"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 66
Jørgen Petersen
sender hermed en beretning fra en rejse med ’Panama’ til Australien
i 1966/1967.
Udlært
som shippingmand i et skibsmæglerfirma i 1966 ville jeg til søs, og
tog jeg ud med nogle coastere og oliefyrede dampskibe i
Nord-/Østersøfart. Jeg havde et ønske om at komme til de varme
lande, og fik hyre som ungtjener på Ø.K.s ’Panama’.
Jeg
påmønstrede 19.11.66 på værftet i Nakskov for en rejse til
Australien. Først gik vi dog til Finland for lastning i Tolkis,
Spjutsund og Hamina. Jeg husker at det var mørkt og trist, kun med
en smule dagslys fra 1200 til 1400, masser af grantræer, og at vi
fik noget rædselsfuldt øl på værtshuset i Hamina.
’Spritflickorna’ der stod og hang i mørket udenfor gaten, så ærlig
talt noget sølle ud, nogle var endog meget unge. Så til København
for lastning, hvorefter næste havn var Marseilles. Vi havde 9
passagerer fra København til Australien. Heriblandt et ældre
amerikansk ægtepar på jordomrejse, en ældre amerikansk herre, et
yngre dansk ægtepar som, erfarede jeg senere, immigrerede til
Australien tre-fire gange i løbet af nogle år, de kunne åbenbart
ikke gøre op med sig selv hvor der nu var bedst, en midaldrende
australsk dame fra Sydney (Alice), og en ældre italiensk dame med
sin datter.
Den
gang var immigranter fra Østen, ’den gule fare’ som det kaldtes,
ikke velkomne i Australien, hvorimod man var meget interesseret i
europæiske immigranter. I Marseilles kom en exentrisk finsk ’lady’
om bord, yderligere en passager, som ’ommønstrede’ fra en Wilhelmsen
båd på vej til Japan. I Marseilles husker jeg mest et værtshus ved
Vieux Port, som var velbesøgt af tidligere fremmedlegionærer og
søfolk. Et notat minder mig om, at det var ’dyrt og dårligt’, og at
jeg havde ’kraftige tømmermænd’ næste dag, og at ’Henning (tjeneren)
havde det endnu værre’.
Panama passerer det næsten færdige operahus i Sydney.
Derefter gik turen til Genoa og mod Port Said. Vi passerede
Stromboli med hvid røg mod en blå Middelhavshimmel, og jeg smed
flaskepost med brev og cigaretter ud i Messina Strædet. Begge breve
kom hjem. Vi holdt
Juleaften på reden i Port Said i sol og lunt vejr, og jeg fik et
håndklæde i julegave fra en venlig dame. Jeg købte nogle souvenirs,
og en kikkert og en radiogrammofon, hos de arabiske handlende der
kom ombord.
Derefter sydover med en opankring i Great Bitter Lake, og så ud i
Rødehavet, hvor vi dels holdt Nytårsaften, og dels sejlede i
sandstorm i et par døgn, så der lå et fint gulligt lag sand overalt.
Jeg fik dér smag for stærk camembert ost, som var blevet godt modne
siden København, og som kun få af de andre ville spise længere. Det
første jeg gjorde om morgenen, var at riste to tykke stykker
franskbrød med camembert og friskkværnet sort peber, og tage et
stort krus kaffe, og så ud og sidde og nyde solopgangen før dagens
arbejde.
Kaptajnen havde sin kone med på hele rundrejsen, og det lagde nok en
dæmper på ham, når han mente at have grund til at irettesætte mig.
Jeg lagde hurtigt mærke til, at når jeg i spisesalonen omdelte varme
tallerkener til hovedretten, lagde han altid højre hånds
fingerspidser på, for at mærke at tallerkenerne nu ikke var kolde,
samtidig med at han konverserede borddamen til styrbords eller
bagbords for hans plads for bordenden. Jeg syntes det var en
utilbørlig mistillid til min ’professionelle’ indgang til
tjenergerningen, så jeg tog derfor en gloende hed tallerken fra
bunden af varmeskabet, holdt den med servietten og placerede den
foran ham. Jeg skal love for at hans fingre lynhurtigt kom væk, med
et hvast blik til mig som jeg ’uskyldigt’ gengældte, men de fik
altså ikke kolde ’varme-tallerkener’. (Det er jo Ø.K. det her, ikke
sandt?).
Høker Sarauw og undertegnede.
Jeg havde intet at udsætte på ham, men han gik op i, at jeg
nu ikke snød for min udsatte militærtjeneste når vi kom hjem. Jeg
husker også han viste mig, noget australsk hvidvin han havde købt i
Sydney. Vi snakkede om at australsk hvidvin var nogenlunde
drikkelig, medens deres rødvin var noget udrikkeligt ’plonk’.
Dengang var australsk vin jo ukendt i Danmark, men det har ændret og
forbedret sig siden, må man sige.
Jeg kom til at sige ’chief’ til
maskinchefen, det var jeg vandt til fra mit shipping arbejde, men
det skulle jeg ikke have gjort, han røg helt op i det røde felt og
skulle tituleres ’maskinchef’. Han brokkede sig også over, at jeg
engang inkluderede endeskiven af et friskbagt franskbrød på hans
morgenbakke. ’Kompagniet havde vel råd til at give ham hele skiver’.
Jeg synes ellers at sådan en sprød franskbrøds endeskive er
god, men det syntes en Ø.K. officer som han sandelig ikke.
Chiefen, undskyld maskinchefen, blev næsten helt halv-flink,
da hans kone kom om bord på det sidste stykke, da vi kom til tilbage
til Europa.
I
det Indiske Ocean så vi flyvefisk og delfiner, og omkring Ækvator
måtte vige for et par kaskelothvaler, der svømmede lige foran os. Vi
passerede ’Poona’ som var for hjemgående.
Der blev naturligvis holdt linie dåb ved passagen, hvor jeg
og mange andre blev døbt, med efterfølgende hyggelig fest om aftenen
på 4-lugen for mandskab og passagerer. Der var også rigget et
svømmebassin op ved 4-lugen. Efter en hed dag var det herligt, før
man gik til køjs (vi havde ikke air-condition), at tage en dukkert
og ligge og flyde på ryggen og kigge op på Mælkevejen i en sort
tropehimmel, og se toplanternen i masten duve langsomt fra side til
side.
Liniedåb indledes.
Efter 19 døgn fra Suez, landkending ved Cape Leeuwin. I The
Great Australian Bight så vi albatrosser der fulgte skibet, og det
var et fantastisk syn, at opleve deres flyve- og svæveegenskaber med
ca. 3 meters vingefang. Første australske havn var Adelaide, og vi
havde ikke været i land i 32 døgn. Der købte jeg en boomerang og et
dekoreret træskjold (ikke sædvanligt souvenir kram), jeg fandt i en
lille marskandiser butik tæt på havnen.
Der
tages hårdt fat.
Matros som Dronning og Alice fra Australien er Kong Neptun.
Klar til bad.
Derefter til Melbourne og
Sydney, hvor de sidste passagerer stod af. Her inviterede passageren
Alice, stewardessen Eva, gnisten Erik (de havde fundet sammen om bord
og flyttede vist siden hen til Australien sammen) og mig hjem til
middag. Alice havde en søn (Jim) og datter på min alder, altså
omkring 20 år. Vi var sammen en tur i Kings Cross, hvor vi bl.a. så
et drag-show i ’Les Girls’ og var på ’Whisky a go-go’. Næste havn
var Brisbane. Der havde vi bådmanøvre på floden. En anden dag
sejlede jeg med passagerbåd op ad floden til et koala sanctuary ved
Lone Pine, og det var jo interessant at se sådan nogle størrelser,
og andre pungdyr, for første gang. Den gang var den højeste bygning
i Brisbane tårnet på rådhuset. I dag er der masser af skyskrabere
rundt om, så det ligner Manhattan.
Fra
venstre; Italiensk passager, desse Eva, gnist Erik, bagved koksmat
og messedreng.
Derefter tilbage til Sydney og Melbourne. I Sydney købte jeg nogle
forskellige ’aboriginal’ træspyd og dertil hørende kastetræ. Jeg
mindes også fra Sydney, bortset fra en smuk indsejling med Harbour
Bridge og det næsten færdigbyggede Operahus, at være i et soloplyst
varmt pantry medens vi lå ved kaj på Glebe Island, og transistor
radioen spillede tidens landeplager, bl.a. ’I’m a believer’ med The
Monkees, ’Green Green Grass of Home’ med Tom Jones og ’San
Fransisco’ med Scott MacKenzie. De plader købte jeg i Sydney, og har
dem stadig. Og vi fik australske tomater og løg så store som
meloner, og agurker som hegnspæle - næsten. Vi lastede uld i baller
på dækket til Aden og Europa, og hele skibet var fyldt op. Vi
lugtede som en sejlende fårefarm. Jeg husker ikke om vi havde
passagerer nordover, bortset fra en ung dansk sømand som var rømmet
i Australien, og nu blev sendt hjem på ’konsulatets regning’.
Indsejling til Melbourne.
Fra
Melbourne gik det til Aden for losning og bunkering. Jeg mener at
huske, at Ø.K. fejrede kong Frederik IX’s fødselsdag med servering
af drinks på broen, og vi andre fik én øl på Kompagniets regning.
Der blev landgangsforbud i Aden kort efter at vi ankrede, for nogen
havde lige smidt en bombe i et værtshus oppe i Crater, - ingen døde,
men 40 på hospitalet. Englænderne drønede nu rundt i pansrede
køretøjer, med skydevåben strittende ud til alle sider. (Englænderne
forlod Aden nogle måneder senere). Derefter gennem Rødehavet og Suez
Kanalen. (Den blev lukket to-tre måneder senere ved Syvdages krigen,
og var lukket i adskellige år. Lige nord for Port Said løb vi ind i
en forrygende storm, med bølger i højde med båddækket, og vi lå et
døgn eller to med kun manøvrefart.
Derefter Genova (hvor vi alle trængte gevaldigt til at komme
i land efter ca. 30 døgn) og så Lissabon. Den husker jeg som en smuk
og hyggelig by (der næsten ikke har ændret sig her 44 år efter), om
end Henning og jeg dengang havde noget besvær med at finde et
ordentligt ’watering hole’, da ingen af os havde været der før. Det
lykkedes dog til sidst, og vi kom sent tilbage om bord. Næste dag
husker jeg dog, at der agten for os lå et stort portugisisk
passagerskib, der som troppetransportskib tog hundreder af soldater
om bord, for at sejle dem ned til krigene i Angola og Mozambique.
Derefter gik vi til Vlissingen og Bremen for losning, før vi kom til
København en lørdag middag i april.
Før jeg tog ud med ’Panama’, havde jeg fået udsættelse med
værnepligten. Nu gik den ikke længere, og jeg måtte ind at springe.
Jeg kom ikke ud med Ø.K. igen, men senere, efter soldatertiden, som
shippingmand i Esbjerg, varetog jeg Ø.K.’s linieagentur dér i 14 år,
og stod bl.a. for ekspeditionen af ’Atrevida’ og ’Alameda’,
der anløb Esbjerg for at laste bl.a. køleskabe og frossen fisk til
Australien.
Alameda i Esbjerg.
Det første anløb vi havde var af ‘Atrevida’.
Hvis jeg ikke husker meget galt, var det Prause der var kaptajn.
I Esbjerg skal større skibe med en vis dybgang anløbe på slæk vand
ved højvande. Det er der godt en times tid to gange i døgnet, til at
gøre. ‘Atrevida’ kom fra Göteborg, og der var højvande midt på
formiddagen. Jeg kunne se på ankomst telegrammet, som vi fik meget
tidligt om morgenen, at skibets ankomsttidspunkt til lodsen ved
0-bøjen måske var lige en smule sen nok. Det var en lørdag
formiddag, og der var allerede mønstret havnearbejdere fra kl. 0700,
som gik og ventede og med 100% løntillæg.
Det var ‘Atrevidas’ første anløb af Esbjerg, og formentlig også
kapt. Krauses. Jeg tillod mig derfor at sende skibet et telegram,
hvori jeg tog mig den frihed at henlede opmærksomheden på det rette
ankomsttidspunkt for at komme ind på højvandet.
Der kom prompte et svartelegram med følgende ordlyd: ‘ATREVIDA
SEJLER ALTID HURTIGST MULIGT’. Underskrevet kaptajnen. Det svar
kunne jeg selvfølgelig have sagt mig selv. ‘Atrevida’ nåede det.
Prause skulle i øvrigt afløses (af Container-Ras i blå striksweater
og guldring i øret), og hjem på ferie, viste det sig ved ankomsten.
Han havde meget travlt. Det havde jo i den forbindelse heller ikke
været så godt, om skibet skulle have ligget til ankers ud for
Blåvand i måske 12 timer, og at lastning så skulle foregå sent om
natten efter forsinkelse.
Der var også arrangeret lunch om bord, med
borgmester og andre pinger og afskibere, til lørdag middag, som det
havde været temmelig pinligt at skulle aflyse.
Jeg er nu ikke i tvivl om at Prause hele tiden havde styr på det
hele, og at jeg gjorde mig unødne bekymringer. Men ‘rettidig omhu’
eksisterede også i ØK.
Ellers bookede jeg stykgods og containere til ØK’s linier, og
kompagniets andre linie agenturer. Jeg var også til diverse
kundeparties
(nu uden selv at skulle
servere) og besøg om bord i ØK skibe i København, Aarhus og
Hamburg, bl.a. en nybygget ’Jutlandia’ på B&W og ’Meonia’ og
’Falstria’. Når jeg nu sidder og skriver, og mindes tilbage, kunne
jeg godt have brugt et par år mere på langfart i ØK, for jeg
befandt mig godt, men sådan magede omstændighederne det ikke. Med 25
års arbejde i eksport senere, kom jeg bl.a. en halv snes gange til
Australien, som jeg genså efter 18 år, og hvor meget selvfølgelig
havde ændret sig. Tilbage i
Sydney efter alle disse år, slog jeg tidligere passager Alice, som
jeg overhovedet ikke havde holdt kontakt med, op i telefonbogen, og
ringede til hende, hun var blevet langt op i firserne og kunne vist
ikke rigtig huske mig, men hun gav mig nummeret på sønnen Jim, som
boede i byen, og vi mødtes næste aften til lidt øl og snak på en pub
i Kings Cross. Turen med
’Panama’ ville jeg ikke have været foruden.
Jørgen
Petersen.
Min tid som dæksdreng om bord på
MOMBASA
Efter 3 sjove og lærerige måneder på Statens
Søfartsskole i Sønderborg startede min karriere til søs den 17.
november 1964 som dæksdreng på MOMBASA. Mine forventninger til livet
til søs var skyhøje, hvilket især skyldtes de mange beretninger jeg
fik fra en af mine gode kammerater, der var startet til søs et par
år før.
Tommy Hansen.
Spændingen og forventningerne var derfor høje, da jeg en
grå novembermorgen steg ombord i toget på KBH hovedbanegård
for at rejse til Göteborg, hvor jeg skulle påmønstre MOMBASA
som dæksdreng. Jeg viste på det tidspunkt, at rejsen skulle
gå til New Zealand og muligvis Australien. Hvad jeg ikke
vidste, var at dæksdrengen om bord i ØK skibe ikke arbejdede
på dækket men alene skulle stå for servering, bakstørn og
rengøring af fællesarealer m.m. for den 13 mand store
dæksbesætning. Jeg overvandt dog hurtigt skuffelsen over
realiteterne og så frem til en god tid om bord. Jeg blev
under alle omstændigheder taget godt imod.
Inden jeg går videre vil jeg bede om en vis overbærelse,
hvis detaljerne ikke er helt på plads. Jeg har ikke verdens
bedste hukommelse, hvilket sikkert flere i min aldersgruppe
kan nikke genkendende til.
Efter kort tid i Göteborg gik rejsen til
Oslo. Her oplevede jeg så for første en af de mange sider af
sømandslivet. Vi fik en del damer med en passende lav moral ombord,
og så blev der ellers festet henne agter. Jeg husker bl.a. at
ungmanden og jeg midt om natten blev vækket ved, at en temmelig
beruset dame tumlede ind på vores kammer, splitternøgen og med en
flaske gin i hånden og sagde en masse ganske uforståeligt. Vi fik
dog hurtigt lempet hende ud igen. Jeg fandt ud af, at damerne gik
under navnet ”gænget” eller lignende, og at de stort set
frekventerede samtlige anløbende skibe.
Fra Oslo gik rejsen et kort smut til
København. Mens vi lå i Oslo stiftede jeg i øvrigt bekendtskab med
begrebet ”københavnerfeber”. Det ramte gerne overstyrmanden, og det
gav sig udslag i, at den side der skulle ligge til kaj i København
skulle have en gang udenbordsmaling for at skibet kunne se pænt og
vedligeholdt ud, når de fine herrer fra kompagnikontoret kom om
bord. Matroserne syntes det var en gang monkeyshine, da det oven i
købet var frostvejr i Oslo. Men males skulle der.
Efter det korte visit i København gik rejsen
så ellers til Hamburg, Bremen, Rotterdam og Antwerpen, hvor jeg blev
introduceret for flere af de kendte steder, og det var jo mægtig
fornøjeligt. Herefter sluttede Europadelen af rejsen i Lissabon
inden turen gik over Atlanten til Panamakanalen.
Lidt
"familiehygge" på dækket.
Lissabon var en helt ny oplevelse med varmt
klima og palmer, og en rigtig spændende by på alle måder. Herefter
gik det de næste ca. 11 døgn over Atlanten til Panamakanalen, hvor
første stop var Cristobal hvor vi skulle bunkre. Der var da
heldigvis tid til en tur på land og det var sandelig et nyt og
anderledes bekendtskab. Jeg husker bl.a. at vi var inde på en bar,
hvor de efter sigende havde et meget kendt kasseapparat. Hver gang
en af gæsterne skulle aftræde sammen med en de til baren tilknyttede
letlevende kvinder kunne alle andre i lokalet høre kasseapparatet
ringe.
Turen gennem Panamakanalen var en fantastisk
oplevelse, både turen gennem dokkerne og det at sejle igennem
junglen.
Herefter havde vi 19 døgns sejlads til
Auckland, NZ, og de daglige rutiner blev kun brudt af den ækvatordåb
der blev holdt ombord. Det var en helt fantastisk sjov oplevelse, og
alle i besætningen og de 12 medrejsende passagerer havde en rigtig
sjov dag.
Dagen før vi anløb Auckland skete der så
noget helt specielt, især hvis man var dæksdreng. ØK havde en vis
alkoholpolitik, idet hver mand kunne købe 2 øl om dagen. Det skete
så gennem et bonhæftesystem. Det specielle her var, at stort set
alle i dæksbesætningen havde sparet bon’er sammen, så jeg fik travlt
med at hente rigtig mange bajere, så alle var godt forsynede når vi
ankom. Jeg skal lige nævne, at det var ganske almindelige flaskeøl i
kasser med 50 i hver. Jeg tror nok, at jeg den aften nærmest kunne
stå op og snøre mine sko. Retfærdighedsvis skal det nævnes, at
dæksbesætningen var så large, at jeg under de kommende måneders
utallige fester i rygesalonen frit kunne tage for mig af deres øl,
så længe jeg sørgede for at passe mit arbejde til alles tilfredshed.
Og det gjorde jeg så.
Matroser klar til landgang.
Opholdet på New Zealand står stadig den dag i
dag som noget helt særligt i min tid til søs. Det skyldes måske, at
det var min første udmønstring plus mit første møde med fremmede
lande og kulturer. Jeg ved det ikke, men det var under alle
omstændigheder en fantastisk tid. Vi lå vel sammenlagt ca. 3 måneder
på kysten, og stort set i havn det meste af tiden. Vi startede med
at udlosse stykgods i mange af havnene fra nord til syd, og derefter
startede vi med at laste fuldt inklusiv dækslast med store
uldballer. En af grundene til at losning og lastning tog så
forholdsvis lang tid var den, at havnearbejderne ikke ligefrem
sprængte akkorden, og når de fik øje på en mørk sky, der måske kunne
medføre regnvejr, så blev lugerne hurtig dækket over, og de gik
hjem.
Det skal ikke nægtes, at en medvirkende årsag
til, at opholdet på NZ blev så spændende var, at der stort hele
tiden var godt gang i festerne henne agter. Det skyldtes, at der
stort set under hele opholdet var en hel del unge damer, der kom
ombord for netop at have en sjov tid sammen med os danske sømænd.
Det skyldtes måske bl.a. det faktum, at pub’erne på NZ lukkede kl.
1800. Derefter var der selvfølgelig nogle musik og dansesteder, men
de var tørlagt for spiritus.
Piger
i solskin på kanten af luge 5.
En del af disse damer blev så glade for at
være om bord - og vi havde sådan set heller ikke noget imod det - at
de sejlede med rundt på kysten. Det var selvfølgelig ikke officielt
at det foregik, men det virkede som om officererne godt viste hvad
der foregik, men vendte det blinde øje til. I praksis foregik det på
den måde, at vi sendte damerne ned i styremaskinerummet noget tid
før en af styrmændene gik en runde på skibet inden afgang fra havn.
Sjovt nok kiggede de aldrig ned i styremaskinerummet. Når vi så
anløb næste havn sørgede vi for, at damerne først blev ”synlige”
efter et passende stykke tid.
Her
sidder jeg på 5-lugen med en god bekendt i Bluff, NZ
Alting får som bekendt en ende, så efter NZ
gik rejsen så østover gennem Panamakanalen til Antwerpen m.m., hvor
vi udlossede vores last med uld. Vi ankom til København den 2. maj
1965 midt under ølstrejken, og allerede den 5. maj startede vi en ny
rejse til NZ. Knap halvdelen af dæksbesætningen mønstrede af, og der
kom nogle nye folk om bord. Jeg selv og flere andre var blevet så
begejstrede for NZ, så vi måtte have denne rejse med.
Rejsen blev på mange måder en gentagelse af
første rejse, idet vi dog denne gang kun skulle udlosse på NZ og
derefter til Indonesien for last til Europa. Der var for fleres
vedkommende stor gensynsglæde da vi anløb Auckland, og mønsteret fra
første rejse gentog sig de 6-7 uger vi lå på kysten. Da vi afgik fra
Bluff som sidste havn inden Indonesien, var stemningen hos mange
lidt trykket og flere måtte knibe en tåre.
Tid
til afslapning i underkøjen.
Efter at vi havde været til søs igen og var
kommet ind i rutinerne og var blevet godt fersket af, ankom vi så
til Semarang på Java, hvor vi skulle laste på strømmen. Det var
virkelig en helt ny verden, der åbnede sig her. Det var tydeligt, at
der var stor fattigdom. Jeg kan især huske, at trods hårdt fysisk
arbejde bestod havnearbejdernes dagskost af et sammenfoldet
palmeblad hvori der lå lidt ris og måske en lille fisk. De kiggede
derfor også langt efter vores middagsmad, når jeg bragte det fra
kabyssen hen agter. Jeg gjorde så det, at alt det der blev tilovers
fra middagen kom jeg op i en suppeterrin og det delte jeg så ud til
arbejderne i deres palmeblade. Det var de faktisk meget taknemmelige
for.
Herefter gik det videre til Djakarta, Padang
og Belawan. Inden Belawan var vi lige et smut forbi Penang i
Malaysia for at få renset højtanke. Jeg havde mange gode timer i
land men vi lå i Indonesien. Vi fik utroligt meget for næsten
ingenting. På grund af en kunstig høj valutakurs på indonesiske
penge, blev der ikke taget penge op om bord. Vi klarede udgifterne i
land ved at sælge lidt smøger, T-shirts og skjorter. En glad aften i
land med det hele kunne således klares for det der vel svarede til
10 kr. Når vi skulle i land skulle vi så også lige huske smøger til
vagterne i de 2 gates (politi og militær).
Det var en temmelig urolig periode i
Indonesien mens vi var der, hvilket vi dog ikke mærkede så meget
til, bortset fra at vagterne engang imellem skød op i luften på
kajen. Bortset herfra oplevede jeg en enkelt gang i Belawan, hvor vi
sad et par stykker sammen med et par damer på en udendørsrestaurant,
at der kom en lastvogn fuld af soldater og lavede razzia på
restauranten. De gjorde dog heldigvis ikke os noget, men andre fik
en noget hård medfart.
Lystfiskeri agterude.
Efter Belawan gik det så vestover gennem
Suezkanalen til Europa. Her kan jeg især huske alle de småsvindlere
i Suez/Port Said, der forsøgte at prakke nogle af deres såkaldte
ægte puder og tæpper m.m. på besætningen. Der var selvfølgelig nogen
der blev snydt godt og grundigt.
Efter udlosning i Nordeuropa fortsatte rejsen
til Nakskov, hvor MOMBASA skulle i dok. Her afmønstrede jeg den 17.
november 1965 præcis et år efter min udmønstring.
Det var så min tid som snesejler, som jeg
fortsat ser tilbage på med stor glæde.
Jeg fortsatte min tid til søs i RAILA DAN,
ARGENTINEAN REEFER, KONG OLAV V, RAPID og IRLAND (hvor jeg sejlede 9
måneder i kystfart på Grønland, også en slags snesejler). Herefter
gik turen omkring den desværre hedengangne Københavns
Navigationsskole. Efter skibsførereksamen i 1971 udmønstrede jeg som
styrmand i ELSE SKOU. Derefter aftjente jeg min værnepligt i
søværnet som reserveofficer, og forsatte i søværnet indtil 1979 hvor
jeg blev ansat i marinehjemmeværnet. Her sluttede mit arbejdsliv i
2007, hvor jeg blev pensioneret som orlogskaptajn.
Med venlig snesejlerhilsen Tommy
Hansen.
”En
ung students eventyr”.
Jeg hører vel
nok til en lidt speciel type snesejler. Om jeg overhovedet har lov
til at kalde mig ”Snesejler” ved jeg faktisk ikke. Men jeg håber, at
jeg må, også selv uden at have haft søfartsbog.
Jeg er født og
opvokset ikke langt fra frihavnen i København. Allerede som lille
dreng i 1950’erne elskede jeg at køre frihavnen tynd på cykel
(senere på knallert). Dengang var Københavns Havn meget travl og der
var næsten altid et skib for ind- eller udadgående. Man kunne se på
mange spændende og eksotiske laster blive lastet eller losset. Det
var jo før containerne blev opfundet. Alt fra store teak stammer til
paller med ildelugtende huder.
Det lå nu ikke
i kortene, at jeg en dag skulle komme ud og sejle på langfart. Men i
1965 blev jeg student, og da jeg på det tidspunkt ikke vidste hvad
jeg skulle bruge den eksamen til, besluttede jeg mig for at gå på
session. Det havde det glædelige resultat, at jeg blev kasseret. Da
var det, at jeg fik den utrolig gode ide, at jeg kunne bruge den
vundne tid til at tage en tur med et ØK skib til en eller anden
spændende destination. Den lille drengs drøm kunne nu blive
virkelighed.
Så en gang i
november 1965 gik jeg ned på forhyringskontoret, som lå et eller
sted bag det Kgl. Teater. Jeg blev skrevet op til et job som
ungtjener, men det var ikke fordi jeg blev givet særlig store
forhåbninger om at komme af sted. Månederne gik da også uden at der
skete noget og i stedet havde jeg forskellige forefaldne jobs, som
kunne give mig smør på brødet. Men i begyndelsen af februar ’66 blev
jeg ringet op fra rederiet. Man havde en hyre og jeg kunne stille i
Hamborg 2 dage senere. Jeg tror rederiet var i bekneb da min
forgænger - viste det sig - var blevet smidt fra borde i
Middlesbrough pga. en eller anden uregelmæssighed, og skibet var nu
på vej til Hamborg uden en ungtjener. Jeg havde heldigvis en meget
flink arbejdsgiver, som med timers varsel lod mig gå og herefter fik
jeg travlt med det praktiske, som bl.a. bestod i at jeg skulle ned
til ØK’s læge i Bredgade for at få diverse vaccinationer. Og 2 dage
senere gik turen fra Hovedbanegården med tog til Hamborg. Med mig i
toget var også kokken, som jeg fik et godt forhold til under hele
turen de næste 4 ½ måned. Om aftenen anløb så det gode skib
”Busuanga” Hamborg. Hovmesteren tog imod mig og jeg fik anvist en
rigtig god lille kahyt midtskibs. Mit job var at servere for
kaptajnen, maskinchefen, overstyrmanden og hovmesteren og så for de
op til 4 passagerer, der fra tid til anden var om bord. Og så
naturligvis også til forskellige parties der blev afholdt når vi var
i havn. Arbejdstiden var lang og der var meget få fridage undervejs.
Så vidt jeg husker, arbejdede jeg hver dag fra kl. 6 om morgenen til
kl. 8 om aftenen med fri 4 timer hver anden eftermiddag og 2 timer
hver anden formiddag. Den var nok ikke gået i dag, men der var ingen
fagforening eller overenskomst til at regulere det. Men jeg
beklagede mig faktisk ikke.
Ruten vi skulle
ud på var en ønsketur. Fra Hamborg gik turen til Rotterdam, herefter
Marseilles og Genua og så ned på varmere himmelstrøg. Igennem Suez
kanalen til Aden for bunker og så som den første havn ude ”på
varmen”, Port Swettenham. Herefter til Bangkok, Saigon, Manilla og
Hongkong til slutdestinationen Shanghai. Derfra tilbage til Manilla,
Bangkok, Singapore og Penang til Phuket (det var langt inden det
blev en turistdestination). Og herefter gik turen tilbage til Europa
og oplevelserne i havnene der - Genua, Le Havre og Hamborg - kunne
naturligvis ikke leve op til hvad jeg havde oplevet ude i Østen.
Og hvad husker
jeg så mest i dag fra turen? Lad mig starte med den negative side.
Og det er
egentlig det eneste negative ved den tur. Det var kaptajnen. Han lød
navnet ”Bisse Gunnar”. Hans fulde navn var vist Gunnar Jensen. Det
er muligt at søfolkene havde en vis respekt for ham, men i
virkeligheden havde de vist ikke meget kontakt til ham. Men for mig,
som skulle servicere ham hver dag fra morgen til aften, var han
noget af en satan. Nu skal det siges, at jeg sikkert heller ikke var
nogen særlig god ungtjener, men det var jo kompagniet som ansatte
helt uøvede unge mennesker til en ret ussel løn, og det burde Bisse
Gunnar have haft en vis forståelse for. Men det havde han ikke. Der
gik næppe en dag uden at der blev råbt eller skreget efter mig og
hans tiltale var altid meget grov. Hans yndede at kalde mig
”Elendige Orm”, ”Lorteflue” eller lignende. Den var ganske sikkert
heller ikke gået i dag, men sådan var det altså dengang.
Men en gang fik jeg dog respekt for
manden. Han havde sammen med chiefen haft lunch i salonen med 2
(modne) kvindelige passagerer og jeg havde naturligvis serveret for
dem. Da kaptajnens charme tilsyneladende ikke havde haft den ønskede
effekt drak de 2 herrer videre, og det blev altså for meget. Bisse
Gunnar blev syg og brækkede sig ud over gulvet. Men han mente dog
ikke at jeg skulle gøre rent efter ham, så han kom ud i pantryet og
bad i sin sædvanlige bryske facon om en spand vand og en gulvmoppe.
Og så klarede han selv jobbet. Hatten af for det!
Men ellers var han, for at sige det
lige ud, en ussel fordrukken person.
Til gengæld var overstyrmanden alle tiders
flinke mand. Hans navn var, så vist jeg husker, Hjalte Hjalteson.
Han klagede aldrig over min service og han hjalp mig til at komme
over de stunder hvor Bisse Gunnars terror bare var for meget.
I
det hele taget havde jeg et fantastisk godt forhold til alle på
skibet og jeg lærte at respektere alle for det job de udførte. Alle,
uden undtagelse, var flinke og positive imod mig, selvom jeg var
”anderledes”. De vidste jo, at jeg var student og kun på skibet for
en enkelt tur for oplevelsens skyld. På fribillet så at sige. Men
det blev altså accepteret.
Men lad mig
fortælle om de positive oplevelser fra min tur med Busuanga, som jeg
husker stærkest efter alle disse år.
Igennem hele
sejladsen i Europa talte alle jo om ”når vi kommer ned på varmen”.
Der var naturligvis varmt i både Suez og Aden, men jeg husker den
helt specielle fugtige varme og lugt da vi gik op ad floden til Port
Swettenham, - mit første møde med ”Østen”. Men den største og
rigtige ”på varmen oplevelse” var altså da vi lagde an i Bangkok.
Jeg fik ”æren” at være med til at sætte kusselejden ud. Og hvilken
oplevelse var det ikke? Der gik vel ikke mere end 20 minutter og der
var 40-50 skønheder om bord. Vi lå jo i Bangkok i lang tid, jeg tror
i cirka en uges tid, og der blev dermed tid til mange aftener i
Moskito Bar. Men hvad der foregik der, og i den nok så berømte sump,
er jo allerede beskrevet farverigt af andre mere erfarne snesejlere,
og jeg tror ikke, at der er noget nyt jeg kan tilføje. Men der blev
da også tid til nogle timers sightseeing i Bangkok med tempelbesøg,
flydende marked, etc.
Men inden da
havde jeg været på den længste sightseeingstur jeg fik på togtet.
Fra Genua havde vi 3 unge passagerer ombord. De skulle ud til deres
forældre, der arbejdede og boede i Bangkok og dengang tog man altså
ikke bare lige et Thai Airways fly, så turen gik med skib derud. De
havde arrangeret en tur til Cairo i de 36 timer det tog at komme
igennem Suez kanalen (incl. ventetiden i Port Said) og manglede en
fjerdemand til at gøren turen mere økonomisk. Så da vi om
formiddagen ankom til Port Said spurgte overstyrmanden mig
pludselig: ”Ungtjener, skal du til Cairo?”. Om jeg skulle! Det blev
en spændende tur, med pyramider både om dagen og natten,
kamelridning, besøg til de berømte moskeer og det kendte ægyptiske
museum. Den næste dags aften stod vi så på Busuanga i Suez efter
turen med konvojen igennem kanalen.
Det var jo 1966
og krigen i Vietnam var stærkt optrappet. Der var vist allerede
omkring en halv million amerikanske soldater i landet på den tid, så
vores næste havn, Saigon, var krigszone. Vi fik dermed ”krigstillæg”
hvilket for mit vedkommende betød 40 kr. om dagen. Det var mere end
min dagsløn! Der var travlt i havnen i Saigon og efter at have
ventet godt en uge ude i floddeltaet gik vi til Manilla, men vi kom
tilbage til Saigon og fik losset hvad vi skulle. Men jeg husker at
jeg i ventetiden i krigszonen, omkring 2 uger, fik optjent en
månedsløn i krigstillæg. Men vi var da heller ikke langt fra
krigshandlingerne. Hver aften vi lå i deltaet kom et stort
amerikansk krigsskib, en krydser tror jeg det var, stille glidende
forbi os og stadig indenfor synsvidde begyndte den i timevis at
sende bomber ind over landet.
Da vi kom til
Shanghai skulle vi i karantæne. Jeg tror, at det var fordi vi kom
fra fjendelandet Sydvietnam, og faktisk var der også sket det
sørgelige, at 2 søfolk måneden før var døde af tyfus på det ØK skib,
som gik på samme rute som os. Så vi lå så et par dage på strømmen ud
for Shanghai, og nogle kinesiske læger undersøgte vores afføring for
at se, om vi også var smittede med tyfus. Det var der heldigvis
ingen, der var. Vi lå i Shanghai den 1. maj og den dag blev fejret
med pomp og pragt med bl.a. et fantastisk festfyrværkeri om aften.
Men nogle af os var også til et stort show i sømandsklubben med
dans, akrobatik og magiske tryllenumre, som kineserne er
specialister i. Og så drak vi naturligvis ved verdens længste bar i
”The Friendship Club”. Jeg har ikke været i Shanghai siden dengang i
1966, men når man ser billeder derfra i dag, tror man næsten ikke
sine øjne. Der var kun de få høje bygninger på waterfronten, nemlig
det berømte ”The Bund”, som englænderne byggede i begyndelsen af det
20. århundrede, og hele den modsatte flodbred, som i dag er
overpolstret med tårnhøje skyskrabere, var et tomt sumpområde. Og
alle kineserne gik rundt i blå ”Mao tøj” og lignede fuldstændig
hinanden. Det var i sandhed en hel anden verden dengang.
Fra Shanghai
gik turen så hjemover. Et eller andet sted i det kinesiske hav
opfangede vi et SOS fra et andet skib, og jeg skal love for, at det
fik Bisse Gunnar op på mærkerne. Jeg tror ikke det var så meget af
medmenneskelige årsager, som det var ved udsigten til en god
bjærgeløn. Men systemet virker jo begge veje, så efter at have lagt
kursen omkring 180 grader om og givet maskineriet en ekstra spand
kul (det var vist ved at brænde sammen), nåede vi først af alle frem
til havaristen. Det var et mindre filippinsk skib, Asian Mariner, på
en 3-4.000 tons, som havde haft brand i maskinrummet og nu lå og
flød rundt uden maskinkraft. Efter nogle vanskeligheder - der var
nogen sø - fik vi en trosse over på skibet og tog det på slæb. Efter
et par dages sejlads nåede vi Manilla hvor vi ”afleverede” vores
”bytte”. Bisse Gunnar var helt oppe og køre i disse dage og som en
undtagelse også venligheden selv, men hans andel af bjærgelønnen var
vist også kolossal. Men jeg kunne heller ikke klage. Flere måneder
efter jeg var gået i land modtog jeg et beløb, som svarede til flere
af mine månedslønninger som ungtjener.
Jeg husker
også, at vi på et eller andet tidspunkt løb tør for øl. I hvert fald
den del, der var til rådighed for den menige besætning. Det var den
uduelige hovmester, som havde regnet forkert og om det var denne
situation, der var skyld i at han blev sat fra jobbet ved jeg ikke,
men han forlod i hvert fald skibet lidt pludselig da vi ankom til
Genua. Men jeg rådede imidlertid over en større beholdning øl, som
var kaptajnens, og da Bisse Gunnar i sin ofte omtågede tilstand ikke
havde check på noget som helst, kunne jeg stadig forsyne dele af den
tørstende besætning med de læskende dråber. Men det var altså heller
ikke sjovt at gå op igennem Rødehavet i mere end 40 graders varme
uden øl. Og så fik jeg hermed lidt hævn over Bisse Gunnar.
Og så efter ca. 4 ½ måned undervejs fik vi
en gang i begyndelsen af juli Kronborg om styrbord, og efter et par
dage i København med diverse rengøring og andet arbejde, afmønstrede
jeg. En masse oplevelser rigere og med en masse minder, som jeg
nødig ville være foruden. Hvor har jeg mange gange i de forløbne 45
år tænkt tilbage på den tur! Og de mange flinke kammerater om bord,
lige fra overstyrmanden, bådsen og kokken til folkene nede i
maskinen. Jeg mener også, at jeg lærte meget på den tur, ikke mindst
at begå mig med andre mennesker under uvante forhold. Altså når
lige der ses bort fra Bisse Gunnar. Så til alle de andre snesejlere
dengang på Busuanga skal der lyde en stor tak for at være med til at
give mig den store oplevelse, som den tur var for
ungtjener på M/S Busuanga
februar - juli 1966.
Michael
Davidsen.
Hej
!
Først og fremmest en stor ros til dig for en fremragen hjemmeside
der får nostalgien til at blomstre og når man keder sig, kan få
tankerne tilbage til en svunden tid, der er agterudsejlet af kæmpe
containerskibe, som jeg overhovedet ikke har noget forhold til.
Jeg har her nogle fotos fra Busuanga
1966. Jeg kom jo til at læse Micael Davidsens beretning fra Busuanga
1966 og husker ham egentlig godt. Når han så fortæller at han
afløste en anden ungtjener i Hamburg, kan jeg fortælle lidt om
hvordan det gik til. Hans gode ven Bisse Gunnar gav hans forgænger
(en steward fra SAS, der lige ville prøve søen også) et valg om at
få en gang øretæver eller mønstre af i første havn. Han valgte det
første.
Michael
eller Flemming.
Forhistorien er den at han drak sig fuld
og glemte at tørne til næste dag og det der satte prikken over i´et
var at det var i Bisse Gunnars egen Whiskey.
Michael fik det forunderlige navn Uffe
som han ikke var helt tilfreds med, det kom frem under et kortspil
hvor han på pointberegnersedlen skrev U. På min forspørgsel om han
hed Uffe og til hans store irritation, hang navnet ved. Jeg var selv
kammerdreng ombord og blev kaldt Mikro på grund af min størrelse.
Jeg fortsatte på langfart som maskingut på norske skibe og
senere som smører og motormand og efter et par år kom jeg tilbage
til Danmark hvor jeg sejlede på langfart til d. 1/4 1980 hvor jeg
blev ansat på kb - ar ovf. og sejlede til ovf. ophør. I dag
driver jeg selv en hjemmeside (www.homewardbound.dk) med
mine oplevelser til søs (selvfølgelig godt krydrede, det hører sig
ligesom med for at få historierne til at hænge sammen).
Tom,
Peter og Micahel.
I øjeblikket er jeg ved at skrive om mine
meriter på Busuanga, den bliver så omskrevet med andre navne, som
jeg har gjort med alle mine andre historier, for ikke at hænge nogen
ud. Hvornår den bliver færdig står hen i det uvisse. Men
forunderligt nok husker jeg mange af navnene af de tilstedeværende
ombord: kaptajnen var som nævnt Bisse Gunnar, overstyrmand Hjalte
Hjaltesen, Maskinchef Harald Nielsen, maskinassistent Grå, Kokken Ib
Hørby, Koksmat Søren, Bådsmand Erik, tømmermand Frode, matroserne:
Jørgen, Jørgen, bornholmer Mads, John Johansen, Heinrich m.m. en
letmatros der uheldigt blev kaldt for Billy og en anden ved navn
Tage. Tage fik tilnavnet bakkesangerinden, da han som tågevakt på
bakken stod og sang højt med en kvindelig passager, da han skulle
afløses. donkeymand Kristian Ulka som må have været om bord i en
menneskealder, da jeg har set billeder af ham her på hjemmesiden
helt op i halvfjerdserne på Busuanga, motormand Ib, motormand Karl
isbryder og til sidst motormand Poul klædeskab. Sidstnævnte
motormand sang opera i messen når han var beruset, til stor
fortrydelse for matroserne.
Tom og Ib
(mig selv).
Da jeg mønstrede om bord i Aarhus, var
jeg som nævnt ikke stor og til min far som fulgte mig om bord sagde
Poul på bredt københavnsk: bare rolig farmand, ham skal vi fandeme
nok få fedet op, inden vi rammer Kronborg til styrbord. Og drengene
Mikro (Ib, mig selv) Tom (skyller) Peter (messemand) Michael (Uffe,
Ungtjener). Flemming (legionæren, salondreng). Flemming læste bøger
som den sorte kokarde (legionærbøger og den slags) og var meget
betaget af den franske fremmedlegion og ville selv melde sig til
legionen. Problemet var at han var ekstrem nærsynet og ville
sandsynligvis blive kasseret, selv i den danske hær. Han sad altid
med åben mund og lyttede når matroserne snakkede om deres tid i
trøjen, så drillede vi ham med at det slap han sansynligvis for,
fordi som vi sagde, han var så nærsynet at han ikke kunne ramme en
ko i røven med en kontrabas.
Ib
Thomsen.
Jeg købte en kamfertræskiste i Hong Kong hos Henderson, som jeg
sammen med en harmonika som jeg købte i shipmanstores Shanghai for
kr.75,- har endnu.
Hongkong.
Med hensyn til Phuket kan jeg fortælle at vi var
det første skib der nogensinde havde anløbet stedet. Det var et
lille fiskerleje, helt uspoleret og absolut Bountyland i modsætning
til i dag, hvor der er stopfyldt med turister og andre godtfolk der
har problemer med at finde sig en kæreste i Danmark.
På vej
til "Paradis"
En
"livlinie" til omverdenen.
Drenge
på Mariners Club, Bangkok.
Vi lå på reden og skulle med shorebåd ind og det tog ca. 1 time,
hvor vi kunne se bunden, ja det var ligesom et aquarium med
eksotiske fisk.
Og når vi nu snakker om forandring så var der på den
tid i Kina en kolosal trafik, ikke med biler, men med cykler, hvor
vi snakkede om: kan I ikke se hvis de bytter alle cyklerne ud med
biler, sikke et kaos.
Den Røde
Plads i Shanghai.
Hr. "Grå"
på den røde plads i Shanghai.
Shanghai
1966.
Udsigt
fra Sømandskirken.
Udsigt
fra Sømandskirken.
Vue over
Yangtze river.
Afregningsbog for at kontrollere pengebeholdning. |
Det var forbudt at udføre kinesisk valuta. |
Jeg besøgte Kina for et par år siden, hvor jeg
besøgte flere forskellige destinationer i forbindelse med WM i
kvindefodbold. Forandringen var total, det spåede kaos havde
indfundet sig, et uhørt antal biler der vokser hver dag med
tusind nyindregistrerede bare i Bejing. Maoskjorterne var byttet úd
med moderne vestlig tøj, men med det samme totalitære system, til
fordel for nogle og en katastrofe for dem uden arbejde og de
invalide.
Flodliv.
Maskinassistenter.
Der
bygges swimmingpool.
fra venstre: ikke genkendt? Frode, Erik Båds, Heinrich ?
Jeg var ombord på hele rundrejsen til the far east med Busuanga, men
blev dog aldrig den store Ø.K.-sejler da jeg senere medens jeg gik i
Rotterdam kun fik en rejse mere i Ø.K. nemlig på Selandia.
Ib
(Micro) og Flemming i hyggeligt selskab på "Pissekroen" Manila.
Jørgen, Tage, Mikro, Mads og dæksdreng i
mellemfolkeligt samvær på Pissekroen Manila.
Jeg mønstrede af i Rotterdam efter kun en rejse, der ikke var den
store succes. På det tidspunkt var det ca. ti år siden jeg startede
til søs (år 1965) på Mary North og jeg kunne godt se hvor det bar
henad med de der containerskibe. Jeg sejlede derefter 5 år mere og
gav op d. 1/4 1980, hvor jeg gik i færgerne. Jeg har haft mange gode
timer på Østen, men foretrækker Sydamerika, Caribien og
Mellemamerika, hvor jeg har slået de største huller og snakker
sproget.
Med venlig og respektfuld hilsen skibsassistent Ib Thomsen.
Se også de andre
sider !!!
|