"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 32
Maskinchef Svend Lehmann Nielsens
fotoserie fra side 30 fortsætter her.
Vi starter med Ancona.
Her kommer Aranya.
Ækvatordåb
Kran beskadiget
Arosia søsætning.
Tak til Chief Svend
Lehmann Nielsen.
Mit arbejde som elektriker om bord på MS Sinaloa i 1960
Midt første møde med
maskininspektionen hos ØK.
I januar 1960 afsluttede jeg min
el-installatøreksamen og skulle jeg ud at se mig lidt omkring var det en
god ide, at tage ud at sejle som elektriker en tid.
Som sagt så gjort, jeg tog toget fra
Lolland til København og henvendte på maskininspektionen hos ØK, der kom
jeg til, at tale med Hr. Faber, som straks fortalte mig, at jeg nok var
lidt for ung - men lad mig se Deres papirer, efter en hurtig gennemgang
spurgte Hr. Faber mig om jeg havde sejlet før, det mente jeg at jeg
havde, da jeg en kort tid arbejdede på færgen mellem Nakskov og
Spotbjerg for mit firma, hvorefter Faber udbrød
– nå, var der el om
bord på den færge.
Jeg forlod kontoret med den besked, at
der var flere elektrikere på venteliste så udsigterne var ikke særlig
gode.
2 dage efter jeg var kommet hjem ringede ØK til mine forældre og bad om
jeg kontaktede dem, Jeg undersøgte, før jeg ringede, hvornår jeg kunne
være i København med toget, for de ville nok tale med mig igen, under
samtalen fik jeg besked på at møde på kontoret næste dag kl. 09.00,
det passede mig ikke særligt godt da toget først var i København kl. 09.30,
jeg foreslog vi udsatte det til 09.30,
men fik den besked at det var kl. 09.00,
så der var kun et at gøre, pakke og af sted med overnatning i København.
Jeg blev tilbudt jobbet på Sinaloa som lå ved kaj tæt ved kontoret, der
var en del vedligeholdelsesarbejde der skulle udføres inden vi skulle
sejle først i februar 1960.
Fordækket Sinaloa 60.
Elektriker til søs.
Da vi først var lagt fra kaj i København,
var det min opgave at sørge for at alt det elektriske virkede, det gav
lidt søvnløse nætter i begyndelsen, kunne jeg nu klare det
tilfredsstillende.
Sinaloa var bygget i 1956 og var et jævnstrøms skib, hvorfor man ikke
havde skiftet til vekselstrøm ved jeg ikke, men teknikken til styring og
reguleringen af motorer med vekselstrøm var nok ikke så udviklet på
dette tidspunkt.
I maskinen havde vi 4 dynamoer som hver producerede 120 kw. ved 220/440
volt, de blev koblet ind efter behov, størst var belastningen
naturligvis når vi var i havn og alle spil kørte.
I de fleste havne i Østen var det vores egne spil der sørgede for at
laste og losse skibet og det var lokale havnearbejdere der betjente
spillene, de tænkte naturligvis ikke på den stakkels elektriker der
efter hvert havnebesøg skulle renovere alle de kontakter der er i
styringen af et spil, de blev ofte ret forbrændte efter en hårdhændet
behandling.
Sinaloa ved kaj i Østen 60.
Sinaloa midtskibs 60.
Jeg havde mit eget værksted med alle de
reservedel der erfaringsmæssigt var nødvendig, dog opstod der af og til
problemer, hvor det var nødvendigt med nødløsninger til næste havn.
Hver morgen gik jeg en runde for kontrol af lamper og en tur ned til de
motorer der sørgede for styringen af skibets ror, de var særlig vigtige,
hele dette system var dubleret og der blev ofte skiftet mellem disse to
systemer, og der kunne altid foretages eftersyn og reparation af det
system der ikke var i brug, en særdeles god sikkerhed.
Alt hvad der blev forbrugt af reservedel blev omhyggeligt noteret ned,
som senere skulle bruges til at supplere lageret op ved hjemkomst. Jeg
skrev dagbog hver dag om det arbejde som var blevet udført og som blev
afleveret til maskinchefen.
Rygepause for Ungtjener og Ulla
På turen mod øst sejlede vi om natten
gennem Suez kanalen i en lang kolonne,
det var her min opgave var at være lys mand og passe projektøren i
stævnen, via et samtaleanlæg fik jeg ordre på hvad i hvilken retning
lyskeglen skulle rettes, selv om det var under varmere himmelstrøg var
det en kold tjans at sidde der hele natten, men et smukt syn især ved
solopgang.
Frokost på dækket
Jeg havde telefon på værelset og kunne
tilkaldes når som helst, en nat i Indiske ocean ringede styrmanden og
bad mig skifte hæk-lanternen, jeg kravlede op i skibets højeste mast i
kraftig søgang og mørke, lidt af en opgave, og konstaterede
lanternen lyste som den skulle, efter lidt søgen fandt jeg den rigtige
hæk-lanterne i en mere behagelig højde, men hvad forstand har en
landkrappe på dens slags ting.
Kaffepause på officersdækket
Sikkerheden var i højsæde, og der blev
jævnlig holdt redningsøvelser, en dag i Kobe ventede vi nogle dage på
lasten, alle fik fri til at tage på ture, men inden vi kom af sted
opdagede 1. styrmanden at motoren til nedfiring af redningsbåden ikke
virkede, så trikkeren måtte blive tilbage for at løse dette problem,
forståelig nok, men lidt surt for mig.
Ellers var det obligatorisk, at jeg
skulle vær på skibet når der lastes og losses, for at kunne gribe ind i
tilfælde af fejl på det elektriske anlæg, jeg mener at et lille smut op
på Mosquitobar i Bangkok kunne tillades, hvis vagten var orienteret, vi
lå som regel meget tæt ved.
Når vi lå langt fra land var der ikke
noget at høre på besætning og passagerernes radioer
Jeg tænkte det må du gøre noget ved, da jeg var radioamatør og havde
lidt forstand på sendere byggede jeg en lille sende af en gammel radio
som sendte på mellembølge. En af maskinassistenterne have en stor
båndoptager med en masse musik på båndet, den blev tilkoblet senderen,
nu kunne hele besætningen og passagererne pludselig hører musik, vi
kaldte stationen for "RADIO SINALOA" og var til stor glæde for alle.
Party i officersmessen.
Samarbejdet og det sociale samvær på
skibet var meget stor i hvert tilfælde i den gruppe jeg tilhørte, nemlig
maskinen, 2. - 3. - 4. mester og jeg mødtes daglig kl. fem til en lille
drinks skiftevis hos hinanden før vi skulle spise.
Maden om bord var absolut i top,
begyndende med spejlæg og bacon, bageren havde bagt friske rundstykke
hver eneste morgen, midt på dagen frokost med alt i pålæg, afslutning
med middag ved sekstiden, ind imellem var der kaffe mv.
Det var en tid hvor der var plads til at få sjælen med, der var ofte
flere dage i hver havn for ikke tale om Bangkok hvor vi ofte var op til
14 dage, der var tid til mange ture for at se sig omkring.
Sømandshjemmet gjorde et enormt arbejde for at aktivere besætningen med
mange arrangementer, som
blev formidlet af sømandspræsten der kom om bord straks efter vi var
lagt til kaj, en fantastisk service for besætningen.
Bordingpas fra Singapore
Jeg traf Ulla på Sinaloa på min første
tur, Ulla var stewardesse om bord og hendes arbejde var servicering af
passagererne, Ulla og jeg var blevet noget interesseret i hinanden, men
det kunne vi ikke vise ombord på skibet, så det var tys tys. Ulla og jeg
arrangerede flere ture sammen, i Manila lejede vi en bil med chauffør en
hel dag, og fik set en del af byen og lidt af oplandet, vi havde lidt US
$ som vi ønskede vekslet og det var chaufføren mand for, han kendte en
eller anden ”røver” uden for byen, lidt betænkelig var vi, men der var
ingen problemer. Hele turen kostede nogle kartoner cigaretter plus et
karton til tolderen når vi passerede ud af gaten.
Regler for ophold i Shanghai.
I Bangkok havde vi en tilsvarende heldags
tur til mange af byens seværdigheder, en aften aftalte med en af de
mange prostituerede om hun ville være guide for os på en tur ud at
spise, kravet var det skulle være et sted hvor de lokale kom, samt et
godt spisested, derudover var der frit slag til at bestemme, det blev en
stor oplevelse og vi fik smagt en masse forskellige spændende retter,
Samt en masse oplysninger om hendes liv og familie, en rigtig hyggelig
aften.
Jørgen i Kobe
Ulla afmønstrede efter denne tur og jeg
besluttede mig for nok en tur til Østen, hvorefter jeg afmønstrede i
februar 1961. Derefter rejste jeg til Aalborg og blev senere gift med
Ulla, fik 2 dejlig børn og har nu været gift i 47 år.
Den korte sejltid har været en meget
positiv oplevelse i vores liv, med utrolig mange minder og oplevelser
fra den tid.
Med venlig hilsen Jørgen Klausen
Se
også de andre sider !!!
|