"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 3
Poona brænder 15 juli 1971.
|
Kaptajn Hjalte Hjaltason var dybt rystet over
brandens voldsomme udvikling, og var resten af livet, stærkt berørt over
hændelsesforløbet.
|
Ved branden omkom Overstyrmand Ole Kragh Hansen.
Ligeledes omkom 3 svenske havnearbejdere.
Lundbyhamnen Göteborg. 15. juli 1971.
Tre svenske havnearbejder blev dræbt, to meldes
savnet og fem fik mere eller mindre alvorlige kvæstelser, da ØK-skibet
Poona brød i brand i havnen i Göteborg.
Branden udviklede sig, som det ses herover, med
eksplosionsagtig kraft.
Lufttrykket fra eksplosioner under branden var så
voldsomt, at ruder knustes flere steder i Göteborg by.
Det svenske kriminalpolitis teori om brandens
årsag gik ud på, at en ladning med rapsolie, som skibet var ved at
laste, er strømmet ud i skibets forreste lastrum. Oliedampe menes
antændt af en gnist.
Den efterfølgende eksplosion skyldes tromler med
kaliumklorid.
Da branden opstod søgte flere af arbejderne at
redde sig ved at springe i havnen.
Poona der var kommet i ballast fra København,
skulle til New Zealand.
Skibet udbrændte på det nærmeste.
Farlig last kontrolleres.
Poona med tiltagende slagside.
Tjae...... sådan kan det gå når man blander farlig last i samme
lastrum.
ORIENTKAJEN
"PRETORIA" "POONA"
"PANAMA"
Ovenstående billede gemmer en historie,
som kun den indviede kender. Her kommer den til dig, som læser dette.Panama-stævn med stilling.
|
|
Den er en lille del af 'real
life i ØK'. Se nøje på det forreste skib på billedet. Kan du se,
at der hænger en stilling (for ikke sømænd: en arbejdsplatform)
på bagbords side af stævnen? Den hænger der, fordi der har
været reparation på skanseklædningen, og den skal males for at
se flot ud igen. Jeg tror ikke, der var ret mange kaptajner,
måske slet ingen, der turde male lige ud for ØK's
skibsinspektørs vinduer, men det sker altså her. Hvad gemmer
der sig. Vi skal mange år tilbage for at få det hele med. 2
personer sejlede med "Skoleskibet København", de var begge unge
og præget af den tids nød og elendighed. De kom fra små kår og
begge havde sat sig som mål at blive kaptajn i ØK. Lad os kalde
dem kaptajn 1 og kaptajn 2, for de nåede deres mål. Dengang
var kaptajn 1 matros på "København" (altså med 'senior rang' om
bord i forhold til den anden) og kaptajn 2 var ung elev. Der var
ud over at passe sit daglige arbejde en kappestrid om at vise
sig over for ledelsen (det gavnede karrieren) og over for de
andre elever (det gavnede selvværdet).
Her vil jeg indføje, at det er kaptajn 2,
der har givet mig grundlaget for historien. Begge
kaptajner kan roligt betegnes som udstyret med meget
'stive sind'. Når de mødte modstand, så 'slog de
igen'. Netop det at slå igen er en af ingredienserne
her, kaptajn 1 havde generet kaptajn 2 så meget, at han
hentede sig en ordentlig 'røvfuld'. Leverandøren var
kaptajn 2. Det var ikke godt for prestigen. Kaptajn 2 var
modig (i dag vil nogen nok kalde ham dumdristig), han
ville vise, at han turde stå på hænder på toppen af
stormasten. Han gjorde det. Iht. kaptajn 2 var kaptajn 1
ikke glad for også at skulle der op. Mastetoppen var
ikke særlig stor. Jeg kan ikke med sikkerhed huske, om
han gennemførte! Men jeg kan sige, at de efter
afmønstringen fra "København" ikke kunne
'være i stue sammen'.
Mange år senere fik kaptajn 1 en af S-bådene som
fører. Ud for Marseille ved øen If satte han den på
grund i klart vejr. Hvordan sådan noget suser rundt i
ØK ved jeg ikke, men kaptajn 2 fik det hurtigt at vide.
Han lagde ikke fingrene imellem, og fyrede nogle barske
bemærkninger af om den andens evner som sømand. Netop
inden ovenstående billede blev taget havde kaptajn 2 et
sammenstød med et andet skib nede i Rødehavet. Der gik
en sømand til på det andet skib. Kaptajn 2's skib var
"Panama", det første skib i rækken. Nu havde
kaptajn 1 'håneretten', han kaldte kaptajn 2 for
"morderen fra Rødehavet". Forestil dig hvordan
kaptajn 2 reagerede.
Det at være skibsinspektør i ØK har sikkert ikke
været let. En af opgaverne var at holde snor i skibenes
små konger (kaptajnerne). Hvad var lettere end at
meddele, at "Panama" skulle ligge forrest ved
Orientkajen, når det kom hjem. Skibsinspektørens flotte
kontor lå i det nordvestlige hjørne af bygningen lige
ud for "Panama"s stævn. Jeg kan fortælle, at
kaptajn 2 ikke kunne li' at sidde i stolen med en bulet
stævn 20 meter på den anden side af vinduerne. En
stilling gjorde det ikke lettere.
Til ikke indviede kan fortælles, at
man IKKE PLANLAGDE at male i København. Jeg har været
med til at vaske på overtid både med sæbe og
'rustfjernersyre' inden hjemkomsten. Monkeyshine (male
oven på alt, fedt - snavs - rust - osv.) i massevis.
Skibet skulle være nymalet, når det lå ved Orientkaj.
Lige nu - i skrivende stund - falder det mig ind, om
netop det billede af "Panama" i ØK's 60 års
jubilæumsbog (1957) har nogen speciel mening!! Det ville
være ledt. I 1960 havde kaptajn 1 fået udleveret
"Auythia". Hun var ØKs nyeste skib.
Jomfrurejse!! Rejsen gik fint, en masse repræsentation
og en masse præstige til kaptajn 1. Under indsejlingen
til Yokohama skal der drejes til bagbord ved "fort
1". Det glemte kaptajn 1 og skibet hamrede på grund
med 'fuld kraft frem! Nu var 'håneretten' ført tilbage
til kaptajn 2!!
Søren Qvist.
3.styrm. Jens Højgaard Sørensen Pasadena 63.
Jens
Højgaard Sørensen på broen.
Orientplads
2005
..
Fortiden
spøger
Hej Willy
Dine sider bliver bedre og bedre med
alle de billeder, jeg tjekker jævntlig. Men Søren Qvist
skriver at skibsinspektørens kontor lå i hjørnet så
han kunne se skibets forstavn...det er vist ikke helt
rigtigt. ...Da jeg startede hos ØK i 1963 stod styrmand
Nielsen , kikkede over brillerne og sagde goddag Hr.
Andersen, vil De venligst gå ind til Hr Skibsinsp. Enné
(tror jeg han hed) og hans kontor lå ud mod forsiden af
bygningen. (parkeringspladsen). Jeg husker det for alle
de gange vi kom hjem med skibene vendte styrmand Nielsen
sig om og så med streng mine mod stævnen og
skibsklokken (hvis vi lå helt inde ved kontoret) Og
sagde de berømte ord "Ja den ser jo fin ud
(klokken, nypudset) så.. kan I holde to dage
fri.."Vi rystede (vi tre styrmandselever) tit lidt
(meget) i bukserne, for vi pudsede den ret ofte kun på
venstre (bagbord) side, han kunne jo ikke se styrbord.
Men TÆNK hvis han kom om bord. Det oplevede vi dog
aldrig.
Der er mange der skriver om den ØK,s strenge stil/orden
og kaptajner der var "konger" m.m. Det har jeg
aldrig mærket, der var "strengt" på
sømandsskolen i Esbjerg, men ikke i ØK, syntes jeg. Jeg
sejlede sammen med ca 20 forskellige kaptajner og alle
var ok. Selvfølgelig var der "personligheder"
på godt og mindre godt.
Venlig hilsen
Uffe Andersen.
ORIENTKAJEN
"SIENA"
|
Dette er den kendte "styrmand
Nielsen", der modtog alle styrmandselever og styrmænd når de
kom hjem til Frihavnen efter rejsen. Som styrmandselev
oplevede man følgende:
"Velkommen hjem hr.
Andersen... nu kan De holde 2 dage fri... og så møde
her igen på skibet... (eks. Basra)".
Så kikkede han over brillerne og så bagud ad vinduet,
hen på skibsklokken. Hvis man var styrmand, og han
nævnte skibet "Bintang", så blev man meget
nervøs... for det var ØK,s "straffeskib".
|
ORIENTKAJEN
"FALSTRIA" 64
.
Juletræ
sættes op på formasten, Boma 75 ---- Mester Petersen Sibonga 69.
..
Til venstre: Sibonga 69 ---- Midten: Gnist.
Jørgen Hansen-Vibun - El. Peter Jensen.
Siena71 ---Til højre: Vibun - 1.stm. Poul Lommer. Siena
71.
Hej
"Snesejler".
Som ung sejlede jeg
en del år i handelsflåden i forskellige rederier.
1955-56 var jeg letmatros på Øk`s Pretoria,
og 1958-59 matros på Kambodia .Jeg var med
på en rejse til Indien og tre Kina-Japan rejser. I
August 1958 skiftede jeg fra Kambodia til
Leda Mærsk i Bangkok. Det var ikke
ualmindeligt at bytte skib den gang. Hvis
f.eks en Mærsk-sejler ville hjem til Danmark kunne han
bytte med en ØK-sejler, der gerne ville over i en af
Mærsks jordomsejlere. Medlemmer af Sømændenes Forbund
havde jo i princippet alle Rederiforeningens skibe som
arbejdsplads. Mærsk-folken brugte ordet
snesejlere om de skibe, der kom hjem til
Danmark regelmæssigt. De følte sig selv som
rigtige langfartssejlere, da deres skibe jo
aldrig anløb dansk havn. Sømændenes Forbund havde
afdelinger i New York og San Francisco, og her kunne man
mønstre af og opholde sig til hyren var brændt af, og
man fandt et nyt skib. Jeg tror, at betegnelsen
snesejlere oprindeligt blev brugt om D.F.D.S
skibe, der sejlede i de hjemlige farvande og til Oslo.
Jeg har hørt en historie, om hvordan begrebet
opstod: En D.F.D.S.- båd skulle engang for længe siden
have sejlet en last sne til Oslo i forbindelse med
afholdelsen af en skihopkonkurrence på Holmenkollen
altså på et tidspunkt, hvor der var for lidt sne
i Oslo og rigeligt af den i Danmark Det lyder lidt
usandsynligt Mon det har noget på sig.?
Venlig hilsen Eyvind Kristensen.
Sideklong
Bangkok
Bagvej Bangkok
.
Rustbanker
Bangkok 74 "Boribana"
Skak
Bogota 64.
J E Paulsen "Røde Paulsen" og Åse
Andersen Boribana 74.
Skipper J. E. Paulsen eller "Røde Paulsen", havde for vane at
komme ud på broen om formiddagen og drikke kaffe med styrmanden. Det var
et fascinerende syn og se ham trække forhænget til side fra bestikken. En
Pall Mall med en aske så lang så lang, elegant mellem fingrene og
nærmest på teatersprog recitere " Styrmand -- Har De et askebæger".
Han elskede at fortælle historier fra 2. verdenskrig,
hvor han havde sejlet med "Boringia" og var torpederet ved Capetown og
med "Jutlandia" under Koreakrigen. Der mødte han sin kone, der var
anæstisygeplejerske.
Han var som sagt i sit es, når han fortalte, og jeg
var en engageret og opmærksom lytter. Turen vi var på, var hans sidste,
før han gik på pension.
Da vi nærmede os Europa, var han vanen tro en formiddag ude på broen,
og jeg havde skaffet et askebæger.
På et tidspunkt gik han ind på
sit kammer, og kom tilbage med en trækasse. "Den skal De have styrmand"
sagde han, "De får nok mere brug for den end jeg"
Det var hans sekstant,
som havde fulgt ham gennem alle årene. -- Jeg blev dybt berørt.
I dag har sekstanten jo udspillet sin rolle, men J. E.
Paulsens sekstant, har en hædersplads på min væg.
Med Højagtelse.
Forhenv. Kaptajn
Hans Klint.
Uffe
64.
.
Styrmandselever
klar til landgang. Sumbawa 65.
Messedreng i ØK i 1966. En
dagbog efter hukommelsen 40 år efter. Efter 3 uger som
hovmestermath, et fint ord for skyller, om bord på
DFDS´s København-Århusbåd, C.F. Tietgen, i
november-december 1965, gik jeg sammen med en anden
skyller fra C.F.Tietgen ind på ØK.s forhyringskontor,
eller hvad det hed, bag Det kgl. Teater. Vi blev skrevet
op, og skulle så gå og vente på en ledig båd. Jeg fik
M/S Mongolia, der skulle ud på sin tur nr. 50, og
hvorpå jeg blev hyret som messedreng. Af søfartsbogen
kan jeg se, at kaptajnen hed G. Jacobsen.
Besætningen var på 45 mand, af drenge i
stuen var vi foruden mig selv en
mesterkammerdreng, en styrmandskammerdreng og en
pantrydreng. Så var der jo koksmaten og på 1.
sal var ungtjeneren, der passede kaptajnen,
overstyrmand og maskinchefen. Det er også muligt, at
kokken og bageren holdt til der oppe. En del af dette
dæk bestod i øvrigt af flere kamre med eget bad, 12
vist nok, der tidligere benyttedes af passagerer, men dem
havde vi ikke nogen af.
Den 6. januar 1966 påmønstrede jeg båden ved
Orientkajen i Frihavnen, og turen gik via Oskarshamn i
Sverige til Kotka i Finland, ret tæt på den russiske
grænse. Det var hård vinter, og der måtte assistance
fra isbryder fra midten af Den Botniske Bugt og over til
Kotka. Jeg selv havde jo ikke noget med dæksarbejde at
gøre, men jeg kan huske matroserne, der bankede is af. I
Kotka var der 22 minusgrader, men da jeg på forhånd
ingen viden havde om, hvor vi skulle hen ud over ud til
de varme lande, så havde jeg taget tøj med ud fra
dette. I byen skulle jeg jo, så jeg gik et par km. ind
til byen og fik en kop kaffe, men tilbage til båden tog
jeg en taxa. Han kunne ikke et ord ud over finsk, så jeg
måtte tegne et skib i duggen på forrudens inderside for
at gøre ham begribeligt, at jeg ville ned til havnen.
Vi var et smut i København og så Gøteborg og derefter
ned gennem Biscayen i hård sø frem til Lissabon, hvor
vi lå for anker næsten helt oppe ved den store bro over
floden. Så vidt jeg husker, lastede vi kork. Videre gik
det ind i Middelhavet, der havde meget høje søer, og vi
mødte en mindre fragter, hvis skrue kom fri af vandet,
når den gik ned i bølgedalene. Søerne var så
kraftige, at der kom skumsprøjt fra Mongolias stævn op
over overbygningen og ned på agterdækket. Jeg fik
forvildet mig op på brovingen en dag, og selv herfra var
bølgetoppene oppe over mig. Det virkede noget
overvældende på en ude fra bondelandet. Båden var jo
M-typen med 3 luger for og 2 agter og stor overbygning
midtskibs. Agter boede matroserne og måske også
maskinfolkene, det husker jeg ikke. Som messedreng havde
jeg ikke meget at gøre agter, hvor jeg vist på intet
tidspunkt var indendørs. På en ØK-båd var de
forskellige arbejdsgrene meget adskilte.
Træfigurer
til salg (billigt)
På turen havde jeg medbragt min
B&O transistorradio, som jeg havde stående i det
åbne koøje for at fange nogle signaler. Det medførte,
at den i bølgegangen faldt ud på dækket og skiltes ad,
men den kunne da laves, og kom til at fungere igen.
Radioen blev i øvrigt forud for hvert anløb registreret
på en stor seddel, hvor vi til oplysning for det lokale
toldvæsen skulle angive alt vi havde af værdi, vist nok
også armbåndsure, men jeg havde så heller ikke andet
af værdi. Vi lagde kortvarigt til kaj i Port Said,
hvorefter det gik ind i Suezkanalen, hvor der kom nogle
arabiske handlende om bord og var der hele tiden under
turen i kanalen. Jeg mener en af dem blev kaldt Moses og
var kendt af enhver sømand. Jeg købte en kikkert for en
pris, der formentlig var det dobbelte af det jeg burde
have givet. Jeg har den endnu, så kvaliteten fejler ikke
noget. I Aden bunkrede vi, men der var ingen landlov
p.g.a. politisk uro og skyderier. Det var nok de lokale,
der forsøgte at smide englænderne ud. Under sejladsen i
Det indiske Ocean så jeg mange flyvefisk og delfiner,
der boltrede sig lige foran stævnen. Oceanet var
fuldstændigt blankt som et spejl. Videre sejlede vi til
Karachi i Vestpakistan, som det hed den gang. Her lå vi
i 10 dage, og en lokal kuli blev dræbt under arbejdet.
Jeg tror nok han blev klemt ihjel mellem 2 togvogne på
kajen. Selv om det at være messedreng var et arbejde fra
tidlig morgen til hen på aftenen var der da af og til
tid til at gå i land ud på aftenen. Det var ikke
værtshuse og lignende jeg kom meget på, højst for en
enkelt øl, men en biograftur blev det til. Det var en
noget anderledes atmosfære end biograferne hjemme, bl.a.
var rygning tilladt, og der var en værre leben under
filmen. På vejen hjem blev vi fulgt på kort afstand af
lokale unge, og officererne havde sagt, at vi skulle
passe på, idet vores hvide nylonskjorter var i høj
kurs, så vi skulle ikke gå alene.
I Karachi blev jeg 18 år og fejrede det ved
at gå i en svømmehal, hvor jeg åbenbart pådrog mig et
eller andet. Næste morgen, da jeg skulle op kl. 0600,
var jeg meget syg, men blev beordret op og passe mit
arbejde. Dagen efter havde jeg ingen erindring om, hvad
jeg havde foretaget mig denne dag, så jeg har nok haft
høj feber. Vi skulle jo tage de store malariapiller, men
jeg kunne ikke synke dem, så jeg knuste dem og blandede
dem med vand, hvilket jeg også gjorde med
salttabletterne. Dette smagte forfærdeligt, så
Trikkeren, tror jeg det var, lærte mig at synke
pillerne. Jeg lærte at sluge en flødekaramel, og da den
er større end malariapillen, var det ingen sag også at
få den ned.
Mit arbejde bestod i at servicere 7
officerer og 4 maskinassistenter, og mit pantry lå
mellem deres 2 messer. De var såmænd meget flinke alle
sammen. Officererne var 2. og 3. styrmand, 1., 2. og 3.
mester, Trikkeren og Gnisten. 2. mesteren havde
vagten i maskinen frem til kl. 1800, og hver gang han kom
ind i messen var hans første ord: Velbekomme alle
i røvhuller og gid I må kvæles i det! Jeg kan
ikke huske deres navne, men sådan en som mig var jo
heller ikke på fornavn med dem. Trikkeren havde på
ingen måde officersmanerer. En dag stod han og tørrede
service af ude i mit pantry, men han fik af en anden
officer at vide, at det gjorde en officer i ØK ikke. Der
skulle jo være orden i tingene, og jeg husker
hovmesteren med hvid stofhandske køre fingeren oven på
vægpanelerne i messen for at se om der var gjort
ordentligt rent. Jeg tror nok jeg fik et enkelt løftet
øjenbryn i den anledning En af officererne havde den
fine manér, at selv om der var masser af andet pålæg,
skulle han absolut have noget der ikke var mere af på
bordet. Så måtte jeg ud i byssen og få fat i
koksmaten, og sammen gik vi ned i kølerummet og skar et
par skiver af den ønskede slags. Vi spillede en
foldboldkamp i Karachi mod en anden ØK-båd, jeg tror
det var Basra. Det var en jordbane med masser af
ujævnheder. Fra Karachi sejlede vi mellem Indien og
Ceylon til Chalna lidt oppe ad en flod i Østpakistan. Vi
lå på strømmen og lastede eller lossede i pramme. Her
var der heller ingen landlov grundet politisk uro.
Efterfølgende løsrev landet sig fra Vestpakistan med
Indiens hjælp og blev til Bangladesh, så uroen var nok
en del af dette. Her handlede vi med lokale, der kom ud i
små både. 1 pk. cigaretter for 3 kokosnødder, som vi
bl.a. brugte som fodbolde på dækket. Vi kastede
cigaretterne ned i deres små både, og de kastede
nødderne op, så vi kunne gribe dem. Apropos cigaretter
kunne jeg som messedreng ikke købe så mange jeg ville
på båden, og øl kunne jeg slet ikke købe. Hovmesteren
var en streng mand. Begrænsningen medførte, at jeg
måtte købe lokale cigaretter, og det var ofte noget
værre hø. Jeg købte i øvrigt en stor cigar med hjem
til min far, man var vel en gavmild søn. Den havde
desværre en så ringe kvalitet, at den sendte gnister
på hans skjorte, og det var jo ikke så godt.
Beira
Gibraltarstrædet 63
Så sejlede vi ned til Rangoon i Burma
og lå også her i 10 dage. Herfra husker jeg flere
oplevelser. En enkelt kedelig var, at mit
fotografiapparat blev stjålet fra mit kammer, som jeg
delte med mesterkammerdrengen. Koøjet stod åbent, men
der var isat en ramme med myggenet. Den blev trykket ind
i kammeret og en ukendt person kom ind og tog apparatet,
hvilket var meget uheldigt, da der var en film i med
optagelser fra den store guldpagode i Rangoon. Besøget i
denne var en meget speciel oplevelse, da jeg aldrig
tidligere havde været i sådan en, hvor skoene skulle
stilles på trappen, og fliserne i pagodens gader var så
varme på grund af solen, at jeg nærmest måtte løbe
fra skygge til skygge for ikke at brænde fodsålerne. Om
aftenen gik vi gennem Gaten og hen på en restaurant ved
navn Raketten. Uden for restauranten stod hver aften en
lille pige, der hver gang fik penge til en is.
Restaurantens midte havde højt til loftet og på 1. sal
var der en form for galleri hele vejen rundt, så man
kunne sidde og se ned på dansegulvet. Der var et
orkester som vi den første aften bad om at spille Never
on Sunday, og de følgende aftenen spillede orkesteret
denne melodi når vi ankom. Jeg husker også de helt
åbne forretninger langs gaderne, bl.a.
slagterforretninger, hvor kødet hang helt ubeskyttet mod
fluer og andet kryb. Når vi gik hjem om aftenen var det
en sport at træde på og knuse så mange af de allesteds
værende kæmpekarkelakker som muligt. Også i Rangoon
lå vi på strømmen midt i floden, og færdslen mellem
skib og land foregik bl.a. med små lokale robåde, hvor
skipperen står bag i båden med front mod sejlretningen
og roede ved at skubbe nogle lange årer. Det havde jeg
aldrig set før. På grund af den stærke strøm roedes
båden langs kajen mod strømmen langt forbi Mongolia,
hvorefter den svingede ud i strømmen og herefter
nærmest drev ned til skibet. Fra Burma sejlede vi til
Colombo på Ceylon, og også her lå vi ikke til kaj. En
dag, da en anden af drengene og jeg stod på havnen og
ventede på taxabåden ud til skibet, og hvor denne var
noget forsinket, kom den anden med nogle svære
sømandseder. I det samme lød der en stemme bag os:
Så, så unge mand, hvad der det for et
sprog! Det var en pæn, ældre, dansk dame, der
stod og ventede på at komme ud til et krydstogtsskib ved
navn Amsterdam eller Rotterdam. Lidt opdragelse langt fra
hjemmet. Her så jeg også en slangetæmmer med sin
slange i fletkurven. Næste stop var Port Sudan i Sudan,
som jeg husker som en by med jordveje og uden
gadebelysning og oplyste forretninger. Sådan opfattede
jeg i al fald havneområdet, men jeg tror egentlig ikke,
at jeg var i land. Videre gik det op gennem Suezkanalen
og Middelhavet, hvor radioen igen kunne fange noget
vestligt musik på Radio Caroline. Bl.a. tænker jeg på
turen, når jeg hører Monday, monday med
Mammas and Pappas, og You don´t have to say you
lov me med Dusty Springfield, da de blev spillet
ofte. Derefter op gennem Biscayen til Boulogne, som ikke
har efterladt noget på minde, og videre til Antwerpen,
hvortil man jo kommer gennem Holland. Så til Rotterdam,
der var den største havn jeg havde set. Herfra husker
jeg besøget på et pænt værtshus, men nok mest fordi
jeg fik et visitkort med billede, og derfor har kunnet
opfriske indtrykket. Endvidere købte jeg et ur af en
mand på kajen. Uret smed jeg først ud for få år
siden, hvilket dog ikke skyldtes, at det nu ikke gik
mere, for det holdt det op med efter et par måneder.
Hvad kunne man ellers forvente. Herfra gik det videre til
Hamburg, og jeg kan ikke huske, om vi igen var i
Gøteborg, men vi gik så ned gennem Storebælt til
Orehoved, hvor vi lagde til ved det ØK ejede savværk.
Mens vi lå i Orehoved havde jeg og en af de andre drenge
et venskabeligt slagsmål på dække, da vi måske på
faldrebet skulle have afgjort et eller andet.
Sidste stræk gik til København via Storebælt, idet vi
ikke kunne gå under Storestrømsbroen. Vi lagde til ved
Orientkajen den 15. maj 1966. Jeg fik udbetalt min
resterende hyre, og hver af de 7 officerer gav en 10`er i
drikkepenge, og de havde klippet et stykke af et søkort
og klistret et portræt af dem selv og mig på bagsiden.
Det er også muligt, at de 4
maskinassistenter gav drikkepenge, det kan jeg ikke
huske. Det var jo ikke sådan, at hyren blev udbetalt,
hver den 1. eller sådan. Før hvert anløb gik turen op
til Gnisten og hælde vand ud af ørene for at få hevet
et par lokale penge ud af ham. Det var vist lige før han
skulle have at vide, hvad pengene skulle bruges til. En
del af hans job gik måske ud på at holde så mange
penge som muligt i skibskisten og ikke bare give
knægten, hvad han bad om, eller måske søgte han at
sikre knægten mod ikke at bruge det hele undervejs, og
det var jo en nobel tanke, men som det senere viste sig,
havde han ikke held med det. Af afregningsbogen
fremgår det, at jeg begyndte med en månedsløn på 403
kr., og sluttede med 421 kr. Rangoon var det sted, hvor
jeg hævede flest penge, nemlig i alt 80 kr. Af bogen ses
tillige, at jeg havde en månedlig vinregning
på ca. 100 kr., hvilket vil sige for sodavand og
cigaretter, og derud over var der porto (gnisten sørgede
for afsendelse af breve), et telegram til min fars
fødselsdag via Lyngby Radio, mdl. ATP på 7,20 kr., og
sømandsskat på 100 kr. mdl. Sidstnævnte dog holdt uden
for regnskabet, da kildeskatten jo på dette tidspunkt
var indført for søens folk. Da jeg afmønstrede havde
jeg brugt 1 kr. og 12 øre mere end jeg havde tjent, men
det var så heldigt, at jeg fik udbetalt
fridagsgodtgørelse for 19 dage på 443,30 kr., og
weekendgodtgørelse for 4,3 dage på 97,50 kr., så med
fra borde havde jeg så 539,68 kr. at gøre godt med,
plus drikkepengene fra officererne. Et år senere kom jeg
i søværnet og sejlede i 3 år fra 67´ til 70´ med
minelæggeren Fyen. Siden da har jeg været ansat andet
sted i statens tjeneste. Hermed slutter så historien om
drengen, der gik fra at passe 35 malkekøer og flere
grise, og til at servicerer officerer om bord på en båd
tilhørende det agtværdige rederi ØK. Dette uden nogen
form for sammenligning i øvrigt, men ganske enkelt de
faktiske omstændigheder.
Ole Birch.
Hej Willy
Jeg har i et stykke
tid kendt til din hjemmeside.
Her forleden dag kiggede jeg lidt nærmere på den, og
hvad skete, et billede af mig. (side 3) Jeg kunne ikke
selv kende mig igen, men det kunne min bedre halvdel.
Jeg måtte altså kigge i min søfartsbog. Det var
rigtigt, Ole Birch mønstrede Mongolia dagen før jeg
gjorde. En gennemlæsning af hans erindring om turen,
genopfriskede min hukommelse, og mange af de ting Ole
fortæller om, kan jeg bekræfte. Både opvasken (Ole
skulle jo også have en chance for at komme i land),
Pillerne var så vidt jeg husker Per (3.
mester)
Jeg skal da lige fortælle, at jeg sejlede i ØK i 3 år.
Fra 1965 til 1968 Basra 1965, Mongolia 1966, Kina 1967 og
Patagonia 1968.
Hilsen til dig, Ole
og alle de andre der læser dine sider. Eig Nielsen "Trikker".
Beira
Gibraltarstrædet 63
"Four
Pieces of Bamboo and no Fut-fut" Meonia 59.
Chinatown
Singapore 63
Tæt
ved havnen tæt ved den gamle danske sømandskirke
Singapore 63
Samme
sted 4 år senere
Havnekulier
Singapore 63
Frisørsalon
Singapore 63
Boma
Bangkok 64
Sumbawa
Bangkok 64
Sumbawa
og Boma Bangkok 64
Styr.aspp.
messedr. ungtj. Sumbawa Bangkok 64
Hongkong
63
Hongkong
63
Hongkong
63
Beira
i tyfon 63
Dæksdr.
John Messedr. Kim Boma Oslofjorden 64
John Brunberg
Hansen
Matrosmessen
Kambodia Julen 61
Hej Willy Tak for din gode indsats, du
glæder mange.
Jeg har samlet lidt materiale fra 1960 håber du kan
bruge det.
Vi holdt jul 61 til
søs i Stillehavet på vej til Japan. fra venstre
fyrbøder Viggo, matros Ejgil og 5. fra venstre ungmand,
til højre i forgrunden koksmath og bagerst ham med
hatten en styrmands elev kan ikke huske alle men det er
også 45 år siden.
Kambodia havde en god besætning og i særdeleshed en god
og dygtig bådsmand Johannsen Nielsen fra Nakskov jeg var
ungmand om bord. I Singapore skulle vi losse et
lokomotiv, men under klargøringen af 75t. bommen agter,
gik det galt. Bommen begyndte at løbe løbsk
havnearbejderne kunne ikke holde den tilbage, så de smed
alt hvad de havde i hænderne og løb i dækning, inden
for samme sekund hørte kabyspersonalet et kæmpe brag,
idet bommen havde ramt en ventil midtskibs agter, som
blev presset ned i loftet i kabyssen, ingen kom noget
til. Den midterste ventil blev ramt af bommen. På
billedet kan I se de 3 ventiler ved skorstenen, hvor den
ramte ned (billedet er naturligvis taget før uheldet)
historien med den løbske bom, har vi desværre ikke
fotograferet, der var ikke ret mange af os der havde
kamera ombord og hvis vi havde et så blev det som regel
stjålet eller stampet i land.
Hilsen Leif Johansen.
Kambodia
Hong Kong
Billedserie
fra M/S Kina
Messedreng
og bager vander juletræet. Kina 66.
.
Haj
på krogen. Kina 66.
ØK Bangkok
Det
Gamle ØK-kontor Foto S. Tuxen 2006.
ØK-bygningen
Bangkok "receptionen" Foto S.Tuxen 2006.
ØK-bygningen
Bangkok "Hallen" Foto S. Tuxen 2006.
Tonny Gunst har sendt billeder fra samme
sted, kan ses herunder
.
Tak til Tony Gunst
Arne Justesen har været en tur i
Bangkok og sendt disse flotte billeder fra siden af ØK bygningen.
Mange tak ! til Arne Justesen
Det gamle ØK-hovedkontor i Bangkok med det gamle
Oriental Hotel i forgrunden. Sammenbygget med det nyere Oriental
Hotel til venstre, set fra et vindue i det nyeste Oriental Hotel.
ØKs
gamle hovedkontor i Bangkok 2005, ved siden af Oriental
Hotel
Navneplade
fotograferet med tilladelse fra Nakskov Skibs og
Søfartsmuseum.
Se
også de andre sider !!!!
|