"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 36
Artikel i
Skrevet af Morten Jespersen.
En tidlig sommermorgen 62. mønstrede
jeg ØK’s MALACCA i Københavns frihavn.
Morten Jespersen.
Spinkel, nykonfirmeret og med
15 somre på bagen, entrede jeg lejderen med den nye
søfartsbog i baglommen. Hele højre skulder var fyldt med
røde og ømme hævelser efter diverse vaccinationer. Min mere
erfarne, men jævnaldrende kollega, Søren fra Istedgade,
hilste førstegangssejleren velkommen med et kraftigt slag på
netop højre skulder ledsaget af "Hva’ faaaaen mand, ka’ du ikke tåle lidt sjov, din
bondejokker ?"
Der var langt hjem til far og
mor i Skjern, men få måneder senere turede vi sammen rundt
ude i Singapore i en cykelrickshaw. Solbrændte, opdagende og meget kosmopolitiske.
Allerede ved middagstid passeredes
Kronborg for udgående. De første tallerkener var blevet vasket op, jeg
var blevet fuldgyldigt medlem af den store datidige skare af ØK ansatte.
Mange som i dag er afmønstret "For good", medens andre som jeg selv,
måske sidder i et borgerligt landkrabbejob. Måske er nogle stadig til
søs, medens andre nyder deres otium, på en stille villavej i Hørsholm, i
boligen på Costa del Sol eller sammen med den thailandske familie i en
hytte langs Menamfloden op til Bangkok. Vi har alle været en del af en
erhvervsgruppe, hvis økonomiske incitament næppe førte nogen ad
millionærvejen, snarere var det et job og oplevelsen af at have været en
del af et kosmopolitisk eventyr. Oplevelser som ikke knytter sig til
ændringer i aktiekurser, virksomhedsslankninger eller
tilbagekøbsoptioner, men oplevelser, som knytter sig til de mennesker og
de oplevelser, der var den gang.
I 1997 sejlede det sidste skib ud på sin
sidste sejlads under den gule skorsten med EAC-logoet. Det var enden for
et stykke dansk maritim historie, der gennem tiden har involveret og
haft berøring med en talrig skare af mennesker.
Ikke kun på de pågældendes arbejdspladser, men også i mange danske og
udenlandske hjem, er der blevet lyttet til de daværende daglige
skibspositioner på radioen. Breve er blevet sendt, og mangen en
spisestue kan stadig dække op med hjembragt "Kinaporcelæn" fra et
familiemedlems færden ude i verden som ansat i Det Østasiatiske
Kompagni.
Nys konfirmeret drømte jeg om eventyret
ude på den anden side af hovedvej 10 mellem Tarm og Varde, og i året
1962 mønstrede jeg ud.
Der var ingen fortrydelsesret for en spinkel knægt, som havde valgt at
stå til søs i ØK. Kursen var sat mod Østen, mod Thailand, Cambodia og
Vietnam og der ville gå næsten et halvt år, inden Kronborg ville ligge
om styrbord igen.
Nu skulle 15 somres erfaringer fra det Vestjyske selv klare det videre
liv.
Lige ud for maskinrummet logerede jeg
sammen med de øvrige 15 - 16 årige drenge. Hernede var gangene ikke
belagte med lyst linoleum, men med brede, ru træplanker. De blev skuret
en gang om måneden med kaustisk soda og spulet efter med brandslangen.
Mit midlertidige hjem var den øverste køje på et tremandskammer. Et
enkelt koøje gav adgang for dagslyset ned over en mørkebrun
plastikbetrukken briks ved det lille bord. Dørken var af mønjemalet
stål, og i et hjørne havde hver af os
drenge et smalt skab til vores ejendele. Husdyr havde vi også, og det i
hundredtal. Kakerlakker som pilede hid og did hver gang en skuffe eller
en skabsdør blev åbnet.
Hyren var på 315 kroner pr. måned for syv ugentlige arbejdsdage med
tiltørning klokken seks, og en dag der først sluttede efter den sidste
bakstørn ved ottetiden om aftenen. Men i de hede tropenætter kunne jeg
ligge ude på lugen over det fjerde lastrum. I månens genskin fra havet
forsøgte jeg at aflure flyvefiskene deres kunst, inden søvnen meldte sig
under et stjernespækket himmeltæppe, hvor Sydkorset stod som vægter. Og
de nætter, hvor det var for svært at falde i søvn, var der altid selskab
at finde hos udkigsvagten helt henne foran ankerspillet. Så blev der
snakket om farter på Sydamerika, om den sidste John Wayne film og måske
om det og dem derhjemme.
Vi drenge røg Pall Mall eller
Chesterfield. Der blev inhaleret dybt og i øvrigt var det kun
tøsedrenge, der ikke kunne ryge samtidig med, at der blev lagt arm over
de to tændte stearinlys. Ordet livsstil blev ikke nævnt så tit i den
lille, lumre tremandskahyt. Her handlede det mere om at være en hård
negl eller en bonderøv. Det sidste kostede blå mærker og udstødelse,
mangen en strøm af saltmættede tårer ville blive fældet dybt nede under
tæppet, når de andre var gået i land sammen!
Så varmede det når hovmesteren kunne ane, at livet var lidt træls for en
15 årig knægt på langfart. Vi tog et spil skak sammen, og han kunne så
fortælle om sine børn og livet i bygden derhjemme på Færøerne.
Men der var også besøg i eksotiske havne
som Port Sudan, Aden, Singapore og Saigon ind imellem den rigtige
havsejlads over Det Indiske Ocean med glinsende flyvefisk og glimt af
blæsende hvaler. Her på toppen af oceanets kuglekalot var havets
landskab evigt foranderligt og smukt hele kimingen rundt.
En novemberdag gik vi atter nordover
gennem Suez-kanalens ørkenlandskab. Vi mødte adskillige skibe med
Dannebrog om agten. Man passerede hinanden, og der blev hilst med
løftede arme. Måske sås et kendt ansigt enten hjemmefra eller fra andre
sejladser.
De lyseblå "Mærsk" skibe havde lige som de dybrøde "Lauritzen" skibe
deres egne gengangere. "Ove Skou" sejlerne var ubestrideligt ombord på
de smukkeste og hurtigste skibe, medens "Nordens" nok var for de mere
hårdhudede.
Snesejlere blev der råbt ovre fra ESSO Ålborg, en af Dansk Esso’s store
tankbåde i ballast sydover.
MALACCA var, som mange andre ØK
fragtbåde, en søens arbejdshest på ruten fra Danmark til Det Fjerne
Østen. En
sejlads, der gav bådsmanden og de af besætningen, der havde kone, børn
og hus i Bangkok eller en anden by i østen, muligheden for at leve en
slags familieliv. Arrangementer, der var til at leve med, når far var
sikret ansættelse på skibe i denne fart med mulighed for at komme hjem
et par gange om året.
På promenadedækket midtskibs gav MALACCA
plads til 12 passagerer. Her var der både spisesalon og en opholdsstue
med læderbetrukne lænestole og et mindre bibliotek. Ikke at forglemme
var der en åben pejs med indbygget elektrisk lys, der kunne illudere en
flakkende rødlig flamme.
Her blev dagene levet som kunne det være beskrevet i en novelle af
Somerset Maughan.
Man spiste, konverserede, promenerede og var i hinandens selskab. De
fleste passagerer stod af ved anløbet af Genua, den første havn i
Europa. Her blev de hjulpet ned af lejderen og som kvittering blev der
udleveret forskelligt farvede konvolutter med proportionalt fordelte
drikkepenge.
Medens “MALACCA”s søfolk så småt begyndte
at forberede sig på europæisk vintersejlads og den snarlige hjemkomst,
gav officererne med kaptajnen i spidsen, sig tid til en sidste
inspektion. Iført det stiveste puds blev hele skibet beset fra for til
agter, fra maskinrum til broen. Kaptajnens hvide handsker strøg over
dørkarmene og fundet blev behørigt noteret ned i den sorte bog. Hverken
blik eller tonen lod nogen i tvivl om alvorligheden af påtalen.
Alle var vi en del af dette midlertidige fællesskab som havde kurs op
gennem havnebyerne i Europa inden ankomsten til frihavnen i København.
Der blev tid til et hurtigt besøg i hjemmet i Vestjylland inden der
julemorgen klokken 6.00 igen var trængsel på “MALACCA”s lejder. Vi
skulle atter østover.
Nogle var gengangere og andre var kollegaer fra tidligere sejladser i
Kompagniet. Denne gang blev overkøjen ikke min. Efter en periode havde
jeg min sidste sejlads for Kompagniet.
Gamle “MALACCA” blev solgt og endte sine
dage som skrot i Kaohsiung 1971.
1976 søsattes et nyt skib under navnet
“MALACCA” Det havde bøgeparket på alle gangene i apteringen. Med sin
størrelse ville det aldrig kunne sejle op af floden til Bangkok og
lugedækslerne af stål kunne næppe give et bekvemt natteleje i de
stjerneklare nætter under ækvator. Nattens rorgænger var erstattet af et
elektrisk selvstyreapparat.
I dag har jeg mit daglige arbejde i
Århus. På vej ned ad Randersvej mod havnen, er der et godt udsyn over
bugten. Der er morgener hvor jeg synes at kunne ane konturen af et
gammelt, sortmalet fragtskib med bleggul skorsten og splitflag agter, på
vej ud af havnen.
Langs lønningen står Søren fra Istedgade, matrosen Svend fra Vejle,
hovmesteren fra Færøerne, kaptajn Danstrup og alle de andre gamle ØK
sejlere. I det stærke modlys synes kursen at være sat mod øst.
Forfattet af Morten
Jespersen bragt i.
Herfra stor TAK!
Pernille Pedersen har indsendt nedenstående
8 billeder.
Fionia 78.
Broen på Fionia Inspiceres
Tak til Pernille Pedersen.
Kære Willy
En dag i slutningen af min værnepligt i Marinen i 1960
henvendte jeg mig hos ØK på Orientkajen i København for at komme ud at
sejle som maskinassistent.
Her kom jeg ved disken på kontoret til samtale med en hr. Faber, som
straks spurgte mig om hvornår jeg kunne begynde.
”Jeg vil da gerne have en uges ferie når jeg er færdig ved Marinen”,
svarede jeg.
”FERIE”! råbte han ud i lokalet – ”Det har De da
haft de sidste 15 måneder”. (Dengang var test hos psykologer ikke
opfundet og man sagde De til hinanden).
Vi aftalte at jeg skulle starte på Nakskov Skibsværft hvor M/S Erria var
til eftersyn. Der var jeg vel om bord i otte dage og hjalp til med
diverse reparationer.
Så kom der besked om at jeg skulle
påmønstre M/S Falstria som maskinassistent og vi skulle til
Bangkok.
Det lød rigtig spændende og jeg rejste til Orientkajen.
M/S Falstria.
Falstria var et gammelt skib og det
havde ikke engang en rigtig skorsten. Men selv med disse mangler var det
den rene svir. Man havde fået sit eget kammer med en rigtig seng efter i
Marinen at have sovet sammen på banjer med mange gaster.
På hele turen til Østen og hjem gik jeg hundevagten sammen med 3.
Mester. Det var lidt træls. Rense centrifuger, tørre olie op og vaske
twist i gasolie til genbrug.
Vi havde passagerer om bord, og dem måtte vi ikke blande
os med. Ja, der var områder på skibet hvor vi ikke måtte komme.
Svømmebassinet måtte besætningen benytte efter klokken 20:00 ellers var
det forbeholdt passagererne.
Det var en fantastisk tur til det fjerne Østen for en ung
mand og der var mange oplevelser, som andre også har berettet om her på
denne flotte hjemmeside. Hvem husker vel ikke de krydrede dufte og lyden
af cikader første gang man gik i land Penang. Her var også mange
moskitoer og 2. mester sagde, at de kunne genkende os, for ifølge ham
summede de, at nu kom ”The lovers from Denmark”.
M/S Pretoria
Her blev jeg påmønstret som 4. Mester og skulle rejse med
toget til Rotterdam for at komme om bord på skibet.
Det var et dejligt og godt skib. Vi havde et fantastisk sammenhold om
bord og jeg var der i to rejser, hvoraf den sidste gik til Australien.
Motoren spandt som en kat og der var aldrig problemer.
Jeg mindes særligt en kængurujagt. Jeg tror det var i Perth eller
Fremantel. Vi blev afhentet af en jeep med jæger som kørte os ud i
bushen. Her blev to mand anbragt på forskærmene med hver sit gevær, og
så gjaldt det om at nedlægge nogle kænguruer. På det tidspunkt var de
skadedyr, som åd græsset fra fårene, så farmerne var kun glade for vores
jagt. Senere på natten gik det ud over kaninerne, som underminerede
store områder.
I Cairns kan jeg huske at 2. Styrmand besøgte det lokale
sygehus og fik foretræde hos ”The Matron”. Hans mission var at invitere
nogle sygeplejersker ned på skibet til middag og bal om aftenen. The
Matron indfandt sig om eftermiddagen og efter et par gode drinks kunne
hun godkende os. Hun var dog også med om aftenen, og jeg kan forsikrer
læserne om at alt gik rigtig til hele aftenen.
Jeg har tit tænkt på, hvad der mon ville ske hvis søfolk mødte op på
Rigshospitalet og prøvede at invitere sygeplejersker ned til et skib i
Frihavnen for at holde bal.
I Australien kunne vi ligge længe i havn, op til fjorten
dage. Høkeren kunne ikke bryde toldernes plomberede varelager, så øl
m.v. måtte vi selv købe i land.
Med hensyn til spiritus om bord måtte den månedlige
høkerregning ikke overstige kr. 300,- for så skulle man op til skipperen
og forklare sig. En flaske gin kostede ca. kr. 10,-.
Endvidere kunne Danske Sømænds Kirker arrangere udflugter
bl.a. til ”De Blå Bjerge”.
M/T Java
Næste påmønstring blev tankskibet JAVA. Her skulle jeg
møde op i Aruba i Venezuela.
Omtalte hr. Faber fra ØK mente at en sypige kunne sejle
M/S Pretoria, så han syntes, at nu skulle der ske noget og jeg kom ud
som 3. mester.
Jeg fløj med SAS fra København til New York og
overnattede her. På turen over Atlanten bestilte jeg en gin og vermouth
hos stewardessen. Hun kiggede lidt på mig og jeg kunne se på hende at
hun ikke var klar over at det var en ”five a clock” drink i ØK. (Var det
ikke i Mærsk de drak sodavand og snaps?) Jeg havde fået 25 $ med i
lommepenge til rejseudgifter.
Næste dag fløj jeg videre med KLM til Aruba. I lufthavnen
ventede en taxa og chaufføren viste mig et telegram hvor der stod at jeg
skulle køres til et pensionat i nærheden. Her ventede jeg en lille uges
tid for Java havde været på vej til Gibraltar og var nu blevet
omdirigeret til Aruba. Dengang handlede man også med råolie mens skibene
var i fart.
En tidlig morgen blev jeg hentet af den stedlige agent og kørt ned til
havnen og blev sejlet ud til Java som lå på reden. Om bord blev jeg vel
modtaget af både kaptajn, maskinchef og besætning.
Her var mange tekniske problemer om bord specielt i maskinen. Motoren
var en 840 mm. 6 cyl, B&W diesel på ca. 12.000 BHK. Den vibrerede meget
og i hver ende var monteret en stor kompressor som skulle kompensere for
vibrationerne. Dette var den første og eneste forsøgsmotor som
eksisterede, så B&W var meget interesseret i hvordan den arbejdede.
Vi havde et motorhaveri og måtte sejle på nødkørsel med 5
cylindre til værft i New York. Den ene cylinder havde derfor ikke noget
topstykke på og havde du hat på hovedet blev den blæst af hvis du
kiggede ned i cylinderen.
Vi var chartret af Shell og skulle sejle 18 knob/h, men
kunne kun klare 15 knob/h, ellers rystede det hele i stykker.
Vi sejlede mellem Aruba og Montreal, hvor vi afleverede
lasten. Derefter sejlede vi op ad St. Lawrence floden, åbnede
bundventilerne og havde fersk vand med retur til Aruba.
I land kom jeg stort set ikke. Vi lå ofte på reden og
lastede olie mens slæbebådene trak i os. Det var en spændende tid og jeg
lærte meget. Det var på det tidspunkt at der blev ændret på titlerne
ombord.
3. mester kom til at hedde 2. mester.
2. mester kom til at hedde 1. mester osv.
Det samme gjaldt for styrmænd. Så vidt jeg husker gav det ikke mere i
hyre.
M/S Kina
Omsider blev jeg afløst og kunne rejse hjem fra Ravenna i
Italien hvor vi var på værft for diverse vedligeholdelser. Efter en tid
at have hjulpet gænget på Orientkajen fik jeg at vide at nu skulle jeg
påmønstre M/S Kina som 1. mester og vi skulle til Australien.
Kina var et ældre skib men til gengæld virkede det meste
af det. Motoren var en dobbeltvirkende 2 takts med glidere. Det var lidt
underligt at se den arbejde, når gliderne farede op og ned. Pakdåserne
skulle holdes tætte ellers svinede det med olie over det hele. Det der
drillede var kølemaskinen, som ikke kunne holde temperaturen, så
hovmesteren var lidt sur på mig, og det var nok fortjent.
Maskintop Kina 62.
Her er et udpluk fra datidens
HORISONT, om vores fodboldbedrifter i Australien.
Det var også her vi på udrejsen blev døbt ved Ækvator til
ære for vores passagerer.
Dåbshandlingen er i gang
Revisor med politi
Lægepersonale
Kongen og Dronningen
Vi kom godt hjem igen og jeg stiftede familie
og blev i land. Tidspunktet må være sidst i 1962.
Med venlig hilsen Kurt Kofod Jørgensen
Se
også de andre sider !!!
|