"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 28
Mine 3 ture med ØK´s M/S Basra 1960-1963.
Letmatros Flemming Mortensen.
Basra bound for East
Efter at have gået i næsten 2 måneder i København og
ventet på hyre, vidste jeg, at jeg efterhånden var den ledige letmatros,
der havde flest stempler, og derfor førsteretten til en god hyre. Det at
gå ledig i København, var ikke så let når man kom fra Bornholm.
Vi fik kun ca. 49,00 kr. om ugen i understøttelse, og det kostede ca. 46
kr. pr. uge at bo på Mindehotellet, så pengene var små. Det ville heller
ikke have kunnet lade sig gøre, uden hjælp hjemmefra. Dertil kom at jeg
tidligere havde sejlet med 66-bådene som både messedreng og dæksdreng,
det betød at jeg var kendt af besætningerne på flere af skibene, som
hver morgen anløb Havnegade.
I middagspausen fra Forbundet, strøg jeg så ned om bord på det skib der
lå i Havnegade netop den dag, og fik mig et måltid mad, imod at tage
dæksdrengens bakstørn.
Frede, Orla og Flemming Mortensen i Port Said.
Så pludselig en sen eftermiddag, skulle der bruges en
letmatros til Basra, med påmønstring i Antwerpen 2-3 dage senere. Jeg
fik den på omkring 85 stempler, og dengang var 90 stempler max, så
skulle man starte forfra, men det blev jeg da heldigvis fri for. Jeg gik
på ØK´s forhyringskontor, og fik alle nødvendige papirer, samt et
forskud, da jeg var helt blank, så ned og blive vaccineret, og så var
jeg ellers klar til på egen hånd, at tage ud i den store vide verden.
Dækslast ved Penang.
Jeg vidste på dette tidspunkt ikke hvad jeg skulle komme
til at opleve de næste 2 år, men jeg var selvfølgelig meget spændt på at
skulle sejle med et ØK-skib. Jeg havde jo hørt fra andre,
at det at sejle med ØK var noget særligt, og at en tur på Østen var
noget helt specielt, samt at ”stylen” ombord også var noget særligt.
Erwinn maler bommen.
Desværre gik det sådan, at jeg under togturen ned til
Antwerpen, kom på et forkert tog ved togbytte til Innsbruck om morgenen.
Det afstedkom, at jeg fik rejsen forlænget med mere end 8 timer. Det
betød selvfølgelig, at jeg blev noget anspændt, og samtidig også bange
for, at skibet var sejlet, inden jeg nåede frem, men det viste sig, at
Basra ikke var sejlet, den skulle først afgå den næste
dag, så det var en træt letmatros, der kom ombord lige til spisetid om
aftenen. Jeg blev modtaget rigtigt godt af hele dæksbesætningen,
som hjalp mig med at få køjetøj m.m. Da jeg lidt senere var ved at pakke
ud, på mit kammer og ville til køjs, kom en matros (Kurt fra Esbjerg) og
en motormand, og spurgte om jeg havde nogle
penge, og i givet fald om de måtte låne dem.
Peter, Knud, Kurt, Harry og Donkey.
Som nyankommet, var det
svært at sige nej, og de syntes da også, at jeg lige kunne følge med dem
i land, og kigge lidt på sagerne. Også det var svært som ny at sige nej
til, så på trods af rejsetræthed, oplevede jeg denne aften for første
gang i mit liv, at besøge Marie i Antwerpen og smage lidt på hvad hun
kunne servere.
Besøget hos Marie kunne rigtig mærkes i de øverste etager næste dag, da
jeg blev purret, men jeg overlevede da, men jeg havde nu fået min ilddåb
med hensyn til at gå i land og besøge værtshuse.
Erwinn, Tømrer og Peter.
Næste dag, da vi skulle sejle, sagde bådsmand
”Olai”, at jeg kunne hente et par handsker henne hos 1.styrmanden, og
han viste mig hvor hans kahyt var. Jeg gik hen og bankede på, og da han
sagde ”kom ind”, åbnede jeg døren, og spurgte om jeg kunne få udleveret
et par handsker, da vi skulle arbejde med wirer, i forbindelse med
afgangen.
Harry klarer wirer.
Han vendte sig omkring, og sagde meget højt ”hvem fanden er de”?
Jeg
blev selvfølgelig lidt bange for hans lidt bryske modtagelse, og fik
fremstammet at jeg var den nye letmatros, som lige var kommet fra
Danmark. Så sagde han, at der hvor han kom fra, var det almindelig god
skik at stikke hånden frem og sige goddag, og fortælle hvem man var, og
hvad man hed, førend man bad en vildfremmed person om et par
arbejdshandsker.
Orla, Peter, Egon Sepstrup.
Jeg har aldrig glemt hans velkomst og fuldt fortjent lidt
bryske irettesættelse af mig. Den har fulgt mig siden, og hver gang,
også i dag, når jeg møder et nyt menneske, som jeg skal præsentere mig
for, så dukker denne episode altid op i min bevidsthed. Denne korte men
præcise undervisning i almindelig opdragelse og omgangstone mennesker
imellem, har brændt sig fast i min bevidsthed, jeg glemmer det aldrig
nogensinde, og jeg er ham egentlig taknemlig for, at han på sin egen
specielle facon lærte mig, hvorledes man modtager og modtages af andre
mennesker.
Jeg fik mine handsker, og vi afgik fra Antwerpen mod Danmark hvortil vi
kom ca. 2-3 uger senere.
Jeg sagde ja til 1. styrmanden i København om at tage med
på næste tur, så vi havde det fint nok med hinanden. Det har jeg aldrig
nogensinde fortrudt, tværtimod, og jeg blev da også ombord på 3 rejser,
som løb over næsten 2 år, selv om jeg overskred min sejltid til matros.
Det gjorde ikke mig noget, jeg havde det jo dejligt, og ønskede vel
dengang som 18-19 årig, at bare dette lille eventyr måtte fortsætte.
Port Swettenham.
Jeg havde fornøjelsen på alle 3 rejser, at sejle sammen
med matros Peter Kleist som kom fra Grønland. Han havde på det tidspunkt
vi var sammen, sejlet på Østen i ca. 8-9 år, og han havde ingen mening
om, at det skulle stoppe foreløbig, for hans vedkommende. Det
var blevet en livsstil for ham, at turnere rundt i havnene derude. Han
var kendt af mange mennesker, og veninderne i Bangkok, som han
kaldte dem, kendte ham udmærket igennem disse mange år. De kaldte ham
for KIMAU, hvilket skulle betyde ”skide fuld ” på Thailandsk. Når de så
ham, flokkedes de om ham, fordi de vidste, at han på et tidspunkt blev
så fuld, at han faldt i søvn på bænken i Moskito Bar, hvorefter de
rullede ham for penge m.m.
Peter Kleist Grønland.
”Det gør ikke noget”, sagde Peter altid, ”det går nok”,
og det var jo for venindernes skyld vi sejlede derude, sagde han, og i
øvrigt havde han haft det pragtfuldt og sjovt sammen med dem alle inden
han faldt i søvn. At det passede hvad han sagde, kunne alle ved selvsyn
konstatere, ved at følge slagets gang på bænkene i baren. Veninderne
sørgede for, under smil og latter og megen ståhej rigtig godt for Peter,
han nød omsorgen, og lavede sjov med dem alle.
Topnummeret en sådan aften, var når der blev inviteret til Floor Dance.
Så optrådte Peter som regel sammen med et par veninder, med sin helt
egen form for Floor Dance, som nok ikke er set derude hverken før eller
siden, ikke et øje var tørt efter dansen, det var simpelthen urkomisk
det han lavede, det kan ikke forklares, det skulle opleves. Alle så ud
til at have det fantastisk, og så gik det som det plejede og som Peter
vidste det skulle gå, og som han intet gjorde for at forhindre.
Tværtimod havde jeg ham mistænkt for, at han inden landgang "ladede" sin
tegnebogen op, til en omgang Thailandsk rulning. Det var et helt ritual
for ham, der skulle gennemleves een gang ved hvert anløb af Bangkok.
Peter "Fidus" og Flemming Mortensen bygger sampan.
Kalfaktrering af sampan. Erik, Jeppe, Tømrer og Holger.
Hvor mange år Peter rejste på Østen efter at vi skiltes i
1963, ved jeg ikke, men jeg tror og håber på, at eventyret fortsatte for
ham i mange flere år. Indenfor de seneste år, har jeg en gang set en
artikel i Familiejournalen tror jeg det var, som omhandlede
Christianshavns Venner ???? eller lignende (en lille hyggeølklub tror
jeg), hvor Peter var med i sjakket, ak-ja de snesejlere er da også
overalt.
Harry og Flemming Singapore
Sømandsklubben Singapore.
Så var der også kokken, som var med på kun en tur. Han
hed Philip, og var vist hoteluddannet kok. Han havde et godt humør, og
var altid klar til en frisk Københavnerbemærkning. Således også den dag,
da en matros opdagede, at der ikke var hverken rødbeder eller asier sat
frem. Matrosen, spørger da højlydt Philip, ”om der ikke er noget surt
til maden i dag ?” Svaret faldt prompte og præcist fra Philip ”Jo det er
der, du kan få et billede af hovmesteren !”
Kokken
Koksmath
En anden episode, som alle morede sig over dengang, var
da vi lå i Marseille, og skulle laste stærk spiritus. Havnearbejderne
kunne ikke lade kasserne være, og også nabolasten i det samme lastrum,
som bestod af dåseøl fra Danmark, havde de fået et godt øje til, så det
blev bestemt, at skibet skulle stille en vagtmand ned i lasten, for at
passe på, at der ikke blev stjålet for meget. Man valgte så matros Kurt
fra Esbjerg, som vagtmand. Det var uforståeligt for resten af
besætningen, at det var ham der blev valgt, ikke et ondt ord om Kurt fra
mig, han var en super kollega, men tørstig det var han. Og det gik da
også, som man kunne frygte. Havnearbejderne dannede fælles alliance med
Kurt, og de fik det alle rigtig lystigt nede i lasten. Hvordan alle kom
hele op fra det nederste lastrum, står hen i det uvisse. Styrmanden rev
sig fortvivlet i håret over sit valg af vagtmand, men da var det for
sent.
Ølpause i kabyssen.
Kurt inviterede ofte ungmanden (Danmarks Viggo) med i
land, Viggo var 20 år, så det var ikke en mindreårig han tog med. En af
hans fornøjelser var, at få Viggo drukket tilpas fuld, og så tage ham
med hen til en tatovør, og sørge for at Viggo fik en tatovering. Det
blev en hel sport for Kurt til sidst, og Viggo lagde, efter min mening,
mere eller mindre frivilligt gerne skind til fornøjelserne. Efterhånden
skete der det, at Viggo mere og mere kom til at ligne en omvandrende
tegneserie. ”Satans også” sagde han efter hver ny tatovering, medens han
sendte et anerkendende blik til Kurt. Han syntes nok alligevel det var
morsomt. Vi andre var også meget spændte på, hvilken ny tatovering Viggo
nu havde fået, efter hver gang de var i land sammen.
Nogen er her nævnt, men absolut ingen glemt af de
kolleger jeg mødte, igennem disse 2 år på Basra. Det har altid været en
glæde for mig, at tage mit album frem og prøve at genoplive minderne fra
dengang, desværre falder enkelte navne væk, men jeg vil gerne nævne
nogen her, som jeg husker dem fra den gang.
Peter, Orla, Egon, Bager, Tømrer, Dæksdreng, Viggo og Ole.
Der var bådsmanden Orla (Olai), der var
tømreren fra Vestsjælland, der var donkeymanden (Rudolf) fra
Ruds Vedby, der var matrosen Egon Sepstrup fra Jylland, matrosen
Ole Hansen fra Assens, matrosen Ernst Jensen fra Bornholm,
matrosen Peter ”Fidus” fra Århus, matrosen Erwind fra
Sønderjylland, matrosen Kurt fra Esbjerg, matrosen Verner
fra Agger, matrosen Erik fra midtsjælland, matrosen Frede
fra København, matrosen Peter Kleist fra Grønland, letmatrosen
Erik Ungermann fra Brønshøj, ungmanden Viggo (Danmarks Viggo),
forskellige dæksdrenge, derudover bageren fra Vejle,
hovmesteren (pengeudlåneren) fra København. ungkokken fra
Jylland og forskellige kokke, koksmater og messedrenge, og ikke at
forglemme en stewardesse som vi kaldte Trunte.
Hyggestund.
Trunte var sygeplejerske af uddannelse, og var taget med
af eventyrlyst. Desværre oplevede hun 3 døgn i en tyfon ude i Japan,
hvor hun bare lå udenfor på dækket og var helt væk i sin søsyge, vi
måtte hjælpe hende med alt i disse 3 dage, hendes radio var smadret,
alle hendes skuffer var hoppet ud af kommoden osv. så der var virkelig
brug for hjælp. I Hamburg på hjemvejen, fortalte hun at hun var ked af
at skulle afmønstre, da hun ville komme til at savne kammeratskabet og
livet til søs. Vi gjorde hende opmærksom på tyfonen fra Japan, og hun
erkendte da, at hendes fremtid nok ikke lå til søs.
Hjemmelavet swimmingpool taget i brug
Svømmeturen nydes så længe det varer
Stormen har ødelagt poolen.
De sørgelige rester af poolen.
Hvis jeg husker rigtigt, så hed kaptajnen på de første 2
rejser E.O. Nielsen, men han blev kaldt ”Jokeren”, på grund af hans lidt
tøffende gang, med små skridt. (Det er den bedste måde at beskrive hans
gang på).
Han havde vist nok gjort hvad han kunne, for selv at bringe sig i den
situation, idet som de andre som kendte ham bedre fortalte mig, så havde
for meget god mad, gjort at han var ret overvægtig, samt at spiritussen
som han indtog lidt rigeligt af, og man dertil lægger alt for mange
smøger, at alt dette i en skøn forening, havde sat sit præg på ham, med
skinnebenssår, dårlig kondition, åndenød osv.
Han var ellers en flink mand, som vi ikke hørte meget til, så for os var
og blev han ikke noget problem.
Jeg husker dog en morsom episode med ”Jokeren”, hvor vi havde taget lods
i Penang. Jeg stod til rors, og da lodsen kom op og skulle hilse på
"Jokeren", fortalte lodsen hvad han hed. Da så ”Jokeren” skulle
præsentere sig for lodsen, kunne han ikke holde på luften, den slap fra
ham højt og tydeligt, og lige efter blev der meget meget stille på
broen, for det var på samme tid både hylende morsomt og dødpinligt.
"Jokeren" reddede situationen, for sig selv, ved hurtigt at vende
omkring, og tøffe ind til sig selv, alt imens der stadig slap luft ud,
for hvert skridt han tog, og jeg synes jeg i farten kunne se et lille
frækt smil omkring hans mund, han syntes nok selv, at situationen var
lidt morsom.
Vedligeholdelsesarbejde til søs.
Lidt dækslast.
Den næste kaptajn efter at ”jokeren” havde afmønstret,
hed Pittelkow. Det var en herre, som havde sin egen mening, og ind
imellem blev han af 1. styrmanden vist rundt på skibet på inspektion, og
så kunne der godt falde en skideballe af, hvis der var noget der ikke
passede herren.
Jeg husker bl.a. at en ældre matros som hed Verner, lå
syg i sin køje, fordi han en stormfuld nat mistede fodfæstet på lejderen
op til broen, og slog sit knæ ret slemt. Pittelkow mente da han talte
med ham på hans kammer, at han sagtens kunne ligge i køjen og splejse
tovværk og stropper, således at der ikke gik noget arbejdstid
tabt. (Joh, der var rigtig god omsorg for de syge).
Verner som maler.
Som det sikkert er mange af jer der læser denne
hjemmeside bekendt, så kom vi med ”Basra” til alle de samme steder, som
alle de andre både på Østenturene, så jeg vil afstå fra at fortælle ret
meget fra anløb og ankomst i de forskellige havne, idet jeg tror, at de
fleste af os, der har taget disse ture, har haft de samme oplevelser,
vel nok med Bangkok som toppen af kransekagen.
Lånebetingelser malet på dækket
Ole skaffer øl.
Basra ved kaj i Klong Toy Bangkok.
Jeppe og Flemming på Mariners Club i
Klong Toy, Bangkok.
Mange tidligere besætningsmedlemmer fra dengang, står
helt sikkert tilbage med en følelse af, at vi har været fantastisk
heldige, at kunne komme derud, dengang for mange år siden, - hvor det gamle
Østen, stadig var tilbage, - hvor der endnu ikke var noget Internet, -
hvor nyhederne kom over kortbølgeradioen, blev nedskrevet på et A-4 af
”gnisten”, og derefter uddelt i messerne til gennemlæsning.
Så selvom hver rejse kun tog ca. 5-6 måneder, så var vi altså på
langfart, selvom vi i nogles øjne ”kun” var "snesejlere".
.
Visitkort.
..
Visitkort.
Alle mine oplevelser til søs igennem de 7 år det varede,
har sat sig rigtig godt fast i mit system, så selv i dag hvor jeg er
blevet 64 år, er jeg nødt til at tage en tur på havnen næsten dagligt,
for at stå og spytte lidt på bolværket, og spille lidt klog overfor de
landkrabber man møder dernede. Joh, man glemmer det aldrig, og en
snesejler fornægter sig heller aldrig, han har selvfølgelig en mening om
hvad som helst, og skulle nogen være i tvivl, så fyrer man bare et par
stærke oplevelser fra Østen af, lige i hovedet på dem, så bliver de lidt
paffe og lidt stumme, og det virker bagefter lige som om, at de forstår
det hele lidt bedre.
Nå spøg til side.
Mit fremtidige arbejde på land blev som murersvend, jeg gik i land i
1965, og blev udlært murersvend i 1975 som 32 årig. Fra 1986 var jeg
valgt som Formand for murerne på Bornholm, og kollegerne gav mig lov til
i ca. 19 år at varetage deres interesser overfor mestre og deres
organisationer, alle slags myndigheder osv. Det har også været en dejlig
tid, i et fag der intet har med søfart at gøre, men som har indbygget
den samme arbejdsfrihed og omgangstone, som jeg oplevede til søs. Begge
dele, kunne jeg ikke være foruden.
Derudover skete der senere det sjove og spændende i mit
liv, at min kone i 1991 blev Rederidirektør, for rederiet PILEN, som
sejlede på Rønne/Ystad og Malmø/Kastrup, med 2 små katamaranfærger,
magen til dem der sejlede fra Havnegade i København. Det var rigtig
spændende så længe det varede i ca. 10 måneder. Desværre var bådene for
små til Østersøen, så der kunne ikke opretholdes helårssejlads med dem,
og helårssejlads var kravet fra myndighederne, hvis tilladelse til salg
af toldfrie varer skulle bevares, da det ikke kunne lade sig gøre, blev
bådene og rederiet overflyttet til Havnegade i København, hvor de
sejlede indtil Øresundsbroen blev åbnet.
I perioden på Bornholm kom jeg desværre til at svigte
mine murerkolleger lidt, for det var så spændende dette sejleri, som min
kone nu havde ansvaret for, at jeg måtte på havnen ved hver ankomst og
afgang. Så det var sikkert meget godt at det sluttede som det gjorde,
for ellers var mit arbejde for murersvendene let komme i fare.
Jeg har en lille morsom erindring fra da ruten fra Malmø
til Kastrup blev startet op i april 91. Jeg havde fået lov til at
deltage, og på kajen i Malmø kl. 6,00 om morgenen, møder jeg Michael
(efternavn?), som jeg havde været på søfartsskole med i Esbjerg, og som
også havde sejlet med Basra som styrmandsaspirant på en eller 2 rejser,
medens jeg var ombord.
Kort fra Esbjerg Sømandsskole.
..
Skoleundervisning.
Han er nu kaptajn på en af Øresundsfærgerne, og
det taler vi lidt om, han er tilfreds med sit arbejde, og glad for at
være blevet kaptajn i DSB. Han spørger så mig, om hvad jeg laver, og om
jeg sejler med den nye færge. Da jeg svarer benægtende, spørger han om
hvad jeg så laver på den færge i Sverige så tidligt om morgenen, og jeg
siger at jeg i stedet for at blive kaptajn, har giftet mig med
skibsrederen. Det fik vi os en herlig latter over den morgen.
Så en lille kommentar om hjemmesiden
www.snesejler.dk som Willy har sat i gang. Tak for den Willy!
Det har for mig været fantastisk, først ved en tilfældighed at finde
siden på Internettet, og så at kigge alle siderne igennem, og genkende
mine egne oplevelser fra den gang i 60erne, i de historier der ligger på
siderne.
Rustskraberen i arbejde.
Endnu mere fantastisk, at den film om Basra der kan købes på
siden, må være optaget medens jeg har været om bord. Jeg genkender de
fleste personer på filmen.
Det er fantastisk at få lov at opleve, specielt fordi jeg for ca. 3-4 år
siden satte mig for, at jeg ville prøve at finde film eller billeder fra
dengang. Jeg kunne erindre, at vores Donkeymand (navnet glemt - Rudolf?)
var ivrig filmmand, og han fortalte medens vi sejlede sammen, at han
havde en film fra hver af hans ØK-rejser på henholdsvis Østen, Australien
og Staterne. Jeg satte et større privat detektivarbejde i gang, idet jeg
ikke mere kunne huske hvad han hed.
Jeg fik bl.a. kontakt til en ældre person, som havde
været ansat på et af ØK's kontorer, som lovede mig at skaffe
mønstringslisten fra Basra, men det blev aldrig til noget. Ligeledes fik
jeg fat i tidligere forbundsformand for motormændene Svend Fønskov, som
også ærligt forsøgte at hjælpe mig, men desværre uden held.
Så kunne jeg erindre, at matros Ernst Jensen fra Bornholm
også havde været en ivrig fotograf. Ham kendte jeg fra Bornholm, hvor vi
sejlede sammen på M/S Østbornholm i 5-6 måneder, og så mødtes vi igen på
Basra, hvor vi var sammen på hundevagten på en rejse. Nogen, jeg ved
ikke hvem, havde fortalt mig, at han var blevet lods i Skagen. Jeg
ringede så derop, og fik fat i ham. Han var dog nu lods i Hals Barre, og
det viste sig, at han havde ca. 35-40 billeder fra vores tid sammen på
Basra, som jeg lånte, og fik lavet kopier af. Vi gik i gang med at maile
lidt sammen, og på et tidspunkt skrev han, at han havde haft besøg af en
kollega fra dengang, nemlig matros Ole Hansen fra Assens på Fyn, og at
Ole havde en film fra Basra tiden på ca. 20 minutter. Jeg fik fat i Ole,
og han lod mig låne sine originale smalfilm, som jeg så fik min broder
til at sætte sammen til den film.
Kursen holdes.
Jeg nu har sendt filmen til Willy sammen med de billeder
jeg har passet på fra dengang, og som jeg håber, kan blive yderligere en
brik til den historie om bl.a. Basra, der er ved at blive skrevet her på
den fantastiske snesejlerside
Så mit pludselige møde med hjemmesiden og dens indhold,
har vist sig at være svar på alt det jeg har søgt efter og jeg er meget taknemlig for, at jeg tilfældigvis fandt siden. Jeg
var egentlig startet med en aften at skulle se hvor vores
Bornholmerfærger var henne under den orkan vi havde i juni 2007.
Færgerne kan følges på nettet, også når de ligger underdrejet udenfor
havnen. Jeg gik videre ind på Internettet, og pludselig hvordan ved jeg
egentlig ikke, fandt jeg noget om snesejlere.
Da jeg faldt over navnet, var jeg ikke i tvivl om,
at det var en side, jeg måtte se, jeg vidste hvad ordet betød, og
eventuelt henviste til, og hvilken glædelig overraskelse jeg fik, da jeg
gik ind på siden. Jeg kunne ikke stoppe igen, og kom ikke til køjs
førend meget sent på natten, da næsten det hele var gennemset. Det var
ligesom juleaften, den ene gode side/gave efter den anden, åbenbarede
sig for mine øjne.
Søkort gennemses.
På Basra-filmen, som jeg hurtigt fik købt af Willy, og
har set flere gange, ser vi bl.a. at en styrmand får serveret en kop
kaffe på broen. Det drejer sig om 2. styrmand Johan Fidiøw, som jeg
senere efter afmønstring fra Basra, møder for enden af landgangen til
Bornholmerbådene, i færd med at skulle klippe min billet. Jeg er
forbavset over at møde ham her, idet han på det bestemteste havde
fortalt mig når vi gik på vagt sammen om natten, at han aldrig skulle
sejle med passagerskibe, og slet ikke til Bornholm, som jeg selv havde
luftet muligheden af, kunne blive mit næste job når jeg skulle have ny
hyre som matros efter afmønstring fra Basra.
Denne bestemthed med, hvad han skulle i fremtiden, havde
han tilsyneladende bidt i sig, og havde søgt arbejde som styrmand i
66-selskabet. Han tilbragte resten af sit arbejdsliv på
Bornholm, blev gift med en Bornholmsk pige, fik børn, og sluttede sin
karriere som enten overstyrmand eller kaptajn i Bornholmstrafikken, som
rederiet nu hedder. Vi hilste altid på hinanden, og talte også en del
sammen, igennem årene. Desværre døde han for ca. 4-6 år siden.
Skulle denne lille historie ende med, at nogen kan kende
mig eller sig selv igen, hører jeg gerne fra jer, evt. gennem Willy.
Med hilsen Flemming Mortensen.
Se
også de andre sider !!!
|