"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 69
.......... Fortsat fra side 68.
Jutlandia (1974)
Jeg påmøstrede sidst i
August 1974, som Koksmath i Rotterdam. Vi sejlede derefter
til Hamburg, Gøteborg og igen Hamburg og Rotterdam.
Herefter, ned og rundt om Sydafrika direkte til Singapore,
Hong Kong, Kobe og Tokyo Så over Stillehavet og igennem
Panamakanalen. Derefter til Rotterdam, sådan en rejse tog
nøjagtig 60 dage. På det tidspunkt var Jutlandia og
søsterskibet Selandia ØK`s stotlhed. På en af rejserne
gik vi til San Fransico, for at tage en del tomme conatiner
med til Europa, så det var lidt af en overraskelse at
kunne komme i land her. I Hong Kong, var det noget af et
skue, når flyvemaskinerne landede her i Hong Kong`s
lufthavn. Flyene, kom lige pludselig - ind over havnen og
ned på landningsbanen. Man var lige forbløffet hvergang -
"Hvad var dèt ? "
På en anden rejse fra Japan til Panamakanalen - passerede vi
datolinien i Stillehavet d. 31 december. Så vi skulle sætte uret
"en hel dag tilbage". Så det blev til næsten 2 Nytårsaftener, det
var sjovt nok. Det har altid været dejligt - at sejle igennem
Panamakanalen. Indimellem lidt hektisk men også tid til at dvæle,
ved det smukke landskab.
Koksmathens kammer på Jutlandia.
Jutlandia ved kaj i Hongkong.
Vue
over Hongkong.
Når man
ville helt ud på bakken var det en lang gåtur.
Panamakanalens træktog virker små i forhold til Jutlandia.
Smukt.
Timeregnskab.
Boma (1975)
Påmønstrede i Hamburg som Koksmath. Vi sejlede herefter til Bremen
og så Rotterdam.
Boma i Hamburg.
I Rotterdam var det altid sjovt at gå i byen, specielt oppe hos Lis
på "Scandia Huuk". Her blev jeg introduceret for - Den hollandske
Genever, og her var der en som blev kaldt "Indianer Blod". Den
havde en knald rød farve og smagte som en blanding af Kirsebær og
Jordbærlikør. Denne drik skulle man passe på, for godt nok smagte
det af "sommerdrik" - men det havde ikke samme effekt. Rotterdam
var på det tidspunkt en af Europas største havne, så der var altid
liv og glade dage her.
Et par dage efter fortsatte vi til
Amsterdam og Antwerpen. Destinationen var nu Brasilien - Amazona`s.
Vi nye besætnings-medlemmer glædede os meget, for det var sjældent
ØK`s skibe kom den vej. Men, Boma var chartret ud til tyske Hapag
Lloyd, som havde store interesser her.
Boma.
Efter 10 dage i søen, kom Amazona-floden i sigte. Det kunne man se
på havvandet, der ændrede karakter - fra en frisk blå farve til
en mørk grumset kulør. (en blandning af mudder, ferskvand og
havvand). Vi anlagde nu flodbyen Santana, og dagen efter sejlede
vi op ad af Amazona`s. Hold da òp, sikken en oplevelse - lyde
fra naturen, dufte og atmosfære man aldrig havde oplevet.
2
døgn senere ankom vi til Manaus. Man kunne altid se på Amazonfloden,
når man nærmede sig Manaus, fordi man kunne se det meget mørke vand
fra Rio Negro, som er en biflod til Amazonas, løbe ud her.
I
Manaus var vejret meget varmt og fugtigt, da byen også ligger tæt på
ækvator. Vi lå altid en uge eller mere her, så der var rigtig tid
til at gå på oplevelse.
Boma i
Amazonas.
Boma i
Amazonas bemærk HAPAG LLOYD container.
Boma i
Amazonas, flere container fra HAPAG LLOYD
Boma
Amazonas.
Boma i
Manaus.
Brand
og bådmanøvre i Manaus messedreng og koksmath og bagved 2
aspiranter.
Boma
med regnopsamler.
Vi var ved at løbe tør for ferskvand. Så skibets tømre - havde sat
plasticsejl op agter. Her skulle der så, fanges regnvand - som
løb ned i en tank. Det skulle vi så, bruge til badevand og lign.
Plasticsejlet - ses oppe ved flaget.
Dæksdreng,
messedreng og koksmath nyder en øl på en havnebar i Manaus
Koksmathen i sidegangen.
Stewarddesse, elektrikker, matros og koksmath på seigtseeing i
Amazonas.
Fra Manaus sejlede vi tilbage af Amazona`s, til Itacoatiara som
ligger en halvdags sejlads fra Manus. Efter et par dage sejlede
vi så igennem andre bifloder for at komme til Rio Pará og byen
Belèm. Belèm ligger også tæt på Atlanterhavet ca. 13 km. Belém er
en handelsby og bl.a. centrum for eksporten af produkter, som
indsamles i regnskovene: tømmer, paranødder, palmemarv m.m.
Beléms havn er ligesom Manaus udgangspunkt for den travle flodtrafik
på Amazonas. Når vi gik i byen i Belém tog vi gerne ud på et
spise og dansested, som lå lige ned til floden. Også så tæt på,
at man høre piranha`s (kødædene fisk) plaske og piske vandet op, når
de havde fået bid.
Itacoatiara, koksmath med Boma i baggrunden.
Itacoatiara og Boma.
Højvande i Amazonas
Itacoatiara.
Efter 2-3 dage sejlede vi så til Itaqui, Natal, Cabadello, Fotaleza
som alle ligger på Atlantehavskysten. Derfeter tilbage til Belém
og efter 2-3 dage blev kursen så sat op mod Europa.
Stewardesse, 2. mester og messedreng, på vej til Belém.
Grillfest på Boma.
Boma
Setubal, Portugal.
Boma Setubal, Portugal.
Boma Setubal, Portugal.
Boma Setubal, Portugal.
I Europa kom vi til Rotterdam, Hamburg, Bremen, Antwerpen, Amsterdam
og Le Havre. Men på nogle rejser kom vi til Setubal i Portugal
eller Rostock i Østtyskland. Efter ca. 18-20 dage sejlede vi så
med kurs mod Amazona`s igen. På en enkelt rejse anløb vi først
Brigdetown på Barbados, hvor vi lå 2 dage. Dernæst Port of Spain
på Trinidad her lå vi i 5 dage. Herfeter sejlede vi så ned mod
Santana og Manaus.
Det var virkelig en oplevelse at sejle på Amazona`s og Brasilien.
Jeg var påmønstret Boma i ca. 1 år og 4 måneder.
Meonia. (1976)
Meonia ved kaj i San Francisco.
Påmøstrede i Liverpool som Ungkok. Liverpool var dengang en sjov og
spændende by. Vi sejlede derefter til Glasgow og derefter direkte
til Panama-kanalen, og lå på anker ved byen Christobal. Via
"shore-båd" kom vi i land, og skulle så ud og feste lidt. Dagen
efter igennem Panama-kanalen og videre til Los Angeles, San
Francisco, Seatle og Vancouver. Derefter igen til San Francisco
og Los Angeles. Og så hjem via Panama-kanalen. I Europa var det
Hamburg, London, Le Havre, Zee Brügge, Rotterdam og København.
Meonia
i San Francisco.
Meonia
Kabys, messedreng og ungkok.
Ungkokkens kahyt.
Meonia
på vej til Vancouver.
Ungkok ved
swinningpool på Meonia
Atrevida (1976)
Påmønstrede i Århus, november måned - som Kok (dispensation). Det
var altså en "julerejse". Vi sejlede til Hamburg, Bremen, Rouen
(Frankrig) og Rotterdam. Derefter kursen mod Vestafrika. I
grøntsagsrummet (kølefadelingen) blev der placeret tre store
juletræer, som skulle bruges når vi nåede d. 24 december. Det var
ret irriterende, at have disse træer liggende, de fyldte og man
skulle hele tiden skræve over dem eller flytte rundt på dem når man
skulle hente grøntsager m.m.
Atrevida i Contonou Ghana. Efter et besøg på et Fransk hotel
og klub føler et par besætningsmedlemmer at man allerede sejler.
Første havn var Freetown så Abidjan og Contonou. Herefter til
Lagos (Nigeria) hvor vi lå på reden i 14 dage. Så - Julen,
juledagene og Nytåret holdt vi i Lagos, på reden. Jeg kan huske
at Julemiddagen bestod af: Forret:
Hvidvinsdampet Fiskefilét anrettet på smørristet brødcrouton,
maskeret med asparges á la crème og pyntet med rejer, dild og
citron. Hovedret: Stegt And og Flæskesteg med
skysauce, hvide og brunede kartofler samt rødkål, Pommes chips og
ekstra svær, ½ æble med gelé, svesker, tyttebær, asier og syltede
agurker. Dessert: Ris á la mande med lun
kirsebærsauce og syltede kirsebær. På denne dag samt Nytårsfaten,
gav Ø.K vin til maden, likør m.m til dessert og kaffen samt Spiritus
og drikkelse til senere på aftenen. Julefroksten, på det
tidspunkt i Ø.K manglede der intet, "det var bare overdådigt".
Hertil gav Ø.K Øl, vand og snaps. Efter de 14 dage d.v.s - d. 3
januar 1977 kom vi først til kaj. Det blev ialt til 3 uger i Lagos
(puha-da-da). Allerede dengang kunne man riskerer at blive bordet
af pirater, altså når vi lå på reden. Så dæksbesætningen (vagten)
havde sit at se til, skulle jò holde øje med dette "pak". Vi blev
forsøgt angrebet et par gange, men heldigvis havde besætnigen "sine
metoder", så vi undgik at få besøg. Vi sejlede herfefter til
Abidjan (Elfebenskysten), hvor vi lå i 4 dage - og her kunne man så
gå i land og slappe lidt af. Herfeter sejlede vi til Rotterdam og
Århus.
Matros
Villy og motormand Inge.
Bådsmand og
tømrer Svend.
Contonou Ghana. Fransk hotel og klub 2 assistenter og kok.
Juletræet pyntet og man nyder en øl, motormand Inge, koksmath og
matros Villy.
Juleaften mandskabssalonen, der hygges, letmatros, messedreng,
tømrer Svend, kok og mask.ass.
Juleaften, dæksdreng Kim, matros Ole, bådsmand og ungmand.
Mandskabsmesse juleaften.
Mandskabsmesse juleaften.
Kim P. Nielsen.
Kims indslag fortsætter på næste side.
Se også de andre
sider !!!
|