"KOMPAGNIET"

Om livet i ØK - EAC skibe.

Side 94.

Krigssejler

2. Verdenskrig.


Her ses de 13 skibe som gik tabt under krigen.

AFRIKA (OXOC) Bygget 1920 i København "B&W" HK-4500 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD. Telgr. L-445,8 B-50,3 D-39,1 BRT 8597 NET 5469 TDW 13275. Fart 11 Byg.Nr.314...16CY.B&W-DIESEL. Grundstødt den 10 feb.1927 på St. Nazaire Red. Bj. af BB.....Kollideret den 17 feb.1927 i Rotterdam med SP. s/s"ZEBALBIDE" i tåge adskillige ovenbords skader. Skrue beskadiget den 20 maj 1927 i Kinasøen p.r. Shanghai-Moji med Stykgods. Grundstødt den 5 feb.1929 på Elben, p.r. Rotterdam-Hamburg med Stykgods. Bj.af 5 BB. efter lægtring..Kollideret den 19 april 1933 på Whangpooriver med KI "LIEN SHIN", p.r. Chefoo-Shanghai med Soyabønner, Jordnødder & Stykgods. Bov beskadiget, plader trykket ind. Kollideret den 14 dec.1934 i HongKong med USA s/s PRESIDENT JEFFERSEN", p.r. Manila-HongKong med Stykgods, beskadiget i stb. side. Grundstødt den 16 marts 1935 på Maas, p.r. Haifa-Rotterdam med Stykgods. Bj. af BB. Ankom 15 april 1940 til Colombo p.r. Aden-Colombo.... 1940 Engelsk flag "AFRIKA"..(Adm.af UBC).. Torpederet og forlist den 7 feb. 1943 på pos. 55,16 N - 26,31 W p.r. Halifax - England med ammunition i konvoj, af GE U-412, 5 danske + 19 udl. omkom.

AMERIKA (OXVE) Bygget 1930 i København "B&W" HK-7000 M. PA. STL.7BH. 2dæk. Telgr. L-465,4 B-62,2 D-37,2 BRT 10218 NET 6243 TDW 11375. Fart 14 Byg.Nr.559...  6CY.B&W-DIESEL... Kollideret den 12 maj 1931 i Kanalen fiskefartøj p.r. St.Thomas- Southampton med Stykgods.... ingen skade. Påsejlet den 11 feb.1933 af BR s/s"SILKSWORTH" i Vancouver, Agterende beskadiget. Rørt grunden den 29 marts 1939 ved Hjelm p.r. Århus-Hull med Stykgods. Læk i tank nr.6. 1940 Engelsk flag "AMERIKA". (UBC). Torpederet nær Grønland den 22 april 1943 p.r. Halifax - England med ?.af GE U-386, 86 omkom. deraf 29 danske.

AUSTRALIEN (NTHS) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD. Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 5229 NET 3301 TDW 9821. Fart 10. Byg.Nr.309.  2x6CY.B&W. DIESEL. Grundstødt den 24 sep.1921 i Harwich p.r. London-Harwich. kom selv fri ved højvande. Makinhavari den 16 feb.1928 i Det Kinesiske hav p.r. Aden-Hongkong med Stykgods.. Krumtapaksel brækket. Brand i last den 19 juni 1935 i det Indiske hav p.r. CapeTown-Freemantle med Stykgods & Papirmasse. Ilden slukket den 21 juni efter overbord kastning af papir & papirmasse. Opbragt af Frankrig den 9 maj 1940 ved Zeebrugge, sejlet til Dunkirk Fr. flag "SAINT ADOLPHE"... (Chargeus Reunis, Paris). Sep.1941 Ital. flag "CUMA".. (Achille Lauro, Napoli). Krigsforlist den 3 marts 1942 efter at være bombet af BR-Fly ud for Palermo, Italien. Brækket i 2stk.og sank uden for havnen.

BINTANG (OXEC) Bygget 1922 i Nakskov "Skibsværft" HK-1400 M. LST. STL. 4BH.AwngD. Telgr. L-284,8 B-44,2 D-25,4 BRT 2779 NET 1750 TDW 3450 Fart 10. Byg.Nr.4.2,6CY. B&W. DIESEL. Grundstødt den 1 april 1924 ved Breaker Point, Kinas S-kyst p.r. Bangkok-Hongkong med Ris & Stykgods. læk i maskinlast. rep.. Brand om bord den 25 jan.1930 i agterlast i HongKong, ilden slukket af besætning + brandvæsen. 1940 Engelsk-flag "BINTANG" (UBC).... Brændt efter beskydning af GE-fly den 22 feb. 1942 ca.75sm. fra Tobruk p.r. Alexandria-Tobruk lastet med benzin i fade,15 omkom.

BORINGIA (OYBE) Bygget 1930 i København "B&W" HK-6700 M. PA. LST. STL 7BH.SheltD. Telgr. L-425,5 B-57,1 D-25,3 BRT 5821 NET 3606 TDW 8000 Fart 14 Byg.Nr.560... 2x7CY. B&W-DIESEL. Kollideret den 12 april 1932 på Schelde med FR s/s "DAHOMEY", p.r. Schiedam-Antwerpen med Stykgods. Stævn bøjet. Grundstødt den 18 dec.1939 på Schelde p.r. Bangkok-Antwerpen med Stykgods.. Bj. den 19 dec. af 7 BB.. Beslaglagt 18 april 1940 i Marseille af Frankrig Fr. Flag "BORINGIA" Beslaglagt den 23 juli 1940 i Singapore af England. Br-flag.  "BORINGIA".... (UBC)..  Kollideret den 2 aug. 1942 med BR "KALEWA" p.r. CapeTown-England, returneret til CapeTown for rep. Torpederet og forlist den 7 okt. 1942 130sm. fra CapeTown p.r. CapeTown-England lastet med bomuld, af GE.Ubåd (U-159), 25 omkom Rest reddet af BR s/s "CLAN MAC TAWISH" der blev torpederet 1 time senere, hvorved 7 af de reddede omkom.

CHILE (OZVB) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD. Telgr. L-425,3 B-55,2 D-35,4 BRT 6956 NET 4426 TDW 10325. Fart 11 Byg.Nr.303. 2x6CY. B&W-DIESEL. Grundstødt den 4 nov.1920 i Kanalen, ca, 6sm. S for Varne l/s p.r. PortSaid-København.. kom selv fri. Brand i last (Bark+Kaffe), den 14 maj 1921 i Hull. Grundstødt den 5 marts 1922 under afgang fra Balik Papan, efter lægtring kom fri den 8 marts. og fortsatte rejsen. Grundstødt den 20 maj 1922 under udsejling fra Åhus. p.r. Åhus-Gøteborg med 2253 t. stykgods. kom selv fri og fortsatte rejsen... Kollideret den 19 jan.1929 på Elben med GE s/s "ALSTER" p.r. København-Hamburg med Stykgods.. lønning og plader beskadiget. Havari i storm den 15 jan.1940 i Kattegat p.r. Nakskov-Immingham i Ballast, adskillige ovenbords skader. 1940 Engelsk flag "CHILE".(UBC). Torpederet og sænket den 7 juni 1942 på pos.04,17 N - 13,46 W p.r. CapeTown-Freetown, af IT Ubåd "DA VINCI", 5 omkom. heraf 4 danske.

DANMARK (OZUB) Bygget 1925 i København "B&W" HK-5400 M. LST. STL.7BH 2dæk. Telgr. L-460,1 B-59,7 D-35,6 BRT 8391 NET 5342 TDW 12200. Fart 12 Byg.Nr.337..  2x6CY. B&W-DIESEL. Brand om bord den 5 nov.1926 i Nr.1 underlast, i Danzig, ilden slukket af brandvæsen, ingen skade på skib.. Grundstødt den 15 nov.1934 på Schelde p.r. Antwerpen-Schiedam med Stykgods.. kom selv fri. Ankom den 9 april 1940 til Colombo p.r. Europa-Østen,.. 1940 Engelsk flag "DANMARK"... (Adm.af UBC).. Torpederet og sænket den 30 juli 1942 på pos.07,00 N - 24,19 W p.r. CapeTown-Halifax i ballast, af GE U-130, alle reddet.

EUROPA (OZFE) Bygget 1931 i København "B&W" HK-7000 M. PA. STL. 7BH. 2dæk. Telgr. L-465,4 B-62,2 D-37,2 BRT 10224 NET 6432 TDW 10950. Fart 14 Byg.Nr.581.. 6CY. B&W-DIESEL. Påsejlet af NO s/s "HERANGER" den 30 juli 1933 i San Francisco, Bak + bb. side beskadiget. Ankom til Halifax, Canada. fra New York omkring den 11 april 1940. 1940 Canada flag "EUROPA". Bombet af GE-fly i Liverpool den 20 dec.1940. Brændt, var lastet og klar til afgang. Hævet marts 1941 for rep. Bombet den 3/4 maj 1941 i dok, total udbrændt,. Solgt 1941 til England for ophugning på Tranmere Beach, River Mersey.

MALAYA (OYZC) Bygget 1921 i København "B&W" HK-4500 M. LST. STL.7BH. 2dæk. AwngD. Telgr. L-445,8 B-60,3 D-39,1 BRT 8654 NET 5512 TDW 13400 Fart 12 Byg.Nr.316.. 2x6CY.B&W-DIESEL. Kollideret den 21 sep.1923 med S/S "TACOMA" på Elben p.r. Gøteborg-Hamburg med stykgods. stævn + bov stærkt beskadiget... rep.... Mistet ankre, Kollideret og påsejlet den 28 dec.1930 på Elben med USA s/s"GEORGE WASHINTON" p.r. LeHavre-Hamburg med Soyabønner, læk i luge 3, grundsat... Bj. af Bj.s/s.. Maskinhavari den 27 juni 1935 på Singapore Red p.r. Singapore-Europa med Stykgods... Svinghjul løst.. Rep. Kollideret den 10 nov.1936 på Jangtsekiang p.r. Shanghai-Yokohama, med JA s/s"HUASHAN MARU".. 40 plader i stb. skibsside beskadiget.... Grundstødt den 4 jan.1937 i Suez-kanalen p.r. Port Sudan-Suez, Bj. af BJ.s/s, sejlet til Port Said, Agterstævn brækket. Kollideret den 5 jan.1937 i Suez Kanalen med IT s/s"CAPAUTAS".... 1940 Engelsk flag "MALAYA II". (UBC). Torpederet og sænket af GE-Ubåd den 27 juni 1941 på pos. 58,00 N - 31,00 W p.r. Canada-England i konvoj med stykgods & 500 t dynamit, af GE.U-564, 26 danske + 17 udl. omkom.

MUINAM (OZGE) Bygget 1931 i Nakskov Skibsværft" HK-3000 M. LST. STL. PA. 7BH.SheltD. Telgr. L-330,2 B.-48,9 D-19,2 BRT 3113 NET 1739 TDW 3325 Fart 13 Byg.Nr.43. 2x6CY.B&W-DIESEL. Ankom til Saigon den 6 april 1940 p.r.t. Europa... 17 apr.1940 Fransk flag "SAINT RENE"..(Co.des Messageries Maritimes) 1941 Italiensk flag "SAN MARCO"... Sænket den 9 nov. 1941 af Engelske krydsere & fly, 145 sm. E for Syracuse i Middelhavet. alle reddet.

PANAMA (OZQA) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH 2dæk. AwngD. Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 6650 NET 4247 TDW 9825 Fart 11 Byg.Nr.299.  16CY.B&W-DIESEL. Grundstødt den 25 dec.1920 ved Port Malamocco, p.r. PortSaid-Venedig kom fri den 27 dec. efter lægtring. Grundstødt den 1 april 1924 på Elben p.r. Hamburg-St.Thomas med stykgods. kom fri ved højvande.. Tørnet mod kaj den 30 jan.1927 i Antwerpen p.r. Hamburg-Antwerpen med Stykgods. Stævn bøjet.. Tørnet mod kaj den 2 juni 1930 i Singapore p.r. København-HongKong med Stykgods. Stb. bov beskadiget. Maskinhavari den 9 april 1934 i Kina søen p.r. Singapore-Manila med Stykgods.. Sejlet til HongKong for rep.. Ankom til Hong Kong den 16 april 1940 fra Manilla. 1940 Engelsk flag "PANAMA".. (UBC). Forlist efter kæntring i svær storm den 11 april 1945 200sm. N for Azorerne p.r. Cardiff-Philadelphia. 24 danske + 20 udl. omkom.

PERU (OZAB) Bygget 1916 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 3dæk. 7BH. AwngD. Telgr. L-425,3 B-55,2 D-35,4 BRT 6961 NET 4426 TDW 10325 Fart 11 Byg.Nr.306.  2+6CY.B&W-DIESEL. Kollideret på Elben den 9 dec.1922 p.r. Hamburg-Antwerpen med stykgods. mindre skader, fortsatte rejsen. Kollideret den 22 nov.1924 ved Vancouver Hills p.r. Seattle-Vancouve med CA s/s "CHILKOOT". læk ved 1 lst. rep.. Kollideret i tåge den 27 nov.1927 ca.7sm.S for Drogden fyr med SW s/s"BEGONIA", p.r. København-Nakskov i Ballast. Læk ved 3 luge, retur til København for midlertidig rep. Grundstødt den 20 jan.1929 på Elben p.r. Vancouver-Hamburg med Stykgods & Korn. Bj. af 5 bb. Påsejlet til ankers den 22 marts 1931 på Elben af BR s/s"HEBBURN" Skade midtskibs i Stb. side. Ankom Aden den 12 april 1940 p.r. Østen-Europa. 1940 Engelsk flag "PERU". (UBC). Torpederet og sænket den 12 nov. 1941 på pos. 01,30 N - 13,20 W p.r. Kapstaden-Freeetown. af GE-U-126.. alle reddet af hvalfanger.

SIAM (OZMB) Bygget 1913 i København "B&W" HK-3000 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD.Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 6637 NET 4223 TDW 10075 Fart 11 Byg.Nr.287....2x8CY.B&W-DIESEL. Kollideret den 22 okt.1913 med NO s/s "STRINDA" for udgående fra Rotterdam til Antwerpen med stykgos. Ringe skade, forsat rejse.. Påsejlet den 28 okt. 1913 i Antwerpen af BR s/s "PURLEY".rep... Grundstødt den 18 feb.1920 i Oslo Fjord p.r. Gøteborg-Oslo med 5000 t. stykgods. Bj. den 21 feb. af Norsk Bjergningskompani ...rep.. Læk den 30 dec.1920 i Biskayen p.r. København-Colon i ballast. rep. Brand i last (Papir & Træmasse) den 11 aug.1924 i København. rep. Kollideret med kaj i Hull den 2 marts 1928 p.r. Hamburg-Hull med stykgods. Stævn beskadiget. 1940 Sydafrikansk flag "SIAM".. (UBC). Torpederet og sænket den 30 sep. 1942 i S-Atlanten p.r. Cape Town -Europa af G-Ubåd-506, alle reddet.


 

Hvidbjørn

Tyskerne ville have den danske flåde udleveret, men danskerne trak tyskerne rundt ved næsen i årevis. De skibe, som tyskerne fik taget, sank mærkeligt nok i havnene, og prøvede tyskerne at straffe danskerne, strejkede de.

Min far Petter Relster gjorde tjeneste som maskinist på Hvidbjørnen. Han tog mange billeder. For at gøre billederne levende igen, har jeg her sat fars beretning på billederne om sænkningen af Hvidbjørnen søndag d. 29. august 1943, og om hans tid som tysk fange.

Som fange lærte han at springe fra 10-meter vippen og at elske nudelsuppe.

Jan Fac Relster.

Inspektionsskibet Hvidbjørnen, bygget i 1929 for tjeneste ved Grønland og Færøerne. Det blev sænket 1943.08.29 men hævet og gjorde senere tjeneste i østtyskland til 1968.

Petter Relsters beretning.

Det gode inspektionsskib Hvidbjørnen fra den kongelige danske marine lå fredeligt for anker i Storebælt ud for Langelands nordspids.

Skibet havde just besøgt byerne Svendborg og Fårborg. Solen skinnede, søen var rolig. Ingen værnepligtige anede, hvorfor vi lå for anker der med dampen oppe.

I maskinrummet var jeg på vagt sammen med en anden værnepligtig maskinist samt en maskinkadet. På fyrpladsen var 2 fyrbødere og 1 kvartermester med en statur som præsident Amin.

Klokken 11 gav maskintelegrafen signal ”langsom frem – halv kraft” og sluttelig ”fuld kraft frem” Klokken 11.15 signal ”halv kraft” og kort tid efter fuld stop.

Et par minutter efter steg til vor forbavselse 2 tyske marinere ned ad lejderen til maskinrummet. Ingen sagde noget. Vi maskinister havde travlt med at sørge for, at dampen ikke blæste ud af sikkerhedsventilen. Efter os fulgte de tyske marinere med deres maskinpistoler skudklare.

Klokken 11.20 lød der et mægtigt brag. Skibets selvmordsbombe var sat i funktion af næstkommanderende Zeehusen. Skibet løftede sig næsten en halv meter. Vi kiggede lidt på hinanden og for så hen til lejderen og op ad den, uden at spørge om tilladelse. Først danskerne og efter os tyskerne. Oppe på dækket så vi at en tysk destroyer lå i nærheden med kanonerne rettet imod os.

Så kom, oppe fra stormasten, en tysk mariner i et flot hovedspring med signalflagene klappet sammen, ned i vandet. Der kom et råb fra en eller anden: ”Spring i vandet, Hvidbjørnen synker!”

Vi gav os tid til at tage skoene af lige uden for kabyssen, hvor kokken endnu stod ved sine gryder. Han råbte: ”Skal vi lade den dejlige flæskesteg gå tabt?” Næeh, sagde vi, lad os spise den. Der stod vi og gnaskede stegen – den smagte herlig. Derefter sprang vi i vandet. En fyrbøder og jeg, som havde svømmet meget sammen, besluttede at svømme hen mod en ø, som vi kunne skimte i det fjerne. Vi nåede ikke at svømme ret langt væk, for vi kunne se og høre at tyskerne skød foran os og på den måde fik samlet besætningen i en klump i vandet.

Medens vi lå der, var der to, der var ved at drukne. Den ene var den Amin-lignende kvartermester. Han blev nådigt holdt oppe af nogle gaster. Den anden var en messegast, som ellers havde pralet meget af at være Svendborg-mester i svømning.

Medens vi lå der i vandet og betragtede at Hvidbjørnen var ved at synke i havet med stævnen først, så vi pludselig, at det tyske marineflag, som var sat op som tegn på erobringen, blev sænket. Op kom det danske splitflag. Det var kadet Brink, som mente, at Hvidbjørnen burde gå ned med det danske flag. Han havde ubemærket klatret op på bagbordsside.

Det ville tyskerne ikke lade sig byde og hejste det tyske flag igen, hvorefter de forlod Hvidbjørnen. Minsandten, kort efter blev det tyske flag sænket og det danske kom op. Hvordan kadet Brink kom fri af skibet vides ikke. Medens Hvidbjørnen sank, råbte klumpen af de i vandet plaskende mennesker, hurra!

Den synkende Hvidbjørn.

Vi blev taget op i den tyske destroyer. De tyske marinere fik sig et billigt grin, da vi defilerede forbi dem på vej ned i et mandskabsrum. Chefen og maskinchefen, begge over 60 år, var i ”combinations”, det vil sige undertrøje og underbukser ud i et. De lignede, med deres skaldede hoveder, kæmpebabyer. Tyskerne udlod ikke at sparke os bagi. Jeg tilgiver dem aldrig det.

Destroyeren satte i gang med imponerende kraft. Ikke underligt, at vi ikke kunne stikke af fra dem med Hvidbjørnen. Nu var vi tyske krigsfanger og så os i ånden indlemmet i den tyske marine, da vi blev jaget hen for at iklæde os uniformer, men så galt gik det ikke. Vi blev sat i land i Korsør.

I Korsør havn lå inspektionsskibet ”Ingolf”. Ingolfs besætning var bragt hen til en fangelejr uden for Korsør.

Tårnborg lejeren i Korsør.

De fleste af Hvidbjørnens besætning tog passende tøj på, men nogle spasmagere, især messegaster tog officerstøj på med masser af guldsnore på. En lille messegast tog Ingolf's chefs gallauniform på, uniformsfrakken gik helt ned til fødderne. På hovedet havde han den fine trekantede hat på. Vi så meget mærkelige ud, da vi vandrede hen ad Korsørs gader ud til fangelejeren.

I lejeren fik vi i de 14 dage vi var der, nudelsuppe hver dag. Kogt på hundekød, påstod den tyske kok.

En sen aften blev vi transporteret til et tog. Medens toget kørte med os i nattens muld og mørke, gik rygterne. ”Vi er på vej til Tyskland”, blev der hvisket. Nå, men vi havnede nu på Københavns hovedbanegård og derfra til Lergravsvejens skole. Det var en lidelse, at se på så mange piger der havde sympati for en, uden at kunne være sammen med dem.

Lergravvejens skole. Det er herligt at være helt! Jo, jeg husker stadigt pigernes navne: Karen og Else!

Da vi blev flyttet igen, kom rygterne atter om Tyskland som endestation. Vi ende dog vores færd i KB-hallen (Københavns Boldklub).

KB-hallen.

Der levede vi i en måned i pragtfulde forhold. God mad, opvarmet svømmebassin. Film og optræden af kendte kunstnere hver aften.

Ham med piben tabte 150 kr denne aften.

På dette tidspunkt blev erstatningspengene for tabte værdigenstande ved forliset udbetalt, så der blev spillet Poker og Mausel om store pengebeløb hele dagen. Og vi var stadig helte.

Jeg og lange Blomgreen med en fnisende tysk vagt bag os.

Venstre: Jeg springer fra 10 meter vippen. Højre: Jeg sniger mig ud til friheden gennem hullet i hegnet, til pigerne i Nyhavn, medens vagten ser den anden vej.

Senere blev der lavet hul i hegnet om KB anlægget så gasterne kunne tage til Nyhavn om aftenen. De tyske soldater, som holdt vagt, vendte venligt ryggen til. Efter en måned, blev vi sendt hjem.

Han kom til at drysse cigaretaske ned i vandet. Så måtte han selv en ur i vandet.

PS: Nogle måneder senere fik besætningen brev fra kommandørkaptajn Hempel-Jørgensen, som havde været chef for Hvidbjørnen, hvor han takker for indsatsen. Vedlagt var en medalje, hvor der var præget: ”Den synkende Hvidbjørn”, den anden side: ”Æren reddet”

Hempel-Jørgensen.