"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 83
Java 1952.
Jeg påmønstrede den 1/10-1952 i København og
arbejde som letmatros, det blev til en stykgodstur fra Finland til
Kina og retur til Århus og København.
Turen er der ikke meget at fortælle om, det var en normal tur, inden
afgang fra København blev alle vaccineret om bord på hopitalskibet
Jutlandia.
Derefter afgang til Finland og derfra til Rotterdam, losning i Koh Si Chang
udenfor Bangkok, derfra til Dairen (Kina) i "Gulehavet" for
lastning af soyabønner til Århus og København.
Hjemturen tog 48 døgn.
Vi
boede agterude, og kaptajnen var flink og rar.
Jeg
kan dog huske en enkelt episode hvor han var nede agter og
ønske os et godt nytår, om end lettere beruset.
Da han ville forlade os igen, faldt han ind over bordet
netop på det sted hvor vores længe ventede lagkage stod.
…..desværre.
Aage Kronborg.
Java i
København 1952.
ØK’s Siena i kollision ved Hoek
van Holland den 24. april 1962.
Undertegnede Erling Gai påmønstrede
M/S Siena den 8. november 1961 i København. Mit job var
restaurationsdreng og jeg var lige fyldt 16 år. Jeg var fra
Frederikshavn og mange af drengene herfra var lige en tur
omkring i verden inden vi fandt ud af hvad vi ville være.
Nogle fortsatte som sømænd. Jeg blev tømrer og ingeniør. Nok
om det.
Vi var på vej hjem fra Ceylon og
Indien efter en ikke helt vellykket tur. Der havde været
strejke på havnen i Colombo og noget skyderi i byen, og vi
havde ligget på reden i 5 uger inden vi kom til kaj. Efter
vi endelig kom af sted igen, havde vi på den indiske
vestkyst lastet 5000 tons jernmalm til Uddevalla i Sverige
og bl.a. nogle store baller med te.
Jernmalmen var nok medtaget i mangel
af en bedre last.
Den 24. april 1962, sidst på eftermiddagen,
sejlede vi så ud fra Rotterdam. Vejret var stille med en del tåge,
og jeg registrerede lige, at vi må have været ude af kanalen, da der
mærkedes nogle dønninger. Tågen var taget til og vi sejlede meget
langsomt. Jeg boede på midtskibs nederste dæk sammen med en anden
dreng, Ole Jensen. Efter aftensmad sad vi så og spillede kort, og
jeg sad så jeg kunne se ud af vores koøje. Få minutter over klokken
20 så jeg i tågen en stor, mørk skygge som kom ret imod os, helt
vinkelret på styrbord side af skibet. Vi sprang op i en fart og jeg
kom ud ved 4-lugen og over i bagbord side. Her holdt jeg godt fast i
gelænderet ved trappen til de øvre dæk. Så skar stævnen af den
hollandske gastanker direkte ind i midten af 4-lugen og standsede
først helt inde midtskibs, hvorefter den langsomt trak sig tilbage
igen og forsvandt ude af syne. Alt dette skete inden for få meter af
mig. Jeg havde nok ventet et stort brag og at vi ville lægge os om
på siden, men intet af det skete. Det hele skete stort set lydløst
og vores skib rørte sig ikke en tomme. Men jeg kunne høre, at vi tog
vand ind og så lød alarmklokkerne. Først da fandt jeg ud af, at jeg
kun havde undertøj på. Uanset alarmklokker ville jeg ind og have
cowboybukser og en trøje på.
Nitter samlet op fra dækket, de blev ved
kollisionen skåret over som var de af smør.
Da jeg kom ud igen, kunne jeg se ballerne med
the og andet stykgods flyde ud af hullet i siden. Mit job ved alarm
var, at komme op i styrbords forreste redningsbåd, hale fanglinen ud
og hejse den ned til kokken nede på dækket. Ved øvelser havde vi
pænt stablet redningsbådens dækbrædder, men lige nu blev alt i en
fart kylet i søen. Om vi faktisk kom i bådene husker jeg ikke, men
jeg mener, at de blev hejst ned, så de lå på vandet, klar til at
give los. En del familie til officererne var kommet om bord i
Antwerpen. De blev evakueret i 2 store hollandske slæbebåde som gik
helt op på siden af os. Jeg husker, at dønningerne forårsagede, at
deres lanterner i masterne blev knust mod vores midterbygning. Efter
nogen tid konstaterede kaptajn Nielsen og overstyrmanden, at vi
holdt os flydende og at de vandtætte skodder om 4-lugen var intakte.
Derefter blev vi slæbt tilbage til Rotterdam, blev banksat og senere
slæbt på værft samme steds.
Siena
bliver repareret på værft i Rotterdam.
Reparationsarbejdet skrider fremad.
Vi fik ikke sovet meget den nat og der var
ekstra gang i kaffekanden til den lyse morgen. Om formiddagen blev
der rigget en telefon til, og vi fik lov til at ringe hjem og
berolige familien.
Med ca. 3 ugers forsinkelse stod vi så ud fra
Rotterdam igen og nåede København til afmønstring den 18. maj 1962.
På den sidste del af sejladsen, beholdt jeg altid mine cowboybukser
på, når jeg gik til køjs.
1975 solgte ØK ”Siena”
1979 var hun omdøbt til ”S.L.S. Everest” og
på en rejse fra Casablanca, med afsejling d. 30/12 til Chittagong,
forskubbede lasten sig og med tiltagende slagside sank "S.L.S.
Everest" ca. 5 sømil ud for Casablanca.
Med venlig hilsen
Erling Gai.
Hej Willy.
Jeg så forleden i bladet søfart, på
gilleleje bibliotek, at der var oprettet en hjemmeside for
gamle ØK-folk.
Jeg ville ud at sejle efter skole kun
14 år gammel, trods modstand fra familie.
Jeg ville ikke være bud, men ud og se
noget.
Den første tur blev med India 1952.
India.
3 vagter fra land på agterdækket af
India, Hongkong 1952.
Pretoria
for anker ved Koh Si Chang, 1953.
Pretoria ved kaj i Livorno 1953. |
Pantrydreng Jørgen Munther. |
Verner,
Jørgen, Ove, Leo og dæks, på bådøvelse ved Koh Si Chang 1953.
Jeg sejlede med India fra 1951 til 1953,
(turen efter Preben Møller Hansen var med).
Fra 1953 til 1954, som restaurtionsddreng på
Pretoria, indtil jeg kunne komme i lære som smed, jeg ville ikke
være kok.
Jeg kan huske vi kom til Chittagong for jute
i en hel måned, det var grusomt, havde det så været i Thailand men
sådan var det dengang.
Jeg har sidenhen været flere steder som
turist, Penang, Singapore, rigtigt godt men dyrt og så Filipinerne
Manila, Cebu, Boreacay, dejlige strande og rent vand.
Jeg var interesseret i maskinen selv om det
var varmt og mørkt, og gik efterfølgende på maskinskole, men jeg fik
et godt job, så det blev ikke til mere.
Venlig
hilsen.
Leo Clausen.
"FAR - HER STAAR ANNIE"
Jeg har læst nogle af dine sider, bl.a. om skibe i
engelsk tjeneste under 2. verdenskrig. Og om
Selandias hjemkomst til København.
Men det var ikke kun Selandia, der kom hjem, - ØKs Kina kom
uskadt hjem den 22. november 1945 efter 5 1/2 års
krigstjeneste og blev modtaget af en begejstret skare, og
bla. også af mig, som stod på kajen med et stort skilt,
hvorpå der stod "FAR - HER STAAR ANNIE". (Billedet er
forhånden, da det kom i avisen).(Ekstrabladet).
Jeg havde endnu ikke set min far, for jeg blev født efter at
han var sejlet fra københavns red den 8. april 1940.
Skibet blev beordret til England efter at de havde rundet
Skagerak den 9. april 1940. Kina sejlede bl.a. med ammunition
til Montgomery.
Uddrag af min fars dagbog og hans ven radiotelegrafist Viggo
Jensens optegnelser, findes vist nok i Christian Torzens bog
om kampen på havet.
Venlig hilsen
Annie Christmann.
Disse billeder er indsendt af Ove Hesstrup Hansen.
Undertegnede sejlede sammen med Anders P. Østergaard (side 14) på Nordic Hawk
i midten af 60erne.
Jeg
var jungmand om bord og Anders,"Valte" og jeg havde et godt
kameratskab.
Koksmathen som konge og undertegnede som dronning.
Jeg husker en episoder som, da vi skulle male radar masten, sad jeg
i en bådsmandstol under godset, da min maler spand tager fat i en af
lampe-armene på "juletræet" så den gule maling sprøjter agter efter,
der var gul maling på trædækket og ned ad teaktræstrappen, ja endda
helt ned på løbebroen.
Det kostede et par over nakken og hver lørdag i mange måneder måtte
jeg skurre dæk med sandstenen. Det var hårdt.
Bådsmanden var hård men retfærdig; og da vi kom til Long
Beach tog Bådsmanden mig med til den Danske koloni, hvor vi
blev forkælet efter alle kunstens regler, med turer ud til Marien
Land Akvariet. vi var også ude i en stor forlystelses park "The
Pike" og køre i den dengang verdens største rutsjebane "Cyclone Racer" det var nærmest et
mareridt. The Pike lukkede 1968.
Clug og
Donky underholder øverst til højre skimtes Anders.
En anden historie om Bådsmanden var da han fandt ud af jeg kun havde
gået i skole i frikvartererne. Så fik han bestilt undervisnings
materiale hjemme fra Handelsflådens Velfærdskontor, og så blev der
undervisning om aftenen et par gange om ugen, og understå mig, ikke
at være forberedt, og opgaverne skulle gennemses inde de blev
afsendt ved næste havn.
Han var en god lærermester også i sømandskab, vi blev sat til at
splejse stropper, losseløbere og gerter, trosser og weirre. Husker
engang hvor Anders eller Ebbe (Valte) og jeg lå ude på pooppen med
en flettet trosse der skulle splejses. Der kom bådsen med et hæfte
fra Randers reb med illustration af hvordan man splejsede sådan en
karl, han fortalte vi skulle følge farvetråden i hver gordel og bla.
bla.... jeg skal komme efter jer. ha ha.
Bådsen kom og godkendte splejsen da vi var færdige med ordne: Godt
gået gutter, sådan en har jeg aldrig splejset, eller set før.
Døberen
er Clug og "Valte" står ved siden af biskoppen.
Linjedåb.
Nordic Hawk 1965.
Vi lå i Rødehavet da der kom en mayday over radioen. Det var en
lille græsk coaster som havde brand i maskinrummet og skæbnen ville,
at vi var det skib som var nærmest.
Det var jo ikke
lige sagen da vi kom i ballast på vej til Golfen, så alle lugerne
stod åbne for afgasning, så vi fik ellers fingrene ud af glysset for
at få spændt alle luger og gasventiler.
Da vi kom frem til
coasteren styrede han direkte op mod os, vi hylede og skreg over mod
idioten da han gled ned langs siden af os.
Bådmanøvre.
I mellemtiden
havde vi firet motorbåden ud og fyldt den men alle skibets
pulverslukkere, men det var noget af et problem at få gjort den
græske skipper klart hvad han skulle gøre, for han havde
barrikaderet sig i styrehuset med en skarpladt pistol, for hans
besætning der bl.a. var somalier ville slå ham ihjel, det var det
han sagde mest over radioen.
Da brandsluknings holdet kom der over, var de
nød til at fyre en beholder af i hovedet på besætningen for de ville
ned i båden. Gutterne kom om bord og fik slukket.
Det var et
overophedet leje der havde sat fut i et møgbeskidt maskinrum.
Besætningen fra coasteren fik vi om bord grundet den gale skipper, og
aldrig har jeg set nogen spise så meget franskbrød så hurtigt, det
var vist noget af forklaringen på at skipperen havde låst sig inde.
Vi skulle tage coasteren på slæb, så ville der næste dag komme en
slæbebåd fra Aden og overtage, men skibet var af sådan en
beskaffenhed, at hvis vi havde sat en trosse på deres pullerter var hele
bakken blevet flået af. Med møge og besvær fik vi firet
ankerne ud så vi kunne sjækle trossen i kæderne. Det var noget af et
par døgn, men det endte jo lykkeligt for alle parter.
Bådøvelsen i gang.
I Nordick Hawk var vi en blandet besætning og det kunne af og til
skabe nogle misforståelser, især under fortøjning, losse og
lastning. Vi danskere havde jo vores faste opgaver og pladser, der
kneb det lidt mere med udlændingene, de var søde og rare og meget
tjeneste villige, især når der var officerer i farvandet.
Under en fortøjning til bøjer gik det da også galt. Vi havde hevet
wire om bord, og efter som skibet lå og duvede skulle der to
wirestoppere på for at holde, så jeg kunne lægge wire over pullert;
men en af araberne (Osman) syntes åbenbart ikke det gik hurtigt nok,
så han slap stopperen for at ville hjælpe mig, med det resultat at
stopperne sprang og jeg blev slået op i luften og fik et par
ordentlige slag af wiren.
Hva'
skal man vælge, kaffe eller øl.
Til alt held var der ikke noget brækket, men jeg måtte ligge til
køjs med dræn i benet i en uge eller mere. Da vi kom i søen igen
skulle jeg have smertestillende indsprøjtninger og skiftet dræn, så
1. styrmand fik sin lyst styret, han troede selv han var alle tiders
”læge” og hvis man ikke var gul og blå i forvejen, så blev man det efter
hans ”læge” besøg.
Osman var jo frygtelig ked af hvad der var sket, danskerne og
udlændingene var jo på nakken af ham, så han var af den
overbevisning, at næste gang vi kom til Suez ville han blive
afmønstret, men selvfølgelig blev han ikke det.
Det var ellers noget af et slaraffenland at lægge til køjs, for alle
mand kom på sygebesøg, selv kokken kom med ekstra guf til ganen.
Anders Østergaard som gik vagt og havde kammer over for mig, lånte
mig hans dyrebareste LP med Beach Boy´s og Fats Domino, bare jeg
ikke spillede når han skulle sove. (det var en meget stor ære).
MVH.
Ove Hesstrup Hansen.
Hej!
Jeg var på Boma 1974 som asistent.
Boma,
Barcelona 74.
Arosia
og Boma, Barcelona 74.
3.
mester starter.
Maskinfolk
til 10-kaffe, (øl).
Ny
skorstensfarve, Hapag Lloyd. Hamburg 74.
Libanon
74.
Libanon
74.
Hilsen
Carsten Jörgensen.
Se også de andre
sider !!!
|