"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 8
Et brev fra en snesejler.
Du har min bedste
velsignelse til at bruge hvad du kan i
"snesejler", - for som jeg har sagt før,
så er det jo ren og skær søfartshistorie som du
formidler, - og det skal du selvfølgelig kun have ros og
tak for.
"Snesejler" er
søfartshistorie, - en historie som ALDRIG kommer tilbage, og det er ALTSAMMEN vigtigt fordi det er
søfartshistorie skildret af de søfolk der var vigtige i
skabelsen af denne historie - - - - Tænk på at der
ikke er så forfærdelig mange år tilbage før der IKKE
er flere øjenvidner i live, som kan formidle historien -
- Tænk bare hvad folk kan få ud af
"snesejler" om 100 år fra nu af . Derfor er
"snesejler" en guldgrube - - - og hvis
jeg kan hjælpe til, er der ikke noget jeg hellere
vil, da det jo er en del af min egen kultur.
Tænk bare på alle de
tusindvis af uvurderlige billeder der ligger gemt i
tusinder af sømands-hjem rundt omkring i landet. Disse
billeder og historier ligger i skotøjskasser, - på
loftet, - i kælderen, - i støvede albums, - under
køjen, - eller som i mit eget tilfælde i kasser fordi
jeg har så mange! Når de gamle søulke så engang med
tiden uddør og bliver lagt til kajs for sidste gang, så
er billederne og historierne også væk, og det hele
bliver måske kørt på lossepladsen - - - - Derfor er
det vanvittigt godt at du har fået en stor skare gamle
søulke samlet omkring "snesejler", for så er
det uvurderlige materiale jo delt med hele verden, i
stedet for bare at ligge gemt og
glemt i skotøjsæsken på loftet, - og endnu
vigtigere, - materialet bliver bevaret for
eftertiden. Det er jo ren kulturarv af højeste klasse -
- - og det må IKKE gå tabt!
Karsten Petersen.
Her ser
du webmaster Karsten Petersen og det er på hans
hjemmeside du kan finde resten af de helt fantastiske
billeder som "Kina-Karsten" har af de ØK-både
som han har sejlet med.
Men kig
nu denne side igennem først.
Samoa
i Sanfransisco
Samoa
stævn
Samoa
crew.
Dækket
spules, Scotland ses i baggrunden.
Halløj Willy
Lige en kort hilsen fra en
anden "gammel" snesejler - - - - Kom for nyligt
tilfældigvis over din side, og fik næsten tårer i
øjnene da jeg så de mange billeder fra de prægtige ØK
skibe. Så også flere billeder af gamle kollegaer jeg
har sejlet med for næsten 40 år siden. Snøft! Ren
nostalgi.
Maskinassistent-kammer
--------- "Messepeter" i arbejde.
John Ottesen hygger sig
med lidt cigaretter, øl og pladespiller.
Elektrikeren i job
Poul maler ankerkæder.
3.mester Simon i godt
humør.
2. mester Frederik ved
manøvrestanden.
Maskinassistent Karsten
ved switchboard.
Kok Jesper Elbo (skibets
vigtigste person).
Koksmat i arbejde.
Bådøvelse.
Tømmer Poul og Maskinassistent John Ottesen
er der nogen som kender resten ?
Tømmer Poul og 2.styrm.
og måske sender du en mail om hvem resten er ?!
Brandøvelse ledes af 1.
styrm. Ulrik.
Hygge på poopen.
Samoa ruller lidt i
Stillehavsbølgerne.
Bunden fik nogle knubs
af at sidde fast på et rev ved Sct. Thomas 67, og kom
derefter på tørdok i Cuacao.
Det blev en stor
turistattraktion for beboerne i Charlotte Amalie, som
flokkedes på stranden og episoden blev udnyttet af de
stedlige bartendere ved at opkalde en drinks efter
uheldet. Den fik navnet: "Samoa on the rocks"
"Tillægsberetning".
Jeg mønstrede som matros på Samoa og var med i 4
rejser på vestkysten af staterne, de første 3 rejser
var "Træsko Lassen" skipper og Tipsmark 1.
styrmand.
Jeg var med dengang vi 2. nytårsaften i stedet for
havnefyret, sejlede efter et par billygter der
kørte ned ad bjergsiden ved indsejlingen på Sct.
Thomas, så vi gik op på klipperne og rev hul i det
meste af bunden på skibet, derefter var jeg med nede i
dokken på Curacao hvor disse billeder er fra, jeg har
selv de samme billeder af bunden af skibet. Vi fik en
midlertidig bund svejset i, så vi kunne gøre rejsen
færdig og et par personer fik en billet hjem til
søretten. I stedet fik vi "pigernes" Alfred
Jensen som skipper resten af tiden jeg var ombord.
Turen skulle ha' taget 4 måneder, men tog i stedet 6
måneder, derefter i Nakskov dok i 1½ måned, for at få
en rigtig bund svejset i.
Steen Nielsen.
Samoa i dok i Curacao
Som ivrig fotograf med ca.
100.000 billeder i mine arkiver kan jeg helt sikkert
hjælpe dig med masser af ØK billeder,- og det har jeg
skam også til hensigt at gøre! Foruden af skibene og
livet ombord, har jeg helt sikkert også
billeder fra Mosquito-bar, som du jo efterlyser, og
forøvrigt også fra den berømte/berygtede waterfront i
Cebu. Det var en vanvittig morsom tid :-)
Boribana i Århus.
Boribana crew.
Som ovenfor nævn har jeg
ca. 100.000 billeder i mine arkiver, men "kun"
ca. 25.000 er arkiveret i en database hvor jeg hurtigt
kan søge og eliminere. De ældste billedserier, blandt
andet ØK billederne, er desværre endnu ikke
inkluderet i denne database, og det vil helt sikkert tage
en rum tid inden jeg når så langt. Det er simpelthen et
KÆMPEARBEJDE, som tager en utrolig masse tid. Jeg kan
godt rode kasserne igennem manuelt, men det kan tage
dagevis at finde det billede jeg søger, så det er ikke
nogen praktisk anvendelig metode når man har travlt.
Desuden er jeg netop nu ved at restaurere og organisere
mine mange billeder fra Kina under Mao's
kulturrevolution, og da billeder fra den periode af Kinas
lange historie er ret sjældne, så vil jeg færdiggøre
det projekt før jeg kaster mig over noget andet.
Men bare vent! Der kommer nok nogle sjove og
interessandte ØK billeder! Men det kan bare
vare l-a-a-a-a-a-a-n-g tid endnu. Men
som et plaster på såret kan jeg oplyse dig om, at jeg
på den ene af mine egne hjemmesider allerede har
stof om skibene "Samoa", "Boribana"
og "Jutlandia".
Du må selvfølgelig hjertens gerne lave en link direkte
til disse sider og indarbejde dem i din egen hjemmeside.
God fornøjelse! Du skal nok høre fra
mig, - bare hav lidt tålmodighed! Mange hilsener (Gammel søulk og "snesejler"!)
Karsten Petersen.
Hej igen
"Gruffo"
Lige en hilsen fra
"fan klubben" i Middelfart, så at du kan se at
gamle "Kina-Karsten" stadig har skruen i
vandet.
Har helt undtagelsesvis, og helt uden for programmet,
rodet lidt mere i mine "nostalgi-kasser", og
fundet nogle flere perler fra dagliglivet på den gamle
hæderkronede østenfarer "Boribana".
Denne gang er vi i Japan, nærmere bestemt Otaru, helt
oppe i nord, og det var januar 1972, og bidende koldt
snestorm.
Det var mens vi lå der i Otaru på den anden side af
jordkloden, at vi fik besked om at vores kære
Konge, Frederik d. IX, var død kort forinden, og vi
benyttede da selvfølgelig lejligheden til at drikke en
god omgang gravøl, nu da den gamle søulk var
lagt til kajs. Det foregik på Youriko Teramoto's lille,
hyggelige bar, hvor der var blevet hængt et stort
ØK flag op på skottet. Det var som at komme fra helvede
til himlen, når man fra den isnende kulde udenfor, og
flere meter sne, kom ind i varmen og fik rygende varm
sake, og andet godt for en søulks gane. Her kommer så
en lille serie billeder der beskriver
"Boribanas" besøg i Otaru for nu over 30 år
siden.
Først
et billede af "Boribana" taget fra kajen, i
snestorm.72.
Så et
billede af dækket, i snestorm.72.
Dernæst
et billede af 3.mester Mogens Heine i gult regntøj,
samt en af aspiranterne, under arbejde med at
reparere ankerspillet, i en umenneskelig kulde.
Så
endelig fyraften! Af sted i byen på værtshus hvor
mama-san, Youriko Teramoto, bakker op for
søulkene.
Her et
udvalg af "Boribanas" juniorer og
førstegangssejlere, der ser lidt beklemte ud ved
situationen, selv om der hænger et hjemligt ØK
flag på skottet! Det kan også godt være, at de bare
var trætte. Det bliver søfolk jo somme tider, af
forskellige årsager.
Og til
sidst et billede af en brav matros og en motormand,
der grov-hygger sig.
Beretning
fra Cebu Filipinerne.
Det
strøg med sømandsbarer der lå langs waterfronten i
Cebu, var mindst lige så berømt/berygtet som kultstedet
"Mosquito Bar" i Bangkok. Her lå navnkundige
etablisementer som "Sloppy Joe" og
"Slapsie Maxie", og endda så tæt på
"Boribana" at vi kunne spytte derover, samt
naturligvis høre musikken og den sædvanlige skrigen og
skrålen af søfolk der hygger sig. Det var vanvittigt
morsomt at gå på opdagelse langs denne waterfront. Der
var før præsident Marcos havde forbudt og inddraget
alle skydevåben, så der var mange skumle,
sværtbevæbnede typer med patronbælter på kryds og
tværs over brystet, og det var helt normalt at se biler
med en række skudhuller, nøjagtigt som i amerikanske
gangsterfilm. Det er nok ikke uden grund at Cebu netop
bliver meget omtalt i bogen "39 sømænd og en
pige", som senere også blev filmatiseret.
Waterfronten i Cebu er i øvrigt også det eneste sted i
verden hvor jeg har set en scene nøjagtig som i filmen
"Martha", hvor søfolkene i meget
opløftet tilstand vender tilbage ombord, og undrer
skrigen og skrålen nærmest må bære hinanden op af
falderebet. På "Boribana" var det nemlig
sådan, at absolut ALLE som ikke havde vagt selvfølgelig
havde forhalet over til barene, og på den sidste aften
hvor vi skulle afgå, da var besætningen stadig ikke
kommet ombord ved landlovens ophør! Tuden i fløjten
hjalp ikke, så der var ikke andet at gøre end at sende
en vagtmand over for at varsko at NU skulle folk altså
se at komme ombord, da vi var klar til afgang! Det hjalp
dog heller ikke, for vagtmanden kom selvfølgelig ikke
tilbage, men skulle liiiiiiiiiiiiige også selv ha' sig
en kold San Miguel, eller to, nu da han alligevel
var i paradis, og så glemte han selvfølgelig sin
mission. Han skulle da også nok se lidt på
damerne, som absolut var pæne at se på! Mange af
dem endda MEGET pæne, og når man så tager i
betragtning at de kun kostede ca. 25 - 30 pesos for en
nat, og et hotel værelse endnu mindre, ca. 15 - 20
pesos, så var der virkelig gode muligheder for at gøre
en særdeles god investering. Overstyrmanden blev mere og
mere desperat, for til sidst var der knap nok folk
ombord, fordi hele bundtet var på "cafe", og
tilsyneladende havde de ingen planer om at ændre på
det.! Da søfolkene så endelig begyndte at dukke
op, da er det at scenen som man ser i
"Martha" udspillede sig! Instruktøren af
"Martha" MÅ simpelthen have hørt om
"Boribanas" Cebu færd. Det kan ikke være
et tilfælde at scenen i filmen er så lig med
virkeligheden! Folk kravlede mere end gik, nogle blev
båret, eller rettere slæbt i arme og ben, af
de som stadig kunne stå nogenlunde oprejst uden at
vælte, mens alle mere eller mindre klamrede sig til
hverandre i et stort virvar af arme og ben, som rent
anatomisk blev helt uoverskueligt når den levende masse
med mellemrum trimlede om på kajen, mens Marstallerne
skrålede "Frit Ærø", så hele Cebus ca.
350.000 indbyggere kunne høre det! Imens gik
overstyrmanden hændervridende rundt i virvarret og
spurgte uden meget optimisme i stemmen, om der da ikke
bare var en, der var ædru nok til at kunne stå til
rors. Nå, men gamle, trofaste "Boribana" kom
trods alt i søen, og et par dage efter var der
kødannelse hos overstyrmanden, som med smil på læben,
og sikkert en masse hævnfølelse, gavmildt doserede
massevis af alt for store sprøjter med tetracyclin på
grund af "souvenirs" fra Cebu.
Først
et billeder fra 72, hvor man i dagslys kan se
lidt af waterfront barerne, samt en af
"stjernerne" frøken Annabella, som der sikkert
er mange der husker!
Dernæst
et billede inde fra en af barerne, hvor den brave matros
fra Norge, Odd Oddness, med stor rutine åbner en flaske
af et eller andet. Sømandslivet når det er bedst i gode
venners lag :-))
Halløjsa
igen Willy
På
grund af din seriøse henvendelse har jeg nu igen
kastet alt andet fra mig og fået scannet nogle
billeder til "snesejleren".
Der er
jo åbenbart ingen grænser for min godhed - - :-)
Jeg "truede" vist nok sidst med at sende nogle
billeder fra landskampen Danmark - Kina fra
1976, idet jeg ved gennemgang af et af mine albums
faldt over nogle sjove billeder fra denne mindeværdige
begivenhed. Nu viste det sig så, at der desværre
manglede en filmstrimmel med nogle af de bedste billeder
af søulkene, og jeg kunne IKKE finde den, men på resten
af filmstrimlerne var der dog guldkorn nok til at lave en
lille sjov reportage fra den virkelige verden.
Gruppebillede
af holdene i landskampen Danmark - Kina, der blev
udkæmpet i Hong Kong i 1976 mellem "Boribanas"
besætning og det lokalt kinesisk hold. Billedet blev
taget EFTER kampen, hvilket er forklaringen på at de
fleste kinesere griner smøret, mens søulkene ser lidt
hængemulede ud
Landskampen
blev udkæmpet i Hong Kong mellem "Boribanas"
besætning og et hold kinesere fra et af de lokale
skibsværfter, og den endte med et forsmædeligt nederlag
til Danmark, selv om der blev kæmpet hårdt - - :-(
I
kampens hede
Som
undskyldning skal det dog lige tilføjes at søulkene fra
"Boribana" var MEGET trætte, eller for at sige
det så også landkrabber kan forstå det: De var
fuldesyge i højere eller mindre grad, dog vist nok mest
i højere! Det er jo heller ikke retfærdigt at
holde landskamp en søndag formiddag, når hele lørdag
aften , og nat, var tilbragt i "Den Røde
Løve", hvor man havde fordrevet tiden med med
hovedsageligt at bytte løgnehistorier og hælde kolde
"San Mig'er" i halsen.
Endnu
et højdepunkt i den berømte kamp.
Men som
sagt blev der til trods for de åbenlyse uretfærdigheder
kæmpet hårdt, og bådsen havde endda taget et stort ØK
flag med for at heppe på spillerne. Det svingede han
energisk med under kampen, og et ØK flag pynter jo
altid, men desværre hjalp hverken flagsvingning
eller opmunterene tilråb! Hans skibsfrænder på
banen blev simpelthen bare massakreret af
kineserne.
Bådsen
med sit ØK flag, der virkede stærkt inspirerende på
spillerne, men desværre forgæves.
Ved
samme lejlighed faldt jeg også over nogle billeder af
"Boma", så jeg sender lige med et par
propagandabilleder af denne fine, gamle
"østen-slæber". Vi må jo ikke glemme
de gamle flotte skibe, som jo gjorde det hele muligt, og
skabte hele denne sømandskultur, som nu desværre
for længst er forsvundet! Billederne af "Boma"
er formentlig også fra 1976, og filmet i Hong Kong.
"Boma"
ankommer til Hong Kong. Bemærk de fine røg puf der
kommer fra skorstenen. Jo, de gamle 74'ere fra
B&W kunne skam nok gøre stads af sig,
når de blev startet op!
"Boma"
forlader Hong Kong igen.
Karsten
Petersen
Flere fantastiske
billeder fra "Kina Karsten"
Se også de andre sider !!!
|