"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 5
Pretoria
Fredrikstad
66.
Stævnlogo
Stig, 3.
mester, gnist Trine, bådsen, jungmand og letmatros på
restaurant i Golanhøjderne. Songkhla 74.
Stig
og "Skralde" Sinaloa 74
"Skralde"
og 1. mester. Songkhla 74.
Maskinrum
Sinaloa 74
Maskinfolk
Sinaloa 74.
3.s
kammer
Sømandslivet
i Lagos, Sinaloa 74.
Bugisstreet
Singapore 75.
Båds,
jungmand og letmatros i Golan området. Songkhla
74.
Sargodha
77.
Sargodha
77.
Magdala
66
Efter
brand i lasten Magdala 66
Hyggestund
på poopen Magdala 66
Carl
- Torben - Knud - Bent m.fl.
Magdala
på Gibraltar
En
af beboerne på Gibraltar (ham til venstre)
Magdala
spiller "landskamp" i Colombo 66
Jutlandia
Hej
Willy
Her er
et lille kapitel af ca. et års sejlads med
Jutlandia
Efter
afmønstringen fra marinestationen Lynetten tirsdag den
21 juli 1961, hvor jeg aftjente min værnepligt, kørte
jeg ind på ØKs forhyringskontor og spurgte om jeg
kunne komme ud og sejle! Jeg fik tilbudet, hvis jeg kunne
få ordnet min søfartsbog til på søndag, kunne jeg
møde i Helsingør og gå ombord i Jutlandia
som skulle sejle til Østen.
Da jeg kom ombord, skulle jeg henvende mig til
hovmesteren, som jeg mener hed Jørgensen, (nu skal man
huske på, at det her er 45 år siden, så det er ikke
alt der er helt klart og jeg selv på vej til 65) jeg
blev indkvarteret og lidt efter kom flere til, det viste
sig vi var 4 tjenere 2 ungtjenere 1 dæksteward 1
bartender 2 stewardesser, jo der var stil over det.
Næste dag sejlede vi til Gøteborg, vi havde ikke
rigtigt fået passagerne ombord endnu, så vi kogte
bestik, vandkander, kaffekander, ja alt hvad der bruges
til den daglig drift i en restaurant, der blev pudset,
der blev vasket dørk, der blev bonet dørk og meget
mere.
Efterhånden, som vi kom til byer som Oslo, Århus,
Middlesbrough, London, Bremen, Hamburg, Amsterdam,
Rotterdam havde vi fået samlet en del passager, vi
sejlede derefter over til Dover, fik nogle af de sidste
passagerer med, vi havde nu omkring 60-80 passagerer
ombord. Mange af de passagerer vi fik ombord i Dover var
militærfolk som skulle med ud til Singapore.
1.
ungtjener Henry, 2.tjener Svend, 3 ungtjener ?, barberen
Bent, skriver Tom, tjener Torben Jutlandia 61.
Nu var
der kommet liv i skibet og vi dampede ned til Middelhavet
gennem Gibraltar stræde , men først skulle vi lige have
en ordentlig vuggetur i kanalen og Biscayabugten, der
havde været storm i Atlanterhavet samtidig var der
maskinskade, så det var en lang tur til Marseille. Der
var næsten ingen passager i salonerne i 3-4 dage på
grund af søsyge. Jeg tror nok vores doktor havde nok at
gøre.
Efter Frankrig gik turen til Genova i Italien, vi havde
nu rigtigt fint vejr med masser af sol og spil på
dækket, der serveres kolde drinks fra baren og hvis
passagerne havde lyst kunne man bade ude på forkanten,
der stod et firkantet jernbassin med vand som var hentet
direkte ind fra havet, så det var bare salt. Turen går
videre ned til Alexandria i Egypten, i mine øjne en møg
beskidt by med tyveknægte og svindlere og banditter af
første klasse, hvor man kun tænker på en ting, at
komme væk så hurtigt som muligt. Efter denne oplevelse
sejlede vi til Port Said, hvor man ligger og venter til
man kan komme med en konvoj, vi kom af sted om aftenen,
ud i det Røde hav og op til en lille by, Aden som ligger
i Yemen. Så var det ellers over det Arabiske Hav og
Indiske Ocean og et døgn før vi nåede land kunne vi
lugte at vi var ved at være på Østen, denne krydrede
duft, og denne gang hedder byen Penang.
På
tur i byen
Nu havde
vi et par dage hvor vi ikke skulle sejle, så vi var
nogle stykker der skulle ud og se på landet, det var jo
en helt andet kultur, meget venlige mennesker,
selvfølgelig var vi da også de frække steder, sådan
er det jo. Efter et par dage sejlede vi til Singapore,
hvor næsten alle vores passager skulle af, det var
militærfolk, det var hustruer til soldater, det var
forretningsfolk, o.m.a. Vi fik nu lejlighed til at komme
lidt i land og igen var vi rundt og se på Singapore med
de røde aber, om aftenen i Boogiestreet, jeg fik også
købt et barskab og kister med hjem, som blev bragt
ombord på skibet. Vi var også ude og spille fodbold på
en stor militær base, hvor jeg mener vi vandt 2-1 og Tom
scorede det sidste mål, vild panik og de skulle have
revanche, men vi kom aldrig der ud igen, for vi vidste vi
fik smæk.
Så gik turen til Bangkok. Når vi kom til Bangkok kunne
man holde ferie eller afspadsering og det var der en del
der benyttede sig af, man havde jo sørget for ikke at
bruge for mange penge, imens man var i Europa, jeg mener
vi lå der omkring 12-14 dage.
Det skal lige bemærkes at vi var flagskib, og derfor
havde mange gæster om bord i forskellige havne, og på
den måde fik vi lidt overtid.
På det tidspunkt, hvor vi var der, var der mange
amerikanske soldater og meget militær, så der var liv
og glade dage. Det er mærkeligt jeg ikke kan huske så
meget fra Bangkok, kun at det var et dejligt sted for
søfolk, dejligt at komme i sømandsklubben og
selvfølgelig, hvem kender ikke Mosquitobar og Venus
Roum.
Torben
på datidens trickfoto
Efter
denne lille ferie skulle vi så til næste by som hed
Saigon, i dag heder byen Ho Chi Minh. Den ligger i Syd
Vietnam, på det tidspunkt vi var der, var der
udgangsforbud efter kl. 22,00 om aftenen. Der så meget
forpint ud, og alt skulle foregå tys tys, det var et
land vi skulle se at komme væk fra. Det var så den
sidste by og land vi besøgte på vores rejse, nu gik
turen så hjemad, bare i modsat rækkefølge.
Sådan oplevede jeg 2 rejser, med nogle pragtfulde
passagerer, en god besætning, en fornuftig restauratør
og alle de krydderier som gør livet skønt og dejligt.
Avisudklip
Jutlandia 62
Vi var
samtidig et godt fodboldskib, og i mange havne som vi
anløb blev der arrangeret fodboldkampe, matros Erik
Løfmark havde styr på det hele, og da vi kom hjem den
15 maj 1962 var vi blevet Nr. 4 ud af 828 nordiske skibe
i den såkaldte nordiske verdens-serie.
Derfor kom hele borgermusikken ombord med pokaler osv.
Jeg tror nok, at skibsfører J. Ernst Paulsen var stolt
af sine drenge.
Hædersbevis
Jutlandia 61
Før jeg
tog ud at sejle havde jeg mødt jordens dejligste pige 14
dage før, men var ikke klar til hjemlig hygge osv.
derfor blev det kun til 2 rejser, for så ville damen
giftes og det har vi nu været i 42 år.
Det var et lille tilskud til en fantastisk god hjemme
side, fra en god tid på Jutlandia.
Med
venlig hilsen.
Torben Jensen
Mærkeseddel
Fartplan for
ØK-skibe
Prins
Georg kommer om bord på Asmara
Asmara
Maskintop
Hejsespil
Hiv-ohøj
Trossespil
Kaffepause
Kaffe/øl pause
Eftertænksomhed
Hyggestund
Hyggestund
I søen
Busuanga
Penang 73
Mødebefaling
Afregningsbog
Arosia
Singapore 67.
Svømmeprøve
"Spisebillet"
Vancouver 63.
Se
også de andre sider !!!
|