"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 39
Hej Willy.
Jeg stødte
tilfældigvis på din fantastisk spændende og interessante hjemmeside om
Ø.K., og alle deres forskellige fragtskibe gennem tiderne.
Da jeg sammen med min kone og 2 drenge, sejlede som passagerer på Patagonia, som emigranter til Australien i 1967, tænkte jeg at det kunne
være sjovt at se sejladsen fra passagerernes side.
Jeg har derfor skrevet lidt om vores oplevelser på denne rejse, som
varede 5 uger, fra Rotterdam til Melbourne, som 4, af i alt 8
passagerer.
Endelig blev det
den 26. april 1967, hvor vi skulle med toget fra Københavns hovedbanegård
om aftenen. Vi havde sendt det meste af vores bagage af sted i forvejen,
undtagen det vi ville få brug for på sejlturen, tøj, klapvogn og bleer
til Ivan, som lige var blevet 1 år.
Ved ankomsten til
Rotterdam næste morgen, satte vi os i forbindelse med ØK agenten, for at
få de sidste instrukser vedrørende ombordstigningen på Patagonia.
Næste morgen, efter vi havde overnattet på et hotel i Rotterdam, tog vi
spændte ned til havnen for at lede efter vores skib og kort efter gik
vi op ad landgangsbroen til ”Patagonia” som skulle være vores hjem i de
næste 5 uger.
Vi blev budt
velkommen af en af tjener som hed Svend, som kom fra Strib på Fyn.
Han viste os op til vores kahytter, 2 dejlige 2 mands kahytter, med
bruse, karbad og toilet, og vinduer ud til promenadedækket.
Vi var kun 8
passagerer i alt på skibet, foruden os 4, var der et dansk par, en
enlig dansk mand, og en australsk tandlæge, som hed Gordon Castle, som
vi skulle komme til at se meget til i de næste mange år.
Den
enlige mand som hed "B", var lidt kedelig at være sammen
med, han kunne ikke fordrage børn, specielt ikke til
måltiderne. Da vi første gang skulle hen i ”saloonen”
og spise, var der dækket op til alle passagererne samt
kaptajnen, ved det ene af de 2 lange borde.
Ivan som jo
ikke havde lært noget om bordskik endnu, elskede at klaske
skeen ned i kartoffelmosen, mens han pludrede højlydt, men
det kunne hr. "B" ikke snuppe, så han nægtede at spise
sammen med os.
Efter
en længere rådslagning mellem kaptajnen og kokken, endte det
med at vi 4 skulle sidde for os selv ved det andet bord.
Det
blev Gordon, som vi kaldte ”Hoppalong”, så fornærmet over,
at han i solidaritet satte sig over til vores bord, og
således blev det på resten af turen.
De 2 tjenere
syntes også det var noget pjat at vi skulle sidde for os
selv, så de serverede for os, som om vi var en kongelig
familie, specielle vegetariske retter, med fine menukort
lagt ved hver tallerken, hvorimod de bare demonstrativt
"klaskede" maden op på hr. "B"s tallerken.
På turen gennem den
Engelske Kanal, over Biscayen til Gibraltar strædet, havde
vi fint vejr, uden de helt store bølger, og da vi sejlede
ind i Middelhavet, begyndte temperaturen at stige, det blev
helt sommerligt med strålende solskin.
Ved indsejlingen
til Suez Kanalen, lagde vi ind til Port Said, for at vente
på at få en lods om bord.
Næste dag begyndte
sejladsen ned gennem Suez Kanalen, og nu blev det rigtigt varmt, nogle
steder var kanalen så smal, at der kun kunne sejle 1 skib, derfor var
der gravet en parallel kanal for skibe der sejlede i modsat retning, og
når man kiggede mod øst over Sinaiørkenen, så det ud som om de sejlede
gennem sandet.
På den vestlige
bred kunne vi se en masse dadelplantager, og beduiner som kom ridende på
kameler langs kanalen, men hvad vi ikke vidste noget om var, at
ægyptiske tropper var i gang med at forberede et angreb over kanalen på Sinaihalvøen, for at erobre denne tilbage efter Israelsk besættelse.
Efter vi var nået
gennem Suezbugten, og kommet ud i Rødehavet, fik vi at vide at angrebet
var gået i gang, og at et australsk fragtskib som havde sejlet efter os,
var blevet sænket i kanalen, og nu spærrede for al videre gennemsejling,
så vi havde været heldige med at slippe gennem som de sidste. Kanalen
var i øvrigt spærret i flere år.
Da vi havde sejlet
gennem det Røde Hav, nåede vi endelig ud i det Indiske Ocean, og satte
kursen direkte mod Perth i Australien.
Der begyndte nu at blæse en frisk brise som vi nød, i forhold til den
varme lumre luft som hang over kanalen og det Røde Hav, og efterhånden
som vi kom længere ud på oceanet, opstod der nogle enorm lange og høje
bølger, som under resten af turen til Perth, fik skibet til at vugge
langsomt fra den ene side til den anden, hvilket vi dog hurtigt vænnede os
til.
Vejret var
behageligt varmt, og vi kunne fylde vores badekar med havvand, og tage
et forfriskende bad når vi trængte til det. Vi havde taget et lille
oppusteligt badekar med til ungerne, som vi fyldte vand i ude på dækket,
det var lige noget de kunne li´ at ligge og pjaske i.
Ellers fik vi tiden til at gå med at kigge på flyvefisk og delfiner, og
en dag så vi en kæmpe hval som dukkede op under skibet, og fulgte os i
lang tid.
Efter 1 måneds
sejlads, lagde vi endelig til i Fremantle, en mindre havneby tæt ved
Perth, hvor vi skulle ligge et døgns tid, inden vi skulle ud på den
sidste del af turen, syd om Australien til Melbourne.
Det var dejligt at
komme i land igen, men Ivan som lige havde lært at gå på et gyngende
skib, kunne slet ikke holde balancen på land, og der gik lang tid før
han lærte at gå på fast grund.
Vores ven Gordon,
havde sin bil med på skibet, og ville selv køre resten af vejen tværs
gennem Australien til Melbourne. Han anbefalede os at køre med ham, da
han vidste at sejlturen, som ville tage en uge, plejede at være rigtig
barsk, med storm og kæmpe bølger. Men vi valgte at sejle det sidste
stykke til Melbourne.
Jeg skal love
for at han fik ret, det blev de værste 7 dage jeg nogensinde havde
oplevet på havet. Søerne stod ind over skibet, og alt var kaos, alle var
søsyge, og det var umuligt at spise i spisesalen, da al mad og service
kurede ned af bordet, og stolene væltede rundt på gulvet.
De eneste som ikke blev søsyge, var vores 2 drenge, de syntes det var
mægtigt sjovt. Alice og jeg var også kun lidt dårlige en enkelt dag, vi
var ude på dækket det meste af tiden, og nød at betragte de store
albatros fugle, som svævede hen over bølgerne.
Men vi åndede da
lettet op. Da vi endelig sejlede ind i Port Phillip Bay, og lagde til i
sikker havn i Melbourne.
Efter vi havde spist det sidste måltid på skibet, tog vi
afsked med besætningen, som vi efterhånden havde lært rigtig godt at
kende, en af tjenerne som hed Svend, som vi havde haft et særlig godt
venskab med, besøgte os næste dag oppe i bjergene i Olinda, hvor vi
skulle bo det næste års tid.
Venlig hilsen Jørgen Kirknæs
Chaw-Chaw i ØK`s Skibe 1957 til
1967.
Maden har altid betydet meget for Søens Folk.
I gamle dage var Skørbug en ret almindelig foreteelse til
søs, de tider er for længst forbi. Der er altid frisk frugt ombord.
Kødet er udskåret og brødet er frosset. I de gode ”gamle” dage i 50erne
og 60erne var der kok, bager og koksmath i alle skibe. Kødet var halve
eller kvarte dyr på frost som kokken selv skar ud, og bageren stod
tidligt op så der altid var friskbagt brød. Undtaget var nogle dage i
Bangkok hvor bagerens behov skulle dækkes, så varmede koksmathen
KU…boller til morgenmaden (kryddere).
På ”De Hvide Både” i ØK var der Chefkok, Pantrymand (kold
kok) ungkok, 2 koksmather, pantrydreng, 2 skyllere og 2 bagere.
At holde kostpengene var det store problem for
Hovmesteren, så der var næsten altid en lille konflikt mellem
restaurationen og resten af besætningen.
Hvordan med kosten på eks. Panama, ”De sorte Både” i 60erne ?
Morgenmaden til besætningen: 2 spejlæg med bacon, ganske
få valgte at få blødkogte æg, dertil friskbagte rundstykker, med og uden
birkes, der var mange ældre søfolk men gebis og klæbemidlet dengang var
ikke så smart, hvis de fik birkes kørte hele overmunden på kuglelejer.
Bagerbagt rugbrød og franskbrød, marmelade og ost, dertil hjemmelavet
mælk (i 1959 fik alle ØK både en ”KO” så der kunne laves en virkelig god
mælk af usaltet smør, mælkepulver og et bindstof. Det var udmærket; før
det var der egentlig kun frisk mælk 4-5 dage efter Europæisk havn.
Middagsmaden bestod af 2 retter mad, enten forret og
hovedret, eller hovedret og dessert. Det var ganske almindelige retter,
hakkebøf, frikadeller, gullash osv. Søndag var der altid steg på menuen.
Fisk en gang om ugen, men det var ikke rigtig succes. Frossen fisk er
ikke sagen.
Sydpå i Østen fik vi ”Lortesnappere” store lyserøde fisk med kraftigt
underbid , deraf navnet, og grove skæl, det var et helvede at gøre dem
rene, men de smagte dejligt når de blev stegt.
Det store nummer i frisk fisk var guldmakreller som vi fik i Caribien,
og hvis hovmesteren og skibshandleren kunne blive enige vankede der en
halv lobster pr. mand, så var der strålende smil på alles læber.
Aftensmaden, 7 slags pålæg + det løse var altid
problematisk. Det er pokkers svært at variere leverpostej, pålæg osv.,
men den varme ret der altid fulgte med kunne opveje meget af
utilfredsheden med det lidt kedelige kolde mad.
Biksemad med spejlæg var altid et hit, det samme var Svensk pølseret, i
bunden lå BBBWB (Boston bakes beans with Bacon), væltet lokum (Hachies)
for ikke at tale om ”lort på tagsten” (brun lobescoves). Der var store
variations muligheder med den varme ret så aftensmaden var ikke så ringe
endda.
”De sorte Både” kunne have 12 passagerer der fik stort
koldt bord hver middag og resterne fra det blev fordelt i messerne, så
der faldt af og til lidt lækkert af til besætningen.
”De hvide Både” kunne have op til 80 passagerer så det
kunne mærkes i messerne når der var ”rester fra de riges bord”
Morgenmaden på Falstria, Selandia og Jutlandia var et
orgie af Engelsk Breakfast: Havregryn, cornflakes og andre
morgenmadsprodukter, frisk brød og rundstykker. Varme retter, kogt
Haddock, stegte Kippers, stegt lever, stegte nyrer, stegte pølser og æg
i alle variationer, blødkogte, scrammelt æg, røræg, turnet æg samt flere
forskellige omeletter.
Der var morgenmad fra kl. 0800 til 0930. Det var
ungkokken og en af koksmatherne der stod for racet, de havde travlt
meget travlt.
Det store kolde bord om middagen var: Det Store Kolde
Bord i ordets betydning.
Der var simpelt alt hvad hjertet kan begære: Sild af alle slags, æg,
tomat, rejer, røget laks, kold fisk og hvad dertil hører.
12 store sølvfade med stege og kød, surt, sødt, garniture og 8
forskellige salater.
12 mindre fade med varme retter, ostefade, frisk frugt, dertil flere
slags brød, samt smør. Efter maden kaffe og småkager.
Der var nok at se til i det kolde køkken.
Der var ”five a`clock tee om eftermiddagen.
Dineren om aftenen startede kl. 1900 og varede til kl. 2130.
4 retter hver dag: Suppe, mellemret, steg og dessert.
Det kunne f.eks. være: Consomme a la Reine, tarteletter
m. rejer og asparges. Glaceret Hamburgryg med grøntsager og is med
frugter til dessert.
Efter diner var der åbent i baren og der blev der serveret snitter.
Det var passagerer der virkelig rejste på første klasse, hvad maden
angik.
De største begivenheder for resturationspersonalet på
”Latinerbådene” var Capt.`s Diner.
Velkomst fest for passagerer ved start af rejsen som regel på vej over
Middelhavet efter afgang fra Genua.
Afskeds fest lige før ankomst til Singapore.
Det var et mægtigt gilde, 5 retter mad, issokler med lys og farver, det
var rigtig flot.
Vi havde store firkantede isblokke i fryseren, der blev udhukket:
Skibets navn, selve skibet, og 2 fyrtårne. Det passede med personale
antal:
Stewardesser, bartender, barber, tjenere, ungtjenere og skriver.
Alt lys blev slukket i spisesalonen, der var batterier med farvede pærer
under issoklerne, det så imponerende ud. Det hele store show foregik
sammen med desserten som altid var ”Is an Surprice” (indbagt is i
marengs).
Hvordan var arbejdet for Kabyspersonalet?
Bageren startede ved 3 tiden om natten, der skulle jo være frisk
morgenbrød klar til vagten kl.0700.
Han bagte også wienerbrød, rugbrød (enhver bager i ØK med respekt for
sig selv havde egen surdej), alt i kager, og hvad dertil følger (creme
osv.) tarteletter og al dessert til passagerer og besætning. Desuden
stod han for ”ølrummet”, dvs. han udleverede øl og vand efter de bonner
besætningen havde købt hos hovmesteren.
Arbejdstiden var fra kl.0300 til kl. ca. 1230. og igen
fra kl. ca. 1700 til kl. 1930, med diverse pauser.
Det var hver dag 7 dage om ugen, hvis man var heldig på en rejse kunne
der fikses et par fridage.
Rejserne på De hvide Både var de bedste for frihed, da de
lå længe i Bangkok minimum 14 dage uden passagerer, men med et par
Parties, vi lå jo i havn, og det at holde Party var et ØK speciale, og
et knokkelarbejde, alt var jo ekstra.
Kok og koksmath blev purret af bageren kl. 0530, hver dag 7 dage om
ugen, fridage var det så som så med, der skulle jo spises i messerne
hver dag, man turnede til kl.0600.
Der var faste ting som hver dag begyndte med: Koksmathen
skrællede kartofler, derefter skar han bacon i skiver fyldte en
bradepande og var så klar til morgenmaden.
Kokken startede dagen med at skære kød ud til dagens
hovedret. Kødet var dagen før taget ud af fryseren, ½ gris eller 2, en
kvart okse eller kalv.
Efter morgenmaden blev dagens retter lavet klar til servering kl.1130.
Opvask, rengøring og man havde fri kl. ca. 1330.
Aftensmaden skulle være klar til kl.1800, så man gik i gang kl. 1630.
Kabyssen lukkede som regel ved 2030 tiden.
Det var lange arbejdsdage, men der var faglig frihed, så det var ikke så
slemt som det kan lyde.
Hovmester, bager og kok mødtes én gang om ugen for at tilrettelægge
ugens menuer og indkøb.
Dette var lidt erindring om dagligdagen som ”jamsekoger” i
ØK` både for meget længe siden.
Jeg var med min sidste ”Hvide Båd” i 1963 Jutlandia
rejsen før Prinsserejsen, så os der har været Chefkok på disse skibe er
efterhånden oppe i alderen og vi er vel ikke så mange tilbage, der var
jo kun én af os på hver båd.
Med kronborg om styrbord igen.
Jeg har kaldt overskriften Chaw-Chaw, det er en særlig
risret som var helt speciel for ØK, alle besætninger jeg sejlede sammen
med var vilde med den. Her er opskriften:
Svinekød i fingertykke strimler
Porrer, selleri, gulerødder i skiver
Æbler, bananer, ananas, mango og anden frugt i grove terninger
Finhakket løg og masser af hvidløg
Svinefedt, karry, paprika, salt og peber
Svinefedtet varmes godt, tilsættes løg, hvidløg karry
og paprika, brændes af og kødet tilsættes røres godt rundt så kødet
får smag.
Derefter tilsættes de grove grøntsager.
Simrer til kødet er næsten mørt, derefter tilsættes frugten
Opkoges, og smages til med salt og peber.
Dertil serveres dampede ris, eller kogte.
Mængden af karry og paprika bestemmer hvor stærkt det skal være.
Madras karry er bedst til svinekød.
VELBEKOMME. Sven Erik Jensen
Jutlandia 1964
Jeg var dengang 15 år lille
af bygning, derfor navnet stump om bord, jeg var mønstret som messe og
kammerdreng, og det var i officersmessen, dengang i tresserne var der
disciplin om bord på det gode gamle skib Jutlandia, det var en rejse på
4½ måned med første havn i Polen, og der kan jeg nikke genkendende til
de ting der i forvejen er skrevet om Polen. Den næste var Hamborg hvor
jeg for anden gang stiftede bekendtskab med nattelivets glæder, men dem kom der mange af i løbet af den tur.
Vores 1. styrmand som var
fra Færøerne havde tilnavnet Hjalmar Jetpik, han var temmelig frygtet af
besætningen for sin hidsighed.
Nu var det sådan at jeg også
havde den opgave at gøre rent på styrmandskamrene, det gik også meget
godt i Europa da Hjalmar havde sin kone med, hun klarede rengøringen på
hans kammer, men det forandrede sig efter Genua hvor hun rejste hjem
igen, Vi manglede bare 1 havn i Frankrig så var det Suezkanalen og
videre mod østen. Da jeg var ung og uerfaren brugte jeg rub og stup
jeg havde på bogen gennem kanalen, nu var jeg på særdeles god fod med
matroserne og i det hele taget med hele dæksbesætningen, de sagde at jeg
skulle spare mine penge til vi kom til Bangkok men klog som jeg troede
jeg var, brugte jeg mine penge undervejs alligevel, hvad jeg senere
fortrød.
Langt om længe kom vi til
Bangkok og skibet blev fyldt op med piger, som med det samme delte sig ud
mellem officerer og resten af besætningen, Da vi nåede fyraften var der
bare de vagter der skulle være til maskine og dæk om bord, jeg stod ved
rælingen og drak kaffe og så alle de andre med højt humør gå i land og
jeg havde hørt om de barer og sumpen utallige gange, men jeg "klovn"
havde ikke hørt efter de andre, det fortrød jeg på det tidspunkt. Men
tingene forandrer sig jo en gang imellem, medens jeg stod der og
forbandede mig selv var der en spinkel stemme der råbte Ole! Jeg kikkede
mig omkring, så kom jeg til at se døren ud til dækket, der stod en
maskinassistent med 2 piger, jeg gik der over men var lidt genert, man
tror det er løgn men vi talte sammen i ca. 5 minutter, da en af pigerne
sagde et ord "sumpatit" hverken "Hindsgavl" som var maskinassistentens
navn eller jeg forstod hvad hun mente, vi spurgte hende hvad hun mente
og igen samme ord, med et slog det mig "sympati". Det var noget vi begge
forstod, så efter et minut var vi nede på mit kammer og jeg var klar på
under et minut til den leg, men hun havde andre planer, der var lige en
tur under bruseren først, hvor jeg blev skrubbet over det hele derefter
tørret, og så iført en sharon.
Næste dag skulle vi mødes på
Mosquitobar, hun ville betale, det var lidt dumt af hende, der var så
mange piger at jeg til sidst blev kaldt butterfly, selv om hun havde
givet mig en ring i sterlingsølv. Vi skulle ligge der i to uger
derefter skulle vi videre til Saigon og så tilbage til Bangkok i nok 1 uges tid.
Da dagen oprandt til
afsejling var der to der manglede nemlig undertegnede og en der hed
Henning, vi lå sammen med vores piger og så "foure bambus and no fut fut"
sejle ned af floden, vi kunne se masterne derfra hvor vi lå. Der gik fire dage så var pigerne trætte af os, på femte dagen
kørte de os ind til rederiet i Bangkok der fik vi en flybillet til
Singapore og den frygtede Hjalmar.
Jeg havde været i karambolage
med ham en gang, fordi han i sin brandert ikke havde hørt at jeg
bankede på inden jeg kom ind på hans kammer, der lå han nøgen med en
eller anden dulle, nå men resultatet blev at han for op, jeg var i
mellemtiden gået igen, med en undskyldning og nået helt hen til
lighteren til dækket nedenunder, han råbte op og jeg standsede, da han
nåede mig fik jeg sådan en flad øretæve, at jeg trillede ned af
lighteren og der gik nok tre uger inden at jeg kunne høre igen på det
øre.
Nå men vi kom om bord igen og
fik en ordentlig skideballe, på vejen hjem måtte vi betale flybilletten
ud af vores hyre, Henning frygtede også Hjalmar da han selvforskyldt fik
en kindhest på vejen ud, vi var i Singapore og der var vi nogle stykker
der gik i land, da vi skulle tilbage til eftermiddags kaffen som han og
jeg skulle servere var han ikke med, lige pludselig var der nogen der
råbte ude på dækket, at de kunne se Henning komme svømmende ud mod os, vi
heppede selvfølgelig på ham. Hele besætningen var oppe for at se det, og
da han endelig kom noget forpustet om bord fik han også en på siden af
hovedet med besked om hvor dumt det var at svømme i det vand på grund af
giftslanger og andet kryb, Hennings svar var blåt, det viste jeg ikke,
men nu er jeg om bord.
Resten af rejsen gik uden
problemer det eneste jeg kunne gøre for at tjene lidt ekstra var at
vaske tøj for matroserne så jeg havde til tobak og så jeg kunne sende et
par kartoner cigaretter hjem til min mor fra Århus havn.
I Frihavnen stod min mor på
kajen for at ønske mig velkommen hjem og råbte "dejlig pakke hun havde
modtaget" (cigaretterne) og dette skulle være tys tys.
Jeg efterlyser Ungkokken Ralf,
vist nok af tysk afstamning, samtidig efterlyses Marie som Ralf blev
gift med.
De boede på Nørrebro i København, koksmaten Ronny savnes også, samt
Henning.
Niels Ole Ljungberg.
Fra en
"kringlevrider" i ØK.
Hyggestund på Meonia
En tur i "baljen"
Handel om bord på Meonia i
Suez
Meonia laster træ i Bangkok
Efter Meonia kom jeg til at
sejle på "staterne" med Panama.
Senere var jeg på Basra i 3
år.
Jeg var blandt andet med på
den tur hvor vi lastede gift i Antwerpen som skulle losses i Bangkok.
Giften var emballeret i
jutesække og det skulle senere vise sig at blive katastrofalt.
Lossearbejderne i Bangkok brugte nemlig "hooks" (kroge) til at håndtere
sækkene, med det resultat at sækkene blev perforeret så giften dryssede
ned i arbejdernes vanddunke.
32 mand døde og vi blev
black-listet overalt, dog fik vi proviant og udstyr til at droppe det i
rum sø.
Herefter fik vi en straffe-tur
til New Zealand.
Bager. Jørgen
Skougaard Knudsen med skibshundene på
Basra 61. Japan
S-båd (Sinaloa)
i Aden
Mit næste skib hed
Poona og jeg sluttede af med Nordic Heron hvor ruten hed Golfen -
Odessa.
Fint gammelt fotoalbum fra Malaysia.
Herunder ses nogle billeder fra albummet.
Meonia i Suez-kanalen
Kig agterud i Suez-kanalen
Bådøvelse på Meonia
Sinaloa i sigte
India på reden
Kulier på dækket
Meonia mod nye horisonter
Bager.
Jørgen Skougaard Knudsen.
Se også de andre
sider !!!
|