"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 9
Tankskibsbisse
og Snesejler.
Jeg vil gerne komme
med et par små og sjove beretninger fra min tid til søs
i Kompagniet.
I november 1967
mønstrede jeg som maskin ass. ombord i s/t Nordic Hawk
som lå på Deutsche Werft i Hamburg, og der var jeg på
hele turen indtil næste værftstur, og det var i
nov.-68.
Igennem det år var der selvfølgelig mange små og store
oplevelser, og en enkelt som jeg godt kunne være
foruden, og alle som oplevede den tænker nok det samme,
men sådan er livet jo. Det var synes jeg, en rigtig god
tid, og derfor hænger minderne jo nok også ved. Vi var
det jeg vil kalde, et lykkeligt skib, vi var som en stor
familie, dækket- maskinen og
yamsedepartementet som Chiefen
så smukt kaldte kabyssen, vi havde ALLE et fint forhold
og kom hinanden ved, og alle kunne komme alle steder,
ingen skodder dér.
Og så en af de små
sjove.
Vi havde en del arabere ombord (fine folk, ingen ballade
dér), og i maskinen havde vi 2, donkeymanden Sam, han
hed nu Muhammad, men lød kun navnet Donkey
eller Sam og så var der fyrbøderen Hamman.
Vi lå under land, jeg kan ikke huske hvor, men det
betyder heller ikke noget. Når der var slået Well i
maskinen skulle tørnegearet sættes i, for turbinerne
kunne IKKE tåle at stå stille mere end et par minutter
ad gangen, for så ville de blive
svajryggede, nå vi lå der og det var
arbejdsdag, Hamman skulle rengøre og male på
skrueakslen, så det var frem med grejet og så ned i
bunden, der er jo ingen tunnel når det er en
baglader, men Hamman var en opfindsom fyr,
så det var frem med smøgerne (tilladt), penslen i
bøtten og så penslen på akslen, vi var ved at omkomme
af grin da vi så det, men da 1ste mester
Store Klaus så det var han ved at få et
føl på tværs, hold kæft hvor han råbte højt, men
det skal også lige siges, at tørnegearet kørte med den
formidable hastighed af 6 omdrejninger i TIMEN. Da vi
havde grinet færdig over 10kaffen sagde
Store Klaus at det at han havde råbt højt
ikke var så slemt ment, men det var bare det at hvis
Skrækkelige Olfert (Chiefen) var kommet og
havde set det der, ja så var der sgu nok blevet
rigtig ballade.
Men det blev der, da skibets ellers så udmærkede
3die mester ville prøve at fyre med havvand, han
kunne nok havde være blevet millionær på det, men den
gik IKKE.
Først lige en kort gennemgang for de
uindviede i hvordan sådan et
turbinemaskineri virker. Der er 2 store kedler som kører
med et tryk på 600p/sq.inch, 3 fyr i hver kedel, og der
fyres med svær fuel, vi havde ikke centrifuger, men 2
settlingstanke, og det gik på den måde at der blev
skiftet tank hver dag kl 12.00, så blev tanken toppet op
og den skulle så sætte sig indtil næste
dag klokken 12.00, men ind imellem skulle tanken jo også
drænes, og den dag var der altså nogen der havde glemt
det.
Skibets fløjte lyder klokken er 12.00, der skiftes tank
og der gøres klar til overdragelse af vagten når 12-4
vagten er færdige med at spise frokost. Men der går kun
et minut eller halvandet, så er fanden løs, damptrykket
falder drastisk og til sidst forsvinder alt, der er
black out, så kan det nok være at der blev
løbet stærkt, i gang med nødgeneratoren, i med
tørnegearet, og så se at få gang i en enkelt
kølevandspumpe til hovedkondensatoren, for hvis den tog
skade så var det havsnød. Nå, vi måtte jo
selvfølgelig i gang med at få alt det havvand ud af
brandoliesystemet, og i mellemtiden var forvarmeren jo
også blevet kold, så der skulle tynd olie (diesel) på
for at få resterne af denne tykke olie og havvandet ud
af systemet, i mellemtiden var nødgeneratoren ved at
brænde sammen, det var vist længe siden at den sidst
havde slæbt så meget, nå men den blev kølet passende
ned, og vi kunne bikse videre. Omsider fik vi blus på et
enkelt fyr og vi kunne så småt se en ende på sagen,
men da alt var blevet koldt, og her mener jeg relativt,
når nu tingene skal være en 400gr. eller der omkring,
vi skulle separere kedlerne så vi kunne starte på den
ene, og da der endelig var ved at være tryk nok, kunne
vi så begynde at dræne ud, få sat vaccum på
kondensatoren til turbinegeneratoren, og så få den i
gang, så vi kunne få strøm nok til at få resten i
gang, så gik det eller slag i slag, tryk på den anden
kedel, få drænet ud og få kedlerne kørt sammen igen,
få rejst waccum på hovedkondensatoren, for så endelig
at kunne ringe til broen og bekendtgøre, at nu var
maskineriet til rådighed igen, og så kunne vi alle gå
til aftensmad, og klokken var blevet 17.30, jo, en
damper kan være en vanskelig dame. Og med
hensyn til 3die mester, han fik IKKE ros, men
Skrækkelige Olfert bar ALDRIG nag.
Så lige en enkelt
fra Ayuthia, der var jeg på hendes 22.rejse
jan.-jun.-69.
Vi startede fra Orientkajen mod Kotka i Finland, hvor vi
skulle laste papir, før den endelige tur østover.
Nøjjh hvor var det koldt, jeg har aldrig hevet så meget
is ud af søvandfiltrene, det flød simpelthen med is
overalt på dørken, nå det var et lille sidespring. Nu
er det jo sådan at søfolk altid har haft en vis næse
for det økonomiske, hvad er det smartest at veksle om
til når vi nu skal her eller der. 2den styrmand
havde sin kone med på Finlandstrippet, vi skulle jo
tilbage til København igen. Vores 1ste mester på
Finlandsturen var den navnkundige Jeppe fra
gænget, om aftenen til spisning kommer så 2den
styrmands kone ned i messen, henvender sig til
Jeppe åh, 1ste mester, hvilken valuta
kan det bedst betale sig at veksle til når vi nu skal
til Finland Jeppe vender sig om og ser hende
dybt ind i øjnene, og siger kun et ord, BRÆNDEVIN,
kort og fyndigt som nu Jeppe kunne. Hvorvidt
hun vekslede ved jeg ikke, men et festligt optrin var
det.
Med Højagtelse Finn Madsen Maskin ass. s/t Nordic Hawk og m/s Ayuthia.
Hej Willy
Jeg vil blot nævne at på denne side
ovenover, skriver Maskinassistent Finn Madsen om en der forsøgte at fyre
i kedlerne med vand, det var undertegnede 3. mester Peter Brønnum (Peter
Baandjern)
Store Claus i
forgrunden, Peter "Baandjern" bagved.
Jeg, Peter Brønnum
"Peter "Baandjern" står sammen med maskinchefen "Den Røde"
Vi var stadig gode venner efter det lille uheld med vandet.
Vores donkey, Sam.
For øvrigt stoppede
jeg også Asmara en gang da dagtanken var fyldt med saltvand, den ene
fortank var sprunget læk Men det er en helt anden historie.
Med venlig hilsen Peter Brønnum
Hej
GRUFFO !
Næsten som at
komme hjem igen. Også jeg har trådt
mine barnesko i Kompagniet. Mønstrede ud som
maskinkammerdreng i SINALOA 3. januar 1963 på rejse til
Australien med O. H. Christoffersen kaldet
Pingvinen som kaptajn. Der er et billede fra
SINALOA 1963 i Göteborg. Der er sne på dækket, så jeg
må jo have været ombord. Husker ikke om vi anløb
Göteborg; men vi var ved at gå fast i isen på vej fra
Gävle og op gennem Sundet. Flere skibe gik fast og sad
meget længe. Jeg må rode i billedbunken derhjemme og
finde noget frem.
Derefter på radioskole og ud som gnist efter
værnepligtstiden på Grønland.
Først med PRETORIA på staterne i begyndelsen af 1967.
kaptajn var Alfred Hansen, med det velklingende tilnavn
Pigernes Alfred. Derefter ud med KAMBODIA,
hvor jeg blev som gnist til jeg gik i land i
maj 1969. Første kaptajn var Niels Agge. En gennemført
gentleman og sømand. Et er rigtigt, at han var
civilingeniør. Det blev han medens han gik hjemme under
krigen. Han var, som en anden skribent nævner, en
troldmand med en regnestok. Han regnede valutakurser ud
med tre decimaler på den. Og så kunne han lære fra
sig, og lære en ung grøn gnist regnskabsføringens
mysterier. Vi var lejet ud til Den Kinesiske
Folkerepublik og lastede op til Shanghai. Sidste havn i
Europa var Constanta i Rumænien. Vi lastede lastbiler.
Nogen olivengrønne nogen med en sær krans i taget på
førerhuset! Det var sat til at tage 8 dage; men to lidt
over 14 så vi dampede af i juni 67 og måtte
så hele vejen rundt om Afrika, for Suezkanalen var
lukket på grund af Junikrigen. Det forblev den resten af
min tid på KAMBODIA. I Kina lossede vi og gik så
hjem ad via Bangkok. Turen tog 9 måneder. Da vi kom hjem
skulle Agge gå på pension. Da han blev foreslået
afløsning i Bangkok påpegede han overfor Kompagniet, at
han godt selv var i stand til at sejle sit
skib helt hjem.
Næste tur var i hurtigruten på Østen, hvor
vi afløste en af B-bådene, som var på værft for at
få skåret karmene væk på mellemdækkene, så man
kunne køre med trucks i lasten. KAMBODIA kunne jo løbe
med en pæn fart. Normal servicefart 18 knob; men der
var, som Chiefen Dvinge sagde, masser af håndtag
endnu. Vi havde da også den sjove oplevelse, at en
ny tysk containerbåd løb ud fra Yokohama før os. Da
hun kom til Otaru lå vi der, hvad de var meget
forbløffede over; men vi havde haft en garantiladning
ombord og var dampet derop med omkring 25
knob og tilsvarende olieforbrug. Kaptajn var Peter
Valdemar Berg. Han
var en meget flink mand; men lidt bange for land, så vi
løb så langt klar af SydAfrika, at Kaysen (som var
overstyrmand) foreslog, at vi satte en mand i
tønden for at holde udkik efter isbjerge.
Derefter gjorde jeg to rejser med kaptajn Knud Aksel Otto
Svendsen. Som alle andre kaptajner, havde også han et
tilnavn nemlig Snøvle Svendsen. Han var
åbenbart kendt for at jage sine officerer, især
gnisten; men efter en ret højrøstet meningsudveksling i
Shanghai vendte bøtten og jeg blev ret glad
for at sejle med ham. Da vi kom hjem til København
spurgte Inspektionen, hvad jeg havde gjort ved Svendsen,
siden jeg skulle med på næste tur. Jeg afslog også
ferie og nyt skib for at blive på KAMBODIA, som jo havde
brug for en telegrafist. Der var nemlig ingen
telefonistation ombord!
Hilsen,
Evald Lindholm Seemann
Hej Willy !
Jeg vil begynde med at sige tak for en fin side du har
lavet.
Jeg begyndte med at
sejle i 1965. Mit første skib var Ancona. Jeg havde to
rejser med den som messedreng, så kom der en tid med
sømandsskole i Frederikshavn og andre skibe, så i 1972
kom jeg ombord på Patagonia. 3 mdr. så blev jeg sendt
hjem fra Bangkok med et 50 cm. langt ar i ryggen, en
souvenir fra en pige fra Mosquito Bar. skipperen var Kurt
Jakobsen.
Jeg begyndte så at gå i land i Japan (kok). Så en tur
med Asmara som afløser. Derefter fik jeg Azuma skipper
var Marot og Zocho Pedersen og så blev det Arosia som
jeg kom om bord på i Yokohama. Efter 7 mdr. og 6 dage
igen i land i Yokohama. Efter 8 år på Østen, tilbage
til Danmark og fik så min sidste ØK båd i 1977
Alameda.
Gik så i land december 78. Efter 13 år til søs med
mange gode minder og gode søfolk.
Med venlig hilsen Tommy Nielsen .
Hej Snesejler
billedet herunder er
et af de sidste billeder af M/S Sargodha taget
i februar 1978 undervejs fra Vestafrika til Nakskov
for dokning i forbindelse med salg til kinesiske købere.
Undertegnede var mønstret som Telegrafist på den sidste
rejse der startede den 9 November 1977 og
sluttede med afmønstring i Nakskov den 21/2 1978.
mvh Jørgen Hugo Jensen.
Hej Willy.
De kommende 10 billeder er fra Magdala 68. - 69.
Poul
på stranden New Zealand.
Vi skulle til New
Zealand via Panama-kanalen så det var noget af en rejse.
.
En plads i solen - Besøg hos kokken
Da vi kom til New
Zealand fik vi at vide, at vi skulle til Østen og for
dem som ikke havde været der før var det noget af en
tur for dem. Jeg havde været der 3 gange før.
Da vi forlod den sydlige havn på New Zealand gik vi syd
om Australien og op langs vestkysten, igennem strædet
mellem Java og Indonesien til Bangkok.
Kokken
laver natmad
.
Natmaden var spejlæg
- Der serveres "saftevand"
Maskinchefen som var
gammel "Østensejler" fortalte os, at når vi
kom til Bangkok skulle vi have stempeltræk og at vi
havde fri alle dagene på een betingelse, at der skulle
være 1 mand på vagt i 24 timer når vi lå på floden
og det gjaldt også motormændene.
Vagt
ved landgangen
Det var vi med på
alle sammen og jeg var så heldig, at da vi kom til
Bangkok havde jeg vagt, så jeg fik kun 1 vagt og det var
da vi skulle sejle igen.
Turen gik nu til Singapore hvor vi lå i et par dage,
derefter gik vi til Penang. Her skulle vi have den sidste
last inden vi skulle syd om Afrika til Genova.
.
Last af træ i
Singapore - Tjeneren på besøg
Det tog 42 døgn og
vi fik en storm i Middelhavet, men vi kom da til Genova
og det var dejligt at få fast grund under fødderne
igen.
Da vi kom til København havde vi været på tur i
næsten 9 måneder, min tid i ØK sluttede men fortsatte
i Mærsk.
Manøvrepulten
for fuld skrue
I 1960 var
Poul Friis Schmidt om bord på Siena, på vej hjem fra
Australien og ved Suez kunne de se hvorledes Boma havde
fået stævnen ødelagt efter en kollision med et andet
skib.
Hvis der er nogen som ved mere om Bomas uheld må de
meget gerne skrive til snesejleren.
Siena
På denne
tur blev jeg døbt "Kaskelothvalen" ved
ækvatordåben. Det var noget af en oplevelse, jeg kan
huske at jeg skulle både til barberen og kysse kong
Neptuns fod som var indsmurt i sennep, føj for en
omgang. Derefter blev jeg smidt i baljen, det var en
svømmepøl som matroserne havde opstillet på dækket.
Jeg fik så en bøde som var på 10 vand, for ikke at ha'
gjort ordentligt rent hos 1. styrmanden.
Der var mange som blev jagtet rundt på skibet fordi de
havde gemt sig og de fik en ordentlig tur, men det var
sjovt og alle blev døbt. Bagefter var der fest.
Kænguru
jagt var noget af en oplevelse. Med fuld fart ud over
savannen var det svært at ramme dem, men vi fik da en
syv stykker med hjem. Jeg selv skød 1.
Kokken lavede suppe af halerne og det smagte rigtigt
godt. Der var nogen som fik garvet skindene og fik dem
med hjem men mit skind forsvandt på en tur med Poona til
Østen. Det blev stjålet af en af pigerne i Bangkok.
Ankerspil
på Siena
.
Sømænd
på udflugt i Adelaine
.
Poul Schmidt -- Messedreng
Finn Illum Jørgensen blev
telegrafist hos DFDS 1961.
Efter turen med Siena fik
jeg hyre på Poona til Østen. På det tidspunkt havde
jeg en fætter Kjeld Bautrup som sejlede med Leda Mærsk
som bådsmand og ham mødte jeg tilfældigt i Penang
efter at han havde været ude i 6 år. Han kunne slet
ikke kende mig, først da jeg sagde hvem jeg var, blev
han klar over det og det blev han så glad for, at jeg
var tæt på at blive overflyttet til Leda Mærsk, da de
manglede en jungmand, men Kaptajnen på Poona ville ikke
godkende det.
.
Den kendte drejebro over Suez-kanalen
-- handlende om
bord
Havnekvarter i Singapore
60.
Poona ved kaj i Singapore 60.
Lods kommer om bord
.
Indfødte gør klar til losning -- matroser maler skibssiden
Poona nærmer sig Suez
fra syd på vej hjem.
Kære Willy !
Først skal du have
tak for det arbejde du har lagt i siden, for det
andet for i det hele taget at få ideen. Det er jo
tydeligt, der er mange af os, for hvem det at have
arbejdet i EAC har betydet noget særligt.
Stemningen var jo unægteligt noget speciel til
tider, men een ting jeg tror mange af os tog
med, var indstillingen til arbejdet, det skulle
gøres ordentligt, det skulle gøres nu, og
uden nonsens.
Jeg var ansat i EAC fra 1957, da jeg mønstrede ud med
M/S Mombasa derfor var det ganske pudsigt på
billederne fra M/S "Pataya" 83. at se
kaptajn Finn Kramme igen, i fin form, i 57 var han
aspirant i Mombasa og jeg maskin assistent. Frem
til 65 stod den på skiftevis langfart eller
arbejde i gænget.
I 59 var jeg med
"Falstria" 4-bamboo o.s.v, da vi på en
eller anden måde ødelagde alle hovedlejerne i
hovedmotoren, jeg tror det var en af de tidligste
tilfælde af mikrobe-ødelagt smøreolie. Motoren var
allerede varm under passagen gennem Suez-Kanalen, helt
galt blev det et stykke nede i Røde Havet, hvor vi
stoppede helt og begyndte at tømme bundkarret for
hvidt metal der lå i en bræmme i bagbord side, olien
stank og rev i øjnene. Der blev forsøgt med at sætte
sejl på bommene for at få lidt styre fart. Enden på
det hele blev, at vi af en "M"-båd for
nordgående blev slæbt til Suez for at bytte
lejer, disse blev støbt i Port Said såvidt jeg husker,
og vi skrabte dem til, om bord. Da det hele var
overstået var der lige tid til en tur til Pyramiderne,
hvorfor billedet af Falstria's kamel-korps. Efter alt
dette rod var det nu meget godt at "hvile ud" i
Bangkok.
Efter Falstria gik turen til Nordic
Hawk for at få dampertid.
1960 - 61 var jeg to rejser paa østen med
Sumbawa, derefter 13 måneder med M/T
"Java" en båd der er svær at glemme, om jeg
må udtrykke mig på den måde. Den sidste langfart for
EAC var med M/S Beira til østen i 63 som et plaster paa
såret oven paa Java, det virkede meget godt.
"Frandsen" på maskinbillederne herunder
var Assistent og jeg 2. Smed, han var alle tiders at
sejle sammen med.
Sumbawa
Frandsen sørger for ild
i kedelen Sumbawa 61
Tak igen for udført
arbejde håber mange flere vil sende materiale, alt
eftersom de får endevendt skuffer og skabe.
Jurgen Jepsen.
Hej Willy.
Mit ophold i Bangkok fra
16-08 til 03-10 1966.
Jeg mønstrede af i
Singapore fra Emilie Mærsk efter to ture i
thefarten d.v.s. fart imellem Colombo på
Ceylon og hver eneste havn i den Persiske Gulf både
store og små (og det var mange) for at losse, mærkelig
nok, the.
Vi havde det lækkert varmt om bord, for det var i tiden
før aircondition blev standard på skibene. Efter de 2
ture fik vi en tur til Singapore og da jeg mente, at det
var tid til lidt forandring, mønstrede jeg af og tog
flyveren til Spangkuk for at se lidt på
damer og drikke "Monkeyshine" indtil det blev
tid til at finde et skib igen, eller med andre ord når
pengepungen var tom.
Det var ikke den første gang jeg var i Bangkok, så det
første jeg gjorde da jeg landede i lufthavnen, var at
tage en taxi direkte til Mariners Club og deponere mine
penge hos bestyreren, før at jeg med et rimeligt beløb
i lommen gik rundt hjørnet hjem til "Myggen".
Og så begyndte festen: som alle der har været der ved,
at vi kun tænkte på tre ting hvoraf den tredie var
hornmusik og den første kan erstattes med monkeyshine.
Den gang var der flere søfolk der som det hed "gik
i land" i Bangkok. De ca. 2 måneder jeg var der,
var vi et lille hold på ca. 10-12 mand (norsk, dansk,
engelsk og een fra Costa Rica eller Honduras) den
sidstnævnte, "Charlie" er den eneste jeg kan
huske navnet på, han sejlede på norske både og
snakkede næsten perfekt norsk, det er ham med hår på
brystet, han har sin arm på skulderen af en nordmand som
han var afmønstret sammen med fra en eller anden norsk
båd. Der er alligevel et andet navn der dukker op til
overfladen og det er matros Kurt Metz, jeg mener at jeg
mange år senere læste om et skib fra rederiet Lindinger
der gik ned med "mand og mus" i den Engelske
Kanal, og der mellem mandskabet var en matros med det
samme navn, det behøver ikke at være den samme, så det
skal jeg lade være usagt.
Mosquitobar
Bangkok "Skægaben" er undertegnede.
Vi boede næsten
alle sammen hos vores damer, så vi havde tag
over hovedet, og det var selvfølgeligt billigere at bo i
Sumpen end på hotel. Som en af de eneste
havde jeg en fornuftig veninde der næsten tvang mig til
at spise et godt måltid før jeg gik hen på
"Myggen", og det var højst sandsynlig min
redning, for i vores lille klub var jeg den eneste der
ikke landede på sygehuset med Fuldeslag
(alcoholforgiftning). Når de så var blevet bragt til
kræfter igen med flydende føde gennem en slange, kom de
tilbage til "Myggen" og begyndte igen med vores
egen slags flydende føde, med andre ord
"Monkeyshine".
En anden ting jeg husker: overfor Mosquito Bar langs med
jernbanesporet stod der en gang imellem en bod hvor de
lavede en slags æbleskiver som blev stegt i olie i en
gammel olietønde, de smagte fantastisk.
Efter en måned udløb mit
turistvisa, og for at få et nyt måtte man ud af landet.
De fleste rejste til Vientiane i Laos, og det var også
meningen at jeg skulle gøre det samme, men det var en
lang rejse med bus ca. 2-3 dage, og med overnatninger
o.s.v. blev det en kostbar sag. Så i ungdommelig overmod
besluttede jeg at tage chancen og blive i Bangkok uden
visa. Jeg søgte job som matros på en Amerikansk MSTS
Viktory-båd, der lå og lastede ammunition og
sprængstof til Saigon i Viet-Nam, og i første instans
fik jeg jobbet af kaptajnen men dagen efter kom der
ordrer til skibet, at de efter Saigon skulle sejle
direkte til U.S.A og ifølge loven måtte der ikke være
udlændinge ombord ved anløb af Staterne så der røg
det job.
Jeg læste i avisen (i Mariners Club) en uge efter, at
skibet var sejlet til Saigon, og at skibet var sprunget I
luften på Mekongfloden ved hjæp af
Skilpaddeminer" anbragt af Viet-Kong
frømænd, (der var kun ganske få overlevende) derefter
var jeg kureret for lysten til at mønstre på
Amerikanske skibe.
Jeg blev reddet ud af mit visa-løse ophold, af kaptajn
Hans Viggo Hansen på Maren Mærsk (det navn
glemmer jeg aldrig) tilfældigvis havde han også været
Kaptajn på Leda Mærsk da jeg var der et
års tid før, og han havde brug for en matros. Da det
blev tid til at sejle bad Kaptajnen mig om at gå agterud
til mit kammer og blive der indtil vi var kommet ud og
havde smidt lodsen af. Som sagt, så gjort.
"Pissekroen
Manila"
Fra Bongkok sejlede vi til
Manila og videre til Hong Kong. I søen blev jeg kaldt op
til kaptajnen, han gav mig mit pas og bad mig om at smide
det over bord, han ville da ordne det med konsulatet i
Hong Kong, så jeg fik et nyt til erstatning for det pas
som jeg så havde mistet i Manila.
Grunden til denne procedure var, at uden udrejsestempel i
mit gamle pas ville det ikke være muligt at komme
tilbage til Bangkok, og for en Østensejler
var det naturligvis en forudsætning.
Med
kollegiale fjern-østlige hilsner Niels Eyde Hansen
Hej Gruffo!
Ved et tilfælde fandt jeg din hjemmeside,
og dit bidrag til ØK i 60'erne på Østen. Jeg sejlede
med Kambodia i første halvdel af det årti, og kan
sagtens kende dine beskrivelser fra dengang. Du
efterlyser nogle billeder af ØK bygningen i Bangkok, og
jeg vedlægger nogle. Dels er der et par stykker fra
1914, som jeg har scannet fra en bog, og dels et billede
som jeg selv har taget af bygningen ved et besøg i 1999.
Bygningen stod i øvrigt helt tom og
ubrugt hen dengang.
Ja, én gang snesejler, altid snesejler.
Og jeg synes at det er utroligt spændende at du
"rusker" op i dette stykke danmarkshistorie.
Maskinmester
Svend Aage Jensen.
Kambodia Århus
63.
Kambodia mange år senere i en kraftig ombygget
udgave.
Hej snesejler Gruffo.
Jeg var ikke klar over at Øks skibe blev
kaldt snesejlere, før jeg læste din fine beretning fra
den tid. Navnet snesejler passer måske meget godt for vi
havde sne om bord da vi kom til Japan. Jeg sejlede som
ungtjener ombord på KINA som er bygget på Nakskovs
skibsværft. Når jeg læser din beretning fra den tid
føler jeg som var det i går, jeg kan nikke genkendende
til en stor del af din historie. Det var fra den tid hvor
ØK virkelig var et stort rederi og jeg husker at jeg
skulle påmønstre inde i frihavnen. Det var første gang
jeg var væk hjemmefra, jeg var 17 år og kom fra
provinsen, alt virkede stort og uoverskueligt men så
traf jeg ungkokken, ham og jeg skulle tilfældigvis dele
kahyt på turen til det fjerne østen, som for mig står
som en uforglemmelig oplevelse selv om jeg på turen
savnede meget min mor.
Det var tider, nu er jeg lige overgået
til en senior tilværelse, hvor jeg for tiden tænker på
om en tur som turist ud til stederne kunne være
interessant. Min gamle søfartsbog fortæller mig, at jeg
sejlede med M/S Kina i 1955-1956 og kaptajnen hed
Sørensen, en meget stille og pligtopfyldende person.
Jeg glemmer aldrig dengang jeg som
ungtjener skulle servere spagetti for en fin storbarmet
fransk frue.
Ja, det meste landede i fruens kavalergang
til stor opstandelse for det øvrige selskab.
Mange Hilsner
Mogens Andreasen.
Der burde havde været et
ØK-kompagniflag
Men sådan et foto har jeg desværre ikke
i farver, derfor i stedet en sekstant til fastlæggelse
af nuværende position i disse ØK-erindringer, som netop
WILLY så fremragende gør med sin "SNESEJLER"
til stor glæde for tidligere og nuværende søfolk, og
mange af os ØK-sejlere har sikkert meget at berette om
af spændende oplevelser om bord på de lange rejser på
verdenshavene eller de forskellige havne, det sidste
gælder dog ikke mig, da jeg stadig fremhæver, "at
jeg altid havde vagt, når vi endelig kom i havn".
Så det må andre vurdere ????
Men helt kedeligt har det absolut ikke
været, for jeg har ikke kendt til andet end skibe,
søværn og søfart siden 1948, og min ØK-tid er min
livsstil og her igennem at møde andre
"SNESEJLERE" Mine ØK-skibe er bl.a. Gamle
JUTLANDIA, SIMBA, MORELIA, BINTANG, MALACCA.
Sekstanten kom med, netop fordi jeg lige
nu mindes ombord i MALACCA, var det fast ØK-style, at
middagsbredden meget seriøst blev foretaget af
styrmændene under Kaptajn Jørgen Mouritzsens ledelse,
der var "stil" over det.
Med sømandshilsen.
Kaptajn. Børge Ebensgaard-Jørgensen.
Kaptajn
Bogø Larsen og styrmand Sumbawa 65.
Fra Næstved.
Tak fordi jeg må bruge
dine oplevelser i vores klubblad. Jeg kan fortælle dig,
at de gør stor lykke hos vores medlemmer. Min formand
fortalte, at han havde talt med en af vores medlemmer om
bladet. Dette medlem sagde, at han havde sejlet sammen
med dig på Korea. Hvis du gerne vil have det, kan jeg
nok finde ud af hvem det er.
Tak for for din rare måde at være
på. Jeg deler dine anskuelser omkring gl. søfolk - vi
er et specielt folkefærd, må vel komme af, at når vi
er til søs deler vi tilværelse med mennesker der
ligesom bliver ens familie. Læste en artikel et eller
andet sted, der beskrev søfolk som nogle der uden
"dikkedarer" gik lige til samtalen, som havde
de kendt en altid. Påstod det var fordi vi skulle nå
det hele, når vi endelig havde chancen.
Med venlig hilsen og
god vind. Ib Hansen
Pouls Vig Bådelaug
HEJ WILLY.
Tak for de pæne
bemærkninger om skibskending, som for mig er en hobby,
dels fra min maritime fortid i NCS Naval Control of
Shipping " S O K ", dels er netop søfart og
ØK-tiden en livsstil for mig, som jeg kun kan se tilbage
på med stolthed og meget gode minder, derfor glæder det
mig at du kunne bruge nogle af ØK-skibene.
Du ved sikkert, at netop
ØK-stylen var kendt som mere "flådeminded"
end den danske marine/flåde. Der var meget fastlagte
regler i den daglige vagtrutine, for ikke at glemme den
ugentlige "kaptajnsrunde" med styrmændene i
kølvandet rundt omkring overalt på skibet.
De "hvidskuret
trædæk", det "blankpudset messing" men
mest vigtigt den gode stemning og sammenhold om bord.
Jo-da, vi
"snesejlere" har sandelig noget at være stolt
af.
ET STYKKE
DANMARKSHISTORIE.
Støt på kursen og God
vind fremover.
B. E. Jørgensen
Hej Willy.
Det er en god ide med din hjemmeside om
Ø.K. som jo desværre ikke er beskæftiget med rederi
drift mere. Det var en god tid, med mange spændende
oplevelser. Jeg startede i Kompagniet som asp. i 1958, om
bord i Manchuria. Efter stmd. og skibsf. eksamen blev det
til Annam i et år, Bogota, Andorra på jomfrurejsen,
Pretoria, Bintang i et år på Sydafrika, Malacca,
Panama, Arania, Ancona, Pretoria, Sibonga, Sinaloa,
Siena, Aranya, og til sidst Simba. Derfra blev jeg lods
på Mariager fjorden senere også i Farvandslodseriet
indtil pensioneringen i jan.1999. Vi
må have været sammen i Malacca i julen 1965, da du jo
har et billede af Kapt.J.M.Mouritsen og frue kaldet
"Jelle", samt mig og Hovmesteren. Jeg
vedlægger nogle billeder af nogle af dem jeg har sejlet
med.
Mange hilsener
Jens A. Holm.
Se
også de andre sider !!!
|