Kina 64.
Hej alle gamle snesejlere, her er min lille beretning om 1½ år i ØK.
Mit navn er Hans Lindberg og er en årgang 44. Jeg gik i lære som
maskinarbejder med det mål at komme ud at sejle som maskinass. En
kammerat og jeg var rundt på forskellige rederikontorer og søge hyre,
jeg husker endnu J.Lauritzen. Vi blev vist ind på en kontor hvor der sad
en maskininspektør i færd med at ordne sin pibe, vi sagde goddag, men
dyb tavshed fra den herre, efter et par minutter snerrede han så "Hvad
vil I ?"
Jo vi ville gerne ud med et af skibene som ass., hvortil herren snerrede
igen "Har I læst", hvilket vi måtte tilstå at det havde vi ikke, hvortil
han igen gryntede "Har ingen interesse, bruger kun folk der har læst".
Det var noget af en afvisning, men jeg tog da ud og prøvede ØK, og der
var der en helt anden tone da jeg talte med hr. Schultz, jeg kunne komme
med Kina. Jeg kom om bord på skibet der lå i dok på B&W.
Vi arbejdede om natten med at skille forskellige ting ad, der så blev
synet af Lloyd og dagen, hvorpå vi næste nat samlede stumperne igen.
Matros "Skralle"
Hans Lindberg "ESSO"
Vi sejlede fra København 1. maj 1964. Jeg blev dagmand hvilket
indebar at jeg skulle på manøvrevagt når der var lods- og havnemanøvre,
det var jeg ret imponeret over, at stå og styre 12000 hk., jeg havde
aldrig kørt andet end knallert. Jeg fik flinke kollegaer og mestre.
chiefen var flink, ret tørstig, men fredelig! mester hed Laurits, ikke
en typisk kompagnisejler, han kunne omgås alle, også assistenterne,
ellers kunne der jo godt være en stram "style" det var ikke alle der
kunne snakke sammen.
Børge Madsen taler med maskinass John
Engang sad vi inde på mesters kammer og fik en kl. fem drink, chiefen
også med en lille koket ansats, så kom 1. styrmand ind på vej agter for
at se til en syg mand. Han tager et termometer op af lommen og holder
hen lige foran chiefens øjne og spørger "Kender du sådan et mester",
hvortil chiefen svarer ja, det gør jeg.. ! styrmand kvitterer med
"Tænkte jeg nok, det gør alle røvhuller"
Pludselig fik vi en tur til Cairo fordi vi kom ½ time
for sent til konvojen.
En passager arrangerede en tur til Pyramiderne og midt i ørkenen ville
den ene bil ikke mere, så stoppede vi en taxa der kom retur derfra og så
byttede vi bare bil.
Udsigt til Cairo og Nilen
Vi var inde i pyramidens gravkammer, hvilket var meget
imponerende, man forstår simpelthen ikke hvordan de kunne håndtere de
store stenblokke.
Hans "ESSO" på kameltur
Rejsen derudaf gik godt, det
var enormt spændende at opleve alle havnene, Her går turen gennem
Suez-kanalen.
Motormand og John
Suez-kanalen
Så kommer vi til handelsfolkene i Aden.
I Port Swettenham besøgte vi sømandsklubben.
Singapore har jo sin Tiger Balm Garden og vi kiggede
på de mange sjove eventyr som figurerne forestiller.
Tiger Balm Garden Singapore
Hans "ESSO"
Turen skulle vende i Saigon,
og så tilbage til Bangkok, hvor vi lå i 14 dage, vi var jo et gammelt
skib som skulle tage alt den langsomme last. Det var et eventyr for
alle, det blev ikke kun Mosquitoen, jeg kom meget rundt og fik oplevet
Bangkoks templer og paladser og ikke at glemme sømandsklubben hos Bent
Mortensen.
Her afhentes en ny munkeelev "Novise"
Motorcykeleskorte til Novisefærd
Novise køres standsmæssigt.
Hjørnet af Mosquito Bar overfor gaten Klong Toy.
"ESSO" og nogle bekendte
Her ses sømandsklubben i baggrunden.
Honnør for fotografen.
Børge spørger om vej i sumpen.
Wat Po er et fascinerende tempel.
Der er også blomster i haven.
Shihanukville Cambodia
Lokalt byggeri
På næste rejse var et filmhold ved at optage "En pige 39
Sømænd" ombord på Songkhla. Scenen hvor sampaner lægger til ved gangwayen
druknede i regn da det var midt i regntiden, og regnen begynder
næsten på klokkeslæt, så blev der aflyst og alle gik på sømandsklubben.
1. mester Laurits skriver maskinjournalen.
De to næste rejser gik til Japan med sidste havn Otaru helt
oppe nordpå. Vinterrejsen var kold, vi havde fået ny chief som forbød at
der blev stoppe en eller to ventilatorer til maskinrummet, der var fire,
så der var kun 3 grader nede på manøvredørken.
1. mester Laurits og Christian.
3. mester John Frederiksen "Frederik" under
stempeltræk.
Ass. Børge Madsen.
Motormand Pastras og Hans.
Jeg sidder og kommer i tanker om en lille sjov episode, det var Børge
der var iværksætter.
En lørdag lige før udskejning tegnede Børge en skydeskive på
pejletavlen. Så skulle man stå 3 meter væk og sigte med pegefingeren
mod centrum, vende ansigtet væk, og så gå frem og sætte sin finger på
skiven, den der var længst væk fra centrum skulle så give omgang.
Uvist af hvilken grund kom Overstyrmanden ned i maskinen for første gang
nogensinde, og syntes det så spændende ud, så han ville da gerne være
med.
Børge stod og satte markeringer hvor de forskellige havde ramt, da det
blev overstyrmandens tur holdt Børge en lille fedtspand op så styrmanden
jog hånden ind i fedtet, der var fedt op til 3. stribe på ærmet, men han
tog det meget pænt og gav en omgang.
Der var mange der siden gik på det nummer.
Hans Lindberg "ESSO" ved manøvrehåndtagene
Mester havde fundet en gammel overfrakke som han gik rund i, det var et
herligt syn, jeg havde det lidt varmere oppe på mellemdørken eller toppen.
Vi oplevede også på en af rejserne at blive forsøgt minesprængt på vej
op ad floden til Saigon. Vi havde ligget til ankers om natten og skulle
som første skib op ad floden tidlig om morgenen.
Kl. 7