"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 37
Lalandia
En "gave" fra overstyrmanden.
Jens O. H.
Jensen har sendt den til mig.
Låget herunder er forstørret for læsebarhed.
Der udover har Jens O. H. Jensen også sendt beretninger
fra Lalandia 60, Mongolia 61 og Asmara 62.
Lalandia 60.
M/S Lalandia
En ægte snesejler.
Lalandia var et
ældre skib der havde set sine bedste dage, men var alligevel
et velbygget skib fra den gang man nittede stålpladerne
sammen.
Jeg
vil fortælle om nogle af mine oplevelser med Lalandia,
mit arbejde bestod hovedsagelig af rengøring – servering og
hånd-opvask til den store guldmedalje efter passagerne. De moderne bekvemligheder i form af opvaskemaskine
eksisterede ikke. Efter at have besøgt de sædvanlige havne i
Sverige og Norge, gik turen over Nordsøens oprørte vande, vi
havde nogle af kompagniets medarbejdere med som passagerer
og de skulle bespises uanset vejret, min opgave var at hente
maden fra kabyssen og bringe fadene med mad til pantryet,
det var ikke nemt da skibet rullede så meget i søen, at jeg
måtte sætte en fod på skottet for at holde balancen og
tungen lige i munden, for ikke at tabe fadene med mad inden jeg
nåede pantryet, da det var første gang jeg havde været ude i
en så hård sø, måtte jeg hurtigt løbe ud dækket og læne mig
udover lønningen og aflevere det jeg havde spist til aften.
Kompagniet folk stod af i Hamborg i Dover havn kom der 80
engelske passagerer om bord, de skulle med til østen.
Lalandia forsatte
sin rejse uden de større problemer indtil vi var på strækningen mellem
Genova havn og Port Said, undervejs måtte Lalandia søge nødhavn i
Messina på Sicilien, da en matros var blevet syg og måtte på hospitalet,
når et skib anløber Messina havn, strømmer alle byens handlende til det
ankomne skib for at sælge deres varer, jeg blev fristet af nogle store
flotte dukker som jeg købte og gav til mine niecer, (dukkerne var lidt
større end niecerne der var 1½ år gamle).
Turen igennem Suez
kanalen var en oplevelse, alle blev advaret om, at holde alle døre og
koøjer lukkede og låste, da araberne var eksperter til at klatre op ad
skibssider og ”fiske” i åbne koøjer.
Vel ankommet til Aden havn i Yemen, for at bunkre olie, så skete
uheldet, der var nogen, der ikke havde holdt øje med hvor meget olie
der kom i tankene, olien var begyndt at løb ud af svanehalsene på
båddækket (passager dækket), den sorte tykke olie flød ud over teaktræsdækket ud over skibssiden og ned i havnebassinet, Lalandia’s hvide skibsside have skiftet farve.
Aden var stedet hvor man næsten kunne handle hvad som helst, ure,
kikkerter, fotoapparater mm. og bruge håndsæbe og tobaksvare som
betalings middel.
Selv om Lalandia
var et ælder skib havde det ”aircondition”, der bestod af en metal skærm
der blev monteret i koøjet, skærmen kunne fanget luften og sende luften
ind i kahytten, en nat på strækningen mellem Maldiverne og Penang, blev
søen urolig med høje bølger, Lalandia var begyndt og rulle i søen, jeg
sov men blev hurtig vågen, vindskærmen var nu blevet
til et skovlblad, havet væltede ind af koøjet, mig ud af køjen, fjerne vindskærmen og lukke koøjet og så var det ellers i gang
med at få fjernet vandet der skvulpede frem og tilbage i lukafet, alt
mit tøj lå i en skuffe under den nederste køje, så det var blevet meget vådt.
Turen videre fra
Penang gennem Malaccastrædet forløb uden piratoverfald, vel ankommet
Singapore hvor igen de handlende invaderede dækket, blev jeg her
belært om, at her købte man de bedst sandaler, kaldet
”Singaporesandaler” i læder og svedklude til at have omkring halsen.
Spuleparade på agterdækket
Herfra sejlede vi
til Manila på Filippinerne og videre til Saigon i Syd Vietnam der den
gang var en Fransk koloni.
Inden vi sejlede op af Mekongfloden gav skipper ordre til at rigge
brandslangerne til, da man ikke vidste hvad der ville ske under vejs til
Saigon, om aftenen ville jeg se byen, den var mørk og trist, med franske
politi og militær folk på alle gade hjørner, så det blev kun til et kort
visit.
Hongkong var
derimod en oplevelse, at se den store aktivitet i den flyende by, tempel
tårnene der ragede op i landskabet, at sejle med færgerne mellem
bydelene Victoria og Kowloon, og ikke komme i vejen for en af de gamle
Århusianske sporvogne der kørte rundt i gaderne, Hongkong var stedet
hvor man købte silke, silkebrokade og silkekimonoer til pigen der
hjemme, dengang var det også in at købe barskabe og kamfertræskister med
asiatiske udskæringer.
Videre fra
Hongkong til Bangkok, vente på lods og højvande for at komme over baren
udfor Chao Phraya flodens mundingen i Thai bugten, 14 dejlige dage ved
New Harbour kajen, ikke så langt fra Mosquitobar og den engelske Mariner
Club, jeg mener at huske, at den havde tilnavnet Flying Engel.
Ku…lejderen blev
hængt ud over agter stavnens bagbords side mod floden som en af de første
opgaver. Den Danske sømandskirke i Bangkok arrangerede byrundtur i
Bangkok med besøg i det Gyldne Tempel.
Hjemturen forløb uden de store oplevelser, en ting
glemmer jeg ikke, det var da sulfoen til opvasken slap op, høkeren havde
ikke mere og der blev ikke købt mere, så høkeren gav os en bøtte med
soda som vi så skulle bruge, jeg kan fortælle at soda er et dårligt
produkt til opvask, jeg viste ikke på det tidspunkt hvad soda var og
hvilke egenskaber det havde, i dag ville jeg protestere og stille krav
om gummihandsker for ikke at få ødelagt huden på hænderne.
Bådsmanden som frisør.
For at illustrere nogle af de primitive vaskeforhold om
bord, kan jeg fortælle at når der skulle vaskes tøj, blev det tøj der
ikke skulle koges blot lagt i sæbevand i en times tid, skjorter der ikke
tålte for varmt vand og var blevet lidt mere beskidte i halsen og på
ærmerne, fik lidt håndsæbe og var dette ikke nok blev skurebørsten taget
i brug, det tøj der skulle koges måtte jeg finde en ledig stål eller
galvaniseret spand der ikke var rustskadet, da rusten kunne ødelægge
tøjet, for at få kogt tøjet kunne jeg enten bruge damprøret på
baderummet eller anskaffe mig en dypkoger, hvis jeg brugte damprøret
kunne jeg forvente at tøjet blev rustplettet (da der altid følger
rustvand med dampen) men høkeren solgte et vidundermiddel der hed
”MAGGI”. Det fjernede rusten, men det ødelagde også tøjet på længere
sigt.
Mongolia 61.
Jens som ungtjener om bord på Mongolia,
og tændstikker fra rederiet.
En af
min oplevelser med dette skib var da vi sejlede "listede" os ind
gennem Gibraltarstrædet i tæt tåge.
Udfor
Gibraltar klippen var tågen så tæt, at skibet næsten lå stille og
tågehornet tudede med jævne mellemrum, jeg var næsten færdig med
opvasken efter passagerne og stod ude på dækket, lyttede og spejdede
ud i tågen, pludselig så jeg noget lys, det var toplanternen på et
andet skib der var på vej ud fra Middelhavet på vores styrbords bov,
skibet ændrede kurs til deres styrbord og kom på tværs af Mongolia,
sammenstødet var uundgåeligt.
Mongolia ramte det andet fragtskib, lige midt på poopens bagbords
side, begge skibe lå nu med bagbords sidder mod hinanden, skaden på
det andet fragtskib kunne nu tydelig ses, det viste sig at vi havde
ramt ind i deres grøntsagsrum, der skete heldigvis kun materiel
skade.
Mongolia havde fået nogle små huller i stævnen der blev lappet med en
ordentlig klat beton da vi nåede Marseille, jeg hørte senere, at det
andet fragtskib var fransk og efterfølgende havde søgt havn i
Gibraltar.
En anden oplevelse er, da vi var nået frem til Karachi, i
det der den gang hed Vest Pakistan, i dag kun Pakistan. Vi lå med meget
lille fremdrift og ventede på lodsen, havet var roligt, men pludseligt
krængede skibet voldsomt, først til styrbord så til bagbord, krængningen
var så voldsom, at løse genstande faldt på dørken, selv kopper og kander
og skåle der hang på kroge under dækket i pantryet, faldt af krogene,
vinflaskerne der stod på anretterskabene i spisesalonen var væltet på
dørken og var knuste, oprydningsarbejdet kunne begynde, den
efterfølgende forklaring var, at skibet var kommet til at ligge
parallelt med nogle høje dønninger, indrømmet, jeg blev sku bange, jeg
kan ikke huske hvor meget kokken havde bandet og svovlet over hændelsen,
hans suppegryde der altid stod og kogte på komfuret, røg på dørken.
Vi havde nogle biler stående på mellemdækket i lasten, de havde det ikke
så godt, de var blevet bulede, jeg husker ikke hvor meget af
den øvrige last der havde taget skade.
Når et skib sejler linjefart
kan det ikke undgås at man møder det samme skib fra et andet rederi
flere gange, vi
fulgtes med et engelsk skib fra Port Said og gennem kanalen
til Bombay, der blev derfor arrangeret en fodboldkamp på en nærliggende
bane, englænderne havde deres udstyr i orden, trøjer, bukser, strømper
og fodboldstøvler i rederiets farver, ØK mandskabet mødte op i det
forhåndenværende udstyr i forskellige farver tøj, sikke et syn, man
kunne da se hvem man var på hold med, vi havde det sjovt men tabte.
Det engelske mandskab inviterede på "Five o'clok drinks" jeg kan ikke
huske hvordan den endte, jeg havde fået nok og forlod selskabet da
arbejdet ventede.
Mens vi lå i Bombay skulle vi
da også se på byen, en aften gik vi fem mand i byen, inden vi gik var
jeg blevet informeret om, at man her i byen kunne opleve, at pigerne
blev holdt i bur og det ofte var bordeller, så det var et spørgsmål om at
vælge hvor "ettallet" skulle poleres, efter præsentationen af stedets
piger i sari og fuld krigsmaling og pris, sagde jeg nej tak, det var min
løn ikke stor nok til.
Når vi nåede en havn skulle
jeg som regel sørge for kaffe til lodsen, men det skulle jeg ikke da vi
nåede til flodmundingen der førte op til hovedstaden Rangoon i Burma,
jeg kan ikke lige huske hvilken nationalitet denne lods havde, men han var
ikke Burmeser, og han drak i hvert fald ikke kaffe, han lodsede
bedst på Johnnie Walker, vi nåede Rangoon uden problemer, her lastede vi
teaktræ, fra kajpladsen havde jeg udsigt til den guldbelagte Gyldne
Pagode, det blev ikke til mere her. Videre gik det til Chittagong i Øst
Pakistan, i dag har det navnet Bangladesh, vi sejlede langt op ad Ganges
floden og ankrede op midt i floden, der skulle vi laste jute, der kom med
nogle pramme fra et andet sted i floddeltaet, juten stank og dampede som
fra en mødding, juten skulle losses i Genova, og dette skulle ske
indenfor 30 dage, da der var risiko for, at juten ville selvantænde.
Souvenir fra Suez
Calcutta i Indien var en oplevelse, vi lå der
i ca. 14 dage, lossede, lastede og
kalfatring af
teaktræsdækkene med efterfølgende sandskuring, det blev
flot, der var mange kulier om bord, som det var svært at
holde øje med, det medførte at skibets malerlager forsvandt
fra dækshuset, pist væk, ingen havde set eller hørt noget,
skipper fik tilkaldt skibsagenten og forklarede ham
situationen, agenten mente ikke at det nyttede noget at
tilkalde politiet da man ikke kunne forvente politiet ville
gøre noget, hvis skipper ville have sin maling tilbage kunne
han nok købe det tilbage på det sorte marked.
Tiden i Calcutta gik bl.a.
med at besøge sømandskirken og tage med på udflugt til et dansk
udviklingsprojekt der omhandlede andelslandbrug og mejeridrift, inderne
havde taget den danske model til sig. Jeg fik solgt en transistor radio
som jeg havde købt i Rotterdam, og fik syet kaki tøj efter mål, men man
skulle passe på da stoffet ikke altid var vasket inden syningen, hvis
det ikke var vaske forinden ville tøjet krybe ved først kommende vask,
til 2 numre mindre. Sømandskirken arrangerede også en aftentur, ud og se
på flyvende hunde, nogle store krabater i forhold til de små flagermus vi
har i Danmark, turen sluttede med et besøg på en begravelsesplads ved
flodbredden og aftenkaffe på sømandshjemmet.
Turen gik videre til Madras
hvor vi lå et par dage, oplevelsen her var, da det blev opdaget at
kulierne havde fjernet nogle brædder til høkerens proviantrum på mellemdækket i lasten, og havde forlystet sig bl.a. med at drikke sodavand,
de havde ikke fjernet kapslerne men prikket hul i kapslen med deres
lastekroge, de må have haft et masse besvær med at få væsken ud af
flasken med sådan et lille hul. Tømreren blev sat i gang med at sikre
proviantrummet mod yderligere tyverier. En morgen jeg stod ude på dækket
og nød udsigten fik jeg et sjældent syn, der dukkede pludselig en stor
havskildpadde op til overfladen i havnebassinet, den forsvandt lige så
hurtigt igen.
.
Efter Madras kom vi til
Colombo på Ceylon, i Colombo lå vi en uges tid, her blev der tid til at
gå i biografen vi så filmen Ben Hur, biografen startede først efter
mørkets frembrud da det foregik under åben himmel, og gud hvor var det
besværligt at finde biografen, taxa chaufføren talte meget dårligt
engelsk, vi prøvede forskellige engelske ord og fagter og til sidst
lykkedes det, og vi kom også godt hjem til skibet igen, når jeg i dag år
2008, tænker tilbage på hvor dristige vi var, og på steder vi ikke
kendte til i forvejen, må jeg i dag betragt det som at have været på
opdagelses rejse. Udover biografturen spillede vi igen fodbold mod et
andet skib og sømandskirken arrangerede en udflugt til zoologiskhave der
lå udenfor Colombo. I Colombo fik jeg købt nogle elefanter og en lampe
i rosentræ.
Fra Colombo forsatte vi til
Cochin og Calicut for at laste kokosnødprodukter, vi ankom til Cochin
efter mørkets frembrud og ankrede op ud for byen, der lå en tågedis over
havet, så man ikke kunne se ret langt, men ud af tågen kom der en masse
små både med kulier efterfulgt af pramme der skulle losses, der blev
arbejdet hele natten for Mongolia var sejlet igen inden jeg stod op
næste morgen.
At styre et skib er ikke nemt
har jeg måtte sande, en dag da jeg var på broen med kaffe, stod jeg og
sludrede med rorgængeren og fik overtalt rorgængeren til at lade mig
prøve at styre skibet, det kunne jo ikke være så svært troede jeg, når
man ser hvordan en rorgængeren ser på kompasset og forsigtigt drejer
lidt på roret for at holde kursen, så måtte jeg også kunne klare den
opgave, jeg gjorde det samme som rorgængeren, nej jeg havde slet ikke
føling med roret, kompasset flyttede sig en grad til styrbord jeg
drejede på roret for at komme tilbage til kursen, så flyttede kompasset
sig til bagbord, igen drejede jeg på roret, pludselig var der nogen der
rumsterede i bestiklukafet det var skipper der var på vej ud på broen,
jeg nåede lige at flytte mig væk fra roret inden skipper så hvem der
stod ved roret men han sagde ikke noget, bagefter var jeg overbevist
om at skipper har kunnet mærke på skibets bevægelse, at der var noget
galt på broen, lidt efter forlod jeg broen via brovingen og kunne se på
kølvandsstriben hvordan jeg havde styret skibet, det var ikke så godt,
det må have været endnu sværere i sejlskibstiden uden styremaskine til
roret.
På et tidspunkt blev
”Høkeren” tosset, han syntes at drengene var blev for langhåret,
”Høkeren” beordrede at alle drengene skulle klippes næste gang vi nåede
havn, det skulle ”Høkeren” i hvert fald ikke bestemme, det medførte at
tre af drengene lod sig kronrage til stor ærgrelse for ”Høkeren”, men
drengene grinte.
Mongolia 62.
Da jeg anden gang skulle sejle med Mongolia,
blev jeg i al hast sendt med toget til Nakskov.
Mongolia lå på skibsværft og skulle sejle dagen efter.
Det måtte blive en spændende tur da vi skulle
ned over ækvator til Australien der jo medførte en linjedåb
på traditionel vis, det havde jeg ikke prøvet før. Alt
forløb som sædvanlig til Aden, herfra skulle vi til
Fremantle som den første by i Australien.
Efter at have ligget 18 dage i søen uden at
se land, var der tre af os drenge der havde fundet det
morsomt at tage en af wirerne fra lossebommen og brug som
gynge fra lugekarmen og udover skibssiden, men en af
drengene var så uheldig at ramme ind i rælingen og slog sig,
han måtte en tur på hospitalet i Fremantle til observation.
Mongolia forsatte rejsen til Adelaide uden den
tilskadekomne der efter endt behandlingen måtte tage med toget de
ca. 2700 km. gennem Australiens ørken til Adelaide, der var
heldigvis ikke sket noget alvorligt.
Rejsen gik videre til Melbourne og Sydney, i Melbourne
blev der talt om at arrangere en kænguru jagt om natten med lys fra
lastbiler, det var der heldigvis ikke tilslutning til, men sømandskirken
arrangerede en udflugt hvor vi fik lejlighed til at afprøve vores
færdigheder med at kaste en boomerang, at blive god til at kaste
boomerang kræver øvelse.
Efterfølgende besøg i den lokale zoologiske have. På retur rejsen fik vi
en afstikker til Port Pirie en lille havneby nord for Adelaide for at
hente malm der skulle til Ålvik en lille by dybt inde i Hardangerfjorden
i Norge, her blev der passet godt på de norske jenter,
(af deres fædre).
Asmara 62.
Da jeg blev
forhyret på Asmara havde den lige været på sin jomfrurejse,
Asmara var et skib med en moderne indretning set i forhold
til Lalandia og Mongolia, jeg havde fået mit eget lukaf med
skabe skuffer og skrivebord samt håndvask, varme apparat med
separat blæser til de tropiske egne, et toilet og
badeværelse der skulle deles med stewardessen. på 2. dæk
midtskibs var der også var 2 kahytter med plads til 4
passagerer. På 1. dæk var der pantry, spise og rygesalon det
var mit arbejdes område, samt ”Høkerens” kontor og lukaf. På
3. dæk boede gnisten og styrmændene og 4. dækket var broen
og kaptajnen.
En anden moderne
indretning var et vaskeri dog uden tørretumbler, hurra, nu
skulle jeg ikke vaske tøj i en spand mere og ingen fare for
rustpletter på tøjet, vaskepulveret skulle jeg stadig købe
hos ”høkeren” Snevit vaskepulver med spillekortskonkurrence
indlagt, jeg vil ikke fortælle hvor tåbelig man kan være,
når der er en konkurrence hvor man tror at man kan vinde.
Det øvrige mandskab boede alle i agter
bygningen hvor også kabyssen med tilhørende messer til
mandskab og officerer.
Når kaptajnen og
passagererne skulle have frokost og den varme aftensmad
hentede jeg maden i kabyssen nede agter, til denne transport
havde jeg en stor bakke herpå blev fade, skåle og gryder
stablet og et viskestykke lagt henover for at beskytte maden
når jeg skulle henover dækket og det i al slags vejr, det
gik ad H… til, viskestykket salatbladspynten m.v. fløj
omkring på dækket, den varme mad nåede at blive kold. Der
måtte gøres noget, stewardessen fik ordre på at sy en
”badehætte” med elastik af noget voksdug til bakken.
Morgenmaden klarede jeg stort set selv med de madvarer jeg
havde til rådighed i køleskabet, jeg skulle jo kunne give
passagererne og kaptajnen det de ønskede, kaffe, te, brød,
ristet brød, æg på næsten alle måder, altså det helt store
morgenbord. Der er en episode jeg ikke kan glemme, jeg
skulle jo sørge for at passagererne fik kaffe efter
aftensmaden og de i øvrigt ikke manglede noget inden jeg
holdt fri, men en aften havde jeg glemt at slukke for el
komfuret, og jeg havde efterladt kaffekanden på kogepladen
med det resultat at kaffekanden kogte tør og kaffeposen der
var af stof brændte, en matros havde på hundevagten lugtet
noget brændt og havde snuset sig frem til pantryet, men da
pantryet altid var aflåst når jeg ikke var der, måtte han
vække ”høkeren” der havde lukaf lige overfor pantryet, da
jeg lukkede pantryet op næste morgen kunne jeg godt lugte at
der var noget galt, kaffekanden stod i vasken og var sort
indvendig og kaffeposen var brændt væk, jeg fik travlt med
at rengøre kaffekanden og få skaffet en ny kaffepose så jeg
kunne få lavet morgen kaffen.
Shorepas Jugoslavien.
Asmara var udstyret med en
moderne skrue, den tekniske betegnelse kender jeg ikke, men skruebladene
kunne drejes under fremdriften således at skruen fik en bremse og bak
effekt, det syntes jeg var smart, vores skipper var en dygtig og erfaren
mand der havde styr på Asmara’s moderne udstyr, det ville han vise da vi
skulle sejle ind i Marseille havn, jeg ved ikke om skipper og
maskinmesteren havde talt sammen om hvad der skulle ske inden vi sejlede
ind i havnen, lodsen var kommet om bord og der skulle ikke bruges
slæbebåde som ellers var normalt, skipper kunne jo med den nye tekniske
skrue få skibet til at sejle frem og tilbage når det passede ham, alt
gik fint indtil vi nåede ind i det kaj bassin hvor vi skulle fortøje,
skibet gled ganske langsomt frem, skipper ville vel stoppe skibets
fremdrift inden vi sejlede ind i kajen, men nej, der skete intet Asmara
gled lige så stille og roligt indover kajen, stævnen blev trykket godt
ind, nu blev der brug for slæbebådene for at få Asmara lagt til kaj,
skaden var så stor at vi lå 10 dage i Marseille, der blev tid til at
være turist. Hvad der efterfølgende er sket i søforhøret ved jeg ikke,
men skipper og maskinmesteren talte ikke sammen under resten af turen
til østen og retur til Genova, her blev skipper afløst.
Stævnen skæres af efter kollision med kajen
i
Marseille havn 1962.
Stævnen er fint tilskåret, og vi er
forhalet til en ydermole i Marseille.
Da vi sejlede fra Manila skulle vi til øhavet syd for
Manila til en meget lille ø for at laste ananas konserves til IRMA i
Danmark, her var der kun 1 anløbsbro med plads til et skib så vi lå på
red og ventede, da vi endelig kom til kaj, og besætningen havde fri
skulle det nærtliggende værtshus besøges for at kontrollere om hvad der
blev udskænket der, værtshuset lå et pænt stykke væk fra anløbsbroen men
ikke længere end man kunne gå, Asmara blev lastet og der blev talt om at
vi snart skulle afsejle, men der manglede den del af besætningen der sad
på værtshuset, en stafet blev sendt af sted for at meddele at skibet
skulle sejle, stafetten kom tilbage og meddelte at besætningen ikke
havde lyst til at forlade stedet da de havde lige så godt, styrmændene
og skipper havde et problem, skulle man agterudsejle besætningen og var
der nok mandskab om bord til at fortsætte uden at bryde reglerne,
problemet løste bageren, da han var en habil harmonika spiller, tog han
til værtshuset med harmonikaen og spillede nogle fællessange der fik
besætningen op at stå, besætningen fulgte så den harmonika spillende
bageren som en anden rottefænger tilbage til Asmara der nu kunne
afsejle.
Bytur i Penang
Asmara sejlede videre til
Hongkong, Kobe, Yokohama, Otaru, Shanghai og retur til Hongkong og
Bangkok.
Da Asmara jo skulle ind i kinesisk farvand skulle besætningen hvis de
havde kort eller atlas m.v. hvorpå navnet Formosa var trykt ændre navnet
til Taiwan.
Asmara ankom til Kobe uden de
store problemer bortset fra sejladsen i udkanten af en tyfon, dette er
en gyngende oplevelse i sig selv, skipper havde planlagt at Asmara
skulle præsenteres for honoratiores ved receptioner i Japan og Thailand.
”høkeren” og bageren havde fået besked på at vise deres konditor kunst,
ved at fremstille de bedste danske kager og petitfure, bageren knoklede
som en sindssyg for at nå at blive færdig til den første reception,
informationen om receptionen kom i sidste øjeblik, uden besked om hvor
mange gæster der kom, ”høkeren” og jeg skulle arrangere receptionen i
spise og ryge salonen, bageren havde lavet så mange kager der kunne
mættet besætningen i flere dag, der kom ca. 10 gæster plus skibets
officerer, jeg kan fortælle at kagerne var super lækre, jeg fik i hvert
fald min part af kagerne, men bageren var tosset og dybt skuffet, nu
havde han knoklet i flere dage i sit ansigts sved og så kommer der kun
10 gæster, de kager der ikke kunne holde sig i køleskabet fik
besætningen til kaffen, i den efterfølgende tid talte bageren meget om
at emigrere til Amerika.
Skipper har inviteret gæster og bedt en
Thailandsk tjener om at hjælpe.
I Kobe blev Asmara invaderet
af diverse ”skibshandlere” bl.a. en porcelæns handler der demonstrerede
hvilket tryk tallerknerne kunne tåle ved at stille sig på en tallerken
og med utallige orientalske mønstre lige fra det fine tynd rødmalet
kineser porcelæn til det mere moderne design, de der var interesseret
kunne komme op i butikken og udvælge det de ville have og det var svært
at vælge, jeg valgte et spisestel til 12 personer med te kopper og
kande, som i 1962 kostede 13.000 yen, men jeg var også blevet advaret om
at kontrollere porcelænet ved leveringen på skibet, da andre havde
erfaring med at porcelænet ikke altid havde den kvalitet og design som
var aftalt, og det var det heller ikke, jeg fandt porcelænsdele der ikke
var ordentlig glaseret så jeg var skuffet og blev vred, pakkede det hele
sammen og skyndte mig op i forretningen og brokkede mig, butiksejeren
undskyldte mange gange og fik sat folk i gang med at finde de
porcelænsdele frem der ikke var i orden. Det var en stressende situation
da Asmara skulle sejle til Yokohama senere på dagen. Receptionerne
gentog sig i Yokohama og Otaru med lige så stor skuffelse for bageren
(konditoren).
I Otaru, havde jeg den
oplevelse at en gæst inviterede mig ud om aftenen på en Japans bar,
hvorfor vidste jeg ikke men jeg tog imod tilbuddet, i løbet af aftenen
fandt jeg ud af at de blot ville have kontakt med en der kunne tale og
skrive engelsk da de ikke selv var gode til engelsk og mente de kunne
lærer det ved at have kontakt med mig, der blev budt på rigeligt med
drikkevare, men da de serverede den Japanske delikatesse, rå fisk, sad
jeg og lurede om jeg skulle prøve at spise et stykke eller sig nej tak,
af høfligheds grunde tog jeg et stykke, føj vor det smagte, jeg tyggede
lidt på den rå fisk, og mærkede at der virkelig skulle bides igennem for
at spise den, føj hvor det vendte sig i min mund, jeg kunne ikke så godt
spytte det ud så jeg besluttede af høfligheds grunde at sluge fisken,
det der imponerede mig mest den aften var, da jeg hver gang forlod
toilettet stod der en geisha uden for døren med en varm vaskeklud og
tørrede mine hænder, det har jeg aldrig glemt. ”Høkeren” købte juletræer
i Otaru, Hokkaidoøen har et klima som på vore bredegrader om vinteren
(når vi har en rigtig vinter) for der var islagt vej og skide koldt
selvom øen ligger på højde med Venedig, juletræerne skulle bruges til
den juleaften vi skulle fejre i Bangkok, Asmara forsatte rejsen til
Shanghai.
På Asmaras sejlads mellem
Otaru og Shanghai meddelte skipperen at alle indkøbte souvenirs,
fotografiapparater, kikkerter, skrive og tegne blokke m. m. samt alle
danske og udenlandske penge skulle opbevares under forsegling mens vi
opholdte os i Shanghai, jeg forstod først senere hvilken betydning og
konsekvenser det kunne få hvis ikke alle havde fulgt denne beslutning,
Maoisterne havde magten i Kina og lå stort set i konflikt med alle på
det tidspunkt, kineserne var mistroiske overfor alle fremmede der kom
til landet, da Asmara var fortøjet i Shanghai blev vi mødt af det
Maoistiske systems embedsmænd og skibshandlere (hemmelige agenter),
besætningen skulle stille til pas og lægekontrol (pik parade) i
rygesalonen inden der kunne udstedes et landgangs pas, herefter skulle
vi opholde os i vor lukafer indtil det sort gæng havde undersøgt vor
lukafer for effekter der var uønskede i Kina. Hver gang jeg bevægede mig
ud på dækket blev jeg fulgt med øjnene fra de kinesiske vagtmænd, en af
skibshandler ville hele tiden sælge farvestrålende kinesiske frimærker
men kun for udenlandsk valuta og helst US $, der kunne absolut ikke
handles med kinesiske penge, ham anså jeg for hemmelig agent der
forsøgte at lokke en evt. skjult udenlandsk valuta frem i lyset, en
anden skibshandler solgte beklædnings genstande bl.a. vatterede frakker,
dem var der rift om og der kunne handles med kinesiske penge, jeg købte
to vatterede frakker til mine niecer.
Shanghais barer skulle
besøges, for jeg havde læst at Shanghai før Maos tid havde været en
rigtig munter by med fest og farver og masser af lysreklamer, og her i
Shanghai fandtes verdens længste bardisk på 16 meter, jeg havde
forestillet mig en bardisk hvor skummende ølkrus kom susede hen af
disken lige som i en gammel amerikansk vestenfilm, jeg fandt den aldrig,
Shanghai havde forandret sig, ingen munterhed eller lysreklamer ej
heller nogen bordeller, et lyspunkt har jeg, for under eftersøgningen af
verdens længste bardisk på 16 meter blev min nysgerrighed vagt af
kinesisk musik, i døren indtil musikken blev jeg standset og udspurgt om
hvem jeg var og om jeg talte Østtysk, jeg blev lidt overrasket for,
troede kineseren virkelig der var forskel i det tyske sprog, efter lidt
palaver blev jeg inviteret indenfor, det viste sig at være et sted med
kinesisk artist og musikunderholdning.
Asmara ankom til Bangkok omkring den 20. december 1962,
juleaften havde skipperen samlet besætningen i mandskabsmessen,
juletræet var blevet pyntet og lysene tændt der var hældt gløgg op i
glassene, sømandspræsten holdt en lille prædiken og en julesalme blev
sunget, sømandspræsten havde medbragt en sæk med missionsjulegaver til
besætningen, selvom klimaet i Bangkok på denne tid af året er drønende
varmt, bestod middagen på god traditionel julemad, efter spisningen
sivede de enkelte besætningsmedlemmer ud af messen og op til Mosquitobar
hvor festlighederne fortsatte, Mosquitobar var et dejligt sted, men
kunne også være et farligt sted, man kunne "falde for pigerne" og ende i
"sumpen" og komme under behandling, og så først vågne op næste morgen og
håbe at opholdet i sumpen ikke havde medført en følgesygdom, der skulle
behandles af overstyrmanden eller ØK’s lokale læge i Bangkok, Asmara
forlod Bangkok d. 31. december 1962 om eftermiddagen.
Asmara
fortøjet på
floden ved Kuala Lumpur
Asmara havde nu lagt kursen
mod Danmark, ruten gik normalt via Singapore, Penang, Aden men denne
gang sejlede Asmara op i floden udfor Kuala Lumpur i Malaysia,
Denmark House i Kuala
Lumpur
Mens vi lå udfor
Kuala Lumpur fik Asmara et SOS signal om hjælp til det lokale
hospital, her lå en dansk kvinde alvorlig syg og hospitalet
manglede blod til den videre behandling.
Skipperen bad overstyrmanden undersøge
om besætningen ville hjælpe den danske kvinde og hospitalet, alle sagde
ja, men ikke alle kunne forlade skibet, jeg var blandt dem der kom af
sted, på kajen blev vi mødt af kvindens mand og ØK’s lokale agent,
Carlsbergbryggeriets biler transporterede os til hospitalet, og
personalet stod klar til navne registrering og tage blodprøver til type
bestemmelse med efterfølgende blodtapning, da blodtapning var overstået
serverede hospitalet frokost, efter frokosten kørte Carlsbergs biler en
turist rundtur i Kuala Lumpur og endte senere i baren på hotel Hilton,
styrmanden der var med i gruppen sagde at vi nu kunne bestille en drinks
og han skulle nok betale, det lød næsten alt for godt til at være sandt,
det var det også, for styrmanden havde fået penge af hospitalet for
blodtapningen, alle pengene blev brugt på hotel Hilton, Asmara forsatte
sin hjemrejse og vi hørte ikke mere om den danske kvindes helbred.
Hjemme i Danmark igen.
Skoleskibet Danmark og
ØK-båd foran B&W
Hærværk på den lille
havfrue, og B&W i baggrunden
Kongeskibet Dannebrog ved Holmen
Hilsen
Jens Ole Højborg Jensen.
Jutlandia
Matros. Bent Vifert Larsen
Den 26. apr.
1960, mønstrede jeg i m/s Jutlandia, der på daværende
tidspunkt lå i Aalborg, herfra gik vi til København og så
ellers den gængse tur gennem en del Europæiske havne og via
Suez kanalen til Østen.
Nu kunne jeg jo
godt begynde at skrive en hel del om mine oplevelser i
Hamborg, Rotterdam,, Bremen, Suez , og videre Penang,
Singapore. Saigon, m.m., og ikke mindst Mosquito Bar, men
det synes jeg er beskrevet både flot og spændende af de
mange der har skrevet her på siderne, så det behøver jeg
ikke at gentage.
Så hellere
fortælle lidt om nogle af besætningsmedlemmerne, som f.eks.,
Bruno fra Aalborg, der udover at være en virkelig habil
fodboldspiller, også havde en fantastisk sangstemme, hvilket
kom os til gode, en gang vi sad nogle stykker på en
restaurant i Penang, her var et stort danseorkester, og
pludselig stod Bruno oppe foran orkesteret og sang, jeg
husker endnu hans flotte fortolkning af ”Blueberry Hill”, og
der kom flere andre, det gav flere omgange ved bordet.
Bruno er højt oppe.
Vi havde også en tjener, der
var det, man vist med et bramfrit ord kalder Bøsse, når han viste sig på
agterparten af midtskibsbygningen, var der altid en henne på Poopen der
råbte ”Uuh”, og så kvitterede tjeneren med et ”Uuh” og et vink, der var
en konge værdigt, han viste sig at være en helt igennem fin fyr, faktisk
reddede han os henne agter, på et tidspunkt, hvor der var blevet ”lukket
for sprutten”, han hjalp os igennem den periode, så da Overstyrmanden
endelig allernådigst meddelte Bådsen, at nu er der lukket op igen, kunne
John med stor forbavselse sige, Nå, har der da været lukket ?!
Ib Johansen slapper af
Jeg husker ikke hvad den
Overstyrmand hed, men han var en ægte ØK-officer, han var helt bestemt
selv sikker på, at han kunne gå på vandet, endda uden at få våde tæer.
Vi havde også et ganske
habilt fodboldhold, som bestod mest af dæksfolk, og
restaurationsfolk.
Som dynamo på midtbanen havde
vi Skriveren, en stor kraftig gut og så Bruno, i forsvaret var bl. a. Ib
og undertegnede, alt i alt et gedigent hold, dog synes jeg, at vores
Bådsmand til tider var lidt for gavmild inde mellem stængerne.
Bådsen som var vores målmand
Der var også to Stewardesser,
et par gæve piger, den ene blev vist lidt småforlovet med Bådsmand, den
anden, en stor kraftig pige, hun holdt sig helt fri af den mandlige
besætning, til gengæld, når vi gik i land for at se på damer, så gik hun
i land for at se på mænd.
Hyggestund
Forrest: Ib Johansen og Bent Vifert Larsen
På rejsen tilbage mod Europa,
rejste vi et telt på en af lugerne på agterdækket, hvor vi lavede
underholdning i form af sang, musik og selvkomponerede sketchs, der var
”forestilling to gange om dagen, det morede ikke mindst nogle af
passagererne, der naturligvis også benyttede sig af de Kulturelle
muligheder, der pludselig viste sig.
Sketchs til ære for passagerer
Suez giver mulighed for en hurtig handel
Efter at vi på hjemrejsen
havde passeret Suez kanalen, fik vi dog travlt med at rydde op, vi fik
besked om, at vi skulle i dok i Rotterdam, her fik skibet en overhaling
fra køl til mast.
Bruno Jensen har gang i malerrullen
Jutlandia som kongeskib for Thailands Kong Bhumibol og Dronning Sirikit
1960
Besætningen fik nyt tøj,
dæksbesætningen fik sorte benklæder og tilsvarende sweater med navnet
Jutlandia hen over brystet.
Blandt personerne er: Ib Johansen, Bruno Jensen og
Bent Vifert Larsen
Hele den hurlumhej skyldtes,
at vi gik lige fra Rotterdam til København, for at være Kongelig
”lystyacht”, for det Thailandske kongepar, under deres officielle besøg
i de Scandinaviske lande, - det blev en rar tid rent arbejdsmæssigt,
idet vi nu ikke fik snavsede fingre, vi gik rundt i vore fine uniformer,
i søen gik vi søvagt, ved land, havde vi vagt ved landgangene, for der
var to, en til besætningen og en med rød løber til de Kongelige.
Bent Vifert Larsen
Der var altid to mand på vagt
ved hver landgang, samt ved den Kongelige landgang yderligere en
Styrmand og en matros oppe på dækket, det siger sig selv, at vi ikke
havde nogen form for nærkontakt med de Kongelige, for mig var det
nærmest som at opleve et skuespil fra første række,
Når de kongelige ankom til
skibet i de flotte biler og stort skrud, gled de op ad den røde løber,
uden at værdige os et blik, men det er selvfølgelig en del af det
skuespil – dog, en enkelt må fremhæves. En dag, hvor jeg stod ved
landgangen kom vores daværende Kong Frederik med familie og idet han
passerer mig, drejede han hovedet lidt og ud af den ene mundvig kom der
et ”Dav, sømand”, men det er jo også bekendt, at der boede lidt af en
sømand i ham.
Ib Johansen
Men ellers var det jo mest
restaurations personalet, der havde en form for nærkontakt med dem, især
tjenerne, skulle hele tiden være på tæerne, en af tjenerne har fortalt
mig, at de ofte sent om aftenen måtte tilberede og servere røde pølser
til Dronning Sirikit, dem havde hun fået smag for.
Når vi var i søen, blev vi
konstant escorteret af tre motortorpedobåde fra søværnet, de fulgte os
tæt, og når vi passerede andre skibe, gik to af dem op på hver sin side
af Jutlandia, jo, der blev passet på,
Motortorpedobåde eskorterer Jutlandia 1960
En anden pudsig ting, jeg
husker, var en undren over at vi pludselig drejede 180 grader, og
motortorpedobådene fulgte pænt med, så de må have været varskoet, igen
fik jeg forklaringen af en tjener, kong Bhumibol havde samlet sin
familie, et par ministre og Kaptajn Paulsen oppe på dækket, til
fotografering og han var ikke tilfreds med solens stilling, så skibet
måtte vendes, så han kunne få sine billeder med solen i rette vinkel.
En anden ting, som i vores
del af verden, kan synes lidt barokt: Kong Bhumibol havde jo et større
følge med sig, blandt andet et par Thailandske ministre, den ene af dem
var en hel del højere end kongen, så når han kom i nærheden af kongen
eller gik forbi ham, sank han ned i knæene, han måtte helst ikke være
højere end kongen, men alt fik en ende, tre uger senere lå vi igen ved
Langelinie, kongeflagene var strøget, og Jutlandia var blevet ”sig selv”
igen, og jeg afmønstrede, for kort efter at mønstre i et andet ØK skib,
Tankskibet Java.
Men inden Kong
Bhumibol forlod skibet, foregik en slags ceremoni oppe hos
Kaptajn Paulsen, der af kongen fik tildelt en højere
Thailandes orden, de andre officerer fik også en, og efter
kongens exit, kom Overstyrmanden hen i messen agter, åbnede
sine store hænder, idet han sagde, jeg skal hilse fra Kong
Bhumibol og sige tak for sejlturen, lod han en bunke
medaljer falde ned på bordet.
Stor TAK ! til Bent Vifert
Larsen.
Se også de andre
sider !!!
|