"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 53
Til østen med Simba.
Efter at have aftjent min værnepligt i Søværnet,
mønstrede jeg i 1962 som Matros i Simba som skulle på Bangkok ruten.
Simba var en af de første skibe der blev bygget
med Cafeteria i stedet for de mange messer, vi fik vores mad
serveret gennem en luge ind til Kabyssen.
En tidlig sommermorgen gik
jeg udkig på Bakken medens vi stille gled gennem Kielerkanalen,
pludselig lød det i Højttaleren ”Lad gå Ankeret” derefter fem stød i
hornet. Simba drejede styrbord over og satte stille næsen op i
bredden, det var Styremaskinen der svigtede. Efter et kvarter var
den blevet lavet og vi satte en båd i vandet og roede over til den
modsatte bred med en trosse. Kort efter lå vi igen, med hjælp af
trossen og ankeret, ude i kanalen og
kunne forsætte uden yderlige uheld.
Hamborg var første havn,
derefter Rotterdam hvor vi spillede en af vores mange fodboldkampe i
turneringen der bar det imponerende navn "Nordisk Verdensserie i fodbold for
søfarende”. I turneringen deltog ca. 500 hold fra de fem Nordiske
lande, man kunne selvsagt ikke spille mod alle hold, men hvor
muligheden var blev der spillet. Ikke alle steder kunne vi låne en
fodboldbane, flere gange måtte vi slå os til tåls med en slaggebane,
det resulterede i en del hudafskrabninger på albuer og knæ.
Landskamp
Blandt vores passager var der en pensioneret
Bankdirektør Nils Middelboe, som var
forhenværende fodboldspiller. Han havde været på Landsholdet til olympiaden i London i 1908 og i
Stokholm i 1912, her spillede han sammen med den nok så kendte
Sophus ”Krølben”. Desuden havde han spillet 175 kampe for Chelsea,
alt i alt en dreven herre udi fodboldens kunst.
Han havde efter egen udsagn bedt om at komme med
en af Kompagniets skibe hvor der var et godt fodboldhold. Det blev
så Simba og her blev han straks udnævnt til træner.
Nils Middelbo var altid med på sidelinien når vi
spillede og efter kampen blev der hængt et referat af spillets
forløb op i messen. Derudover holdt han foredrag for os om
fodboldspillets taktik og finurligheder.
En søndag i Bangkok skulle vi spille en kamp mod
en Nordmand, kampen var lagt sidst på eftermiddagen for at undgå den
værste varme. Et par timer før kampen mødtes holdet på Mosquito Bar
for at varme op og lægge taktikken. Det resulterede naturligvis i at
holdet var dopet i middelsvær grad da de tumlede ind på banen. Det
gik dog på ingen måde ud over kampens underholdningsværdi.
Foruden Kaptajnen og dennes
Hustru, nogle besætningsmedlemmer og Middelboe var der også mødt en
del Thaipiger op for at heppe på deres respektive
hold. Udover at komme med opildnende tilråb til eget hold kom de
også med stærkt nedsættende og usaglige angreb på modpartens
spiller, eller nærmere den del der befandt sig under bæltestedet.
Det kunne for eksempel være ”Gammel mand, mange hængenos…” og
ting som var endnu værre.
Det har nok været noget af et kulturchok for den
stilfulde Bankdirektør, i hvert fald udeblev referatet fra kampen.
Der var måske heller ikke så meget at skrive om. Det skal lige
nævnes at vi vandt kampen, måske var det andet hold mere dopet end
os.
Et par dage efter at vi var kommet hjem havde
Middelboe arrangeret en indendørs kamp i KB Hallen mellem Simba og
et landhold. Kampen blev spillet lige før en af KB`s
turneringskampe. Efter kampen var det KB`s tur og da de ikke
spillede efter publikums forventninger begyndte de at råbe ”Spil
ordentlig eller vi kalder på Søfolkene”. Større succes kan man næppe
få.
Fra Rotterdam til Antwerpen og derfra videre til
Le Havre her lå Frankrigs nyeste Atlanterhavsliner France.
France
Videre til Marseille, Genova, Port Said, her kom
der Handelsmænd ombord med et bredt udvalg af Marokkopuder,
Kamelskamler og tasker i alle størrelser. Med et glimt i øjet
skamroste de deres varer med ordene ”Fine grejer, Fine grejer, ingen
kan se det er bare pap”.
Gennem Suezkanalen, Det
røde hav og ind til Aden for at bunker, medens vi tog olie sprang
olieslangen og fed sort olie stod ud over dækket. Her var forurening
et ukendt ord, spuleslangen blev fundet frem og olie blev spulet ud over siden.
I Adenbugten kom vi ofte ud for Arabiske Dhow
hvor besætningen stod og trommede på tomme plastikdunke i håb om at
vi ville stoppe op og give dem noget ferskvand.
Penang var næste havn, videre til Port Swettenham
og Singapore.
Her arrangerede skibsklubben en tur ud i en
gummiplantage, vi så hvordan man skar riller i barken, satte en tud
på og en spand nedenunder til at opsamle saften. Efter 2 dage blev
spanden tømt for indholdet og der blev skåret nye riller.
Derefter i Botanisk Have og
i Tiger Balm Garden , hvor man havde verdens største Jade samling.
Til slut besøgte vi et Tempel med en stor Budha statue.
Forretningskvarter ved havnefronten.
Der lastes Teaktræ.
Fra Singapore til rejsens endestation Bangkok som
mange af ØK folkene havde talt om siden vi tog hjemmefra. Alle der
havde fridage til gode tog fri og man slappede af i Mariners club
hvor der var en dejlig svømmepøl.
Efter 8 - 10 dage i Bangkok gik det hjemad.
Størsteparten af passagererne forlod os i Genova for at kunne nå
hjem til jul. Selv ankom vi til Rotterdam ved middagstid den 24
december, på kajen stod en stor del af officerernes hustruer og børn
som var rejst derned for at fejre jul med deres ægtefælle.
Sømandspræsten kom med juletræ, julegaverne fra
Sømandsmissionen havde vi med hjemmefra.
Klokken fire mødtes hele besætningen, samt
hustruer og børn, i salonen hvor Hovmesteren havde lavet Punch som
kun en Hovmester kan.
På et tidspunkt foreslog Kaptajnen at vi skulle
synge ”Højt fra træets grønne top” og gå rundt om juletræet. Her
havde han dog glemt at tage højde for Matrosen Flemming som aldrig
forsømte en chance til at lave rav i den. Han startede omgående med
sangen ”Jeg vil ha en stor ballon , en af dem med sjov facon” som på
det tidspunkt var det helt store hit. Børnene sang lystig med medens
de kiggede forundret på forældrene, den var de ikke vant til at
synge derhjemme. Alle morede sig også kaptajnen, efter sangen
foreslog han at vi sang ”Glade jul”. Nok engang lagde Flemming ud
med ”Jeg vil ha en stor ballon” som vi så sang for anden gang.
Herefter blev der sagt at det nok var bedst at vi
gik ned i vores egen messe.
Efter nogle dage i Rotterdam gik vi til Hamborg,
her skulle vi ligge nytåret over, det benyttede vi til at tage toget
hjem, så vi kunne holde nytår derhjemme.
Et par dage inde i det nye år rejste vi tilbage
til Hamborg, derfra sejlede vi til Århus og København hvor vi blev
afmønstret.
Efter en 8-10 dage derhjemme mødtes vi igen i
Frihavnen, Denne gang skulle Simba til Kina – Japan.
Først skulle vi dog til Helsingfors, det var
bitterlig koldt. Lodsen kom ud til os i luftpudebåd da store dele af
den finske bugt var frosset til.
Derfra til Århus, Gøteborg, Hamborg, Rotterdam,
Marseille, Genova, Livorno, Suez, Colombo, Port Swettenham,
Singapore og Bangkok.
Mariners Club
Mariners Club blev flittig
benyttet, men det helt store trækplaster var nok Mosquito Bar, Venus Rum og Golden Gate,
her blev der drukket store mængder af Monkey Shine, (Whisky blandet op med
Cola), det tog noget af den grimme
smag. I en lille folder som Mariners club sendte ud i skibene
stod der ”Whiskyen overgår selv den hærdede alkoholikers værste
anelser”, så var man advaret.
Mosquito Bar Downstairs
Mosquito Bar og en lokal skønhed.
Næste havn var Saigon, selvom det var før Vietnam
krigens udbrud så man en del Amerikanske soldater som havde status
af rådgivere. Der var også udgangsforbud efter kl. 22 og det blev
indskærpet at det skulle overholdes. Medens vi fortøjede så jeg
noget der blev kastet ud af koøjet i baderummet og ned i en Sampan.
Først senere fandt jeg ud af at det var mine to sæt Kakistøj, som
jeg havde fået syet i Bangkok. Det var ikke ualmindeligt at de
lokale tyveknægte kom om bord i skibene medens besætningen var
beskæftiget med at fortøje, så havde de frit spil.
Hong Kong var næste havn, her var der en voldsom
trafik af djunkers og handelsskibe af alle nationaliteter.
Hong Kong var en myretue af mennesker, her kunne
man stort se købe alt. Var man til det kulinariske så var
mulighederne ubegrænset.
En del af besætningen købte Kamfertræskister og
figurer udskåret i elfenben og i eksotiske træarter. Der blev også
tid til øl på The Red Lion.
Kobe var første plads i Japan, derfra videre til
Nagoya en industriby med megen forurening. Fabrikkerne lå side om
side, når fabriksfløjten varslede fyraften spillede den en hel
melodi.
Yokohama var sidste stop, på vej ind i bugten
kunne man se Fujiyamas velkendte kegle rage op i landskabet.
På et besøg i et indkøbscenter opdagede man at
også inden for elektronik var man langt forud, her var kameraer i
alle størrelser og med egenskaber der var ubetaleligt derhjemme.
Transistorradioer og fint Japansk porcelæn
(sikkert lavet i Kina) var også yndede handelsobjekter. Da det var
forår oplevede vi Japan medens tusindvis af blomstrende
kirsebærtræer lyste op.
Fra Japan sejlede vi til Manila på Filippinerne
her lå vi et døgns tid. Sammen med et par kollegaer tog jeg på
sightseeing kørende i en af de farvestrålende Jeepnyes. Vi sluttede
med et besøg i den næsten nye Mariners club.
Simba til ankers i Bangkok.
Rustbankegænget.
Tilbage i Bangkok, her tog jeg sammen med en
kollega en Tuktuk ud til Templet Wat Pho eller ”Valby krat” som det
hed i daglig omtale. Her så vi de smukke bygninger og den 45 meter
lange statue The Sleeping Budha belagt med guld og med fodsåler i
perlemor lagt i smukke mønstre og figurer.
Wat Pho
Undertegnede
i sommerdress.
Sampan stationen.
Efter at have ligget på
strømmen nogle dage blev der plads til os ved kajen og vi kunne nu
færdes uden at være afhængigt af Sampaner.
Simba til kajs i Klong Toy.
Alting har jo som bekendt en ende og som man
synger i ØK sangen:
For nogen af os bliver det jo nok en sørgelig sang
De ser ej mere Bangkok og slet ikke Koh Sichang.
Gråskæg og Rødskæg
Suez Kanalen.
På vej gennem Det Røde Hav lossede vi i Port
Sudan, kun nogle få timer så fortsatte vi op til Kanalen.
Vel ude i Middelhavet dukkede en solbrændt ung
mand op, det viste sig at han havde gemt sig i en af livbådene.
Han blev sendt op til Kaptajnen og her fik han
fortalt sine rettigheder, og de var ikke mange, han kunne få lov
til at banke rust 8 timer dagligt, hvis han havde lyst til det.
Alternativet var at han ville være låst inde i
døgnets 24 timer.
Han valgte klogelig nok at banke rust, der blev
indrettet et rum til ham i en af de forreste dækshuse og her fik han
bragt sin mad.
Der blev ikke serveret Halal slagtet kød, han
kunne spise det han fik eller lade være.
Sådan var vilkårene før
fremmedordene Asyl og humanitær ophold blev almindelige
ord i det Danske sprog.
I Genova kom der to Betjente og hentede ham, de
førte ham over i en anden ØK båd som var for udgående og han blev
antageligt sendt tilbage til Port Sudan.
Man kunne ikke undgå at få lidt ondt af ham,
hans eneste brøde var jo at han forsøgte at få et bedre liv.
Besætningen sørgede da også for at han var
velforsynet med cigaretter, sodavand og andre fornødenheder.
Efter en begivenheds løs hjemtur mønstrede jeg af
i København.
Venlig hilsen
Anker Simonsen.
|
Ami og Arne Vistisen har
indsendt følgende billeder. |
ØKs flagskipper Paulsen,
højt dekoreret fra Jutlandia. Havde Kronprinsesse Margrethe med på
tur til Thailand.
Orla Koustrup, yngst
udnævnt maskinchef i ØK. Sejlede sammen med undertegnede fra 1966 på
Simba.
Boribana: 1. mester
Peter Halmø, 1. styrm. Søren Munck, velfærdsm.
Matros
John Rasmussen, Hovmesteren og Båds Flemming Schiøtte.
Siena: chief Svend,
kapt. Buntzen, el. Faurschov, mat. Egon, kok Erik.
Siena: maskinass. Hans Müller
og Preben Terkildsen hygger sig med kaffen.
Siena: Jens "Rundjern",trikker,
Egon.
Siena: 2.mester Otto,
kok, trikker, hovmester Carlo "kartoffelmos" Nielsen, Poul Lommer 1.styrm.
Boribana: overstyrm.
Sam, 2. styrm. Peter, 1.styrm. Finn Winther.
Boribana: telegrafist
Bodil Dons.
Boribana: overstyrm. Ole
Havkrog, Erna Halmø, Birthe Havkrog.
Arne Vistisen og Jane.
Arne Vistisen med Helle
og Jane.
Arne Vistisen med Helle
og Jane.
Sargodha, koksmath,
hovmester Frank Thunø, kok Tim, Kineser?
Sargodha, chief, Strut,
kapt. Johannes Nielsen.
2. mester Ole, kapt. K.
B. Christiansen.
Patula: Ole Tholstrup og
Arne Vistesen i Hæklund kraner.
TAK til familien
Vistisen.
Se også de andre
sider !!!
|