"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 96
Hej Willy.
Fik kendskab til denne webside af en
kammerat.
Og min overraskelse var enorm da jeg så hvem der har
lavet den.
Kunne kende dig med det samme, for vi var jo sammen på
Malacca på 44. rejse 1965-1966 til Indien.
København 5/12 - 19/12 - 65.
Du var så vidt jeg husker stort set sygemeldt på hele
rejsen (ligesom kokken), mens jeg jo knoklede som
styrmandskammerdreng.
Kan huske de andre drenge, Jens fra Brønderslev
(mesterkammerdreng), Niels Skotvig fra Esbjerg
(messedreng, som jo senere rømmede i Bremerhaven), ungtjeneren John og koksmathen Kim fra Esbjerg, som begge
er på nogle af dine billeder - sjovt nok har jeg
nøjagtig samme foto, optaget af mig selv ??.
Malacca ved Orientkajen.
Jeg blev senere maskinaspirant i ØK, og sejlede i alt
som aspirant, juniormester og maskinmester i knapt 5 år,
bl.a. på Atrevida på Australien, Sibonga på
West Pacific ruten, Azuma på Østen samt Basra
på Sydøstasien.
Kambodia med den smukke gamle lagerbygning i baggrunden.
Malacca
ved Orientkajen.
Landgangen.
B&W ses
i horisonten og Aythia kan skimtes.
Har i øvrigt hele mandskabslisten, samt et hav af fotos
fra denne rejse. Har tillige den ægte ØK-sang nedskrevet i bedste
festsang-udgave.
Kan huske en masse fra dengang, var jo kun 17 år, så
det var jo livet. og din Snesejler-side er bare aldeles fremragende - SUPER
!
Kig fra båddæk agterud ved Orientkajen.
17- årige styrmandskammerdreng
Henrik Steen Mortensen
Malaccas 44. rejse eastbound 1965-66.
Efter påmønstring
på Orientkajen den 5. december 1965, lå vi 2 uger i
København før afsejling den 19. december til Göteborg,
hvor vi holdt jul.
Göteborg 22/12-27/12-65. ved W.W,s Theben.
På vej til Finland.
Hamina, Finland 30/12-65-7/1-66. Tung last til
Calcutta.
JLs Raila Dan nytårsaften i 39 graders frost.
Göteborg 10/1-19/1-66. Poopen vores senere
soveplads.
Göteborg.
Vindstyrke 9 i Biscayen.
Kig agterud over dækslast.
Herefter hed schedulen Oslo, Hamina
m/nytårsaften i minus 39°, Göteborg, herefter
det lange stræk gennem Kanalen, Biscayen, Gibraltar,
Middelhavet og gennem Suez-kanalen.
Middelhavet 24/1-29/1-66. På dækket ses
1.mester kokken og bageren.
Suez, forude ses m/t Manhattan på 106.000 t.d.
Suez-kanalen, 1/2-66.
Ankommer Aden 4/2-66.
Derefter bunkring i Aden,
hvorefter vi endelig ankom til Indien den 8. februar 1966
om aftenen, hvor vi ankrede op på reden i Bombay.
På reden.
Der var stort fødselsdagsgilde ude på poopen, det
var koksmathen Kim som blev 19 år. Det var en vældig og
noget uvant form for fest for mig, som indtil da ikke
havde drukket noget stærkere end cola og et glas
sødmælk. Vi kunne se byens lys. Men først næste dag
om aftenen kom vi derind. Jeg var uhyre spændt.
Ungtjener John og pantrydreng Willy spiller
dard.
Henrik
spiller dard og rammer plet (selvfølgelig).
Messepeter Niels Skotvig og Willy i
sidegangen.
I søen.
Willy på poopen.
Vi kom i land med en shore-båd, som sejlede frem og
tilbage mellem skibene og havnen. Vi lå jo stadig ude
på strømmen, og det tog hele 45 minutter at sejle ind,
hvor vi blev sat af lige ved den berømte Gateway of
India.
Henrik
fremviser nyindkøbt skræddersyet khakidress Bombay
65.
Jens også i nyt khakitøj.
På tilbagevejen fik vi et lift med dette
køretøj.
Benene gyngede under mig
endnu, selvom vi ikke havde haft hårdt vejr siden Biscayen. De
første par minutter så vi ikke noget specielt fremmedartet –
tværtimod - den første mand der stod på kajen sagde til os, (vi var
ca. 10 mand), på pæredansk : ”Skal vi gå op og handle tæpper?” De af
os som havde været med på sidste rejse sagde at det skulle vi, så vi
kom op gennem tolden og ud til nogle taxaer, som gratis kørte os hen
til ”Tripathi & Co.”, et tæppefirma som vistnok havde eller havde
haft en lille filial i København, og derfor kunne tale lidt dansk.
Eller også havde de lært sig det som de fremragende businessfolk de
jo var, idet der dengang anløb mange danske skibe fast til Bombay.
Varer kommer i læssevis og på forskellig vis.
Udover ØK var der
især mange Mærsk-både, en enkelt fra Norden, og
derudover mange andre skandinaviske fra bl.a. Wilhelm
Wilhelmsen, Svensk ØK, Johnson Line, mfl.
Køer i gadebilledet er helt normalt i Indien.
Det blev ikke en taxa-tur som dem man tager hjemme i
Danmark. Først og fremmest var der jo nu i fuld skala
alt det fremmedartede, men i særlig grad var der den
måde som chaufføren kørte på. Overalt var der en
enorm trængsel og trafik, ikke af biler, men af gående
og hestekøretøjer. Hvis I tager Strøget, som jo er en
gågade, og forestiller jer Vesterbrogade som en gågade
i samme forhold som Strøget, altså størrelse i forhold
til antal mennesker (hvis I forstår hvad jeg mener), så
er det således i alle gader. Og så kørte han som en
vild. Det man ser i Gøg og Gokke-film og andre stumfilm
om vilde køreture, er vand ved siden af dette. Og det er
ikke engang løgn (et stående udtryk om bord). Og så
bruger de hornet 10 gange mere end den værste italiener,
og endnu vildere, de kører med 50 - 60 km/t gennem
sådanne gader.
Slangetæmmer på
kajen, ganske tæt på skibssiden af Malacca.
Der blæses på fløjte i håbet om at tjene et par rupees.
Ustandselig kom der en inder, en hund, en
ko, en to-dækker bus eller en anden taxa- de eneste
biler i Bombay er ældgamle
Morris/Austin/Vauxhall-taxaer, omtrent - i vejen. Men han
kørte bare til, og alle nåede altid lige akkurat at
komme væk, men heller ikke mere.
Hellige køer overalt.
Men trods det vilde jag var der meget
der slog i øjnene. Først og fremmest at folk sov på
gaderne. Gamle, fattige indere rullet ind i en sæk, små
børn på 2 år samt alle mulige andre folk sov på
fortovene. Man kan næsten ikke beskrive det voldsomme
indtryk dette gjorde på jeg 17-årige knægt, som aldrig
havde været uden for Europa, det skal næsten
fortælles. Og stanken, ja den var forfærdelig, det var
ikke en bestemt stank, hver gade havde sin egen stank, og
man kan ikke lugte hvad det er, det er indisk stank - det
nærmeste man kan komme er en blanding af uvaskede
mennesker, sæbe, urin og anden afføring, parfume og
dieselolie.
Typisk gade med bazar.
Nu var det om aftenen, og det
vrimlede overalt med folk på gaderne, endnu flere end om dagen
viste det sig senere. De kønneste børn jeg nogensinde har set,
chokoladebrune, kulsort hår og kridhvide tænder, men med laset
og beskidt tøj, eller rettere tøjstumper. Desuden uanede mængder
af tiggere, handelsfolk o. lign., som falbød alverdens mere
eller mindre lødige varer. Man kunne ikke gå to skridt uden der
var en flok omkring en, Her vakte en hvid jo altid opsigt.
Tæppehandleren Tripathi & Co.
De hvide er
også de rige, tænker en inder. Helt sikkert var det at ca. hver
halve minut kommer der en inder hen til dig og spørger : ”Money
Change ?”De vil veksle engelske pund med indiske rupeés.’ Man
kunne få op til 30 rupeés for 1 pund, så der var god business i
det, hvis altså bare ikke det var strengt ulovligt.
Banegårdspladsen i Bombay, Willy med ryggen til.
|
I
toldlisterne om bord skulle man angive hvor mange
engelske pund man havde med, mange havde overskud af dem
fra Aden, hvor der jo virkeligt kunne gøres gode
handler, især Rolex-ure var i høj kurs, og så var de
oven i købet - vistnok - ægte, men formentlig stjålne,
men blev alligevel leveret med fuld certifikat samt
original æske.
Nogle af gadens beboere, havde senge, så de på den måde kunne
undgå rotterne.
I Bombay var
alting ualmindeligt billigt. F.eks. købte jeg en dag
nogle bananer. Jeg bad om for 5 rupeé, og gjorde store
øjne da jeg fik en hel stor klase, jeg talte dem da jeg
kom ombord nede i Alexander Docks, og der var 81 store
modne stykker, så der var bananfest et par dage hos
drengene på Malacca. Lidt af et paradis syntes jeg, hvis
blot ikke det var Indien.
"barbergade"
Jeg, der som
tidligere nævnt ikke havde været syd for Po-sletten i
Italien, kunne dårligt forestille mig større nød og
elendighed. Fattigdom, sult, nød, død og sygdom så man
hver eneste dag, og man priste sig lykkelig over at være
født i Danmark.
Henrik med sin nye National radio og messepeter Niels Skotvig.
|
Jeg opdagede for alvor hvor godt
man har det. Jeg tror ikke det er noget man kan skrive om, det skal
opleves. Man har fået det fortalt, men har næppe troet på det, men jeg
stod nu med en eller anden form for følelse af at jeg aldrig mere ville kunne
beklage mig, og proklamerede at alle der gik rundt og
brokkede sig, bare skulle kunne se dette, så ville de
være kureret, og ville nok ikke spise meget til
aftensmad.
Jens,
John, Jimmy og Willy, længere fremme ses Chifen.
Nå, nok om det, jeg var som sagt også
glad for at være der, og der var da også mange dejlige
og lyse sider ved Indien. Varmen var der stadig her i
februar, mange gange oppe på 35-40 grader, men så skal
det altså heller ikke være varmere, så syntes jeg det
er for slemt.
Koksmat Kim Thøgersen, Kok Arne Christensen.
Jeg var efterhånden brunere end jeg
nogensinde havde været, også da jeg var mindre.
Endvidere var jeg blevet plysset, hvilket næsten alle
om bord var nu.
En kuli som "tally-man" ved 4. lugen.
Jeg vakte også enorm opsigt i Bombay med
det lange Beatles-hår som jeg havde, hvilket i 1966
endnu var uset i Indien - det var næsten som om al
trafik stoppede og gloede på mig - ligesom de gloede på
Willy, som var rødhåret (der er aldrig født en
rødhåret inder). Selv de hellige køer kiggede så
intenst på os, så vi blev helt forskrækkede. Dog var
det for intet at regne med hvad de små indiske
bondepiger på diverse special locations
gjorde, især i Foras Road behind bars husker
jeg.
Anna Mærsk.
Efter 6 dage i Bombay afgik vi så til Colombo, som vi
ankom efter 2 ½ døgn i søen. Det var dejligt igen at
sejle !! med frisk luft og masser af plads på det
åbne hav, det var en meget dejlig kontrast til det
hektiske Bombay. Colombo på Ceylon var noget helt andet
end Bombay, idyllisk med palmer, aber og papegøjer. En
dag var skibsklubben på udflugt til Candy, et fantastisk
flot sted, hvor vi red på elefanter, og badede ved en
helt utrolig lækker strand i Det Indiske Ocean, og
spiste hajfinnesuppe og barracuda-fileter. En aften var
vi oppe på et stadion i byen og spille fodbold mod
ØKs Mombasa samt A. P.
Møllers Anna Mærsk, som også lå
her.
Badeanstalten
hvorfra vi badede i Det Indiske Ocean, Vi fik serveret
Barracuda-filet og hajfinnesuppe. Vejret var den dag +45 grader.
Elefant reservatet i Kandy, som vi
besøgte.
Mombasa og
Malacca var de 2 mest berømte danske skibe i
Indien, da de i en årrække begge gik her på ØKs
faste Indien-rute. Når vi sagde : Were from
Denmark , svarede de oftest: Oh, Malacca ?,
Mombasa ?
Ungtjener, Basse og bagerst dæks.
Vi havde om bord en matros som hed Basse,
der var meget kendt og berømt herude, og som de
indfødte kaldte Ali Baba, hvilket var meget
rammende, da han var en lille bred fyr med veludviklet
ølmave, et stort viltert hår og fuldskæg - og med et
hjerte af guld. Ham og så vores mindst lige så berømte
2. mester Kubik-Hansen fra Holbæk var det
derfor en sand fryd at være i byen med, der åbnede sig
altid nogle døre som ellers ville være lukkede.
Ved spillet Erik, fra venstre Bådsen,
Kalle, Birger og Basse.
Ved kanten, Bådsen og Kalle i lugen Morten.
De
indfødte var ikke meget bedre end inderne, de tyvstjal.
De stjal bl.a. mine badebukser, men jeg fik et par nye,
så vi kunne bade fra skibets gangvej i havnens hajfyldte
farvand.
Med lidt held kunne vi opleve giftslanger, men
jeg holdt mig til gaderne, og der mødte man dem vistnok
ikke, det skrev jeg i hvert fald hjem til min mor og far.
Sådan episoder elskede man jo at skrive hjem om, og
bedyrede at ingen skulle være nervøse, selv om der
vitterligt forekom sådanne episoder. Fortalte f.eks. at
vi havde haft 5 brande i maskinen, men at det ikke var
noget særligt, de plejer at have 10 (skylleluftbrande),
i Biscayen skulle vi have haft bådmanøvre, men blev
afblæst pga. storm, osv. af samme skuffe.
John, Willy og Jens.
Efter Colombo gik Malaccas rejse til
Madras, Calcutta, Chittagong i Østpakistan, som det hed
dengang, Madras, Cochin, Calicut, Bombay hvor vi lå i
lang tid og lastede jute, Derfra Karachi, Aden, Suez, Port Said,
op gennem Messina-strædet, og hvor kaptajn Lassen lod
skibet sejle rundt om Stromboli i udbrud i den
stjerneklare aprilnat, helt fantastisk.
Havnemanøvre i Marseille.
Malacca Marseille.
Malacca i Antwerpen set fra den anden side af
schelde.
Marseille,
Antwerpen, Amsterdam, Bremerhaven, gennem Kieler-kanalen
til Stettin, Oslo, Göteborg og endelig hjem til
Frihavnen ved Orientkajen pakhus 54 den 28. maj 1966.
København d. 28 maj 1966, kl. 0700.
Kommandobroen står tom, Malacca er sikkert hjemme efter 5 måneder og
10 dage.
Henrik
Steen Mortensen. Med sin nye
Orlik-pibe.
Malacca's 44. rejse:
København, Oslo, Göteborg, Hamina, Göteborg, Port Said, Suez,
Aden, Bombay, Colombo, Madras, Calcutta, Chittagong, Cochin,
Calicut, Bombay, Karachi, Aden, Suez, Port Said, Marseilles,
Antwerpen, Amsterdam, Bremerhaven, Stettin, Oslo, Göteborg,
København.
Mandskabsliste, fra Henrik Steen Mortensens hukommelse.
Hej Willy
Det er dejligt at få
respons når man laver noget, jeg har lige set din mail
fra Henrik Steen Mortensen men du gør også noget ud af
det, skal jeg lige love for, det er godt at der er nogen
som vil beskæftige sig med de gamle ØK minder. Niels
havde jeg faktisk glemt, men nu kan jeg huske ham igen.
Om det var før eller efter, at jeg blev rullet i
Antwerpen husker jeg ikke, men jeg havde været i
Skipperstrasse og var blevet forelsket, det blev der dog
ikke så meget ud af, jeg havde nok fået noget at sove
på. Politiet fandt mig og jeg fik en overnatning på
stationen.
Da jeg blev vækket kunne jeg ikke finde ud af hvor jeg
var, men politiet fortalte mig, at de havde fundet mig i
en port med kun ganske lidt tøj på og de skulle lave en
rapport. Så fik jeg morgenmad og når jeg havde spist
det, så skulle jeg bare gå hen af gangen og så til
højre der var en kontor hvor de ville skrive en rapport.
Da jeg gik ned af gangen fik jeg kvalme og skulle kaste
op, men hvad skulle jeg gøre? Jeg kunne ikke finde et
wc, men jeg fik åbnet et stålskab og så stod det bare
ud. I skabet var der et par motorcykel støvler, stakkels
ham der skal ud at køre, når han træder ned i dem. Det
var godt at de ikke så det, for så var jeg sku nok ikke
blevet lukket ud.
Kim
Thøgersen
med venner på Ritz Bar i Singapore.
De havde kontaktet skibet for at meddele, at de havde en
mand på stationen som de ville komme om bord med. Alle
stod ved landgangen da jeg kom om bord, jeg var ikke stolt
af den episode.
Kim Thøgersen.
Se også de andre
sider !!!
|