"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 94.
Krigssejler
2. Verdenskrig.
Her ses de 13 skibe som gik tabt under krigen.
AFRIKA
(OXOC) Bygget 1920 i København "B&W" HK-4500 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD.
Telgr. L-445,8 B-50,3 D-39,1 BRT 8597 NET 5469 TDW 13275. Fart
11 Byg.Nr.314...16CY.B&W-DIESEL. Grundstødt den
10 feb.1927 på St. Nazaire Red. Bj. af BB.....Kollideret den
17 feb.1927 i Rotterdam med SP. s/s"ZEBALBIDE" i tåge adskillige
ovenbords skader. Skrue beskadiget
den 20 maj 1927 i Kinasøen p.r. Shanghai-Moji med Stykgods. Grundstødt den 5
feb.1929 på Elben, p.r. Rotterdam-Hamburg med Stykgods. Bj.af
5 BB. efter lægtring..Kollideret den
19 april 1933 på Whangpooriver med KI "LIEN SHIN", p.r.
Chefoo-Shanghai med Soyabønner, Jordnødder & Stykgods. Bov beskadiget,
plader trykket ind. Kollideret den
14 dec.1934 i HongKong med USA s/s PRESIDENT JEFFERSEN", p.r.
Manila-HongKong med Stykgods, beskadiget i stb. side. Grundstødt den
16 marts 1935 på Maas, p.r. Haifa-Rotterdam med Stykgods. Bj. af
BB. Ankom 15 april
1940 til Colombo p.r. Aden-Colombo.... 1940 Engelsk
flag "AFRIKA"..(Adm.af UBC).. Torpederet og
forlist den 7 feb. 1943 på pos. 55,16 N - 26,31 W p.r. Halifax -
England med ammunition i konvoj, af GE U-412, 5 danske + 19 udl. omkom.
AMERIKA
(OXVE) Bygget 1930 i København "B&W" HK-7000 M. PA. STL.7BH. 2dæk. Telgr.
L-465,4 B-62,2 D-37,2 BRT 10218 NET 6243 TDW 11375. Fart 14
Byg.Nr.559... 6CY.B&W-DIESEL... Kollideret den
12 maj 1931 i Kanalen fiskefartøj p.r. St.Thomas- Southampton med
Stykgods.... ingen skade. Påsejlet den 11
feb.1933 af BR s/s"SILKSWORTH" i Vancouver, Agterende beskadiget. Rørt grunden den
29 marts 1939 ved Hjelm p.r. Århus-Hull med Stykgods. Læk i tank
nr.6. 1940 Engelsk
flag "AMERIKA". (UBC). Torpederet nær
Grønland den 22 april 1943 p.r. Halifax - England med ?.af GE U-386,
86 omkom. deraf 29 danske.
AUSTRALIEN
(NTHS) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD.
Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 5229 NET 3301 TDW 9821. Fart
10. Byg.Nr.309. 2x6CY.B&W. DIESEL. Grundstødt den
24 sep.1921 i Harwich p.r. London-Harwich. kom selv fri ved
højvande. Makinhavari den
16 feb.1928 i Det Kinesiske hav p.r. Aden-Hongkong med Stykgods..
Krumtapaksel brækket. Brand i last den
19 juni 1935 i det Indiske hav p.r. CapeTown-Freemantle med
Stykgods & Papirmasse. Ilden slukket den 21 juni efter overbord
kastning af papir & papirmasse. Opbragt af
Frankrig den 9 maj 1940 ved Zeebrugge, sejlet til Dunkirk
Fr. flag "SAINT ADOLPHE"... (Chargeus Reunis, Paris).
Sep.1941 Ital. flag "CUMA".. (Achille Lauro, Napoli).
Krigsforlist den
3 marts 1942 efter at være bombet af BR-Fly ud for Palermo,
Italien. Brækket i 2stk.og sank uden for havnen.
BINTANG
(OXEC) Bygget 1922 i Nakskov "Skibsværft" HK-1400 M. LST. STL. 4BH.AwngD.
Telgr. L-284,8 B-44,2 D-25,4 BRT 2779 NET 1750 TDW 3450 Fart
10.
Byg.Nr.4.2,6CY. B&W. DIESEL.
Grundstødt den 1
april 1924 ved Breaker Point, Kinas S-kyst p.r. Bangkok-Hongkong
med Ris & Stykgods. læk i maskinlast. rep.. Brand om bord
den 25 jan.1930 i agterlast i HongKong, ilden slukket af besætning +
brandvæsen. 1940
Engelsk-flag "BINTANG" (UBC).... Brændt efter
beskydning af GE-fly den 22 feb. 1942 ca.75sm. fra Tobruk p.r.
Alexandria-Tobruk lastet med benzin i fade,15 omkom.
BORINGIA
(OYBE) Bygget 1930 i København "B&W" HK-6700 M. PA. LST. STL 7BH.SheltD.
Telgr. L-425,5 B-57,1 D-25,3 BRT 5821 NET 3606 TDW 8000 Fart 14
Byg.Nr.560... 2x7CY. B&W-DIESEL. Kollideret den
12 april 1932 på Schelde med FR s/s "DAHOMEY", p.r.
Schiedam-Antwerpen med Stykgods. Stævn bøjet. Grundstødt den
18 dec.1939 på Schelde p.r. Bangkok-Antwerpen med Stykgods..
Bj. den 19 dec. af 7 BB.. Beslaglagt 18
april 1940 i Marseille af Frankrig Fr. Flag "BORINGIA" Beslaglagt den
23 juli 1940 i Singapore af England. Br-flag. "BORINGIA".... (UBC).. Kollideret den 2
aug. 1942 med BR "KALEWA" p.r. CapeTown-England,
returneret til CapeTown for rep.
Torpederet og
forlist den 7 okt. 1942 130sm. fra CapeTown p.r. CapeTown-England
lastet med bomuld, af GE.Ubåd (U-159), 25 omkom Rest reddet af
BR s/s "CLAN MAC TAWISH" der blev torpederet 1 time senere, hvorved
7 af de reddede omkom.
CHILE
(OZVB) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH. 2dæk. AwngD.
Telgr. L-425,3 B-55,2 D-35,4 BRT 6956 NET 4426 TDW 10325. Fart
11 Byg.Nr.303. 2x6CY. B&W-DIESEL. Grundstødt den 4
nov.1920 i Kanalen, ca, 6sm.
S for Varne l/s p.r.
PortSaid-København.. kom selv fri. Brand i last (Bark+Kaffe), den
14 maj 1921 i Hull. Grundstødt den 5
marts 1922 under afgang fra Balik Papan, efter lægtring kom fri den
8 marts. og fortsatte rejsen. Grundstødt den
20 maj 1922 under udsejling fra Åhus. p.r. Åhus-Gøteborg med
2253 t. stykgods. kom selv fri og fortsatte rejsen... Kollideret den
19 jan.1929 på Elben med GE s/s "ALSTER" p.r. København-Hamburg med
Stykgods.. lønning og plader beskadiget. Havari i storm
den 15 jan.1940 i Kattegat p.r. Nakskov-Immingham i Ballast,
adskillige ovenbords skader. 1940 Engelsk
flag "CHILE".(UBC). Torpederet og
sænket den 7 juni 1942 på pos.04,17 N - 13,46 W p.r. CapeTown-Freetown, af IT Ubåd "DA VINCI", 5 omkom. heraf 4 danske.
DANMARK (OZUB) Bygget 1925 i
København "B&W" HK-5400 M. LST. STL.7BH 2dæk. Telgr. L-460,1
B-59,7 D-35,6 BRT 8391 NET 5342 TDW 12200. Fart 12 Byg.Nr.337..
2x6CY. B&W-DIESEL. Brand om bord den 5 nov.1926 i Nr.1
underlast, i Danzig, ilden slukket af brandvæsen, ingen skade på
skib.. Grundstødt den 15 nov.1934 på Schelde p.r.
Antwerpen-Schiedam med Stykgods.. kom selv fri. Ankom den 9
april 1940 til Colombo p.r. Europa-Østen,.. 1940 Engelsk flag
"DANMARK"... (Adm.af UBC).. Torpederet og sænket den 30 juli
1942 på pos.07,00 N - 24,19 W p.r. CapeTown-Halifax i ballast,
af GE U-130, alle reddet.
EUROPA
(OZFE) Bygget 1931 i København "B&W" HK-7000 M. PA. STL. 7BH. 2dæk. Telgr.
L-465,4 B-62,2 D-37,2 BRT 10224 NET 6432 TDW 10950. Fart 14
Byg.Nr.581.. 6CY. B&W-DIESEL. Påsejlet af NO
s/s "HERANGER" den 30 juli 1933 i San Francisco, Bak + bb. side
beskadiget. Ankom til
Halifax, Canada. fra New York omkring den 11 april 1940. 1940 Canada flag
"EUROPA". Bombet af GE-fly
i Liverpool den 20 dec.1940. Brændt, var lastet og klar til afgang.
Hævet marts 1941 for rep. Bombet den 3/4
maj 1941 i dok, total udbrændt,. Solgt 1941 til
England for ophugning på Tranmere Beach, River Mersey.
MALAYA
(OYZC) Bygget 1921 i København "B&W" HK-4500 M. LST. STL.7BH. 2dæk. AwngD.
Telgr. L-445,8 B-60,3 D-39,1 BRT 8654 NET 5512 TDW 13400 Fart
12 Byg.Nr.316.. 2x6CY.B&W-DIESEL. Kollideret den
21 sep.1923 med S/S "TACOMA" på Elben p.r. Gøteborg-Hamburg med
stykgods. stævn + bov stærkt beskadiget... rep.... Mistet
ankre, Kollideret og påsejlet den 28 dec.1930 på Elben med
USA s/s"GEORGE WASHINTON" p.r. LeHavre-Hamburg med Soyabønner,
læk i luge 3,
grundsat... Bj. af Bj.s/s.. Maskinhavari den
27 juni 1935 på Singapore Red p.r. Singapore-Europa med
Stykgods... Svinghjul løst.. Rep. Kollideret den
10 nov.1936 på Jangtsekiang p.r. Shanghai-Yokohama, med JA s/s"HUASHAN
MARU".. 40 plader i stb. skibsside beskadiget.... Grundstødt den 4
jan.1937 i Suez-kanalen p.r. Port Sudan-Suez, Bj. af BJ.s/s, sejlet
til Port Said, Agterstævn brækket. Kollideret den 5
jan.1937 i Suez Kanalen med IT s/s"CAPAUTAS".... 1940 Engelsk
flag "MALAYA II". (UBC). Torpederet og
sænket af GE-Ubåd den 27 juni 1941 på pos. 58,00 N - 31,00 W p.r.
Canada-England i konvoj med stykgods & 500 t dynamit, af GE.U-564, 26
danske + 17 udl. omkom.
MUINAM
(OZGE) Bygget 1931 i Nakskov Skibsværft" HK-3000 M. LST. STL. PA. 7BH.SheltD.
Telgr. L-330,2 B.-48,9 D-19,2 BRT 3113 NET 1739 TDW 3325 Fart 13
Byg.Nr.43. 2x6CY.B&W-DIESEL. Ankom til Saigon
den 6 april 1940 p.r.t. Europa... 17 apr.1940
Fransk flag "SAINT RENE"..(Co.des Messageries Maritimes) 1941 Italiensk
flag "SAN MARCO"... Sænket den 9
nov. 1941 af Engelske krydsere & fly, 145 sm. E for Syracuse i
Middelhavet. alle reddet.
PANAMA
(OZQA) Bygget 1915 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 7BH 2dæk. AwngD.
Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 6650 NET 4247 TDW 9825 Fart 11
Byg.Nr.299. 16CY.B&W-DIESEL. Grundstødt den
25 dec.1920 ved Port Malamocco, p.r. PortSaid-Venedig kom fri den 27
dec. efter lægtring. Grundstødt den 1
april 1924 på Elben p.r. Hamburg-St.Thomas med stykgods. kom
fri ved højvande.. Tørnet mod kaj
den 30 jan.1927 i Antwerpen p.r. Hamburg-Antwerpen med Stykgods.
Stævn bøjet.. Tørnet mod kaj
den 2 juni 1930 i Singapore p.r. København-HongKong med Stykgods.
Stb. bov beskadiget. Maskinhavari den
9 april 1934 i Kina søen p.r. Singapore-Manila med
Stykgods.. Sejlet til HongKong for rep.. Ankom til Hong
Kong den 16 april 1940 fra Manilla. 1940 Engelsk
flag "PANAMA".. (UBC). Forlist efter
kæntring i svær storm den 11 april 1945 200sm.
N for
Azorerne p.r. Cardiff-Philadelphia.
24 danske + 20 udl. omkom.
PERU
(OZAB) Bygget 1916 i København "B&W" HK-3100 M. LST. STL. 3dæk. 7BH. AwngD.
Telgr. L-425,3 B-55,2 D-35,4 BRT 6961 NET 4426 TDW 10325 Fart 11
Byg.Nr.306. 2+6CY.B&W-DIESEL. Kollideret på
Elben den 9 dec.1922 p.r. Hamburg-Antwerpen med stykgods. mindre
skader, fortsatte rejsen. Kollideret den
22 nov.1924 ved Vancouver Hills p.r. Seattle-Vancouve
med CA s/s "CHILKOOT". læk ved 1 lst. rep..
Kollideret i
tåge den 27 nov.1927 ca.7sm.S for Drogden fyr med SW s/s"BEGONIA",
p.r. København-Nakskov i Ballast. Læk ved 3 luge, retur til København
for midlertidig rep. Grundstødt den
20 jan.1929 på Elben p.r. Vancouver-Hamburg med Stykgods & Korn.
Bj. af 5 bb. Påsejlet til
ankers den 22 marts 1931 på Elben af BR s/s"HEBBURN" Skade midtskibs
i Stb. side. Ankom Aden den
12 april 1940 p.r. Østen-Europa. 1940 Engelsk
flag "PERU". (UBC). Torpederet og
sænket den 12 nov. 1941 på pos. 01,30 N - 13,20 W p.r. Kapstaden-Freeetown. af GE-U-126.. alle reddet af hvalfanger.
SIAM
(OZMB) Bygget 1913 i København "B&W" HK-3000 M. LST. STL. 7BH. 2dæk.
AwngD.Telgr. L-410,0 B-55,2 D-35,4 BRT 6637 NET 4223 TDW 10075 Fart 11
Byg.Nr.287....2x8CY.B&W-DIESEL. Kollideret den
22 okt.1913 med NO s/s "STRINDA" for udgående fra Rotterdam til
Antwerpen med stykgos. Ringe skade, forsat rejse.. Påsejlet den 28
okt. 1913 i Antwerpen af BR s/s "PURLEY".rep... Grundstødt den
18 feb.1920 i Oslo Fjord p.r. Gøteborg-Oslo med 5000
t. stykgods. Bj. den 21 feb. af Norsk Bjergningskompani ...rep.. Læk den 30
dec.1920 i Biskayen p.r. København-Colon i ballast. rep. Brand i last
(Papir & Træmasse) den 11 aug.1924 i København. rep. Kollideret med
kaj i Hull den 2 marts 1928 p.r. Hamburg-Hull med stykgods. Stævn
beskadiget. 1940
Sydafrikansk flag "SIAM".. (UBC). Torpederet og
sænket den 30 sep. 1942 i S-Atlanten p.r. Cape Town -Europa af
G-Ubåd-506, alle reddet.
Hvidbjørn
Tyskerne ville have den danske flåde udleveret, men
danskerne trak tyskerne rundt ved næsen i årevis. De
skibe, som tyskerne fik taget, sank mærkeligt nok i
havnene, og prøvede tyskerne at straffe danskerne,
strejkede de.
Min far Petter Relster gjorde tjeneste som maskinist på
Hvidbjørnen. Han tog mange billeder. For at gøre
billederne levende igen, har jeg her sat fars beretning
på billederne om sænkningen af Hvidbjørnen søndag d. 29.
august 1943, og om hans tid som tysk fange.
Som fange lærte han at springe fra 10-meter vippen og at
elske nudelsuppe.
Jan Fac Relster.
Inspektionsskibet Hvidbjørnen, bygget i 1929 for
tjeneste ved Grønland og Færøerne. Det blev sænket
1943.08.29 men hævet og gjorde senere tjeneste i
østtyskland til 1968.
Petter Relsters beretning.
Det gode inspektionsskib Hvidbjørnen fra den kongelige
danske marine lå fredeligt for anker i Storebælt ud for
Langelands nordspids.
Skibet havde just besøgt byerne Svendborg og Fårborg.
Solen skinnede, søen var rolig. Ingen værnepligtige
anede, hvorfor vi lå for anker der med dampen oppe.
I maskinrummet var jeg på vagt sammen med en anden
værnepligtig maskinist samt en maskinkadet. På
fyrpladsen var 2 fyrbødere og 1 kvartermester med en
statur som præsident Amin.
Klokken 11 gav maskintelegrafen signal ”langsom frem –
halv kraft” og sluttelig ”fuld kraft frem” Klokken 11.15
signal ”halv kraft” og kort tid efter fuld stop.
Et par minutter efter steg til vor forbavselse 2 tyske
marinere ned ad lejderen til maskinrummet. Ingen sagde
noget. Vi maskinister havde travlt med at sørge for, at
dampen ikke blæste ud af sikkerhedsventilen. Efter os
fulgte de tyske marinere med deres maskinpistoler
skudklare.
Klokken 11.20 lød der et mægtigt brag. Skibets
selvmordsbombe var sat i funktion af næstkommanderende
Zeehusen. Skibet løftede sig næsten en halv meter. Vi
kiggede lidt på hinanden og for så hen til lejderen og
op ad den, uden at spørge om tilladelse. Først danskerne
og efter os tyskerne. Oppe på dækket så vi at en tysk
destroyer lå i nærheden med kanonerne rettet imod os.
Så kom, oppe fra stormasten, en tysk mariner i et flot
hovedspring med signalflagene klappet sammen, ned i
vandet. Der kom et råb fra en eller anden: ”Spring i
vandet, Hvidbjørnen synker!”
Vi gav os tid til at tage skoene af lige uden for
kabyssen, hvor kokken endnu stod ved sine gryder. Han
råbte: ”Skal vi lade den dejlige flæskesteg gå tabt?”
Næeh, sagde vi, lad os spise den. Der stod vi og
gnaskede stegen – den smagte herlig. Derefter sprang vi
i vandet. En fyrbøder og jeg, som havde svømmet meget
sammen, besluttede at svømme hen mod en ø, som vi kunne
skimte i det fjerne. Vi nåede ikke at svømme ret langt
væk, for vi kunne se og høre at tyskerne skød foran os
og på den måde fik samlet besætningen i en klump i
vandet.
Medens vi lå der, var der to, der var ved at drukne. Den
ene var den Amin-lignende kvartermester. Han blev nådigt
holdt oppe af nogle gaster. Den anden var en messegast,
som ellers havde pralet meget af at være
Svendborg-mester i svømning.
Medens vi lå der i vandet og betragtede at Hvidbjørnen
var ved at synke i havet med stævnen først, så vi
pludselig, at det tyske marineflag, som var sat op som
tegn på erobringen, blev sænket. Op kom det danske
splitflag. Det var kadet Brink, som mente, at
Hvidbjørnen burde gå ned med det danske flag. Han havde
ubemærket klatret op på bagbordsside.
Det ville tyskerne ikke lade sig byde og hejste det
tyske flag igen, hvorefter de forlod Hvidbjørnen.
Minsandten, kort efter blev det tyske flag sænket og det
danske kom op. Hvordan kadet Brink kom fri af skibet
vides ikke. Medens Hvidbjørnen sank, råbte klumpen af de
i vandet plaskende mennesker, hurra!
Den synkende Hvidbjørn.
Vi blev taget op i den tyske destroyer. De tyske
marinere fik sig et billigt grin, da vi defilerede forbi
dem på vej ned i et mandskabsrum. Chefen og
maskinchefen, begge over 60 år, var i ”combinations”,
det vil sige undertrøje og underbukser ud i et. De
lignede, med deres skaldede hoveder, kæmpebabyer.
Tyskerne udlod ikke at sparke os bagi. Jeg tilgiver dem
aldrig det.
Destroyeren satte i gang med imponerende kraft. Ikke
underligt, at vi ikke kunne stikke af fra dem med
Hvidbjørnen. Nu var vi tyske krigsfanger og så os i
ånden indlemmet i den tyske marine, da vi blev jaget hen
for at iklæde os uniformer, men så galt gik det ikke. Vi
blev sat i land i Korsør.
I Korsør havn lå inspektionsskibet ”Ingolf”. Ingolfs
besætning var bragt hen til en fangelejr uden for
Korsør.
Tårnborg lejeren i Korsør.
De fleste af Hvidbjørnens besætning tog passende tøj på,
men nogle spasmagere, især messegaster tog officerstøj
på med masser af guldsnore på. En lille messegast tog
Ingolf's chefs gallauniform på, uniformsfrakken gik helt
ned til fødderne. På hovedet havde han den fine
trekantede hat på. Vi så meget mærkelige ud, da vi
vandrede hen ad Korsørs gader ud til fangelejeren.
I lejeren fik vi i de 14 dage vi var der, nudelsuppe
hver dag. Kogt på hundekød, påstod den tyske kok.
En sen aften blev vi transporteret til et tog. Medens
toget kørte med os i nattens muld og mørke, gik
rygterne. ”Vi er på vej til Tyskland”, blev der hvisket.
Nå, men vi havnede nu på Københavns hovedbanegård og
derfra til Lergravsvejens skole. Det var en lidelse, at
se på så mange piger der havde sympati for en, uden at
kunne være sammen med dem.
Lergravvejens skole. Det er herligt at være helt!
Jo, jeg husker stadigt pigernes navne: Karen og Else!
Da vi blev flyttet igen, kom rygterne atter om Tyskland
som endestation. Vi ende dog vores færd i KB-hallen
(Københavns Boldklub).
KB-hallen.
Der levede vi i en måned i pragtfulde forhold. God mad,
opvarmet svømmebassin. Film og optræden af kendte
kunstnere hver aften.
Ham med piben tabte 150 kr denne aften.
På dette tidspunkt blev erstatningspengene for tabte
værdigenstande ved forliset udbetalt, så der blev
spillet Poker og Mausel om store pengebeløb hele dagen.
Og vi var stadig helte.
Jeg og lange Blomgreen med en fnisende tysk vagt bag
os.
Venstre: Jeg springer fra 10 meter vippen. Højre:
Jeg sniger mig ud til friheden gennem hullet i hegnet,
til pigerne i Nyhavn, medens vagten ser den anden vej.
Senere blev der lavet hul i hegnet om KB anlægget så
gasterne kunne tage til Nyhavn om aftenen. De tyske
soldater, som holdt vagt, vendte venligt ryggen til.
Efter en måned, blev vi sendt hjem.
Han kom til at drysse cigaretaske ned i vandet. Så
måtte han selv en ur i vandet.
PS: Nogle måneder senere fik besætningen brev fra
kommandørkaptajn Hempel-Jørgensen, som havde været chef
for Hvidbjørnen, hvor han takker for indsatsen. Vedlagt
var en medalje, hvor der var præget: ”Den synkende
Hvidbjørn”, den anden side: ”Æren reddet”
Hempel-Jørgensen.
|