"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 89
Svar på hvorfor snesejler ikke
har noget om Jutlandias 3 togter i Koreakrigen.
Ja, hvorfor ikke? selv om der
er skrevet meget gennem tiderne.
Her kommer et indslag som har
været bragt i "Maskinmesteren" år 2000.
Af Peter Jürgensen.
Jutlandia Ekspeditionen
(1951-1953):
I 1952 mødte Svend Jagd sin senere
hustru, Tove, om bord på hospitalsskibet Jutlandia, under dets
tredje rejse til Korea. Han var maskinmester og hun sygeplejerske
Det er en historie, der blandt andet handler om forhutlede børn, om
krigens vilkårlighed, om kammeratskab og om nogle danskere, der
nøgternt mente, de var i Korea for at udføre en påtrængende opgave.
I denne sommer (2000) for 50 år siden
begyndte Koreakrigen.
Danmark besluttede at bidrage med et
hospitalsskib. Det blev ØK’s kombinerede passager og fragtskib
Jutlandia,
som efter den nødvendige ombygning, blev sendt til kysten ud for
Koreahalvøen.
Det fik plads til 350 patienter.
Skibets karakteristiske hvide skrog
med det påmalede røde kors er gang på gang blevet optrykt i danske
historiebøger.
Hospitalsskibet Jutlandia ses her
under sit 3. togt til Korea.
(Foto fra Orlogsmuseet
arkiv)
Ingen har siden kunnet sætte en plet
på den humanitære mission, som strakte sig over to et halvt år
fordelt på tre ture.
Skibet forlod Langelinie første gang
23. januar 1951 og kom hjem for tredje og sidste gang den 16.
oktober 1953.
1951 ØKs Jutlandia var hospitalsskib under Koreakrigen med 3
ekspeditioner. Skibet havde 105 officerer og besætning samt
hospitalspersonale på 115 og fungerede fra 23 jan 1951til 19 okt
1953. Kommandør Kai Hammerich (th) og kapt Kristen Kondrup
Jutlandia
sejlede både under FN-flag, Røde Kors-flag og Dannebrog.
Kommandør Kai Hammerich,
Chef for ekspeditionen.
Snesevis af
læger og sygeplejersker høstede stor anerkendelse for deres
behandling af de tilskadekomne FN-soldater, som deltog i krigen mod
Nordkorea og Kina.
På et tidspunkt fik skibets 100 mand
store hospitalsbesætning også mulighed for at pleje civile
koreanere, under forudsætning af at der var ledig kapacitet.
Blandt besætningen på
Jutlandias
tredje tur i 1952-53 hørte også den 27-årige maskinmester, Svend
Jagd.
Om bord på skibet mødte han sin senere
hustru, Tove Ladebjerg, som var sygeplejerske og jævnaldrende med
ham selv.
I dag lever det 75-årige ægtepar
stadig sammen i deres hus i udkanten af København.
Jutlandia
er en uadskillelig del af deres bevidsthed.
Et mindre værelse i huset er fyldt med
billeder og andre ikoner fra hospitalsskibet. Oplevelserne gennem
mere end ét år i helvedes forgård, har haft indflydelse på en stor
del af deres senere liv og præget deres menneskesyn.
Det var imidlertid ikke eventyrlyst,
der fik dem til at melde sig til tjeneste på
Jutlandia, snarere idealisme.
Vue agterud til helikopter platform.
Jeg sejlede med ØK’s Malacca i
begyndelsen af 50’erne, og da krigen brød ud, lå vi i Aden, husker
Svend Jagd.
På skibet læste jeg i et nyhedsbrev,
at man skulle ombygge
Jutlandia
til hospitalsskib. Jeg sendte en ansøgning hjem uden at spekulere
på, om det skulle være farligt. Jeg kom dog ikke med på første tur i
1951.
I stedet fik jeg tilbudet i september
1952. Jeg var hjemme på ferie, da der kom besked fra rederiet. Det
var tre-fire dage, før skibet skulle afsejle, så jeg fik travlt med
at ordne det fornødne.
Millioner havde kæmpet for os.
Men hvorfor ønsket om at
deltage i denne farefulde opgave?
Jeg havde deltaget i
modstandsbevægelsen, men slap meget billigt. Millioner havde til
gengæld kæmpet for os, og nu trak amerikanerne igen det store læs i
Korea.
Sydkorea var, således som jeg så det
og stadig ser det, blevet overfaldet og mishandlet. Det var med
andre ord ikke eventyr.
Det var, ligesom med
modstandsbevægelsen i Danmark nogle år tidligere, et spørgsmål om,
at nogle skulle udføre det nødvendige arbejde. Der var mening og
logik i det.
Udenrigsminister Ole Bjørn
Kraft hilser på nogen af de danske sygeplejersker ved
hjemkosten i 1952
Toves motiver var heller ikke
båret af eventyrlyst.
Som sønderjyde har jeg et
helt særligt forhold til undertrykkelse. Og i Korea var der
åbenlyst nogen, som havde brug for min indsats som
sygeplejerske, siger hun.
Det var i øvrigt på et
hængende hår, at jeg kom med, for jeg var én af de yngste.
De ville helst have modne sygeplejersker til en sådan
opgave.
Gennemsnitsalderen var omkring
40, hvilket nok også var nødvendigt. Men der var stor
interesse for at komme med. Når de skulle bruge 30
sygeplejersker til
Jutlandia,
var der 200, der meldte sig, husker Tove Jagd.
Sygeplejersker ved ankomst.
Sygeplejerskerne på Jutlandia
havde
trange vilkår i deres
gemakker.
Fire sygeplejersker i hver kahyt.
Aflønningsforholdene om bord var i
øvrigt specielle for hospitalsbesætningerne. Ingen måtte få
udbetalt mere end 600 kr. om måneden. Den øvrige løn blev holdt
tilbage, indtil de kom hjem til Danmark.
Skibsbesætningen sejlede på de
sædvanlige overenskomster mellem ØK og Danmarks Rederiforening.
Der boede fire sygeplejersker i hver
af de tidligere passagerkabiner. Privatliv var der derfor ikke meget
af.
Selv om
Jutlandia
var bygget om til et overbefolket felthospital, var det stadig et
elegant skib med sine smukke saloner, masser af mahogni, lysekroner
og maritime billeder på væggene.
Men skibet var allerede dengang af
ældre dato – fra 1934, og det var slidsomt at holde maskineriet i
gang, også selv om det var gode motorer, husker Svend.
De to femcylindrede dieselmotorer af
B&W-fabrikat ydede 7.850 IHK, hvilket gav en fart på 15 knob.
Jutlandia
var formentlig landets mest moderne hospital, da det afsejlede fra
København i 1951.
Stuegang på Jutlandia ved overlæge Tage
Kjær og to danske sygeplejersker.
Narkoselæge Knud Kjær overværer et spil matador mellem
to soldater
Der var flere meget avancerede
operationsstuer om bord, og samtidig blev nogle af datidens mest
berømte kirurger knyttet til skibet, desværre ofte kun for et par
måneder ad gangen.
Samtidig bidrog
Jutlandia
til, at nye kapitler kunne skrives i den medicinske histories
udvikling.
Engangsudstyr, kunstig nyre og
nyretransplantationsudstyr, ny øjenkirurgi, nye behandlingsmetoder
til brandsår, etc.
Man lærte som sygeplejerske at
handle og arbejde på en helt ny måde, siger Tove Jagd.
Sygeplejerske på job.
Patienter på dækket.
Fik vi en patient ind med snavset og
blodvædet tøj, klippede vi det bare af ham, og så ellers ind på
operationsbordet.
Helikopterne.
Hun husker også tydeligt, da skibet
fik sit eget helikopterdæk.
Jutlandia fik
helikopterdæk, hvorefter de sårede kunne være på
operationsbordet inden for 20 minutter.
Hospitalsskibet blev
dirigeret helt tæt ved kysten og dermed fronten. De sårede
soldater blev ofte transporteret på bårer, der sad på beslag
ud fra helikopterens krop.
Det medførte, at patienterne
nogle gange kunne være på operationsbordet, 20 minutter
efter de var blevet såret.
Nogle af dem fik
blodtransfusion, endnu mens de blev transporteret med
helikopteren.
Om natten kunne besætningen
fra dækket se lys fra granaterne, når kampene bølgede frem
og tilbage inde på land. Herved kunne det flydende hospital
mobiliseres, endnu inden patienterne ankom.
I hele Jutlandias tid som
hospitalsskib i Korea døde der "kun" en snes patienter på
skibet, siger Svend og Tove Jagd.
Det var et taknemmeligt
patientmateriale, fordi det jo var raske unge mennesker. De kom sig
hurtigt.
Helikoptermanøvre.
Jutlandias flotte hæk.
Jeg husker en ung amerikansk soldat,
som var blevet så frygtelig forbrændt af en flammekaster, at vi var
overbevist om, at han ikke ville overleve.
Da jeg kom til hans seng næste morgen,
var den tom, og jeg mente, at han derfor nok var død. Men det viste
sig, at han lå på en båre i biografen med et drop i armen. Han
klarede sig senere fint, siger Tove.
Svend mener, at kammeratskabet, som
tydeligvis opstod mellem soldaterne, nok har hjulpet dem gennem
megen smerte.
De var afhængige af hinanden, og de
følte, at de kæmpede for samme sag.
De færreste tænker nok på, at der blev
dræbt lige så mange amerikanske soldater på tre år i Koreakrigen,
som der blev dræbt på 10 år i Vietnam, siger han. I alt krævede
Koreakrigen knap tre mio. døde og over tre mio. sårede.
Skrøbelige børn.
Det var et krav fra de danske
læger om bord.
Her ses en smilende dreng
selv om han lige har mistet sit ene ben.
Skibschefen og kommandør Hammerich, gik til den
fælles FN-kommando, og insisterede på, at når der var plads,
burde civile krigsofre behandles.
Overkommandoen accepterede
ønsket, men betingede sig, at de civile skulle i land,
såfremt der kom sårede soldater.
Og vi har måttet sende
civile i land, selv om de langtfra var færdigbehandlet,
hvilket vi naturligvis havde det elendigt med, husker Tove.
Tove og Svend mener, at det har præget
eftertidens og ikke mindst Koreas opfattelse af Jutlandia, at det
som eneste hospitalsskib under Koreakrigen også behandlede civile
koreanere.
Børnene i særdeleshed var
skrøbelige.
Det var utroligt, at de overhovedet kunne leve.
Mange af dem levede som små vilde dyr. De boede i jordhuler
og i skovene. Deres forældre var i reglen dræbt i krigen.
Skibets sygeplejersker måtte
ikke gå alene i land.
To amerikanske officerer, generallæge Bliss og
generalmajor Hume, hilser sammen med professor Busch på en
lille patient.
Men vores læger og sygepassere gik i
land for at arbejde på små førstehjælpsstationer for krigens
ofre.
Det var i den forbindelse, de
nærmest faldt over disse forhutlede børn, som derpå blev
sendt om bord på Jutlandia, hvor de blev passet og plejet.
Egentlig var vi lidt
foruroliget over, at vi nu lod dem se og mærke en verden med
lys, varme, omsorg, rent tøj og masser af mad. Efter et par
uger skulle de jo sendes tilbage til den verden, de kom fra.
På dækket var der plads til leg med de
koreanske børn. De forældreløse børn fandt Jutlandias læger,
når de rejste ind i landet og tog dem med om bord, hvor de
blev passet og plejet af de danske sygeplejersker. Inga
Bocher sidder yderst til venstre med "Lille Lise". -- Foto
fra album: Leif Tuxen.
Når vi vendte tilbage til børnene
efter et par uger, havde de solgt deres nye tøj og var atter
iført deres gamle pjalter, selv om der var ned til 20
graders kulde.
Jutlandia.
Men hvad betød så mest?
Egentlig det hele, er ægteparret
Jagd enige om. Men sammenholdet mellem besætningen var noget ganske
særligt, og i og for sig naturligt. Vi, der var med på 3. tur,
befandt os jo helt oppe ved krigszonen og vi lå fem sømil fra
kysten.
Vi kunne derfor ikke umiddelbart
forlade skibet. De to første hold, der havde været af sted med
Jutlandia,
havde ligget ved kaj ved Pusan, og de kunne gå i land.
Gangbar betalingsmiddel om bord.
16 ægteskaber takket være Jutlandia.
Men det bedste Svend og Tove bragte
med tilbage til den danske hverdag, var naturligvis hinanden.
Vi havde hilst på hinanden flere
gange om bord på vej mod Korea. Nytårsaften lå vi i Pusan.
Amerikanerne havde inviteret til nytårskur på en stor restaurant,
husker Svend.
Jeg spurgte Tove, om hun ville med.
Det ville hun gerne. Vi havde en meget hyggelig aften, og gradvis
udviklede forholdet sig. Halvandet år efter blev vi viet i
Skovshoved Kirke af feltpræsten fra
Jutlandia.
Vi har regnet ud, at der er indgået
ca. 16 ægteskaber mellem skibsofficerer og sygeplejersker på
Jutlandia
og ingen af dem blev skilt.
Hvad årsagen kan være? Ja, vi lærte
jo alle hinanden at kende under meget specielle og krævende vilkår.
Vi så hinandens stærke og svage sider.
Vi oplevede modgang og blev bestemt ikke forkælet under denne
særprægede udmønstring. Men vi blev stærkere af at se de hæslige
sider af livet, som krigen afslører.
Tove Jagd kom efter
Koreakrigen tilbage til sit tidligere job på
Militærhospitalet.
Svend Jagd fortsatte som
maskinmester i ØK, men sejlede dog kun halvandet år
yderligere, før han blev maskininspektør for rederiet. Han blev pensioneret i 1986
efter 46 år i skibsfart.
Jutlandia blev efter
hjemkomsten igen ombygget og genoptog sejladsen som
kombineret fragt og passagerskib. Det blev ophugget i 1965.
Jutlandia på frimærke.
Ovennævnte artikel blev bragt i
bladet:
"MASKINMESTEREN"
September
2000
Journalist Peter Jürgensen.
Se også de andre
sider !!!
|