"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 61
Kære
Snesejler.
Tak for
mange interessante sider om ØK skibe.
Jeg har
haft stor fornøjelse af at læse om bl. a. gamle India, som jeg var
med på på dens 57. rejse til Østen i 1960. Så nu vil jeg prøve at
give mit bidrag, hvis det kan bruges.
På denne
rejse var Svend Lehmann Nielsen 1. mester. (Side 30). Iøvrigt et
meget sympatisk menneske og en dygtig tekniker, der formåede at få
de gamle slidte maskiner til at fungere.
Vi var 5
marinesoldater fra minestryger divisionen, som efter værnepligt,
syntes at vi også kunne tænke os at prøve handelsflåden.
Af os 5
var vi 2 med maskinmesteruddannelse som mønstrede som juniormestre,
og de andre 3 var udlærte som maskinarbejdere.
Vi gik
sammen ud til hr. Faber i Frihavnen og forhørte os, om der var
mulighed for hyre til os alle på samme skib. Jo, sagde Faber. Jeg
har en specialopgave til jer, og det var India.
Vi
mønstrede på Sojakagefabrikken i Sydhavnen og så gik turen til
Bremerhafen for lastning af kunstgødning til Pusan i Sydkorea.
På
vejen gik vi ind til Genua og tog dækslast af marmorblokke til
Singapore.
På turen
igennem Rødehavet blev der også lejlighed til stempeltræk, og det
var varmt.
I Pusan
lå vi i flere dage og lossede, og det gav muligheder for udflugter
bl. a. til den internationale kirkegård for ofre fra Koreskrigen,
som sluttede i 1953.
Efter
endt losning gik vi i til Kobe for at påbegynde lastning. Jeg husker
turen fra Pusan til Kobe som meget smuk. Vi gik imellem små øer,
hvor kirsebærtræerne blomstrede.
Fra Kobe
gik turen til Shanghai. Jeg husker den som en mørk by, hvor alle var
klædt ens, og hvor det eneste sted, vi kunne handle, var
sømandshjemmet. Der var iøvrigt meget streng toldkontrol.
Fra
Shanghai gik hjemturen til Philippinerne for at laste copra skaller.
Det blev til 4 havneanløb nemlig Manilla, Cebu, Davao og Tacloban.
Fra
Philippinerne til Bangkok for yderligere last. Her blev det til 14
uforglemmelige dage med alt, hvad der dertil hører. Der var flere af
de nyere ØK både, der nåede at komme ind og ud, medens vi lå der.
Der var ingen af os, der ønskede at bytte skib.
Derefter
gik turen hjemover via Penang og Columbo på Ceylon. Her fik vi
lejlighed til at komme på udflugt til Candy. "Edens have" som den
blev kaldt. En livsfarlig tur i bus og med tog tilbage.
Vi
losssede først i Rotterdam, derefter Aarhus og til slut
Sojakagefabrikken i Sydhavnen.
Meonia på vej
hjem, mens vi er på vej ud 1960.
Solnedgang i Det
Indiske Ocean.
Aftenpilsner på
mit kammer, undertegnede sidder bagerst til venstre med
storternet skjorte og tropehjelm skubbet godt tilbage.
India på floden
ved Bangkok.
Modsatte
flodbred ved Bangkok.
Tempeltur i
Bangkok.
Mariners Club
Bangkok.
India med
lodsbåd ved bagbord.
Losning i Pusan.
Dejlige
Korea-unger i Pusan.
Havnefronten
Pusan.
Udsigt over
havnen Pusan.
Udkig over
Pusan.
Hovedgaden
Pusan.
Slumkvarter
Pusan.
Indgangen til
Den internationale kirkegård Pusan.
Den
internationale kirkegård efter Koreakrigen, i khakidress Poul
Nørholt.
Tacloban.
Landgang i
Tacloban.
Turen
varede et halvt år. Jeg fik på turen hjem tilbudt jobbet som 3.
mester på British Hawk, som ØK opererede i samarbejde med BP. Jeg
takkede pænt nej tak, da der gik rygter om en rigtig drukbåd.
Kaptajnen som jeg tror hed Kastrup Olesen mente, at nu var min
fremtid problematisk, men det bad jeg ham at blande sig udenom. Han
smed mig iøvrigt ned fra broen fordi jeg som talsmand for vi 5
marinere forlangte at få vores overtidspenge udbetalt. Det havde han
nægtet os, men vi fik pengene.
Det var
et fantastisk halvt år, som jeg tit tænker tilbage på. Der var et
meget fint sammenhold i maskinbesætningen ikke mindst på grund af
maskinchefen, som jeg ikke husker hvad hed og 1. mester Lehmann
Nielsen.
Det blev
kun denne tur til søs, da jeg gik i land og fandt mig et job i det
privare erhvervsliv.
Mange venlige hilsner
Poul Nørholt.
|
Min tid
i ØK startede den 3. maj 1965, da jeg mønstrede om bord i Ayuthia
som matros, skibet lå i
København og skulle på værft i Frederikshavn. Det var noget af en
grænseoverskridende sag i det jeg altid havde betragtet mig selv som
Mærsk sejler.
Men jeg
havde lige forladt søværnet og manglede alvorligt penge, så der var
ikke så meget at rafle om, det første og bedste bud blev ØK.
Nå, vi
kom til Frederikshavn uden problemer, men undervejs havde jeg
”underholdt” Kaptajn Th. Dahl med mine svære pengeproblemer efter
aftjent værnepligt, så han var så flink at tilbyde mig et job som
brandvagt om bord mens skibet lå på værft, han var sku en flink fyr.
Sammen med mig skulle også matros Willy gå brandvagt og vi skulle
selv sørge for mad m. m.
Det blev
til i alt 20 uforglemmelige dage i det altid vind-omsuste
Frederikshavn. Et lille kuriosum var, at ved nabokajen på værftet lå
DFDS´s Kronprins Frederik hvorpå der mønstrede en ung kahytsjomfru
for første gang, jeg mødte hende ikke da, men året efter mødte jeg
hende om bord på Maren Skou i Peru, og vi har nu været sammen og
gift lige siden.
Men
tilbage til tiden i ØK. Jeg fortsatte som matros om bord på Ayuthia
da vi forlod Frederikshavn, igen med Th. Dahl som skipper, for en
noget speciel tur via Göteborg til Three Rivers på St. Lawrence
floden i Canada, og derfra ud på New Foundland for at laste Asbest i
løs form til Hamburg og så tom hjem til København igen. En tur på
ca. halvanden måned.
Ayuthia.
Men jeg
må erkende, at det var et godt skib med en god besætning, så jeg
følte mig godt tilpas, og da jeg blev spurgt om jeg ville med på
næste tur som skulle gå til Asien med vending i Japan sagde jeg
straks ja.
Efter 14
dage hjemme (mest på de små listige steder i den indre by)
genmønstrede jeg Ayuthia, nu med E. Qvist som skipper.
Der er
ikke meget at fortælle om turen ud over hvad der er beskrevet
utallige gange tidligere på denne hjemmeside, måske bortset fra mine
egne tanker og følelser efterhånden som turen skred frem. Der var
selvfølgelig gensynet med Genua hvorfra jeg udmønstrede for første
gang i 1959, og hvor jeg mistede min uskyld i form af min første
brandert og fik min seksuelle debut. Byen havde dog forandret sig
meget siden dengang.
Så
passerede vi Suezkanalen som lignede sig selv, dog var der denne
gang Egyptiske lodser, mod første gang jeg var igennem da var der
sovjetiske lodser. Jeg ved ikke rigtigt hvem der var værst, men jeg
havde ikke større tiltro til nogen af dem, men det er selvfølgelig
også mine egne fordomme.
Mine
tanker begyndte nu at kredse om hvordan det ville blive i Bangkok,
hvor jeg tidligere havde været med Mærsk bådene, og hvor vi var gået
om bord i ØK bådene udstyret med sneskovle for at hjælpe dem af med
”sneen”. Desuden havde der været diverse ”episoder” på Venus Room
m.fl. Nu skulle jeg måske møde mine gamle ”kammerater” som
snesejler.
Mariners
Club.
Da vi
endelig ankom var der ingen Mærskbåde i havn, så alle mine
spekulationer havde været forgæves, men denne gang brugte jeg nu
også tiden mere fornuftigt med turist ture rundt i Bangkok og besøg
i Sømandsklubben.
Mellemfolkelig
udflugt.
I Japan
fik jeg mulighed for at besøge min morbror og hans kone. De boede i
Kobe, han havde været maskinchef i Mærsk gennem mange år, men
sejlede nu for nogle Asiatiske rederier.
I øvrigt
var samme morbror berygtet i det danske søværn, i det han havde
stået bag bortførelsen af en af søværnets minelæggere til Sverige
under krigen. Der er i øvrigt lavet en film om hændelsen ”Sorte
Sara” hed filmen vistnok.
Efter
diverse havne i Japan, vendte vi oppe nordpå på øen Hokkaido, hvor
der blev afholdt en såkaldt vendefest, her blev serveret alt godt
fra havet, og jeg må sige kokken (jeg tror han var tysker) overgik
selv de bedste restauranter på land, det er noget af det bedste mad
jeg nogensinde har fået serveret, herunder nogle udsøgte restaurant
besøg i Paris siden.
Turen
hjem forløb igen uden noget nyt, dog var der lidt panik da vi skulle
gennem den engelske kanal på vej til Hamburg. Det var tæt tåge og vi
havde en dead line i Hamburg så skipperen følte sig tvungen til at
sejle med fuld kraft i tågen. Da han var meget lille havde han sat
en skammel i hver brovinge så han kunne se over vindfanget, her for
han frem og tilbage fra brovinge til brovinge under hele passagen af
kanalen.
Vel
tilbage i København afmønstrede jeg Ayuthia for sidste gang den 8.
december 1965.
Nogle
dage efter fik jeg Patagonia på RUN dvs. fra København til Karlshamn
og retur med Th. Dahl som skipper. Dette blev så min sidste optræden
i ØK, men ikke min sidste kontakt med ØK skibe.
I
begyndelse af halvfjerdserne arbejdede jeg på B&W som rigger og var
her med til at bygge de nye containerskibe Selandia og Jutlandia.
Hvis
nogen har genkendt mig, modtager jeg gerne kontakt via
snesejlersiden: efterlysninger.
Med venlig hilsen
Preben H. Dammann.
Hej Willy.
Jeg hedder Torben, og var matros og 23 år på den tid jeg kom i ØK
(1975), og boede en årgang ude i Bangkok, hvor jeg kom til for at
holde ferie i 1975.
Jeg kom meget op på Copenhagen bar, som bestyredes af Jørgen, det
var også ham, der på det tidspunkt stod for forhyring. Som vi sad
der en eftermiddag og spillede lidt terning, kom Jørgen ind og
spurgte rundt, om der var nogen der var interesseret i en hyre på
Ayuthia, kun for en enkelt rejse, da skibet skulle sælges eller
lægges op.
Vi var et par stykker som bed på, bl.a min gamle kammerat Lasse som
jeg havde sejlet sammen med flere gange på Johnson line.
Så, et par dage efter mønstrede vi glade på Ayuthia, det var jo kun
et par måneder og så var vi tilbage igen!!, Vi tog turen over
Singapore op gennem Suez og til Piræus i Grækenland, og der skulle
vi så have vendt og sejlet tilbage. Men, rederiet havde andre
planer, og besluttede sig for, at sejle til Naskov og der fik vi så
slippen og en lang næse, da de ingen forpligtelser havde nu hvor
skibet var i hjemhavn.
Intet er dog så galt uden det er godt for noget, jeg nåede at besøge
mine forældre, som boede et par km. fra Naskov, men efter 2 dage var
det nok, og turen gik til København og en billet tilbage til Bankok.
En sjov lille oplevelse og starten på min tid i ØK som varede til
1979 hvor jeg rev teltpælene op og flyttede til Philippinerne, her
havde jeg mødt en pige, (min nuværende hustru) og jeg begyndte at
sejle i Mærsk og Concordline.
Torben Christiansen.
Snesejler.
Min første
udmønstring i ØK, var som dæksdreng med ”Asia” på en jordomsejling,
fra 19. april 1947 til 13.januar 1948, hvor
F. Ravnsnæs var kaptajn
ved afgang fra Købehavn, men hvor kaptajn
Jusjong afløste senere i
Europæiske havn. Man fortalte om bord, at Jusjong var lidt for sig
selv, til jul hvor ænderne var stegt, ringede han ned til
hovmesteren: ”Hovmester”, bring mig røvhullerne, men på en
sølvbakke”. Sandt eller ej?
Efter lastning i
Europa skulle vi til Charlotte Amalie, St. Thomas, hvilket viste sig
at være ret så spændende for mig.
Jeg er født i
Ikast, hvor byens apoteker Christensen, før 2. verdenskrig, var
blevet gift med en sort dame på St. Thomas, hvor apotekeren havde
arbejdet. Hun var meget afholdt i byen, men flyttede tilbage til sit
fødested, da hendes mand døde. Fra nogle ældre i Ikast, der havde
kendt hende, havde jeg fået hendes adresse, og skulle så overbringe
en hilsen. Hun viste sig at være en meget sød dame, der rundviste
mig på øen, hvor hun nu havde en Drug Store.
Gennem
Panama-kanalen til Los Angeles, San Francisco, Eureka, Portland,
Seattle, Tacoma,
Vancouver med både
losning og lastning, for at slutte af med lastning af træ i Tahsis,
som dengang blot var en lille tømmerplads i Canada, hvor ØK havde et
skovområde.
I Eureka kom jeg på
hospitalet. Senere til middag hos konsulen, som havde en datter som
var jævnaldrende med mig, hun hed Sylvia, og hun besøgte mig på
hospitalet. Hende var jeg rigtig meget forelsket i.
I Vancouver måtte
jeg igen på hospitalet. Her var knap så meget kærlighed, men til
gengæld nok en bedre kur, for siden har jeg ikke mærket noget til
blindtarmen. Jeg blev sendt tilbage til skibet, som var gået til
Tacoma i mellemtiden.
I USA havde vi
lastet nogle meget store trækasser på dæk, som vi fik at vide, var
maskineri til Shanghai. På turen over Stillehavet løb vi ind i et
kraftigt stormvejr, som slog hul på en af kasserne. Indholdet var da
ganske rigtigt maskineri, nemlig flyvemaskiner til Shang Kai Shek,
og vi ankom til Shanghai i september, blot nogle få dage før Mao
overtog byen. Så måske maskinerne blev brugt til flugten til Taiwan!
Hvem ved?
Fra Shanghai via
Hongkong til Manilla, Cebu og Zamboanga, Bangkok, Ceylon, Aden og de
for ØK sædvanlige europæiske havne. En ret så spændende rejse for en
17 års knægt. Besøgene i de forskellige havne i østen, går næsten på
samme melodi, som andre har beskrevet så udførligt og godt i
Snesejler, - og som man kan nikke genkendende til det meste af.
En matros var
kommet syg i land, så vi fik en ny matros i Bangkok, Jack Albæk, en
bror til den fra USA hjemvendte sanger, Freddy Albæk. Jack havde,
sagde han, været styrmand på flodbåde på de kinesiske floder, og
havde en meget fin styrmandskasket. Jeg tror dog ikke han havde
nogen eksamen. Han fortalte nogle vidtløftige eventyr, men blev dog
aldrig populær blandt matroserne, så en matros slog den fine kasket
af ham, en dag han var på vej ned ad en lejder. Den så han ikke
igen.
Skønt nu for mere
end 60 år siden, husker jeg især tydeligt en af matroserne. Kaj
Termølen. Han havde nogle forfærdelige natlige mareridt. Det var jo
ikke så længe efter 2. verdenskrig, hvor han havde haft frygtelige
krigsoplevelser, fra Dakar gennem Afrika til Algier, vistnok en stor
del af vejen til fods. Om dette mener jeg også senere, at have læst
i en af bøgerne om Danske Sømænd under 2. verdenskrig.
Efter ”Asia”, -
jungmand, letmatros og matros i andre rederier og skoleskibet
”Danmark”.
Sommeren 1955,
havde jeg en enkelt rejse som matros med ”Falstria” til Australien,
derefter Københavns Navigationsskole, styrmands og
skibsførereksamen.
Jeg har forøvrigt et andet sted på snesejler, set et billede af
Jens Bloch, jeg tror at det må være ham, der vistnok blev inspektør
i Beva-line.
Vi havde på Københavns Navigationsskole en af det navn, bortset fra
at han dengang ændrede navnet fra Jensen til Bloch.
Han havde en fotografisk evne. Han skulle blot kikke ned ad en side
i en af lærebøgerne, så sad det fast, hvor vi andre skulle have det
ind med skeer adskillige gange.
Stewardesse Lilly og min kone. - Kina 1957.
Så om bord på
”Kina”, som 4. styrmand, hvor Karl ” mangepenge” Jensen var kaptajn.
Hans lidt ulækre snadde, med den røde gummidippedut fra en
sodavandsflaske, hvor savlet af og til løb ned på søkortene, når vi
stod bøjet over disse, husker jeg også.
Især husker jeg 3. mester Bent Axelsen fra "Kina" 57. vi blev
meget nære venner med ham og hans kone, et venskab som nu har
bestået i 53 år.
Jeg ville gerne
kunne huske navnet på (min) første 1. styrmand på ”Kina”, -juni,
1957-, han var ualmindelig flink til at lære fra sig, overfor en
grøn 4. styrmand, og var en meget behagelig mand at gå vagt sammen
med. Som ny fra skolen, var jeg tilknyttet hans 4-8 vagt..
Indsat
oplysning:
Den omtalte 1. styrmand hed Pittelkow. Kilde: Peter Bach
som også var med Kina 1957. og som skriver på snesejler side
34.
|
Venlig kommentar til Peter Bach.
Tak til Peter for tilføjet oplysning om Pittelkow. Men,
Pittelkow, som jeg senere sejlede sammen med, og som jeg
husker tydeligt, må være afmønstret "Kina" sammen med Peter
Bach i maj 1957 da jeg mønstrede "Kina" i
juni 1957. Så Pittelkov var altså ikke
den 1. styrmand, som jeg søgte navnet på.
|
Karl var en ivrig
snedker. Lodskammeret på agterkanten af styrehuset var altid optaget
af Karls træ og snedkerværktøj. Når Karl så et godt stykke træ
blandt dunnagen, røg det op på lodskammeret. Hvis en lods havde brug
for overnatning, blev det i alt fald ikke på lodskammeret. Karl
havde en sød kone, en del yngre end Karl selv, og en søn på ca. 7-8
år, med på en af rejserne.
Karl kunne godt
være lidt små-gnaven om morgenen, han fortalte mange historier, men
var alt i alt en rar kaptajn.
3.
styrmand Knud Foldager tjekker redningsbåd, - Kina 1958.
Med "Kina" havde
vi på en rejse til Kina meget fine passagerer med.
Det var selveste
Greve Kai Ahlefeldt-Laurvig og hustru fra Tranekær Slot. Grevinden
var født i Kina, og havde fået tilladelse af den kinesiske regering
til at besøge hendes fødested. Jeg tror, at hendes far var
ambassadør eller lignende derude før krigen.
De kom om bord i
Genua. Det var et meget tiltalende par. Ikke nogen "storhed" at
mærke hos dem.
Om det blot
var for almindelig tidsfordriv ved jeg ikke, men greven kom ofte på
broen på min eftermiddagsvagt, hvor han var meget interesseret i
navigationen. Jeg lærte ham at tage solhøjder, og sætte stedlinier
ind på søkortet.
Jeg havde nogle
rejser med ”Kina” som 4. og 3. styrmand og 2. styrmand, en rejse med
”Panama” i sommeren 58, som 3. styrmand, hvor A. Christensen var
kaptajn. Ham var jeg ikke så gode venner med. Han blev ondskabsfuld,
når han havde fået en tår over tørsten, hvilket gik ret tit på. Vi
kom senere til at sejle sammen igen, hvor de våde varer var lagt på
hylden, og han var nu totalt ændret og en meget behagelig kaptajn.
Vinteren 58-59 var
jeg tilbage på navigationsskolen i København for at få
skibsførereksamen, og så med ”Pretoria” som 3. og 2. styrmand i
59-60. Jeg tror, det var på ”Pretoria”, i Stillehavet, at vi måtte
begrave bageren.
Han blev fundet i
køjen en morgen, ved udpurring, af en af drengene, kvalt i sit eget
opkast! Forsøg på genoplivning på 3-lugen mislykkedes, skønt kontakt
med Radio-Medical, kunstig åndedræt, og - så vidt jeg husker,
forsøgte 1. styrmand, (Gunnar Jacobsen??), sammen med stewardessen,
som var sygeplejerske, at give indsprøjtning direkte ind i hjertet,
men det var ikke muligt at genoplive ham.
Stewardessen gjorde
ham pænt i stand. Han blev syet ind i presenning med nogle store
sjækler, blev lagt på en stretcher, og stod natten over under
bakken. Jeg havde 12-4 vagten, og det var da med lidt blandede
følelser den nat på vagten, at se ind under bakken.
Næste dag holdt kapt. Dahl en andagt, før bageren blev sænket
i havet.
Zacko Pedersen,
Kurt Jacobsen, Pedersen, Ivar Tipsmark, China, Ole Skov, færingen
Pauli Hansen, Pittelkow og flere husker jeg også. Mon Ralf
Pittelkow, der skriver for Jyllandsposten, er af familien?
”Panama”,
”Malacca”, og ”Sibonga”, havde jeg også som 2. styrmand: Det var før
vi fik finere titler, overstyrmand, 1. styrmand, osv., mon vi fik
mere i hyre af den grund. Jeg har dog en enkelt ”overstyrmand” fra
ØK i min søfartsbog.
Knud
Foldager,
Pretoria - 1960.
Jeg var 2. styrmand
på ”Sibonga”, da skibet gik på grund ved Marseilles.
Vi kom fra Genua.
Klokken 4 om morgenen, hvor jeg blev afløst af 1. styrmand, var vi
lidt syd for øen If. Jeg havde netop fået pejling af fyret på Iles
de`Èndome, så ved afløsning var positionen ganske sikker..
Ifølge
natordrebogen, skulle 1. styrmand varsko kaptajnen, når vi var tværs
af fyret, men efter et par drinks for meget aftenen før, og for lidt
nattesøvn, havde han stillet sig ud i vingen, hvor han var faldet i
søvn.
Omkring 6- tiden,
hvor jeg lå lunt og godt bag ryggen af min kone, som var kommet om
bord i Genua, løb skibet op i klippene. Jeg kom op på broen, hvor
1. styrmand og kaptajnen naturligvis var totalt forvirrede.
1. styrmand havde, da han vågnede, havnefyret tværs om styrbord, men
troede det var det fyr, hvor han skulle varsko kaptajnen. Ingen
vidste, hvor vi stod på grund. Efter at have kontrolleret karakteren
på de forskellige fyr, kunne jeg fastslå vores uheldige position med
stævnen oppe på klipperne. Hele underrum i 1-lugen stod under vand.
Lastrum hvor dykker arbejder med at losse. - 1960.
Losning godt i gang med dykker som arbejder.
Klar
til at hejse våd last op.
Efter at være slæbt
i havn, blev al last fra underrummet losset af frømænd.
I løbet af no time,
var inspektøren, hjemme fra kontoret, i Marseilles.
Både 1. styrmand og
kaptajn røg hjem. 1. styrmand ud af rederiet, og kaptajnen, som
alligevel var på sin sidste rejse, blev pensioneret, han skulle have
været afløst som kaptajn af 1. styrmand på næste rejse.
Knud
Foldager og en
aspirant måler middagshøjden.
Telegrafist Bodil Kayerød Rasmussen, i forgrunden, 3. styrm. Per
Steinbeck samt 2. maskinm. - Pretoria 1960.
Kong
Neptun med følge ankommer, Pretoria 1960.
Jeg mener vi havde
en måneds tid i dokken, og sammen med maskinchef Thygesen og vore
koner, havde vi nu god tid til at se os omkring i omegnen.
Efter nogle måneder
i ”Annam” sluttede min tid i ØK, hvorefter jeg var i land en tid, og
sejlede derefter resten af min tid til søs, som skibsfører i
forskellige skibe i andre rederier.
Og pludselig er man
så blevet 81 år. Hvor tiden dog løber!!
Til slut en hilsen
til alle, som jeg har kendt i min tid til søs, det var alt i
alt en god tid.
Knud Foldager.
Se også de andre
sider !!!
|