På rejse med M/S Mongolia.
En sommerdag i 1958 mønstrede jeg om bord i
Mongolia som Letmatros. Mongolia skulle en tur jorden rundt.
Efter at vi havde fået et kammer blev vagterne fordelt i al
fredsommelighed. Jeg var så ”heldig” at få hunde-vagten.
Mongolia var en af de
5 første i M serien, det kunne man se ved at den havde et lille
styrehus med 5 vinduer, alle efterfølgende havde stor styrehus
med 11 vinduer. Desuden havde den kun et mellemdæk
i hver lastrum.
ØK var jo lidt speciel sammenlignet med andre
rederier, her var klasseforskel, hver kategori havde deres egen
messe. Her var Matrosmesse, Fyrbødermesse og Båds, Tømrer og
Donkey havde deres egen fælles messe.
Arbejdstiden lå mellem 0600 morgen og 1800
aften, det gjaldt også selvstyringen. 0600 blev selvstyringen
sat til og ØK havde så en mand mere til at arbejde. Igen 1800
overtog vagten roret for nu skulle selvstyringen hvile, som det
hed sig. Den har sikkert også været meget træt efter sådan en
lang arbejdsdag.
Når vi mødte et af Kompagniets andre skib ,
sagde de gamle ØK sejlere, ”Det er en af vores” korpsånd
manglede ikke.
Mongolia.
Fra København gik rejsen til Århus, Hamburg,
Rotterdam, Lissabon derfra tværs over Atlanten til Curacao for
at bunkre. Mange af husene i Willemstad bar præg af den
Hollandske byggestil. Efter 4 timer satte vi stævnen mod
Panamakanalen.
Da vi gled ind i
slusen i Gatùnslusen blev vi fortøjet til 2 lokomotiver for og 2
agter, hvorefter sluseporten blev lukket bag os og man lukkede
vand ind. De fire lokomotiver sørgede
for at vi lå midt i slusen, og trak
os ind i den næste når vandstanden var høj nok. Efter 3 sluser
var vi hævet 26 meter op i Gatùnsøen. I den anden ende var der
først 1 sluse ved Pedro Miguel og 2 ved Miraflores. Hele kanalen
er ca 80 km og tog 8 timer. En lille pudsighed ved
Panamakanalen, når man sejler vest på styrer man øst på. Det
skyldes at kanalen på det smalleste sted løber nærmest nordvest
– sydøst.
Vel ude af kanalen blev kursen sat mod
Auckland på New Zealand.
Aftenen før vi
passerede ækvator dukkede Kong Neptuns sendebud op på bakken og
under megen larm forsvandt han op på broen. Her overbragte han
en besked til Kaptajnen,
at Kong Neptun var meget vred
over, at Mongolia var på vej mod
ækvator med en flok udøbte besætningsmedlemmer om bord. Derfor
vil han i morgen middag indfinde sig og sørge for at alle er
døbte når linien passeres. Hertil svarede Kaptajnen at han vil
sørge for at skibet er det angivne sted til rette tid.
Næste dag ved middagstid blev der fløjtet tre
gange i hornet og Kong Neptun dukkede op på Bakken med sit
følge, som bestod af Dronningen, Åreladeren, Astronomenen,
Sygeplejersken og Drabanterne.
En efter en blev de
udøbte henter op på trelugen hvor først Åreladeren lavede en
grundig helbredstjek, derefter blev vedkommende
vaccineret og fik en slevfuld
medicin og til slut en saltvandsindsprøjtning. Efter at have
kysset Kongens og Dronningens tæer, hvilket var en blandet
fornøjelse, idet de var smurt ind i sennep, Hp-sovs og mange
andre sjove ting. Til sidst blev han bænket foran Astronomen og
smurt ind i melklister og klippet med en træsaks, hvorefter han
blev vippet bagover i svømmepølen. Alle udøbte, såvel
besætningsmedlemmer som passager, måtte igennem ceremonien.
Om aftenen var der festlig sammenkomst på
båddækket for passager og besætning. Her fik vi overrakt vores
dåbsattest og dermed også retten til at fare på alle have, såvel
nord som syd for ækvator.
Kaptajn Sandager,
”Sylfiden” og Matros Erling.
Vi havde 12 passager med på rejsen, blandt
dem var der en engelsk balletdanserinde ("Sylfiden").
Da vi kom ned til de lidt varmere himmelstrøg
tilbragte ”Sylfiden” en stor del af dagen på båddækket, hvor hun
solbadede og holdt sig i form med diverse ”Badutspring” og andre
gymnastiske øvelser, til megen glæde og fornøjelse for alle
ombordværende. Hun kunne ikke være helt uvidende om besætningens
store interesse for ballet, men det generede hende
tilsyneladende ikke. Måske var hun vandt til at optræde for et
stort publikum.
Med jævne mellemrum
var der inspektion, her gik Kaptajn Sandager
en runde, iført hvide
handsker, for at se om der levede
"grise" om bord i hans fine skib. Alle dørene ind til kamrene
skulle stå åbne og efter et strøg hen over dørkarmen skulle de
hvide handske helst ikke have fået en anden kulør.
Første havn var Auckland, her lå en af
Lauritzens Reeferbåde som vi havde nogle hyggelige dage sammen
med, vi fik også spillet en fodboldkamp imod dem. Hvem der løb
af med sejren er gået i glemmebogen.
Næste havn var Tauranga en mindre by, som lå
godt beskyttet af en lille forbjerg Mount Maunganui.
En søndag formiddag
tog vi fire mand af sted, for at bestige bjerget. Vi tog bestik
af toppen og arbejdede os op af bjergsiden, en noget besværlig
tur, der tog længere tid end vi havde regnet med. Efter en
svedig tur nåede vi endelig toppen og kunne her konstatere at
der på den anden side gik en vej derop. Belønningen var dog en
storslået udsigt over Tauranga`s badestrande og Stillehavet. Det
var langt hen på eftermiddag før vi var tilbage.
Jumbo som bjergbestiger og Søren på toppen.
Skibsklubben arrangerede en bustur ind i
landet og et besøg i Roturua, her fik man en fornemmelse af de
kræfter der befinder sig lige under jordskorpen. Her var Gejser
der med jævne mellemrum sendte skyer af damp og kogende vand op
i luften. Kogende mudder der stod og boblede og der var en stank
af rådne æg. Lugten stammede fra de mange svovlholdige kilder
der var overalt.
Kogende
mudder.
I ”Hovedbygningen” i
baggrunden, opbevarede Maorierne hovederne af deres dræbte
fjender.
2 træmænd prydede
indgangen til Nationalparken.
Selv i byens
springvand var der varmt vand.
Næste havn var Wellington som ligger ved
Cook-strædet og er landets hovedstad. Derfra til den nok meste
Engelske by udenfor England nemlig Christchurch. Sidste stop var
Dunedin og derfra tilbage til Auckland.
Efter nogle dage i
Auckland sejlede vi nord om øen
og gennem Bass-strædet mellem
Tasmanien og Australien og op til Port Perie.
Port Perie var
udskibningshavn for de store mængder jernmalm, som kom fra det
indre af landet. Hvor mange tons vi lastede står hen i det
uvisse, men det fyldte
ikke meget i de store underlaste.
Næste havn var Adeleide her lastede vi ugarvede fåreskind, det
vil sige at skindene bare var saltede. I det varme vejr bredte
der sig snart en liflig duft over skibet. En dag kom en
kængurujæger om bord og tilbød at man for et mindre beløb kunne
komme med på jagt. Evt. jægere ville blive hentet til aften og
være hjemme igen til morgen. Næste morgen var ingen af dem endnu
kommet tilbage og uroen bredte sig i løbet af dagen. Først hen
under aften dukkede de op, godt trætte og beskidte. I nattens
løb var de kørt på en sten og havde ødelagt bundkaret i bilen,
og da jægeren ikke ville efterlade sin bil ude i Bushen, måtte
de skubbe til den nærmeste beboede sted, hvorfra de kunne
tilkalde hjælp.
Sidste stop var Fremantle, hvor vi tog ud til
de fantastiske flotte badestrande, der strakte sig milevidt på
begge sider af byen.
På vej op gennem Det Røde Hav, den 24.
december, meldte Kanalstyrelsen at vi kunne komme med den
nordgående konvoj, hvis vi kunne være der inden kl 1600.
Kaptajn Sandager sendte bud efter Bådsen og
bad ham spørge folkene, hvad de ville sige til at man rykkede
julen en dag, således at man holdt juleaften den 25. december.
Det var der ikke stemning for, især
fyrbøderne og dagmændene protesterede højlydt.
Godt nok var han
Kaptajn i ØK, men han skulle ikke tro at han
var Vorherre, og lave om på julen
som det passede ham.
Bådsen måtte så op og fortælle Sandager at
folkene syntes, at det var en dårlig ide.
”Det er i orden, det er dem der bestemmer”
sagde Sandager og da Bådsen var på vej ud af styrehuset
tilføjede han for resten så er der lukket for øl og
spiritussalget til vi er ude i Middelhavet, jeg vil ikke have en
flok fulde matroser til rors når vi skal igennem kanalen.
I det herrens år 1958 faldt juleaften den 25.
december.
Efter Suez anløb vi Genova, Marseille,
Rotterdam, Hamburg og derfra gennem Kielerkanalen til Polen,
Stettin så vidt jeg husker.
Her fik bagbords side
en gang Monkeyshine, det skulle jo se flot ud når vi lagde til
ved Orientkajen. Det var de skønne spildte kræfter, for
undervejs til København, kom en Maskinassistent til at pumpe
spildolie udenbords, i stedet for i
en tank. Hele bagbords side var
sølet til med sort klæbrig olie, det har nok udløst et par
minusser i hans karakterbog.
Kaptajnen måtte så sluge den bitre pille at
bestille slæbebåde, vende ude i havnen, og blive bugseret til
kajs med styrbords side.
Skibsklubbens logo.
Næste rejse gik til Indien, det kan vist ikke
siges at være en af ØKs mest eftertragtede ruter.
Det var de sædvanlige havneanløb Hamburg,
Rotterdam, Antverpen, Marseille, Genova, Suez og et kort besøg i
Aden for at bunker.
Første anløb i Indien var Bombay, derfra til
Colombo på Sri Lanka og videre op af kysten til Madras. Vi havde
nogle lange havneophold, for i dette forarmede land havde tiden
tilsyneladende ingen betydning. Her fik man et indblik i Indiens
mangfoldigheder og mange ansigter, hvoraf ikke alle var lige
tiltalende. De mindre tiltalende sider havde sit udspring i den
armod og fattigdom, en stor del af befolkningen levede under.
Fra Madras sejlede vi
til Calcutta, her ankom vi ved midnatstid og ankrede op i
flodmundingen, da man kun kunne forcere barren ved højvande
.Ved nattetide huserede de såkaldte
Flodpirater, det var robåde med en 8-10 roere, som i nattens
mulm og mørke entrede skibene enten ad ankerkæden eller ved
hjælp af en trekrog og en line. Alle vidste at de var der og der
blev sat ekstra udkig på Broen og Bakken og alt dækslys blev
tændt. Trods det lykkedes det dem at få en mand op på Poopen og
stikke vores trosse ud over siden. Vores Tømmermand havde dog
opdaget at der var noget galt og det lykkedes ham at få taget en
tørn om pullerten før hele trossen var
væk. Selvom han bombarderede båden
med tomme ølflasker, (det var før flaskepantens tid) lykkedes
det dem at skære 10 meter af vores Manilatrosse og forsvinde med
det.
I Calcutta var vi på udflugt med
skibsklubben, først i Zoologisk have hvor Elefanter optrådte med
forskellige numre, dernæst ud til kysten hvor vi badede.
Også i datidens Indien
var der ”køer” i trafikken.
Hvor der var skygge
lå der
mennesker og de allesteds
nærværende hellige køer.
Det jeg husker bedst fra Indien var den
ulidelige varme, og en sol der brændte dagen lang fra en skyfri
himmel, alt hvad man rørte ved var brændende varm. På kamrene
havde vi en elektrisk vifte til at sørge for ventilationen, selv
om natten kunne man ikke åbne et koøje, uden at risikere at
blive bestjålet.
Hver gang man åbnede for radioen hørte man
kun Indisk musik og det virkede ikke just beroligende på ens
nervesystem.
Det var en stående vittighed at:
INDIA stod
for ”I Never Do
It Again”.
Hyggestund på Poopen,
Matros, Båds og Jungmand.
Efter små tre uger i Calcutta, var det
herligt at komme ud i den friske søluft igen og væk fra varmen
og støvet.
Rangoon var sidste havn på udrejsen, her
knejsede Den Gyldne Pagode majestætisk over byen. Den var efter
sigende beklædt med 60 tons bladguld.
Fra Rangoon over den Bengalske bugt, rundt om
sydspidsen af Indien og op langs kysten til Karachi, som ligger
ved Indusflodens munding i Parkistan.
Her lå vi en 8-10 dage, og alle var glade da
det endelig gik hjemad.
Efter en begivenhedsløs hjemtur mønstrede jeg
af i København, Mongolia skulle atter til Indien.
Venlig hilsen
Anker Simonsen.