"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 76
Med St.
Croix til Østen 1952.
Søren P. Fabricius.
St.
Croix.
I 1952 ophørte ØK
med at ansætte ufaglærte til jobbet som ungtjener. Så jeg var heldig, da det lykkedes mig at få hyre efter endt boghandleruddannelse
som ungtjener på S/S St. Croix i August 1950 til en rejse, der efter
ændringer undervejs kom til at strække sig over 6 måneder, og gå
gennem Middelhavet, Suez kanalen, rundt om Indien og helt ud til
Singapore.
St.
Croix ved kaj.
Lastearbejde i fuld gang.
Var det en speciel
tur? Ja, for det var før anvendelse af containere, før charterrejserne
startede, og så var det trods alt kort tid efter krigen, hvilket
kunne ses i flere af de europæiske havne. Desuden var jeg ung og
havde stort set ikke været i udlandet og vidste ikke, at jeg senere
via England ville komme til at opholde mig 6 år i USA og senere komme
til at rejse meget rundt i verden både erhvervsmæssigt og på diverse ferier og ende en
tilværelse med villa , vovhund og volvo.
Men også på andre måder var
netop denne tur speciel.
Søren på
sit kammer.
Et kig ud af koøjet
St. Croix var jo ikke noget luksusskib,
det var godt nedslidt og man fornemmede, at det heller ikke var en
luksus besætning, som dog var meget venlige og behagelige over for
ham den ufaglærte, og så gik der jo altid rygter om, hvor meget
skibet kunne tåle af hård søgang osv., at det kunne knække midtover
fx. Men det kan man jo læse mere om på "nettet", for St. Croix, som
blev købet af ØK i 1947 var et af de 2.751 Liberty skibe, der blev
bygget på rekord tid under krigen til bl.a. konvojer over Atlanten.
Men turen blev også speciel, fordi vi kom ud for så mange specielle
hændelser undervejs, at jeg på det seneste har genoptaget tanken om
at skrive en bog om mine oplevelser og betragtninger.
Opgaven på denne tur
var specielt at bringe materialer til cement fabrikation ud til
Østen og så bl.a. få kobra og gummi med hjem. Men det var jo et
langsomt skib og netop fordi
meget skulle lastes og losses af kulier var vi ofte mange dage i
havn. Men det var nu ikke kun der de ”store” oplevelser kom.
Mit daglige job var
som ungtjener at betjene kaptajn, maskinchef, førstestyrmand og en del
af turen 2 passagerer.
Kahytten.
Brand i kabyssen.
Den mest
dramatiske oplevelse var nok branden i kabyssen ca. 2 timers sejlads
fra Bangkok i øvrigt i
strålende solskin. Komfurerne var oliefyrede, og der gik ild i noget
af den olie, der var løbet ned i spygatterne. Hvis alt var gået
efter bogen, havde det ikke været dramatisk. Men det skete i
forbindelse med frokosten, og som ungtjener måtte jeg jo meddele i
salonen, hvad der var galt. Maskinchefen som var den ansvarlige, var
en gammel herre og alligevel nygift medbringende sin kone og vist på
sin sidste tur, gad ikke høre om det. Men da det udviklede sig i
kabyssen, og jeg måtte
orientere i salonen igen, fløj førstestyrmand op af stolen og for ud
i kabyssen. Her fandt han bl.a. ungtjener (dvs. mig) i gang med at
forsøge forgæves at få gang i en ildslukker, der vist ikke havde
været kontrolleret i lang tid. Det lykkedes med andre midler at få
bugt med ilden, der jo trods alt begrænsedes til den mængde olie,
der var i spygatterne. - Men inden var redningsbådene da gjort
klar, og så vidt jeg fik oplyst, var der sendte nødsignal ud over
radioen fra vores kvindelig ”gnist”. Efter hændelsen blev jeg forhørt hos kaptajnen, men
selvfølgelig frikendt nærmest rost, for at jeg havde talt med store
bogstaver specielt i anden advarselsomgang.
Udsigt i Bombay.
Kuli om bord.
Øl
lasten væltede.
Søgang mærkede vi
ikke så meget til, kun da vi gik igennem Biscayen og dønninger, der
var så store at de næsten nåede op over rælingen på begge sider
bevirkede at skibets øl last, der var beregnet til besætningen
væltede, og bageren, som havde ansvaret,
spillernøgen kom farende fra
sin kahyt sent på
aftenen for at se, hvad der kunne og skulle reddes, for det var for
udadgående og ikke nogen
sjov situation, hvis der
pludselig ikke ville være øl i de forventede mængder dvs. de
rationer, som besætningsmedlemmerne var blevet lovet.
Suez kanalen med de obligatoriske bådmænd.
Der losses rør til en cementfabrik.
Agterudsejlet.
Ved Penang var jeg
oppe på bjerget med the Hill Railway og foruden at passe på de
tyvagtige aber på vejen op, beundrede jeg den storslåede udsigt over
Prins of Wales Island, indtil jeg opdagede, at den næste dvs.
næstsidste nedtur var annulleret og det var 2 timer før afgang.
Alene fra endestationen til landgangsbåden, skibet lå på reden, var
da tæt på en times kørsel med taxa. Jeg så allerede i ånden, at jeg
var ved at blive agterudsejlet og tænkte på, hvordan jeg ville komme
til Madras, der var næste havn. Jeg nåede det imidlertid på et
hængende hår, fordi ham, der kontrollerede banen, kunne forstå mit
problem, og rent faktisk kørte før tid, fordi jeg var eneste
passager på vej ned. De andre, dem der boede på bjerget, var jo på
vej op. Om bord måtte jeg undskylde mange gange, at jeg ikke var på min
post til at servere aftensmaden, som skulle serveres lige inden
afgang.
Fine varer faldbydes.
Gamle Moses, Abraham og Isak.
Handelsfolk faldbyder. -- Kulier på vej til arbejde
Skibet fik besøg af en skomager i Karachi.
Sygdom
i Singapore.
2 timer efter,
at vi anløb Singapore i
begyndelsen af december, havde jeg pludselig en dundrende hovedpine,
da jeg skulle til at servere middagen i salon. Jeg nævnte det for
førstestyrmand, som var den lægelig ansvarlige om bord. Han
reagerede ved at sige lad os tale om det efter middag, så kan De (man talte jo i De sprog dengang) få nogle
hovedpinetabletter. Men da vi nåede så langt, var jeg lige ved at
besvime, og da det gik op for styrmand , fik han beordret en læge
omgående. Han kom også omgående og konstaterede, at jeg havde 41 i
feber og tilsyneladende havde fået "den gule feber", som man kunne få af
moskitostik. Det minder om malaria, men var trods alt kortvarigt,
men bestemt ikke ufarligt. De næste 10 af vores 12 dage i Singapore
ænsede jeg stort set ingen ting. Jo jeg hørte somme tider kulierne
vandrende forbi mit kammer, som buldrende trommer. Det lykkedes mig
at nå op på de 41 grader i feber, 2 gange i den periode. Men ellers
kom jeg mig relativt hurtigt over det, dvs. 2-3 måneder senere, altså efter at vi var kommet hjem, tabte jeg omkring
en tredjedel af mit hår. Men ellers
husker jeg, at hovmester blev tosset, da jeg
bad om fri på 11. dagen for vores ophold i Singapore. Men jeg havde
jo aldrig været der før, og nu skulle det udnyttes. Jeg fik også set
byen og den botaniske garden, og det har været spændende at tænke
tilbage på dengang, for senere for nogle få år siden, da jeg genså
Singapore var den jo en helt anden storby, med det store finanscenter og den spændende havnefront med
mange restauranter ned til floden. Tilbage
i 1950 var det jo resterne af
en udbombet by med fattigkvarterer omkring havnen.
Spisetid. -- Penang Hill Railway
Lokal
transportmiddel.
Det lyder som
en skrøne, men det er ganske vist.
Nytårsaften
klokken var 23.45. Vi havde lige havde forladt Aden, hvor vi havde
ligget på reden, så kom hovmester til mig og sagde ”tjener vi skal
op med champagne på terrassen”. Det fandt vi hurtigt ud af. Deroppe
sad kaptajnen og maskinchefen med kone og de 2 passagerer, dr. Krebs
fra Haslund Christensen ekspeditionen og hans assistent en hr.
Betelsen. På en eller anden måde i forbindelsen med serveringen
fandt vi ud af at rime på diverse bemærkninger endda på flere sprog.
Jeg var selv en del af det. Det medførte at der kom flere flasker
champagne op på terrassen og tiden gik.
Pludselig lød
skibets horn.. højt og vedvarende!!! Skipper for ud på broen næsten
panisk, fordi vi var jo netop tæt på at runde Babel-Mandeb strædet,
hvor der kunne være mange skibe. Hurtigt viste det sig dog, at den
ledende matros havde smidt en line op over den ”snor”, der gik fra
broen til hornet, fordi kl. 2, lokaltid var klokken 24.00 i lille
Danmark og det syntes hans skulle fejres. Straffen for den ballade
var: Ikke mere spiritus til matroserne den nat. Klokken 4 sad jeg i
officersmessen, da hovmester kom og beordrede mig til at gå op på
terrassen med øller og spegepølsemadder til gæster m.v. Da jeg kom
derop, var det kun kaptajnen, der sad
der og ikke
helt ædru. Da han konstaterede , at der ikke var andre til stede
sagde han : ”Så sæt Dem ned tjener, så vi kan få skaffet det her af
vejen” Da vi var
færdige, sagde han.: ”Tag lige en øl med og læg på hr. Bertelsens
pude, så han kan se hvad han er gået glip af når han vågner”.
Udflugt til spejder i Colombo.
På
2 hjul i Colombo.
Almindelige
oplevelser undervejs.
Netop fordi få havde
rejst i de år, var turen igennem Suez kanalen, Det røde Hav og
opholdene i de fremmede havne en stor oplevelse. Der kom lokale
handlende om bord og solgte flotte lædervarer, dejlige bomulds
håndklæder og souvenirs så som sorte Ibenholt elefanter og så
silketørklæder, som det viste sig, vist var fremstillet i Vejle.
På de lange sejlture
oplevede vi jo først og fremmest varmen. ca. 45 grader i Rødehavet,
hvor jeg vist som den eneste gik ud på fordækket for at sole mig, men også for at iagttage
de 6-7 definer som i timevis kunne springe foran skibet. Et
pragtfuldt syn! Det hændte også at en enkelt eller to ud af en flok
på et stort antal flyvefisk landede på dækket. En dag kom jeg til at
sætte mig på metaldelen af en af
lugerne. Det varede
kun ½ sekund for med 45 grader i skyggen var metallet
meget varmt.
Og sådan kunne
jeg blive ved…. Som nævnt var
det en specielt tur på mange måder, og selv om jeg har oplevet mange
spændende ting siden, står den stærk i min erindring og jeg husker
en masse enkeltheder og hændelser både om bord og i land. Det var jo
trods alt målet med rejsen, at komme ud at opleve.
Søren P.
Fabricius.
M/S Afrika i krigstjeneste.
Natten er isende kold, da Niels Rønne går sin vagt på
Afrika. Året er 1943, og under skibet lurer de tyske
U-både...
Det er sgu' et værre
rakkerliv, tænker den unge 4. maskinmester, Niels Rønne, og
giver krumtapslejet et ordentligt fur hen over dørken.
Han ligger og bakser med lejerne
i skibets maskinrum på denne iskolde januardag 1943.
Stedet er Halifax på halvøen Nova Scotia i Canada.
ØK-skibet Afrika skal gøres klar og lastes med
krigsmateriel, inden konvojen sætter kurs mod England.
Den gang den 21 årige maskinarbejder d. 30 juni 1939
påmønstrede Malaya til Østen, var han ikke klar over, at der
skulle gå godt 6 år, inden han kom tilbage til Danmark igen.
Den unge Niels ville såmænd bare ud og tjene nogle penge, så
han kunne få råd til at komme på maskinistskolen, men så
brød krigen ud.
Han følte at han
måtte gøre sin indsats som sejlende "frihedskæmper".
Under hele krigen sejlede han på danske
handelsskibe under engelsk tjeneste. Gad vide hvordan denne konvoj
skal lykkes. Niels kigger sig rundt i havnen i Halifax. Der ligger
en masse andre skibe med krigsmateriel, som venter på
afgangssignalet for den store konvoj til Liverpool.
Niels er blevet hærdet af livet på
havet. Ikke blot af havluften, men også af de tyske U-både,
der har kredset rundt om flere af de konvojer, han har
deltaget i.
En gang blev de torpederet, men da
vejrforholdene var gunstige, var det kun skibet der gik
tabt, alle mand blev reddet.
Der blev lastet 9.000 tons
krigsmateriel om bord på Afrika. Maskindele, ammunition,
tanks og flyvemaskiner. På agterdækket får Niels øje på 4
store Churchill-tanks, der er surret godt fast i nogle
påsvejsede jern i dækket.
I sandhed et højeksplosivt skib.
Så skal vi afsted til konvoj-ankerpladsen,
lyder skipperens ordre. Niels Rønne glæder sig sammen med andre
søfolk om bord til at komme tilbage til England.
Der er godt 60 mand på skibet, langt de
fleste danskere, resten englændere.
Niels har købt en masse chokolade til nogle
engelske venner i London. En rigtig luksus gave i disse tider.
Konvojen er nu samlet udfor Halifax. 61
skibe ligger i 6 rækker, og 12 små korvetter, der skal krydse frem
og tilbage omkring flåden og holde øje medfjendtlige U-både.
Skibene pløjer sig østover. Kulden har taget
til, og vejrudsigten lyder på storm. Der er allerede store
isdannelser i rigningen på forskibet.
U-bådene nærmer sig.
d. 6. februar 1943. Farten bliver hele tiden
reguleret, 2 hak frem, 2 tilbage, 3 tilbage, 4 frem. Vi sejler
langsomt nu. Vejret er det værste Niels har oplevet. Storm med sne
og slud, tåge og vældige bølger. Konvojen befinder sig i
Nordatlanten, et godt stykke syd for Gønland. Halvdelen af turen
ligger stadig forude. De små korvetter har observeret 21 tyske
U-både, men eftermiddagen forløber uden episoder.
Niels har vagten i maskinrummet fra kl. 16
til 20, så har han fri til næste morgen kl. 4. Han sludrer med en
maskinassistent og går over og kontrollerer pumperne. De arbejder
som de skal, men kors en søgang.
Morgan er englænder. En hyggelig ung fyr,
der lige nåede at blive gift, inden skibet sejlede til Halifax. Han
glæder sig som en vild til at komme hjem til sin unge kone. Morgan
skal havde nattevagten i maskinen umiddelbart før Niels.
Forberedt på det værste.
Vagten er overstået, og Niels har fundet
tilbage til sin kahyt. klokken er omkring 21. Han sikrer sig, at
redningsvesten og gummidragten ligger ved siden afkøjen. Så lyder
der pludseligt et sønderrivende brag, som fra en gigantisk
forhammer, der slår imod skibssiden. Det gungrer og hviner i hans
ører, da han styrter ud på dækket.
Flere af hans kammerater står og stirrer ud
i mørket. Der lyder eksplosioner ude i havet, og pludselige ildglimt
farer op fra bølgerne. U-bådene har indledt deres angreb. Hver gang
et af skibene i konvojen bliver ramt af en torpedo, rammer ekkoet
Afrika.
Det er et frygteligt skuespil der er igang.
Flere af skibene er allerede blevet sænket. Det kan Niels heldigvis
ikke se alt for tydeligt, men en isende angst griber ham. Hvornår
kommer turen til os?
Da han allerede skal på vagt kl. 4 siger han
godnat til sine kammerater og går hen til sin kahyt. Han stikker
lige hovedet ind i nabokahytten. Den gamle hovmester ligger på sin
køje uden redningsvest på.
Du skulle nu tage vesten på hovmester, det
brænder løs rundt om os, råber Niels. - Åh, jeg skal såmænd nok
klare mig alligevel, hvis det skulle gå galt, lyder det søvnigt
tilbage.
Da Niels sidder i sit kammer, begynder han
at ryste over det hele. Alle de tanker. Alle de forestillinger. Han
har nerver på, skænker sig et ordentligt glas whisky og mærker så
pludselig sulten. Chokoladen til hans venner i London forsvinder
hurtigt. Hans tanker driver fra det ene billede til det andet, hans
mor og søskende i Danmark, som han ikke har set i 4 år, og så
U-bådenes undersøiske djævelskab. Som menneskeædende hajer der
sniger sig ind på byttet.
Nu rolig, han tager redningsvesten på over
den tykke islandske sweater. så lægger han sine vigtige papirer, en
fyldepen, en sølvblyant, penge og cigaretter ind i en vandtæt pakke,
der er fastgjort til bæltet ved siden af køjen. Der ligger også en
stor dolk, og på dørken står et par gummistøvler. Så forsvinder
bragene langsomt ud af hans bevisthed, og han falder i søvn.
Utallige skibe blev torpederet under krigen - og det var
ikke altid, besætningen nåede at komme i redningsbådene.
Jeg er for ung til at dø.
7. februar 1943 kl. 3.30. Hallo my
friend, mow it's soon your turn... sail us to victory...
Niels er lysvågen og sveddryppende på samme tid, da han
hører unge Morgans stemme. Han har kun sovet få timer. Niels
tumler ud af køjen, siger hej til den sympatiske englænder,
der beroligende fortæller ham, at maskinen går fint.
Niels tager bæltet på og stikker i
gummistøvlerne og kort tid efter begiver han sig ned mod
maskinen. Han når at konstatere, at vejret er lige dårligt
og isende koldt og at klokken er 3.40.
Så rammer forhammeren skibet. og
denne gang er det virkeligt. Der lyder en eksplosion i
agterskibet, der ryster hele skibet og får det til at krænge
svagt. En tysk torpedo har ramt Afrika.
Niels er klar over at det er alvor,
han råber nok en gang til hovmesteren, at han skal tage sin
redningsvest på. - Nej jeg er for gammle til det, lyder det
sagtmodige svar, som om han allerede har opgivet.
Men jeg er for ung endnu, råber Niels
fortvivlet tilbage og styrter op på bådsdækket. Ikke et menneske.
Han løber agterud til redningsflåderne, der hænger i rigningen på
den agterste mast. På vejen opdager han at lejderen i styrbords side
er væk, han må springe og lander rigtigt på dækket, så hen til
redningsflåderne.
Hvor er alle de andre henne tænker han
desperat. Der er ikke et menneske at se. Helt alene står han henne
ved redningsflåden. Vandet står ham op til knæene, og bølgerne slår
ind over ham. Skibet er ved at synke. Han gør et fortvivlet forsøg
på at skære stålwiren over til redningsflåden med sin dolk. Normalt
kender han godt åbningsmekanismen, men paniken har grebet ham. Hans
tanker går helt i baglås. Hvor er alle de andre henne?
I sin fortvivlelse indser han, at han er
uden en chance, havet venter ham. Han springer tilbage på dækket,
folder sine hænder og beder Fadervor. Hans tanker i det øjeblik
glider til Danmark og hans familie.
Gudskelov for Niels er det ikke hans sidste
tanke. Pludselig slår det ham, at han skulle være løbet til
båddækket, til redningsbådene. Som en sidste jagende chance styrter
han afsted, forbi den ene Churchill-tank, den anden er allerede væk.
Vandet er steget
så meget, at det når Niels til over lårerne, da han springer
over den sidste forhindring og når frem til styrbords
svalegang.
Som om Vorherre
har hørt hans bønner, ser han pludselig den ene redningsbåd blive
hejst ned foran ham mod det oprørte hav. Og så hører han endelig
stemmer
Som
den første kan han springe ud i den, hvad der undrer ham,
fordi båden ellers altid skal fires ned med en mand foran og
en agter.
Båden lander godt i søen, og den bliver
hurtigt fyldt med 12-15 mennesker. Der er endnu 3
redningsbåde tilbage, så der er da håb for de andre.
7 minutter - og skibet sank.
Båden syner kun som en nøddeskal ved siden
af det tungt pustende skib, der er ved at berede sig på sin
forsvinden. Men krisen er langtfra overstået, fanglinerne mellem
skib og redningsbåd er endnu ikke kappet.
Redningsbåden svinger ud fra skibet, der
stadig er i bevægelse, men endnu er båden fastgjort med den agterste
fangstline til skibet. Pludselig driver båden ind over agterlugen på
skibet og Niels er sikker på, at nu bliver de suget med ned. I det
øjeblik lykkes det at få kappet agterlinen, og en høj sø fører båden
udover og fri af skibet.
Hele skibet står under vand og pludseligt
rejser skibet sig op med agterskibet 10-12 meter i vejret, skruerne
bevæger sig endnu, og som en gigantisk hval forsvinder skibet i
dybet.
Hvor utroligt det end lyder er klokken kun
3.47 på dette tidspunkt. Disse begivenheder er altså sket på kun 7
minutter, fra det øjeblik da skibet blev torpederet til det
forsvinder.
Min gamle søfartsbog har været med til 2 torpederinger,
siger Niels Rønne
Havet sletter alle spor.
Det er stadig mørk
nat, og ude i mørket lyder skrig om hjælp. De 4 redningsbåde
er kommet i søen, men hvor mange der er om bord er der ingen
der ved. Niels kan tydelig høre skrigene fra en englænder et
sted ude i mørket, han råber på sin mor. Andre navne bliver
skreget, nødsskrig og dødsskrig og de reddede i
redningsbådene har ingen mulighed for at komme dem til hjælp
på grund af mørket og de kæmpestore bølger. Da man ikke
kan få motoren i gang, tager de reddede fat i årerne. Ikke
for at sejle langt væk, men for at holde båden op imod
bølgerne, der hele tiden truer med at kæntre båden. I det
tidlige morgenlys kan de 15 reddede se hvordan resten af
konvojen sejler forbi dem. Et deprimerende syn midt ude på
det frådende hav. Længere borte kæmper andre redningsbåde
for at holde sig ovenvande. Men sådan lød ordren: De store
skibe SKULLE sejle igennem, så måtte man se hvad de små
korvetter kunne udrette. I 4-5 timer ligger de udmattede
søfolk og kæmper mod bølgerne, stilheden har bredt sig, der
lyder ingen skrig om hjælp mere. Havet sletter alle spor.
Et par korvetter er vendt tilbage for at
samle hvad der kan reddes af mennesker. Da den ene korvet lægger til
ved siden af den redningsbåd hvori Niels befinder sig, er det lige
ved at gå galt for en engelsk telegrafist. Han har fået fat i
korvettens ræling da søgangen i et øjeblik havde bragt de 2 både i
samme niveau, så synker redningsbåden ned igen og der hænger
englænderen sprællende i armene.
Udmattede af nattens strabadser må han
slippe og forsvinder under bølgerne. Niels er helt anspændt, da han
følger den arme englænders kamp i havet. Til sidst lykkes det at
redde ham om bord med redningskrans og reb.
Efterhånden er alle 15 kommet over på
korvetten. De tyske U-både er forsvundet fra området og korvetten
kan sejle de reddede frem til konvojen. 13 skibe er blevet sænket.
Små 2 uger efter nåede de frem til
Liverpool, og Niels og de andre søfolk har næppe nogensinde før
eller senere været så lykkelige for at se landjord igen.
Der gik mange skibe ned i konvojen. Der
omkom 24 af den 60 mand store besætning. Hovmesteren var iblandt
dem. Også min flinke medassistent i maskinen, den nygifte Morgen
omkom også, Man fortalte mig, at da redningsbådene var blevet
svunget ud over rælingen, var Morgan styrtet ned i sin kahyt for at
hente et billede af sin unge kone, men han nåede aldrig op igen.
Mine tanker går til de venner der aldrig kom
hjem, og endnu en gang glæder jeg mig over min gode skæbne.
Niels Rønne.
Vagn Nielsen.
Bombet og beskudt i 5 år.
Middelhavet var det mest spændende. - Rusland var
selvfølgelig også spændende, men her var vandet så koldt, at
man kun kunne holde nogle få minutter. Middelhavet var jo
noget varmere.
Tidligere letmatros Vagn Nielsen Hadsund får det til
at lyde som om han taler om en charterferie, men det gør han
ikke.
Han taler om 5 års engelsk konvoj-tjeneste. 5 år med
beskydning af torpedoer og maskinkanoner og bombninger. Han
fik prøvet stort set det hele.
Han har modtaget 5 medaljer for krigstjeneste. bland
andet det Maltetiske George Cross udstedt i 50 året for de
voldsomste kamphandlinger omkring den lille ø, der ligger
midtvejs mellem Italien og Nordafrika, og som var en torn i
øjet på Aksemagterne.
Alt det anede den 19 årige Vagn Nielsen lidet om, da han
d. 9 april 1940 var på vej med det gode og hurtige ØK-skib
"Amerika" hjem til Danmark.
Ved meddelsen om den tyske besættelse, gik skibet i
stedet til Færøerne, hvor englænderne beslaglagde det og
sendte det til Liverpool.
|
|
Nu kunne Vagn Nielsen have fulgt
operette-admiralens råd om ikke at stå til søs, men lad de andre
stå.
Det gjorde han ikke. tværtimod skrev han
kontrakt "på krigstid" og blev trænet i at betjene det skyts som
Amerika blev udrustet med.
Amerika.
Så gik turen til Indien - ud med 450
artillerister og hjem med 12.000 tons te.
Derefter til Mombasa med 450 kvindelige
luftværnsskytter. Det var rart med 450 piger om bord, mindes han med
et glimt i øjet.
Han sejlede 450 andre piger til Djibouti, og
så var det slut med "det sjove".
Næste tur: Alexandria - Malta. Den var som
alle farlige ture, frivillig men Vagn Nielsen holdt stik sin kurs.
Fjern-eskorten leverede jagerdækning, som
holdt bombeflyene på afstand, indtil Maltas indsejling.
Der gik det løs, og det gjorde det i de
følgende mange uger i Valettas havn og videre til Gibraltar.
Da den første alarm lød, lå jeg og
sov.
Jeg for ud på dækket og kiggede lige
op i ansigtet på en italiensk pilot, der begyndte at skyde
på mig. Jeg smed mig på maven og kurrede ned i en pullert,
hvilket kostede mig et sæt fortænder. Jeg fik dog senere et
nyt sæt fortænder på admiralitetets regning.
Jeg var også med til at splitte det
næste hold bombefly med en Bofors-kanon.
Det var nok italienere, for hvis det
havde været tysker ville de ikke være drejet af for
kuglerne.
Et nærgående ambulancefly
(camoufleret fotorekonotering) fik også en hilsen fra
Bofors-kanonen.
Når vi mente at det var et
fotorekonoseringsfly skyldes det, at det ikke var tilladt for
civile fly at operere over konvojer.
Jeg nåede velbeholden frem til
Gibraltar og nye opgaver.
Ishavs-konvojer til Murmansk, 31
ture over Atlanten og 1 tur i Atlanten.
Det var i februar 1943 jeg blev
spærret inde da en torpedo ramte skibet lidt før kl. 4 om
morgenen.
Jeg kunne høre vandet løbe ind og
heldigvis kom en engelsk maskinassistent forbi med en
brandøkse.
Han flækkede døren så jeg kunne
komme ud.
Jeg kommer straks, råbte han - jeg skal lige
hente et billede af min kone. skidt med det billede råbte jeg
tilbage, du kan få et nyt af hende, hvis du slipper levende herfra.
Men han fortsatte og jeg så ham ikke siden.
Redningsbådene var forlængst borte, men jeg
svømmede hen til en kæntret båd og overlevede på kølen af den, til
jeg blev samlet op ved daggry.
Sidenhen var jeg ofte i kamp, men undgik
flere forlis og kom hjem til Danmark i januar 1946 efter 6 år uden
kontakt med familie og venner.
Vagn
Nielsen.
Men morsom har det ikke været.
2.000 danske søfolk omkom under
krigen.
Et tab væsentligt større end den
øvrige danske befolkning.
- modstandsbevægelsen
medregnet.
Vagn
Nielsen.
Se også de andre
sider !!!
|