"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 71
EN SKRIVERKARL’S ERINDRINGER:
Som en
begyndelse til hvordan eventyret med M/S Andorra startede er det
noedvendigt med nogle forklaringer:
Jeg
blev foedt den 8. marts 1946 (den store aargang efter krigen) og min
far var svensk og min mor var dansk. Det faktum er ret vaesentligt,
hvad jeg kommer tilbage til senere
Jeg
voksede op i Lilleroed eller Alleroed som det nu hedder efter at
Blovstroed, Lilleroed og Lynge blev sammensluttet (hvilket aar kan
jeg ikke huske, men det er ogsaa ligegyldigt).
Alleroed ligger mellem Birkeroed
og Hilleroed. Foer S-banen kom til Alleroed var der kun forbindelse
til Nordsjaelland een gang i timen fra Koebenhavn. Soevnige
passagerer kunne tage fejl naar konduktoeren raabte Lilleroed og
troede saa at de var ankommet til Hilleroed.
Jeg
gik i Lilleroed Kommuneskole og fik en mellemskole og real eksamen
derfra. I fritiden var jeg bybud, gik med aviser om eftermiddagen
(det var dengang BT/Ekstrabladet udkom om eftermiddagen). Mine
”abonnenter” var bl.a. en bankdirektoer og en manufakturhandler. Det
medfoerte at jeg ogsaa gik aerinder for bankdirektoeren og
manufakturhandeleren og hans kone.
Paa
det tidspunkt hvor jeg gik i realklassen spurgte manufaktuhandlerens
kone min mor hvad jeg havde lyst til at lave naar skolegangen var
overstaaet. Det vidste min mor selvfoelgelig ikke (og jeg havde
heller ingen ide selv paa davaerende tidspunkt).
Manufakturhandlerens
kone foreslog at OEK maaske ville vaere en god ide. Hendes
svigersoen arbejdede der. Jeg gik paa biblioteket og undersoegte
hvad OEK var. Paa det tidspunkt var det Danmarks stoerste firma
(ogsaa Skandinavien viste det sig) og Danmarks stoerste rederi. Jeg
har altid haft en forkaerlighed for skibe. I tegnetimerne i skolen
var det det eneste jeg tegnede.Derudover var der mulighed for at
komme ud i verden.
En
kold februar vinterdag tog min far og jeg ind til Koebenhavn til
Holbergsgade 2, hvor jeg henvendte mig til Personaleafdelingen for
at ansoege om at blive elev i Kompagniet. Min far ventede udenfor i
kulden. Jeg blev anbragt i det flotte bestyrelseslokale som laa ved
siden af Personalekontoret paa 1. sal og her kunne jeg saa skrive
min ansoegning. Jeg soegte ind i Skibsafdelingen.
Der
gik et par maaneder og saa fik jeg besked om at jeg lige skulle
igennem en laegeundersoegelse foer man kunne bekraefte min
ansaettelse. Kompagnilaegen hed Dr. Rygaard og havde klinik i
Bredgade. Interviewet med Dr. Rygaard forekom at vaere en form for
ansaettelses interview. Men Dr. Rygaard skrev noget ned som blev
lagt i en kuvert som saa skulle afleveres til Personalekontoret.
Kort
tid efter fik jeg en laerlingekontrakt som skulle underskrives af
mig selv og mine foraeldre eftersom jeg kun var 17 aar gammel.
Jeg
startede 1. august 1963 sammen med adskillige andre (OEK ansatte ca.
100 elever hvert aar og der var 1,000 ansoegere saa muligheden for
at blive ansat var 10%) og vi samledes i Bestyrelsessalen. Vi blev
adskilt i grupper og jeg blev anbragt i en gruppe som var allokeret
til bogholderierne. Jeg endte op i Import Bogholderiet (ikke det jeg
havde regnet med eller ansoegt om) og grunden dertil kan kun vaere
mine karakterer i matematik og regning som var til ug.
Med
en laerlinge uddannelses periode paa 3 aar betoed det at der paa
ethvert givet tidspunkt ville vaere ca. 300 elever i bygningen
Holbergsgade 2 samt i nogle af de omkringliggende bygninger paa
Niels Juels Gade og Tordenskjoldsgade.
Under
elevtiden gennemgik man en handelsskole undervisning som foregik
dels i OEKs egne lokaler samt paa Handelshoejskolen. Derudover
skulle eleverne ogsaa igennem et maskinskrivnings kursus paa
Mercedesskolen paa Koebmagergade. Der var nogle soede kvindelige
undervisere der.
Som
alle mine samtidige soegte jeg om udsaettelse fra session. Jeg fik
brev om at det kunne der ikke vaere tale om uden at der var en
forklaring hertil. Min far ringede ind og forespurgte og fik det
svar at det danske militaer ville ikke have mig eftersom jeg jo var
svensk statsborger. Saa ringede min far til den svenske ambassade
der og forespurgte der om jeg skulle goere militaertjeneste i
Sverige. Det skulle jeg ikke eftersom jeg var bosat udenfor Sverige.
Kutyme
i OEK var at man helst saa at de faerdiguddannede elever gjorde
militaertjeneste (helst saa man at man sluttede af som officer).
Efter militaertjeneste var der et saakaldt ”professor kursus” eller
det vaesentligste program til en HD uddannelse. Det var et kursus
paa ca. 6 maaneder og efterfoelgende ville OEK saa tage stilling til
hvorhen man ville udsende de udklaekkede ”professorer”.
For mig ville
det betyde at jeg nu skulle vente i Danmark i op til 2 aar paa at
mine samtidige blev faerdige med militaertjeneste hvorefter jeg saa
kunne starte paa professor kurset.
Nu
skal det siges at selvom der startede ca. 100 elever hvert aar, var
det ikke ensbetydende med at der var 100 der blev udstationeret.
Nogle personer soegte ind i OEK for at faa handelsuddannelsen (det
var et fint stykke papir at have dengang), nogle bestod ikke eksamen
og nogle fandt sig en kaereste under elevtiden (hvis de da ikke
havde en i forvejen) og i OEK regi var det absolut tabu, for man
udstationerede ikke folk som havde ”bundet” sig. Med andre ord,
ville der ca. vaere 10-15 elever som kvalificerede sig til
udstationering hvert aar.
Jeg
var faerdig med uddannelsen den 31. juli 1966 og kunne derefter
kaldes ”assistent”.
Jeg
fandt ud af at der var mulighed for at komme lidt vaek fra
hovedkontoret og det var at soege jobbet som Purser eller
Skriverkarl som det kaldtes paa en af de moderne A-baade. Paa
davaerende tidspunkt var kun udlaerte fra Skibsafdelingen som kunne
stilles i udsigt at besaette denne stilling.
Jeg
rendte Personalekontoret paa doerene i tide og utide og ca. 2
maaneder efter faerdiguddannelsen viste det sig at der var brug for
en Pursen paa Andorra eftersom den davaerende Purser havde faaet en
stilling i Skibsafdelingen i Hamburg. Vedkommende havde kun faaet
een tur til det fjerne oesten. Det var kutyme med to ture. Saa med
kort varsel blev jeg kaldt op paa Personalekontoret og fik at vide
at jeg godt kunne gaa over i Amaliegade og faa fat i et uniformssaet
samt besoege Kompagni laegen i Bredgade for at faa foerste skud af
de 3 slags vaccinationer der var paakraevet dengang. Jeg maatte
ligeledes paa den svenske ambassade for at faa et pas.
Formaalet
med at have en Purser om bord paa de hurtige skibe var at assistere
Kaptajn, Overstyrmand, Maskinchef og til en vis grad Hovmesteren
samt staa for afregning af loenninger, udbetale forskud til
besaetningen ved ankomst til havn samt afslutte afloenning ved
endelig ankomst til Koebenhavn og i nogle tilfaelde Aarhus.
Derudover
var arbejdsbeskrivelsen som foelger:
Udarbejdelse
af mandskabslister, som blev brugt i forbindelse ved ankomst- og
afrejse fra de forskellige havne som skibet anloeb, det vil sige
forestaa:
Formaliteter
med sundhedsmyndighederne som var de foerste der stillede om bord
for at checke de gule vaccinationsboeger.
Formaliteter
med immigrationsmyndighederne (ankomst/afrejse) dvs gennemgang af
besaetningens pas.
Assisterere
Hovmester med toldmyndighederne ved ankomst.
Jeg
blev sendt ud i Frihavnen for at faa et lynkursus i hvordan man
laver loenningsregnskab osv. Det var 2 gaeve gutter ved navn Poul
Henning Jensen og Joergen Brahtz som stod for det.
Endelig
oprandt den store dag hvor jeg skulle stille om bord paa Andorra.
Det var i slutningen af oktober 1966.
Da
jeg rendte rundt paa skibet den foerste dag foer afsejling stoedte
jeg ind i Kaptajn Flemming Bech (senere flagskipper i OEK). Han var
meget stram i betraekket og spurgte bare ”Er De den nye Purser?” Det
maatte jeg erkende. Og saa kom det ”Knap jakken mand, De ligner en
fuld tolder”. Det var haarde ord lige fra starten og jeg taenkte,
det her det gaar slet ikke.
Jørgen Tuxen
Heldigvis var Flemming Bech (ogsaa kendt som Flemming ”Vaek”
Nielsen eftersom han havde stroeget Nielsen som efternavn)
kun afloeser til Rotterdam da han havde faaet et nyt
fartoej. Flemming Bech havde haft Andorra lige siden skibet
var under bygning i Nakskov.
Det
viste sig at den efterfoelgende Kaptajn Hardy Christiansen
(ogsaa kendt som Hardy Halvkraft) var en utrolig behagelig
person at arbejde sammen med.
Maskinchef
var Henry Ehrhorn Joergensen eller mest kendt som ”Mordet”
eller ”Det uopklarede mord”. Grunden til dette navn vender
jeg tilbage til.
Overstyrmand
var Joergen Tuxen en utrolig livlig og festlig herre.
’1.
styrmand var Jens Christian Iversen, en meget behagelig
person at arbejde sammen med.
’1.
maskinmester var Svend Brunk Olsen, ligeledes en meget
behagelig person. Han havde familien med paa min rejse nr.
2. Fruen og ”Lille Soeren” paa 5 aar.
’2,
maskinmester var Birger Sassersen Christensen, som havde en
forkaerlighed for 3 ting.
Jim
Reeves (country and western music), tysk march musik samt
Bangkok og i saerdeleshed en dame ved navn Somsong. Det
forhold kommer jeg tilbage til senere.
Harald
Oemark Andersen var elektriker ombord og havde vaeret
tilstede under bygningen af Andorra paa Nakskov Skibsvaerft.
Han kendte de elektriske systemer ud og ind.
Hovmester var Frank Thunoe, en livlig person.
Baadsmand
var Vagn Odgaard og en af hans bedste venner matros Aage Johansen
fulgte med.
Telegrafisten
paa min foerste tur hed Dan Christensen og paa anden tur Henrik
Andersen.
Andorra i søen.
EAC
Lines opererede 3 ruter til Syd Oest Asien. Service I, II og III.
Service I var den absolut hurtigste (man undgik ogsaa havne med
congestion f.eks. Bangkok). Foer jeg tiltraadte sejlede Andorra paa
hurtigruten Service I.
Da
skibet aabenbart ikke sejlede hurtigt nok, blev Andorra taget ud af
Service I og overfoert til Service II og III. Det var mit held for
jeg fik masser af oplevelser med de ekstra havneanloeb det indebar.
Saa
min foerste tur var Service II. Jeg mener det var Andorra’s rejse
nummer 7 eller 8. Foerste anloeb var Hamburg som vi kom til via
Kielerkanalen.
Jeg
kan huske jeg gik i biffen en aften i Hamburg og saa en cowboyfilm.
Jeg blev noget overrasket da skuespillerne talte tysk. Saa lyden var
synkroniseret og saadan er det vist ogsaa i dag.
Antwerpen
og Rotterdam var naeste stop. Rotterdam var sidste stop foer vi
skulle igennem Suez kanalen, saa det var tid til at besaetningen fik
de obligatoriske vaccinationer. I mit tilfaelde 2. omgang. Der kom 1
laege plus et par sygeplejerske om bord, Renligheden var helt i top.
Officersmessen stank som et helt hospital
Ikke desto
mindre, blev jeg ualmindelig sloej om natten efter afgang fra
Rotterdam grundet vaccinationerne. Mit hjerte bankede som aldrig
foer og troede faktisk min sidste stund var kommet. Det skete
heldigvis ikke. Om morgenen var jeg helt i orden igen.
Naeste
stop var Suez. Det var tid til sidste runde af vaccinationerne foer
vi ankom til Det Fjerne Oesten. Som Purser var jeg ansvarlig for at
samle de gule boeger ind og se til at de blev korrekt stemplet af
paagaeldende laege. Med hensyn til vaccinationer var det normal
praksis i Europa at man fik en ”cocktail” dvs eet skud som indeholdt
2 vacciner.
Overstyrmand Jørgen Tuxen på cykel.
Der
kom en laege om bord i Suez og det var det hele. Naal og udstyr var
i en brugt tobaksaeske, saa med hensyn til renlighed saa det lovende
ud for at redde sig en gang sygdom.
Vi fik vores ”skud” og saa skulle
de gule boeger stemples. Laegen gav kun et stempel i hver bog. Det
kunne jeg ikke rigtig forstaa for vi skulle jo have 2. Saa maatte
jeg spoerge om det var en ”cocktail” vi havde faaet. Det var det
ikke. Saa maatte jeg hidkalde besaetningen endnu engang. Stor
irritation. Men vi havde da de noedvendige stempler da vi ankom til
Port Swettenham, Malaysia. Jeg fik lejlighed til at gaa i land i
Suez. Jeg synes ikke det var noget saerligt. Var igennem markedet
hvor ”frisk” slagtet koed hang. Koedet var fuldstaendigt daekket til
af fluer.
Skriverkarlen til vnstre og 2. MM Birger i forgrunden.
Men
foer Port Swettenham skulle vi lige en tur ind til Aden og bunkre.
I
Aden var der ikke mulighed for at komme i land eftersom der var
uroligheder. Til gengaeld vrimlede det med handelsfolk om bord som
solgte alt muligt, hovedsageligt ragelse.
Det
var tradition for nogle af besaetningsmedlemmerne at ved ankomst til
Port Swettenham (hedder nu Port Kelang) skulle der aflaegges besoeg
paa Restaurant Dux eller var det Lux? for at spise aspargessuppe og
fried rice (stegt ris). Jeg ved ikke om aspargessuppen var noget
specielt, det var nok snarere nogle daaser Campbell’s Soup der blev
varmet op fortyndet med noget vand.
Jeg
var i den heldige situation at i havn skulle jeg stille paa broen
hos kaptajnen kl. 9 morgenen for at hoere om der var noget specielt
arbejde der skulle goeres. Det var der som regel ikke, saa jeg fik
blot den besked ”Gaa De bare i land” og det benyttede jeg mig
selvfoelgelig meget af.
I
Port Swettenham var der saaledes mulighed for at besoege Kuala
Lumpur og se de attraktioner der var der.
Naeste
stop var Singapore. Singapore dengang var ikke hvad Singapore er i
dag. Singapore havde i 1963 opnaaet uafhaengighed fra Storbrittanien
og gik sammen med Malaya, Sabah og Sarawak ind i dannelsen af
Malaysia. 9. august 65 blev Singapore en selvstaendig republik. Saa
billedet af Singapore dengang bar praeg af det rigtige fjerne
oesten, hvis man kan kalde det for det. Der var ikke den samme
renlighed som der er i dag. Singapore var ogsaa dengang et ”shoppers
paradise”, da der stort set ikke var told- og afgifter paa
fotoudstyr osv. Rent turistmaessigt kan man sige at Singapore var
hurtigt overstaaet. Tiger Balm Gardens blev dog besoegt og ligeledes
Singapore Aquarium (revet ned i dag).
Saa
kom turen til Bangkok, hvor der heldigvis ikke var den store
ventetid for at komme ind og losse godset. Behandling af diverser
myndigheder blev foretaget i Paknam og man kan sige at sejlturen op
ad floden til Klong Toey var noget af en oplevelse da den beroemte
lejder blev smidt ud og saa overvaere ca. 70 kvinder komme kravlende
op om bord paa skibet. Besaetningen bestod af 39 mand, hvoraf der
var et kvindfolk, nemlig stewardessen. Saa der var rigeligt at
vaelge imellem.
Bangkok Bar, (Bangkok Red) her lå vi og ventede i ca. 7 dage, på
grund af congestion i Bangkok Havn (Klong Toey og Paknam) Ventetiden
blev brugt til at stå på "vandski"
Vi
var i Bangkok i en uges tid, saa der var masser af mulighed for at
vaere turist. Det var isaer telegrafisten jeg drog paa udflugt
sammen med, eftersom han ikke maatte arbejde i havn og derfor kunne
holde fri. Vi besoegte River Kwai broen i Kanchanaburi, bare turen
derned i taxi var livsfarlig eftersom thaierne koerer som doed og
djaevel og det goer de stadigvaek. De obligatoriske tempelbesoeg
blev ogsaa foretaget. Om aftenen var der saa mulighed for at
overvaere nattelivet paa Mosquito Bar eller ”Myggen” som den blev
kaldt og/eller Venus Bar som laa ved siden af..
Mange
besaetningsmedlemmer valgte at holde noget af deres ferie i Bangkok
eller snarere nede i ”Sumpen” som Klong Toey ogsaa blev kaldt. De
havde deres ”faste” damer som de saa boede hos. Damerne var
allesammen velbevandret med diverse sejlplaner saa de kunne
”planlaegge” paa bedste vis. Det ville jo vaere uheldigt hvis der
dukkede to ”kaererster” op paa samme tidspunkt.
Eftersom
forbruget hos de ferierende nede i ”Sumpen” var stort, fik jeg som
regel besoeg paa mit kontor tidligt om morgenen hvor der blev bedt
om yderligere forskud. Saa regnskabsmaessigt var der noget at holde
styr paa, bl.a. paa grund af hoekerregningen. I nogle tilfaelde var
jeg selv ikke i stand til at imoedekomme anmodningerne, saa jeg gik
op paa broen for at faa kaptajnens godkendelse. Den blev som regel
givet.
Hong
Kong var naeste anloeb. Vi anloeb ”Ocean Terminal” som hovedsagelig
var beregnet til passagerskibe, saa vi laa lige midt i Kowloon.
Efter de obligatoriske behandliger af diverse myndigheder moedte jeg
paa skibet en lille kinesermand som sagde til mig paa flydende dansk
”Hej Purser har du brug for et saet toej eller skjorter”. Det var
mit foerste moede med Skraedder Thomsen, der var godt nok et par
stykker af dem, men de kunne allesammen snakke noget dansk.
Thomsen
& Co var utrolig flinke folk, hvilket ikke er helt uforstaaeligt.
Der var altid en kold Carlsberg oel paa koel. De var ogsaa utrolig
serviceorienterede og behjaelpelige i andre henseender. Min store
interesse dengang og nu har altid vaeret musik. I Hong Kong udover
at grammofon plade forretninger solgte grammofonplader saa
eksisterede der ogsaa ”piratkopiering” virksomhed, hvorved man kunne
faa overfoert LP plader til spolebaand til baandoptagere. Musik
kassetten var endnu ikke opfundet dengang.
En
anden virksomhed som laa ikke langt fra Thomsen & Co var Henderson &
Co som var kendte for deres kamfertraeskister og andre souvenir
artikler. Der kunne de ogsaa snakke lidt dansk.
Thomsen
& Co paa Ashley Road eksisterer ikke mere. For et par aar siden
besoegte jeg Henderson & Co og forretningen stod sloejt til paa
grund af containerterminalen og den meget korte anloebstid i Hong
Kong.
Fra
Hamburg (paa min anden rejse) sendte jeg saaledes en lang
oenskeseddel til skraedder Thomsen og ved ankomsten til Hong Kong
stod vores ven nede paa kajen med en ordentlig stak baand. Der kunne
vaere ca. 6 LP plader per baand.
Der
var ogsaa lejlighed til udflugter og en aften var vi nogle stykker
der tog ud til Aberdeen og tog over til den flydende restaurant ved
navn Jumbo. Det var mit allerfoerste bekendtskab med spisepinde
eller chopsticks og det slap jeg ikke saerlig godt fra i
begyndelsen. Der var dog en af tjenerne der til sidst forbarmede sig
over mig og skaffede mig en ske.
Vi
var i Hong Kong i december maaned 1966 og klimaet paa davaerende
tidspunkt var behageligt.
Vi
skulle nu over til lidt vintervejr i Japan. Men foerst skulle vi
over det Syd Kinesiske Hav mellem Hong Kong og Taiwan. Da var
vejrguderne ikke med os. Vi rendte rend i en gang stormvejr der
sagde spar to til alt. Andorra stampede paele (som det vistnok hed)
og hver gang roeg skufferne i koejen ud og ind, men havnede dog ikke
paa gulvet. Soesyg blev jeg dog ikke, men en oplevelse var det dog.
Mellem Taiwan og Japan var havet mere roligt.
Foerste
anloeb i Japan var saa vidt jeg husker Kobe, hvilket ogsaa var et
populaert sted for de medlemmer af besaetningen som havde dame
bekendtskaber der. Oevrige anloeb i Japan var Osaka, Nagoya og
Yokohama samt Otaru (oppe paa nordoen Sapporo).
Juleaften
blev fejret i soen efter et kort besoeg i Kobe. Juleaften var helt
specielt. Vi havde juletrae og gaver var der saamaend ogsaa.
Nytaarsaften
blev fejret oppe i Otaru paa nordoeen Hokkaido.. Der var der rigtig
vinter med frost og hoej sne i gaderne. Man kan sige at gaderne var
”eleveret” eftersom man skulle gaa ned af trappetrin der var lavet i
sneen for at komme ind i forretningerne og isaer vaertshusene.
Under
de to rejser med Andorra var der ligeledes mulighed for vaere turist
i Japan. Blandt andet et besoeg til Mt Fuji med tur i svaevebane.
I
Japan blev der baade losset og lastet. Skibet skulle jo ikke sejle
tomt hjem tilbage til Europa.
Hong
Kong var saa sidste anloeb for tilbagerejsen til Europa. Under
opholdet i Japan havde skraedder Thomsen haft travlt med at soerge
for diverse jakkesaet, skjorter og benklaeder som var blevet bestilt
af besaetningen under det foerste anloeb.
Det
var nu tid til at rejse tilbage og turen tilbage til Hamburg via
Suez kanalen tog saa vidt jeg husker 21 dage. Foerste anloeb var
Rotterdam og efterfoelgende Antwerpen, Hamburg og saa endelig
tilbage til Koebenhavn.
En
skriverkarls opgaver var at assistere 1. styrmand med laste og
losseplaner. Det var ikke det mest interessante job, men jeg lærte at
bruge meget små bogstaver.
Min
anden tur med Andorra var en Service III tur som var noget
forskellig og laengere end Service II rejsen.
Lastehavnene
i Europa var nu Koebenhavn, Aarhus, Goeteborg, Oslo, Middlesbrough
(hvor vi kom lidt for taet paa en fiskerbaad ved indsejlingen, der
skete dog ingen stoerre skader), Hamburg, Antwerpen, Rotterdam og
saa til sidst Genoa.
I
Goeteborg loeb vi ind i et mindre problem omkring min person. Jeg
havde jo svensk pas og arbejdede paa et dansk skib. Problemet havde
saa vidt jeg husker noget at goere med svensk fagforening. Men jeg
fik da lov til at forblive om bord.
I
Genoa havde jeg meget travlt arbejdsmaessigt eftersom Genoa var
sidste havn. Afloeserbesaetningen ned gennem Europa blev nu skiftet
ud med den faste besaetning. Ny anloebshavn i Asien var Manila. Der
skulle derfor laves visaansoegning til Filippinerne for besaetningen
og denne ansoegning skulle afsendes fra Genoa til det filippinske
konsulat i Bangkok, saa visum var klar foer afsejling til Manila.
Ansoegningen
var saerdeles omfattende og meget detaljeret med hensyn til hvert
enkelt besaetningsmedlem. Derudover skulle den skrives ud i
adskillige eksemplarer. Det gjorde det ogsaa vanskeligt at nogle
ankom til Genoa faa timer foer afrejse. Men faerdig blev den da og
afleveret til agenten for videre ekspedition.
Derudover
var stoerrelsen af ansoegningsformularen 3 gange folio stoerrelse
eller paa stoerrelse med gave indpaknings papir.
Hvad
visa ansoegningen sidenhed blev anvendt til, kommer jeg tilbage med
senere.
Saa
kom turen til Suez kanalen hvor jeg denne gang var bedre forberedt
med hensyn til vaccinationerne, saa hvert besaetnings medlem fik to
skud.
Saa
gik turen over Det Indiske Ocean, som var blikstille det meste af
vejen.
Foerste stop i
Asien var Penang (Pearl Of The Orient) eller Oestens Perle. Her var
jeg bl.a. ude ved det beroemte slange tempel, hvor giftslanger hang
i beplantninger fuldstaendig bedoevet af roegelse fra templet. Jeg
havde fornoejelsen at faa taget et foto hvor jeg har saadan et krae
oven paa mit hoved. Jeg ser ikke alt for glad ud ved situationen.
Slangetemplet
eksisterer stadigvaek, men er nu en skygge af hvad det har vaeret.
Det er nu omringet af diverse nybygninger.
Penang Hill fik ligeledes et besoeg.
Singapore
var naeste anloeb. Her blev tiden anvendt til shopping eftersom det
turistmaessige var overstaaet under foerste besoeg.
Endelig
kom saa turen til det forjaettede land, Thailand. Sejltiden fra
Singapore til Bangkok er ikke noget saerligt. Men havnen var fuldt
beslaglagt, saa vi maatte tilbringe ventetiden som var paa 7 dage
ved at ligge ude paa Reden eller Bangkok Bar sammen med adskillige
andre skibe.
Ventetiden
blev bl.a. anvendt med at laese boeger. Sikkerhedsoevelser blev
ogsaa foretaget og der var ogsaa lejlighed til at staa paa
”vandski”. En daglig rutine i soen var ”Five o’clock drinks” i
officerernes rygesalon, hvor man diskuterede dagens forloeb og hvad
der ellers maatte og derefter var saa ned i officer’s messen til en
gang aftensmad.
Men
endelig oprandt den ”store” dag hvor vi sejlede et stykke op ad
floden og forankrede ud for Paknam midt ude i floden, hvor vi
tilbragte de i alt 10 dage vi laa i Bangkok. Det var noget boevlet
noget naar man skulle i land, men der var altid smaa baade til vores
raadighed naar vi skulle i land og tilbage paa skibet igen.
Paknam
ligger omkring 30 km udenfor Bangkok (Klong Toey). Den foerste dag
arriverede vi tidligt paa aftenen og omkring ved 20 tiden var de
fleste klar til at tage ind paa ”Myggen”, hvor vi ankom ved 21
tiden. Vejen vi koerte ad ind til byen hedder Sukhumvit Road
(Highway # 3) og den gaar fra centrum i Bangkok til den kambodianske
graense, saa den er rimelig lang. Det var ogsaa ad den vej man
skulle koere hvis man ville en tur til Pattaya, som mere eller
mindre kun var et fiskerleje dengang.
"Myggen" Mosquito Bar.
Ved
ankomst til ”Myggen” var der orden i sagerne. De forskelliges dame
bekendtskaber fra tidligere besoeg var som tidligere naevnt
velbevandret i sejlplanerne, saa de var linet op.
Mosquito Bar ret forude, lidt til bagbord Venus Room, til styrbord
Mariners Club.
Om
dagen var jeg saa turist og en enkelt dag tog jeg ned paa OEK’s
hovedkontor paa Oriental Avenue overfor Oriental Hotel. Der faldt
jeg i snak med nogle af de unge gutter som var udstationeret der og
de var saa venlige at invitere mig med i byen for at studere
nattelivet paa naermere hold. Det blev sent og af sikkerheds hensyn
syntes de at det ikke ville vaere smart at koere alene tilbage i
taxi til Paknam. Saa jeg fik tilbuddet om at sove ude i
ungkarlemessen og naeste morgen ville jeg saa blive koert ind til
Oriental Avenue, hvor jeg saa kunne faa koerelejlighed med
skibsagenten ud til skibet.
Det
medfoerte saa at jeg selvfoelgelig ikke kunne stille oppe paa broen
hos Hardy C. kl. 9 om morgenen. Han blev noget halvsur, men tog det
ellers meget paent da jeg forklarede hvor jeg havde vaeret henne.
Jeg kom aldrig for sent mere efter den dag.
De
10 dage i Bangkok forloeb hurtigt og herfra gik turen saa til
Manila.
Besaetningslisten
med visumansoegning havde jeg faaet tilbage med alle viseringer i
orden.
Tuxen
havde en forkærlighed for fodtøj,til venstre kokken.
Tuxen
ringer hjem.
Tuxen
forklarer hvordan "telefonen" virker.
Hovmester
Frank Thunø og "Mordet" i diskussion, gnisten Dan Christensen til
venstre.
Ved
ankomst til Manila, skulle sundhedsmyndighederne have en kopi,
immigration ligeledes og saa kom turen til toldbehandlingen. Der var
stadigvaek nogle lister tilbage som saa var til toldvaesenet. For at
sikre en nem og glat toldbehandling var det kutyme at dele ud af
hovedsagelig whisky og cigaretter (kartoner). Nu fandt jeg saa ud af
hvad tolderne brugte deres kopier af mandskabslisten til.
Indpakningspapir. Det var lidt bittert at se efter alt det arbejde
der var blevet udfoert for at faa listerne faerdige.
Anloebet
i Manila var kort, 2 dage, men jeg fik da set mig lidt om uden for
Manila. Hovedsageligt Manila American Cemetery & Memorial.
Kirkegaarden er stor og er paa 615,000m2 og har ca 17,000 gravsteder
for amerikanske soldater som faldt under 2. verdenskrig.
Efter
Manila, blev det til nogle dage i Hong Kong. Skraedder Thomsen stod
paa kajen med de lovede musik baand. Baandoptager havde jeg paa mit
kammer saa nu havde jeg masser af musik at lytte til.
Shanghai
stod nu for tur. Foer ankomst fik alle besaetningsmedlemmer besked
om at fjerne/gemme vaek alt hvad der lignede vestlig litteratur.
Myndighederne ville ligeledes gaa igennem alle vaerelser paa skibet
ved ankomst. Saa besaetningen blev kaldt sammen i een af salonerne
mens 1. styrmand med sin masternoegle viste myndighederne rundt paa
skibet.
Vi
var i Shanghai i 5 dage og her kunne man ikke lege turist paa egen
haand. Saa der blev arrangeret ture ind til byen fra havneanlaegget
som laa et stykke udenfor. Vi havde mulighed for at komme ind i
Friendship Store samt i Marine klubben som havde verdens laengste
bar. Den menige kineser havde ikke mulighed for at handle i
Friendship Store, men kunne staa og kigge paa udenfor. Alle
kinesere, maend og kvinder, var ens klaedt paa (Mao uniform tror jeg
nok det hed). Indkoeb foretaget i Friendship Store kunne man ikke
medbringe selv. Det ville blive sendt ned paa skibet om det saa kun
var en daase jordnoedder man koebte. Jeg koebte en flot kamfertraes
kiste. Den var unik fordi den indeholdt ikke kommunistiske motiver
hvad de fleste kamfertraeskister gjorde. Motiverne kunne bl.a. vaere
arbejdere som var i gang med at bygge en daemning.
Det
vrimlede med cyklister i Shanghai dengang og jeg tror jeg talte op
til max 7 personbiler under opholdet.
Ved
afrejse blev alle besaetningsmedlemmer kaldt sammen i een af
salonerne og denne gang noejedes myndighederne ikke bare med at
gennemgaa kahytterne, lastrummene blev ogsaa gennemgaaet. Man
frygtede at der eventuelt kunne vaere ”blinde” passagerer om bord.
Matros Aage i stormasten.
Fra Shanghai sejlede vi til Japan og anloeb Yokohama, Kobe,
Nagoya og Osaka (ikke noedvendigvis i denne raekkefoelge).
Fra Yokohama var der ikke langt ind til Tokyo, saa jeg tog
et smut derind. Vejret i Japan paa davaerende tidspunkt var
godt, for det var nemlig foraar og kirsebaertraerne
blomstrede. Flot syn.
I Yokohama havn viste det sig at een af de nye A
baade var i havn. Jeg mener det var Aranya, som var paa
jomfrurejse. Jeg besluttede mig for at gaa over og besoege
skriverkarlen der. Han sad saamaend og arbejdede haardt og i
stedet for at byde mig velkommen fik jeg en hilsen der loed
”Hvad fanden laver du her?”. Den stakkels mand havde endnu
ikke haft mulighed for at komme i land og lege turist.
Skibet sejlede paa hurtigruten Service I og var paa
jomfrurejse. Det er paa jomfru rejsen at alle mulige
skavanker med hensyn til nybygninger bliver opdaget med det
resultat at der skal skrives masser af rapporter som saa
skulle sendes hjem til skibsinspektionen og
maskininspektionen saa tidligt som muligt. Og der var
vistnok rigtig mange skavanker paa Aranya. Saa man kan sige
at jeg var utrolig heldig med at have faaet Andorra.
Andre
skriverkarle maatte en tur i lasten under havneophold
udstyret med en tally bog, en form for kontrolarbejde,
hvilket jeg dog slap for.
Efter
Japan hvor vi baade havde losset og lastet var det nu tid
til at rejse hjemover til Europa igen.
Vi
kom tilbage til Hong Kong for at laste. Opholdet var dog
ikke saerlig langt.
Bangkok
var naeste stop for lastning. Vi havde ingen ventetid, saa
vi sejlede direkte op til Klong Toey. Denne gang havde vi
fornoejelsen af at vaere i Bangkok i 7 dage.
Bangkok
var sidste havn foer vi skulle tilbage til Europa via Suez kanalen.
Paa afrejsetidspunktet var 6 dages krigen mellem Egypten og Israel
netop brudt ud (5. juni 1967). Vi fik derfor besked paa at sejle ind
til Singapore for at bunkre og proviantere saa vi havde nok
braendstof baade til fartoej og besaetning til at sejle rundt om
Afrika. Saa vi kunne nu se frem til 28 dage i soen uden at se land.
Dog kunne vi skimte Kap Det Gode Haab da vi rundede Syd Afrika.
Andorra
havde aldrig nogensinde vaeret over Aekvator. Saa en del af tiden
til soes blev brugt til at lave forberedelser til Aekvator Daab samt
efterfoelgende festligheder. Vi var udstyret med daabsattester
allerede, saa jeg fik ”fornoejelsen” af at farvelaegge dem. Ellers
gik tiden saa med at laese boeger. Vi havde et mindre bibliotek
agterude hvor vaskerum ligeledes var placeret. Handelsflaadens
Velfaerdsraad var leverandoer af boegerne som blev skiftet ud efter
hver rejse ved ankomst til Koebenhavn. Der var boeger for enhver
smag. Skriverkarlen var ogsaa bibliotekar og holdt aaben een gang om
ugen.
Festen er forbi og nu er det tid til natmad, røde pølser med det
hele. "Mordet" nyder for en gang skyld kaffe. Tuxen i forgrunden og
Kaptajn Hardy C. til højre.
Dog
var der een kunde som fik saerlig behandling og det var Maskinchef
Henry Ehrhorn Joergensen eller ”Det uopklarede mord” eller blot
”Mordet”. ”Mordet” havde en forkaerlighed for kriminalromaner og det
var saa min opgave at finde de helt rigtige krimier til ham. Nu
havde jeg selv en forkaerlighed for krimier og spaendingsromaner,
saa opgaven var nem nok.
Der
findes en glimrende beskrivelse af ”Mordet” paa Snesejler.dk Side 42
”Mordets afsked”.
Med hensyn til ”at slaa et
ordentligt hul i jorden” saa skete det dog minimum to gange per
rejse. Udrejse og hjemrejse. Min kahyt laa ikke langt fra ”Mordets”
saa det var med at vaere paapasselig, for lige pludselig kunne han
sidde i ens kahyt og saa var han svaer at slippe af med. Derudover
var det total uforstaaelig snak der kom ud af hans mund. Men som
sagt et utrolig rart menneske og meget omgaengelig.
Men
udover besaetningen saa havde vi ogsaa faaet 4 passagerer med om
bord. 2 engelske aegtepar som stod paa i Bangkok og skulle tilbage
til Europa. De havde sikkert ikke regnet med at vaere 28 dage i soen
da de koebte billetterne. Jeg ved ikke hvad de fik tiden til at gaa
med for vi hoerte ikke meget til dem.
Men
daaben blev afholdt efter vi havde krydset linien 2. gang ud for
Afrikas vestkyst. Det gik lystigt til. Paa Snesejler.dk er der
masser af billeder fra diverse daabsgerninger. Disse billeder taler
for sig selv. Overstyrmand Joergen Tuxen fungerede som doktormand
under daabsafhandlingen.
Der
gøres klar til dåb. Carlsberg serveres.
Kaptajn Hardy Christiansen tilser at alt er OK før ceremonien.
Doktoren i aktion, der gives en stikpille, bestående af en kage
fyldt med chilli.
Det
ser voldsomt ud.
1.
mester Svend Brunk Olsens søn "Lille Søren" ser til, Søren og hans
mor var med på familietur.
Der
fotograferes, Båds Vagn Odgaard til venstre.
Skriverkarlens tur. |
Skriverkarlen behandles. |
1.
styrmand Jens Christian Iversen bliver fotograferet, det var ikke
rare sager som kom ud af "kameraet".
Ydmygende, men respekt for Kong neptun.
Skriverkarlen gøres færdig. |
Maskinaspirant Jesper, ryger i baljen. |
Til
sidst en tur i baljen for alle.
Overstyrmanden om bord paa skibene fungerede ogsaa som
en slags laege om bord paa skibene. Konsultationerne foregik paa
hans kontor. Dog skal det naevnes at vi ogsaa havde et
hospitalskammer om bord.
Eftersom
jeg havde kontor ved siden af overstyrmandens var jeg i stand til at
foelge med i hvem der besoegte hans ”klinik”. Det var isaer efter
Bangkok at laegen havde travlt med at reparere daarligdomme i de
nedre regioner. Patienterne var hovedsagelig de unge knaegte vi
havde om bord og de anvendte ikke kondomer, hvilket dengang ogsaa
var meget boevlet at faa fat i. De stod ikke ligefrem ved kassereren
paa apoteket men var noget der skulle hentes i baglokalet.
Dog
kunne man hos Overstyrmanden faa udleveret et saakaldt ”pikbestik”
eller som der stod paa blikdaasen ”Beskyttelsesaeske for maend”.
Dette bestik havde ingen praeventiv virkning men skulle anvendes
efter at daaden var overstaaet for at forebygge mod eventuelle
koenssygdomme. Naar man laeser brugsanvisningen til bestikket
forstaar man bedre hvorfor det ikke var saerlig populaert.
Ved
sygdom var der mulighed for at besoege laege i havn, hvilket
skibsagenten ville vaere behjaelpelig med. Kompagniets laege i
Bangkok var den legendariske Dr. Ejnar Ammundsen. Dr. Ammundsen kom
til Bangkok i slutningen af 1946 og aabnede klinik i British
Dispensary paa hjoernet af Oriental Avenue og New Road. Derudover
arbejdede han ogsaa ved Bangkok Nursing Home paa Convent Road. Der
gaar mange historier om Dr. Einar Ammundsen. Een af dem er som
foelger. En styrmand aflagde besoeg paa Ammundsens klinik. ”Bukserne
ned” siger Ammundsen, hvorefter styrmand siger ”Jamen jeg har ondt i
halsen”. Dr. Ammundsen rejste tilbage til Danmark i 1996 og doede et
par aar efter.
Elektrikker Harald Ømark Andersen og skriverkarl.
Endelig
naaede vi til Rotterdam, omkring midten af juli maaned 1967.
Herefter fulgte saa stort set de saedvanlige havne dvs Antwerpen,
Hamburg, Aarhus og slutligen Koebenhavn.
Eventyret med andorra er ved at være slut. Billedet er fra Madurodam
i Holland. Min afløser Ole Sørup Rasmussen i midten, Maskinaspirant
Jesper til Højre.
Jeg
havde nu afsluttet mine to sejladser med Andorra og i mellemtiden
havde man saa fundet min afloeser Ole Soerup Rasmussen. Ole var ikke
udlaert i Skibsafdelingen eller Regnskabsafdeling, men kom fra
Eksportafdelingen.
solennedgang set fra flyvemaskinen.
Det
blev derfor besluttet at jeg skulle tage med og ”uddanne” Ole paa
turen gennem Europa, hvorefter jeg skulle rejse tilbage til
Koebenhavn fra Rotterdam.
Saa
midten af august maaned 1967 sluttede eventyret med Andorra. Det
havde vaeret 9 utrolige og fantastiske maaneder med masser af gode
oplevelser, hvilket jeg er meget taknemmelig for.
Men
eventyret med Andorra sluttede dog ikke her viste det sig sidenhen.
Nu
skulle jeg saa afvikle ferie som jeg havde tilgode og 1. september
1967 startede jeg saa som assistent i Traeafdelingens Bogholderi for
at udfylde ventetiden indtil jeg kunne paabegynde ”professorkurset”
og efterfoelgede udstationering til een af OEKs mange filialer rundt
omkring i verden.
Jeg
forhoerte mig paa Personalekontoret om man kunne udtrykke oenske om
hvor i verden man godt kunne taenke sig og komme hen. Jeg fik at
vide at det kunne man ikke, men ”Hvor vil De gerne hen?” Jeg var ret
hurtig med at svare Malaysia eller Thailand som oeverst paa
oenskelisten vel vidende at risikoen for at blive sendt i stik
modsat retning var stor.
Dagen
foer nytaarsaften loerdag den 30. december 1967 (dengang arbejdede
man om loerdagen til kl 1300) blev jeg kaldt op paa
Personalekontoret. Jeg fik foelgende besked af Personalechefen. ”Det
er blevet besluttet at De rejser til Bangkok saa hurtigt som muligt.
Eftersom De har Deres vaccinationer i orden rejser De til Bangkok
med fly loerdag 13. januar 1968 med ankomst soendag 14. januar og
saa kan De starte paa kontoret mandag den 15. januar”. Saa det var
lige noejagtig 14 dage til at ordne og afvikle forskellige ting og
sager i Danmark. Jeg var lykkelig for det var lige noejagtig det jeg
havde oensket mig.
Mine
foraeldre kunne slet ikke forstaa det da jeg fortalte dem at jeg
rejste ud den 13. januar og troede det var en nytaarsspoeg. Men det
var det ikke. Udstationerings perioden for foerste gangs udsendte
var dengang 3 aar og der var ikke mulighed for at rejse hjem under
den periode med mindre der var alvorlig sygdom eller doedsfald hos
den naermeste familie. Ligeledes var det ogsaa tabu at gifte sig
indenfor de foerste 3 aar af udstationerings perioden.
Der
var lige pludselig opstaaet et behov i Bangkok for to assistenter
til regnskabsafdelingen per udgangen af 1967. Normalt var det kutyme
at nye assistenter sejlede ud til bestemmelsesstedet eftersom
flybilletter dengang var ekstremt dyre.
Vi
var to mand der tog SAS’s DC8 til Bangkok. Afgang var bestemt til
omkring 1500, men af forskellige aarsager var flyet forsinket. Saa
vi kom afsted saadan ca. 8-9 timer senere. Af tekniske aarsager
(mest for at stoette oekonomien i USSR) fordi SAS floej over USSR
skulle flyet mellemlande i Tashkent for at tanke op. Men vi ankom da
til Bangkok soendag aften omkring 19 tiden og blev hentet af een af
OEK drengene. Vi blev koert ud til ungkarlemessen paa New Road inde
paa varehuskomplekset (det samme sted som jeg overnattede tidligere
da jeg var ude og sejle, OEK havde nemlig 2 ungkarlemesser paa det
tidspunkt). Kort efter skulle vi saa en tur i byen, den blev dog
ikke saerlig lang. Vi tog ned paa Bamboo Bar paa Oriental Hotel.
ØKs
hovedkontor i midten, Oriental Hotel til venstre.
Naeste
morgen mandag blev vi saa hentet og bragt ind paa kontoret paa
Oriental Avenue.
Paa
davaerende tidspunkt var Thailand filialen den stoerste filial. Vi
var omkring 50 expatriates, hovedsagelig danskere.
De foerste
dage i Bangkok var der selvfoelgelig nogle der skulle vise de
nyankomne rundt i byen og studere nattelivet. Eet af de steder vi
besoegte var Nana Coffeeshop som var i Nana Hotel paa Soi 4
Sukhumvit. Vi fik at vide at der var der masser af damer. Vi var
daarligt nok kommet indenfor foer der er en dame der raaber ”Hej
Purser”. Det viste sig at vaere Somsong eller 2. maskinmesters dame.
Dem der viste os rundt udtrykte ”Har du vaeret her foer?” Jeg havde
aldrig sat mine foedder indenfor Nana Coffeeshop, men jeg kunne
bekraefte at jeg kendte Somsong fordi jeg havde haft fornoejelsen af
at have vaeret i Bangkok 3 gange tidligere. Det var de selvfoelgelig
ikke klar over. Som en sidebemaerkning er der i dag stadigvaek
masser af damer omkring Nana Hotel og dens coffeeshop.
ØK
Kontor og Oriental Hotel.
Ved
foerste lejlighed Andorra anloeb Bangkok tog jeg ned og besoegte
skibet. En paen del af besaetningen var stadigvaek med saa
gensynsglaeden var stor.
Gensynet med ”Mordet” var til stor
glaede for os begge fordi vi fik lavet en aftale med hensyn til
kriminalromaner. Jeg abonnerede paa davaerende tidspunkt paa
Skrifolas Kriminalbibliotek (senere Lademann) og krimierne blev
regelmaessigt sendt til mine foraeldre i Danmark. Aftalen gik ud paa
at de boeger som mine foraeldre modtog skulle afleveres i
Mandskabspostafdelingen i Holbergsgade 2 som saa ville soerge for at
”Mordet” fik dem saa han kunne laese dem paa vejen til Bangkok og
saa kunne jeg saa hente dem nede paa skibet. Eftersom boegerne udkom
regelmaessigt (ca 3 ad gangen) blev det til en del boeger som
”Mordet” kunne laese undervejs. Det var et glimrende arrangement.
Ved en lejlighed hvor jeg var nede
og hente boeger var jeg saa letsindig at invitere ”Mordet” en tur i
byen. Jeg skulle hente ham en loerdag eftermiddag, men saa blev det
tid til 5 o’clock drinks og saa blev jeg inviteret til middag om
bord med efterfoelgende kaffe og cognac. Resultatet blev
selvfoelgelig at jeg var slet ikke i stand til at koere bil saa jeg
bad om at faa aabnet mit gamle vaerelse (nu var Purser stillingen
afskaffet i mellemtiden) saa jeg kunne sove rusen ud. Saa det var
den tur i byen med ”Mordet”.
Mandskabspostafdelingen i Holbergsgade 2 var bemandet af to
kontorbetjente, hvoraf den ene hed Sigurd Jensen. Han var utrolig
flink og rar. Han soergede for at sende friske danske aviser ud til
skriverkarlen, saa vi havde dem ved ankomst i hver havn. Det kom
selvfoelgelig hele besaetningen til gode.
Da jeg blev udstationeret til Bangkok spurgte Sigurd om
arrangementet med aviserne skulle fortsaette. Det syntes jeg var en
god ide. Saa regelmaessigt modtog jeg BT, Ekstra Bladet og
Politiken. Som modydelse kunne Sigurd godt taenke sig at jeg sendte
foerste dags kuverter fra Thailand hjem til ham. Det var ikke noget
problem for det store postkontor i Bangkok laa i naerheden af vores
kontor. Derudover naevnte Sigurd at hans yndlingssnaps var ”Harald
Jensen” og det kunne selvfoelgelig ogsaa arrangeres. Avis
arrangementet fortsatte i al den tid jeg var udsendt for OEK indtil
Sigurd gik paa pension.
Med hensyn til 2. maskinmesters
og Somsongs ”forhold” saa fandt de ud af paa et senere
tidspunkt at nu skulle det vaere slut. Somsong ville
selvfoelgelig gerne giftes og flytte til Danmark, men det
var 2. maskinmester ikke interesseret i. De havde kendt
hinanden i adskillige aar. Damerne i ”Sumpen” var da utrolig
soede og smilende, men konemateriale tror jeg ikke man kan
kalde dem (nu haaber jeg at jeg ikke traeder nogen over
taerne med den bemaerkning).
Men parret besluttede sig
for at nu skulle der holdes skilsmisseparty” hjemme hos
Somsong og jeg var ogsaa inviteret. Somsong boede i en
ganske nydelig traehytte og det lykkedes mig da at finde
stedet. Vi havde en hyggelig aften, desvaerre for mit
vedkommende, endte det med en maveforgiftning der ville
noget. Del af menuen bestod blandt andet af ”Tom Yam Gung”
eller staerk rejesuppe. Een af rejerne maa have vaeret
daarlig for da jeg kom hjem senere paa aftenen var det ikke
saa godt. Jeg vil ikke beskrive hvor daarligt jeg havde det.
Resultatet blev at jeg roerte ikke ”Tom Yam Gung” i over eet
aar. Men ”skilt” blev de da.
Manøvrerum Andorra.
Maskinrum Andorra.
Maskintop Andorra.
Med
hensyn til damer skal jeg indroemme at jeg ogsaa havde en ”fast”
dame mens Andorra var i Bangkok. Efter jeg nu var bosat i Bangkok
moedtes vi en gang imellem
Det var
egentlig meget naturligt for jeg var som regel nede i Klong Toey
(Marineklubben) stort set hver weekend og ved andre lejligheder. Den
sidste gang jeg moedte hende fortalte hun at en soemand fra Bornholm
havde forelsket sig i hende og ville giftes med hende. Flybilletten
havde hun faaet. Men nu stod hun og manglede penge til en
vinterfrakke for hun havde hoert at der var koldt i Danmark.
Vinterfrakken sponsorede jeg saa.
Jeg
blev medlem af Marineklubben (der var 2 aars ventetid paa at blive
medlem af Royal Bangkok Sports Club) saa mens man ventede kunne vi
blive medlemmer af Marineklubben. Eftersom OEK sejlede paa Bangkok
var OEK ogsaa sponsor i Marineklubben og det medfoerte at chefen for
Skibsafdelingen var Treasurer, dvs. holde opsyn med det
regnskabsmaessige. Jeg blev som regnskabskyndig udpeget som
assistent for the Treasurer og hver maaned fik jeg tilsendt
regnskaberne for klubben til gennemsyn.
Maanedligt
havde vi saa bestyrelsesmoede i Marineklubben hvor jeg praesenterede
regnskaberne.
Oekonomien
i Marineklubben var ikke saerlig god, for der var ikke mange soefolk
som frekventerede klubben. Der var stor konkurrence paa den anden
side hvor ”Myggen” var placeret. Soefolkenes damer havde nemlig ikke
mulighed for adgang til Marineklubben.
Under
eet af bestyrelsesmoederne tillod jeg mig at foreslaa at damerne
kunne komme med da det garanteret ville styrke oekonomien. Men nej
det kunne der ikke blive tale om, for hvad ville landkrabbe
medlemmerne dog sige? Efter min mening var klubben til glaede for
soefolk som hovedformaal.
Jeg
mener dog at en del aar senere aendrede bestyrelsen standpunkt.
Fest.
En skriverkarl har mange hatte.
Under
de foerste to aar arbejdede jeg i Bangkok. Det foerste aar
paa Hovedkontoret ved Oriental Avenue og det andet aar ude
paa Worachakr Road i kineserkvarteret for OMS eller Oriental
Machinery Stores som var OEKs maskineri- og
reservedelsforretning. Jeg var blevet udnaevnt til
Comptroller for OMS og havde en stab paa 55 mand under mig
inderfor administration og regnskab. Jeg var 23 aar gammel.
Saa under de foerste 2 aar i Bangkok var jeg nede paa
Andorra regelmaessigt.
OEK havde paa davaerende tidspunkt kontorer rundt omkring i
Thailand nemlig Chiangmai (nord), Khonkaen (nordoest),
Haadyai (syd) samt i Bandon (ud for Koh Samui – hvor OEK
havde en kokosnoed plantage og fabrik - Thai Coconut
Industries).
Ledelsen
af Bangkok kontoret havde den filosofi at de unge mennesker
ogsaa skulle have mulighed for at proeve livet ude i
provinserne i eet aars tid. Jeg var heldig og fik tilbudt
Chiangmai kontoret hvor jeg fik titel af Branch Manager.
Kontoret bestod af 2 personer, jeg selv og min assistent.
Sidenhen udvidede vi staben med en halvdags dame til at
passe kontoret eftersom min assistent og jeg selv rejste
rundt i nord Thailand 14 dage hver maaned. Det var et
utrolig godt job for jeg fik set en masse af Nord Thailand.
Og de oevrige 14 dage om maaneden jeg var i Chiangmai fik
jeg som regel gaester fra Bangkok. Det var Bangkok kontorets
ide med sende deres oversoeiske gaester op til mig, saa jeg
var ogsaa turist guide.
I
Chiangmai blev jeg forelsket i vores Vespa (scooter)
forhandlers datter og vi blev da ogsaa gift oppe i
Chiangmai. Men forinden skulle jeg afholde noget ferie.
Som
udstationeret for OEK havde vi mulighed for at komme ud og sejle som
passager paa fragtskibene. Jeg fandt ud af at Andorra ville vaere i
Singapore omkring slutningen af december 1970 saa jeg anmodede om
tilladelse til at blive passager fra Singapore til Japan hvorfra jeg
saa skulle flyve tilbage til Thailand via Hong Kong. Tilladelsen
skulle gaa via et par instanser – Bangkok’s skibsafdeling,
Skibsinspektionen i Koebenhavn, skibets kaptajn osv. Men den blev da
givet. Saa jeg fik koebt flybilletter og floej til Singapore.
Immigrationen i Singapore var noget skeptisk ved at lade mig komme
ind i Singapore for jeg havde jo ingen dokumentation for hvordan jeg
ville rejse ud af Singapore, for billet havde jeg ikke. Jeg
forklarede situationen og viste flybillet ud af Japan. Jeg blev
lukket ind i landet og tog en taxa ned til havnen. Andorra var een
dag forsinket, men jeg fandt da et hotel i havne omraadet hvor jeg
kunne overnatte.
Naeste
morgen var Andorra ankommet og jeg gik om bord. Gik op paa broen for
at praesentere mig og hvem moedte jeg der? Kaptajn Hardy C.
Christiansen, som udbroed ”Hvad fanden er det Dem? Jeg havde godt
nok hoert vi skulle have en passager om bord, men velkommen” Saa
naevnte Hardy C.
”Telegrafisten er ny og er ikke
saerlig stiv i det regnskabsmaessige – saa om jeg ikke ville vaere
rar og assistere hende naar vi kom i soen.” Det gjorde jeg gerne.
Telegrafisten hed Kate Jacobsen og var ret soed.
Af
gamle kendinge om bord befandt sig udover Hardy C, ”Mordet”,
Elektriker Harald Oemark Andersen, Baadsmand Vagn Odgaard og Matros
Aage Johansen.
Som
passager spiste man saa sammen med Kaptajn, Overstyrmand og
Maskinchef, saa man var i ”det fine selskab”. Een dag i soen ”gik
det galt”. Vi spiste frokost og fik oel og snaps. Kaptajnen og
Overstyrmanden kunne ”lugte lunten” for lige pludselig var de vaek.
Saa jeg sad alene tilbage med ”Mordet” og han var kommet i humoer
til at ”slaa et ordentlig hul i orden”. Saa der blev daekket op i
salonen med kaffe og cognac og saa koerte det ellers derudaf med en
ordentlig gang hovedpine efterfoelgende.
Vi
anloeb Manila, Hong Kong (besoeg hos Thomsen hvor jeg bestilte toej)
og for mig var sidste stop Yokohama. Jeg floej fra Tokyo til Hong
Kong (hvor jeg hentede det bestilte toej) og saa videre til Bangkok
og Chiangmai. Alt i alt var jeg vaek i 2 ugers tid.
Eventyret med Andorra var nu endelig slut.
Hvad
skete der med Skriverkarlen ?
1971
– 1978 Jakarta, Indonesien
1978 – 1981 Guatemala City, Guatemala
1981 – 1986 Jakarta, Indonesien
1986 – 1998
Koebenhavn
1998 – 2007
Singapore (udflytning af OEKs hovedkontor til Singapore)
2007 – 2008 Bangkok, Thailand.
Da
jeg fyldte 62 aar i 2008 udloeb mit ansaettelses forhold med OEK
Koebenhavn. Herefter fik jeg tilbudt en lokal stilling hos EAC
Industrial Ingredients, Thailand.
13.
juli 2010 overtog det tyske firma Brenntag OEK’s ingrediens
forretning og jeg arbejder nu for Brenntag efter naesten 47 aars
ansaettelse i OEK regi – der manglede kun 18 dage).
Jeg
er nu bosat i Samut Prakarn provinsen (ca. 20 km fra vores kontor
paa Rama IV Road). Er blevet gift for anden gang ligeledes med en
Thai dame. Vi har koebt et dejligt hus og her har jeg taenkt mig at
tilbringe mit otium naar den tid kommer.
Vi
bor ikke langt fra Paknam (ca 7 km fra vores hus) og frekventerer
regelmaessigt en seafood restaurant nede ved havet hvor der er fin
udsigt til der hvor Chao Phraya floden udmunder eller indsejlingen
til Bangkok om man vil.
Cirklen
kan man sige er fuldendt. Jeg startede i Thailand og slutter i
Thailand.
En
slutbemaerkning.
OEK
solgte sin ejendom i Holbergsgade 2 og byggede et stort og flot
hovedsaede ude paa Midtermolen i Frihavnen.
I
forbindelse med udflytningen til Midtermolen i 1992 gennemgik vi
diverse arkiver i regnskabsafdelingen for oprydning saa vi ikke tog
det hele med til Midtermolen eftersom der var
arkivpladsbegraensninger der.
Under
oprydningen fandt jeg kontrakten for Nybygning Nr. 163 mellem
Nakskov Skibsvaerft og A/S Det Oestasiatiske Kompagni. Tegning af
nybygningen var der ligeledes. Kontrakten blev underskrevet af
davaerende adm direktoer Mogens Pagh den 5. oktober 1961.
Kontraktsum var paa DKK 25,600.000.-. Nybygning Nr. 163 var det gode
skib Andorra. Andorra blev afleveret i 1964 og samlet byggesum
beloeb sig til DKK 31.4 millioner.
Bogfoering
af salget af Andorra var ligeledes i arkivet. Skibet blev solgt til
P.T. Perusahaan Pelarayan Samudera Trikora Lloyd, Jakarta,
Indonesien ifoelge kontrakt af 25. oktober 1978 for USD 1,250,000.-
eller DKK 6,391,250.- Skibet blev solgt inklusive reservedele og
eksklusiv porcelaen, spisebestik, daekketoej og andre artikler med
Kompagnies bomaerke.
Skibet
var fuldt nedskrevet paa salgstidspunktet til DKK 1,00 og efter
salgsomkostninger var der DKK 5,477,017.21 tilbage til
aktionaererne.
Min
afloeser som skriverkarl og gode ven, Ole Soerup Rasmussen, er nu
ligeledes bosat i Bangkok. Vi moedes engang imellem og faar en snak
bl.a. om den gode tid vi begge havde paa det gode skib Andorra.
Nils Folke Persson
Bangkok April 2011.
Se også de andre
sider !!!
|