"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 29
Her fortæller Dietrich Vetter om hans rejser
med Annam, Malacca og Jutlandia.
Med Annam 1950.
En tidlig morgen sejlede jeg fra
toldboden over til værftet sammen med en masse værfts arbejdere. Skibet
lå i dokken, så vi klatrede op af en masse lejdere og kom så op på
skibet.
Fotokilde: Ole Stig Johannesen,
"Kompagniets skibe"
Hovmesteren tog så imod det
man kalder restaurations-besætningen og det var en kok, koksmat, bager,
tjener og 4 skibsdrenge som skulle rengøre kahytter og bringe mad til de
forskellige messer. Der var matros, fyrbøder, assistent og
officersmesser og mit område var salonen. Der spiste kaptajnen,
maskinchefen og 1. styrmanden, Desuden skulle jeg servere for de gæster
der var inviteret om bord når vi lå i havn. Der var plads til 6
passagerer på skibet. Vi fik anvist vores kahytter jeg fik min egen som
var god.
Restaurations personale
Om eftermiddagen skulle vi alle i
land og bo på sømands-hotellet i nyhavn og så møde næste morgen. Skibet
skulle gasses for at udrydde rotter og andet utøj.
Da vi mødte på skibet fik vi stukket
en pøs i hånden og så gik vi gennem alle gange og kahytter og samlede
rotter op det blev til nogle spandfulde, det var ækelt.
Så skulle jeg gøre mit pantry og
salonen ren, tørre glas og hylder af, pludselig kom der en tropekakerlak
løbende den var lige så stor som en tommelfinger og jeg sprang jo op jeg
havde jo aldrig set sådan et bæst før og hovmesteren grinede og sagde
dem får vi mange af når vi kommer ned på varmen.
Annam var en af Ø.K.s første
dieselmotorskibe, det var på 10 tusind tons og det havde 2 skruer og 4
master og lags den tredje mast gik der to udstødningsrør op. Derfor
sagde de ude på østen (four pices of bamboo and no futi fut). Før diesel
motor skibene var alle skibe dampdrevne og kulfyrede. Så blev dokken
fyldt med vand og vi sejlede til kaj inde i frihavnen. Rederifolkene og
familie og venner kom om bord og sagde goodbye.
Kaptajnens kone var siameser og han
havde også to smukke døtre, de glædede sig til at han kom hjem igen da
det var hans sidste rejse inden han skulle pensioneres.
Vi sejlede til
Gøteborg hvor vi skulle laste træ til Australien. I Gøteborg lå vi i ca.
tre uger på grund af strejke. På kajen i nærheden af skibet stod der en
lang række godsvogne som blev åbnet og så kunne folk gå hen og hente
alle de bananer de kunne spise. I Danmark havde der ikke været bananer
efter krigen de var for dyre at importere dengang.
Vi hentede bananer i spandevis. Om
aftenen gik vi i biografen eller så på byen, der var også Liseberg noget
a la Tivoli og i "Gamlastaden" var alle husene af træ.
Bageren Erik Påske (som
mange år senere solgte Påskebrød til hele landet) havde en masse bøvl,
han kunne ikke bage rugbrød, det smuldrede og matroserne brokkede sig.
Efter at bageren havde ringet til
proviantafdelingen i frihavnen og fået gode råd og andre opskrifter
lykkedes det efterhånden at få godt rugbrød. Bageren var også
pantry-mand som hjalp kokken med pålægsbakkerne til aftensmaden, der
skulde være 7 slags pålæg efter overenskomsten og hvis de ikke blev
varieret så nedlagde matroserne arbejdet, så det var ikke altid sjovt at
være kok. Hver dag fik vi frisk mælk det blev lavet af mælkepulver og
smør. Omsider sejlede vi af sted og der blev stiftet en idrætsforening
om bord og alle mødte på dækket kl. 7 om morgenen til gymnastik og der
var også et eftermiddagshold. Vi var 37 mands besætning og deriblandt en
kvinde på 21 år Eva Boserup, som var telegrafist og hun sad om natten og
modtog nyheder og maskinskrev dem og satte et eksemplar op i hver messe
desuden var hun mellemled mellem rederiet og kaptajnen.
Vindstyrke 11
Vi gik ind i Biscayen hvor der havde
været dårligt vejr, der var nogle store dønninger og så forbi Cap
Finistere i nord Spanien og så langs Portugals kyst passerede Cap
Vicente en stejl klippekyst hvor der ligger et nonnekloster. Når der
engang imellem var dårligt vejr så fik skipperen kaffe og brød op på
broen, så anbragte jeg bakken i et viskestykke holdt godt ved foroven og
så op ad lejderen og godt fat i gelænderet og så var det godt at komme i
læ oppe på broen. Ned gennem middelhavet blev det lunere i vejret.
Skovtur på Middelhavet
Hos hovmesteren købte man små hæfter
der var ti boner i hvert og så fik man på lageret udleveret pålydende,
der var øl hæfter og forskellige sodavand, på spiritus fik man en bon
man underskrev og en gang om måneden blev beløbet trukken fra din hyre.
PRISER OM BORD 1950.
Vand Appelsin, citron,
tonic .. Kr. 0.30
Carlsberg pilsner
.................. Kr. 0.65
Carlsberg guld
..................... Kr. 0.80
Lyst øl
................................ Kr. 0.50
Cognac
............ flaske .... Kr. 25.00
Whisky
...............".......… Kr. 18.00
Gordons Gin
.......".......… Kr. 12.00
Vermouth dry
.....".......… Kr. 9.00
En standart ØK-cocktail bestod af:
1/2 GIN og 1/2 VERMOUTH og godt med isterninger.
Da vi nåede Port Said ved Suez
Kanalen måtte vi vente i køen indtil der var en konvoj på 6 til 7 skibe
samlet, som så fik lods og sejlede igennem kanalen. Der kom en masse
arabere om bord og vi fik besked på at lukke alle koøjer og låse vores
døre, for de stjal med arme og ben. De solgte alt muligt marokkopuder,
vægtæpper, sandaler, skjorter, undertøj, radioer, termospande til
isterninger osv. Handelsfolkene blev så sat i land når lodsen kom om bord
og så sejlede vi stille og rolig gennem kanalen.
Der travede kameler inde i ørkenen
og på den anden side af kanalen susede eksprestoget til Cairo. Ned
gennem det røde hav blev der rigtig varmt, selv om koøjerne stod åbne
med vindfanget sat på var der ulideligt i kahytterne så vi slæbte vores
madrasser op på dækket og faldt i søvn under stjernehimmelen til
motorernes summen.
Handelsmænd i Aden
En nat begyndte en cikade at larme
det var irriterende at høre på så vi jagtede den og fik has på den. Vi
kom til Aden, der fik vi olie til motorerne vand og proviant blandt
andet nogle store sværdfisk som alle fik til middag og de smagte rigtig
godt. Der var også handelsmænd om bord som solgte alt muligt. Så gik det
over det indiske ocean og der blev lavet en swimmingpool på dækket.
Ellers lå vi på 5. lugen og slikkede sol i vores fritimer. Når man
skulle ind til styrmandens kahyt med en spand is, fyldte man lige
lungerne med frisk luft og styrtede gennem gangen ind i hans kahyt, der
stank simpelthen forfærdelig og vi mente at der nok lå nogle døde rotter
fra dengang skibet blev gasset. Det blev så tømreren der brækkede
panelet ned og der lå nogle rotter som blev fjernet.
På udkig
Der var en matros som blev syg
og 1. styrmand havde et stort apotek og operationsudstyr. Patienten
havde høj feber og ondt i maven og diagnosen var blindtarmsbetændelse.
Telegrafisten og jeg blev udnævnt til sygepassere og der blev gjort klar
til operation, via radioen var vi i kontakt med en Australsk læge som
skulle vejlede og det endte med at der skulle lægges varme omslag og
hvis feberen ikke faldt så måtte kniven i brug, feberen faldt.
En nat da vi lå oppe på dækket og sov, lød brandalarmen. Der var røg
henne agter og en af smørerne var faldet i søvn i sin kahyt. Han må have
røget i sin køje for der var gået ild i hans skumgummi madras. Ilden
blev hurtig slukket men det var den giftige røg han døde af. Der var
langt til Australien, så der blev en begravelse til søs. Tømreren havde
syet en presenning som en slags kiste og deri blev der lagt en schekel
fra ankeret så han kunne gå til bunds. Der blev lagt en planke på
rælingen hvorpå den døde blev lagt. Besætningen var opstillet til
begravelsen. Skipper læste op fra bibelen, flaget var på halv og med et
hyl fra sirenen blev bisættelsen afsluttet og han gled over planken ned
til Neptun.
Jeg var
gode venner med styrmanden og jeg var oppe på broen og stå til rors ind
i mellem, det var et lille ror med gyrokompas så det var nemt. Jeg var
også på besøg i maskinrummet, der skulle man helst have paraply med der
dryppede olie alle vegne. Skibet havde dobbelt skruer dvs. to tunneller
med hver sin skrueaksel, jeg var helt ude i gangene hvor akslerne
drønede rundt, der var en del larm og akslerne skulde smøres hver time
så de ikke brændte varme. Vi havde en tank fuld af kakao olie til
Australien, under de store dieselmotorer var der nogle dæksler som
kaldtes sumpen, der løb al spildolien ned og som så blev pumpet op i en
centrifuge, renset og brugt i motorerne igen. En dag langt ude i oceanet
gik hele molevitten i stå og det eneste der kunne køre var lysmotorerne.
Skipper var tosset og maskinchefen helt hylet ud. Det viste sig at den
tank med kakao-olie var læk og noget af olien var løbet ned i sumpen og
så pumpet i motorerne med det resultat at stemplerne brændte sig fast.
Vi drev rundt i nogle dage hvor vi havde gang i fiskesnørerne.
Kølemaskinerne var gået i stå så der måtte smides noget proviant
overbord. Efter at der var trukket stempler og tætnet lækagen blev
kursen atter sat imod Melbourne.
P.S. den næste tur Annam var på, skete
der igen et uheld det var i November 1951. Hoved motoren og hjælpe
motoren gik i stykker og der var så lidt strøm at telegrafisten ikke
kunde sende S.O.S. skibet drev rundt i 22 døgn og blev så fundet af
ØKs Malaya som var sendt ud for at lede efter Annam, det blev så slæbt
til Colombo på Ceylon hvor det blev repareret, den 24. december afgang til Australien. Ellers gik dagene stille og rolig, vi lå på dækket i
fritiden læste bøger og hørte musik.
Hvil på lugen
Skipper mængede sig ikke med
besætningen somme tider ringede han ned til pantryet, at jeg skulle
komme op med en spand is 1 fl. whisky eller rom, så sad han og læste i
bibelen og når han dukkede op næste dag og havde solbriller på så vidste
vi at flaskerne var tomme.
Dietrich Vetter med kaffen
1. april 1951 kom der besked fra kong Neptun,
at han havde hørt at der var 25 urene sjæle ombord som ikke havde
modtaget dåben og ej heller havde en af ham underskrevet dåbsattest med
sig. For denne gode og tilstrækkelige grund ville han og hans følge
borde dette skib i morgen eftermiddag og overvåge at de gældende regler
for renselse af den nordlige halvkugles synd og fordærvelse overholdes.
Kong Neptuns følge
Swimmingpoolen til dåben blev gjort
klar. Neptuns følge var på 10 mand. Synderne skulle indfanges og betale
en bøde som bestod af enten cigaretter, øl, vand, eller 1 fl. sprut. Det hele blev anvendt om aftenen når
der var stor fest og spisning på dækket.
Gnisten på vej i baljen
Når synderne var indfanget skulle
der spises noget, det var meget stærke kødboller med chili og de blev
skyllet ned med eddikevand, så blev man sæbet ind og raget og smidt i
pølen til dåb jeg fik navnet lodsfisken så skulde man over til Neptun og
dronning, ligge på knæ og underskrive sin bøde. Om aftenen var der stor
fest, der blev spist og drukket bravt og nogle dage senere fik vi vores
dåbsattest. Nogle gange om morgenen til gymnastikken lå der flyvefisk på
dækket, kokken samlede dem ind og lavede stegt sild af dem. Om natten
når vi sov på dækket var der en hel anden stjernehimmel bl.a. kunde man
se Sydkorset som er i det Australske flag og ind imellem dukkede der en
albatros op den havde et vingefang på 4 meter og de går kun på land når
de yngler på stormomsuste øer på den sydlige halvkugle.
Omsider nåede vi Australien dvs. vi
lå for anker sammen med fem andre skibe og ventede på at der kunne blive
kajplads. De Australske havnearbejdere have stor magt, de havde store
lønninger og de strejkede for et godt ord. Vi fik sat redningsbådene i
vandet og efter at vi havde fået stemplet vores pas, måtte vi sejle i
land. (hvem havde troet at jeg ankom til Australien i en redningsbåd.)
Det blev bestemt at der skulle sejle 2 både frem og tilbage på bestemte
tidspunkter. Inde i land fik vi vores første milkchake, de var gode og
pupperne havde de samme åndssvage åbningstider som i England. Vi fik øl
om bord i store papirsække, det var 1 liter flasker som hed Tigerbeer og
dem kunne man så købe af hovmesteren. Alt hvad der hed vasketøj blev
sendt i land i store sække og efter et par dage kom det igen i store
pakker. Vi kom omsider til kaj i Victoria dok og vi fik set meget af
byen.
I biograferne var der store reklamer,
hvor de blandt andet søgte folk til jernbanerne, postvæsenet og meget
andet. Der var mange skibe der manglede det halve af besætningen når de
skulle sejle. Fidusen var, tag ud til en fårefarm og bliv der indtil
skibet er sejlet, så bliver du ikke eftersøgt mere og så kan du få job
næsten alle steder.
Der var dansesteder hvor der blev
danset i flere etager med hver sit orkester. Det var store sale hvor der
stod stole hele vejen rundt og så var der en lang bar ved en af siderne,
selv om man gik i bio var folk klædt på, som om de skulle til fest og
efter 14 dage sejlede vi videre til Sydney hvor vi kom til at ligge lige
ved siden af Sydney Harbour Bridge. Ole, Palle, Leif og jeg lejede en
bil, det var en Australsk "Holden" vi kørte ud til The Blue Mountains,
der er venstre kørsel i Australien, men det fandt vi hurtig ud af og der
var meget smukt at se på i de blå bjerge. Den 28 maj blev vi medlem af
New Australien Club, det var en slags natklub.
Fra havnen sejlede man ud til Manley
Beach. Der var hajtårne med livreddere og når sirenen lød, var det bare
med at komme ind på stranden.
Senere sejlede vi til Newcastle og
op af en flod og ved en af bredderne var der en lufthavn for
vandflyvere, Palle og jeg lejede et par heste, så vi red lidt rundt i
omegnen. Så gik det videre til Brisbane, der var rigtig tropisk varme og
byen var flot i engelsk stil og der besøgte vi en ananas og banan
plantage hvor vi købte frisk frugt for næsten ingen penge.
Dietrich og Palle
Derefter sejlede vi til Port Pirie
som lå lidt oppe af floden i South Australia. Det lignede en rigtig Wild
West by med en hovedgade med butikker og salooner med svingdøre, og midt
i gaden kom toget kørende medens det ringede med klokken og tudede lige
som i en Wild West film.
Vi lastede erts som bruges i stålindustrien det
lignede grov sand men var meget tungt, til sidst stod skibet næsten på
bunden af floden, så vi sejlede ud på Rheden for at få den resterende
last som skulle losses i Bristol i England, Ertsen blev sejlet ud i
store pramme.
Landgang Port Pirie
Kaptajnen havde inviteret Agenten, told og
emigrationsfolkene til lunch i salonen da den sidste last var kommen om
bord. De skulle have rigtig dansk mad, forskellige slags sild og som
varmt frikadellers med stuvet blomkål og derefter forskellige oste. Jeg
havde lige budt frikadellerne rundt anden gang og snakken gik livlig
efter sild, øl og snaps og så pludselig faldt skipperens hoved ned i
tallerkenen, jeg så lige en rødbede fra hans tallerken suse hen over den
hvide dug. Jeg gik så ud til hovmesteren, hans kahyt lå lige ved siden
af og sagde skipperen er lige død. Han grinede og sagde pjat med dig og
gik så med ind i salonen, da havde de andre fået lagt skipperen på
gulvet og knappet op, men det var for sent, diagnosen hjertestop.
Kaptajn
Valdemar Relster døde kl. 12.45 d. 5 juli 51. han blev 65 år og nåede aldrig
at komme hjem til sit pensionsliv.
Så blev der travlt der kom
læge fra land osv. Jeg gik over til kokken og sagde den blomkål var da
vist giftig og han blev helt hvid i hovedet da jeg sagde at skipper var
død, så han susede over dækket til salonen og fik bekræftet hvad jeg
sagde. (han skulle jo lige have noget gas). Dagen efter kom der en
toldkrydser med en flot maghonikiste hvori skipper blev anbragt. Noget
senere blev hele besætningen stillet på rad og række, kisten stod på
dækket og styrmanden sagde nogle bevingede ord fra bibelen, kisten blev
hejst ned på toldbåden der blev kippet med dannebrog og hylet med
sirenerne da toldbåden sejlede. Om aftenen sejlede vi mod Aden uden
skipper. 1. styrmand skulle overtage kommandoen til Aden hvor der skulle
komme en ny Kaptajn.
Bådøvelse
Bager, Ole, Palle, Fåborg, Robert og
Henning i bagbords redningsbåd.
Der var varslet storm da vi
afsejlede, skibet var så tungt lastet at når det kom til at ride på en
stor bølge kunde det ske at det vilde knække over. Derfor blev alle
redningsbåde gjort klar med ekstra proviant og frisk vand. Vi skulle
lave en bylt med de vigtigste papirer og tøj som var pakket vandtæt,
kahytterne måtte ikke låses og dørene skulle stå på krog og når alarmen
lød så var det bare at komme op på båddækket.
Orkanen kom og skibet rystede så
meget når begge skruer kom fri af vandet, at de elektriske pærer hoppede
ud af fatningen. (det var bajonetfatninger). Kokken kunne ikke lave varm
mad, kabyssen havde oliefyr og hver gang skibet krængede over gik
ilden ud. Det varede 4 dage og man var godt øm i benene af at holde
balancen.
Skipperens kahyt skulle gøres klar
til den nye kaptajn, alle skippers ejendele blev puttet i kuffert og
sæk, så hans familie kunne hente dem i frihavnen når vi kom hjem og
urnen blev sendt hjem med fly. Vores lossehavn var Avenmouth ved
Bristol i England. Den nye skipper kom ombord i Aden. Vi fik olie og
proviant og sejlede op gennem Rødehavet. Skipper og maskinchefen havde
sejlet sammen i deres unge dage, så efter spisning i salonen bragte jeg
diverse flasker og is op i skippers kahyt. Næste morgen var jeg oppe med
kaffe og rundstykker og tog de tomme flasker ned, Skipper fortalte at
mester havde fået en ordentlig bjørn på og hvordan han var kommet over
til sig selv vidste han ikke, men han havde glemt sin uniformsjakke.
Annam idrætsklub laver hestevæddeløb
I idrætsklubben holdt vi skovtur
mens vi sejlede gennem Middelhavet. Der var hestevæddeløb, tombola og
bar og Leif solgte påske is og så var der fællesspisning på dækket. Vi
kom ikke i havn før vi nåede Bristol, da var besætningen også blevet
godt irriteret, der skulle ikke siges ret mange forkerte ord før de kom
op at toppes, vi havde 31 døgn i søen. Alt var sluppet op af drikkevarer
og da lodsen kom ombord kunne der kun bydes på en romtoddy. Efter ca.
otte måneder var vi atter ved de danske kyster og vi passerede Kronborg
mandag den 10 September kl. 6.00 om morgenen. Kl. 9.00
lagde vi til i frihavnen og vi blev afmønstret samme dag. Turen varede
227 dage og vi havde tilbagelagt 26105 sømil = 48372,5 km. Jeg tog hjem
til familien med diverse gaver, rundt til drengene og fortalte lidt om
den store verden. Der blev holdt nogle gode fester og så kom der
telegram fra Ø.K. påmønstre som tjener på M/S Malacca en såkaldt "sort
båd med 12 passagerer" som det hed i ØK-sprog den lå på værft i Nakskov,
og skulle til Australien det var jeg ikke så meget for, jeg ville hellere
til østen, men på den anden side så havde jeg dasket rundt i 3 uger
hjemme, så det var plat og krone og jeg ringede til ØK og sagde OK !
Med Malacca 1952.
Jeg påmønstrede på værftet i Nakskov og så sejlede vi til København.
Malacca
anduver Antwerpen
Derfra skulle vi helt op i Østersøen og laste træ. I Sverige skulle vi
til Hernasand - Piteå - Munksund og til Sundsvall og derefter til Kotka
i Finland.
Tjener stab: Arne, Niels og Dietrich
Arne havde sejlet med
M/S Batory som var et Polsk passagerskib der gik i rute Gdynia -
København og New York og Niels havde lige været med en Ø.K. båd til
Amerikas østkyst. Niels fik tilnavnet Francis fordi han lignede æslet
Francis som vi lige havde set i en film. Vi skulle også agere som
kahyts-jomfruer (stewarder). Vi havde ingen passagerer på Østersøturen,
kun de gæster der skulle bespises i havnene. Maskinchefen kom aldrig til
morgenmad i salonen, han ringede gerne op til pantryet som lå ved siden
af salonen og sagde, kom lige ned med tre kolde. Da vi var på vej til
Kotka ringede messedrengen som gjorde rent hos mester op til pantryet og
sagde kom lige ned med tre kolde jeg sagde O.K. og så sagde han, "Jeg
tror sku han er død" Jeg snuppede øllerne og kom ned i kahytten og han
sad i sin stol og var borte. Vi tog os lige en tår øl og ringede til
kaptajnen og hovmesteren.
Mester kom i land og der kom en ny mester i Rotterdam, der fik vi også
12 passagerer. Vi sejlede gennem Kielerkanalen og i Rotterdam fik vi 2
Isbjørne, som blev anbragt i 2 bure på 3. lugen lige ved indgangen til
maskinrummet, de skulle til Adelaide i zoologiske have. Næste stop var
Las Palmas på de Canariske Øer, der skulle vi have proviant olie og
vand. Suez-kanalen var lukket på grund af krig og der lå flere sænkede
skibe i kanalen, så vi måtte syd om Afrika
Vi troede alle at vi skulle ind til Capetown efter vand, men skipper
rationerede vandet så det kunne holde til Adelaide.
Passagererne var mejerister som emigrerede til New Zealand. I Las Palmas
lå vi ved General Franco molen som beskyttede hele inderhavnen mod
uvejr, der kom en mængde handelsmænd om bord, bl.a. havde de små bure
med kanariefugle. Mange af matroserne var gået i land på bar og vi
skulle sejle kl.16.00 og da de ikke var dukket op til tiden, blev
styrmanden sendt i land efter dem. Der blev hylet med sirenerne og til
sidst dukkede der et par æselkærrer op med 5 - 6 skidefulde matroser og
skipper var tosset.
Nogle af mejeristerne havde købt nogle malede gips madonnaer i Las
Palmas de var så flotte men da vi hørte hvad de havde givet for dem
fandt de jo ud af at de var bleven snydt gevaldigt.
Bølgegang i Atlanten
Da vi var sejlet,
røg vi om natten ind i nogle gevaldige atlanterhavsdønninger. Næste dag
da vi var ved kahytstørnen beklagede de sig over at figurerne var bleven
stjålet i nattens løb. Så spurgte jeg dem hvor de havde stået? Jo de
stod jo på chatollet og der var skuffer neden under og når de ikke var
røget på dørken så måtte de jo være et andet sted. Prøv at lukke
skufferne op. Jo Jo den var god nok, da skibet krængede over om natten
røg skufferne op og figurerne drattede ned i skuffen, da skibet så
krængede den anden vej røg skufferne i. Figurerne var reddet. Der var
nogen som havde købt en kanariefugl i bur men der var ingen sang i den,
den sagde ikke et kuk.
Undervejs
røg vi ind i en storm hvor hele dækslasten på 20 traktorer røg over bord
og der røg også nogle vinduer i rygesalonen.
Det bedste ved at sejle langfart er at være i søen. Dagene går stille og
rolig vagterne skifter, der gøres rent og man fatter ikke hvor skidtet
kommer fra vi er jo langt ude på havet og der kommer jo ikke nogen om
bord, bortset fra kong Neptun som atter havde meldt sin ankomst.
Udsigt fra bakken
Jeg
havde ikke min dåbsattest med så jeg måtte igennem hele ritualet.
En motor-mand kom galt af sted, hver formiddag skulle han op til mester
med rapporten fra maskinrummet. Der stod hvor meget brændstof der var
brugt og hvad der var bleven lavet på vagten. Hver gang han kom forbi
isbjørnene skulle han lige have hånden ind og pille ved dem med
rapporten, men den dag fik han et ordentlig dask af bjørnelabben så
rapporten røg ind i buret. Han fik sig nogle dybe flænger i armen så han
var færdig med at drille bjørnene. Rapporten blev senere raget ud af
buret og den var temmelig laset.
På udkig efter delfiner
Efter morgenmaden måtte passagererne gå i rygesalonen eller på dæk for
da gik kabine stewarderne i gang, der skulle ordnes badeværelser,
støvsuges, rent sengetøj og håndklæder en gang om ugen. Sengene havde
tæpper som skulle ligge stram med Ø.K. logoet lige på midten og der
måtte ikke være nullermænd under sengene. Hver formiddag var der
inspektion i kahytterne af kaptajn og hovmester, skipper lod en 2 krone
falde på sengetæppet og hvis den ikke hoppede måtte sengen redes om.
(det skulle være forskriftsmæssigt lige som ved søværnet.) Alle
passagerkahytter havde koøjer ud til dækket der var af messing og de
skulle pudses mindst 2 gange ugentlig da de hurtig irrede til af havgus.
Der var også den fordel at være i søen, at der ikke kom gæster som hele
tiden skulle beværtes. Vi havde også sportsklub på Malacca med gymnastik
på dæk og film om aftenen og der var også bibliotek.
Messepeter og Vetter ved Poolen
Når vi kom i havn var sømandspræsten en af de første der kom om bord. Han sørgede for at de ugudelige sjæle fik et
guds ord med på vejen ved at invitere i kirke, der kunne spilles dart,
billard, kort og der blev budt på te og sandwich. Hvis der lå et andet
skandinavisk skib i havnen så arrangerede præsten sammen med
sportsklubben fodboldkampe. Biltransport til de forskellige baner
betalte klubben og turneringerne mellem skibene blev ordnet af
telegrafisten.
Tolderne ankommer
Omsider kom vi til Adelaide hvor isbjørnene kom i land og senere blev
hele besætningen inviteret i zoo for at se hvordan bjørnene havde fået
det. Så sejlede vi til Sydney hvor vi kom af med passagererne og efter
et par dage gik det videre til Townsville hvor vi lå på reden i nogle
dage, der var hajer i farvandet og hver gang kokken hældte affald ud hen
agter dukkede de op. Matroserne satte en line ud med en ordentlig luns
kød, på en kødkrog. Det varede ikke længe før der var en 3 m. lang haj
der bed på, den blev hejst op på dækket i kranen og kokken kogte hovedet
og senere fik vi alle nogle hajtænder som souvenir. Skipper fik lavet en
spadsere-stok af rygraden.
kig
agterud fra bakken
Verdens største koralrev "Great Barrier Reef " løber op ad Australiens
kyst og der gik vi ud ved ebbe.
Der var koraller og fisk i alle mulige farver og længere ude så man ind
i mellem en hajfinne dukke op. En dag da vi havde fri sejlede vi ud til
Magnetic Island en rigtig trope ø. Der var vi hele dagen og vi badede i
Alma Bay hvor der var spændt hajnet ud, så der var ingen fare.
Så sejlede vi til Melbourne hvor vi fik sidste last. Havnearbejderne kom
hver morgen i egen bil, så klædte de om og gik i gang. De var helt vilde
med hestevæddeløb og pludselig sad de alle nede i lasten og hørte radio,
ja så blev der jo ikke lavet noget. En af messedrengene havde en
vandpistol og den tømte han i nakken på en havnearbejder, han blev helt
hysset og det endte med at alle arbejdere gik hjem, så det var dyrt for
rederiet men de kom dog igen næste dag.
Der lå en nordmand ved siden af os som skulle sejle, men der manglede
tyve mand af besætningen, de var smuttet for at blive i Australien. Vi
manglede syv mand men fik vi nogle englændere med som ville hjem i
stedet for. Vi fik 12 passagerer med til Hamborg.
I den australske bugt røg vi ind i en storm og på vej til Aden mødte vi
Ø.K.s Java som var på vej til Australien, vi sejlede tæt på hinanden
hylede med sirenerne og kippede med flaget.
Vi
møder Java
I Aden var vi en tur i land for at handle og jeg blev også klippet, op
gennem det røde hav legede delfinerne rundt om skibet og så gik det ind
i Suezkanalen hvor skibsvragene var blevet fjernet. Vi var også i land
for at handle og se på byen.
Håret
bliver klippet
Der lå et stort fransk troppetransportskib med fremmed legionærer, de
skulle til Indokina for at slås med kommunisterne og ved siden af os lå
en stor norsk hvalkoger som skulle til sydpolen. På ruten til Genova
mødte vi vores søsterskib Malaya som var på vej til østen.
Vi
møder Malaya
Den 25. april kom vi til Genova i Italien, der lå vi nogle dage og
Zanzibar var vores faste tilholdssted om aftenen. Så gik det videre
gennem Middelhavet op langs Portugals kyst, gennem Biscayen op i den
engelske kanal til Dunkirk for at losse. Hele havneområdet
lignede stadig en slagmark, 6 år efter krigen.
Så kom vi til Antwerpen der lå vi en uges tid. Jeg havde fri og tog til
Bruxelles hvor jeg havde en penneveninde som jeg besøgte, hun hed
Denise, vi var i byen og spise, derefter på danserestaurant. Hun var
meget sød.
Fra Antwerpen gik det til Rotterdam, Hamborg, Kielerkanalen til Gedynia
i Polen. Der stod vagtposter ved landgangen med maskinpistol under
armen, de skulle forhindre folk i at snige sig om bord og dermed flygte
fra det kommunistiske styre.
Inden vi sejlede blev skibet gennemsøgt af politiet men de fandt ingen
blinde passagerer.
Derefter sejlede vi til København og blev afmønstret 15 maj 1952.
Med
Selandia 1952.
Efter diverse fester med vennerne og dagligdagen i land kom der besked
fra Ø.K.
Job som tjener på M/S Selandia til Østen, hvad skulle jeg
gøre ? mit pas var i København på det tyske konsulat og jeg skulle til
Karlsruhe på ferie den 2 juni og var ikke meget for at tage ud nu da
jeg afmønstrede fra Malacca den 15 maj. Plat og krone det blev Selandia
og jeg fik fart på, jeg skulle være i København Fredag kl.13.00 på
forhyringen.
Jeg påmønstrede i frihavnen den 31 maj med Kaptajn Krolls som skipper
og Kristensen som Hovmester, han var sønderjyde og kaldtes (tysker
Kristensen).
Finn, Niels og Dietrich
Vi er 71 mands besætning og vi kan have 110 passagerer. Vi er i
restauranten 1 overtjener 1 bartender 1 decksteward 2 ungtjenere og 5 tjenere. Niels fra Malacca er med som tjener. Vi
gjorde rent i spisesal og gangene og kahytsjomfruerne gjorde kahytterne
klar.
Første pinsedag var vi færdige kl.14.00 og vi skal have 27 passagerer
med til Hamborg og det er Ø.K.-folk.
Kl. 3.00 kom passagererne og kajen var
fuld af mennesker. Vi sejlede kl. 4.00 om natten og den 3. juni kom vi
til Gøteborg.
Francis og jeg havde arbejde fra 8.15 til 11.00 derefter var vi i
land til kl.14.00 jeg købte en del småting. Vi havde afternoon-the og
diner om aftenen og senere gik vi i land sammen med de to ungtjenere. Vi
gik i bio og så Generalen døde ved daggry. Den 4.6. var vi på morgenmad
og lunchvagt og vi sejlede til Oslo den 6.6. Om formiddagen var Francis
og jeg i land vi besøgte hans kusine som er sygeplejerske. Det regnede
hele tiden og da vi skulle hjem gik vi forkert og da vi endelig kom ned
til havnen lå vores skib på den anden side af Oslofjorden og vi havde
ikke en brik på lommen til en vogn, så vi kom først om bord efter kl. 15.
Fest på 113
Om aftenen gik vi i land og havnede på Skansen, der var musik og dans og
borde ud i det fri, Francis havde en pige med hjem. Den 9.6 kom vi til
Middelsbrough. Om formiddagen var jeg i land og fik en skrædder
til at lægge mine bukser op og købte nogle plader. Byen er typisk
engelsk, kulstøv i luften og meget ligger i ruiner fra krigen og det er
som ingen gider at rydde op. I morgen har Francis og jeg fridag. Om
aftenen var Finn Helmuth-Francis og jeg i sømands klubben vi spillede
snooker og da vi gik derfra gik vi en tur rundt i byen og vi blev enige
om at byen var kedelig og snavset. I dag tog vi med toget til Darlington der så vi verdens første Lokomotiv som kørte fra Darlington
til Stokdon. I Darlington tog vi toget til Richmond, det varede
ca. ½ time og der var et pragtfuldt landskab. Byen var meget gammel
og bugtede sig langs en lille flod og på toppen lå Richmond
Castle. Slottet stammede fra Richard Løvehjertes tid og var delvis i
ruiner og Robin Hood havde også boet der. Vagten på slottet fortalte at
der før havde været besøgende fra Skandinavien.
Da vi kom tilbage til Darlington gik vi ind i restauranten og fik kaffe og
sandwich, vores tog skulle gå kl.18.00.Der holdt et tog udenfor som vi
regnede med var vores. Da tiden var inde blev der fløjtet og vi styrtede
ind i vognen, da vi havde kørt en halv times tid fandt vi ud af at vi var
med det forkerte tog. Vi passerede stålindustriens mange højovne og så
stod vi af i en mineby som vi beså og tog så toget tilbage til Darlington og
derfra videre til Middelsbrough. Vi kom i snak med en soldat som skulle
til tyskland i den engelske zone. Vi havde haft en fin dag.
I morgen skal vi i teater og der så vi for første gang 90 års fødselsdag
og det var så godt spillet at vi faldt ned af stolene af grin. Den 14
juni lagde vi til ved Ø.K.s kaj i Antwerpen.
Vejret var kedeligt og det øsede ned. Om formiddagen pressede jeg mit tøj
efter breakfast-vagt og pudsede sko fik vasket hår og blev klippet
i passagerafdelingens frisør shop.
I dag kom Ø.K.s India hertil. Niels og jeg var et smut om bord, den lignede
gamle Annam.
Den 17.6.
I formiddags kom
Malacca ind og kl.11.00 gik Niels og jeg derover, vi hilste på skipper og
konen, kokken var med og Julle og et par matroser og passagererne kom om
bord. De nye tjenere havde ikke sejlet før og de skulle til Curacao.
Næste stop Hamborg. Vi kom hertil i
morges og kl. 2 gik Niels-Gert og jeg i land, vi ligger ved Petersens
kaj og sporvogn 33 går
lige til hovedbanegården, der stod vi af og købte fotoudstyr. Vi mødte 3
danske piger fra Sæby, de var med en turistbus for at se på byen. Vi gik
ud til Reeberbahn og der var vi inde et sted med musik og piger og få et
par øl. Derfra gik vi rundt og så på Sct. Pauli bl.a. i
Herber Strasse og vi blev enige om at se noget med revy og artist
optræden, vi gik så ind kl. 9 det var et fint program, men der var vintvang det vidste vi ikke. Der var mange danske
gæster der iblandt pigerne fra Sæby. Vi hang over vores øl til kl.12.00
så var der ikke mange skillinger tilbage og vi skulle nå færgen
kl.12.30, men den var sejlet. Så tog vi U. banen til berliner tor men
sporvognen kørte ikke derhen hvor vi skulle, til sidst tog vi en Taxa hjem
og Gert klarede det med en tier. Tom og Helmuth havde et par piger med
hjem
så der var flasker på bordet da vi kom hjem kl.1.30 så vi kom ikke til
køjs før ved 3 tiden.
Vi sejlede den 20. kl.17.45 til Rotterdam og smed en
flaskepost ud.
I Rotterdam
ligger vi sammen med Ø.K.s Morelia og elektrikeren fra Malacca er med
der, Niels og jeg var ovre på visit ellers har jeg ikke været i land (ingen penge taget op) det vil sige inden man kommer i havn skal man
meddele skriveren (Purseren) hvor mange penge man skal bruge. Det vil
sige om man har noget på bogen, det er hyren (månedslønnen og overtid som
bliver indsat på bogen.) Ellers er det drikkepenge fra de passagerer man
har ved sine borde man lever af.
Den 31.6. gik vi igennem
Gibraltarstrædet og stævner nu med fuld fart gennem middelhavet op mod
Genua. Vi har haft maskinstop et par gange og vi ligger op i
redningsbådene henne agter og slikker sol, varme er der nok af puha. Imod
os kom Ø.K.s Meonia sejlende, den er på vej hjem fra Bangkok, vi
smuttede op ved siden af den, hylede med sirenerne og kippede med flaget.
Brandøvelse
Vi ankom den 1.7. til Genua, midt i indsejlingen gik vi i
stå, slæbebådene lå klar til at skubbe os til kaj og det varede længe
inden de fik motorerne i gang. Lodsen blev bestukken af skipperen, han fik
masser af skinker pølser og cigaretter med i land. Hvis slæbebådene havde
opdaget vores maskinproblem så havde de kunnet forlange bjergeløn.
Bådmanøvre
Kl. 9
gik vi i land Helmuth, Per, Finn Niels og jeg. Vi tog sporvognen op til
byen. Jeg købte en film og vi var inde på flere barer hvor vi drak nogle
flasker Chianti. Senere gik vi længere op i byen hvor vi mødte Purseren
og så blev vi enige om at spise spagetti og dertil fik vi dejlig brød og
nogle flasker Chianti kl. 24.00 forlod vi restauranten. Finn og jeg tog en
sporvogn hjem de andre ville gå. Da vi kom hjem fik vi et koldt bad, (vi
var godt støvede).
Den 5.6. i middelhavet passerede vi Ø.K.s Panama som kom fra Kina-Japan, vi
strøg op af hinanden kippede med flaget og lod sirenerne hyle. I aftes
havde vi film på dækket, vi så to skipperskræk film og et par film fra
Ø.K.s de nye
plantager i Mombasa og rejsegilde af hovedkontoret. Desuden
Galathea Ekspeditionens besøg i Mombasa og Ø.K.s direktør i Mombasa
fremviste filmene og holdt et foredrag.
Ankom til Port Said hvor
der kom en masse handelsmænd om bord som solgte alt muligt, marokkopuder, lædervarer, skjorter og bukser osv. vi ventede på konvoj
som skulle sejle sammen gennem kanalen.
Suez kanalen
Ned gennem Rødehavet med fint
vejr og godt med varme. Søndag den 13.7 ankomst til Aden. Finn, Oswald
og jeg splejsede til en Isboks som vi købte af de Arabiske
handelsmænd. Jeg købte et spil kort og to kartonner Cigaretter, samtidig stjal de en ny frotteskjorte fra mig. Vi havde ellers
fået besked på at lukke koøjerne og låse dørene og der siges at de kan
stjæle fløden op af kaffen, men jeg tager hævn næste gang vi kommer
hertil.
Vi sejlede om aftenen og på menuen var der sværdfisk
og det smagte godt. Der er varslet storm når vi kommer ind i det indiske
ocean.
Fødselsdag på 113
Mandag den 14.7 har Francis fødselsdag, den storm er ikke kommet endnu og
alle steder bliver blændeklapperne skruet til og det var meningen at der
skulle være gilde i aften men det bliver udsat på grund af dårligt
vejr. Alt kører rundt som ikke er surret fast og på kammeret er der
brølende hedt, så vi sover på verandaen. Stormen hyler og piber og
skumflagerne flyver rundt i luften, mange er søsyge.
Torsdag den 17.7 i aften skal Francis og Oswald fejre fødselsdag.
Søen har lagt sig nogenlunde der er inviteret 14 og der blev rigtig
knald på. Chefkokken havde sin Jazz Guitar med og jeg havde min mundharpe
så vi gav nogle numre, bl.a. Mandaley. Vi fik kaffe, likør, øl, og gin+tonic og senere smørrebrød. Passageren Hougård
kom ned ved 11 tiden, han kom også snart i sving og ved 2 tiden fik vi Whisky+soda,
øl
osv. Ved 2.30 tiden tog jeg mig en svømmetur i poolen, derefter gik vi
til køjs. Der var frygtelig varmt, vi kunne ikke åbne koøjerne uden at få
vand ind. Ventilatorerne kørte for fuld fart og man skulle passe på at
man ikke fik fingrene i dem om natten. Når man havde prøvet det nogle
gange sørgede man for at ventilatoren ikke kom for tæt på. Elektrikeren
havde travlt med at reparere dem, de kørte jo i døgndrift.
Sports fest
Penang den 23 Juli vi ankom kl. 2 om eftermiddagen jeg fik brev fra
Kolding og kl. 5 gik Francis og jeg i land. Vi gik rundt og så på byen
det var meget interessant. Kloakkerne var nogle dybe render som løb langs
alle fortovskanter og der lugtede ikke godt. Rickshawkulierne styrtede
hele tiden efter os og råbte og skreg men vi ville ikke køre endnu.
Til slangetemplet når vi ikke denne gang vi sejler igen i morgen. Da vi
havde vadet rundt og set basarerne osv. fået et par coce tog vi en
Rickshaw op til Picadilly hvor vi mødte de andre. Dansepiger var der nok af, senere gik vi i byen og jeg købte et
par sandaler. Derefter var vi på Citylight og kigge på piger, derefter
tog vi båden ud til skibet. (det var omkring midnat).
300 Philips radioer til Neptun
Port Swettenham ligger et godt stykke op af floden og ved indsejlingen
fik vi nogle Gurkha soldater med som skulle skyde på oprørerne hvis de
skød på skibet, men det skete ikke og ved 11 tiden kastede vi anker på
floden. Så kom agenten og der var ingen breve. Derefter kom der nogle
lægtere og en masse kulier som begyndte at losse skibet. Selve havneområdet hvor vi gik i
land var beskyttet af
pigtrådshegn og der gik bevæbnede Gurkha soldater.
Om aftenen gik vi op i byen
igen bl.a. i Marinersclub som var meget hyggelig. Gekkoerne løb op og
ned ad væggene og fangede fluer vi spillede bordtennis og snooker til
kl.12.00 så ville vi gå over den store græsplæne for at skyde genvej, men
det blev sagt at det var farligt, for slangerne kom derud om natten, så vi
gik pænt den rette vej. Junglen går helt ned til vandet på begge sider af
skibet så man kan se aberne lege nede ved bredden.
Singapore den 26.7.
Vi ankom hertil lørdag aften kl.22.00 vi fik post og nogle passagerer
gik staks i land og kl.7.
søndag morgen gik vi til kaj. Vi ligger ved gate 8. Francis og jeg havde
morgenvagt til kl.11 og efter at have spist til middag tog
Finn, Helmuth, Francis og jeg en taxa til Tiger Balm Garden der var nok at
se på, bl.a. djævelens værksted hvor man torturerede mennesker
på alle mulige måder. Så besluttede vi at gå ind og få noget rigtig indfødt
mad hos en kineser, vi bestilte chikenrice and curry og der blev vild
jubel da vi forlangte chopstiks i stedet for kniv og gaffel. Opdækningen
blev så lavet om, vi fik ris i skåle og små fade med krydderier og
kylling og det gik for fuld kraft
med pindene. Jeg blev først færdig så jeg fik en skål ris mere. Da vi var
færdige var vi godt tørstige og vi kørte ud til et sted hvor der var
Nice girls and cold beer.
Det var meningen at vi skulle sejle kl.11.00 men det blev udsat til
kl.15.00. kl.12.00 strøg Francis og jeg i land vi ville købe
læderkufferter, med bus kørte vi op til byen og så tog vi en rickshaw til
kuffert handlerne. Vi støvede rundt for at finde de rigtige og omsider
fandt vi det vi vilde have. Jeg købte
en til 50 Singapore $ og Francis en til 30 $, vi blev budt på cigaretter og coce. Senere gik vi rundt og så på kamfertræskister de var flotte 115 $. slangetasker, elefanter
osv. det var dyrt syntes vi, men det kunne vi jo købe på hjemvejen når
vi anløb Singapore, så vi tog en taxa hjem til skibet.
Så gik det videre
op til Siambugten, hvor vi ankom Kohsichang hvor
vi kom af med noget af lasten, da vi ellers ikke kunde komme over sand
revlen ved flodmundingen.
Juleaften i Kohsichang
Vi ligger på
strømmen medens losningen foregår. Vi gør hovedrent, gangene bliver
skrubbet og bonet.
Kuliernes spisepause
Kulierne render rundt over hele skibet. På poopen
kommer pigerne op af ku...lejderen hver aften, så der bliver rigtig
regeret om bord. I lørdags havde vi poopfest et rigtig knald party der var
rigget en bar op med kulørte lamper og musikanlæg og så gik den vilde
jagt med at få kapret en pige til natten. Næste dag sejlede vi op af
floden til Bangkok. Der var en Mærskbåd som også skulle op til Bangkok, det var Jeppesen Mærsk.
De to rederier var jo konkurrenter så det gjaldt om at komme først op
til den nye kaj. De to skibe satte fart på op af floden så der rejste sig
nogle store bølger bag skibene, mange sampaner på floden væltede og der
skete skader på mange bambushytter langs floden. Mærsk line stod dengang
på transporten af Tuborg øl til Siam og Ø.K. stod for Carlsberg øl. Senere
var der stor artikel i Bangkoks Aviser om de to skibes sejlads op af floden og
kaptajnerne fik hver en bøde.
Klong i Bangkok
Da vi lå ved kaj blev der foreslået af de
gamle sejlere, at vi skulle over på Mosquito Bar i middagspausen.
Baren var ikke langt fra
skibet. Det var alle tiders, vi blev budt velkommen af nogle dejlige
Piger, vi bestilte fried
rice with prawns. Så kom der en flaske Mekong Whisky på bordet
4 colaer og så gik det derudad, nå vi skulle jo om bord og arbejde videre.
Da vi kravlede op ad landgangen var vi lidt støjende og hovmesteren stod deroppe og grinede, vi kunne godt skrubbe af og holde
fri og så blev vi noteret for en halv fridag.
Billed
lavet af Bambus
Efter Mosquito Bar
besøget var vi jo noget matte i sokkerne. Pigerne sad nede på vores
kammer og spillede kort. De gik op på dækket hvor der var lavet køkken
til kulierne, så kom de ned med stærk kaffe og efter et brusebad og ren
skjorte, var vi klar til at drage med pigerne i byen for at handle. De
kendte jo de steder hvor vi ikke blev snydt for meget. Vi kørte i
motorcykel-rickshaw og handlet blev der.
Jeg købte bl.a. en Ronson lighter, et cigaretetui, en armlænke, en broche, en tempeldanser,
et bæltspænde og en ring alting i Sterling sølv. Senere var vi ude og
spise og så fandt vi efter nogen søgen en fotograf hvor Finn og jeg blev fotograferet. På hjemturen var vi inde på nogle
hoteller efter kuffert
mærker. Det var in dengang at komme hjem med en kuffert fuld af plakater
fra fremmede steder. Så tog vi en taxi hjem til den nye kaj hvor vi lå. En aften var hele besætningen inviteret ud i den Danske Club og der
underholdt en skuespiller ved
navn Ebbe Rhode og vi fik hele turen med Sangforeningen
”Morgenrøden”og mange andre historier. En vellykket aften med lettere
servering og drinks.
Når vi ellers gik i byen kørte vi med sporvogn. Det var gamle
danske sporvogne som blev importeret til Bangkok. I starten var der ingen
der ville køre med dem man troede der var onde ånder i dem. Men så kørte
kongen en tur med dem så gik det fint, men der var for mange der glemte
at betale for billetten. Så fandt bystyret på at lave et ugentlig
lotteri på numrene af billetterne, så gik det strygende.
Teaktræs flåde
Ved
siden af skibet lå der nogle både og der blev lastet store teaktræsstammer,
ved et uheld røg en af stammerne ned i sampanen og en indfødt fik knust
hovedet. Så blev al arbejde indstillet for der var onde ånder i den kran
der tabte stammen.
Næste dag kom der
Munke og Præster med sang og røgelse og drev de onde ånder ud af kranen.
Så var der afgang til Kohsichang
Singapore ankomst 18.8 vi
var ude at handle, jeg købte en stor
kamfertræskiste og nogle udskårne figurer og en buddha udskåret af
elfenben. Kisten blev hejst op
på dækket og bådsmanden fik den stuvet ned i lasten.
Senere var vi inde
på Raffles Hotel og i Tiger baren havde de nogle speciel drinks som var
berømte i hele Østen. ”Singapore sling ”
I gamle dage lå Hotellet så tæt på Junglen at der en dag
kom en Tiger spadserende ind i baren, det blev der så en god historie ud
af. Når man er i Singapore som sejler, så mødes man på et eller andet
tidspunkt ud på natten i Bugistreet, der er masser af små boder med mad
og drikke og hurlumhej rigtig hyggelig. 29 år senere besøgte jeg
igen Thailand med min familie og bl.a. Singapore i
nogle dage hvor vi fik Dinner på Raffles Hotel og drinks i
baren.
På elefant i Colombo
2.9.52 ankom vi til Colombo i Ceylon.
Her var der en
slangetæmmer der viste sin Kobraslange frem og så blev man fotograferet
med slangen om halsen, den havde nok fået fjernet sine gifttænder. På
hjemvejen købte jeg to Ibenholt Elefanter.
Elefantsælger
Så sejlede
vi videre til Aden, op gennem det røde hav
hvor der landede en kæmpe sværm røde græshopper på skibet. Og så videre gennem Suezkanalen til
Beirut i Libanon. Byen blev dengang kaldt Levantens Paris en smuk by som
senere blev helt ødelagt af krigen.
Gadebillede fra Aden
Så var der afgang til Genova den
20.9 var der Captens Diner og salonen var pyntet med hatte og serpentiner
Ø.K.flag osv. det så flot ud.
Borddækning
Farewell dinner
Da passagererne kom ind i
spisesalonen fra Cocktailpartiet var de alle godt i stødet og oplagt
til skæg og ballade. Omsider var vi færdige med dinneren, så blev der
rigget af.
Næste dag kl.3 pm. var vi i Genova
hvor 20 passagerer skulle af. Der var U.S.Navy besøg i byen 1
Hangarskib 2 destroyere og to
tankskibe.
Alle mine passagerer var i land, Finn og jeg gik i land ved
seks tiden og vi smuglede en karton smøger
gennem tolden og vi fik den hurtig afsat. Vi havnede på Zanzibar hvor
jeg mødte min gamle flamme, som nu var bleven mørkhåret. Efterhånden var der halve af Selandias besætning havnet her. Senere gik
vi ind i en lille restaurant hvor vi bestilte Entrecote og en flaske
Chianti som
var ganske udmærket.
Med Jutlandia 1955.
Skibet var lige bygget om igen til fragt og passagerskib, efter et par
år i tjeneste som hospitalsskib i Korea.
En
bemærkelsesværdig rejse kom skibet på 10 år senere, da det i oktober
førte Danmarks tronfølger prinsesse Margrethe til Thailand, Japan og
andre eksotiske steder.
Vi skulle
sejle fra København den 17. oktober 1955 til Nord-Pacific og anløb
undervejs, Aalborg, Hull, Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Skt. Thomas,
Curacao, Balboa, San Pedro, San Francisco, Portland og Vancouver.
D. 14/10-1955
tog jeg lyntoget til København, pris kr. 27.30 + 1 pladsbillet til kr.
2.50 kr.
Udmønstrede d.
15. oktober. Kaptajnen J. Borck, han var også skipper på Malacca i
sin tid, så det var da en jeg kendte.
Storm
i Atlanten
Alt gik fint, efter at have anløbet de europæiske havne, gik det
over Atlanten hvor vi havde mange dage i søen, dårligt vejr havde vi
også nogle dage men efter at vi havde passeret Azorerne blev det lunere,
man kunde nu sidde på dækket og sole sig.
sol
på maven
Så nærmede vi os Virgin
Islands de tidligere Dansk Vestindiske Øer.
Vi ankom til Charlotte-Amalia på St. Thomas og der var kun ca.10 min.
kørsel fra kajen ind til byen. I byen ligger der stadig de gamle pakhuse
fra kolonitiden, slavemarkedet og den tidligere danske guvernørbolig, på
kirkegården var der mange gravsten med danske navne. og gaderne havde
også stadig danske navne. Dronningensgade, Vestergade osv.
. |
I Riises Winstore var der billig spiritus, En flaske Bacardi kostede 1
dollar og man fik rabat når man købte en kasse.
Der var rigtigt varmt,
så man gik jo ind i den nærmeste bar hvor der var klimaanlæg og fik sig
den berømte Planters-Punch.
Når man kom ud efter et par stykker, var det
lige som at få et gok i hovedet.
|
Mod fjerne horisonter
Om bord havde vi en rundrejse passager som hed Fru Dahl, hun var med på
rekreation efter et fald med sin hest, hvor hun havde brækket lårbenet
og hun havde Møller til at servere ved sit bord. Hun inviterede Møller
og mig med på sightseeing, vi blev kørt rundt i taxi og chaufføren viste
os en masse seværdigheder bl.a. Drakens seat med
en fantastisk udsigt over en perlerække små øer i det azurblå hav. På
toppen lå der et stort hotel og fru Dahl inviterede os ind i baren som
også havde en skøn udsigt og der var de specialister i at lave banan
daiquris, dem fik vi nogle af og omsider var udflugten slut og vi havde
haft en fin dag.
Modgående trafik i Panamakanalen
Fra St. Thomas var der mange dage i søen med fint vejr. Så anløb vi
Curacao hvor vi fik olie og vand.
Panamakanalen var en oplevelse, vi lossede en del til Balboa og så
sejlede vi ind i sluserne som løftede os op til et højere niveau.
Kanalen er 86 km. lang og passagen varer ca. 8 timer.
Jutlandia slæbes gennem Panamakanalen
Omsider lagde vi til i San Pedro som var havneby til San Diego. Vi havde
nogle fridage og besluttede os til at leje en bil og køre til Los
Angeles og se Hollywood. Virum og jeg tog op i byen og lejede en
Chevrolet med kaleche, der var mange knapper man lige skulde vænne sig
til og der var ingen kobling kun bremse og speeder. Skibsdoktoren,
sygeplejersken, Virum, en ældre dame og jeg.
Klar til udflugt
Vi kørte først til Santa Monica for at se den flotte strand og derefter
til Will Rogers Ranch som var et must. Så kørte vi ud af Alaska Highway
mod L.A. der kørte de som om de havde stjålet det hele, der var fire
kørebaner i hver retning og man skulle holde øje med kortet og
vejnumrene. Pludselig kørte der en Highwaypolice op ved siden af os og
vinkede os ind til siden. Det varede noget inden man kunde skifte
kørebane. Så skulle han se kørekortet og vi fik en skideballe, han sagde
at hvis vi ville slås ihjel så kunde vi bare fortsætte. Som udlændinge i
U.S.A. var vi slet ikke rutinerede nok til at køre på Alaska Highway.
Han foreslog os at køre ned på en Freeway hvor der ikke måtte køres så
hurtig og han viste os hvilke vejnumre vi skulde køre efter.
Den
lejede vogn med Jutlandia i baggrunden
Los Angeles er en stor by med en masse lyskryds og da det var ved
juletid stod der en masse juletræer med kulørte lys på. Vi fandt et sted
hvor vi kunne overnatte og om aftenen gik vi i byen for at spise, og på
barer, senere havnede vi i en natklub hvor der var jamsession, der
spillede Juke Ellington og hans orkester. Lige så snart en session var
slut kom tjenerne styrtende for så skulle der købes nye drinks, der var
ikke noget med at hænge over en drink hele aftenen. Da jeg endelig kom
til køjs så jeg røde og grønne lys det meste af natten.
Næste dag kørte vi op til Beverly Hills og så på skuespillernes flotte
villaer og vi var også, inde på et af de mange filmstudier. I det hele
taget en vellykket tur uden buler.
I hver havn vi kom til på vestkysten var der arrangeret modtagelse på
rådhuset for skibets besætning. Der var stillet busser til rådighed til
sightseeing og det hele kom af at skibet var med i Koreakrigen og havde
reddet en hel del amerikanske soldater fra døden. Så sejlede vi under
Golden Gate Bridge ind til San Francisco og vi lå nede ved
Fischermenswarf. Der lå en masse fiskerestauranter hvor man bl.a. spiste
store krabber, hummere og andet godt fra havet. Vi kørte op til byen i
kabel kars, det var en slags sporvogn som blev trukken op af bakken.
Nytårsaften blev holdt på forskellige barer og vi endte på The Top Of
The Mark, en stor skyskraber med restaurant på toppen. Det væltede ind
med drinks så snart folk fandt ud af at vi var med Jutlandia.
Golden Gate forude
Senere kørte vi over Golden Gate Bridge til Aukland. Der var en
naturpark som hed Underwood der var et kæmpetræ der var så stor at man
kunde køre igennem det med en bil. Træet var 315 fod høj og havde en
diameter på 21 fod ved bunden.
Efter Frisco gik det til Portland og op af floden lå der fabrikker som
udelukkende puttede laks på dåser når de hvert år søgte op ad floden for
at gyde. Efter Portland gik det til Vancouver i Canada. Vi havde nogle
Ø.K. folk med som skulle til Vancouver Island for at arbejde med
skovdrift. Vi var også på udflugt med fru Dahl. Vi så på omegnen og
totempæle hvor indianerne havde holdt til. Blandt tjenerne om bord var
der også en decksteward som hed Ole Ingholdt ham mødte jeg mange år
senere på M/S Stokholm der blev vi makkere i spisesalonen hvor vi havde
6 borde at passe. Han var restauratør på Kristianslund Badehotel i
Nyborg og konen passede butikken mens han var på krydstogt. På en
landgang på Bahamasøerne i Nassau kom han galt af sted, skulderen blev
strakt af led og han kunne ikke arbejde. Han kom på hospital og blev
senere fløjet hjem. På hjemturen anløb vi bl.a. Dublin i Irland, der
lærte vi at drikke Guinnes på pupperne.
Den 23. Februar var vi igen i København. Efter at slæbebåden havde
fjernet isflagerne med skruen, lagde vi til kaj i frihavnen og vi blev
afmønstret samme dag. Der var is og sne over det hele og hundekoldt. Vi
havde sejlet 22042 sømil det svarer til 39675,600 km.
Et tidligere billede af Jutlandia.
Stor TAK til Dietrich Vetter !
Se
også de andre sider !!!
|