"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 38
Patagonia 1963
Jeg blev udlært
maskinarbejder på Scandia Randers og aftjente min værnepligt i
flyvevåbenet.
Patagonia i Århus
Jeg havde en
brændende lyst til at se den store verden og den gang var der jo ikke
billige turistrejser, så efter at jeg i min læretid havde snuset lidt
til dieselmotorer, skrev jeg et brev til ØK.
Jeg fortalte dem om
mine store fortræffeligheder og fine karakterer og da jeg ville poste
brevet mødte jeg en tidligere svend fra Scandia.
Jeg fortalte om
brevet som jeg netop havde sendt og til det svarede han ”Nå så får du
nok en uniform, der i ØK!” men piben fik en anden lyd.
14 dage efter fik
jeg et brev fra ØK, at jeg skulle møde på kontoret i frihavnen.
Jeg blev antaget på
prøve og skulle arbejde på Asmara. Det var der ikke megen uniform over,
jeg skulle rense skylleluftskanaler og renovere pumper.
En uges tid senere
ankom Patagonia, vist nok fra New Zealand, og der skulle jeg møde.
Lysmaskine
Besætningen
afmønstrede, men jeg blev indkvarteret på skibet. Jeg skulle bistå et
hold fra land med overhaling af hjælpemotorerne (B&W) skibet skulle til
Østen.
Jeg blev forhyret
som maskinassistent og vi afgik til Polen og Finland.
Henning Mikkelsen på manøvredørken
Maskintoppen Patagonia
Førstemester hed
Hans Bjeldbo, han var en flink mand med ”en ræv bag øret” men fair i sin
måde.
En 2. assistent,
Henning Mikkelsen havde den evne at 10 minutter efter at han var mødt på
arbejde, var han beskidt, så Bjeldbo døbte ham ”Swartze Mikkel fra
Århus”.
Akseltunnel Patagonia
Bortset fra
spøgefuldhederne var han rigtig flink og vi var på mange udflugter på
turen.
Jeg fornemmede ret
hurtigt, at der var et vist hierarki i ØK.
Jeg talte en del med
en matros som kunne spille guitar, men det fik jeg en bemærkning om fra
maskinchefen, ”man passer enhver sit”. Det var jeg lidt sur over men jeg
måtte jo acceptere vilkårene.
Forplejningen var
god. Jeg husker kun kokken som Peter selleri og han havde munden fuld af
guldtænder.
Bageren var tidlig
på færde, og da jeg havde 12 – 04 vagten, var jeg tit oppe hos ham og få
kaffe og rundstykker.
Jeg var altid en tur
ude på dækket inden jeg gik i brusebad og gik til køjs.
Messedreng og undertegnede i Genova
Jeg savnede mit
Jazzspilleri fra Randers, så i Genova købte jeg en lille Xylophon og jeg
spillede og spillede, men på vej over det Indiske Ocean kom jeg op en
morgen og ville spille, men kunne ikke finde Xylophonen. Jeg skældte
kammerdrengen Anders ud, men ”Swartze Mikkel” gik til bekendelse: Den
røg ud på ”den blå hylde” han gik gak gak af at høre på det.
Jeg tænkte nå
herregud manden er jo uden kultur, desuden var han jo gak.
Handelsfolk i Suez
Patagonia i Port Swettenham
Nå, men Mikkel og
jeg var da fine venner og da vi var i Port Swettenham tog vi en søndag
toget helt til Kuala Lumpur. Det var en dejlig tur.
Her er jeg på gaveindkøb
Gade i Penang
Lods i Singapore
Det kendte svimmingpool i Singapore
Lastning af træstammer på coaster
Søndags BT læses omhyggeligt
Havnemotiv fra Saigon
Mellemfolkeligt samvær
Suez
Hamburg
Lastrummet næsten tomt
Turen rundt i Østen
minder jo meget om hvad mange andre søfolk har oplevet med dels alvor og
dels udskejelser.
Vi kom til København
i november og førstemester spurgte om jeg ville med til Murmansk, men
takkede pænt nej, da jeg ville til Randers og se til ”damen”.
På vej til toget
besøgte jeg restaurant Scandia på rådhuspladsen hvor jeg hørte Jørgen
Gravngård, Jeg sad og tænkte på da vi mødte prinsesse Margrethe i
Suezkanalen, hun var om bord på Jutlandia.
Telegram fra Kronprinsesse Margrethe som
tak for vores hilsen da vi i Suez-kanalen passerede "Jutlandia" hvor hun var om
bord
Mine tanker blev
pludselig afbrudt af nyhederne på Politikkens lysavis hvor der stod.
Præsident Kennedy myrdet ved et attentat i Dallas.
Det var ret
uhyggeligt og egentligt et mærkeligt punktum for den herlige tur til
Østen.
Da jeg kom hjem til
Randers var ”fuglen fløjet”, så jeg fortrød at jeg ikke var taget med
til Murmansk.
Her ses en lille sjov
kommunikations metode:
For at være helt sikker på god forståelse af mit lønregnskab, anførte
jeg nogle pile som illustration.
Dette ironiserede mester Bjeldbo over, ved at lave streger til pilene og
skrive følgende:
Hvad betyder disse pile
?
Der mangler en indianer, men
han skyder måske i det skjulte, altså
en snigskytte. Ved hjælp af hukommelse
og rettelser har jeg fået deres overtid og vagtpenge
til kr. 180,02
Pasadena 1965
Pasadena Århus 65
Jeg flyttede til
Århus og gik på værktøjsmagerkursus.
Efter ca. 1 års tid
får jeg atter lyst til at komme på langfart og skriver til ØK.
Kort tid efter nytår
møder jeg op på kontoret ved Orientkajen hos Faber, han kiggede over
brillerne, nå, …har de savnet os ? De kan tage arbejde på Kambodia og
mønstre på Pasadena d. 11 januar kl. 10. Den sejler til vestkysten d. 15
februar.
Vi ankommer Århus d.
16. februar, hvor jeg får besøg af familien, derefter fortsætter vi til
England og De Vestindiske Øer.
Hull 65. Ivan Hansen har fødselsdag, grundet det
kølige vejr har vi iført ham en papirsæk
Ved Cuba bliver vi kontrolleret af amerikanske fly
I nærheden af Cuba
overflyves vi af amerikanske fly som ser efter eventuelle raketter
vedrørende Cubakrisen.
Turen fra Hull til
Sct. Thomas gik fint, på vej fra Sct. Croix til Panamakanalen var jeg på
vagt og vi får melding om langsom sejlads.
Årsagen var at 4
kadetter var rømmet fra skoleskibet Danmark og den ene var blevet
forelsket i en pige på Sct. Thomas.
Pasadena blev
anmodet om at holde udkig efter drengen.
Vi møder Port Wellington i Panamakanalen
Vi ankom
Panamakanalen og får en fantastisk flot tur op ad vestkysten.
Golden Gate
"Den alt for lave bro" (Pasadena sejlede den gang
ikke i
den rigtige sejlrende)
På vej til Stockton
passerer vi en stor blågrå stålbro, der var malet med rød primer ca.
midtpå.
Grunden til
reparationen skyldes at netop Pasadena havde påsejlet den et års tid
forinden.
Ved Longwiev besøger
vi Weyerhaeuser Timber, et af verdens største savværker der beskæftiger
sig med Oregeon Peine, de har selv store tog der henter tømmer fra
skovene og jeg tager opstilling på et af deres udrangerede kæmpe
lokomotiver.
I Vancouver trækker
vi stempel og jeg var oppe i tårnet i Seattle.
I San Francisco var
jeg en tur på Alcatraz, der netop var blevet nedlagt.
Turen hjem var stort
set den samme dog var vi i Portland.
Jeg tjente lidt
flere penge på Pasadena, da der var mere overtid på en MAN-diselen.
Sct. Croix med Pasadena i baggrunden
På Sct. Thomas fandt vi denne sjove gamle Ford
Sidenhen har jeg
været landkrabbe, men jeg tænker af og til på ØK og selv om jeg nogle
gange var lidt sur på deres hierarki, ville jeg ikke undvære de
oplevelser for en pose guld.
jeg er kommet i tanker om følgende:
På
rejse til vestkysten i 65. var jeg sammen med en maskinassistent der så
vidt jeg husker hed Verner Lysdal i hvert fald Lysdal, flink fyr med et
venligt væsen, han var fra Sjælland et sted, og han var kun om bord ca.
3 måneder da han blev syg (april 65.) i Seattle eller deromkring og blev
sendt hjem og forhåbentlig fik det godt.
Men det interessante er, at han optog smalfilm og
hvis det kunne opspores var det jo fint for
mig selv og hele ØK-historien i sin helhed.
Nils Weitemeyer.
Se også de andre
sider !!!
|