"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 7
Her er nogle billeder
fra Koreas rejse til Kina og Japan feb. - sept. 1963.
Kort-pause på poopen
Læsepause
En plads i solen
Udsigt fra poopen
Skorstenen får en gang
maling
Sømandsskolen
Sønderborg 1958.
På rejsen med Korea var
jeg matros, andre af besætningen jeg kan huske var
overstyrmanden som gik under navnet
"Brandmanden".
En anden matros hed
Regner, det er ham der vasker poophuset.
Swimmingpool i Mariners
Club Singapore
De tre badegæster er 2
matroser og bageren.
I Hong Kong var vi
fortøjet ved en pier 2 minutter fra Røde Løve, hvor vi
lå et par uger, da vi også var på værftsbesøg.
Simba i Rotterdam.
Mvh.
André Jensen.
Sibonga
i Hong Kong
"Snesejler" er
en rigtig god ide, meget sjovt at få genoplevet ens
tidligere liv. Jeg startede i ØK 21/6-1968, som kok på
"Nordic Heron", derefter "Sibonga" 3
gange i 1968-69, derefter "Morelia",
"Simba". 1971 udmønstrede jeg som hovmester
på "Basra" hvor jeg var 3 udmønstringer. Jeg
sluttede i ØK som hovmester på "Ayuthia"
1978. Gik derefter over i Dansk-Fransk, som senere blev
til Dannebrog Rederi, da de overtog de fleste af skibene
ved lukningen af D-F. Jeg stoppede i Dannebrog i 1995, og
kom derefter over i Mærsk, hvor jeg mødte en hel masse
af mine "gamle" sejler-kammerater fra ØK, DET
var sjovt !! Jeg blev pensioneret fra A.P.Møller i 1998.
Med venlig hilsen. Henrik Kjærsulf.
.
Hermed en sang i anledning
af en god grillfest i "Basra", matroserne
og motormændene havde købt en del gæs og pattegrise i
Bangkok, som de havde gående ude agter på det ene af
deres baderum, og alt det skulle sættes til livs, sikke
en fest!!! Men både svin og gæs smagte nu noget af
fisk, hvilket de var blevet fodret med i deres tidligere
liv i Bangkok.
Med højagtelse.
Hej Snesejler
Efter at have
hørt programmet "Studie 4" på P4 idag,
blev jeg gjort opmærksom på din hjemmeside. Jeg må
sige, at siden er virkelig et imponerende flot stykke
arbejde, krydret med mange gode historier og billeder fra
det virkelige liv ombord. Jeg har ikke selv sejlet i ØKs
skibe, men har sejlet på langfart i flere
rederier bl.a. rederiet Ove Skou, hvor jeg begyndte
som hovmestermath 1976, og sejlede indtil 1993, hvor jeg
begyndte at arbejde på et kraftværk. Jeg har dog stadig
en stor interesse for søfarten, og følger stadig med i
hvad der foregår på det område via
bladet "søfart". Selvom jeg først
begyndte at sejle i 70,erne, kan jeg sagtens genkende
historierne, som også eksisterede da jeg begyndte.
Iøvrigt har jeg en lille historie om en tidligere
maskinofficer i ØK. Jeg sejlede på daværende tidspunkt
i "Den Kongelige Grønlandske Handel", og
den omtalte maskinofficer var blevet opsagt i ØK, og
fået ansættelse som 1.maskinmester i "KGH".
Første dag ombord mødte han op nede i messen, iført
hvid kedeldragt. Hvorpå en af de medsejlende hustruer
udbrød "gud han ligner en bademester", og
siden hed han aldrig andet end bademesteren.
Med venlig hilsen
Ebbe Rene Christensen
Min ØK historie
fra før..
I december 1949 fik jeg en hyre hos ØK på MS
Fionia. Den var bygget i 1913 og var på daværende
tidspunkt verdens ældste søgående motorskib og med 36
år på Østen.
Four
pieces of bamboo no puff puff.
Fionia var udstyret
med B&W motorer med trykluft forstøvning, 8 knob.
Når vi havde landkending kunne man næppe se at
skibet flyttede sig. Vi havde passagerer med fra
Liverpool til Singapore. Det tog ca. 6 måneder at nå
til Bangkok og tilbage til Langelinie.
Jeg ville gerne have fortsat i ØK, men da jeg i ØKs
maskininspektion fik spurgt om der var andre muligheder
end Fionia, var jeg færdig i ØK det var stilen
dengang.
Er der andre tilbage
fra den tid? Maskinmester Bent Frese-Madsen.
Frivagt i Sibonga 1962 fra
venstre matros Poul Helsingør letmatros Leif Hellerup og
matros Frede Nakskov og yderst til højre maskin ass. ?
En af dem blev forresten vildt forelsket i en pige fra
Japan, han ville giftes med hende og var klar til at
forlade skuden. Han og jeg var hjemme hos pigen og hendes
forældre for at spise. Det var ret seriøst, men jeg
overtalte ham til at droppe det hele, det går jo
ikke, vi skal jo snart sejle, og DU skal med hjem!
Leif Johansen.
Willy.
My name is Peter Walker and I am a
Australian citizen who lives in Bangkok, Thailand for the
last 10 years. In my spare time, I am currently
doing a non-commercial project, researching and making a
documentary video on a ship that was sunk in Thailand
during the closing stages of World War 2. The ship
was called the Suthathip or Suddhadib. Your website
mentions the ship by a slightly different name, the
Sudhadib.
The documentary is going to cover 3 main areas: The
History of the Suddhadib, Diving the Suddhadib, the
Marine Life that now inhabits the Suddhadib.
Our research to date, based on Thai naval records and
some great help from RAF historical societies, has
clearly indicated that the Suddhadib was sunk on the 1st
of June 1945 by a raid of RAF 99 and 159 squadron
Liberators from India. We believe that the ship was
built for the Siam Steam Navigation Co., part of the East
Asiatic Company, in 1918.
Would it be possible for you to search your historical
records for any information about this ship. In
particular, I would love to have a photo of the ship.
Anything that you can provide me will be gratefully
received and your assistance will be noted in the credits
of the documentary video.
As I mentioned above, this is a non-commercial project
and we do not expect to make any money from it. We
are doing it for the love of our sport, scuba diving, and
to help extend and capture some interesting maritime and
aviation history.
Yours Sincerely, Peter Walker Bangkok, Thailand.
Hello Peter !
Thank you for your mail about
Sudhadib or Suddhadib (can be a wrong spelling).
Anyway, here are some facts about Suddhadib
and a photo.
The right name is SUDDHADIB and it
was a
coasting steamer, built by the Hong Kong & Whampoo
Dock Co., Hong Kong, 1918, to the Siam Steam Navigation
Co., Bangkok. 18 (I), 8 (II) and 400 passengers
on steerage class. 955 dw, 1311 gt,
803 nt; 223 x 356 x 20;
steam 900 ihp. 10.5 knots. Crew 35.
1939 the name changes to the Thai
Navigations Co., Bangkok. Sunk 1944 by an allied air
attack.
I hope that you can use these informations,
thats all I know about Suddhadib.
Have a nice day
J
Willy.
Willy,
Excellent. I really appreciate
this email from you. The photo will make a lot of
people here very happy.
In return, I am sending to you a photo of the Suddhadib
being bombed.
and a copy of the RAF
logbook describing the bombing.
I know that it is a terrible end for a
ship but you might like to add these to your archives and
museum.
But, I can tell you that, today, the ship is still
providing excellent service, lying on its side on the
seabed, as both a great dive site for recreational scuba
divers and as a home for millions of marine creatures...
Regards Peter.
.
Ungtjener på M/S Panama
1955
Mit navn er Ben Ottesen
og jeg sidder her i Chilliwack, ca. 100 km.
øst fra Vancouver Canada hvor vi nu har boet i
mange år og læste med stor interesse dine sider og
dine oplevelser i Ø.K .. alle de interessante erindringer
og billeder fik vækket mine egne minder frem,.. ja,
det var gode tider,!!.. jeg selv sejlede med 6
Ø.K.-både fra 1952-1955 som kahytsdreng og ungtjener,:
M/S Meonia, M/S Kambodia, M/S Poona, M/S Songkhla, M/S
Sumbawa og M/S Panama..så jeg ville bare sige tak for
alt dit store arbejde, forskning og underholdning.
"Keep up the
good work Willy"
Ben Ottesen.
KUN FOR SJOV
!!!.............Ikke alle
mails som jeg modtager er lange, her er en "lille
hurtig":
godt gået
Willy
hilsen
snesejler Leif
Den blev jeg også glad for !
Hej Willy!
Jeg er ved at samle oplysninger om min
morfar, kaptajn Goth, som var kaptajn i 24 år på
trampdamperen S/S Otto Petersen. Den blev bygget i 1930
på Helsingør for Dampskibsselskabet Vendila og solgt
til Chile 1954 og mødte sin ophugning der i 1971.
Personlig er jeg desværre uden for det herlige selskab
af sømænd og deres skibe, selvom den ene gren af
familien har været søfolk i mange årtier. Til gengæld
forsøger jeg at samle stumperne op, så eftertiden kan
få glæde af disse beretninger.
Under min research, så er glæden ved skibe og søfolk
vokset, så jeg forsøger at samle så meget som muligt,
så jeg kan få flere detaljer, beretninger og billeder
på disse epoker, uanset om de er fra min morfars tid
eller efter hans tid.
Jeg regner med at historien om Kapt. Goth skal udmønte
sig i en dokumentar og senere i bogform. Det er under
alle omstændigheder planen ind til videre. Da jeg ikke
kan se at Vendila har meget med ØK at gøre, så giver
det vel heller ingen mening at foreslå at min lille
hjemmeside muligvis kunne optræde som link i dine
spalter? Og da jeg heller ikke kan tilbyde en
ØK-beretning, så kan jeg da i det mindste sende dig
denne lille hjemmeside om kaptajnen og hans skib i meget
kort form. Du kan klikke på felterne i øverste højre
hjørne for at skifte side. Det eneste som kan forbindes
mellem Vendila og ØK er vel Nakskov Værft, som var
reparationsværft for S/S Otto Petersen i 1946.
Mange gode hilsener Simon Bang
Wanted
!
Brixton
Brady efterlyser
Benny Christensen * ca.1940.
Benny
havde hyre som tømrer på Poona i 64.
Er der nogen som kender ham?
|
|
.
Noelene May Quin - Bording pas fra den tid
-----------------------------------
Efter lang tids
korrespondance med Brixton Brady har jeg d.d. modtaget følgende triste
meddelelse.
Fra:
.................Jamaica Bradley
Sendt: ..............25. september 2006 02:26
Til: ...................Willy Brorson
Emne: .............Benny
Christensen........................... Brixton
Brady.
Hi !
I am a friend of
Brixton Brady, and knew she had this message on your site, looking for
her father.
I wanted to let you
know, that on Monday 18 September 2006, our dearest friend Brixton was
killed by a Lorry here in London whilst going to work on her bicycle.
She was an amazing
person, and would have loved to meet her father, but sadly this will not
happen now.
In case he is ever
found, I thought I should let you know.
Her remains will be
sent to New Zealand, and if Benny is ever found, please let him know
that she always thought of him, and would have loved to one day meet
him.
Sincerely, Jamaica Bloch Jespersen
Hej Snesejler
Tak for en særdeles interessant hjemmeside fra
ØK.
Desværre er der en halv snes års aldersforskel på os,
så jeg har ikke genkendt nogle personer fra min egen tid
i ØK.
Jeg var først matros i den gamle fire-mastede
"Selandia" 3 rejser til Bangkok. Vi havde
skuespillerinden Grethe Thordahl og komponisten Hans
Screiber med på en rundrejse i 1956, hvor vi grundet
Suezkanalens lukning måtte rundt Sydafrika. Det gav
anledning til liniedåb, og det blev der nok gjort lidt
ekstra ud af med de to celebrities om bord. Om aftenen
blev der festet. Jeg havde harmonika, en spillede på
vaskebræt, en anden på redekam, og så blev der danset
på 4-lugen. Lidt efter lidt kom der også flere og flere
passagerer ned og dansede med. Mange af dem var jo ikke
just vilde med de stilige forhold deroppe i de finere
omgivelser. Det var i det hele taget en rigtig vellykket
aften, selv om jeg ikke egentlig var nogen virtuos på
harmonikaen; men det vidste jeg ikke selv den gang.
Jo, 3 uger på Bangkok Red, og vi havde sparet en masse
fridage op til afvikling i Bangkok. Uhmm. Mine planer om
at beskrive disse spændende uforglemmelige ungdomsår i
"Selandia" er i støbeskeen.
En enkelt lille erindring fra Bangkok:
En dag efter middagspausen sagde min pige til mig:
"Der ligger et amerikansk skib lidt længere ude på
floden. Vi tager lige derud et par timer, og kommer
tilbage inden fyraften". Og sandelig. Pigerne kom
tilbage til fyraften med lommerne fulde af dollars.
Efter navigationsskolen i Svendborg 1957 - 1959, valgte
jeg igen ØK; men styrmand Nielsen sendte mig 17 måneder
i Bintang, og derefter et år i Erria, hvorefter jeg
indså, at jeg måtte sejle 15 år mere som styrmand,
inden jeg kunne blive skipper, og det var altså ikke
lige min kop te.
En del af mine 55 år på de vilde vover, har jeg dog
fået nedfældet på min PC, og jeg vil gætte på, at
selv gamle ØK-folk nok ville have lyst til at se
sølivet fra en anden vinkel. Prøv selv at se i mine
links.
Med højagtelse (har ikke helt glemt ØK-stilen) Pensioneret coasterskipper Forhenværende snesejler.
G.Foged
Hej Willy.
Det var interessant at høre din
hjemmeside blive promoveret i radioens "Studie
4" i dag. Det var vist på samme program, jeg blev
gjort bekendt med snesejler.dk for nogen
tid siden, da du berettede om "Skagerak"s
forlis i 1966.
Din beretning om Beatles fik mig til at tænke på de to
danske drenge Jan og Kjeld, der sang Banjo Boy. Da jeg
var 3. styrmand i "Bintang", og sejlede på
Syd og Vestafrika 1959 - 1961 var de to drenge
særdeles populære i Sydafrika. Banjo Boy bragede ud
gennem radioens højttalere nok en gang hver time. Siden
da har jeg ikke hørt meget til dem bortset
fra, at Kjeld senere blev skibshandler i København.
Jeg har handlet med ham en enkelt gang; men det er mig
ikke muligt at erindre hvornår.
Så kommer jeg også pludselig i tanker om et halvår
midt i 90-erne, hvor jeg havde fået "Arktis
Orion" på rejser mellem Singapore, Bangkok, Manila,
Nordkorea og mange mange andre interessante pladser i det
område. Efter at have droppet krogen i Bangkok, og de
ordinære myndigheder var afklaret, kom en dansk
skibshandler om bord. Det var en hyggelig gut, og vi sad
længe og sludrede om alt muligt. Efter en halv times
snakken, rejste han sig op og sagde: "Kan du ikke
genkende mig, Gunnar". Først da præsenterede han
sig. Det viste sig, at jeg havde haft ham som 2. mester i
"Helene Clipper" 20 år tidligere. I
mellemtiden havde han tillagt sig fuldskæg og var
nærmest uigenkendelig. Han opgav dengang sejleriet, og
har blandt andet haft skibshandlerforretning i
Australien. Nu havde han sin egen forretning i Bangkok og
var gift med en af landets flotteste piger. Næste gang,
jeg kom til Bangkok, var det dette flotte kvindemenneske,
der kom om bord og tog imod proviant- og storesordren.
Hun var bestemt ikke kedelig snakke med.
Ikke flere skibshandlere denne gang. Jeg kan se på mine
hjemmesiders tællere, at der er kommet en del flere
besøg, siden du var i radioen første gang. Man kunne
vel fylde siden op med spørgsmål; men jeg holder her.
Med højagtelse. Gunnar Foged
Kambodia
Ohøj!
Jeg har
studeret siderne, det gav mig næsten vemodige tårer i
øjnene. I 1964 påmønstrede jeg Kambodia som
"kul-og koksmath" Kambodia`s daværende skipper
Niels Agge var en rigtig "gammeldags søulk"
hård - skrap men helt igennem retfærdig. Dengang
sejlede vi "hurtigruten": København, Aarhus,
Göteborg, Heröya Hamburg, Rotterdam, Amsterdam,
Le Havre, Genoa, Port Said, Aden, Penang, Port
Sweetenham, Singapore, Bangkok, Manilla, Hongkong og
Shanghaj og retur. Kambodia var, efter min opfattelse,
kompagniets bedste skib, hurtig, og et fantastisk skib i
dårligt vejr. I Singapore mødte vi Kambodia`s eneste
søsterskib, navnet husker jeg ikke, men det tilhørte
det hollandske et hollandsk rederi (sort skorsten
med hvid diamant og kongekrone). Senere var jeg i
Sumbawa og Samoa. Det var tider - dengang! Rigtige skibe
med tid til at se sig om i de forskellige havne. Når jeg
taler med søfolk i dag i containerskibene, er jeg
overbevist om, at "vores tid" var den bedste!
..
Historie
??
OK en
lille hurtig een ....og den er sandfærdig!
Vi havde i Kambodia en ungtjener Jørgen, fra
Sindal, på 35 år!!! Han drak ad helvede til...var
næsten aldrig ædru. Når han var fuld sang han altid:
"Jeg er degn i Nr. Bjert..." når han sang den
vidste vi, at han var drønfuld. Man kunne ikke se det
på ham - ud over hans øjne der var røde som på en
kanin, men han passede sit arbejde
upåklageligt. Han var en godmodig sjæl der ikke
gjorde en flue fortræd. Når han havde
"salonvagt" på passagerdækket (vi havde
næsten altid 12 passagerer med af forskellig
nationalitet) gik han ud på dækket, når han kunne se
sit snit til det, og firede en sejlgarnsline med en
møtrik i enden, ned på hoveddækket hvor et par mand
stod klar med en pilsner der blev bundet til linen
hvorefter han halede den op og drak den i mørket..
Engang surrede vi en antændt sejlgarnsbombe til linen og
afpassede det således, at den eksploderede i
dækshøjde, uden at skade ham. Inde i salonen var
tjeneren ved at servere et fad, som han tabte på dørken
da sejlgarnsbomben eksploderede, og Jørgen smed chokeret
linen fra sig, og var næsten ædru i løbet af få
sekunder, da hovmesteren, rasende, kom farende ud
på promenadedækket, stod Jørgen og så fjoget ud, og
på hovmesterens rasende spørgsmål om, hvad der
foregik, sagde Jørgen, at han ikke havde hørt eller
bemærket noget. Men det varede længe inden han skulle
have "serveret øl" på vagten i smug! Høkeren
købte dog ikke dèn forklaring, og var godt ond i sulet
længe.
.Jens
Jensen.
Hej
Willy.
Jeg
savner noget fra Otaru i Japan. Der var blandt andet en
Club (vistnok kun for senior officerer). Den hed noget
som "Vikings Club". Er der nogen som ved noget
om det ???
S.T.
Artikel
skrevet af Bjarne Schilling bragt i POLITIKEN d. 31/7-05.
Pænt
goddag og pænt farvel !
Hvert år kommer der
tusindvis af skibe til Hamburg. En ganske særlig
faggruppe sørger for, at der bliver hilst pænt på
søens folk.
Rolf Jensen har et specielt job. Så specielt, at han kun
har fire kolleger i hele verden. Han er
Begrüßungskapitän (hilsekaptajn) og sørger for, at
der bliver sagt pænt goddag og farvel til de tusindvis
af skibe, der hvert år sejler til og fra Hamburgs enorme
havn.
Rolf Jensen og hans fire kollegers arbejde
udføres ved Willkomm Höft en lille landtange ved Wedel
omkring 15 kilometer vest for byen ved Elbens nordlige
bred. Der holder de til på færgegården Schulauer
Fahr-haus, som betaler for hilseriet, og hvor udsigten er
i orden.
Vi kipper med flaget,
og vi har to store hornhøjttalere, der kan høres 300
meter væk. Så hilser vi skibene med deres
nationalmelodier, når de passerer, forklarer kapitän
Rolf Jensen.
I det samme brummer
faxen. Det er skibsmeldetjenesten, som fortæller, at det
gode skib Volgo-neft-268 lige er sejlet af sted inde fra
havnen på vej mod Skt. Petersborg.
Rolf Jensen går hen til kasserne med op mod 17.000
kartotekskort henne under panoramavinduet, og finder
Volgoneft-268. Det er et russisk tankskib med en
størrelse på 3.475 ton, og dermed er det pænt over de
500 ton, som er grænsen for, hvornår der hilses.
Ældre
billede
Hun går kun 10 knob,
så der går en god halv time, før hun er her, oplyser
Rolf Jensen, der alligevel gør klar til at musicere. Han
går hen til en reol og trækker et kassettebånd ud.
Rußland, står der på etiketten. Skulle der
komme skibe fra 151 andre nationer forbi, er han også
parat. Reolen bugner af kassettebånd med
nationalmelodier, inklusive 2, som der står
Dänemark på. Det ene er Kong Christian, som
ikke bruges mere.
Jeres konsul kom
forbi her i foråret og sagde, at det var kongesangen vi
spillede, og at vi skulle holde op med den. Vi skulle
bruge den anden, forklarer Rolf Jensen.
Men søens folk får mere end en musikalsk hilsen. Der
kippes også med Hamburgs flag, der hejses ned og op igen
i den 40 meter høje flagstang. Hvis man brugte det tyske
nationalflag, skulle skibene ifølge reglerne hilse
tilbage, men i vore dage er besætningerne så små, at
det kan knibe for skibene med at finde en ledig mand til
at besvare hilsenen, forklarer Rolf Jensen.
Der er blevet hilst på skibene på Elben siden 1952, og
horn-højttalerne brøler hymnerne ud over floden med
jævne mellemrum fra klokken syv om morgenen, til solen
går ned. Om natten er der ingen musik. Men Volgoneft-268
kan godt glæde sig.
Nu forkynder horn-højttalerne ved Willkomm Höft, at
"Der er et
yndigt land", når et dansk
skib sejler til eller fra Hamburg.
Skrevet af Bjarne Schilling, brugt med
tilladelse fra Bo Maltesen POLITIKEN.
Her er
en tegning af kaptajn Niels Agge, som jeg så ham i 1965. En stor
og myndig Kaptajn på Kambodia. Det var ham der sagde til
lodsen når han kom om bord og så, at der var 2 håndtag
på maskintelegrafen "Ja.. ja.., nu tar' vi det helt
roligt hr. lods..." (Der var jo 2 store 12 cylinder
B&W motorer og med 2 skruer). Lodsens øjne lyste jo
når han så alle de muligheder for smarte manøvre med
maskinerne. Det var også Kaptajn Agge , der tog sin
regnestok frem, når vi "fattige"
styrmandselever kom op til ham for at bede om ekstra
penge, for at gå i land. (eks. i Bangkok).
"Nå.. I skal op og se på templer.. ikke?" kunne
han sige, så svarede vi,
"ja ja hr.
kaptajn"...... så fik vi som regel penge. Jeg mener
at Agge var uddannet som ingeniør eller lignende. Se det
var en kaptajn jeg aldrig glemmer.
Venligst
Uffe Steen Andersen.
Se
også de andre sider !!!
|