"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 73
5 år foran masten i "KOMPAGNIET"
Efter endt togt som nr 76, med Georg Stage i 1953, lå vi for
afrigning på Holmen, her var vi fire elever der blev udvalgt til at
søge hyre hos Ø.K. Det var noget man blev udvalgt til dengang. Efter
at skibsfører Nørgaard havde konstateret at vore uniformer var
pletfri og skoene nypudsede, drog vi afsted mod Lille Strandstræde,
hvor vi blev linet op, vi blev herefter udspurgt om vore planer med
vor fremtid, og ønsker med hensyn til en eventuel hyre i kompagniet.
Min farfar var stenfisker og min morfar var fisker og min far var
matros i DDPA så det lå lige for at tage til søs. Jeg har
altid ønsket at komme til søs og blive navigatør, jeg ønskede at
opnå min sejltid så hurtig som mulig for at komme på
navigationsskole, derfor ønskede jeg at få hyre som dæksdreng.
Sejltiden her talte med i modsætning til hyrer som kammerdreng og
messedreng . Vi var to elever der fik hyre som dæksdrenge, en blev
kammerdreng og en skulle vende tilbage senere.
Jeg fik hyre på Meonia, et af de hvide skibe.
Four Pieces of
Bamboo and no fut fut, var betegnelsen for disse skibe derude øst
for Suez. Jeg mødte til tjeneste den 21. sep 1953 i frihavnen. Jeg
blev modtaget af Bm. Phillip jeg fik anvist et lukaf sammen
med ungmanden, et lille rum nede ved styremaskinen på agterkant af
tonnagelugen, det eneste lys der kom ind var fra et lille
lysindtag mod tonnage lugen det var også derfra der skulle komme
lidt frisk luft, det var ikke meget der kom derfra så kammeret var
hedt så snart vi kom sydover, og larm var der fra styremaskinen, jeg
havde ikke været længe om bord før vi gav rorgængerne karakterer
efter hvor meget de brugte roret.
Meonia i Suezkanalen.
Meonia i Suezkanalen.
Phillip satte mig ind mit
arbejdsområde, det bestod jo i rengøring af toiletter og baderum
m.v. og det skulle være skinnede rent, ellers var det om igen.
Jeg skulle hente maden midtskibs til dæksbesætningen her agter var
der kun en messe med et langt bord.
Der var ingen pantry eller vask med rindende vand, opvasken foregik
i en pøs hvor vandet var varmet op ved hjælp af et steamrør der ude
i baderummet blev sat ned i pøsen og i løbet af et øjeblik
var vandet kogende. Det brugte vi også til kogevask, sæbe og vand og
vasketøj i pøsen og så steamrør ned i pøsen og så åbne for steamen
så var det rent i løbet af kort tid. I baderumet stod også en lille
gårdpumpe hvor vi hentede vand fra agterpeaktanken, det var det
ferskvand vi havde til rådighed når tanken var tom så slæbte jeg
vand midtskibs fra til rengøring og dæksbesætningens håndvask.
Banansælger i Penang, tømren venter på vandbåden.
En periode hvor der havde været nogen frostsprængninger måtte jeg
hente vand nede i maskinrummet, det var nu mest hårdt for
koksmathen. Opvasken foregik som nævnt fra en pøs der blev placeret
på en stol i messen når det var dårligt vejr satte jeg en anden stol
i klemme, så det ikke væltede, et par gange var der nogen der
flyttede stolen når jeg var efter kaffe, og så kunne jeg tørre
dørken op og starte forfra.
Handelsfolk i Aden.
Meonia er det enete skib jeg har været søsyg på, det gjaldt begge
rejser og begge gange på turen fra Oslo til Hull. Jeg havde det
virkeligt dårligt og kaldte på Ulrik gang på gang, jeg var
klar til at opgive, men den gode Bm gav mig et råd og en opsang: spis
noget tørt rugbrød sæt dig en halv time og kom så igang med
rengøringen, ellers får du nogen på hovedet, om det var rugbrødet
eller truslen om nogen over nakken ved jeg ikke men det hjalp.
Den næste rejse klarede jeg mig med det
tørre rugbrød, og turen udover gik af den sædvanlige rute, sluthavn
i Europa var Genova og første havn øst for Suez var
Penang.
Jeg blev godt behandlet om bord, der var et godt forhold i messen,
der var en ting jeg mindes hver måned, når arbejdstiden var gjort op
så skulle den der havde flest overtimer give en omgang øl til de
øvrige, og hver gang blev Phillip spurgt om jeg måtte få en øl, der
blev givet tilladelse med den samme kommentar hver gang, at hvis han
så mig beruset en eneste gang så ville han dele klaps ud, det fik
han nu ingen lejlighed til.
Kaptajnen om bord var skibsfører H.C.Christiansen, vi havde grundet
antallet af pasagerer også en læge om bord han var sandelig
passagerernes læge, jeg havde trådt en gammel prop til en
fodboldstøvle op i foden, den sad godt fast med fire rustne søm og
der gik betændelse i foden, men der skulle gå en uge før han efter
pres af Phillip ville hjælpe, jeg måtte i et par uger halte frem og
tilbage med mad til gutterne. Inden vi nåede frem til Bankok havde
jeg jo hørt mange historier om hvad der ville komme op af lejderen
agter, der blev ikke stukket noget under stolen, vi måtte først gøre
ophold i Kohsichang da barren ikke var uddybet nok til at vi
kunne fortsætte før vi havde udlosset en del af lasten.
Vi lå der omkring 14 dage, og hvilke 14 dage skønne kvinder og ingen
opvask eller rengøring det klarede pigerne. når de ikke lige
spillede kort og drak monkey-whiskey. Overstyrmanden havde givet
ordre på at ingen kvinder måtte opholde sig om bord under forsejling
til Bankok, vi gemte dem nu i styremaskinen nogen af pigerne dukkede
dog op inden vi var fortøjet i Bankok.
Overstyrmanden var rasende men det hjalp lidt på humøret da en
pige han plejede omgang med også var agter, så han blev hurtig god
igen. Forplejningen om bord var god, kl. 0800 mødte vi i messen, så
havde jeg hentet kaffe, brød og spejlæg med bacon. kl. 1000 var der
10 kaffe og kl. 1200 stod den på middagsmad altid 2 retter, kl. 1500
var der kaffe med friskbragt brød, vi havde en bager om bord, bager
Justesen, der var fra Nyborg som jeg selv. kl. 1800 var der
aftensmad med 7 slags pålæg og ost samt altid en varm ret. kl. 2000
var der aftenskaffe, og så havde jeg fri indtil jeg var klar med
morgenkaffen kl. 0630. som tilskud til den frugt vi fik, havde
kompagniet deres egen limejuice til at blande i drikkevandet, der
blev brugt meget af den når det var varmt.
Rundrejsen startede i København videre til Oslo, og til Hull,
Hamborg, Bremen osv. den sidste havn i Europa var Genova, og her kom
de sidste passagere om bord. første havn efter Port Said, var
Penang, her var jeg i land med de andre drenge fra Meonia, vi havde
fået et par timer fri midt på dagen, her fik vi det første
indtryk af østen, vi fik en rigtig oplevelese af en anden kultur.
det var jo før charterrejserne blev startet. Vi var klar til, at
tage på udflugter når vi kom til Bankok, her var vi ude og se
templer, Sleping Budha, flodmarked osv. vi fik mange indtryk som vi
kunne tage med os hjem, returejsen fulgte den samme rute. d. 06. feb
1954 ved ankomst til Frihavnen blev jeg afmønstret, jeg havde dog
sikret mig at jeg kunne komme med på den næste rejse, skibet skulle
i dok inden næste rejse, og så fik vi et problem med skibskatten
Blackie. Veterinærmyndigheder krævede at den skulle aflives det gav
uro i messen, der blev samlet penge ind så katten kunne kunne
komme på dyrehospitalet i Emdrup, de 3 uger kostede omkring 100
kroner.
Efter 20 dages ferie, startede anden rejse med Meonia.
Jeg mønstrede i Frihavnen d. 26. feb 1954. Besætningen var den samme
som på den første rejse, og ruten fulgte det samme mønster først
pladserne i Europa så via Zues ud til østen hvor vi vendte i Bankok.
Bådsen Phillip Thomsen tilser at matros giver stålwire en gang maling.
Landgangen males i Bangkok.
Stillingsarbejde i Bangkok.
Losning i Bangkok.
Poul
laver en ruse for at fange friske fisk, det lykkes ikke.
Skibshunden giver hals.
Sømand i sharon.
Den første rejse varede 4 md og 17 dage og den anden rejse 4 md og
27 dage. Ved rejsens begyndelse var der lidt røre om skibskatten som
gav anledning til skriverier i avisen. Katten kom med endnu en
tur til Bankok men den forsvandt under hjemrejsen i hårdt vejr op
langs Portugals kyst.
Skibskatten.
Vi havde en god tur med mange oplevelser for os unge mennesker
derude øst for Zues.
På hjemrejsen var vi ude for et uheld. Vi
sejlede fra Tilburry doks i London til Antwerpen, men under
indsejlingen på Shelde floden kolliderede vi med et italiensk
fragtskib "San Filice".
Den fik så store skader at den måtte grundsættes, Meonia fortsatte
til Antwerpen udlossede noget af lasten og gik i dok for
reparation.
Ved kollisionen lå vi og sov, men blev vækket af
fløjtetørnen, under sejlads i Europa var der altid 3 mand på vagt.
Han var på vej hen agter for at lave kaffe til vagtskifte, da han
blev opmærksom på det andet skib, han råbte til os at vi skulle
skynde os op, da vi ville kollidere, der var ingen der reagerede på
det, vi troede nok at han havde fået andet end kaffe, men så kunne
vi mærke, at der var nogen voldsomme maskin manøvre.
Så råbte
motormanden at der var noget galt for det var ikke muligt at se
noget, udstødsgasser var blæst gennem tunellen hen til apteringen
agter.
Så gik det stærkt, alle løb gennem røgen op nede fra
apteringen og op i den friske luft.
Under opholdet i Anrwerpen deltog vi i flere
udflugter der var arrangeret af sømandspræsten. Efter reperationen
fortsatte vi rejsen over Rotterdam og Hamborg inden vi ankom til
København.
Meonia
med beskadiget stævn før dokning i Antwerpen.
Hullet over vandlinien.
Meonia
ved kaj med beskadiget stævn.
Meonia fik en helt ny stævn, vi fik 3 uger i dok.
Meonias
2 skruer blev også taget af.
Poul
sover med en hund som hovedpude.
Og
de sover godt.
Eigild
sætter flaget under gaflen, skibet er let.
En
særlig style som blev anvendt i Meonia, (den er også kendt
fra søværnet).
Skibet er let, flaget sættes under gaflen agter. Når første wire
var i land skiftes flaget fra gaffel til flagspil agter, alt dette
blev dirigeret med fløjtesignal fra broen, 2 mand var altid klar til
dette ved ankomst og afsejling.
Besætningen på bakken, bjærgede gøsen når vi var let, den blev så
sat igen når vi skiftede flaget agter.
Jeg afmønstrede Meonia d. 22. juli 1954 efter ankomst til Købehavns
frihavn.
Med
venlig hilsen
Skibsfører Hans Lindenborg.
Lindenborgs indslag fortsætter på næste side....
Se også de andre
sider !!!
|