"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 54
Her er mit bidrag med vægt på romantikken
og pigerne.
I foråret 1961 gik jeg som 15årig i 3’mellem på
Holsteinsgade skole i København Ø. Far var tolder og var mor normal.
Min fritid brugte jeg på slagsmål med min lillebror og de første
spæde forsøg på at komme lidt tættere på kvarterets piger. Der var
ikke meget tid til lektier. Jeg var tæt på min mormor og morfar,
sidstnævnte havde en fortid på store sejlskibe fra sine unge dage,
derefter opsatte han el/telegrafpæle rundt om i Danmark sikkert qua
hans evne til at kravle i master. Han fik dermed kendskab til
elektricitet. Som selvudlært elektriker fik han jobbet med at
vedligeholde ØK`s hovedkontors el systemer. Som dreng kom jeg tit på
hans værksted i kælderen i Holbergsgade og var med rundt på
kontorerne for at skifte pærer etc. Han fik mig til at læse
forfattere som Josef Conrad, Kaptajn Maryatt og Jack London og det
gjorde mig nok til lidt af en søens romantikker, med Nelson og
Willemoes som forbilleder. Min mor fik i den periode (sikkert via
morfar) et job som kontorassistent i ØK´s proviantafdeling i
Frihavnen.
Min bedste ven John Liberoth boede i samme
ejendom som mig med sin fraskilte mor. Hun var en spændende dame med
meget høje hæle og en guldkæde om anklen og sikkert lidt forud for
sin tid. John har nok gået lidt i vejen, for han fik lov til at stå
til søs et par dage efter han var fyldt 15. Pludselig var han
tilbage blandt os drenge igen. Han fortalte om
Bangkok/piger/palmer/frihed og et skib der hed ”SELANDIA”, hvor han
havde gjort tjeneste som opvasker. John kom ikke til søs igen og
døde som narkoman 5 år senere. (Hans korte liv blev fulgt af en DR
TV dokumentar)
Min skæbne var imidlertid beseglet Jeg meddelte
mine forældre af de 7 have kaldte og mine fremtidsplaner ikke havde
plads til familieliv og skolegang. Mine forældre gav et klart nej og
en periode med stor uenighed opstod. Da både skolens ledelse og mine
forældre endelig fattede, at jeg ville brænde skolen ned til
grunden, fik jeg den fornødne tilladelse.
Min far mente at 18 mdr. som messedreng i en
Mærsk tanker var sagen (han var træt af mig),
medens mor insisterede at ØK’s max 6 mdr. var nok for hendes lille
dreng. Jeg gik derefter i gang med at skaffe de fornødne dokumenter,
en køjesæk og en gul Imak regnjakke. Midt i processen ringede
telefonen en morgen kl. 0830 og ØK`s forhyringskontor meddelte mig
at på grund af frafald kunne jeg mønstre ”MORELIA” med afgang fra
Orientkajen til New Zealand kl. 1600 samme dag. Det blev en travl
dag 6. april 1961, hvor jeg blev sømand.
I dag er jeg stor tilhænger af
Kirkegårds ”livet leves forlæns, men forståes baglæns”, men en 15
års knægt har ikke meget baglæns i bagagen.
Med køjesækken på skulderen
bordede jeg MORELIA og hovmesteren meddelte mig, at min første titel
til søs var styrmandskammerdreng og bortset fra kammer og dreng, var
det en stillingsbetegnelse, der passede en søhelt. Jeg blev klogere.
Det var et sejt skib, dæks besætningen smadrede matrosmessens stole
i hovedet på hinanden de første 2 dage og resten af turen brugte de
ølkasser som stole. Der blev lukket for øl og spiritus agter på
rejsens 3. dag, men en finsk motormand lærte dem at drikke Aqua
Velva barber sprit og grape tonic, hvilket der ikke var lukket for.
Kaptajnen var Prause, lige udnævnt og et eller andet sted blev han
mit idol. Hans søde kone var med til Rotterdam og hun hjalp mig
faktisk igennem den første tid. Lige så snart hun havde forladt
skibet trådte hovmesteren i karakter. Midt om natten, ud af køjen og
vaske proviantrum ned med brun sæbe og øretæver. Jeg besluttede mig
for at rømme i Algeciras og gå ind i fremmedlegionen, det kunne vel
ikke blive værre. Så blev han pludselig ”flink” igen, da dæks
besætningen beskyttede mig og gav ham igen af samme kost. Resten af
turen var han bange for at jeg ville sladre. Hovmesteren er nævnt i
andre indlæg her på hjemmesiden. Han var syg i hovedet, specielt når
han fik spiritus. Det var en barsk dæks besætning, men de var meget
fair over for os drenge. bl.a. var vi fire drenge på ”druk” i
Rotterdam. Beslutningen blev taget, tatoveringer! tatovør findes –
motiv vælges – i gang efter lodtrækning om rækkefølge. Da mand nr. 2
er i gang kommer en af vore matroser forbi – ser os – kommer ind –
stikker os alle nogle flade – smider os ud - lover os virkelige tæv
hvis han nogensinde ser os i nærheden af en tatovør igen. Jeg var
ikke nr. 2, der kun fik en halv tatovering og ikke kunne få den
færdiggjort af frygt for matrosen. Jeg
har ikke været i nærheden af en tatovør siden, man kunne jo møde
matrosen en dag.
Algeciras, Cyracao, Panama
kanalen og Stillehavet, 12 passagerer - aftenerne på 4 lugen -
ækvatordåb
- skylleluftbrande. Kong Neptun mente jeg skulle hedde flyvefisken,
de engelske passagerer kaldte mig dog for en ”imp”. En lang sørejse
er nu en hel speciel oplevelse. Så hurra for krydstogter.
Derefter turen langs N.Z.
kysten
Auckland til Bluff – mælke barer – søde piger – udflugter –
befolkningen bare venlige og gæstfrie. Som sømand er N.Z. og
Brasilien øverst på min liste. Besætningen agter morede sig igen og
igen. En oplevelse jeg syntes var stor (det er sikkert ikke nogen
andens mening) var i Port Nelson, hvor jeg stod under Sydkorset og
lod mit vand op af en palme i snevejr. I Bluff fik jeg en sød lille
kæreste, som jeg holdt hånd med og fik et kys eller 2. Derefter Port
Pirie, Australien hvor den fulde mesterkammerdreng (skibets bedste
job) faldt ned fra gangvejen og brækkede benet. Han kom nu ombord
igen med benet i gips, men jeg havde pludselig fået 2 jobs. Skrev et
brev til familien og berettede hvor slemme og fulde alle de andre
var, og overdrev måske uheldet en smule, medens jeg var den pæne
dreng.
Wallerloo
Næste havn var Walleroo for lastning af korn til
Beirut. Pieren var meget høj og da vi tog proviant om bord, stod jeg
med et ben på pieren og et på lønningen, med ak foden smuttede, jeg
røg ned mellem skibssiden og kajen, ramte en
stor træ fender, ergo nyt brækket ben på MORELIA. Jeg blev kørt på
hospitalet - røntgenbillede
–
kompliceret skinnebensbrud – i seng – pludselig stod kaptajn Prause
der i fuld uniform inkl. manchet knapper (vi vidste alle af
hospitalet var fyldt med søde sygeplejersker) med min køjesæk og
sagde de måtte efterlade mig. Han sludrede så en halv times tid med
de kønne sygeplejersker, med et enkelt ord til mig i ny og næ.. Lidt
senere på eftermiddagen sejlede MORELIA. Kaptajn Prause var stadig
mit idol.
Hospitalet i Wallerloo
Jeg tilbragte 2 mdr. på distriktshospitalet i
Walleroo, en havneby med ca. 1500 indbyggere. Det var fantastisk,
jeg fik gips på efter 14 dage og kunne bevæge mig rundt. Jeg tror
jeg blev inviteret til middag i næsten alle hjem i Walleroo, kom på
ture og blev småforlovet 2 - 3 gange. Jeg må gentage mig selv, det
var bare fantastisk. Det eneste negative var at min morfar døde,
medens jeg lå der.
Så var benet fint igen – tog til Adelaide – fly
via Kalgoorlie til Perth/Fremantle, så ombord på SARGODHA som
konsulatpassager (de må/skal ikke arbejde) og homeward bound med en
bulk last til Avonmouth, U.K. Jeg var uvenner med hovmesteren og
bådsmanden fordi de mente at jeg lokkede de andre unge mennesker
ombord i fordærv. Som passager havde jeg ikke andet at lave og kunne
sove længe om morgenen. Ankomst Orientkajen 18. december 1961 kl.
0700 hvor det meste af familien mødte op, for at hilse søhelten
velkommen hjem.
Hjemkommen som søhelt, meddelte jeg familie og
omgivelser, at søen stadig var min fremtid. Da det at være en søhelt
forpligter, ringede jeg til ØK og meldte mig klar til en ny tur. Set
i bagklogskabens lys skulle jeg jo nok været gået på søfartsskole. I
betragtning af årstiden vendte ØK tilbage og tilbød mig MANCHURIA
for en rejse til New Zealand med afgang 23. december. Jeg meddelte
så familie og andre beundrere, at ØK havde brug for mig, da jeg både
kendte farvandet og de indfødte på NZ og at skibets kommende rejse
var afhængig af mig. Det at jeg stævnede ud dagen før juleaften,
mente jeg også pudsede min glorie.
Om bord på MANCHURIA valgte jeg igen
styrmandskammerdrengens job, selv om jeg kunne få jobbet som
mesterkammerdreng (stadig skibets bedste job). Jeg stræbte efter en
hvid skjorte med striber på skulderen og ikke en beskidt kedeldragt.
Tag f. eks. den hvide dug i officersmessen – lige lagt på – første
måltid – 6 oliepletter på dugen, hvor de 3 mestre havde haft albuer
eller underarme. Det skal dog siges, at mestrene ikke var så
snobbede som styrmændene og generelt behandlede de os drenge bedre.
Af indlysende grunde undlader jeg at nævne assistentmessen.
Min 6 mdr. rejse med
MANCHURIA var desværre kun rutine. Kaptajnen hed Svendsen og han
nåede ikke Kaptajn Prause til sokkeholderne,
jeg var meget kritisk. Pigerne i NZ
fandt mig mere interessant, men jeg havde ikke fået min debut endnu.
Jeg holdt som søhelt på, at man skulle være forelsket før man tog så
stort et skridt. Hjemrejsen var en fuld last erts fra Brisbane,
Australien til River Clyde (Gourock og Greenock), hvor jeg
involverede mig med en sød jævnaldrende pige. De var virkelig
fattige i den del af Skotland. Hun boede sammen med 7
familiemedlemmer (3 generationer) i en 2 værelses lejlighed med et
skur i gården, men til trods for følelserne var der, nåede jeg ikke
min debut. De fleste NZ hjemrejser var ikke i
liniefart, men med ensartede
bulklaster. Nå, men på rejsen søgte jeg optagelse på Svendborg
Sømandshøjskole og ansøgte samtidigt om at blive aspirant i
Kompagniet og fik accept fra begge steder. Sidstnævnte, sikkert med
mors hjælp.
Min anden hjemkomst var ikke nær så festlig, min
mor mødte lidt tidligere på arbejde og sagde velkommen hjem. Min
lillebror havde fået mit store værelse i hjemmet og når mine nye
sømandshistorier varede længere end et par minutter, blev folk
fjerne i blikket.
Så var det Broderkredsen på Havets tur, en
kristelig organisation der stod bag sømandshøjskolen.
3 måneder – sommer i Svendborg – godt
kammeratskab – Christiansminde strand – hotdogs på havnen – det
stationære øvelsesskib ARKEN midt i havnen. Den kristne forstander
havde en sød datter på 14, men hun var bedre bevogtet end guldet i
Fort Knox. Inspektøren var tidligere ØK styrmand og eftersom jeg
skulle være aspirant i ØK, fik jeg en ufortjent flidspræmie. En
dejlig tid.
Svendborg Sømandshøjskole
sommeren 1962. jeg står, første række nr. 3 fra højre.
Min aspirantaftale med ØK krævede dog et togt med
DANMARK, men hun var lige sejlet. Statens søfartsskoler koordinerede
kurserne med skoleskibets afgang, det gjorde Svendborg ikke. Det
problem klarede ØK ved at sende mig på en 4 ½ måneds rejse med
JUTLANDIA som dæksdreng og derefter skoleskibet.
JUTLANDIA – En hvid svane med en fantastisk
historisk indsats i Korea krigen, det var en passende ramme for en
søhelt. 4 skrå master med en højde som dem min morfar beherskede i
sine unge dage, og jeg var på dækket nu, endelig var der gang i den.
Ja, hurra! som i alle ved så er man som dæksdreng en forklædt
messedreng. Bådsmanden var fantastisk, hævede aldrig stemmen, et
blik var nok. Hele dæks besætningen (også styrmændene) havde den
største respekt for ham, der er virkelig langt mellem sådan nogle
mennesker. En anden personlighed var en fyrbøder (han var bestemt
ikke motormand) og krigssejler, der var blevet torpederet flere
gange under 2nd verdenskrig med tilnavnet ”Dampen fra New York”. En
ældre mand, der svinede alle til uanset rang, herunder
stewardesserne.
"Dampen" fra New York og matros Bent.
Pigerne tog hævn. En dag stod de alle på
lur bag agterste dækshus og overfaldt ham med klædes bøjler og gav
ham en dragt prygl. ”Dampen” påstod selvfølgelig, at det var den
eneste måde de kunne vise ham deres kærlighed, hvorfor ville han
møde dem med større hengivenhed fremover.
De hvide svaner lastede i forskellige
nordeuropæiske havne, hvorefter man hentede passagerer i
Dover (60-70 stykker) og så gik den til Østen
via Genova, Suez og Aden. Blandt vores passagerer var en nydelig
amerikansk mor med sin 16årige datter. Pigen var i nutidssprog en
”true californian girl” slank, langt lyst hår og en virkelig sød
udstråling. Hendes far var militærattache tilknyttet den amerikanske
ambassade i Saigon og han var fløjet i forvejen. I min lille
beretning her, får mit idol Kaptajn Prause nu pludselig konkurrence
nemlig: Kaptajn Paulsen, JUTLANDIA`s faste kaptajn, der havde været
overstyrmand på skibet under Korea krigen. Kaptajn Paulsen var et
virkeligt renæssance menneske. Han er nævnt andre steder her på
hjemmesiden, med sine japanske træ tøfler, kimono og det lange
cigaretrør. Nytårs aften kom han spankulerende hen over agterdækket
med de 2 ungtjenere i hvide jakker bag sig, bærende på bakker med 2
flasker Gordons, lime, tonic, isterninger, og nødder, ja sågar glas
og ønskede alle os agter et godt nytår. Format?
for en dæksdreng et stort JA.
Nå, men som dæksdreng ville jeg jo trods alt
gerne lære lidt om arbejdet på dækket. Resultatet var jeg kunne stå
på poopen og se de andre arbejde ved ankomst og afgang basis se, men
ikke røre. Ved søklaring fik jeg lov til, at stå og glo med en
gerdtamp i hånden, dog først efter bommen var lagt ned. Jeg skulle
også have rutine i at stå til rors. JUTLANDIA havde 2 skruer, det
føltes som de konstant havde forskellige varierende omdrejninger, så
man skulle have en smule fornemmelse for det. Det forgik i min
”fritid” fra 1330 til 1430 og da JUTLANDIA ikke havde selvstyrer fik
de 2 rorgængere fra søvagten min fritid. Første gang lignede vores
kølvand en smuk lige landevej da jeg overtog roret, og en lang
bugtende slange fra Loch Ness, når jeg blev afløst. Jeg mener af 2nd
styrmanden på vagten var Erichsen, der beskriver West Afrika på en
af de forrige sider. Ikke desto mindre førte det til en af mine
bedste oplevelser i min tid ombord.
Skibet er ladet med oplevelser.
Kaptajn Paulsen brugte
broen som en luftkaptajn på en B 747 bruger sit cockpit, han
inviterede kun interessante passagerer på broen, alle andre var
forment adgang. De eneste interessante passagerer på denne tur var
efter hans mening den meget nydelige amerikanske græsenke og hendes
datter, den underskønne Diana. De kom på broen hver eftermiddag og
Kaptajn Paulsen kurtiserede græsenken i bedste ØK stil, medens jeg
var rorgænger. Pigen kedede sig lidt og hun spurgte moderen, der
igen spurgte Kaptajn Paulsen om datteren måtte lære at styre skibet.
BANG! Pludselig
stod hun kun
30 cm.
fra mig og kiggede mig i øjnene, gad vide hvordan kølvandet så ud.
Mit engelske var rimeligt, da det var det eneste jeg talte under mit
hospitalsophold i Australien. Diana og jeg kom lige så stille på
nautisk bølgelængde, mens hun meget meget langsomt lærte af styre.
Det var jo ikke fraternisering, det var kaptajnens ordre. Sådan
kørte det i 5-6 dage – græsenken glad – kaptajnen glad – Diana og
dæksdrengen, ja en af dem var i syvende himmel – rorgængerne glade –
andenstyrmanden, det hang ham ud af halsen med alt det uro på hans
vagt. Så pludselig meddelte han bådsmanden, at jeg havde
tilstrækkelig rutine og sikkert kunne bruges til noget fornuftigt
andetsteds. Så jeg fik min fritid tilbage. Rorgængeren gav mig
referat senere om hvad der skete på broen. Igen, Diana spurgte mor,
der spurgte kaptajnen, der spurgte andenstyrmand. Da Diana hørte
svaret fældede hun en lille tåre, hvorpå Kaptajn Paulsen snerrede
til den arme styrmand ”Styrmand, den dæksdreng kan ikke styre, på
broen med ham nu” og så fortsatte oplæringen. Jeg kan ikke huske
hvordan det gik til, men et par dage senere lånte Diana og jeg
frisørsalonen hver dag mellem 13 og 15. Frisøren (en meget fin fyr,
der er et billede af ham på en af de andre sider) påstod, af han
altid tog sig en lur på det tidspunkt. Der må have været højere
magter involveret, hvis ikke gud, så kaptajnen. Så jeg tilbragte
eftermiddagene i frisørsalonen med Diana, mens vi alt for hurtigt
gled over det Indiske Ocean med kurs mod Penang. Jeg kom tættere på
min debut, men ikke helt. Diana og hendes mor gik i land i
Singapore, for at flyve til Saigon og vi aftalte jeg skulle kontakte
hende via ambassaden når JUTLANDIA kom til Saigon. Mit søheltshjerte
var knust. Dog havde jeg nu 2 kaptajns idoler, hvor den ene nok
savnede en græsenke.
Her som
dæksdreng.
Næste havn hed Bangkok. Det var nok den havn jeg
havde hørt mest om i min tid i ØK, det var jo her H. N. Andersen var
startet, det var snesejlernes paradis og andet hjem. Som beskrevet i
et særdeles flot indlæg her på hjemmesiden havde JUTLANDIA også
været den thailandske kongefamilies andet hjem under deres ophold i
Skandinavien, et par år tidligere. Der var mere end trosser mellem
skib og land.
Som forklædt messedreng
hang jeg ligesom mere ud med restaurationsgænget og vi festede ikke
så meget som dæks besætningen, der afspadserede fridage al den tid
vi lå i Bangkok. Min holdning var klar – trofast kærlighed til
Diana, og ingen intimitet uden kærlighed. Vi skulle selvfølgelig på
Moskito Bar og drikke os hønefulde i abe whisky, der var brygget på
døde fluer etc. Der kom hurtig gang i den.
BANG! Pludselig står jeg overfor den
mest henrivende siamesiske pige, Dang Zaly på Venus Room. Whisky og
buddisten i søde Dang, gjorde at vi lidt senere på natten lå i
hendes hytte ved floden. Endelig
debut - ja hurra, strengen sprang og blodet løb (der er sikkert
andre herrer her på hjemmesiden, der kan tale med om emnet). Det var
en virkelig pinlig situation, så efter at have undskyldt mange gange
dinglede jeg tilbage til gode gamle JUTLANDIA.
Nå, jeg mente jeg havde fået min debut. Dang så
jeg ikke mere til. Efter et par dage afsejlede vi så for smutturen
til Saigon. En route, blev jeg nødt til at henvende mig til vores
doktor, der stillede diagnosen: blød changer – en ikke så alvorlig
kønssygdom, der kunne klares med 6 millioner enheder. På en måde var
jeg stolt, debut og en ”dårlig”. Nu var jeg sømand, og kunne tilmed
bevise det, men medaljens bagside: vi var på vej til Saigon og
Diana. Så krakelerede søheltens facade. 22. nov. 1962, mens vi var
på vej op af Saigon River blev Præsident Kennedy myrdet. Jeg
forsøgte spagt med en opringning til ambassaden, men de var helt
rundt på gulvet på grund af Kennedy. Da min helbredstilstand ikke
var særlig romantisk, kastede søhelten håndklædet i ringen og Diana
gled desværre ud af mit liv.
Søde Dang fra Bangkok
Nå, livet fortsætter. Dagen
efter vi var kommet tilbage til Bangkok, var jeg i gang med
bakstørnen efter frokost, så stod Dang der. Hun oplyste at hun havde
været hos lægen ligesom mig, og nu var rask. Hun greb et viskestykke
og det ene blik tog det andet. Så var vi kærester igen, denne gang
med større succes. Det var en drøm der gik i opfyldelse, jeg var
smask forelsket for hun var simpelthen noget af det sødeste. Den
dumme søhelt havde lavet sine indkøb i Singapore, kamfertrækiste
o.s.v. så der var ikke mange penge på bogen, men Dang stillede sig
tilfreds med en fattig dæksdreng. Udflugter til templer,
biografture, megen morskab på Venus Room og det stille hjemmeliv i
hendes hytte ved floden. Jeg behøver vel ikke at nævne, da vi
afsejlede Bangkok var søheltens hjerte knust for anden gang, inden
for en måneds tid
Hjemrejsen var som alt andet med JUTLANDIA bare
fin. En af grundene til jeg hang meget ud med restaurationsgænget
var at jeg ville forsætte som aspirant og alle mine kære
arbejdsgivere agter var medlemmer af
Sømændenes Forbund, som jeg nægtede at være medlem af. Der var et par negative bemærkninger i
begyndelsen, men et blik fra bådsmanden stoppede det og jeg blev
behandlet ordentligt hele turen. Da vi nærmede os Europa spurgte de
mig om jeg ikke ville være medlem af Forbundet, så ville de
arrangere at jeg kunne mønstre op og komme med på næste rejse som
ungmand. En svær beslutning: Med JUTLANDIA tilbage til Dang eller 6
måneder i Anders And tøj på DANMARK.
Efter ca. 7 dage i hjemmet omgivet af landkrabber
mønstrede jeg JUTLANDIA igen, men denne gang som ungmand. Jeg var
født ind i 4-8 vagten og på bakken ved fortøjningsarbejde. En lidt
indelukket matros først i trediverne gjorde mig selskab. Jeg havde
luret lidt som dæksdreng, så allerede ved første fortøjning,
bemægtigede jeg mig pladsen ved springet på bakken og fik lov til at
beholde pladsen resten af tiden. Jeg forsøgte også at være først på
kastelinen hver gang. Ved søklaring gik jeg altid efter preventerne
og linedans på skærstokkene var mit speciale. Jeg ville ikke luske
mig frem i verdenen, men har nok været lidt irriterende. Bådsmanden,
der styrede det hele havde ikke noget imod folk der lavede noget.
Min første selvstændige havnevagt 1600-2400 var i Tilbury med
tidevand, det var en fantastisk oplevelse og følelse. Vi fik også de
flotteste solopgange på udrejsen og ditto solnedgange på hjemturen.
Dæksdrengen, der afløste mig, var en fin fyr fra Snested i
Nordjylland, der stædigt ikke ville lære at svømme. Han druknede ved
sandpumperen KAPTAJN NIELSENs kæntring i Australien et års tid
senere. Jeg sender ham stadig en tanke i ny og næ.
Første
dag som ungmand, .............hvornår sejler vi ?
Nu kommer overstyrmændene
ind i beretningen. Den nye overstyrmand på JUTLANDIA, var ingen
ringere end Hjalte Hjalterson, der er nævnt adskillige steder her på
hjemmesiden, også ved hans øgenavn. En begavet, kompetent
overstyrmand og sømand, der havde et fantastisk "Don Juan-gen".
Forretten var gerne en stewardesse, inden passagererne kom om bord i
Dover.
Vi afsejlede Orientkajen som sædvanligt
kl. 1600 i isvinteren 62/63 og jeg afløste den faste havnerorgænger
på min første søvagt. Der var is i Sundet og nogle ventende mindre
coastere så vores imponerende isbryderstævn komme ud fra Frihavnen,
da vi jo næsten var i ballast. Deres lykke var gjort og de lagde sig
i vort kølvand, så de kunne komme ud af Sundet. JUTLANDIA var bare
fantastisk, men isbryder var hun ikke. Inden længe sad vi fast i
isen og coasterne kom intet anende sejlende i vort kølvand. Ingen
tid at spilde, Kaptajn Paulsen blev på broen, hev i maskintelegrafen
og tudede med tågehornet, mens overstyrmanden og jeg styrtede agter,
gribende nogle fendere undervejs. Coasterne lå nu i vild forvirring
med fuld bak på deres maskiner, men heldigvis skete der intet
alvorligt. Overstyrmand Hjalte gav mig et lille bitte anerkendende
klap på skulderen og jeg syntes det var en forrygende start på
rejsen.
Efter dette lille intermezzo slog den hvide svane
vingerne ud, svævede over vandene og så var vi på Østen igen.
Overstyrmand Hjalte
inviterede tit kvindelige passagerer op for at se solopgang og
derefter et søkort at ”forstå” i bestikket. Det var underholdene, at
være på hans vagt og der var mange morsomme episoder.
Letmatros Palle på udrejse.
I en dæks besætning kan der opstå virkelig gode
venskaber. Letmatrosen Palle og jeg fik et af disse venskaber, men
desværre mister man ofte kontakten senere i sådant et omfarende liv.
Vi tilbragte mange timer ved poolen i Mariners
Club i Port Swettenham. En engelsk piges badebold røg hen i nærheden
af mig og så faldt jeg i snak med Beryl Jane Coates. Hun var
passager på BENVORLICH et engelsk fragtskib med 12 passagerer. Beryl
var (stærkt bevogtet af sin engelske besætning, der absolut ikke
syntes om mig)
på
vej til Hong Kong, hvor hun skulle besøge sin familie under hendes
sabbat år efter endt uddannelse. Ydermere var hendes onkel chef lods
i Port Swettenham.
På forunderlig vis blev jeg inviteret
til dejlig middag hos Beryls familie og dagen efter en tur til Kuala
Lumpur igen med middag og kinesisk teater. Så skulle Beryl og
BENVORLICH videre, men vi regnede ud at vores skibe ville ligge
samtidigt i Bangkok. JUTLANDIA afsejlede dagen derpå, en søndag
formiddag, vi skulle bare hive fortøjningerne op fra bøjen, idet vi
lå på strømmen. Der var ingen grund til at klæde om, så vi var i
vort fineste søndags tøj, sarong og pissetøfler. Da vi samtidigt
havde festet til den lyse morgen, var vi også noget overstadige og
pjattede. Da de andre for sjov var ved at smide mig overbords
kiggede jeg op mod broen og der stod Beryls onkel, han var lodsen
der skulle tage os ud, meget pinligt. Jeg havde jo været den pæne
unge mand hans niece kendte. Rorgængeren fortalte senere, at de
havde talt om mig på broen. Kaptajn Paulsen omtalte mig pænt og tog
mig næsten i forsvar. Nå, på med ren skjorte og shorts og sige pænt
farvel og tak for alt til Beryls onkel, da lodsbåden hentede ham.
Endelig over barren og op af floden til Bangkok.
Dang var med en af de første sampaner og følelserne var der stadig.
Nu var jeg ungmand og havde fri mens vi lå der, ligesom der var
penge på bogen. Der blev hygget i hytten ved floden og konsumeret
meget abe whisky på Moskito Bar og danset i Venus Room. På et
tidspunkt faldt jeg udmattet i søvn på en stol ved pigernes
bænkerække. Jeg vågnede lidt pludseligt og så alle pigerne var ved
at smide matrosen fra min vagt ud over verandaen på første sal. Jeg
kiggede ned af min skjorte, den var smurt ind i blod. Det viste sig,
han pludselig var gået hen til mig og havde stukket mig en, så min
læber sprang op. Efterfølgende tror jeg han sludrede lidt med
bådsmanden, for vi talte aldrig om det igen og havde det fint på
resten af turen. Jeg har nok fyldt lidt for meget på 4-8 vagten af
en ungmand at være.
Første vagt ved tidevand.
Jeg så BENVORLICH var ankommet, men jeg var
beskæftiget med Dang og abe whisky og havde derfor ikke mulighed for
at kontakte hende. En dag ved frokost tid konstaterede jeg, at det
var umuligt, at leve af kærlighed og abe-kildevand alene, så jeg
besluttede mig for en stor bøf i Mariners Club, der lå ca. 1 minuts
slingrende gang fra Moskito Bar. Der tumlede jeg lige ind i Beryl
som jo elskede at svømme, men ikke havde set mig fra den berusede
side før. Alligevel inviterede hun mig med til et gardenparty næste
dag på den engelske ambassade i Bangkok. Nå, en kold tyrker og næste
aften var jeg klar, iført min tykke konfirmations tweed jakke (min
eneste jakke og ikke egnet til klimaet) og et tyndt slips.
Gardenpartyet blev afholdt for at fejre af
ambassadøren havde fået lavet en lille buste af sin kone i jade.
Beryl kom med det samme i konversation om nationaløkonomi og
Imperiets faldende indflydelse rundt om i verden, med nogle engelske
ambassadefolk. Jeg fattede intet, men stod og kiggede lidt ved siden
af og lod mig forsyne med gin/tonics af de små søde siamesiske
serverings piger. Pludselig fik jeg øjenkontakt med en sød, køn ung
pige, jeg fandt senere ud af hun var datter af den belgiske
ambassadør. Hun sendte mig et sødt smil, der blev større og større.
Søhelten og verdensmanden løftede så sit glas for at hilse på hende,
men ak grunden til hendes smil var at mit slips lige så stille havde
kvejlet sig op i min gin/tonic og jeg nu stod med slipset i munden,
meget pinligt. Vi faldt dog i snak. En af hendes bemærkninger har
jeg aldrig glemt ”THE FIRST ARE THE BRAVEST” Hun sagde det, samtidig
med hun pegede på en lav havemur og spurgte om vi ikke skulle sætte
os lidt ned. Det var åbenbart kutyme, at man stod op ved et cocktailparty. Bang! Jeg var raskt på vej ud i tredje forelskelse i min
JUTLANDIA tid. Beryl mistede desværre interessen for nationaløkonomi
etc. og hentede mig ved den lille havemur, idet vi skulle ind i
ambassaden og se ambassadørens kones lille jade buste. Hun blev så
lidt utilpas og ville gerne tilbage til vores skibe, så jeg fik ikke
sagt farvel Anne, den søde belgiske pige. Da vi returnerede til
havnen kom jeg med om bord på BENVORLICH, da jeg skulle have noget
Thai silke med hjem til hendes forældre i England. Jeg kunne ikke
rigtig komme i gang med forførelsesscenen, da mine læber stadig var
hævet og havde sår efter episoden på Venus Room. Jeg havde forsøgt
et par kys med Dang, men det var lidt smertefuldt. Jeg kunne jo ikke
starte romancen med at tage hende på brysterne eller sådan noget, så
jeg sagde pænt godnat.
Næste dag sejlede BENVORLICH og Beryl til Hong
Kong, mens jeg festede videre på Moskito Bar med nogle Mærsk sejlere
og deres ”skorsten” fyldt med abewhisky, cola, arbejdshandsker og
andet, de fandt det morsomt at hælde i. Mit bidrag var en flaske abewhisky og et stykke håndsæbe. ”Skorstenen” var en stor mange liters
isoleret vanddunk med tappehane, som amerikanske havnearbejdere
havde stående i lastrummet med isvand når de arbejdede. Disse dunke
stjal Mærsk folkene, malede dem himmelblå med deres syv takkede
stjerne på hver side og fyldte dem med sprutsjatter etc., så de
altid havde en stærk cocktail ved hånden når de skulle fra skibet
til Myggen og tilbage igen. Intet varer dog evigt, så begyndte
hjemrejsen, efter en bevæget afsked med Dang. Hjemrejsen blev dog
fyldt lidt med forventningens glæde, idet vi fik besked om, at
Kronprinsesse Margrethe skulle med på en del af næste rejse og det
ville jo nok give nogle spændende oplevelser. Jeg fik fint tiden til
at gå, da jeg var begyndt på nogle af de brevkurser, man kunne få
via Handelsflådens Velfærdsråd.
Vi lå 10 dage ved Orientkajen. Mine kammeraters
familier og kærester behandlede mig lige som bådsmanden og høkeren
på SARGODHA, fordi jeg ledte deres kære i fordærv. Jeg havde fri,
penge på lommen og kunne sove længe, medens kammeraterne enten var i
lære eller skulle passe deres studier. Alle
bortset fra min mor og en enkelt pige, drog et lettelsens suk, da
jeg stævnede ud på
min
tredje rejse med mit elskede JUTLANDIA. Vi var det samme team på 4-8
vagten og Kaptajn Paulsen var stadig øverst i hierarkiet. Dog havde
vi fået ny færøsk bådsmand, der kun kunne tænke nogenlunde klart når
han var ædru og det var sjældent. På toppen af det, ejede han nogle
aktier i ØK, det mente han gjorde ham til ejer af JUTLANDIA. Jeg var
i konflikt med ham fra dag et og stemningen agter ændrede sig. Der
forstod jeg virkelig hvilken betydning den forrige bådsmand havde
haft for hele skibet.
Tid til at slappe af.
Så begyndte prinsesserejsen, Hendes
Kongelige Højhed skulle først om bord i Genua, i mellemtiden
sejlede vi som sædvanligt rundt i Europa og hentede last og
passagerer. Blandt andet Middlelsbrough, hvor jeg tog en
fridag, da Beryls forældre boede 2 timers togrejse derfra og
jeg skulle aflevere den medbragte Thai silke.
Vi ankom en fredag morgenen og da vi
var færdig på bakken oplyste overstyrmand Hjalte, at vi
skulle afsejle samme dag 1900. Af sted jeg drog - afhentet
på stationen – frokost serveret af husholdersken – rundt på
The Estate i Land Rover med Mr. Coates og hans forvalter –
dejlig dag - ind i toget og tilbage til Middlesbrough. Da
jeg kom tilbage til havnen kl. ca. 1830 var der ingen
JUTLANDIA. Agterudsejlet ! Nu var jeg virkelig rigtig sømand.
Jeg henvendte mig i gaten og to store bobbyer kørte mig senere til
Mission of Seamen, hvor jeg skulle overnatte. Der var lidt
festivitas på sømandshjemmet inkluderende nogle søde piger. På grund
af min ankomst med de to store betjente, så pigerne på mig som var jeg
spedalsk, så jeg gik tidligt til ro.
Næste formiddag kom en kontorist fra agenten en
fin fyr og kun et par år ældre end mig. Jeg skulle med nattog til
London sent søndag aften og videre med fly til Hamborg, hvor
JUTLANDIA forhåbentlig ventede. Vi faldt i god snak og han
inviterede mig med hjem til sine forældre og senere ud at køre motor
cross med nogle af hans venner. Der var også piger og jeg blev
rigtig alvorligt forlovet med hans kønne lillesøster Nancy, som jeg
snedigt fik smuglet ind på sømandshjemmet om aftenen. Igen en
romantisk afsked næste dags aften, denne gang på banegården. Jeg kom
om bord igen tirsdag morgen 0500 ved JUTLANDIAs ankomst til bøjerne i
Hamborgs havn efter at have tilbragt natten i et skur på landgangsbrüggen. Mine ”kollegaer” på dækket, sagde at jeg stod til både
skideballe og øretæver hos kaptajn og overstyrmand. De herrer sendte
mig dog til køjs og ØK påtog sig alle udgifter i forbindelse med min
agterudsejling, jeg blev ikke engang trukket for min fridag i
Middlelsbrough. Jeg sendte nogle meget poetiske kærlighedsbreve til
Nancy, men hørte aldrig fra hende igen.
Endelig fik vi Hendes Kongelige
Højhed om bord i Genua og satte kursen mod Heraklion på
Kreta, hvor HKH ville kravle rundt i nogle ruiner med en
spiseske og ledte efter tegn fra fortiden.
Mit første indtryk var selvfølgelig
som rorgænger fra broen, hvor HKH kom rigtig meget og
sludrede med Kaptajn Paulsen.
Kaptajnen med sit lange cigaretrør og
HKH kæde rygende virginia cigaretter og drikkende øl af
flasken.
Hendes far var åbenbart
sømand og jeg blev royalist for livstid. HKH rejste med et hof på en
ca. 8-9 personer med ambassadør Ebbe Munk som hofchef og Ulrik
Haxthausen, sekretær i udenrigsministeriet som adjudant (jeg lærte
ham, at styre vores gode skib) og en elegant smuk hofdame. Der var
virkelig liv på broen på denne rejse, hvor HKH også opholdt sig ved
ankomster og afgang.
Da vi skulle afgå fra
Heraklion virkede vores tågehorn ikke, da det havde slagregnet hele
dagen med vinden lige ind forfra. Søhelten på bakken var hurtig oppe
i masten med en klump tvist, så jeg kunne trække vandet ud siddende
overskrævs på selve hornet. Midt i processen trykkede 3. styrmand på
hornknappen på broen. Jeg blev temmelig forskrækket, eftersom hornet
virkede og var faktisk ved at trille ned. Igen referat fra
rorgængeren: Kaptajn Paulsen gik direkte hen til 3. styrmand, stak
ham en flad på baghovedet så hans kasket røg af og kaldte ham en
grim ting. Styrmanden var netop kommet
fra Marinen hvor han var officer, en meget venlig person, der lige
skulle vænne sig til JUTLANDIA og hendes kaptajn.
En af de mange fordele ved at være ungmand var
vores permanente swimming pool, også kaldet ”badekaret”. Det betød
at efter Suez Kanalen, var jeg bademester. Jeg blev afløst ved
roret, gik ned til bageren, nød en kop friskbrygget morgenkaffe, et
par nybagte rundstykker, en smøg, derefter agter, skifte til
badebukser, gribe et tot tvist og lidt træuld og så et dejligt
hovedspring ned i badekaret. De fleste kvindelige engelske
passagerer lagde altid en perfekt makeup inden de skulle i
badekarret Det resulterede i bassinsiden ved vandoverfladen blev
meget fedtet og ulækker. Det var mit job at fjerne skidtet (også
falske øjenvipper) og det var så min morgentjans på søvagten. HKH
var ikke meget for overfyldte badekar, derfor tog hun sig en dukkert
tidligt om morgenen. Så en gang i mellem var der tid til at veksle
et par ord på tomandshånd. Fornemt! Jeg kan faktisk sige, at jeg har
delt ”badekar” med dronningen.
Idet vi nu var en royal yacht kom der mange nye
rutiner, specielt flagsætningen, da vi havde signal flag over top,
d.v.s. fra for til agter. Herefter gøs, det besøgendes lands flag på
for masten, næste mast bar Kronprinsesse flaget, næste mast ØK;s
kontorflag, derefter dannebrog på sidste mast og igen agter. Alle
flag skulle op samtidigt kl. 0800 når overstyrmand Hjalte blæste i
fløjten. Nogle af linerne var ret tunge, så det krævede i alt 16
mand til showet. Da jobbet ikke krævede særlig store evner, vi var
bare lidt underbemandet, havde ØK lånt os 3 aspiranter. De var
udstyret med hvide uniformer, med tilhørende kasket og sko og stod
vagt ved prinsesse gangvejen og gik styrmændene til hånde til søs.
Jeg forsøgte konstant at købe ispinde hos dem, men var nok i
virkeligheden lidt misundelig. Det var nogle flinke fyre, og jeg
hængte godt ud med dem, men nu var jeg dedikeret forbundsmand. Når
man besøgte dem på skibets hospital, af mig kaldet mejeriet, (det
var det eneste sted der var plads til dem) fik man altid tilbudt en
”Tiger milk”, hvilket var gin og ØK’s dåsefløde.
Vi var lige en tur i
Karachi, hvor Kaptajn Karlsen hilste på HKH fra brovingen af FLYING
ENTERPRISE II. Jeg tror også de to kaptajner havde en hyggelig dag.
Derefter vor sædvanlige rute til Singapore hvor et sækkepibeorkester
og diverse honoratiores
ønskede
HKH velkommen. Derefter forlod hoffet os, for at komme om bord igen
senere på rejsen.
Så var turen endelig kommet til Bangkok med et
dejligt gensyn med Dang og så ”samme procedure som sidste år” En sen
aften hvor Dang og jeg hyggede os om bord, blev døren til mit kammer
næsten blæst åben og ind væltede to bevæbnede Thai-politifolk, en
mand fra ambassaden og Overstyrmand Hjalte, som spurgte mig om hvor
HKH’s kammerpige var, idet hun var forsvundet fra hoffet, som havde
domicil på ambassaden i Bangkok, samtidigt med vi lå der.
Kammerpigen var en lille, lidt kraftig 18 årig pige fra det nordlige
Jylland, som jeg højst havde vekslet et par ord med. Det viste sig
senere, at hun var stukket af til det nordlige Thailand med tredje
sekretæren fra den italienske ambassade. Jeg ved stadig ikke den dag
i dag, hvem i hoffet, der kastede deres mistanke på mig, da mit
kammer var det eneste der blev undersøgt. Nå, Dang blev lidt
forskrækket, men ellers var det meget sjovt.
Vi fik HKH ombord igen og
vi satte kursen mod Hong Kong, via Shanaukville, Cambodia. Afskeden
med Dang var ikke slem,
jeg
ville jo se hende på hjemturen. Da vi anduvede Shanaukville var der
igen honoratiores og sækkepibe orkester på Kajen. Det gjaldt de
fleste anløb med HKH ombord, at disse marcherende sækkepibeorkestre
dukkede op, og der var ikke en ærlig skotte med kilt blandt
orkestermedlemmerne. Det må være et levn fra den tidlige kolonitid,
men festligt var det. Jeg var som sædvanligt hurtigst på kastelinen,
den første kontakt mellem skib og land, som gav en vis opmærksomhed,
og jeg var, sagt i al beskedenhed, skrap til det. Dog ikke denne
gang, abehånden fløj ca. 2 - 3 meter
ud, ombestemte sig og røg tilbage som en anden boomerang og ramte
mig i hovedet. Jeg fornemmede, af alle de i forvejen lattermilde
cambodianere faldt omkuld på kajen og var ved at omkomme af grin.
Igen en pinlig episode, men det hele var en trods alt en forrygende
oplevelse.
Så Hong Kong, hvor vi skulle sige farvel til HKH,
der skulle flyve videre til Japan. Ved flagsætning om morgenen stod
3. styrmand, Palle og jeg ved mast 2 på soltaget agten for broen og
ventede på overstyrmandens fløjte. Bådsmanden tumlede rundt på
skibet, allerede i en halvbrandert og troende han var involveret i
flagsætningen. Idet han ”elegant” ville springe over lønningen ud
til soldækket, faldt han ned på soltaget og man hørte et højt knæk,
da hans arm brækkede. Palle og jeg brød ud i høj frydefuld latter,
mens 3 styrmand, der også var klar over situationens alvor, så
bebrejdende på os. Bådsmanden fik gips på og var sygemeldt resten af
turen, som han tilbragte ensom på sit kammer.
12-4 vagten leger "mytteri på Bounty" i
Auckland. -- Den
smukke Maori-prinsesse i Wellington.
Det er så en af livet bagsider til søs. Hvis man
afveg fra normen, på en ikke af besætningen acceptabel måde, så
bliver man virkelig isoleret og udstødt. Så er en rejse meget lang.
JUTLANDIA satte kursen
hjemover og så var vi i Bangkok igen. Jeg vidste Dang ville komme
hurtigt ombord, men søde Dang var blevet lidt utilfreds med min
manglende interesse for templer, biografer og hjemlig hygge, på
udrejsen. Jeg behøvede jo ikke, at tilbringe hele dagen på ”Myggen”
drikkende mig hønefuld i andre skibes skorstene. Lige så snart vi
var fortøjet skyndte Palle og jeg os op på Moskito Bar for at
tyvstarte. Da
vi var godt beduggede kom en af aspiranterne og meddelte at Dang sad
nede på skibet og sukkede efter mig. Aspiranten var også vanvittig
forelsket i hende og ville gerne bejle, hvis jeg ville stå til side.
Han havde et par lækre Ray Ban solbriller på, så jeg ”solgte” Dang
for et par solbriller.
Jeg
tror det var øjeblikket, hvor jeg ophørte med at være søhelt. Da jeg
efterfølgende koncentrerede mig om abewhiskyen og ikke var
”butterfly”, fik jeg alligevel nogle hyggelige stævnemøder med søde
Dang, bag aspirantens ryg. Afsejlingens time kom og jeg måtte stå i
kø efter aspiranten til farvelknuset med Dang.
Hjemrejsen var som sædvanlig fin og da jeg kun
manglede 2 måneder i min sejltid til letmatros, besluttede jeg mig
med sorg i sinde for at afmønstre og prøve lidt indenrigsfart. Det
blev så sandpumperen LYSEGRUND. Skibet foretog kun dagssejladser ud
fra København, så jeg boede ikke om bord, men hjemme. Det var som at
arbejde på land med fri hver weekend, lidt af en omvæltning for en
snesejler. Fint nok, men ikke fristende. Jeg kom dog tættere på
kammeraterne hjemme, da jeg havde fast arbejdstid ligesom dem og
Beryl sendte mig den første Beatles plade og jeg blev straks
angrebet af denne nye feber.
Ud i den store verden igen, denne gang
var det POONA, der stod for skud med en ny New Zealand
rejse. Den anden letmatros Kaj Ole Petersen havde kun sejlet
i Mærsk stykgods skibe og var himmelblå fra inderst til
yderst.
|
|
Jeg var ØK sejler og på
hjemmebane, så vi så virkelig hinanden an. Vi var dog begge Beatles
fans og blev rigtig gode venner. Senere var vi samtidige på
navigationsskole og som løjtnanter i Marinen, hvor KOP sluttede som
kommandørkaptajn. Ungmanden på POONAs eneste kvalitet var han kunne
spise et helt rundstykke i en mundfuld, så han skulle nok være
blevet hjemme bag ploven. Han måtte ikke gå havnevagt, så KOP og jeg
havde vagt hver anden havn, hvilket var brand irriterende.
Dæksdrengen led af kronisk ungdomssløvsind x med 10 og kunne kun
aktiveres ved en teske smidt i nakken på ham. Tømrermanden var
Benny, der på bedrøvelig vis er nævnt her på hjemmesiden under
efterlysninger. Hans gode ven Peter var bådsmand. Når det så er
sagt, tror jeg aldrig, før eller siden, der har været samlet en så
stor flok skørtejægere i en enkelt dæks besætning som på POONA.
Pigerne, Bo, Kop, Jumbo og Benny.
Allerede i Gøteborg, vores første havn begyndte
pigerne at dukke op agter. Da vi passerede Panama, var vor matros
George forlovet med vores søde telegrafist, medens Peter og Benny
havde scoret vores to eneste enlige passager piger. Kaptajnen var
tante Berg, fuldstændig anonym og usynlig. Overstyrmanden var Viggo
”gadedreng” Christensen en bølle uden lige, men han fik dog kam til
sit hår. Manden burde have været skipper på en fuldrigger omkring år
1900, der ville han havde været perfekt med sin voldsomme adfærd.
Det skal dog siges, at han kun gik i clinch med folk af hans egen
størrelse, hvilket var rart for mig. Benny instruerede mig i
forholdsregler, hvis jeg kom i karambolage med ham. Jeg skulle gribe
den halende part af hans slips og holde godt fast indtil han ikke
kunne få vejret. Vores bådsmand Peter havde et godt tag på ham, men
han fyldte meget.
Jeg gik 12-4 vagten med Carsten, en rigtig god
kammerat og ven, ligesom vores 2 styrmand var ok hele vejen igennem.
Der var ikke noget at klage over på turen til N.Z med den sædvanlige
hygge og guitar spil på 4. lugen. Vel ankommet til Auckland blev
besætningen agter stærkt forøget med søde og til tider medrejsende
piger og det fortsatte indtil vi afgik Bluff et par måneder senere.
Både Kaj Ole og jeg blev ramt af Amors pile, Kop dog rigtig
alvorligt KOPs
kærlighed var så stor, at han rømte i Wellington for at
tilbringe resten af sit liv på N.Z. med sin udkårne. Jeg var
vagtmand og hjalp med at fire hans kuffert i land agter med
en kasteline. Det betød til gengæld, at jeg nu var den
eneste ”unge” tilbage til havnevagterne, da ungmanden stadig
var helt ubrugelig.
Sent samme aften indledte jeg et skænderi med den
halvfulde overstyrmand ”gadedreng” og sørgede for jeg blev skejet ud
for inkompetence på lige før min vagt sluttede. Alternativet var at
jeg teoretisk skulle have alle havnevagterne 16-24 alene resten af
turen, fordi matroserne skulle have mere i overtid. Jeg mødte KOP i
land, men kunne næsten ikke genkende ham, da han havde farvet sit
hår og var helt kortklippet. Allerede ved
første havn på syd øen kom KOP frivilligt og slukøret tilbage. Tante
Berg lod ham slippe med skrækken og trak ham for nogle fridage. På
grund af havnevagterne var KOP og jeg sjældent i land samtidigt, men
vi havde en stiltiende aftale om at tage piger med om bord til
hinanden. I Dunedin landede Kathleen i mine arme, da han bragte
hende om bord sammen med hendes veninde, som han selv var faldet for.
Kathy blev således den fjerde store forelskelse i min ØK tid. Det
var en skøn periode og nu var det min tur til at overveje rømning,
men KOP talte mig fra det. Jeg var faktisk seriøst bedrøvet, da vi
afsejlede N.Z. med kurs mod Brisbane i
Australien. Her skulle vi laste kul til Japan og så tage den store
Østen rejse hjem.
"Den tredie mand" på 12-4 vagten.
Vi var mange Beatles fans agter. KOP og jeg havde
erhvervet os ”luft guitarer” og Grundig TK 64 båndoptagere.
Fanklubbens standard bemærkning til alt var: ”SHE LOVES YOU, YEAH,
YEAH”, ligesom hår klipning var bandlyst. Den ældre del af
besætningen rystede på hovedet af os, medens vi rystede på hovedet i
takt til beat musikken.
Så var det Japan, hvis en sømand keder sig der,
er det hans egen skyld. KOP var qua sin Mærsk tid verdensmester i
Japan, mens det var første gang jeg havde fornøjelsen. I Otaru
bejlede KOP og jeg til den samme pige. Det blev uafgjort, men jeg
tror pigen var tilfreds med vores landlov var på forskellige
tidspunkter, da vi lå på strømmen. KOP var min kammerat igen i Kobe,
hvor han sørgede for min forlovelse med en henrivende ikke
professionel pige, der kunne lide Beatles. Hun var tæt på
femtepladsen på min forelskelses liste. Jeg havde også en score
liste. Skørtejægerne på POONA var i deres fineste form, bortset fra
George, der stadig var lykkelig forlovet med sin gnist.
Endelig gode gamle Bangkok igen, på min
forespørgsel fik jeg oplyst af Dang havde trukket sig tilbage i
meget ung alder og havde købt sig et hus i sin hjemstavn. Jeg ville
gerne have været kæreste med hende igen, men var samtidig glad for,
at hun havde det godt andetsteds. Nå, men det gav jo frit valg på
alle hylder, så jeg overlevede. Det var nu på tide at komme hjem ad
den kendte vej, retur fra Mandalay.
Drenge lytter ivrigt til Beatles.
Der var mange pragtfulde skænderier med
Overstyrmand ”gadedreng” og jeg mistede lidt af respekten for ØK’s
officersstand.
De fine engelske kanallodser i Suez så undrende
på Beatles-rorgængerne og derefter underligt på tante Berg over at han
tillod det. Det ville tage lang tid før kanal lodserne blev ramt af
Beatles feberen.
Hjemrejsen forsatte muntert og jeg glædede mig
specielt til Hamborg. Star Club var for Beatles fans, hvad Mekka er
for muslimer. Denne gang hed kærligheden Ursula, en Beatles drøm:
henrivende, med langt lyst hår. Jeg bød hende op til dans, da bandet
spillede ”love me do” og så var vi forlovet. Hun boede i en af
forstæderne, så jeg fik prøvet U-Bahn og Hamborgs sporvogne. Hun
endte på en delt femteplads på min forelskelses liste med den søde
pige fra Kobe.
Med POONAs ankomst til Orientkajen
efter en 8 måneders skøn rejse, var min tid til søs for ØK forbi og
andre ruter og rederier skulle afprøves. I al min tid på havet var
JUTLANDIA det bedste skib og POONA den bedste besætning.
Med
Højagtelse Bo Carl Dall
Malacca, Kambodia og Kina.
Efter at have sejlet en årrække i
DFDS som stewardesse
læste jeg til telegrafist. I efteråret 1957 bestod jeg
prøven og jeg mente mig sikker på hyre i
DFDS, men da jeg
henvendte mig der var svaret: Vi antager ikke kvindelige
telegrafister. - Jeg fortsatte min søgen efter hyre i alle de rederier, som fandtes i Danmark, men svaret var
det samme alle steder.
Hos A.P. Møller kunne jeg komme
ud hvis jeg var gift med en styrmand, sagde damen på kontoret,
men det var jeg
ikke.
I ØK sagde styrmand Nielsen: Prøv
at kommer ud med en nordmand, og kom så tilbage til os. Det gav
mig dog et lille håb.
Jeg henvendte mig nu i
forhyringen i DFDS, her var jeg jo vandt til at komme. Kaptajn
Jensen sørgede for at jeg fik hyre som stewardesse med
”Vistula”, som sejlede på Frederikshavn-Oslo ruten, så kunne
jeg søge som telegrafist fra Norge. Hver anden dag når vi var i
Oslo gik jeg så på rederier i Oslo, for at søge hyre. På
søformidlingen blev jeg skrevet op. Men det
så håbløs ud for mig.
På ”Vistula” kom der en lods når
vi skulle op af Oslofjorden, han rådede mig til at smugle en flaske whisky i land og give den til
den gamle mand i søformidlingen. Jeg har snakket lidt om dig med
ham, sagde lodsen. Jeg gjorde som han sagde og det hjalp.
Jeg
fik hyre på en norsk tanker ”Berit”, rederiet hed
Mascot. Her var jeg i 11 måneder og lærte at passe både radioen
og hyreregnskab. Vi var 48 mennesker om bord, 12 forskellige
nationaliteter, men et meget roligt skib, aldrig nogen larm.
Da jeg kom hjem derfra gik jeg
selvfølgelig ind til ØK, og nu var der god brug for mig. Jeg
havde jo i Norge lært hyreregnskab med sømandsskat, det var lige
indført i danske skibe dengang. Jeg blev påmønstret Malacca i
april 1959, og jeg var med den på flere rejser til Indien og
Thailand.
Jeg husker når vi var øst for Suez faldt der ro over
skibet, og vi havde det fredelig. Vi tænkte dengang ikke på
pirater. En søndag da vi var i Malaccastrædet kom 3.styrmand
farende ned fra broen og råbte! Luk vinduer og døre og bliv
inde. Vi troede fanden var løs. Hvad skete der? I formasten sad
der en bisværm så stor, som en ankerkugle. Bådsen fik 2 timers søndagsovertid for at sætte spuleslangen
efter den.
Olga, hovmesteren og ?
Bedst
husker jeg Bangkok når vi gik på Mosquito Bar. Jeg fulgtes
en gang med Lilian stewardessen og bageren, og da vi kom dertil
blev der råbt: Hej bager! Mange dejlig hva'?
Der var mange søde piger i Bangkok, jeg kan godt forstå
vi havde så mange agterudsejlinger der. Jeg har en nål, et
hjerte i siamsterling. Det fik jeg af en af pigerne på Mosquito
Bar. -You are my sister- sagde hun, da hun lagde det i min hånd.
Juleaften Cylon.
Mange sjove oplevelser
havde vi på østenrejserne. Indienrejserne var også
spændende, Rangoon med de mange templer. Chittagong
hvor vi gik tur blandt bøfler. Da vi kom til Calcutta
måtte vi vente i tre uger ude på strømmen, før vi kom i havn. Vi
skulle laste erts, og det tog også tre uger.
Der var meget varmt og støvet. Her holdt jeg min 30 års
fødselsdag. Hovmesteren lavede dejlig mad, som vi spiste på
båddækket. Efterhånden som de forskellige blev trætte faldt de i
søvn på dækket, og da de vågnede om morgenen lignede de alle de
indfødte, der var frygtelig støvet i Calcutta.
Jeg fik flere
gaver, fra mestrene fik jeg en peberbøsse med inskription,
skibets navn og årstal, som de havde lavet af teaktræ og messing, stjålet i lasten og maskinen, men flot er den.
Landgang Colombo.
Det var som at
slippe ud fra et fængsel, da vi sejlede fra Calcutta, dejligt
havde vi det når vi nåede til Colombo hvor vi dansede i den
engelske sømandskirke og var på tur til Edens have.
På vej til Candi (Edens have) Cylon.
Shorepass fra M/S Kina i Singapore 61
Jeg havde noget afløsning med
Kambodia, derhjemme et stykke tid, og derefter mønstrede jeg
på Kina, det var igen Bangkok og så Kina og Japan. Da vi lagde til kaj i Kobe stod
der en sød pige med en stor buket blomster på kajen, Hun kom op
til mig. ”Æv - det var sgu gnisten hun skulle besøge”, hørte jeg
nogen sige. Det var min brors veninde, han var en af
Mærsk-rødderne. Hun viste mig meget af Japan. Vi var i Kyoto
hvor hun var fra, og jeg mødte hendes familie. Hun blev gift med
min bror og har nu været i Danmark i 40 år, vi er stadig meget
gode venner.
Kaptajnen på Kina blev kaldt
købmandens Karl, eller Karl mangepenge, jeg ved ikke hvorfor,
men han gav selv mange af besætningen øgenavne. Aspiranterne kaldte han snothaserne, hovmesteren kaldte han
jamsekarlen, matroserne kaldte han krigerne og bådsmanden var
kolonihaveformanden, maskinchefen var smedemesteren. Når vi
sendte regnskab hjem til kontoret, var det Kampmanns
apostle.
Jeg ved ikke hvad han kaldte mig, men jeg var i begyndelsen af
rejsen hel umulig i hans øjne, men da vi havde sagt lidt til
hinanden et par gange blev vi meget gode venner, især fordi jeg
gav ham en masse vejrrapporter. Han forstod rigtig at lægge
kursen uden om de mange tyfoner i Det gule hav, han var en
rigtig sømand.
Gnistens gave.
Denne
over 30 centimeter høje peberkværn, blev fremstillet
af maskinmestere og elektriker om bord på Malacca
1960.
Peberkværnen blev givet i gave til
Gerda Kjærbøll Strandby i forbindelse med hendes 30
års fødselsdag som blev fejret i Calcutta.
Den består af ædelt teak samt massivt messing
Den
lille kværn kunne være indeni.
Gerda-gnist, trikker og 3. mester.
Jeg
kunne fortsætte længe med at skrive om mine ungdomsdrømme, som blev til glade
minder, men må dette være en hilsen til de mange gode venner og
uvenner jeg
havde dengang.
Med HøjagtelseGnist.
Gerda Kjærbøll Strandby.
Se også de andre
sider !!!
|