"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 40
Patagonia. 61.
Min ”karriere” i ÖK tog
sin start Den 17/3 Det herrens år 1961, udmönstring Nakskov.
Rejsen gik til
Indonesien, skipper var C. Dalberg en hyggelig äldre en af slaksen, så
vidt jeg kan minnes. Fra den rejse kan jeg ikke erindre mig så meget ud
over det vanlige, en ting husker jeg dog ganske klart.
Vi lå i Jakarta, akter om
os lå Peter Märsk, der kommer de famöse to öl om dagen på tapeten. Vi
havde fri tilgang til den vare, og det flöd i ganske rigelige mängder,
og det ryktedes ovre i kaffekanden, så vi var väldigt populäre der, og
besögene blev tättere og tättere.
En eftermiddag sad vi
(som sedvanligt) på poopen og nöd nogle af Carlsbergs liflige produkter,
da vår förste stmd. dukkede op, der vi sad og åbnede öller med vad som
var for hånden, han mente at det måske var lidt for farligt, så han
kappede en bid af loglinen, tog sin åbnere ud af sit nögleknippe
knyttede den op i en solseglsribbe.
Senere kom en motormand
bland gästerne på den ide at han skulle lave akrobatiske övelser i
tampen, men da han nok var ret svedig i händerne gled han med hovedet
först ned i däkket og var så uheldig at ramme en ölkapsel, som lå med
kanten opad, så den blev siddende, og det begynte at blöde, försten tog
ham med op på ”hospitalet” der fik han et stoooort plaster på. Senere på
dagen da han vente hjem stod Chifen og tog imod, han undrede, Va f... er
der sket med dem. Torkild svarede sanfärdigt. Joo se, je falt ned fra en
ölåbnere og slog hovedet i en ölkapsel. Han fik fri resten af dagen. Så
nogen rätfärdighed finnes der trods alt.
Ellers var den rejse uden
de store begivenheder. Om vi bortser fra når vi i Odessa skulle losse
rågummi. Da vi også havde kobra i lasten var der også en masse
kobrabiller, og det var åbenbart noget helt nyt for de gode sovjetter.
De var när at vi havde havnet i karantäne, de kom dagligt og hentede et
syltetöjsglas fyldt med disse små kryb, jeg tror det tog dem en uges tid
at finne ud af at de var ganske harmlöse, bare man ikke får dem med sig
i säng, da bider de, de små sataner.
Var forresten ved
tandläge i Odessa, tandlägen en rigtig "babuska", i en vist nok hvid
kittel og en kokkehue, model större. Instrunmeterne var et kapittel for
sig, ikke mindst borapperatet, det trampede hun selv medens en kolega
holdt mig i et stadigt grep bagved stolen. Stålkuglen hun slog i (hun
slog den håndgribligt i). Den sad der i et års tid og tog nabotanden med
da den gik los.
Mönstrede af i Köbenhavn
30/9 61
Poona Indien 61. - 62.
Udmönstring Nakskov, En
ganske trist rejse, Indien er ikke särligt opmuntrende, bare fattigdom
og elendighed. Men en og anden lystig episode var der dog.
Fex. I hamburg skulle
hvalpene (drengene) i land og se på det pulveriserende natteliv, og det
fik de nok også opleve, men det gik nok ikke som ventet. De var blevet
indhalet på et af de små, efter deres mening hyggelige steder, blev
bevärtet med champagne og damer og hele svineriet, senere, meeeget
senere kom så regningens stund, den kan jo ha sine kvaler, og ganske
rigtigt, de havde langt fra likvide midler at däkke kalaset. Efter megen
snak, mest tysk som de ikke fattede noget af, så de blev, af en
krasserkarl, fulgt om bord meget tidligt om morgenen. Skipperen, A
Buntzen, blev purret ud og denne her representant for Etablissamentet
fremdrog en större regning, Buntzen har nok väret med för, han drog
alfonsen med sig ind i privaten og läste ham texten. Han var godt
körende udi det tyske. Du har udskänket diverse alkoholhåldige
drikkevarer til mindreårige, og i almenhed forledt dem i dårligdom,den
fik hele armen. Om han havde noget at invände, så må vi jo ta en snak
med dem der ude, sagde han og pegede på den grönne Polizei Boot. Vår
ven, fandt det bedst at forhale.
Der blev også et
efterspil for natklubgästerne. Op til den gamle, og han undrede om de
havde tänkt sig at han skulle betale for deres eskapader, de havde jo
ingen penge på bogen efter tre fire dage, så han så sig nödsaget at
skrive til deres foräldre for at däkke sine udläg, en skideballe og
färdigt med det.
Det var nogle slukörede
gutter som kom ned efter deres förste möde med KAPTEJNEN. Og man kan
tänke sig at det var med en vis uro de modtog de förste breve hjemmefra.
At skipper ikke havde lagt en pfennig ud svävede de i uvished om, og
ikke heller om eventuel korespondanse mellem deres foräldre og Buntzen.
Däks fortalde at de var
budt på ”Kampanje. Så han hed "Kampanje Drengen" en lang tid efter. Det
var hans förste rejse han kom fra det, som vi kaller mörke Jylland, så
dialekten var lidt svär for nogle og det fik han höre en del for.
Undskyld jeg har ikke ordbogen med var en komentar han fik höre ret
ofte.
Han lanserede en helt ny
ret. En aften spurgte nogen, hvad er det varme Däks? Og svaret var Böf i
bolle, Det var hamburgere på hans hjemegn.
Efter de sedvanlige
nordeuropeiske havne videre til Midelhavet, Marseile, ingenting at
berätte om i Marseile, men kort efter afgang, alt var söklart og vi stod
nogle stykker udenfor messen, da begyndte det at röre sig i det ene
hjörne på firelugen, vi gloede först på hinanden og igen på lugen, jo
den var god nok , ingen havde väret i byen i Marseile, der var noget
under, så ud med kiler og op med presänningen og en lugeplanke, der sad
der en mörk gut som sagde en hel masse som ingen af os begreb en dyt af,
men det var jo heller ikke vårt problem. Han var fra Algir, Fransoserne
vilde blive af med ham, og tipsede ham at ta ”hyre”, det var jo en
enkelt måde og löse den illegale imigration på. I Egypten ville de ikke
ha ham, så ham fik vi träkkes med hele rejsen, og han kunne stille til
problem ret ofte, og man kan nok tänke sig at fire drenge kunne sätte
hans temprament på kogepunktet.
Näste Genova. Der skulle
vi bla. have tre passagerere om bord, et midelalders äktepar og en ung
”dame” som skulle ud og giftes med en dansk ingenör.
Kort inden afgang tidligt
om morgenen gik stevadessen en runde for at sikre sig at alle passagerne
var om bord, först det äldre par godmorgen osv. derefter ”damen” knak
knak godiiiää!!!! Hovmesteren kommer farende. Ella va faen sker der.
Ingen svar, så han åbner dörren, ove o skam, der ligger ”damen” og
ungtjeneren med bar r.. og röde kinder. Det hele sluttede med den
hurtigste afmönstring jeg har oplevet.
Morelia i Rødehavet
Videre Port Said,
kanalen, Aden, og Bombay
Ikke noget at skrive hjem
om. Måske de luft konditionerede biografer, ellers bare tiggere og
eländighed. Alle har vel hört,” no mamma no pappa”, nogen har lärt dem
at späde på med, ”no caddilac”.
Näste Madras.
samme elende, dog var der ikke langt til en fin fin badestrane, der traf
vi nogle danske piger som arbejdede for UNHCR. Det var rart at träffe
nogen som talede samme språg.
En lille sjov episode fra
ankomsten til Madras, Vi skulle akterfortöje, og det var åbenbart af
vital betydelse at ankrerne blev drobbede exakt på ret sted og förste
stmd virkede lidt nervös, ingenting må jo gå galt, karrieren kunne jo få
en ridse, nu hörer der til at det åbenbart ikke var nok med ankrer vi
skulle ydermere ha et par trosser i en boje, så der lå et par joller
under boven, som skulle göre dem fast, altså kulierne i disse. Med et
lyder ordren ”lad gå stb anker”. Krogen rög i med et plask som ventet,
jeg stod og så ud over siden, vänder mig om, råber. Hvor faen blev
bådmändene af. Försten var när at trille ud over lönningen, der lå de
stadigväk de to joller, og helt hvid i ansiktet siger han, medens han
håller sig for hjertet. Det må du sku ikke göre igen, (han sagde faktisk
du), siden grinede vi godt. Jeg husker ikke hvad han hed, men en
hyggelig fätter det var han.
Calcutta näste
Fortöjning i ankerkäder,
et hälsikes job, som de siger her i svedala.
I byen Besögte vi den
internationale Mariners Club, der var en fin swimmind pool, så efter 3
uger i Calcutta kunne man nästen dyrke åkander i en vis kropsdel, men
det var godt for konditionen, i starten kunne man svömme omkring en halv
längde under vandet ca 30 meter, efter tre uger kunne jeg for min del
klare to längder og begynde på den tredje.
Videre
Ö. Pakistan. Chalna, Chitagon.
Ingen höjdere heller,
trist og eländigt. En af messedrengene fatte det hele i få ord,”om
helvede ligger på jorden så kan det ikke väre langt herfra.
Burma. Rangoon,
Mulmain.
Et antal udflukter til
forskellige templer, det störste blev en skuffelse, det gyldne torn som
lyste i solen viste sig värd bast eller sivmåtter, når man kom ind så
det ud som en stjärnehimmel. Tilbage sammevej som vi kom, uden de helt
store oplevelser värd at nävne.
Af navne jeg husker,
ikke mange. Som nävnt A.Buntzen. Han tog flaget ned for ca 2 år siden,
bådsen Erik Brinkman Svbg. Arne overtog bådsmandstjansen, Erik
sygeafmönstrede i Calcutta. Arne var jeg sammen med i Stena Line en gang
i halvfjerdserne. matr. Holger Kranföreren, Vagn matr. Västjylland,
matr. Lubeck O. Mikkelsen Esbjerg. Ungm. Jack Gordon Hansen Fåborg. Jack
og jeg har holdt forbindelse i mange år. Han er gudfar til min sön. Han
döde for ca 10 år siden.Vaskedessen Lissie, Numere gift i LA. Gnisten
kaltes Lille Lord.
Afmönstrede Frihavnen
27/5 62.
4 søfolk på udflugt
En Östenrejse m/s Poona
Efter et mellemspil i et andet rederiet
Orients, Tasmania 23 mdr, den bedste hyre jeg har haft. Tilbage i
"Kompagniet". Det blev Poona atter engang, en rejse på östen.
Skipperen var H. P. Berg, også kändt som
Tante Berg.
Afrejse Frihavnen d. 30/1 1965. som de
fleste nok ved er det ret stressigt i de Nordeuropeiske havne og der er
ikke så meget at fortälle om og ikke heller rejsen videre gennem
Midelhavet til Port Said, der vi modtogs af den sedvanlige flok fra det
gamle testamente, med Gamle Abraham, Moses og Isak i spidsen, samt alt
deres habengut som vi jo kan alt om. ”Fine grejer ingen kan se det er
pap”. Den har vi nok alle hört.
Handelssager i Suezkanalen
Vigekanal Suez
Videre over Det Indiske Ocean mod Penang.
Normalt gik jeg dagmand, dvs. at man
arbejdede dagtid og gik ikke sövakt, men af en eller anden grund blev
jeg kaldt op og skulle til rors ved ankomsten til Penang, muligvis var
det på grund af Tantes forsigtighed, at han ikke ville have ungmanden
til rors. Der stod jeg i mine egne funderinger. Pludseligt kommer der en
gestalt ud fra kortrummet, klädt i et par vide bukser, i noget som så ud
som nervöst velour, sko med store spänder, og halvhöje häle, Skäget gik
i en tynd bue fra öre til öre ned over hagen, Det forsvandt kort för
hjemkomsten, på hovedet en basker model större, drog frem en enöget
piratkikkert, da brast det for mig, og jeg grinede höjt. Tante kviterede
med et surt blik over brillerne.
Frisørsalon i Singapore
Ikke meget at berätte fra Penang.
Singapore näste, der var jo swimmingpoolen på Connel House om dagen og
Boogie Street om natten, en del af natten. Det var vel träning inden vi
var hjemme i Bangkok. Og endeligt var vi så der.
Frk. Piak, matros Kaj Pagh og motormand
Knud i mellemfolkeligt samvirke
Det meste känner vi jo allerede til, og
vi afveg da heller ikke fra det sedvanlige mönster. Myggen, Mariners
Club. En og anden udflukt blev der tid til. Vi, Knud motorm, Kaj Pagh
(Skinny Kaj) matr, og så mig sa' hunden, jeg var när at glemme, min
lille solstråle Piak, Det var faktiskt henne som arangerede leje af
Sampanen. Det var spändende at opleve livet i de små klonger.
Frk. Piak på tempelbesøg
Tempel
Ved poolen i Mariners Club, matroser
Verner, Kaj og Jack.
Flodtur
Flodtur
Flodtur
Bangkok delikatesser
Näste, Hong Kong.
Fortöjning i en boje med ankerkäde, et slid da der skulle hives 15 favne
käde frem för det var muligt at skille den ad. Men da der hurtigt kan
komme Taifunvarsel så er det viktigt at komme ud af röret i en fart, da
er det bare at slå sprinten ud, og så af sted
Det sedvanlige mylder , jonker med gods
til og fra skibet, og ikke at forglemme det komersielle indslag,
vaskepiger og koner, skräddere, tandläger, handelsmänd og söndagsskolen
ikke at forglemme.
Japan.
Jeg havde lovet at tage så mange havnevakter som det nu var muligt,
betinget at jeg var helt arbejdsbefriet når vi kom tilbage til Bangkok.
Det japanske natteliv har mistet sin tilträkningskraft på mig det er
blevet lidt for kommersielt, efter min mening, men en bustur til Kyoto
blev det da til, den var vellykket, og meget intressant.
Udflugt til Kyoto
Vändepunktet Otaru.
Da det er ret så langt mod nord var det ret så koldt, men det hindrede
jo ikke vikingerne fra at opsöge de små lune barer og vad dertil hörer,
men da vi lå fortöjet i päle var det jo nödvendigt med Shorebåd, det var
et problem, om aftenen, men ingen om morgenen. Da Tante Berg ikke ville
medvirke til at. ”Fremme usädeligheden i Japan”. Men det löstes elegant
ved at arbejdstiden änderdes fra 06 til 07. Så kunne folk sejle med
havnearbejderne ud, Og Tante kunne sove roligt.
Pudekamp på ølkasser
Sækkevæddeløb
Æggeløb
Fri idræt i Bangkok |
|
Så går det hjemad. I Hongkong skulle jeg
handle en del, bla Kamferkiste, spisestäl.
Søndag i søen
Ellers forlöb hjemturen uden de helt
store begivenheder om vi lige ser bort fra Rotterdam, jeg må inskyde at
på nordeuropa går man tre mand på vakt, jeg var tredjemand på 12-4
vakten, og havde tidlig udskajning og var ledig om eftermiddagen. Jeg
havde tänkt at gå i byen og köbe nogle cigarer til farmand, en af
gutterne undrede om jeg kunne köbe noget chokolade til ham, det var da
inget problem. Efter at have inhandlet nävnte varer, var jeg på vej om
bord, på vejen mödte jeg nogle skibskamerater, de havde vist nok väret
på dramhus, de var temmeligt höjröstede, de ville ind et sted og köbe
grilkyllinger, om jeg ville med, da jeg ikke fölte for fast föde gik jeg
og en motormand Ole Jensen ind på Skandinavia og tog os en öl, jeg tog
for givet at vi ikke kunne undgå at se og ikke mindst höre når de andre
gutter kom forbi. Så vi nåede yderligere en öl, da pludseligt Ole
udbryder. Nu sejler den sku!! Jeg troede at han tog gas på mig, men hans
ansikte sagde at der nok var noget om snakken, og da jeg vänder mig fik
jeg syn for sagen, han havde ret. Vi kan nå det om vi skynder os, og tar
med bådmändene ud. ”Nä fan” os skal de ikke have at grine af. Vi tar det
helt roligt og tar en taxi ud til Hok Van Holland. Der skal der byttes
lods. Det var han med på, så det gjorde vi.
Gänget som var på grilbar, havde taget en
taxi, derfor havde vi verken set eller hört dem komme forbi. Man kan da
heller ikke stole på folk.
Vel ombord skulle jeg på vakt, og tänkte
som så, at jeg lige så godt kunne få det forventede ”möjfald” overstået,
når jeg gik mod broen, var der nogen som ville stoppe mig, da de
formodede at jeg nok ikke var helt apelsinfri, men jeg vadede op, der
stod Berg og undrede medens han skulede over brillerne. ”Hvad er det med
dem Schmidt”? Et godt spörgsmål, så hvad svarer men på det. ”Ja det var
vist en smutter”! Det var det bedste jeg kunne komme med. Men da de har
opfört dem exemplariskt under hele rejsen, så ser vi gennem fingrene med
det, var hans komentar. Det kunne jeg jo ikke have noget at indvände
imod.
Senere på aftenen blev Ole kaldt op til
den gamle. Der fik han besked om at ikke ”lede stabilt folk til
dumheder”, det lo vi meget af, da det helt og hollet var mig som havde
”ledt” ham!
Ellers det sedvanlige räs rundt Hamburg,
Bremen Nordöstersökanalen, til Frihavnen.
Afmönstring d.16/6 1965
Hajfangst New Plymouth
Vendeplads for sporvogne San Francisco
Alcatraz i baggrunden
Havneudsigt
Chinatown
Chinatown
Kastelinje ekspert
Kanalvue
Sluseindgang
Menneskeskabt bjergrydning
Vue fra Poopen
Golden Gate
Overvågning ved Vietnam
Tilsyn af vrag
vraget tjekkes
Hovedgade
Lastepramme
Kokken John, båds Verner Svendsen
(Læsø) matros Verner.
Jul i Saigon, matroserne Jack og "Kinabugtens"
Kaj samt ungkok "Skrækkelige Olfert"
Jul i Saigon, matroserne Jack og Chris.
Skååål !!!
Drikkepause
Verner Schmidt.
Se også de andre
sider !!!
|