne for at nå
frem til skibet. Så snesejler er OK for mig.
Billedet til venstre er fra 1966, hvor jeg sejlede
med Ayuthia. 'Køkkenkanoer' i Bangkok, mellem skib
og kaj, og i dag undrer det mig at de turde. Men
maden var vidunderlig at smage for en fattig dreng
fra Horsens.
En dag vi var på vej til Singapore, passerede
Kaptajn Carlsen os med den nye Flying Interprise-2,
som han fik kommandoen på efter den dramatiske tur i
Atlanten, som alle sikkert kender historien om. Han
skulle også anløbe Singapore. Vores Kaptajn
inviterede ham til at spise om bord. Vi drenge kunne
få lov til at give ham hånden, når han kom ombord
ved landgangen, vi skulle dog have rene hvide
skjorter på, for at få lov til det. (fint skulle
det jo være).
Mvh.
Conny Erik Møller
Sidste nyt fra Klong Toy 2007.
Rapport fra "Snesejlerens" Østen-korrespondent i
Bangkok, Søren Tuxen
Gensyn med
Klong Toei efter 34 år.
Jeg ved ikke hvorfor, men mange har
frarådet mig at tage til Khlong Toei på grund af høj kriminalitet. (Toei
udtales som Droi). Men en søndag i januar måned 2007 fortalte jeg min
kone, at nu ville jeg drage af sted og se stedet, hvor søfolk fra en
svunden tid slog deres folder. Min kone ville ikke med. En skulle jo
helst savne mig, hvis noget gik galt. Hun havde været med mig for 34 år
siden. Vel udstyret med mobiltelefon (Thai simkort), fotografiapparat og
et rimeligt bykort begav jeg mig af sted lige efter middag.
Jeg benyttede Bangkoks moderne
transportmidler. Det vil sige Sky-train fra Saphan Taksin til Sala Daeng
og derfra metroen til Khlong Toei station. Klong Toei metrostation
kunne lige så godt have været metrostationen på Kongens Nytorv i
København. Den eneste store forskel var, at de havde et smart
billetsystem, toget var renere, og der var sikkerhedscheck for at komme
ind på metrostationerne.
Ruten til Klong Toei.
Eftersom vejret var usædvanligt køligt
i forhold til årstiden (25 grader), havde jeg besluttet at gå de 2½ km
til havnen. Det vil sige ud af Lumphini Road og solen på min højre side
(gammel sømand) og til højre af Kasem Rat Road. En hyggelig tur - noget
pænt og andet mindre pænt, men absolut intet skummelt.
Ret hurtigt var der skilte som viste
”Port”. Kasem Rat Road drejede lidt til venstre, og hvad så jeg foran
mig? ”Gaten”.
Da jeg var lidt tørstig, så jeg efter
et sted, hvor jeg kunne købe noget drikkeligt. Det var nye tider ved ”Gaten”.
Det eneste udskænkningssted var en 7-eleven, så det blev til en cola. Ingen mennesker og ingen trafik.
”Gaten” kunne jeg ikke komme forbi, men jeg kunne tydeligt se kajen, som
nu blev brugt til slæbebåde.
Nr. 1. ........... Gaten i Klong Toei.
Jeg tog de første billeder af ”Gaten”
og hvor ”Mosquito Bar” havde ligget.
Nr. 2. ............. Her lå Mosquito Bar.
På vejen ned mod ”Gaten”
bemærkede jeg, at der på min højre side var noget, der kunne ligne
”Sumpen”. Dette område måtte undersøges nærmere.
Nr. 5. ................. Station for "Chao
Phraya Express Boat"
Jeg fandt vejen til Sampan stationen
og derefter selve sampanstationen.
Nr. 3. ......... Sampanstation.
Det lignede sig selv, men nu meget
roligt. Men hov - hvad kom der? En sampan med tre piger som blev sat i
land 100 meter fra mig. Disse små longtailbåde har jeg kun set i dette
område.
Nr. 4. ............... Bemærk bøjerne midt
i floden.
På den ene side af gaden til
sampanstationen var der bygget et stort tempel. ”Wat Khlong Toei Nai”.
Nr. 6. ......................
Gaden ved siden af "Wat Khlong Toei Nai"
Her så jeg en ældre konstruktion af en krematorium ovn. Den var ved at
blive klargjort til dagens ligbrænding.
Nr. 7. .......... Krematoriet i "Wat Khlong Toei Nai"
I modsætning til dem jeg har set
andre steder, hvor de brugte flydende brændsel, brugte de her træ fra
gamle møbler til kremeringen. Ved et diskret kig ind i ovnen var der
ikke ryddet op efter sidste kremering. Over for ovnen var der en
mødesal. Her sad tre personer og så bedrøvet ud. Opsatsen til kisten var
tom. Men hov der ligger jo en mand og sover. Thailændere kan da også
sove de mærkeligste steder, tænkte jeg. Og dog han ligger for pænt, og
så på et bord! Vedkommende havde et rødt klæde over sig, men arme og
ansigt fri. Omkring de 30 år. Jo det var næste person til ovnen. Han
havde ikke været død mange timer. Jeg var alene og kunne godt have taget
et fotografi ubemærket, men her stoppede jeg alligevel.
Indsat kommentar:
Hej Willy!
Jeg bliver nød til at komme med en rettelse til Søren Tuxens
indlæg vedr Krematorium Wat Khlong Toey.
Historien er meget sjov men med al respekt til Søren,
har den intet med virkligheden at gøre.
Ingen Thaier kunne drømme om at kremerer deres afdøde et
sådant sted.
Sandheden er nok den, at ovnen bruges til affald, måske
en død hund eller kat, men til menesker, NEJ.
Om man er rig eller fattig foregår en kremering på en
ordentlig måde. Døden er som jeg opfatter det, det
vigtigste punkt i en Thaiers liv.
Så Sørens opfattelse af det seete på turen igennem
området er fejlfortolket og for en Thaier simpelthen
nedværdigende.
Her ses en simpel forberedelse til en kremering.
|
|
Kremeringen er fra dette tempel hvor jeg
en dag selv skal "fyres af".
Mange hilsner herfra.
Jørgen Soelberg.
|
Svar til Jørgen Soelberg.
Tak for opdateringen vedrørende mit
foto af krematoriet i Klong Toy.
Jeg skal indrømme, at det også for
mig var lidt for tarveligt et krematorium.
Men Klong Toy, stemningen og de
mange blomster udenfor, har nok sat fantasien i gang.
Men som du skriver, historien var da god, og det kan undre
mig at ikke andre har korrigeret. |
Tuxen fortsat:
Så hen til det sted som jeg mente
kunne være ”Sumpen”. Det var Sumpen, men nyrenoveret. Pæne små
betongader og små huse i såvel træ som beton.
En kvinde stoppede mig. ”Can I help
you?”
”No just looking”
“You want a nice
girl”
“No thanks. I have
my wife with me”
“What are you then
looking for”
Hun talte fornuftigt engelsk, så jeg
var ærlig og fortalte om mit foretagende. Dette var et fornuftigt træk,
for nu var hun en hel anden og fortalte følgende, uden at jeg skulle
stille spørgsmål:
Nr. 8. ............ Her lå skinnerne som
løb igennem "Sumpen".
Jeg stod lige der, hvor
jernbaneskinnerne havde ligget. Over på den anden side af den store gade
havde Mosquito Bar ligget samt de andre barer. Mariners Club var der
ikke mere.
Ældre motiv fra
samme sted.
Hun var 45 år, og havde været i Århus tre gange. Ham hun
kendte var sailor vist nok for K-line, eller var det en anden. Intet var
det samme mere, alt var bedre i gamle dage. Om jeg havde besøgt de to
templer? Det skulle jeg, og hun viste vej til det andet tempel. Hun
ville vente på, at jeg kom tilbage, for min sikkerheds skyld.
Nr. 10. ............. Udkanten af "Sumpen"
ved de store olietanke.
Jeg gik gennem ”Sumpen”. Den virkede
hyggelig og ren. Der var frisører, små butikker der solgte Buddha
amuletter og gadekøkkener.
Nr. 11. ........... Diagonalvej gennem
"Sumpen".
Alle sendte et smil, men jeg blev ikke
tiltalt af nogen. Det andet tempel var ikke besøget værd. Der kom flere
taxameter biler til og satte personer af. Det var tydeligt psykisk
lettere syge, der kom tilbage til templet efter at have være hjemme i
weekenden.
Jeg fandt tilbage til kvinden, som
ventede på mig. Om jeg havde set, hvad jeg ville? ”No more same same,
but different” var hendes kommentar. Der var åbnet til hendes hytte, den
var fyldt med hunde og katte. Hun bemærkede min opdagelse. ”Ohhh my dogs
and cats very very hungry. Have you some money for my
dogs and cats.” Jeg forklarede hende, at jeg ikke turde tage
penge med, og kun lige havde til busbilletten tilbage. Den godtog hun.
Jeg takkede hende for hjælpen, men med en smule dårlig samvittighed over
ikke at have givet hende så meget som 10 bath.
Nr. 9. ......... Baghave i "Sumpen".
Hvem boede så i sumpen? Jeg vil mene,
at det var folk fra havnen, det store olieanlæg, slæbebådene og
lignende.
Hjemturen til hotellet blev så med en
taxa. De var ikke så pæne og nye som inde i selve byen. Mange lappet
sammen med containertape, men jeg fandt en, der så rimelig ud.
Jeg sagde til chaufføren: ”Bai nai
Menam Riverside Hotel” Den forstod han ikke. Jeg havde taget adressen
med på thailandsk. Ohhh sagde han så ”Bai nai Menam Riverside Hotel”.
Han pegede på taxameteret og sagde: ”No good 200 bath”. ”No” svarede
jeg. 150 bath var hans næste bud. ”Now taxameter” og jeg pegede igen på
det. 100 bath blev hans næste bud så. Jeg pegede igen på taxameteret.
Han slog til, og det virkede. Han sagde: “May be only
80 bath may be 100 bath on taxameter”.
Efter at have kørt et stykke tid hev
han en flot brochure op af lommen. Det var en med smukke thaipiger, som
kunne give mig velgørende massage m. m. Mit svar var: ”I don’t think same
girls as the picture show, but now we go to hotel. My
wife is waiting me”. Jeg ringede til min kone, hvor jeg fyrede
et par stednavne af, og han forstod, at jeg var overvåget.
Vi kom til hotellet uden
svinkeærinder, hvor jeg dog måtte vise ham den sidste vej. Taxameteret
stod på 93 bath. Han grinede stolt. ”You give me 100
bath. Me very poor and you very rich”. Jeg svarede: “May be rich in
Thailand but not in Europe.” “I know” svarde han. Han fik 110
bath, hvortil han sagde: ”You very good man. Sory with the first 200
bath:” Han forsvandt i trafikken, og jeg kom tilbage til min kone, som
var lettet over, at jeg var tilbage.
Jeg havde tænkt på at besøge ”Penang
Market”, men orkede ikke at gå vejen tilbage og lede efter det.
Fra Internettet:
Penang Market,
in the Khlong Toey port district, sells clothes, food etc...but is most
notable for the TVs, stereos and other electrical goods on sale here.
Prices are very cheap, much cheaper than in department stores and
shopping centers. This is due to the fact that most of the products have
"fallen" off ships coming into the port, and so haven't been taxed.
Check anything you plan to buy very carefully and buy 'as is' - any
receipts or guarantees you may be offered are just about worthless.
Khlong Toey market is north of Penang Market, at the intersection of
Rama IV road and Narong road. The market is very large, but only a small
bit of it can be seen by driving past it - it's size becomes apparent
once you get out and look around. It's mainly a food market, though a
few other things can be bought there as well. It's probably the cheapest
place to shop for food in all of Bangkok, but the raw nature of the
market means it's not for the squeamish. Ask a taxi to go to “klong
toey dta-laht” or take ordinary buses 45, 46, 72, 102 or 107 which
all go to this area.
Forklaring til de nummererede billeder ovenfor.
På
billedet fra sampanstationen (billede nr. 5.) ses et skilt med en båd og 7 tal. Det var "Chao
Phraya Express Boat" som sejlede dertil. Jeg spurgte dagen efter en
officiel person fra "Chao Phraya Express Boat", om de stadig sejlede
dertil. Nej, var svaret kun til ”S4”. Det blev stoppet efter Metroens
åbning. Han fortalte endvidere lidt om hvilke klonger, der kunne
besejles med en longtailbåd på den anden side af Klong Toei. Dog
advarede han mig mod at tage til Klong Toei.
For dem som er interesseret i det gamle
Bangkok, som det så ud, da Ø.K. startede op, findes der et museum, som
ikke er nævnt i de gængse turistbrochurer. Museet hedder "Bang Rak Local
Museum" eller "Bangkok Folk Museum". Museet består af 4 bygninger. To af
bygningerne er møbleret fra ca. 1929, selv tøjet i klædeskabet er fra
den tid. En tredje bygning er mere et museum. Her findes billeder af det
gamle Bangkok og ØK’s kontorbygning.
Sidste bygning er administration. Haven
er et museum for sig selv, med masser af myg. Tidsmæssigt er det lidt
rodet, idet der både er ting som er 100 år gamle, samt andre ting, der
kun er 50 år gamle. Det er ikke teak huse, men typiske familie huse, som
middelklassen boede i. Et charmerende sted.
Museet er ikke svært at finde, men det
ser ud som om, det er lukket, så find ringeklokken og brug denne. Da jeg
var der, viste en pige os rundt, men hun kunne næsten ikke et ord
engelsk. I administrationen var der en ældre kvinde, som talte godt
engelsk. Hun havde studeret arkæologi i Oslo. Hun havde stort kendskab
til ØK. Jeg fik en mindre opsang om de mange teaktræer, som ØK havde
fældet, uden at plante nye. Jeg og min kone var de eneste besøgende.
Adgangen er gratis, og der er åbent fra
1000 – 1600. Men på hvilke dage er vildledende. Så ring evt. på tlf.
+66(0)22337027.
Adressen er: 273 Soi Charoenkrung 43, Charoenkrung Road, Bangrak.
Fra Skytrain stationen Saphan Taksin er det 1,5 km. nord for denne
station.
Gaden ligger over for "Central Post Office" som lige er et besøg værd.
Man kan tage Chao Phraya Express Boat til N3 Si Phraya (15 bath). Fra
selve Charoenkrung Road er der 270 meter til museet.
Så er man træt af de Silom Road, Patpong og templer er dette museum et
godt alternativ.
Mvh Tuxen.
Fra Gamle dage til Nu. (2012).
Billeder fra Jørgen Soelberg.
De gamle
oprindelige lagerhaller i Wat Phraya Krai, Bangkok, som lå 15 km. længere oppe ad floden
end Klong Toy.
Vandbøfler
klar til lastning ved ØK-pakhusene i Wharf Wat Phraya Krai ca. 1935.
Her et foto som viser hvorfor man havde lang
tid i hver havn den gang. Før verden
gik af lave hvor losning og lastning foregik med
håndkraft |
Visitkort til berømte Charlie Bar, Bangkok, som lå tæt ved.
|
Den røde
firkant viser hvor hallerne ligger, kun 2½ km. fra hovedkontoret ved det
røde kryds.
Den nye
facade.
Tjae det summer stadigvæk af liv i de gamle lagerhaller.
Jørgen Soelberg.
Se
også de andre sider !!!
|