"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 41
|
Her kommer en masse billeder fra
Preben
Terkildsens fotoalbum
|
Fotoalbum
købt i International Seamens Center i Shanghai 1973. Der var opsat hegn
fra havnen og langs vejen til centeret, da de i Mao tiden ikke tillod
kontakt til lokalbefolkningen.
Min
første rejse med ØK. M/S Siena. Maskinassistent Hans Möller, Færing, og
vor stewardesse Ami Andersen. Vores maskinchef var
Lehmann og med Jens ?? som 1st mester. Da vi lå ved kaj i Bangkok skulle
han afprøve sikkerheden på køleanlægget (ammoniak anlæg). Pu ha,
sikkerhedsventilerne var placeret i sidegangen og det kan nok være der
var nogle som fik travlt. Det blev han heller ikke populær på.
Søgang i Biscayen >> ødelagte containere på fordækket
hvor indholdet bestod af flyttegods til en dansk familie i Hongkong.
Desværre måtte de ud at købe nye møbler.
Fra samme dag i Biscayen.
Malergæng i Hongkong maler vor dejlige skib AZUMA.
Sikkerhed ved arbejde over 3,5 m ??
Billedet taget på overtallig motormands kammer. Det var
på flere rejser vor lille smugkro. Fra venstre: Messedreng (navn ?) –
ungkok Martin Madsen fra Ølgod – motormand Rene (han havde lejlighed i Torremelinos i Sydspanien)
Min utrolig gode ven Bornholmeren. Han var jungmand og vi
havde mange hyggelige stunder sammen. Desværre har vi ikke haft kontakt
siden.
Preben Terkildsen falder til ro hos Bornholmeren.
Så vidt jeg husker er billedet fra Kobe 1972: Fra
venstre: Bådsmand Rene, motormand frisk matros fra København alle
tiders matros som talte meget godt om M/S Boribana. Japaner matros John
som altid tog hyre ud fra Yokohama sidste men ikke mindst en god
messedreng.
Fra
venstre: matros (færing) – matros (fin fyr) – jungmand (færing).
Her er
et billede med skibets stolthed: Greven af Fejø. Han var donkeymand og
havde været om bord fra jomfrurejsen. Der var en klar aftale mellem ham
og ØK om hustrusejlads på Østen. Der var faste veninder i de fleste
havne samt hende på Japan som sejlede med fra første til sidste havn.
Hvis nogen er i tvivl er det greven til venstre – derefter Rene
motormand – maskinassistent Kurt fra Avedøre (vi kaldte ham Kurt velfærd
for han fik startet skibsklubben op igen, og jeg videreførte den på de
følgende 2 rejser.) også den friske Københavner matros.
Her
har vi Kurt velfærd stå på agterdækket og skyde med luftpistol. På
daværende tidspunkt var lufthavnskontrollen ikke så striks, så Kurt og
jeg havde aftalt at vi hver skulle tage en pistol samt hagl og skiver
med når vi skulle påmønstrede næste rejse. Som sagt så gjort.
Den
hvidklædte herre med ryggen til var vor færiske 2. styrmand - til
venstre er det Bådsen – næste mand er maskinassisten ? – den unge mand i
blå T-shirt husker jeg ikke - sidst men ikke mindst Greven af Fejø
Juleaften med to færinger i centrum.
Julehygge på broen. Kaptajn Marott stod for uddeling af julegaverne.
Efter min bedste hukommelse er det, set fra højre: ½ Bornholmer -
Elektriker - Stewardesse - Maskinchef (færing ) Ole ( 1st mester fra
Ringkøbing ) - Inge (2nd mester, færing) - Hovmester (midt i billedet
med briller.) - Martin i baggrunden (ungkok) - Kaptajn Marott (med
hænderne på ryggen).
4
herlige kammerater: John Japan sejler - Greven af Fejø – Rene motormand
– og den altid smilende og rare motormand Kurt ved julebordet i messen.
Julen
72. Kaptajn Marott - Herren i hvidt til højre er 2 styrmand (færing)
som klippede sig selv. Sådan kan det jo gå når det sker via spejl.
Fra
samme dag: Undertegnede svinger det ene ben i baggrunden medens båds og
overstyrmand får sig en sludder. De øvrige kan I jo nok genkende
Med
højagtelse:
Vort flag ophængt mellem to maskinassistent kamre i sidegang, i daglig
tale ”Den Blå Fugl”.
Lørdagshygge det samme sted. (spørg hvis I ikke kan genkende disse
herlige mennesker)
Samme.
Til venstre ser vi kokken med høj cigarføring. Undertegnede er den
skæggede herre som sidder 2nd sidst
For
bordenden sidder min gode kollega fra maskinen. Hvor hans videre færd
bragte ham husker jeg ikke.
Dejlige AZUMA ved den korte pier. En af dagene hvor motormand Kurt
skulle ombord for at hente flere penge smed han et cigaretskod ned på en
af pælene hvor trosserne var fastgjort. UPS denne hændelse havde nær
gjort ham mere berømt end han ønskede.
Så
kommer vi til det herlige sted på Filippinerne hvor Rainbow Garden med
tilhørende ”Supermarked” er. Det er enhver sejler forundt at besøge
denne lille havn.
Assistent tager familiebillede ?
Foto på terassen foran Rainbow Garden.
Greven
af Fejø + matros med veninderne. Se venligst stambordet! I kan genkende
det når i ser Willy´s dvd nr. 10.
”Supermarked” til venstre for Rainbow Garden
Azuma
ved kaj i Kobe. Vi deler vor forstævns pullert med Torben Mærsk.
AZUMA
på den sidste del af rejsen inden første havn i Europa > Rotterdam.
1973.
Det
som skulle vise sig at blive den sidste udmønstring med ØK, var med
LALANDIA på rejse til Australien. Efter afmønstring den 30/9-1974
påbegyndte jeg maskinmester uddannelsen i Frederikshavn. I forbindelse
med studiet besøgte klassen det gode skib LALANDIA i Gøteborg hvorfra
billederne fra maskinrummet er taget.
Manøvrepult.
Maskinrum.
Maskinrum.
Kemilærer Serup fra MM skolen studerer detaljer.
Lalandia ved kaj i Sydney.
Lalandia ved kaj i Sydney.
Hej Willy.
Nu er så
snesejlerdagen gået på hæld.
Vi aftalte at mødes
den 15/3-2009 hos os på Rosenborg Allé 14, 8920 Randers NV kl. 1100.
Bo Thomsen fra
Slagelse (har sejlet sammen med hovmester Jens Ovesen) måtte grundet
anden aktivitet melde afbud.
Men vi 4 som alle
havde været på Azuma mødte frem.
Maskinass.
Preben Terkildsen |
Ungkok,
Martin Madsen |
Kok, John S.
Andersen |
Hovmester,
Jens Ovesen |
Og hvilken dag.
Martin Madsen har jeg ikke set siden 1973 og Jens Ovesen var vi sammen med da
John Andersen fejrede 50 års fødselsdag i Ebeltoft for 13 år siden.
Straks efter ankomst
begyndte vi at udveksle gamle minder. Og det unikke ved det hele er, at
som samtalen skred frem var der mange oplevelser vi alle kunne genkende
som var det i går.
Gøte, Birgit &
Elisabeth drog af sted til Randers Regnskov kl. 1500, hvorefter det
virkelig blev talt ØK dage.
Efter nogen tid
startede vi pcén og åbnede selvfølgelig den kendte hjemmeside snesejler.
Så kan det nok være
at der blev genkendt personer. Jens har været mere end 20 år i ØK, alene
det gør at han har mødt mange af dem som omtales.
Jens har desværre
aldrig haft et kamera med ude, men vi talte om at han ville kommentere
og
sætte navne på nogle af de mange personligheder vi talte om.
Martin begynder nu
for alvor at lede efter sine billeder.
I det flotte album var der dog et
billede af en messedreng fra Sindal, Viggo, som var messedreng og senere
kom han i lære som bager i Jerup, nord for Frederikshavn. Hvor er du nu
??
|
Inden dagen sluttede
kl. 1900
enedes vi om, at Martin og undertegnede skal finde et passende
tidspunkt i 2010 til et lignende træf.
Så alle i andre
snesejlere som har tid & lyst til en sammenkomst, send en mail til
preben@c.dk
Med højagtelse Preben Terkildsen.
|
Den 14. marts
modtog
jeg et opdateret billede af Maskinmester Bo V.Thomsen. |
Se også de andre
sider !!!
|