"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 56
Manchuria
Kong Neptun med følge ankommer broen.
Sad og sorterede i gamle billeder.
Fandt disse fra
ækvatordåb på Manchuria, hvor jeg var påmønstret som "Gnist"
i perioden august 67. - februar 68.
Skipper var C. Andersen.
Kongen og dronningen flankeret af biskoppen, bartskæreren (bageren)
og politichef (3. styrm. Fauerskov).
Klar til afhentning af "de formastelige".
Kong Neptun (motormand) og dronning (matros).
En af "de formastelige" barberes af elektrikeren.
Proceduren forløber fint.
Dåben vel gennemført.
Nordic Heron 68. |
|
Dårligt vejr i Bass strædet Australien-Tasmanien. |
Mere
dårligt vejr samme sted. |
Atter roligt vejr. |
3.mester nyder en øl i baren. |
Undertegnede "gnist" som bartender. |
Pumpemand Ole og hovmester Hallundbæk |
Gnist på job. |
|
2.mester Petur, 1.mester Magnusson og Babara. |
1.strmand Hoonselaar og hustru. |
kl.
10 hygge. |
Lørdagsfest i agterste rygesalon. |
Med venlig hilsen Gnist
Carl-Henning - kaldet "Charlie"
Hej Willy.
Jeg sender dig alt hvad jeg har af
ØK-ting og skal
ikke have noget tilbage.
Ligeledes er jeg i gang med at lave
billeder af mine gamle negativer, så der dukker flere ting
op som jeg vil sende løbende.
Vi søfolk er jo en udødende race,
men dog yderst bevaringsværdig. :-)
Jeg grimmes når jeg ser den gamle
ØK-bygning i Bangkok total forfalde, det er simpelthen
historie der her går tabt, og jeg undrer mig over, at man
ikke fra dansk eller thailandsk side, gør noget
for at bevare historien som bygningen trods alt rummer.
Jeg forstår godt
thaierne som ikke har meget til overs for ØK
efter at de har
"stjålet" al deres teak.
Men historien kan der nu en gang ikke
laves om på.
Jørgen Soelberg
Reden Penang Selandia 61.
Nytårsaften, manden med hatten er Bille.
Søfolk på vej i land i Penang.
Selandia 61-62.
Tømreren bæres ned fra promenadedækket på ordre fra overstyrm.
Japse Ras. Blev fundet sovende, med pejlestokken nede i røret.
(temmelig beruset).
Passage under bro i Kielerkanalen.
Passage under bro i Kielerkanalen.
Selandia med skylleluftbrand.
Malearbejde, bemærk det store hvide reserveanker.
Overhaling af lossegrej.
Diverse vedligeholdelses arbejde.
Overhaling af lossegrej i Suezkanalen.
Hyggestund på 4. lugen, Fidusen med radio.
Mosquitobar Bangkok, (Myggen).
Dette
foto er taget kort før nedrivning af Mariners Club, undertegnede var
selv til stede da indvielse fandt sted.
Piskroen Manila.
Tømreren tager sig et hvil, Meonia 59.
Lastbiler som dækslast, Bogota 68-69.
Dæksvue Bogota 68-69.
Kig agterud, Bogota 68-69.
Lille cowboy hviler med en smøg,mellem de store spilkopper på
fortøjningsspillet agter.
Vores allesammens "overvaskerijomfru" (Anna?) som både kunne
vaske og reparere vores tøj
3. styrm. Poul Erik Knudsen, en rigtig guttermand.
En plads i solen, bemærk det store nødstyreror.
Meonia, dæksbesætning ankomst Bangkok. |
Meonia, Ungkok med 2 "sild" |
|
|
|
Dette stykke maling som er vist i 3
forskellige vinkler, stammer fra Meonia 58-59. |
Når bådsen Philip Thomsen udleverede malerpensler
og ruller (som altid stod i blød i vand eller lignende for ikke at
udtørre) skulle man lige rulle og stryge af, på indvendige skot af
malerskabet.
Efter mange års udførelse af denne manøvre, fik
man til sidst et temmeligt tykt lag maling som undertegnede var
heldig at få en del af, da det på et tidspunkt blev fjernet.
Tømreren sørger for at teaktræsdøren ser fin ud på Selandia.
Den
nylig mønstrede tømrer spurgte bådsen på Meonia. Du, hvor ligger
soda-en ? Ja det ved du sgu-da, du har jo været om bord før.
Ja det var også rigtig, selv om det var syv år siden. Ting havde
nu en gang sin plads og sådan var det.
Dæksfolk i job.
Rustarbejde var der masser af.
Klargøring til bøn, bemærk trossespillet.
Tid til en bøn i Aden Selandia.
Jeg var om bord på den sidste rejse
med Selandia.
Afgang København 28. november 1962, ankom La
Spezia Italien 6. december 1962.
Det var en mærkelig rejse, dagene gik
hovedsagelig med søvagt. Da vi ankom La Spezia og havde fået lods
om bord, fik skipper ordre til at sejle direkte på land.
Den ordre var ikke nem at forstå, men sådan blev
det, et ordentligt bump og vi stod højt på stranden, hvorefter
vi smed begge anker.
Vi lå nu godt på grunden, med halvt ophuggede
skibe rundt om os. Det var en mærkelig fornemmelse, vi kom med et
nymalet skib hvor alt fungerede og nu skulle det hugges op.
Vi fik pakket vores grej og kom ned af gangwayen
hvor der ventede en lille båd som skulle tage os i land. Skibsfører
O. Christoffersen også kaldet "Pingvinen" gjorde honnør for den
gamle dame som havde været vores hjem i lang tid, ja man fik helt
blanke øjne, det var sgu en mærkelig rejse.
Philip Thomsen som jeg besøgte for ca. 15 år siden, var båds på
Meonia i ca. 15 år. Han var også med på Meonias sidste rejse til
Hong Kong, hvor det siges at han ikke slap før skibet nåede
smelteovnen.
Hilsen herfra
Jørgen Soelberg
Erria
En lille hilsen fra Robert Sørensen.
Erria 1957.
Jeg er godt klar over, som du selv
skriver, at det er vanskelig at finde folk fra dengang man
sejlede, min karierer var heller ikke så lang, jeg kom med
Erria lige efter min læretid som maskinarbejder det var
april 1957. Efter endt soldatertid kom jeg ud med Lalandia
det var foråret 1959 og i efteråret 1959 kom jeg med
Sargodha. Da jeg ikke selv fotograferede dengang er jeg
meget intereseret i fotos derfra.
Port Said, Lalandia 1959. |
Trikker på job, Lalandia 1959. |
Jeg kan berette om en lille sjov ting fra min
sejlertid: Jeg var meget ung da jeg tog ud at sejle som maskinass.
med Erria. Da vi kom til Port Said kom der handelsfolk om bord med
en masse skrammel, det var for mig ganske enestående, så måtte jeg
købe noget med hjem.
For det første troede jeg at 1 pund var kr. 10,-
Så jeg købte for i alt 35 pund (næsten en månedsløn) og i mange af
de efterfølgende havne spurgte mange, om ikke jeg skulle på dækket
for at sælge noget af skramlet, men nu kommer det morsomme, efter
endt soldatertid tog jeg igen ud at sejle med Lalandia og da vi
anløb Port Said kom der som sædvanlig handelsfolk om bord og en af
dem henvendte sig til mig og spurgte mig om vi skulle handle?
Jeg genkendte ham fra Erria og sagde nej ikke med dig din
”Tyveknægt” hvorefter han udbrød "ohe Erria 35 pund" så han huskede
også mig, det må havde været hans livs handel, der var trods alt
gået omtrent 2 år mellem omtalte episoder.
Lalandia 1959.
Undertegnede og Erik Larsson, Erria 1957.
Efter Lalandia kom jeg i efteråret 1959 med
Sargodha som blev min sidste tur, den sluttede i foråret 1960.
Nu da jeg er bleven 73 år er sejltiden for
godt 50 år siden noget som optager mig meget, så hurra for Snesejler
med alle de gode beskrivelser, foto, dvd, mm. tak for det.
Med venlig hilsen og forsat GO' VIND Robert
Sørensen.
Se også de andre
sider !!!
|