"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 57
Bo Oemig sejlede i 1974 med Basra på dens 39.
rejse til Østen.
Basra 74.
Hilsen Bo Oemig
I dag har vi 2010 og det er svært at tro,
at det allerede er 36 år siden at jeg var ude at sejle en
enkelt tur til Indonesien som messedreng med Ms Basra.
Jeg kan huske da ØK ringede i 1974 og i telefonen fortalte
at skibet skulle til Indonesien, så måtte jeg først lige
undersøge, hvor det land lå... Jeg var påmønstrede i
Gøteborg og skibet var dårligt kommet ud i rum sø førend jeg
lå ud over rælingen og kastede op. I 1974 var Suez kanalen
lukket så turen gik rundt om Syd Afrika. Bølgerne har
ikke været imponerende høje, men det var nok. Det var første
gang jeg var søsyg. Anden gang var i Biscaya bugten. Det
glemmer jeg aldrig. Heller ikke alle de ”gode” råd der kom
væltende fra kollegaerne. Når man sådan går hen og
bliver søsyg så er det sin sag som messedreng at tage mod
bestillinger fra officersmessen. Hvid i hovedet og med bræk
i det lange hår... Nå! Men det gik da og den 4 måneder lange
tur har været en af de bedste oplevelser jeg har haft i mit
liv. Det med at stå op om morgenen på et skib lærer man
hurtigt. Jeg fik 1 liter isvand i hovedet hvis jeg ikke var
stået op senest kl. 06:00. Så husker man de efterfølgende
dage lettere at være klar til tiden. Havde det vand jeg fik
i hovedet været bare 1 grad koldere havde det været is.
Efter turen med Basra fik jeg arbejde i ØK Data, hvor jeg
senere, i 1976, blev fastansat som edb-operatør i
Frihavnen. I frokoststuen kom jeg engang i snak med nogle
folk fra skibsafdelingen og fik herigennem de
log-fortegnelser over Basras positioner som jeg også har
sendt til Willy. Det kunne være sjovt, hvis jeg en dag
fik en mail fra en af de personer som var med på denne 39
rejse. Send i givet fald en mail til:
boemig@gmail.com. Det
kunne være en anledning til en fadbamse og en sludder om
turen dengang. Selvom det er 36 år siden så er der alligevel
mange hændelser som er dukket op fra hukommelsen. Men det
har altid været en oplevelse i mit liv som jeg tænker
tilbage på med stor fornøjelse.
Logbog
fortegnelser over Basras 39. tur. 1974.
Hej Willy.
Hermed vil jeg
give mit bidrag til din Danmarkshistorie.
Som dreng har jeg
altid haft lyst til de varme lande og Langtbortistan, så da min far
besluttede at jeg skulle i lære i hans frisørforretning som barber
var der kun en udvej, nemlig at stikke til søs. Jeg overtalte ham
til at lade mig få en søfartsbog imod at jeg skulle i lære, han
vidste ikke at han ikke kunne nægte mig at tage til søs efter at
have skrevet under på papirerne. Jeg tror ikke han nogensinde tilgav
mig.
Jan
Have.
Jeg
var så heldig at min søster ordnede hår på personalet fra
Statens Sømandsskole og Skoleskibet Danmark, så i løbet af
ingen tid fik jeg en plads på Sømandsskolen i Esbjerg og 2
uger efter en plads på Danmark.
Derefter blev jeg antaget som styrmandsaspirant i ØK og min
første tur med Basra gik på østen. Jeg har nikket genkende
på billederne på din side 28 "tre rejser med Basra" og selv
om der var
gnidninger mellem dæksbesætningen og aspiranter var der
aldrig problemer. Vi kom godt ud af det med de fleste, Orla,
Erwin, Peter Kleist og Sepstrup for at nævne nogle få, Egon
Sepstrup var stadig på Basra 8 år senere da jeg kom tilbage
som 3 styrmand, og han fortalte alle, at han havde lært mig
alt hvad jeg viste da jeg var en lille aspirant. Basra var
mit første og sidste skib i kompagniet. Det var paradis for
en dreng på 16 år at sejle på Bangkok og resten af østen.
Efter
Indien var det rart at komme tilbage til Bangkok med 3
rejser på Beira, vi havde kaptajn Madsen, "Høne-Madsen" blev
han kaldt da han havde en sjov måde at se ud af siden på,
han var ganske flink og lavede kasser på hans veranda bag
broen, først en stor kasse, så en som lige kunne være
indeni, og så en der lige kunne være indeni den, osv.
Vi var 3
aspiranter med mig som den yngste. Vi havde alle tiders ture og
opførte os, som drenge på den alder gør, så da vi mødte op hos
"Styrmand Nielsen" efter en rejse skældte han mig ud som jeg aldrig
var blevet skældt ud før, skranken og "Styrmand Nielsen" blev større
og større og jeg blev mindre og mindre, til sidst sagde han: Hvad
siger De så Petersen? Og jeg sagde: Jeg hedder ikke Petersen, men på
det tidspunkt var han løbet tør, så han gentog det ikke, men sagde
bare til de andre: Det
gælder også for jer 2.
Efter Beira
gik turen til Australien på Simba hvor jeg på et tidspunkt tænkte på
at rømme; men tømmermanden Mortensen tror jeg han hed, frarådede mig
det og sagde at jeg skulle tage min styrmandseksamen først. Jeg var
sammen med aspirant Mollerup som gjorde sig bemærket ved at køre
stock-car-races med en gaffeltruck i Sydney, hvilket havnearbejderne
ikke syntes om, der var tale om at boykotte skibet; men jeg tror
overstyrmanden fik det ordnet.
Basra i
Suezkanalen.
Vue agterud.
Det berømte
Ismaila Canal Defence War Memorial.
Jan Have med
skibshund og skibskat.
Her ser vi en matros vedligeholde Poona.
Mit
næste skib var Poona på Indien, helt anderledes.
Vi så
mere elendighed der end jeg troede der var i hele verden, så
min eneste trøst var vaskedessen Lizzie, hun var bare 15-20
år ældre end mig så det blev kun til snak, men det var nu
meget rart. Vi var på flere udflugter med sømandspræsterne.
Det sidste skib som aspirant var
Pretoria på vestkysten af Amerika og jeg afmønstrede den 7 november
1964 lige fyldt 20 år.
Pretorie for
fuld kraft.
Vedligeholdelse
af Pretoria.
Vue over
lossespil, m.m.
Pretoria går
gennem Panamakanalen.
Slusen næsten
passeret.
Matros
holder udkig.
|
|
Maskinassistenter
Maskinassistenter
Jan Have
studerer Billedbladet.
.
Der lastes teak.
Jaguar E.
Pretoria som
containerskib.
Jeg var færdig
med styrmandseksamen april 1966 og mønstrede som 4. styrmand i
Mombasa i København til Hamburg og der ommønstrede til Mongolia og
tilbage til København. Derfra til Indien med Mongolia som 3.
styrmand.
På vores tur
fik vi lejlighed til at gå på tigerjagt fra Colombo, det var 1.
mester, 3. mester, gnisten og Jeg som tog af sted, og selv om vi
ikke skød nogen tiger havde vi alle tiders tur. Vi kørte ud på
landet, og da det blev mørkt
fik vi udleveret bøsser og patroner og så var det ellers ud i det
mørke, vi gik med bare fødder igennem en flod og gennem buske fulde
af mærkelige dyr og lyde som vi ikke kunne se, jeg var ret glad da
det hele var overstået. Da vi kom tilbage til civilisationen fik vi
hver en stol at sove i for et par timer og på vejen tilbage til
Colombo stoppede vi ved en stor religiøs festival som vi tilbragte
det meste af dagen på.
Der var folk
som hang i kroge gennem deres skind, nogle med sømsko andre som
rullede på jorden og efter hvad de sagde havde rullet i dagevis og
der var tiggere og elefanter og ting man kun kan drømme om.
Mongolia er
sikkert det bedste skib angående besætningen som jeg har været på,
og også det ældste.
Mongolia med de 5
vinduer i broen.
Mongolia
fordækket.
Gods klar til at
blive lastet.
Lasterum
Der var mange
folk beskæftiget med stuvning.
Arbejdet
overvåges fra kanten af lugen.
Diverse
vedligeholdelse.
Efter Mongolia
var der lidt afløsning med Boma i Europa, en tur til med Pretoria på
vestkysten af Amerika igen, og afløsning på Asmara. Så var det tid
til at aftjene min værnepligt inden jeg igen mønstrede på Basra. Alt
gik fint indtil vi kom ud på østen, så gik maven i stykker og jeg
røg på hospitalet i Hongkong. Der lå jeg i 2 uger og
blev så sendt til Bangkok for at møde Basra igen.
Det ville have
været godt hvis de havde fået et visa til mig; men det glemte de, så
da jeg ankom til Bangkok blev jeg straks sendt tilbage til Hongkong
med den same flyver som havde danske piloter om bord, så jeg sad i
cockpittet med dem mens vi blev eskorteret af US Fighters over
Vietnam tilbage til Hongkong. 2 dage efter fløj jeg igen til Bangkok
hvor jeg kom om bord på Basra igen.
Da vi kom
tilbage til København afmønstrede jeg og så var det slut med
Kompagniet for mig, jeg emigrerede til Australien hvor jeg blandt
andet fik hyre på et tysk undersøgelseskib som 2. styrmand. Vi
gjorde undersøgelse fra Gulf of Papua til halvvejs ned til McQuarie
Island i de ‘roaring forties’ med store bølger. Efter 8 måneder der
sluttede min tid som sømand.
Jeg føler at
jeg er privilegeret i at have haft så god en uddannelse på
Sømandsskolen, Danmark og i Kompagniet, det har hjulpet mig gennem
resten af min tid, især her i Australien hvor jeg nu er pensioneret;
jeg har haft en pragtfuld tid som nu er gjort endnu bedre med
genopfriskelse af minder på SNESEJLER.
Jan Have.
Se også de andre
sider !!!
|