På rejse med en ”koksmat” fra
stenbroen.
Vi skriver Året 1961. Det var starten af februar,
og jeg var lige fyldt 15 år. Jeg var på vej hjem, fra Dronningens
Tværgade på cykel, med min nye søfartsbog i baglommen. Selvfølgelig
med guldskriften vendt udad, så de bagfrakommende kunne se, at her
kørte en sømand. Jeg husker hvor besværligt tingene kunne gøres. Du
kan kun få en søfartsbog hvis du har hyre og Du kan kun få en hyre,
hvis du har en søfartsbog, blev der sagt på Øk’s forhyringskontor.
Så op på jern geden og ind til Dronningens Tværgade og op på første
sal. Der flåede jeg døren op og fik fremstammet, ”jeg kan få en hyre
hos ØK hvis I vil give mig en søfartsbog.
”Har du fået lov af din far og mor” ? Man skulle
have fuldmagt med hjemmefra.
Tidligere på dagen, havde jeg været inde i
Tordenskjoldsgade på Øk’s forhyringskontor og fået lovning på et
job, når jeg havde fået bragt mine papirer og andet i orden, såsom
læge besøg, pas og TB undersøgelse. Du skal møde, og så fik jeg en
dato samt en besked om at møde under uret på Hovedbanegården.
Afrejsedagen var meget speciel! Det var dagen,
hvor jeg skulle prøve at stå på egne ben, jeg følte mig som Palle
alene i verden. ”Hvad var det jeg var i gang med” måtte jeg
spørge mig selv, men det var for sent at fortryde, og inderst inde
var det jo også i orden! Jeg sitrede af spænding over alt det som
var ved at løbe af stablen, og som skulle vise sig at blive min
hverdag, de næste 7 år. Men det vidste jeg jo ikke på dette
tidspunkt.
Jeg var taget hjemmefra med nyindkøbte kufferter. Jeg erindrer jeg
var sur, for jeg måtte ikke købe en køjesæk for min mor. Jeg ville
jo gerne ligne en rigtig sømand, men min mor, som var sponsor for
indkøbet, var af en anden mening.
Københavns Hovedbanegård.
Nå! Men her stod jeg og ventede, og pludselig blev
der uro i afgangshallen. Det var et par totalt Alkohol-gennemsyrede
personer! Jeg har set en del fulde folk på Nørrebro, men jeg mindes
ikke, at jeg så dem så tidligt om morgenen. De plejede først at
dukke op senere på formiddagen. Det viste sig at være et par
matroser, som ikke havde været i seng den nat. De havde sagt farvel
til venner og bekendte. De skulle også med. Efter en kort ventetid
var vi en lille gruppe som begav os ned til toget, som skulle i
retning mod Holland og videre til Frankrig Calais. Så forestod der
en lille sejltur over den Engelske kanal til Dover. Derfra gik det
videre non stop op til Glasgow, hvor vi fik en overnatning inden vi
skulle ud og bese skibet, som lå i en lille by med navnet Finnard.
Jeg husker sejlturen over den Engelske kanal som
var det i går. Jeg blev søsyg! Sådan rigtig søsyg for første gang i
mit liv. Jeg vil ikke uddybe det nærmere! Der kan jo også være sarte
sjæle som læser dette! Vi har sikkert alle prøvet det en gang, men
for mig var det noget der forfulgte mig igennem alle de år jeg var
til søs. Hver gang jeg mønstrede på et nyt skib og vi fik dårligt
vejr, gik det galt! Og så var det hurtigt ud og stikke hovedet ned i
"den store hvide telefon". Der var en gang, hvor jeg ikke nåede så
langt. Rælingen var lige ved siden af mig, så hvad var mere
naturligt end at kaste sit mave indhold ud over siden. MEN
bådsmanden var af en anden mening. ” Kan du se og få fjernet det
svineri”, brølede han. Jeg kunne dårligt styre vanslangen, for
vandtrykket var enormt. Jeg mener selv, at jeg fik spulet det meste
af skibet inden båsen var tilfreds. Det er måske en smule
overdrevet! Men sådan føltes det den gang, Jeg har altid undret mig,
hvordan et voksent menneske kunne være så ond! Han kunne jo se at
jeg havde det af H … til! Men søsyge blev ikke regnet for noget!
Måske var det med til at hærde en.
T/T Nordic Hawk
Vi blev hentet af skibsagenten om morgenen. Der
var et par der havde besvær med at komme op i bussen, som skulle
køre os til havnen. Da vi havde kørt i en tid standsede chaufføren
og med målrettede skridt gik han ned i bussen. Med en meget
gennemtrængende stemme sagde han noget som jeg ikke forstod. Men jeg
var næsten klar over hvad der var galt. En af mine nye venner havde
efterladt sit maveindhold på gulvet. Resten af vejen til havnen sad
chafutten og så rigtig sammenbidt og sur ud. Jeg forstod ham nu
godt. Det kan ikke have været så sjovt at fjerne.
Nordic Hawk
Da vi endelig fik skibet i sigte, fik jeg et chok!
Det var ENORMT STORT!
Lejderen stod næsten lodret! for skibet var blevet losset i løbet af
natten, og var klar til afgang! Vores bagage blev hejst ombord, og
så startede opstigningen af hønsestigen. Det må have været et syn
for guderne. De fulde matroser fra hovedbanegården havde haft travlt
med at holde deres brandert ved lige, og andre var i løbet af natten
kommet i samme tilstand som førnævnte, og så var der mig! Jeg var
ved at opgive! For satan, hvor var jeg bange. Jeg viste ikke, at jeg
led af højdeskræk! Men det fandt jeg ud af på vej op. Men ombord kom
vi og med tiden blev jeg ret god til at komme op og ned af lejderen!
Også med en ”lille blæser” på.
Jeg blev modtaget af en gut på min egen alder, det
var ham jeg skulle afløse. Hans arbejde stoppede når han havde mødt
sin afløser. Jeg fik ikke nogen længere søforklaring om forholdene
eller arbejdet. Og jeg kunne forstå på ham, at han havde ”hygge
drukket” med den dreng, som han lidt senere ville præsentere mig
for. Jeg skulle være ”skyller” (opvasker) og blev fulgt ud til
kabyssen, og over til en vask, hvor der stod en stabel med snavsede
tallerkener. ”Det er her du skal starte” var beskeden!
”Opvaskemaskinen er midlertidig ude af drift, så du må udføre det på
den gode gammeldags måde, med børste og håndkraft”. Det tog lidt
over tre måneder inden opvaskemaskinen blev fikset, og jeg var
blevet hel ferm til at vaske op på disse måneder. Men det var nu
dejligt, da maskinen atter var brugbar.
Livet kan være fuldt af overraskelser opdagede
jeg.
På vej ned imod kamrene var der en mærkelig lugt på gangen. En som
jeg forbandt med alkoholikerne hjemme på Nørrebro. Min lugtesans
fejlede skam ikke noget. Inde på værelset, mellem smadrede sprut og
øl flasker samt én flydende varm ”pizza” lå en dreng! Det er ham du
skal dele kammer med! Og så skred min rundviser.
Min værelseskammerat viste sig at være en flink
fyr. En som der åbenbart ikke var plads til hjemme. Dengang løste
mange deres problemer med at sende de unge til søs. De unge drenge
som ikke lige passede ind i familiens mønstre og opfattelse om
hvordan man bør arte sig. Meningen var, at de her kunne blive
afrettet og komme hjem som unge og ansvarsfulde personer. Hvordan
kunne man være så naiv? I dette samfund, havde folk mere end nok i
sig selv.
Jeg husker tydeligt min første nat på skibet! Ikke fordi jeg havde
hjemve…. næ næ! Men mine tanker kræsede sig om et problem! Hvordan
kommer jeg hjem igen? Jeg havde jo ingen penge, og mine
sprogkundskaber rakte kun til Dansk. Det tog ét år, inden jeg fik
spørgsmålet besvaret.
Vi dokker i Falmout
Oplevelser ombord var ret beskedne! Når skibet var
i Europa lå vi altid så langt væk fra centrum, at der ikke var råd
til taxi. Men heldigt for os knægte var der jo sømandskirkerne, som
vi kunne benytte os af. Og her blev vi som regel hentet og bragt. Vi
fik en hyggelig aften med kaffe og kage, samt en film! Så var den
hjemme.
Vi fik et længere ophold i byen Falmout.
færdig med dok i Falmout
Her lå vi i dok i en lille
måned. Og som de andre drenge, havde jeg også fundet en lille pige
på den lokale kaffebar, hvor byens unge holdt til. Disse unge damer
ville underholdes. Det var med kaffe og biografbilletter og så lidt
flirten oppe på kysserækken. Det var nu ret uskyldigt! Jeg var jo
ikke fyldt 16 år endnu, og på det tidspunkt var jeg stadig ”jomfru”!
Men det holdt ikke så længe..
Turen fra Europa til golfen tog omkring 3 uger, og det eneste
højdepunkt på rejsen var Suez kanalen.
Suez kanal
Så var der jo selvfølgelig de oplevelser vi fik
med handelsfolkene der kom ombord. Jeg fik købt en hel del, så
afregningsbogen fik et stort minus. To af mine nyerhvervelser var et
par sko og et fotoalbum.
Suez kanal
Hvorfor kan jeg huske netop disse to ting?
Jo albummet var i ruskind, troede jeg, og bestod af mange sider, så
det ud til. Men sandheden var, at ruskindet smittede af! Jeg tror
stadigt at det var ugarvet maveskind fra en kamel som var farvet med
okker. De mange sider, viste sig kun at være to tykke stykker pap,
og det hele var pakket ind i cellofan. Der var der jo ingen grund
til at åbne det, da det skulle bruges til gave. Jeg har det stadig.
Så var der skoene! De var efter datiden simpelthen så flotte! Men da
vi ankom England og det var tid til at lufte dem, regnede det. På
vej hen af kajen blev jeg våd om fødderne. Det tror da pokker! Der
var jo ingen såler i skoene længere! De stod flere meter bag ved os.
Det viste sig, at de var lavet af pap og selvfølgelig gik i
opløsning første gang de kom i berøring med en vandpyt.
Jeg er godt nok blevet snydt en del gange i mit liv. Men ”sgu”
aldrig så groft.
Fiskerbåde i Bandar Mashur Iran.
Problemet med at komme hjem løste sig. For skibet
fik en ordre til Kalundborg, hvor næsten hele besætningen
afmønstrede.
Opholdet hjemme var af meget kort varighed. For nu havde man fået
”saltvand” i blodet! Der gik ikke lang tid før jeg igen stod i
Tordenskjoldsgade! Med ansigtet lagt i de rigtige folder og et
påtaget bedemandsfjæs, fik jeg fremstammet mit ønske. Og der gik
heldigvis ikke lang tid før der kom et brev med besked om, at jeg
skulle kontakte forhyringskontoret angående en hyre på et af
rederiets skibe.
M/S Bogota til fjernøsten
Jeg anede ikke hvad der ventede mig. Jeg havde
hørt nogle helt fantastiske beretninger fra nogle af mine
jævnaldrende, som jeg havde mødt rundt omkring i havnene. Jeg havde
en fornemmelse, at de var fulde af løgn. Men det ville jeg jo ikke
lade dem mærke med, for det lød jo helt usandsynligt det de
fortalte. Vores nabo hvor jeg voksede op var sømand, så han og jeg
fik udvekslet en del ”løgnehistorier". Alle hans livserfaringer
slugte jeg råt. Der var ingen tvivl i mit sind, jeg ville være
sømand. Efter det han fortalte, var dette livet og det skulle leves
fuldt ud. I dag tror jeg ikke at jeg har noget til gode. Jeg mener
selv at jeg fik cremen fra lagkagen og toppen af kransekagen Nå….
tankerne flyver og vi må videre.
Drikkepause
På denne tur delte jeg kammer med koksmaten og han
var ”erfaren”, efter hans egen mening. Han havde været med på den
forrige tur, så han var en man lyttede til. Jeg blev taget under
hans vinger, forstået på den måde, han tog sig af min økonomi så der
var penge at bruge når vi kom til Østen. Han har jo højst
sandsynligt set en lille fordel, så lad os kalde det lærepenge, jeg
har egentlig aldrig fortrudt vores aftale.
Vi forlod Frihavnen en formiddag og satte kurs ud
mod Polen Gdynia, Gøteborg, Oslo, Hamburg og Rotterdam. Her rådede
koksmaten mig til at hæve penge. Dem skal du bruge til at købe æbler
for hos skibshandleren. Jeg var et stort spørgsmålstegn ”Til hvad”
Spurgte jeg ”Vi skal købe damer i Bangkok” var svaret! ”Jo ser du”
sagde han. Og så fik jeg en lang forklaring om landets mangel på
æbler og hvordan vi kan lave en byttehandel med pigerne. Jeg var
stadig et stort spørgsmålstegn?! Men det var jeg ikke en måneds tid
senere.
Bangkok
Lejderen henne agter husker jeg! For det var
skipper der stod på bro vingen og befalede lad gå k… lejder. Den
blev også flittigt brugt. Jeg husker tydeligt første gang jeg
stiftede bekendtskab med denne kravleanordning. Det så let ud, men
det var svært. Jeg kravlede som en sæk kartofler! Det har helt
sikkert været et syn for guderne og med garanti et komisk øjeblik
for eventuelle tilskuere. Men efter et lynkursus af damerne kom vi
både op og ned. Men der var jo også det lille problem, at det hændte
vi havde smagt på det lokale Whisky og det var en drik som overgik
selv en alkoholikers værste anelser!! Og ikke at forglemme den
hovedpine man kunne få af sprutten. Jeg følte at alle Bangkoks tømre
holdt generalforsamling oppe i knolden og hår rødderne vendte
vrangen ud.
En af de tilstande som jeg specielt husker, var den ro der var på
skibet efter afrejsen. Folk var trætte og gik apatiske rundt og
udførte deres opgaver. Lige så snart der var en mulighed, blev
øjenlågene rullet ned, og så fik de sig en skraber. Folk var i en
slags dvale tilstand. De kunne virkelig være svære at nå, det vil
bådsmanden kunne bevidne, for han havde sit besvær med at få folkene
til at arbejde
Rusthammeren var blevet bundet fast, så stod den
og hamrede imedens matrosen sov. Han led af søvnmangel. Så der var
intet på denne jord der kunne have vækket ham. Kan de have lidt af
fulde syge, ja en tår at drikke kunne have hjulpet, for der var en
del af personalet der måtte drikke sig ædru. Abstinenserne var
voldsomme og overgangen til hverdag var for brat. Der gik ikke mange
halve timer før skipper havde lukket for salg af sprut. Jeg tror nu
ikke det havde den store betydning. For der var altid en eller anden
barmhjertig sjæl, som fandt noget i et skab fra den gode tid og det
var signalet til Party time.
Senere på turen blev det Filippinerne Manila. Til
denne by køber du lux håndsæbe, var beskeden fra koksmaten!
Forklaring var på dette tidspunkt ikke længere nødvendigt og man
gjorde som han sagde. Jeg fortrød nu heller ikke. Men jeg havde på
fornemmelsen, at det var mig som blev taget i rø.en! .
Vietnam Saigon! Her var det Lucy Strike cigaretter der skule
indkøbes til tidligere nævnte forbrug.
Tankerne flyver og nu hvor jeg skriver, dukker der hele tiden minder
frem. Hvor er jeg dog taknemlig for, at jeg fik lov til at opleve
det.
Japan
Næste stop blev Kobe. Her var vi tilbage til en
befolkning med rigtig tøj på. Det var slut med sarong for en tid.
Ikke noget med planke fortove og en masse katte og hunde som løb
rundt mellem benene på os. Sarongen var blevet en del af
påklædningen fremover. Sarong T-shirt og "pistøfler" også kaldet
”Jesus sandaler” Sådan gik hele besætningen klædt. Havnearbejderne
må have undret sig, hvor så de mærkelige ud i ansigtet når der kom
en sømand med "ølmave" og ”nederdel”.
Nå, men vi var i Japan. På kajen stod der altid gratis transport til
de forskellige barer. Men vi drenge havde ikke nogen penge til sjov
og ballade. Så blev der solgte ud af vores værdier. Vi måtte i byen!
Det hændte at vi fik lidt ”sympati” hos de lokale damer. En aften
fik nogle af ”Damerne” ondt af os knægte. Der var ingen gæster i
baren og Mama San var indforstået med at Pigerne fik fri. Vi blev
spurgt om vi ville med på stranden. Det blev en uforglemmelig nat!
Nu må i tro mig! Det blev ikke til noget ”hanki panki”! Bare
svømning og sjov!
Kina
I Shanghai midt om natten, blev vi purret ud af
bageren. Hele besætningen skulle samles i salonen. Her måtte vi
blive medens tolderne var ombord og gennemgik skibet fra A til Z,
intet blev overset. En af drengene havde køb franske billeder i Port
Said men efter toldbesøget var de væk.
Shanghai 62.
Vi kunne kun køre i taxi op til Marin klub og ingen andre steder, og
som man dengang fortalte havde været verdens længste bar. De havde
så vidt jeg husker spiritussalg og så var der mulighed for at
erhverve sig træskærerarbejder, såsom kamfertræskister af en meget
høj standart med indlagt sølv og andre træfigurer. Messedrengen
købte en, den var stor og næsten ubeskrivelig. Han havde fået
pengene af en onkel til at købe den for!
Vores bager var en sindig jyde, meget venlig og
hjælpsom over for os drenge. Han troede ikke noget ondt om andre og
hans store hjerte og gavmildhed kom til udtryk da vi lå ved kajen.
Agten for os lå en junker fortøjet. Besætningen bestod af flere
familier og i særdeleshed var der mange børn. Vi knægte morede os
med at smide ting ned til dem. Det kunne være appelsiner, æbler og
anden frugt, en øl en dåse fløde osv. Bageren fik fat på en
kasteline og sænkede en hel kurv med alt muligt godt ned til
folkene, men det skulle vise sig at være en stor fejl.
Pludselig kunne vi høre støvletrampen, et geled af 8 til 10 soldater
kom løbende og arresterede bageren. Iført håndjern og med
maskinpistoler i nakken blev han skubbet ned af lejderen og ind i en
bil. Vi så ham først igen næste dag. Han fortalte at han havde været
meget bange og at han var blevet afhørt igen og igen, om den
fornærmelse han havde udsat det kinesiske folk for og hvormed han i
sin vildeste fantasi havde kunne finde på at tilbyde dem almisser.
Behøver jeg at sige vi stoppede øjeblikkelig med at kaste ting ned
til folkene i junkeren. Der havde på intet tidspunkt hersket tvivl
om at de havde brug for vore gaver tværtimod, taknemligheden stod
skrevet i deres ansigter.
Dette får mig lige til at tænke på en matros der i
Port Said, langsom men sikkert stod og firede en trosse ned i en af
de små handels både der var fastgjort. Pludselig lød det: ”Nu må du
da snart have set hvor lang den er, så er det ikke på tide at du
haler den ind igen” Det var overstyrmanden der var ankommet. For
matrosen, var der nok tale om en økonomisk gevinst, også kaldet
selvregulerende løn tillæg. Tankerne flyver, men jeg må tilbage til
Bageren som kom sig over denne lidt ubehagelige overraskelse.
Vi begyndte vores rejse hjemad. Det kunne ikke gå hurtigt nok, for
de fleste havde jo fået en kæreste i Bangkok. Men inden vi nåede så
langt var der jo lige et par byer i Japan som vi skulle aflægge et
besøg
Japan igen!
Jeg oplevede farvefjernsyn! Med åben mund og
polypper stod jeg foran en forretning i en hel time, tror jeg nok.
Dette var noget at fortælle om, når jeg kom hjem.
Jeg havde desværre også taget en anden
beslutning! Jeg ville tatoveres. Jeg fik tegnet en ørn på
skulderen. Der var flere kommentarer til min tus da jeg kom tilbage
på skibet. Syntes du ikke at det havde været bedre med en flue på
armen? Så havde størrelse forholdet passet bedre, meninger var der
nok af, og så kunne ørnen sidde på brystet og med vingerne ud på
armene Jeg var 185 cm høj, vejede 60 kg og tynd som en stoppenål. Jo
de havde sikkert ret.
Rygtet om min dumhed nåede kaptajnen. Jeg blev kaldt op på broen,
der fik jeg mit livs skideballe. Jeg har været til søs i over 50 år
og har ikke fået ødelagt min hud med det svineri, hylede han ind i
hovedet på mig. Det kan ikke siges tydeligere, hvor er du dum. Gå
ned og tag en langærmet skjorte på, for jeg gider ikke se på det
svineri! Hvor var jeg ærgerlig for jeg syntes jo at den var
flot………den dag.
Så blev kursen igen sat mod Europa. Første stop
blev Hong Kong. Her fik vi besøg af ”søndagsskolen” og det der
følger med, af handelsfolk osv. Der var ikke flere penge på bogen,
så det blev en aften ved lønningen, hvor jeg stod og så ind på
neonlysene og lod tankerne flyve.
På vej til Bangkok fik jeg tandpine. Vi lå på strømmen i Koh-Sichang
i et døgn, for der var ikke plads til os i byernes by før næste dag.
Overstyrmanden havde bestilt tid hos tandlæge til mig. Jeg skulle
siden hen fortryde besøget viste det sig. Klinikken bestod af en
tandlæge som må have samlet på antikviteter. Udstyret var fra før
første verdenskrig; antikviteter af en tandlæge udstyr, som samlere
havde været villig til at betale en høj pris for. Boremaskinen var
næsten et kapitel helt for sig selv, med tilhørende remtræk, samt en
dreng til at betjene dette Storm P. apparat. Når der skulle lyses
ind i munden, blev det gjort med en lommelygte, alt i medens at
boret hvirvlede rundt i munden. Jeg er nu ikke så sikker på, at hun
havde papirer på sin uddannelse.
Under operationen begyndte boret at dreje langsomt rundt, men så kom
der et par gloser ud af munden på tandlægen, det hjalp! Knægten
trampede i pedalerne, det bedste han havde lært og behandlingen blev
mindre smertefuld. Da bedøvelsen begyndte at virke var ”tandlægen”
færdig med sit arbejde.
Vi fik 17 dage i Bangkok. En del af besætningen
levede af sprut og peptabletter, det er ikke den bedste cocktail.
Alt hvad der var sparet op af overtid blev brændt af i den gode sags
tjeneste. Jo livet blev levet både forfra og bagfra. Intet var
uprøvet. Hvert ord i ØK sangen passer! for vi tog fjorten dage i en
kæmpe brandert her.
Visitkort
Tilbage til tidligere omtalte kamfertræskiste. Efter vi havde været
i Bangkok i en uges tid måtte der skaffes penge, så kisten fra
Shanghai blev sat i pant for et beløb som jeg ikke kender til. Ved
afrejse fra Thailand manglede der en person, messedrengen
selvfølgelig. Han havde hørt noget om at man kunne blive sendt hjem
på konsulatets regning, men han blev klogere, tror jeg nok. Han blev
afleveret tilbage på skibet af politiet i Singapore, han var jo
hurtigt blevet fundet, og så var der kun en vej, det var lufthavnen.
Vores besætning var samtidig blevet forøget med en person. Det var
en dyrepasser fra Københavns Zoo. Kong Frederik den niende havde
fået foræret en Elefantunge i Bangkok. Den var en gave fra
"Thailands Tobak Kompagni" og vi skulle have den med hjem til Zoo i
København. Der var en Tapir og forskellige fugle, samt to
vandbøfler. Disse dyr gav en hel del adspredelser når vi var i søen,
elefantungen blev sluppet løs på dækket og så kunne vi nyde dens
optræden, den var jo ikke større end tobak for en skilling, men et
herligt dyr var den.
I Antwerpen blev den en aften firet ned på kajen af en matros, som
havde gået til hånde hos dyrepasseren. Den fik en lille rundtur på
de forskellige barer og værtshuse, historien fortæller ikke om der
var personer som blev ædru, da de fik øje på ”hunden” med hale i
begge ender.
Der udbrød en verdenskrig skulle man tro, da det
kom kaptajnen for øre om nattens eskapader. Han var ved at rive
håret ud med rødder og han gav los af sin meninger om besætningens
opførsel og brugte en masse forskellige og underlige udtryk
efterfulgt af eder og forbandelser samt en lang historie, om hvad
der kunne være sket dersom, også en hel masse bla bla bla???
Vore ballasttanke var blevet rengjort i Bangkok,
de skule bruges til flydende gummi blev jeg fortalt, så der var et
hold af rengøringspiger der blev sat til at arbejde med at få alle
urenheden fjernet; Tankene skulle derefter smøres ind i paraffin, og
så kom den flydende gummi i, det var en mindre tankbåd der tog sig
af det arbejde.
Problemet med gummien opstod først da vi ankom København, der viste
det sig, at gummien var størknet, det blev fortalt at det skyldes
luft og manglende varme, og at den nu måtte skæres ud og kasseres.
Så blev det igen Singapores tur til at tage hånd om os, det blev
klaret i Bugisstreet. Alle var tilfredse med den service som blev
udført. Ligeledes må sømandsklubben ikke glemmes for det var der vi
drenge opholdt os. Vores økonomi var helt til rotterne, men
messedrengen lånte lidt flere penge på kisten, det var faktisk den
dag den uofficielt skiftede ejermand. Der kunne lige blive til et
par Coca Colaer.
Nu hvor jeg omtaler messedrengen, må jeg også
nævne hans sovehjerte. Når bageren havde været på sin runde om
morgenen og fået liv i os drenge, så skulle det jo være ok. Men det
var det ikke altid, for der manglede ofte en, rigtigt gættet,
messedrengen nemlig! I en jævn strøm blev vi andre drenge sendt ned
til ham, de fleste med uforrettet resultat, men så var der andre
metoder! Vi listede ned og åbnede døren forsigtigt, fattet og
beslutsom smed vi spanden der var fyldt med vand, gennem lokalet med
retning mod hans seng, og så spænede vi væk, for han var en stor fyr
og der var ikke nogen der frivillig stillede op til øretæver, han
kunne jo være i et humør, der ikke rigtigt var på højde med vores
”spøg”. Vi syntes jo selv at det var hylende grinagtigt. Men han
vendte sig bare om på den anden side og sov videre. Ned igen og
ganske rigtigt, han lå i sengen med 10 liter vand og sov. Bageren
blev tosset. Nu skal han få så hatten passer. Han blandede vandet
med mel. Nu kan han sku lære det. Derefter listede han ned til
messedrengen, slyngede indholdet op i sengen til ham. Men nej,
knægten lærte ikke noget, han listede stille og roligt op i
officerernes rygesalon og sov videre på sofaen, han var umulig.
Jeg husker, en uges tid før ankomsten til
Frihavnen gik der en liste rundt om, hvem der ville med på næste
tur. Messedrengen skrev sig på. Hovmesteren slettede ham igen, det
kan overhovedet ikke komme på tale! Brummen kom langt nede fra
halsen, samtidig med, at han blev mere og mere rød i hovedet. Resten
af turen gik uden de store oplevelser. Ved ankomsten til orientkajen
så jeg en maskinaspirant bære kamfertræskisten i land. Jeg var på
denne tur blevet et par erfaringer rigere, blandt andet at ham
koksmaten havde et godt job, så det job ville jeg søge om næste gang
jeg fik udlængsel …….. koksmat det var lige mig!
M/T Annam
Jeg påmønstrede i Antwerpen hvor
skibet lå i dok. kokken Flemming ankom først dagen efter, det var
hans første tur. Det viste sig at han var alle tiders flinke fyr.
Kokken Flemming og messedreng Niels
Desværre kunne det ikke siges om hovmesteren. Vores kemi passede
absolut ikke, det fik jeg at føle når han i sin saglige brandert
purrede mig ud kl. 01:00 om natten. Han havde fået den fantastiske
geniale ide, at kabyssen skulle hovedrengøres og vaskes ned fra top
til tå, ligeledes skulle komfuret slibes og kølerummene afrimes og
hvad han ellers kunne finde på af djævelskab. Dette kunne tage op
til flere timer faktisk hele natten. Han havde tilbøjeligheder til
det sadistiske, så han var absolut ikke noget godt bekendtskab.
Kartoffelskrælning
Flere af drengene fik det at føle korporligt, ligeledes undertegnet,
men jeg slog sgu igen. Jeg tror ikke at han tidligere i sin stilling
som sadist har oplevet, at hans undersåtter forsvarede sig. Jeg
brugte en lille stegepande som forsvars middel, den var ganske
effektivt, han gik ud som et lys. Han opdagede ikke hvad der ramte
ham. Rygtet gik, ham koksmaten slår, som en hest sparker. Jeg
kommenterede det ikke og lod folk blive i troen. Fremover gik han i
en bue uden om mig, og jeg fik mine arbejdsopgaver af kokken efter
denne episode. Senere på turen afmønstrede han, og hans bagage
skulle sendes med fly hjem. Her fik vi knægte hævn. Nede i
maskinrummet fik vi fat i en del gammelt skrot og andet affald med
god vægt. Dette blev brugt til at stabilisere og fylde tomrum i hans
kufferter ud med, var der ikke plads til vores effekter, så måtte
han undvære sine underhylere eller andet, for vore små gaver skulle
der være plads til. Tro mig, vi hyggede os! Jeg ville gerne have
været en flue på vægen, når hovmesteren pakkede sit grej ud.
Skraldespand
Når man går op og ned af hinanden så
må der en gang i mellem afprøves noget nyt. Der blev indgået en
aftale inde i messen, den gjaldt kun matroserne. Fra og med den dag
var det forbudt at vaske sig eller skifte tøj!
Ikke desto mindre blev spøgen taget alvorlig, for der var sat øl på
højkant. Der var ikke nogen der havde lyst til at tabe, så det tog
mange dage før der var en, som ikke kunne holde stanken af sig selv
ud længere. Det var også blevet tid til at få skiftet olie på tøjet
og et bad. Dette skete lige før aftensmaden. Jeg stod og serverede
mad da han kom ind i messen. Der blev stille som i graven…… og så
tog fanden ved dem, alle forsøgte at komme ud af døren samtidig.
Store vaskedag var startet! Der gik en rum tid før den første viste
sig i messen igen. Med et lille smørret grin, hentede han sin
gevinst, en kold ØL. Denne aften blev der festet til den lyse
morgen. Dagen efter var de almindeligt gældende regler sat ud af
drift fra skippers side, han gav en omgang til messen. Han var
øjensynlig også glad for dette nye tiltag og ikke mindst duften af
sæbe og barbersprit. Jeg tror, ham der tabte væddemålet, sikkert
havde lavet en lokumsaftale med skipper. ”kan du få dem til at gå i
bad, så betaler jeg omkostningerne” sådan tror jeg det hængte det
sammen for ham skipper var en gammel snu ræv.
Annam i Kuwait
Brand og bådøvelse
Efterslukning
Sømandskirken i Antwerpen, var mange
af os unge flittige bruger af. Vi var ikke særligt ”fromme” men de
viste altid en god film. Ligeledes kunne vi bytte blade og bøger og
kaffen var nu ikke så værst og der altid hjemmebagt kage til.
Ikke langt derfra fandtes gaden Skipperstrasse med
grillrestauranter, små barer med dæmpet belysning og dertil hørende
damer samt tatovører. Selvfølgelig måtte jeg supplere min arm med en
ny tatovering. Det var en indskydelse der kom efter et par øl og et
væddemål. Efter besøget hos tatovøren var det blevet tid til en øl
mere og en halv gril kylling med pommefrites. Hvad der kommer ind,
kommer også ud, er der et gammelt ordsprog der siger, så med retning
mod det lille hus fik jeg en forskrækkelse! Da jeg åbnede døren!
Stod der en ”dame” og tissede, det var selvfølgelig en transvestit,
men for mig var det et chok. Sådanne en havde jeg ikke stiftet
bekendtskab med eller hørt om tidligere, men jeg lærte noget om
hvordan mænd også kan gå klædt. Kokken Flemming blev senere
hovmester har jeg hørt. Han var rigtig dygtig til at lære fra sig,
så det betød at jeg ville være kok.
Handelsbåde Mombasa Kenya
Det år på Annam anløb vi som det første ØK skib
Kenya Mombasa, hvor der selvfølgeligt skulle være party for det
lokale ØK kontor. Det betød indskrænket frihed til at gå i land, men
en lille tur op af hovedgaden blev det da til. Jeg husker de to
store Elefantstødtænder som gik hen over hovedgaden. De var
selvfølgelig lavet af cement, men flot så de ud, som de stod der og
knejsede. Vi fik også en del sejlads til en lille by ved navn Bonny
på Elfenbenskysten. Der var det rigtige sorte mennesker, vi blev
mødt af. De kom padlende ud til os i deres kanoer, drengene med bar
røv og pigerne ligeså overkrop. De ville forsøge at afsætte deres
bananer samt Carlsberg elefant øl. Ordet øl havde en så stor
betydning at selv store stærke mænd blev svage i knæene og benene
begyndte at ryste. De fik et drømmende udtryk i øjnene og den del af
hjernen der varetog fantasi afdelingen blev aktiveret. Øl var det
magiske ord og kunne åbne mange døre, eksempelvis var priserne hos
vores ”frisør” udregnet i valutaen ØL.
Populære var de, disse lokale indfødte, når de kom ud til os, for
kaptajnen havde lukket for salg af spiritus på grund af et par
uheldige episoder tidligere på rejsen. Først da skipper opdagede
hvorfor der var så stor aktivitet ved rælingen, blev det stoppet men
om aftenen var der ”hygge” i messen. De fleste havde nået at få
provianteret.
Messedrengen kan bevidne min historie, for han var ved at opgive da
han så messens tilstand næste morgen, det var ikke noget rart syn.
Bådsmand og Ronny Fabricius med
kongemakreller leveret af skibsagenten.
På en tankbåd kan tiden føles lang. Tit taltes der om den såkaldte
tank kuller, der skulle stimulanser til for at klare en sådanne båd
i længere tid var den almene mening. Ikke alle var lige hærdet, men
dem med hår på brystet var mand for at løse slige problemer. En
flaske rengøringssprit blev siet gennem en skive franskbrød eller to
og så var det drikkeligt. De rigtige barske lod sig nøjes med en
spids af en flaske mærket 4711 Kølner vand, eller en barbersprit af
et ligegyldigt mærke, for skidtet skulle jo kun drikkes. Der blev
også tygget betelblade. Det må have været lidt af en mellemmad, men
sprit skulle der til for at klare presset. Vi var godt nok ude i
ekstremerne, men det var ganske vist.
Da vi engang havde forladt Elfenbenskysten,
opdagede bådsmanden at der havde været tyveri i et af lagerrummene.
Næsten al malingen var væk. Da vi kom tilbage en måned senere var
flere af tagene i havnen blevet malet røde, pudsigt nok, samme farve
som vore dæk.
Jeg blev ombord lidt over et år. Sammen med gnistens kone
afmønstrede vi i Italien Venedig og tog toget hjem på første klasse.
Sidste dag på Annam
Jeg havde sparet op og da sulten meldte sig spiste vi i salonvognen.
Der kiggede jeg til venstre side af menukortet men burde nok have
set til højre, for deres priser var ved at flå lommeforret fra
hinanden. Jeg følte mig som Jeppe i baronens seng. Der havde ikke
været så meget at bruge penge til, men heller ikke at spare op af.
Dengang var de fleste rederier af den overbevisning, at arbejdet bar
lønnen i sig selv. Det at man fik et sted at sove og forplejning var
en frynsegode, som man skulle være taknemlig for. Men oplevelserne
var den del der vejede mest på vægtskålen, for efter en lille måned
hvor jeg må have været en pestilens at have boende hjemme, stod jeg
igen i Tordenskjoldsgade. ”Har I en hyre som koksmat?” Jeg havde
fået blod på tanden og smag for jobbet i kabyssen. Jeg havde været
hos frisøren dagen før og der var kommet vand i håret, neglene var
renset så jeg må have gjort indtryk for jeg blev tilbudt et skib.
M/S Jutlandia
Det var længe siden, jeg havde været så glad, jeg
boblede og syede, og adrenalinen var på kogepunktet. Du skal mødte i
frihavnen et par dage før og være med til at klargøre provianten,
fik jeg besked på. Kabyssens personale bestod af to kokke, en ungkok
og to koksmater samt en bager og en ung bager.
1. kokken viste sig at være et kapitel for sig selv. Vi knægte kunne
ikke lade være med at drille ham. Vi hældte eddike i hans øl, han
syntes godt nok at den smagte mærkeligt men den gled ned. Vi fangede
ham en dag i at stå og komme vand i ansigtet. Derefter kom han ud i
kabyssen og så meget varm, pustende og svedig ud. Det var så hans
håb at vi forbarmede os over ham, og tilbyde at han godt måtte gå
op, og at vi så ville klare resten. Men han var blevet luret af. Han
fik ikke lov til at tage r…. på os mere, nu havde vi luret ham.
En dag fik vi klargjort en halv gris, cirka en uges tid før vi var
tilbage i København, med kokke hue, overskæg lavet af børsterne fra
en kost samt et ternet halstørklæde, så blev hovedet sat på en krog
og hængt op i døren til kabyssen. Fra den dag af så vi ham ikke
mere. Vi kunne mærke at han var blevet lidt irriteret over vores
opførsel, så vi skulle straffes, denne straf kom som manna fra
himlen det var en befrielse at slippe for ham.
Vi var ikke søde ved ham. Jeg husker også en
hændelse som fik latteren frem! Kokken havde ikke nogen knapper i
gylpen på sine bukser. En dag skulle han lige røre i en gryde, som
stod længst væk på komfuret, men i stedet for at gå om på den anden
side, stiller han sig på tæer og læner sig ind over komfuret for at
røre i gryden, men med det resultat at hr. ”snoopy” hopper ud af
bukserne og lagde sig til rette på stegepladen som en grill pølse.
Han skreg som en stukket gris. Jeg er overbevist om at kaptajnen
kunne høre det oppe på broen. Heldigvis for kokken havde vi jo læge
ombord. Problemet blev klaret med en konservesdåse, der var foret
med vat.
Hans forplantningsudstyr blev hældt ned i dåsen som derefter med et
par bånd blev bundet rundt om livet, for det var åbenbart for
smertefuldt at have vilddyret i bukserne. Her kom vi på banen igen.
Min kollegaer havde været nede i maskinrummet og tiltusket sig et
par stumper kobberrør, og så var det bare ned i proviantrummet og
fylde lommerne med tørrede gule ærter. Pusterør havde vi og det
sagde pliiing på sådanne en sjov måde, når vi ramte hans dåse.
Hovmesterens eneste kommentar var; ”så er det måske på tide, du
lærer at sy knapper i bukserne?”
Det var et skib hvor jeg fik brug for al min viden
om at være i et køkken, der var rige muligheder for at lære.
Jutlandia var jo også et passagerskib hvor der hver dag var
opdækning med det bedste der kan købes for penge. Vi havde en
diplomat med fra Brasilien, og han forlangte at hans diplomatflag
kom op i masten når vi anløb havne, men han opdagede aldrig at
matroserne altid fik vendt det på hovedet.
En anden sjov episode var der brug for lidt fantasi. En ganske ung
tjener var blevet udpeget til at skulde bære fiskefadet ind i
salonen. Dette foregik med fadet løftet op i skulder højde, her skal
lige nævnes, det var et fad af en temmelig anseelig størrelse.
Dørene var såkaldte svingdøre, og på vej ind i salonen mister han
ligevægten og taber alt på gulvet men bevare fatningen. Hurtigt fik
han samlet de sørgelige rester op, fadet op på skulderen igen og
henvender sig til kaptajnen og alle passagererne og så på flydende
engelsk: ”som de lige så mine damer og herrer udgår fisken fra
menuen, vi fortsætter med steg og dessert,” jeg syntes det var godt
klaret af en knægt på 16 år. Under normale omstændigheder var
hovmesteren gået op i limningen, men denne dag forblev han tavs, det
var nok hans måde at vise drengen sin respekt på.
En person som kom til at betyde meget for mig var
den anden koksmat. Han havde været med på turen før, så han kendte
til forretningsgangen ombord. Vi holdt vores venskab ved lige i
flere år og det viste sig at han fik en livsledsagerske med hjem fra
Jutlandia. Han giftede sig med vaskeridamen og sammen fik de en
dejlig dreng. På et tidspunkt emigrere de og så mistede jeg
kontakten.
En anden person som jeg husker, var en fyrbøder
kaldet STRUT. Som jeg har forstået det, så var han fast inventar da
han havde været ombord siden skibet var nyt. Jutlandia var et
dejligt skib at være på. Desværre var det så som så med frihed, for
når vi var i havn var der altid besøg og deraf selskabeligheder til
langt ud på aftenen/natten. Der var også en der blev kaldt den nye
mand, han havde været på skibet et halvt år mindre end Strut. Der
var også en matros som blev gift med en dame fra Bangkok, jeg husker
ikke hans navn men der var fest og kulørte lamper på puppen den
aften.
Der var et godt samarbejde i kabyssen så når der var mulighed for
det, fik en af os fri. Så kunne man gå på land og indsnuse alle de
spændende dufte fra gadekøkkenerne, nyde det aktive liv ved de
handlernes boder. Bare nyde dét at være til, det at man havde været
så heldig at få lov til at opleve en helt fremmed kultur og levevis
og hvis eksistens man intet viste eller for den sags skyld havde
hørt om. Det var alle strabadser og knoklen til langt ud på aftenen
værd. Jo, skal jeg selv sige det, så var jeg "lykkens pamfilius".
Bådmand/sælger i Suez kanal
Færge i Port Said
Rejsen hjem gennem Suez-kanalen, Middelhavet og de
forskellige havne. Europa er der ikke så meget at fortælle om. Den
dag i dag undrer det mig, at jeg ikke blev ombord og tog en tur
mere. Men sådan skulle det ikke være. Efter ankomst til frihavnen
afmønstrede jeg. Jeg forsøgte at finde mine venner fra skoletiden.
Men vi havde ikke længere noget at tale om, de troede jo at jeg var
fuld af løgn når jeg fortalte om de oplevelser jeg havde haft, så
der gik ikke lang tid før jeg igen stod på et nyt skibsdæk.
M/S KOREA
Det var i august 64. at vi forlod Frihavnen.
Korea var en ældre ”dame” det var vel rimeligt at
kalde den for en distanceblænder, flot nymalet skrog, men når man
kom tæt på så kunne alderen ikke skjules eller fornægtes. Kamrene
var så små at eventuelle møbler måtte males på væggene da der ellers
ikke var plads. Var du oppe og diskutere med din sambo måtte du gå
ud på gangen for at skifte mening. Kabyssen hensatte mig til min
farmors køkken med et stort oliefyrskomfur, som om morgenen når
bageren startede sin arbejdsdag skulle startes af ham. Det var en
del af hans arbejde, at få gang i skidtet. Dette blev gjort efter
alle kunstens regler, han må have følt sig som kong Christian, han
stod i røg og damp, mest røg. Vi der boede tæt på kabyssen havde ikke
noget problem med at vågne om morgenen, for han bandede og hostede
så det var en ”ren” fornøjelse at høre på. Man kunne lære mange nye
ord, som jeg ikke mener bruges i de danske folkekirker.
Bageren kendte jeg fra Jutlandia, der var han ungbager, en herlig
gut fra Randers egnen, han havde dog en fejl, han led simpelthen af
en voldsom tørst, og så han fik en helt anden opførsel, nemlig en
stor lyst, til at flytte rundt på møblerne i sit lukaf når der har
været nogle, som har puttet promiller i hans drikkevarer.
Tømreren måtte flere gange ned for at reparerer på stumperne af
møblerne.
Pakistan
Ved ankomst til Karachi, blev der arrangeret en
udflugt op til en hellig mand, et besøg til den lokale ZOO blev det
også til, her var der en abe som var oplært til at vise hvad små
drenge kunne lave når de ikke havde armene over dynen, som deres mor
sikkert havde lært dem.
Karachi elefanten der kunne spille på
mundharmonika
Ligeledes kom vi med bussen gennem en
flygtning lejr, som havde et lille vaskeri. Der hang skibets
håndklæder til tørre og lige ved siden af lå en død hest, hvor fluer
og andet kryb levede lykkeligt.
Det var ikke sidste gang jeg gjorde bekendtskab med deres småkryb.
Det var allerede næste dag, da vi fik proviant.
Som altid blev vi drenge brugt til at slæbe tunge
kasser og sække fra dækket og ned i provianten, Der var også en del
bastkurve med kartofler. Her opdagede vi dem, store som en at
pegefinger, og fede som en wienerpølse kom de kravlende op ad
ryggen, når vi slæbte kurvene ned i proviantrummet. Det var såmænd
bare Hr. og Fr. Kakerlak der var ude og bese deres nye bolig. Men vi
fandt en positiv og til tider indbringende måde at omgås dem på, de
kunne nemlig bruges til væddeløb. Der blev spillet om øl og det var
et spil der kun kunne spilles i kabyssen. Kakerlakkerne blev sat ned
på komfuret, og den der fik brændt benene af først, havde tabt.
Der blev aflivet mange på den måde. Den almene mening var at vi kan
jo lige så godt kunne forene det fornøjelige med det praktiske, for
der var mange af dem. Ofte når du vågnede om morgenen så var der en
der havde forvildet sig ind i munden. Disse havde heldigvis den
normale størrelse som vi kender. Havde man gumlet på den i løber af
natten og var den godt kvast, så blev der hakket og spyttet, for vi
lærte aldrig at betragte dem som kosttilskud.
Der var ofte svind når vi fik proviant. Det var
ikke unormalt.
Som regel var det øl eller lignende der forsvandt, men denne gang
var det et helt lam. "Hvem i hede hule helvede har stjålet det”,
brølede hovmesteren for han havde jo selv talt dem! Men væk var det.
Vi blev enige om at det nok var en af havnearbejderne, som havde
fået listet det med ud i et ubemærket øjeblik.
Matroserne boede agter, og her fik dæksdrengen dagligt skideballer
over en underlig lugt, nærmest noget råddent blev der sagt.
Mysteriet om det forsvundne lam blev opklaret, en af matroserne var
færing og dette var en lækkerbisken for ham. Han opbevarede det på
et badeværelse, men der var ingen der ville kendes ved lammet.
Vi kom helskindet gennem Singapore, Port Swetenham,
Penang, Bangkok, Hongkong og der meste østen. Det var nu blevet
vinter og vi var ankommet til det Nordlige Japan, en lille by ved
navn Otaru. Bageren og letmatrosen havde været i land sammen.
Hvilken tur de havde haft er et ubesvaret blad, men en ting undrede
de sig over næste dag, hvor de fået fat i alle de tandproteser, som
var i deres lommer? Hvorfor kløede deres hovedbund ? og hvorfor
tabte de håret et par dage efter?
De fik svaret af politiet senere på formiddagen, som havde noget at
tale med de herrer om. De havde på deres turne hevet i samtlige døre
på deres vej og var gået ind for at undersøge stederne nærmere. De
lokale havde alarmeret strisserne.
Gebisser kunne de ikke forklare, det havde nok været en tandklinik
de havde besøgt, mente de.
I frisørsalonen, havde de prøvet samtlige flasker, for som de sagde
trængte de til at blive studset og så kunne de lige så godt få den
helt store omgang nu hvor de var der. Der var jo høflig
selvbetjening.
Selv havde jeg været i land med et par af de andre unge. Da vi
senere på aftenen kom ned på kajen var der ikke nogen båd til at
sejle os ud til skibet, men der stod et skur hvor der var ild i en
kakkelovn, jungmanden havde købt en flaske sake og den blev hældt
ned i kedlen og så drak vi af tuden.
Dæksdrengen må åbenbart have ment at det tog lige lovlig lang tid
inden båden kom, for han besluttede sig for at svømme ud til skibet,
men det fortalte han ikke os andre noget om.
Det skal lige nævnes at der flød store isflager rundt og som en
Grønlænder ville udtrykke sig. ”det er rigtigt dejligt koldt i nat”,
men vi opdagede først at han manglede, da vi kom ud af skuret for at
tage transportbåden der netop var ankommet.
På kajen lå en bylt med tøj som blev genkendt som dæksdrengens, ”JEG
ER HER” lød det ude fra mørket. ”Hvor her?” ude på BP tankeren…… jeg
sidder på roret.
Det viste sig at der havde været for langt at svømme eller også var
vandet for kold, jeg personligt tipper på det sidste. Men hvor så
han ud! Farven var nærmest violet, tænderne hoppede op og ned i
munden på ham, og vi forstod næsten ikke hvad han sagde. Det lød som
et maskingevær der blev affyret. Jo han frøs som bare pokker, men
det var jo hans egen skyld, heldet havde været med ham må man jo
siden hen konstatere.
Jungmanden tog en rask beslutning! ”Han skal have
banket varme i kroppen!” som sagt så gjort. Da vi var kommet om bord
blev dæksdrengen viklet ind i et par tæpper, så fattede ”Jumbo” et
kosteskaft og pryglede løs på knægten i en rum tid. Det skal lige i
den forbindelse nævnes, at det blev gjort af et godt hjerte og ud
fra at han ikke viste bedre. Der er tros alt forskel på at gnide og
slå, men han fik varmen under højlydte skrig og klagen. Dæksdrengen
overlevede, men han var rød, gul og blåstribet længe efter. Han har
nok ikke følt for at svømme i lang tid efter denne episode. Men han
var nu lidt af en vågehals, gennem "Det Røde Hav" gik han armgang på
rælingen.
Jeg har siden hen mødt dæksdrengen. Efter hans debut som sømand, var
han vendt tilbage til skolebøgerne og virker i dag som lære på et
gymnasium i København.
Der har været flere juleaftener i min tid til søs,
men den som jeg mindes bedst var nok den i Penang.
Efter at der var spist, blev juletræet/med pynt og stjerne samt det
meste af besætningen flyttet op til det nærmeste værtshus og så var
der ellers gang i den til den lyse morgen. Andestegen til salonen
forsvandt ud i den blå luft. Der blev sagt at det nok var en
havnearbejder der havde snuppet den, men jeg ved bedre, en af
maskinfolkene var glad og mæt og vi knægte havde til et par øl.
Kaptajnen, Maskinmesteren samt Overstyrmanden fik den fornøjelsen at
smage på samme mad som vi andre dødelige lønslaver.
Julen er også en af de få gange hvor kokken og undertegnede fik ros,
vi mente selv at vores gastronomiske og kulinariske evner rakte til
mere end bare den ene gang. Det havde også været rart hvis de havde
været ædru når de roste os, men som regel var det lidt sent på
aftenen når de kom vaklende og sagde: ”Nå! du kan jo godt når du
tager dig sammen og når du gider.”
Du kok, tror du at der kan fremtrylles en dåse med rejer? Jo som
regel var der bagtanker, men det skal nævnes at for en sømand var
der ikke de store forandringer i hverdagen, så måltiderne var dagens
højdepunkt og dem blev set frem til. Levede det ikke op til deres
forventninger, ja så fik vi det så sandelig at vide.
Ja utak er nu engang verdens løn. Det måtte vi lære at leve med, men
vi havde nu hellere set, at de havde sat pris på vore evner i det
daglige, for det var ikke altid lige let at skulle fremtrylle en ret
der levede op til deres forventninger, når hovmesteren var nærig
eller havde glemt at bestille kartofler hos skibshandleren, eller
den proviant der blev tilbudt var af en så ringe kvalitet at man
overvejede at løbe skrigende væk, så måtte man være kreativ ud over
alle grænser.
Nærighed kan dog kureres! Der var lagt op til en stor gryde med
forloren skildpadde. Kokken var af den mening at så skulle der også
sherry i. Hovmesteren var af en anden mening og absolut ikke enig
med ham. Resultatet blev at kokken smed hele molevitten ud over
siden, gryden den røg samme vej, jeg serverer ikke halv færdig mad,
var svaret, det hjalp. Kokken fik aldrig mere problemer, i hvert
fald ikke i den retning han fik hvad han bad om.
Jeg husker de syv slags pålæg, det var jo minimumskravet, ofte var
der jo det dobbelte men det var lige meget, for der kan gå sport i
at klage og den mulighed måtte ikke forspildes. Det var den følelse
man havde når man stod på den anden side af disken. En kunst ingen
kan, det er at gøre alle tilfreds! Og slet ikke på en gang!
Til gengæld så var man aldrig i tvivl når matroserne eller
fyrbøderne var utilfreds. En forlorenharesovs står meget klart på
min lystavle, den glemmes ikke lige med en gang. Den blev smidt
efter kokken ”du skal ikke servere sur sovs, har du forstået?” Hvad
de ikke vidste det var, at sovsen skulle smage sådan. Der var kommet
lidt blåskimmel ost i for at give den vildt smagen. Og for at
overbevise matroserne, måtte kokken lave en ny sovs og lade dem
smage undervejs. På den måde fik de ved selvsyn set, at maden var
som den skule være. Den aften var der lidt ekstra rengøring efter
sovsekastningen.
Vi forlod Japan med hele besætningen intakt.
Næste stop var Hong Kong. Her var der tid til at slappe af og samle
kræfter til næste stop, nemlig byernes by i østen, Bangkok. Hjernen
var flyttet ned i underlivet, ingen tvivl om det.
Slappe af? næ, hovmesteren havde bestilt et sjak af små mennesker
til at rengøre kabyssen. Det skyldtes al den sod der opstod om
morgenen når bageren forsøgte at få gang i brændeovnen. Skotterne
var over i de mørke farver, jeg er nok nærmere sandheden hvis jeg
siger sort. Det betød at vi måtte kravle rundt mellem malerbøtter,
opsat stilladser og folk der kravlede rundt alle vegne. Det mindede
næsten om abeburerne i Zoo, alt imedens at der skulle kreeres et
måltid.
Ved afrejsen var besætningen forøget med to
personer! Kaptajnen var ved at rive håret af hovedet, da det gik op
for ham at der var uventet besøg på hans skib. De fik kærligheden at
føle, for alt det som matroserne ikke kunde lide at udføre, det var
nu deres arbejde. Vi havde dem med helt til Italien Genova. Med
hjælp af det lokale politi blev de overført til et andet af ØKs
skibe, så de fik en rejse retur. De kunne nu godt have sendt et
postkort så vi vidste at de var kommet godt hjem.
På vej nordpå fik maskinmesteren den ide at hans
gulvtæppe trængte til at blive rengjort, kammerdrengen var ikke
sådan at hyle ud af fatningen. Han fik bakset tæppet ud agter og med
en line om hjørnet på tæppet blev det smidt ud over siden. Nu kunne
det blive rigtigt gennemskyllet mente han. Ideen havde måske været
god, lige bortset fra at han glemte alt om tæppevasken. Et par timer
senere var der en klokke der ringede og de røde lamper begyndte at
lyse; TÆPPET!
Vi havde talt med ham om hvor meget vand der var suget op og hvor
tungt tæppet nu var blevet og at det sikkert ikke var muligt selv at
hale det op. Han havde allieret sig med bådsmanden som ville starte
spillet og på den måde hale kluden ombord. Det viste sig at alle
vore bekymringer havde været unødvendigt, for efter båden hoppede
der en lille uldtot op og ned på vandoverfladen tæppet var simpelt
hen blevet flået i stykker af at være brugt som drivanker, så det
var resterne af maskinmesters ægte tæppe, som var indkøbt i Port
Said for en enorm pris. Middelhavet var ikke specielt
opsigtsvækkende at sejle igennem, bortset fra et par enkelte havne
som man kom indenom fra tid til anden. Et par vulkaner kunne også
ses i det fjerne. Jeg forsøgte med held at smide en flaskepost ud
ved Stromboli. Den kom hjem fjorten dage senere, men der var jo folk
som havde det som en beskæftigelse at samle flasker op og det er vel
unødvendigt at sige, de gjorde det ikke gratis. Her kostede et
frimærke det hvide ud af øjnene, for ellers var det ikke sikkert at
posten nåede frem.
På vej mod Gibraltar blæste det en halv pelikan. En af matroserne
huskede da han som barn var med til at sætte drager op. Dette skal
afprøves. Matroserne var enige med bådsmanden om at der skulle
afsættes personale til denne opgave. Der var flere som følte sig
selvskrevet og mente at de var eksperter på drage bygning. Der blev
arbejdet med plastik og de andre materialer der var brug for. Dragen
blev stor som en ladeport og virkede! Den svævede efter skibet i
flere dage men dagen kom hvor den ikke kunne mere, vind modstanden
blev for stor. Jeg erindrer det var næsten som at miste en ven, for
dragen var det første man så efter om morgenen, hænger den der
endnu?
Den sidste del af rejsen er åbenbart forsvundet ud i glemslen, jeg
erindre ikke noget der er værd at skrive om. Men rejsen er sikkert
gået godt.
Jeg havde nu været hjemme i knap en måned.
Udlængselen var begyndt at melde sig igen! ”Man var urolig og det
var lige som maven snørede sig sammen. Så se dog og kom ned og få en
hyre var beskeden fra min mor, ”Hun kunne mærke at jeg savnede noget
og havde gættet rigtigt! Jeg måtte ud, koste hvad det ville.
Dette er forhåbentlig kun en skrøne, men der blev
fortalt om dem, hvor konen eller kæresten havde lagt søfartsbogen
klar sammen med morgenmaden og pålægget på frokosten bestod af
ølkapsler, så man var dum hvis man ikke havde forstået vinket med
vognstangen. Dermed er ikke sagt at jeg ikke var velkommen hjem, men
min seng var blevet skiftet ud med en smal briks, så måske…….?
M/S Sibonga 24/3- 65
Denne gang gik turen den anden vej, nemlig
vestover. Vi var på vej til USA og Canada.
Vi lagde ud med en tur til Polen Gedynia, her havde tiden stået
stille. Der var fortsat intet at købe, forretningerne var tomme for
vare, ligeledes de store boulevarder lå øde hen. Det kunne ske at
der kom hostende en gammel Trabant eller Lada, men ellers åndede alt
fred og ro, lige bortset fra cyklister og fodgængere. Jeg var blevet
advaret om landets mangel på varer. Jeg var også blevet fortalt hvad
der stod i høj kurs såsom nylonskjorter og damestrømper. Det var
selvfølgelig en stor del af min bagage, og det gjorde lykke. Da vi
om aftenen skulle i land var vi så udstoppede, at vi næsten lignede
Michelinmanden, flere lag med skjorter og
bukser. Vi kunne næsten ikke kravle ned af landgangen og vi gik som
gæs der vraltede af sted over til told bygningen, hvor vi måtte
igennem den store omgang. Tingene blev ikke konfiskeret, men
tolderen havde sat prisen ned i forhold til den der var gældende
oppe i byen. Vi måtte jo aflevere en del som bestikkelse.
Jeg blev meget fuld den aften for det havde alligevel været
indbringende selvom tolderne havde skummede fløden.
Jeg måtte på en eller anden måde være havnet i et
mindre pænt selskab. Det hænder at man fik prakket en "souvenir" på
halsen og som man sagtens kunne have været foruden. Her er der ikke
tale om en almindelig forkølelse, det var en rigtig grim sygdom!
Andre ville nok have kaldt den en kønssygdom. Det var en rigtig
dårlig start på turen…………….. Øv.
Jeg havde heldigvis lidt tilbage fra den gode tid i Bangkok. Her
havde vi jo lært at helbrede os selv når problemet opstod. Ude på
østen kunne man købe næsten alt som man havde brug for, lige fra
tørrede biller, slanger i gele, peppiller og antibiotika.
Det er et guds under at man siden hen i livet har været i stand til
at sætte børn til verden!
Derfra gik det videre op til Finland Kotka,
Sverige Göteborg, Norge Oslo og ned til Tyskland. Der fra gik det
ellers vest over, første stop blev de tidligere Vest Indiske Øer
Sct. Thomas og St. Croix
Jeg havde aldrig forestillet mig at jeg om morgenen skulle blive
mødt med et GODMORGEN LANDSMAND? Manden han var kulsort og det var
kun fordi han smilte, at jeg kunne se hans hvide tænder og derfor
var i stand til at se ham. Det var stadig bælgmørkt om morgenen. Vi
blev senere på formiddagen bedt om at komme hen i salonen hvor vi
skulle til P.. parade. Det de ville vide var om der var nogen i
besætningen der havde kønssygdomme. Jeg slap fri så min egen
dosering havde virket. Om aftenen gik vi i land og jeg husker
hvordan der flød med tomme dåser alle steder, det problem fik vi
først her hjemme mange år senere… desværre.
Det var spændende at se livet udfolde sig og lytte til musikken Det
var olietrommer som blev brugt som instrumenter, calypso var jo
tidens musik, på disse breddegrader, med Harry Belafondte som den
toneangivende.
Jeg husker også gadenavnene: St. Kongensgade, Bredgade osv. Det var
meget tydeligt at dette ørige engang havde tilhørt Danmark.
Den aften investerede jeg i fast ejendom! Godt nok
var der en del klausuler på skødet, det var ikke tilladt at opfører
højhuse og der måtte heller ikke udgraves til svømmepøl. Hele skøder
var udformet med øerne i baggrunden, en masse flotte underskrifter
og stempler samt bånd og segl. Det var på størrelse med en
Søndagsberlinger. Hele baduljen kostede kun 1 US $. Men
selvfølgeligt blev jeg snydt, grundstykket var kun på en halv
kvadratcentimeter. Desværre er det blevet væk.
Efter dette stop gik det videre mod Panama. Efter
at vi havde ventet nogle timer fortsatte vi rejsen gennem kanalen
som jeg var meget imponeret over og videre op imod Los Angeles,
derefter San Francisco. Tjeneren om bord viste sig at være et
barnebarn af operasangeren Laurits Melcheir. Han havde planer om at
besøge sin morfar, så vi slog halv skade om at leje en bil. Han
havde kørekort, så på den måde fik jeg set en hel del.
Turen ind til Hollywood var spændende, vi fik set
Disneyland, film studier, Golden Gate broen og ikke at forglemme
Alcatraz fængslet, videre op til Long Beach hvor vi absolut måtte se
det lokale tivoli (The Pike). Det skyldtes at Rutsjebanen (Cyclone
Racer) var med i en forfilm til Dr. Ziwargo. Vi var næsten alle de
unge fra båden samlet. Vi kunne ikke få serveret noget på barerne,
da vi var ikke gamle nok, man skulle være fyldt 21 år.
På vej tilbage blev vi i tvivl om vejen.” Intet
problem” sagde tjeneren, som talte et godt engelsk,” vi spørger da
bare nogen om vej”. Længere fremme stod der en mand og vaskede sin
bil og han blev råbt an, men i stedet for at svare, hev han en stor
kanon frem fra baglommen og beordrede os til at stanse. ”Don´t come
closer”. skreg han, men synet af hans revolver havde allerede fået
os til at standse op, så vi blev hvor vi var! Men han var nu
hjælpsom men kun så længe at vi blev hvor vi var. Vi var blevet
meget overrasket over hans reaktion. Den angst han havde haft, var
nyt for de fleste af os. Vi havde på det tidspunkt endnu ikke fået
kendskab til bander som Hell`s Angels der raserede i storbyerne her
i California. Det var nyt for os!
Nå, men vi fortsatte op til British Colombia,
Canada Vancouver. Det var en storby som så mange andre, bortset fra
at bygningerne var tre eller fire gange højere, end dem som vi
kendte hjemmefra. Næste stop blev New Westminster. Her fik vi besøg
af en dansker, som havde fundet en levevej i denne lille flække. Han
var blikkenslager og monterede swimmingpools, det viste sig at han
var opvokset i samme gade som mig. Jeg blev udstyret med en masse
gaver som jeg senere fik afleveret til hans familie. Han var nu også
selv godt belæsset da han forlod skibet om aftenen, rugbrød,
rullepølse, spegepølse, leverpostej, kryddersild, spegesild samt
meget andet. Jo han havde absolut haft en god dag.
Derfra gik det til Vancouver Island, hvor vi måtte gennem sluser og
lå for anker midt i søen mens vi lastede.
Hovmesteren fik en genial ide ”vi sætter en båd i
vandet og fisker”. Der var ikke langt fra ord til handling, båden
blev firet ned og fiskeriet begyndte. Der kunne næsten ikke smides
en snøre ud, uden at vi ramte en laks i hovedet. Det viste sig
senere, at søen blev brugt til opdræt og alle former for fiskeri var
forbudt, men fiskene smagte godt og hovmesteren var meget populær i
en tid, men alt godt har jo en ende.
Hjemrejsen var en tro kopi af udrejsen på nær et
stop i England. Vi fik en kontra ordrer om at gå indenom Liverpool.
Det var jo som bekendt, byen hvor Beatles startede sin karriere. Det
var jo lige noget vi kunne bruge og ikke at forglemme, vi kunne købe
en øl! Selvfølgelig var vi i den kælderbar, hvor Beatles startede
deres karriere. Der var en del af besætningens unge medlemmer der
havde ondt i hårrødderne næste morgen, en del af dem havde ikke
nåede køjen. De påstod at de havde fået læder allergi! For når de
vågner om morgenen og stadig har sko på har de altid ondt i hovedet.
Derfra gik det hjemad, mod mors mad gryder, turen sluttede som
sædvanligt ved orientkajen i frihavnen.
Siden hen blev det til en kort karriere i DFDS,
for jeg var blevet udstyret med et certifikat at jeg havde
kundskaber til at søge hyre som ungkok. Det blev til et par måneder
på ruten København-Ålborg på det gode skib Jens Bang og så en kort
tid på Prinsesse Margrethe og til slut Axelhus. Begrebet ungkok
havde man kun i ganske få rederier. Da jeg søgte i ØK blev jeg
tilbudt Nordic Heron, men jeg takkede nej for jeg mente at jeg havde
haft min del af tankflåden. Derfra gik jeg så over på Kongens Nytorv
og prøvede lykken hos Mærsk. ”Der var du vel nok heldig”, sagde
manden bag skranken, vi står og mangler en ungkok, kan du rejse i
overmorgen?
Prima Mærsk.
Det var også et tankskib, øv, øv, øv men det var
der jo desværre ikke noget at gøre ved. Der blev jeg i et år, det
var mere end rigeligt. Kaptajnen var en underlig starut. En ting var
helt sikkert! Det var ikke vægten af hans hjernen, der havde gjort
ham platfodet. Han var simpelthen en ubehagelig mandsperson. Jeg
oplevede ham som en der selv mente at han var en guds gave? Det var
også muligt at han var det, men så havde den gamle mand med det
lange hvide skæg været i dårligt humør, siden han tillod denne tyran
at indånde samme luft som os andre dødelige.
Den ene efter den anden blev hevet op i søretten
og som regel med det resultat, at de blev om mønstret i søen til
work away. Som regel var det i Golfen det blev gjort, for så sparede
han lønnen i tredive dage til vi nåede tilbage til Europa igen. Jeg
vil ikke undlade at fortælle, at jeg blev afmønstret på samme måde.
Jeg fandt egentlig aldrig ud af hvorfor jeg var i søretten. Et
gammelt ordsprog siger at tale er sølv og tavshed er guld, men jeg
fortalte, hvad jeg syntes om ham, da han spurgte, og så var jeg på
vej hjem, det er ikke altid man skal sige sin mening, men denne gang
føltes det nu rart! Så mine udsagn må have været i afdelingen for
gammelt jern og blik.
Forskellen på ØK og Mærsk var nu ikke så stor. Der
var selvfølgelig farven på malingen og ikke at forglemme, i ØK fik
man to spejlæg om morgenen samt bacon, i Mærsk var det kun et. Af
andre forskelle kan nævnes, i ØK spiste officererne af en tallerken
med en blå stribe. Gud nåde den stakkels messedreng, der ved en
fejltagelse havde fået sneget en tallerken med ind i messen uden
striben. Han kunne godt begå harakiri med det samme, ”Kan du ikke se
din……vi kan sgu da ikke spise af de samme tallerkener som den øvrige
besætning din…….” Her skal nævnes at ofte var aspiranterne de værste
til at brokke sig. De var som regel kun et par år ældre end os andre
unge MEN de var "officer af guds nåde" og rederiets dumhed, jeg har
mødt kullempere og cykelsmede der havde en større snilde på det
tekniske område end disse opkomlinger.
Jeg gjorde et forsøg igen med ØK det blev ombord
på det gode skib.
M/S Signaloa.
Det viste sig at være en fejl fra min side. Måske
var det kemien med kokke som var grunden men jeg havde ikke været
ombord i mange dage før jeg havde den opfattelse, at jeg var kokkens
personlige slave og det ville jeg ikke stå model til, så efter
rundturen i Skandinavien afmønstrede jeg igen. Det kunne
selvfølgelig også skyldes, at jeg var gået ned i løn for at komme
tilbage til ØK, hvem ved? Det må stå ubesvaret.
Så kom det store spørgsmål. Hvad nu? Jeg lallede rundt i en periode
på må og få indtil jeg fik hanket op i mig selv. Pengene var også
ved at slippe op. Jeg fik nogle småjobs hist og her.
Jeg var begyndt at lide af sygdommen ungdomssløvhed derfor gjorde
jeg et desperat forsøg på at komme af sted på langfart igen, MEN!
Denne gang klappede fælden! Militæret stod og
ventede. De mente at jeg skulle bruge et år af min ungdom på at
forsvare fædrelandet og vi var ikke engang i krig.
Et år i flyvevåbnet, blev det til, og som efter min mening var spild
af tid. Jeg kunne måske have båret over med systemet hvis de havde
sendt mig til marinen. Men jeg mødte en sød pige, det var det eneste
positive ved min soldatertid. Vi besluttede os for at prøve livet
til søs sammen, det blev så en rejse til østen med et rederi fra
Bergen Norge.
M/S Star Ballerad.
Det var næsten en kopi af turen op til Canada med
Sibonga, bortset fra at vi kom op til Prince Rubbert, næsten oppe
ved grænsen til Alaska. Aldrig har jeg spis så meget fisk og
fårekød. Vi var også et lille smut indenom Japan, jeg husker ikke
navnet på byen men agten for os lå en fiskerbåd som lossede frossen
tun. Om aftenen gik min kone og jeg en tur på kajen, hvor vi blev
antastet af en beruset fisker som tilbød os en fisk. Sådanne en kan
erhverves for 2 flasker whisky. Men først når mørket har sænket sig
og der er en der har forstand på at betjene kranen.
Hovmesteren slog flik flak, da jeg fortalte om min erhvervelse. Der
var jo mad til flere dage og ikke at forglemme tun bøf en rigtig
herre spise og så med bløde løg. Jo den dag var jeg populær hos
hovmesteren,
Høj i Hatten
De 2 flasker blev erstattet, samt en fridag på toppen
for besværet med at skaffe fisken. På vej hjem til Europa blev
planen om at starte en familie lagt. Ved et kontrol besøg hos lægen
i Panama blev det bekræftet at forsøget var lykkedes.
Det blev min kones og min sidste tur på verdenshavene, men jeg har
haft oplevelsestrangen i kroppen lige siden.
Duelighedsbevis
Skibene blev udskiftet med turistbusser. Jeg var chauffør i næsten
30 år og har kørt over det meste af Europa. Det hænder at jeg
besøger restauranter, men det blev kun som gæst. Interessen for
madlavning var forsvundet som dug for solen, nu ville jeg kun nyde
den og det gør jeg gerne.
Jeg er født i Marstal. Min far var skibsfører! Så det lå jo i
generne, at jeg skulle prøve livet til søs.
Til alle jer jeg har sejlet med og dem der gav sig
tid til at læse mine erindringer, jeg håber I har hygget jer med at
læse dem lige så meget som jeg har haft med at skrive dem, for når
man når op i alderen er der jo kun minderne tilbage og dem har man
da lov til at have, men de kan være svære at holde styr på.
PS!!!
Jeg har været en tur inde i Københavns frihavn, grunden var, jeg var
blevet fortalt om Asia House!
Der fik jeg et chok, jeg var lige ved at sætte mig på bagdelen,
total overrasket og mundlam, man blev sat tilbage til tiden hvor Øks
grundlægger H. N. Andersens kontor stadig står! Og så er det uberørt!
Det er jo et museum! Det er et besøg værd. Jeg var så heldig at der
var en medarbejder som åbnede dørene for mig.
Så held og lykke hvis I besøger stedet. Jeg håber
at personalet er lige så imødekommende over for jer, som de var for
mig og min kone og at dørene bliver åbnet.
God vind !
Ronny Fabricius.