"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 4
Jutlandia
Jutlandia
kontrolrum. Ved
kontrolpulten står Karsten Petersen, Middelfart, som
også har leveret © billederne.
Jutlandia
maskindetalje
Selandia på vej ind til
Kobe 74.
Selandia gøres klar til at
blive forlænget.
Selandia
skåret i 2 stykker for at blive forlænget.
De fotos som har forklarende
tekst er med tilladelse fra Günther Petersen. TAK!
Foto: Günther Petersen.
Foto: Günther Petersen.
Foto: Günther Petersen.
Selandia
og Jutlandia som blev bygget på B&W og leveret 1972
blev i 1984 forlænget med 15 meter, hvilket gav en
forøgelse i bruttotonnagen til 54035 gt.
Samtidig blev
motoreffekten modificeret svarende til en servicefart på 24 knob
Bovpartiet
er blevet forlænget og klar til montering.
Selandia
er klar til at blive samlet.
Selandia bliver samlet.
Foto: Günther Petersen.
Foto: Günther Petersen.
Foto: Günther Petersen.
Foto: Günther Petersen.
Det siges,
at Jutlandia og Selandia tilsammen, på grund af deres
størrelse og fart, flyttede gods svarende til ca. 16
traditionelle cargo ships af typen Boribana.
Selandia
maskintop
Jutlandia
og Selandia var datidens største skibe i verden, de var
udstyret med 3 motorer. (og dermed 3 skruer)
Centermotor 12 cylinder og styrbords og bagbords motor
på hver 9 cylinder. Ialt 30 cylinder 2-taks B&W
K84EF med en kraft på 82.000 ihk. kunne sejle med en
fart på ca. 30 knob, men af sparehensyn sejlede de som
regel "kun" ca. 26 knob.
Ved eftersyn på sidemotorerne kunne de sejle 22 knob
alene på centermotoren.
Motorinstallationen
med 3 B&W motorer var den hidtil kraftigste i et
skib. Hver enkelt af de 30 cylindre yder lige så meget
som de to 8-cyl. motorer i den første Selandia fra 1912.
Selandia
og Jutlandia blev solgt til USA i 1993 og ombygget til
roro cargo. Solgt 1996 til U.S. Navy Military Sealift
Command og blev ombygget og omdøbt til Gilliland og
Gordon. 1998 overført til U.S. Nerval Reserve.
Jutlandia
efter kraftig ombygning og nyt navn Gordon
Selandia
efter kraftig ombygning og nyt navn Gilliland
Ole Madsen har indsendt følgende billeder
fra Jutlandia 77.
Hovmester Phillipsen med kone og barn Jutlandia
77.
Kok Ole Madsen
Jarl og Claus
Der var reception i Tokyo 77.
TAK til Ole Madsen !
Hej Willy
Efter at have surfet på
din fantastiske hjemmeside og efter at have bladret lidt
i fotoalbummet mindes jeg tydeligt livet på PRETORIA og
ANDORRA. Her er lidt af det i tekst og billeder.
Om livet på PRETORIA
1965-1966
Jeg
mønstrede PRETORIA som letmatros i marts 1965 og havde 4
rejser på Vestkysten af Staterne som regel med losning
på de Vestindiske øer St. Thomas og St.. Croix. Jeg
husker livet om bord som meget positivt med en (meget)
stor besætning. En del mønstrede fast PRETORIA og
kendte derfor hinanden godt. Der var altid tid til en
fest og en drink (der var ingen begrænsning på køb af
de våde varer). Det gik da også galt engang husker jeg
(det skader nok ingen at fortælle historien nu!) Vi
havde som regel en luge toppet op med whisky fra
Liverpool til St. Thomas og St. Croix. På St. Croix blev
der losset til langt ud på aftenen for at blive
færdige, så vi kunne afgå. Et par mand var vagter ved
whiskylugen, men der var et ret stort svind i kasserne.
Nogle af flaskerne havnede i besætningens salon og i
nogle af kahytterne med det resultat, at da vi skulle
afgå var vi kun nogle få, der var så ædru, at vi
kunne arbejde. Jeg blev som letmatros udpeget som
havnerorgænger - det blev en lang nat. Jeg husker ikke
efterspillet hvis der har været et efterspil?
Gymnastik
om bord på Pretoria.
Fritiden om bord blev fordrevet med læsning, kortspil og
når vejret var godt gymnastik på 4-lugen som billederne
viser. En af maskinfolkene lavede ringe, så vi kunne
lave ringøvelser. Vi have som regel passagerer med på
kysten af staterne. Jeg husker et amerikansk ægtepar,
hvor manden kedede sig bravt. Han havde et par dage
kigget langt efter vores kortspil, og da han fandt ud
af, at vi spillede pinnacle gik han til kaptajn
Christiansen for at hyre 2 mand til pinnacle. Vi
spillede nu frivilligt med ham hver formiddag efter 4-8
vagten, mens han var om bord.
"Stilling"
sat ud i Portland
Efter PRETORIA havde jeg
fået nok af sejladsen på Vestkysten Østen
lokkede, så jeg mønstrede ANDORRA som matros; men det
er en anden historie!
Held og
lykke med hjemmesiden og god vind fremover.
Jens
Aage Jensen
Bogota
73
Boma
75
Klargøring
på poopen Boma 75
Boma 75
Kabys Boma 75
Hej Willy !
Jeg sidder
lige her i Skagen og taler med nogle kolegaer, som klogt
spørger: Hvorfor hed den hvide stribe på skibssiden
"sultestriben" ????
Fra Færøerne har jeg
modtaget følgende svar:
Apropos spørgsmålet om
"sultestriben", som mange rederiers (bl.a. ØK,
Wilhelmsen og Norsk Amerika Linie) skibe var prydet med,
kan disse linjer om et af Wilh. Wilhelmsens skibe, måske
være med til at kaste lys over oprindelsen til navnet
på denne smukke stribe, som jo ikke var helt billig, men
hvorvidt den blev financieret med sparede kostpenge,
tja....
Modell av Wilh. Wilhelmsen M/S Temeraire
fra slutten av 1920-årene. Fartøyet er en typisk
representant fra norske linjeskip i mellomkrigsårene.
Skandinavia var tidlig ute når det gjelder overgangen
fra damp til motor, og hadde maskinister som kunne
håndtere disse skipene. Fordelen med motorskip i forhold
til damp var at motorskipet brente olje. Man kunne
plassere brenselet i bunntankene fremfor å ha kullet i
store kullkasser ved siden av kjelene. Dermed kunne
fartøyet seile lengre uten å ta inn brensel underveis.
Olje ga også bedre driftsøkonomi. Det var i
mellomkrigstiden at Norge ble en moderne sjøfartsnasjon.
Diesel, olje og linjefart er stikkord. Og det var på den
tid at Wilh. Wilhelmsen ble en av verdens største
linjerederier.
Legg merke til den
hvite horisontale stripen rett under rekka. Sjøfolk
kalte uærbødig denne dekorasjonen for
"sulteranden", et spark til rederiets den gang
noe sparsommelige kostøre.
Mvh.
Samuel.
Hvilken
fantastisk hjemmeside du har skabt. Som mange helt rigtigt siger, så har
du jo fået skabt et bemærkelsesværdigt stykke danmarkshistorie. Efter
mask.ass.jobs på Dansk-Fransk's Vinland og Holland i '60erne, var jeg i
70erne mester på ØKs S- og B-både: Sinaloa, Songkhla, Sargodha, Boma,
Basra og Bogota.
Desværre har jeg ingen billeder fra Basra,
som jeg i 1975 havde to rejser med til fjernøsten, og
med Indonesien og Surabaya som østligste vendepunkt. Men
da du også beder om evt. små anekdoter, får du hér en
fra Basra
på den
første af disse to rejser:
Den første rejse om sommeren var lidt speciel ved en
række hændelser under hjemrejsen. Da vi gik syd om
Sumatra og stod ud i Det Indiske Ocean ramtes vi af
dårligt vejr, som fik uheldige følger for lasten i
lastrummene. Vi havde lastet palmeolie i både SB og BB
lasthøjtank, og der var sat steam på HT-opvarmningen.
Men langsomt og helt uforståeligt fyldtes lastrummene
over et par dage med palmeolie, indtil der var
vædskestand. Uforståeligt, for angiveligt var
højtankene bleven tjekket for lækager. Det viste sig
siden, at dér allernederst i begge
højtankes nedre hjørner ved fastsvejsningen til lastrumsbunden var et
gennemtæret hul på størrelse med en knytnæve.
Logs, kaffesække og mange andre lastede ting flød nu
rundt i denne masse, som stadig havde ringe viskositet
på gr.a. klimaets varme. d.v.s. store frie vædskeflader
og optræk til orkanlignende forhold. Skipperen
besluttede at søge nødhavn på Mauritius, som på det
tidspunkt var nærmeste sted på vor rejse syd om Afrika.
På Mauritius blev al mulig palmeolie pumpet ud af
lastrum og tanke med alt, hvad der kunne skaffes af
mobile dieselpumper fra land, og da klimaet samtidig blev
køligere så grøden stivnede, så sejlede
vi videre til Durban for at få tømt (hånd-skrabet!!!)
alle tanke og rum fuldstændigt for denne fedtede, røde,
margarineagtige substans. Det var fast arbejde i tre uger
også for maskin- og dæksbesætning.
Omsider
var det klaret, og alle var glade og stolte. Skipper var så lettet og
glad, at han på vejen op gennem sydatlanten gav en meget fin og en meget
våd frokost på dækket til hele besætningen, - undtaget de vagthavende
naturligvis. Og det var så tilfældigvis – og desværre – mig og min
assistent, som havde den ’glæde’ for maskinbesætningens vedkommende.
Forestil
jer nu overraskelsen ved dér, midt ude i rum sø, at få melding på
maskintelegrafen som lød på Klar, Stop, og Fuld bak, samt en masse andre
ulogiske manøvreordrer. Ringede til broen for at høre om de var totalt
overrislede, eller hvad f… der var galt. Men den var god nok. To
matroser i skænderi havde hoppet overbord. ’Hop i havet’, sagde den ene
til den anden, og det var lige hvad han gjorde!! Og efter ham hoppede nu
den første for at redde ham.
Sikken et geddemarked. Det var lige i aftendæmringen, og
da vi endelig efter en halv times tid var heldige at få
fat i dem efter at have vendt skøjten rundt til modsat
kurs, havde de haft en afdrift på ½ sømil. Hørte ved
vagtens afslutning, at livbåden, da den skulle svinges
ud og fires ned, faldt ned i den ene ende, hvor wiren på
en ell. anden måde havde løsnet sig fra
fæstningsstedet på båden. Men pillet op blev de til
sidst. Den ene bevidstløs og den anden ret forkommen.
Logi i arresthuset og en verdensrekord-stor
skideballe af den stakkels skipper, der jo blot havde
ment traktementet så godt. Tror at de formastelige siden
hen blev klare over, hvor skide heldige de havde været
ved at overleve denne svømmetur. Der blev efter broens
ordre ingen manøvrer nedfældet i maskinens manøvrebog.
Den lille, beskidte og olierede lap papir med manøvrene
tog jeg med hjem som lille souvenier fra oplevelsen.
Samme skippers 3. prøvelse kom, da vi var vel hjemme
igen og stævnede mod vest, ind gennem Århusbugten.
Masser af lækre, sommerkåde badepiger smykkede de blå
bølger udfor Marselisborg Strand, kikkerterne var gode
og skarpe, og lodsen var ligeså optaget af sceneriet som
skipper og med et stille suk og en tung, blød
skurren fik de Basra solidt plantet
på en stor sandbanke ude i bugten.
Jo, jeg er
helt sikker på at skipper nød den forestående ferie. Myterne fortalte
siden, at Lloyd truede med at forhøje præmierne, når han havde kommando.
Jeg mener i øvrigt at huske, at det også var ham, som
tidligere var skipper på Poona, da katastrofen ramte i
Gøteborg. - Uden at det havde det mindste med hans skyld
at gøre, naturligvis! Det må ha været en
frygtelig oplevelse at miste sin overstyrmand på den
måde. Men
ak, så uheldig man dog kan være som skipper.
Ja, det var et lille minde fra den skønne
tid som snesejler i 70erne.
God vind fremover til dig og din
Snesejler-hjemmeside. Den er virkelig i særklasse
indenfor genren.
Med venlig hilsen
Stig Bjerregaard Pedersen
tidl. maskinmester i dag historiker.
Se
også de andre sider !!!
|