"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 44
Hej Willy
De billeder
jeg sender her er alle fra "Asmara" på rejse 37 i 1976. Jeg var inde og
se specielt på side 42, hvor Erik Boye er på en masse billeder. Jeg fik
et særlig godt forhold til den mand af helt specielle årsager.
Min kone og
jeg havde fået vores første søn i 1974 og der optrådte komplikationer
under fødslen så han fik en hjerneskade. Vi håbede selvfølgelig på det
bedste, for der var ikke nogen tegn på noget unormalt. Vi lå i Yokohama
og lastede som sidste havn før Rotterdam. Jeg ringede hjem (det var ikke
bare noget man gjorde som i dag) for at høre hvordan det gik. Hun var
helt ude af den fordi sønnen var blevet indlagt med kramper, som man
vidste ville medføre, at han endte som grøntsag. Der stod jeg i Yokohama
og kunne ikke andet end drikke mig skidefuld, hvad jeg også gjorde. Jeg
skulle på 8 -12 vagten om aftenen, og var ikke i stand til det. Jeg
fortalte til Boye, hvordan det forholdt sig. Det grundede han lidt over
og sagde så stille og roligt, at jeg skulle gå til køjs og han ville
overtage vagten. Næste formiddag da vi var kommet til søs og jeg var
blevet ædru, blev der ikke snakket mere om det. Det blev en helvedes
lang tur over Stillehavet, og da vi kom til Rotterdam, stod min afløser
på kajen. Jeg blev kaldt ind på inspektionen hos Kaptajn Krüger, og var
helt overbevist om at jeg skulle ha` en fyreseddel. I stedet havde Boye
sendt en forfremmelse.
I de måneder sønnen var indlagt i Odense boede vi
i Troense og havde ikke bil. Mens jeg var på vej hjem, pendlede konen
frem og tilbage hver dag på tommel i bus eller med tog. Det var ret
opslidende. En ældre sygeplejerske hun lærte at kende, tilbød hende at
hun kunne bo hos hende i Odense. Den sygeplejerske havde en ven, som var
pensioneret kaptajn i ØK. Det viste sig at være Bissegunnar.
Hans Klint og hustru
Da jeg så var
kommet hjem, kørte vi turen Troense - Odense - Troense hver dag på den gamle
Nimbus.
Det gjorde vi
hele november måned. Da sønnen omsider blev udskrevet inviterede vi
sygeplejersken og Bissegunnar til middag. Om eftermiddagen kørte vi alle
fire over og besøgte Boye og hans kone i Lohals. Det blev meget
vellykket. Ham glemmer jeg aldrig.
Styrmand Reidl
Gnist Erik
2. mester
Flemming Andersen
Hovmesteren
Tømreren
Tømrer og Båds
Trikker
Kæde fra Nagoya
Kæde lægges i 2. luge
Reparation af spil
Losning i Hongkong
Optakt til grillfest
Grillfest
M C Sigvaldeson og Flemming Andersen
I 1963 var
jeg dæksdreng i "Sinaloa" på en rejse til Australien. Der var, som du
ved en en masse messer. I maskingangen i bagbords side lige over for
kabyssen lå fyrbødermessen. Derinde sad fire gamle mænd, og her blev der
drukket en bunke bajere. Om aftenen når jeg havde fri, holdt jeg meget
af at sidde derinde og lytte til deres historier. På det tidspunkt måtte
jeg ikke købe våde varer, så jeg lyttede bare. Senere på aftenen, når
der var kommet tilstrækkeligt indenbords, begyndte donkeymanden gerne at
synge en sang. Han kunne kun een linje. Den lød "Det var kolboxe så
stora som hus" Den var svensk, og erfarede jeg senere, handlede om
livet for fyrbøderne i de gamle kulbrændere. Donkeymanden vidste ikke,
hvem der havde skrevet den.
Mange år
senere var jeg om bord i Svitzers "Sigyn" på Grønland. Vi havde fået til
opgave at hjælpe et forsyningsskib gennem isen til blyminen i Marmorilik.
Jobbet varede fire uger med en arbejdsdag på 18 timer. Isen var vel 80 -
90 cm tyk. Da det var en kæmpeopgave vi havde løst, besluttede minens
ledelse at holde en fest for isbryderens besætning i flyhangaren. Ud på
de små timer, stod jeg i baren og snakkede med en mineingenør. Der
manglede jo ikke drikkevarer, så på et tidspunkt hørte jeg, han begyndte
og synge "Det var kolboxe så stora som hus". Jeg spidsede ører, og
spurgte, hvad fanden det var for en sang.
Den havde
ligget i mit baghovedet i mange år. Han fortalte det var "Eldarevalsen"
af Evart-Bertil Taube.
Næste dag fik
jeg noder og tekst af ham. I den sang beretter Evart-Bertil Taube så autentisk
om livet for fyrbøderne i de gamle skibe. Så malende at selv "rigtige"
fyrbødere i "Sinaloa", tog den til sig.
Kullempere på job.
Efter jeg gik på pension, er det musikken jeg har kastet mig over og den
sang har også noget med ØK at gøre.
Jeg har
indspillet den for et par måneder siden, og du kan høre den ved at
klikke på play-knappen herunder.
Teksten til Fyrbøderens
sang, Eldarevalsen.
Her under teksten på dansk.
1.
Da jeg begyndte at sejle til søs i maskinen
var jeg lemper på ”Aileen Alannah”
før jeg entrede en trawler i Aberdeen
Og fik chancen at mønstre med det samme.
Vi var 6 mand på dørken og 2 i hver boks
det var kulbokse store som huse,
Og det meste vi gik med var stenkul og
koks
Helt fra Sunderland til Santa Cruz.
2.
Det var dårligt med maden men Chiefen var flink,
så vi holdt altid dampen på toppen,
og så fik vi en whisky hver 14. dag,
”Det er nyttig” sagde gubben ”for
kroppen”,
”It’s a very old whisky, my boy” sagde
han så,
og så blinkede han småt og slog i,
og så sang han en vise der begyndte som
så: ”I
was born by the side of the sea”.
3.
Det var hårdt i den tid, vi gik 6 ved 6
og til tider gik vi 4 og 4,
og man trættes af hver dags, konserves og
kiks når
man sejler for 2 pund i hyre.
Så jeg mønstrede af i Newcarstle on Tyne
i en by der var kedelig og grim,
men så fik jeg en hyre med Stevenson
Line og
i Spanien der fejrede vi jul.
4.
Bådens navn var ”Bermudas” på 5.000 tons
med 6 lempere, og trængt mellem
skotterne,
og jeg sagde, når jeg stod der med
skraberen i gang:
”Det er straffearbejde, som vi drenge
har fået!”
vores kul var som snus eller fint malet
krudt,
vi måtte skrabe og rage i et,
vi bankede slagger 2 gange på vagten til
slut, og
vi levede i aske og sved.
5.
Ja man skal ikke være hverken dum eller lad
for at stå på en ildplads og fyre,
og man får til sidst et forfærdeligt had
til matroser som ikke kan styre.
Der var skum på Biscayen og slinger i
kurs og
vi lovede rorgængerne dask,
for på ildpladsen tumlede der skovle og
spyd, og
vi trampede i glødende slagger.
6.
I Valencia der fik vi en last appelsin
men den last gik af sted uden mig
for jeg skred med min køjesæk og min
mandolin
jeg var kørt træt og afmønstrede skuden,
jeg var tynd som et barberblad men
rengjort og fin,
og en frøken som sang på en bar
stillede op med kylling og 3 sorter vin
ja, den pige var utrolig rar!
7.
Jeg har sejlet med Britter og Yankees og alt,
ja med Tyskere og med Portugisere.
det var frygteligt når man gik uden hyre
i kulde
og fik tæsk af Antwerpens politi.
men det værste var dog da vi havde gjort
rent i
kedlerne nede i Bordeaux,
for jeg sov inde i kedelen og hørte for
sent at
de skruede mandhullet på.
8.
Ja jeg vågnede da vandet blev fyldt på, you see,
og kammeraterne satte ild på nedenunder,
der var kulmørkt i kedelen og vandet det
steg, så
jeg flød jo højt op indenunder,
men der var jo et stop, for mandhullet
var lagt på
og jeg tænkte, nu er det nok klogt,
Charlie Barr, at du kvikt læser op Fader
Vor for
her brænder det, her bliver du kogt!
9. Som jeg læste min bøn kunne jeg høre en lyd der var
nogen deroppe som bankede! og så åbnede man lugen og skreg:
”Herre Gud, her er Charlie jo klar med min hakke!” Det
var donkeymand selv, han var skotte, you know, og se hakken
jeg havde, var hans! det var den som han søgte, men medgav
tilmed at det samtidig gav mig en chance!
Med
Højagtelse Pensioneret skibsfører Hans Klint
Falstria.
Gamle skibe som Falstria havde også
swimmingpool.
Hej Willy
Mit navn er Henry
Angelo Jensen
Jeg eftersøgte et skib
på internettet og kom så til din hjemmeside
om ØK`s skibe, og jeg vil gerne komme med mit bidrag til siden.
Jeg synes i øvrigt at det er et flot initiativ at samle så megen
historie som vi ser her på din hjemmeside, og det får mig til at
genopfriske minder, og måske også kan bidrage til at komplettere
historierne omkring de enkelte skibes færden med nedenstående tur
beskrivelse.
Jeg beskriver mine ture med ØK skibene i kronologisk orden med short-stories efter bedste evne.
Jeg startede min karriere allerede i 1962 med at påmønstre M/S Siena i
København.
Min første tur var
med M/S Siena – hvor jeg påmønstrede i Københavns Frihavn den 26. Maj
1962 som restaurationsdreng, eller styrmandskammerdreng og jeg skulle
gør rent i styrmændenes kammer, samt hjælpe til i officerernes pantry.
Jeg kan huske, at første gang jeg skulle rede andenstyrmandens køje var
det ikke gjort godt nok, så jeg måtte hente stewardessen så hun kunne
lære mig det, så skælde hun styrmanden ud fordi hun syntes at køjen var
redt godt nok og siden var jeg fine venner med styrmanden.
Siena og søfartsbog, turen går til Australien 62. |
|
Turen gik til
Australien og New Zealand via Finland derefter til Gøteborg og videre ned
igennem Europa.
Bremen, Rotterdam, Antwerpen, Lissabon, Marseille og
Genova, herefter igennem Messinastrædet hvorfra vi sende flaskepost.
Vi
lagde bare brevet i en flaske sammen med nogle mønter og lukkede den
godt til, kastede flasken i vandet og håbede på at den senere ville
blive samlet op af små
lokale både og at der var mønter nok til et frimærke så brevet kunne
blive sendt. Jeg
kan ikke huske om mit brev nåede frem til Danmark.
Videre til Port Said, og gennem Suezkanalen og Rødehavet ned til Aden.
Handelsmand om bord i Suez.
Kokken, hovmester, bageren og motormand |
Fritz og Henry (undertegnede) |
Om bord på M/S
Siena fik jeg en god kammerat nemlig Fritz som jeg delte kammer med og
vi havde mange gode dage sammen på hele turen. På det andet drengekammer
boede Mogens og en jeg ikke kan huske navnet på, men vi havde det skægt
og hjalp hinanden meget. Jeg kan ikke huske om det var på den tur at den
dreng jeg ikke husker navnet på, rejste hjem fra Gøteborg for han var
blevet så ked af det på turen til Finland, at han ville springe overbord
når vi sejlede forbi København, men vi fik ham dog overtalt til at vente
til vi kom til Gøteborg og gå i land der for at tage toget hjem, --- det
gjorde han så.
Bådmanøvre havde vi én gang hver måned, så vi hurtig kunne få bådende i
vandet hvis vi fik brug for det,
hvilket vi naturligvis ikke håbede.
Så kom den lange
sejltur over det Indiske Ocean til Australien.
I det Indiske Ocean
passerede vi Ækvator hvor alle der ikke havde
passeret linjen før skulle døbes, men det har jeg ikke nogle billeder af desværre,
men dem er der jo også så mange af på de andre sider, hvor man
kan se hvordan det foregik.
Det var morsomt og jeg fik navnet:
SØANEMONEN.
Her ses en kopi af min dåbsattest.
Herefter
ankom vi så endelig til Australien.
Devonport, Fremantle, Adelaide, Melbourne,
Sydney, Brisbane, og så over til New Zealand til Nordøen til byen
Auckland og Wellington og herefter ned til syd øen til byen Dunedin og
så på hjemadgående det var efter hvad jeg husker de sammen byer vi kom
til, men hvor var der dejligt derover,
Jeg har fundet nogle billeder
derfra men de er lidt utydelige, så de kommer ikke med i denne
beretning.
Vi var på
bjergtur i Auckland og oppe fra de høje bjergtoppe var der en
fantastisk udsigt over de omkringliggende små øer.
Her mødte
vi også 2 lokale piger, som vi var så heldige at komme i snak
med.
Herefter fulgte
der en tur med M/S Falstria hvor turen gik til østen, den blev
påmønstret i Frihavnen den 7. marts 1963 under skibsfører
H. Philipsen, også denne gang som restaurationsdreng.
Falstria og søfartsbog, turen gik til
Bangkok 63. |
|
Det var en
oplevelse uden lige, nu har jeg ikke kunnet finde nogen billeder fra den
tur, men dem har "Snesejleren" jo også mange af som jeg nikker genkendende til og så
kommer minderne frem.
Det var en dejlig tur, og ligeså var byerne
dernede, Singapore, Penang. Jeg husker både sumpen, Mosquito Bar, Venus Room, Mariner
Club og det hele som vi kom meget på.
Vi havde en
stewardesse, der hed Sofie, hun var en herlig dame, som havde sejlet på
østen i mange år, så hun kendte det hele dernede.
Hun tilbød mig en tur
derind, hvilket var en stor oplevelse. Hun kendte så mange i byen og
vi var på nogle kontorer og tale med de lokale folk, og vi så en masse ting. Jo
vi var kommet på sightseeing, det var noget af en oplevelse at være
med hende i byen.
Vi lå lang tid i Bangkok, fordi der var så meget der
skulle laves, vi fik også renset latextanke, det gjorde vi på den måde
at der blev sendt et hold piger ned i hver tank, og der skulle de skrabe
tankene rene med nogle skraber og det tog jo nogen tid inden de var
færdige med det. Jeg husker også en dag hvor vi stod på kajen og talte,
at
der kom et par af vore tjenere hjem fra en tur i byen, i en af disse
trehjulede taxier.
De hoppede ud af taxien og betalte, og taxien kørte
igen, den ene tjener kom pludselig i tanker om at hans fotoapparat
stadig lå i taxien, hurtigt måtte vi praje en anden taxi for at køre
efter den første, men de nåede ham aldrig, så det apparat var borte med
alle de gode billeder som han havde taget på hele turen, det var ikke så
godt men sådan kan det gå.
Herefter følger
min tur med M/S Songkhla som startede den 22. april 1964 fra
København til Australien.
Songkhla og søfartsbog, turen går til Australien
64. |
|
På denne tur havde jeg den
oplevelse at komme med på Kænguru jagt, og mener det var fra Brisbane vi
kørte.
Vi var langt ind i landet og kørte i en Land Rover. Vi kom
igennem mange små landsbyer, hvor vi holdt pause og fik en forfriskning på den
lokale bar.
Vi var så vidt jeg husker 6 mand og langt om længe kom vi ud
til en Farm hvor vores jagtherrer talte med Farmeren, og derefter gik det ud
over sletten.
Vi sad tre mand bag i Land Roveren og en
mand kørte og så var
vi en mand på hver forskærm.
Hvor mange kænguruer vi fik husker jeg
ikke, men af dem vi fik, tog vi en stump af halen med hjem som vi kogte
suppe på.
Det var en stor oplevelse.
Her hygger Lorentzen sig i sidegangen
Efter turen med
M/S Songkhla var jeg på søfartsskole i Esbjerg, holdbillede dateret november 1964.
Jeg er nr. 2 fra
venstre i øverste række.
Efter dette ophold
i Esbjerg gik min næste tur med M/S Sibonga.
Sibonga og søfartsbog,
turen går til USA 65.
Jeg var nu blevet dæksdreng og
da vi sejlede fra København på vej til Århus kom en af
matroserne og spurgte om jeg var kommet i fagforeningen?
Det var
jeg selvfølgelig ikke, så da vi kom til Århus tog han mig med,
som noget af det første ind til Sømændenes Forbund hvor jeg blev
meldt ind.
Herefter
gik turen så ned igennem Europa og over til Panamakanalen videre til Long Beach,
herefter til San
Francisco, Seattle og Vancouver og samme vej
tilbage. På tilbagevejen var vi også på Sct. Thomas.
På denne tur boede jeg agterude samme med matroserne,
hvor jeg husker en letmatros, der spillede guitar og jeg nød det når
han øvede sig. Ham havde jeg lånt en grammofon af og han havde en
plade jeg spillede meget, den var med Conni Francis og hed Sailors.
Jeg har ikke kunnet finde den siden, selv om jeg har efterlyst den i
pladeforretningerne.
Jens og jeg på vej gennem Suezkanalen ---Maskinassistent Lorentzen og
?
Fra M/S Songkhla har jeg
dette billede af Jens fra Skive (?) som også blev en af mine
gode venner. Billedet er taget fra mit lukaf. --Hygge ved swimmingpool i Sudan.
Jeg
husker også en matros som hed Ivan, der kom fra Tåsinge, han var en
frisk fyr. Men de var flinke alle sammen og vi havde dejligt
sammenhold, men desværre glemmer man navnene på dem efter så mange
år.
Jeg og maskinassistent får en øl. ---
Jumbo med ny frisure.
Især husker jeg også en matros, der hed Jimmy som jeg talte
meget med. Han havde sejlet under krigen så jeg fik nogle gode
historier fra ham, og fik postkort fra ham efter turen, efter at han
var taget på ferie til Spanien.
Denne tur med M/S Sibonga blev
også den sidste for ØK, idet jeg herefter fortsatte som jungmand i Kosangas Tholstrup med M/T Mary Else Tholstrup. Men det er en hel
anden historie.
Venlig hilsen Henry Angelo
Jensen.
Se også de andre
sider !!!
|