"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 43
Indsendt af Kok / Hovmester
John Skovgård Andersen.
Efter endt uddannelse som bager og
kok søgte jeg ind ved ØK og fik hyre på Siena den 28 marts 1970 derefter
blev det Patagonia – Azuma – Lalandia – Jutlandia – Casurina. Min tid i
ØK sluttede på Basra den 22 november 1974 for at gå i land til kone og
børn.
Men det var en herlig tid som jeg
ser tilbage på som noget at min bedste periode til søs, og hermed en
hilsen til alle dem jeg har sejlet sammen med.
Siena 28. marts - 3. november 70.
På rejen fra Bangkok til Hamburg via
Casa Blanca havde vi elefanter om bord.
Desværre døde den ene på sørejsen
syd om Afrika og måtte begraves i havet.
Døden skyldes dog ikke at den spiste af besætningens mad.
Her er jeg på vej til
en kort pause.
Medens dessen og jeg venter på afrekning fra salonen får vi et spil skak
på dørken og gæt engang hvad det man slog hjem skulle bruges til ?
Det var sådan, at til daglig kom der et par stk. smørebrød til Kapt. Og
Overstm. Medens. MC. Svend Lehmann tog lidt mad på en tallerken i
kabyssen.
Så om søndagen blev der hygget i salonen.
Ækvator dåb, kongen og dronningen med
følge ankommer.
Dåbshandlingen er i gang.
Så blev det min tur.
Maskinmesterens kone knæler for
kongeparret
Sandhedens time
hos revisoren.
Da vi sejlede syd om Afrika på turen hjemover (Suez var spærret) var vi
udsat for en pudsig oplevelse.
En stille aften på 3. dagen efter vi havde passeret Cape Town mistede vi
pludselig 2 mil af farten af uforklarlige årsager.
Det gav selvfølgelig
en masse postyr med tjek i maskinen, kontrol af tanke osv. uden nogen
resultat indtil næste morgen da MC. Svend Lehmann var på sin morgenrunde,
han
undrede sig over noget mærkelig ved boven, det viste sig at være en haj
som vi var sejlet ind i, den sad fast på stævnen.
Vi sagtnede farten og hajen forsvandt i dybet
og alt var ved
det gamle.
Azuma 1. marts 71. - 14. december 72.
Azuma, indsejling til Rotterdam.
Drinks i rygesalonen sammen med Kaptajn
og frue.
Endnu en omgang, i baggrunden høker
Jens Ovesen, med ryggen til desse Lone.
Undertegnede og 2. mester tager en
slapper ved lønningen.
Besætningen fra Azuma på
kulturudveksling.
Mere kultur.
På rejsen til Østen i efteråret 1972
var krumtappen på en hjælpemotor gået sig en tur. Da vi ankom Cape Town
mønstrede 2. mester Toft fra gænget for at hjælpe med at adskille
motoren så den var klar til en ny krumtap
Som det fremgår af billedet havde han sin egen måde at meditere på,
eller var det blot
for at finde hvile.
Lalandia 21. februar - 12 august 73.
Lalandia blev bygget på Eriksberg
Mekanisk Verkstad AB i Gøteborg og afleveret 1973.
På skibets første to rejser havde
jeg som kok den store fornøjelse at sejle sammen med Hovmester Jens
Ovesen fra Århus.
På Lalandia var der fast 2 stk. 25 t. truck. 3 stk.12 t. truck og 1 stk.
2 t. som servicetruck.
Truck 3 samt assistenten havde desuden knallert med lad, denne motorpark
havde assistent Preben Terkildsen samt truck 3 MM (Claus Schelde)
ansvaret for.
Losserampen på Lalandia.
Lalandia losser med truck.
Lalandia uden
sultestriben og iklædt orange farve da vi samsejlede med TransAtlantic
Gøteborg – Wilh. Wilhmsen under navnet ScanAustral.
Casurina 7.
december 73. - 27. maj 74.
Lastning af looks` i Tacoma, med 1. styrmand som aktiv
deltager.
Med storcirkel og lidt sne på dækket går turen over
Stillehavet til Asien.
Min linjeattest.
VENT ! - siderne i
REGULATIV FOR HOVMESTEREN skifter selv.
Med Højagtelse John Skovgård Andersen.
Gruppebillede fra holdet på Sønderborg Søfartsskole
efteråret 1963.
Hej Willy.
Ja, jeg kom over din udmærkede hjemmeside over ØK's
historie og jeg må sige, det er en fantastisk ide du her har nedfældet
for mange søfolks glæde og fortrøstning.
Jeg vedlægger her to foto af min første søfartsbog, som
bevis på, at jeg var snesejler i mine unge dage.
Vi var en hel flok søfolk, der gik og stemplede i Aalborg's
afdeling af Sømændenes forbund nede i Slotsgade hos dengang forbunds
sekretær Aksel Jensen, som opfordrede os til at tage til København for at
søge hyre, da vi var nogle stykker der nærmede os top stempler. Vi tog så
til København med "Jens Ban " gratis, da vi kendte bådsen og
overnattede agter hos dæksbesætningen på overfarten.
Vi indkvarterede os på Minde Hotellet, der var 4 mands
kamre, dog gik det hurtigt med at få hyre og det blev ØK's Mombasa, som skulle en rundrejse til Indien, det var vist nok derfor vi
fik den, da det ikke var særligt eftertragtet i forhold til alle de andre
gode ruter som ØK's skibe havde dengang.
Vi var to fra Aalborg, en matros som hed Per Nielsen og jeg, som var letmatros. Vi løb så ind en hel flok Københavnere, som vi jo
kaldte dem, jeg husker i særdeleshed den lille båds som hed
Otto Bøgh, han boede fast nede på Nyhavn 17, når han var hjemme i
Danmark. Vi var en broget flok danskere og to svenske matroser, den ene
hed Arnold kan jeg huske, en gæv gut, som kunne sit håndværk og lærte mig
mange ting, som kom mig til gode igennem hele mit virke som sømand fra
dengang og til 2007, hvor jeg er gået på pension som 60 årig skibsfører
efter knap 40 år i Mærsk.
Matros Per Nielsen fra Aalborg på poopen.
Per Nielsen og Thomas Hansen
Rejsen på Indien rundturen tog fra den 25.04.1966 til den
17.09.1966 ialt 4 måneder og 23 dage. Da vi ankom til Europa igen kom
overstyrmanden rundt og spurgte om vi ville med på næste tur, som skulle
gå til Saigon, Bangkok og Indonesien, de af os der blev spurgt
var meget interesseret og sagde ja.
Hvil på styrbord Capstan på poopen
Finsk fyrbøder på poopen.
Letmatros Freddy slapper af på poopen i hængekøjer som blev brugt, da der
ikke var airkondition på kamrene.
Trosse telegrafen på poopen & nødstyretøjet.
Matros Per på poopen i bagbords side
Dannebrog agter med ØK’s logo.
Mombasa i Det Indiske Ocean for udadgående
Den næste tur har jeg mange gode minder fra. En kedelig
historie var dog, at vi fik en af vores matroser slået ihjel
(skudt) af en amerikansk soldat i Saigon. Han hed Mogens og var fra
Glamsbjerg på Fyn årsagen var en af de lokale skønheder, som de begge havde et godt øje til, dette skete i Julen 1966.
Båds Otto Bøgh og letmatros Thomas Hansen
Matros Claus & letmatros Freddy
Fyrbøder navn ?, matros Per, Båds Bøgh og ?
Jeg havde tilfældigvis nattevagten den nat fra kl. 2400
til næste morgen kl. 0800 og matrosen Per, som han havde været i land
kom med den kedelig besked på hændelsen, så der blev opstandelse om bord.
Skipperen på den tur hed K. Svendsen, vi kaldte ham snøvle Svendsen, da
han havde for vane at snakke gennem næsen som man sagde.
Ved kajen foran slusen i Bombay, klar til at sejle ind i
slusen, for gennemsejling til dokken i Bombay.
Thomas, Per, Freddy, Bøgh og "Jumbo"
Matros Per Nielsen & letmatros Freddy på poopen foran
slusen i Bombay.
Slusen ind til Bombay Docks set fra poopen.
Drikkepause
Donkeymand Johannes ud for deres messe i bagbords side på
agterkant af midtskibs bygning.
Matros på styrbords agterdæk ved 5. lugen, desværre husker
jeg ikke hans navn
Matros Ejgil på 5. lugen lige foran matros messen i
bagbords side.
Fyrbøder Finn ved at smide affald ud ved affalds skakten
ved 5. lugen i bagbords side, man kan se vi ligger stille på reden, så
vidt jeg husker udenfor Mekonfloden op til Saigon.
Her på reden ud for Saigon i fint vejr.
På reden ud for Saigon
Skibet set agter over fra bakken
Set agter over fra bakken på Bombay red.
Agterdækket set fra båddækket midtskibs
Agterdækket og midtskibs bygningen set fra poopen.
På den tur havde vi også den berømte ØK båds, som de
kaldte Røde Anton, han var berømt for at have finansieret fabrikationen af
en rund redningsbåd som flækkede en gang under faldprøven i Københavns frihavn. Hans
patent blev opkøbt af et firma og han blev snydt for en del penge.
Ja,
jeg kan fortælle mange sjove historier fra denne tur. Der var særlig en
historie, som jeg husker tydeligt, vi sejlede fra Genova midt om natten og
det kunne ikke gå hurtigt nok, så bommene på fordækket var ikke lagt ned
og det skulle de jo (ØK style). Da vi kom på fordækket ville skipperen
ikke tænde mastlysene, så vi kunne se hvad vi lavede, så det endte med at
vi nægtede at udføre arbejdet før vi fik lys, til sidst gav skipperen
efter og vi bevægede os ud på fordækket igen hvor der blev råbt oppe fra
brovingen, at vi var en flok færgematroser, det grinede vi meget af kan
jeg huske.
På denne tur havde vi også en anden matros, som hedder
Martin Birk, vi blev senere skibsfører kollegaer
i Mærsk.
Med venlig hilsen Pensioneret skibsfører Thomas A. W. Hansen.
Se også de andre
sider !!!
|