"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side 99
Hej Willy.
Inspireret af din hjemmeside kontaktede
jeg, for et par år siden, min gamle ven og kammerat Søren, som jeg
har sejlet sammen med flere gange.
Første gang i m/s Argentina, en af DFDS
Nordamerikabåde. Efter at have døjet med Nordatlantens evindelige
lavtryk og hvad deraf følger af ulemper, afmønstrede vi i 1958.
Derpå fik vi begge hyre på ØKs Mongolia der
skulle på Australien og New Zealand. Søren som matros og jeg som
letmatros.
Efter rejsen måtte Søren en tur ind i
Marinen, medens jeg forsatte med at sejle og dermed ebbede
forbindelsen langsomt ud.
De sidste par år har vi holdt den
nyoprettede forbindelse vedlige over internettet.
Her for kort tid siden mødtes vi og fik en lang og god snak om de
glade dage i kompagniets tjeneste.
Mongolia 1958.
Søren.
&
Anker.
Ækvatordåb.
Linjedåb begynder.
En passager tages under behandling.
En indsprøjtning udføres.
Offeret vaskes i skibets "swimmingpool"
Vue over ceremonien.
Venlig hilsen
Anker Simonsen.
Hej Willy
Hermed mit
bidrag til historien om livet på ØK's skibe.
Jeg hedder
Klavs Bender og sejlede som ungtjener med Sumbawa fra januar til
august 1964.
Jeg var
blevet student i sommeren 1963 og var indstillet på at læse videre
men trængte også til et ophold, det man nu kalder et sabbatår. Jeg
er senere blevet havbiolog og husker stadig tilbage på min tid på
Sumbawa med glæde. Jeg mødte mange prægtige mennesker om bord og i
land og jeg havde store oplevelser i det vi dengang kaldte fjerne,
fremmede lande.
Efter et par
uger i Bottenbugten (Gävle og Sundsvald med sne og is) kom vi
tilbage til København, derefter syd over til Hamburg, Bremerhaven,
Rotterdam, Le Havre, Marseilles, Genua, Port Said, Sueskanalen,
Aden, Fremandle, Port Adelaide, Melbourne, Tasmanien, Sydney,
Brisbane og så…
Ja, ØK sendte
dengang ca. 12 skibe på Australien om året og man sagde, at i snit
kunne de 9 laste op i Australien for tilbageturen. De 3 sidste blev
sendt til New Zealand for last, men helt usædvanligt glippede det
denne gang. Så vi gik til Bangkok hvor der altid var last af ris og
teaktræ, så Singapore, Port Swettenham, Penang og retur til Europa
hvor vi ankom til København midt august 1964.
En kold slæbebåd.
Da vi sejlede
ud af København i begyndelsen af januar mod Gävle passerede vi et
andet ØK skib der var for hjemadgående fra Østen. Jeg ser endnu for
mig hvordan vi stod der på dækket og hilste på hinanden, så råbte de
"Snesejlere" over fra det andet skib.
Bortset fra
en afløserkaptajn på turen til Sverige sejlede jeg under kaptajn
Sørensen på resten af turen, en sympatisk og venlig mand som ikke
sagde ret meget, men folk "hoppede og sprang" når cigaren vippede i
munden på ham oppe på broen, samtidig med at han mumlede et eller
andet. I rederiet gik han under navnet, ”den tavse dansker”.
Kig over havnebassinet til nabobåde.
Hovmesteren
hed Hansen, lidt spinkel af bygning med et temperament der af og til
kogte over, men han "faldt hurtigt ned igen". Jeg mindes stadig
hovmesteren med glæde.
Bedetid for sælgere i Suezkanalen.
Han lagde
stor vægt på, at han efter eget udsagn var ØK's billigste hovmester
når det gjaldt forplejning; 7,35 kr. pr. mand pr. dag og
gennemsnittet ligger over 12 kr. … som han klukkende fortalte mig og
tjeneren.
Sælgere i Suezkanalen, forsøger at lave en:
"Speciel price for
you"
Denne rekord
var selvfølgelig kun opnået gennem en målbevidst indsats; en kødside
der viste sig at veje 4-5 kg for meget, i forhold til den portion af
kød 1 mand gennemsnitligt skulle have pr. middag, kunne blive taget
ud af kølerummet, for så at blive båret ned igen, mens kokken
fortvivlet så til.
Sammenkomst på lugen.
Jeg husker en
aften i Adelaide hvor kokken lige var tørnet til, en del af
besætningen var gået iland og kokken stod og stirrede fortabt på 16
sild som hovmesteren havde taget ud til aftensmaden; i det samme kom
hovmesteren ind i kabyssen, kokken så op og udbrød spontant:
Hovmester, tror de jeg er Jesus.
Dåbs-ceremonien kan begynde.
Vores bager
var en ældre lidt stille og lun mand. Blandt mange gode ting var
især hans pandekager berømte. Foruden basisdejen indeholdt de en del
øl; når røremaskinen kørte, stod bageren med en pilsner i hånden, så
tog han en slurk og hældte resten i dejen, derefter trak han en ny
pilsner op og så gentog processen sig, mens bageren stod og
funderede.
Dejen blev
grundigt omrørt i lang tid, til de middage spiste alle dessert!
En "fange" under behandling.
Til slut skal "fangen" vaskes.
Bageren kom
sjældent op og skændes med nogen. Dog husker jeg en enkelt gang, at
han og kokken stod og diskuterede. Pludselig råbte kokken: Det er
også lige meget bager, jeg har nemlig hørt, at man nu kan fryse
friskbagt brød ned, og det skulle være lige så godt som dine
rundstykker når det bliver tøet op i ovnen om morgenen, sådan bliver
udviklingen bager, og så er vi fri for folk af jeres slags til søs.
Bageren tav,
han var tydelig chokeret, men han fik dog lige fremstammet: Nej
sådan ville udviklingen aldrig blive!
Efter dåben skal alt spules.
Men hvad
kokken (og vi andre) ikke rigtig havde fantasi til at forestille os
var; at både bagerens, kokkens, tjenerens, ungtjenerens, koksmatens
og alle andre funktioner i "restaurationen" ville forsvinde i
udviklingen.
Officerer overvåger ækvatordåben.
Besætningen
på Sumbawa var på 46 mand da jeg sejlede.
For nogle år
siden havde jeg lejlighed til at komme om bord på Albert Mærsk da
den helt nybygget lå ved Langelinie i nogle få dage.
Albert Mærsk
laster ca. 10 gange så meget som Sumbawa gjorde, til gengæld er de
kun 13 i besætningen! Det eneste der muligvis var mindre på Albert
Mærsk sammenlignet med Sumbawa er kabyssen.
Kun en mand
stod for det hele de kaldte ham hovmester, men han var også alt det
andet; kok, bager, tjener osv., når det var nødvendigt.
At
"udviklingen" skulle gå så langt, havde vi godt nok ikke lige set i
1964.
Sidney ret forude.
Som mange
andre, der skriver på de her sider, kan jeg huske handelsfolkene i
Sueskanalen. Deres metoder var virkelig "nye" for mange af os. Men
det var jo skønt at være sammen med folk der havde været her før.
Hovmesteren
havde advaret mod at handle på kamrene; "de kan stjæle alt, også
lagnet under en, når man ligger og sover" Det havde han eksempel på.
Diskussionerne startede altid om priserne; jeg kan huske at jeg
begyndte med at handle om en kamel taske, handels manden startede
med 8 engelske pund, jeg foreslog 6 pund, manden vred sig og sagde,
jeg har 2 koner og 8 børn jeg er nødt til at have lidt ind, 8 pund
er ingenting for en taske af den kvalitet,
Special price for you.
På 6½ pund
var jeg lige ved at slå til, da 2. styrmand kom forbi og råbte:
Muhammed, hvad koster tasken? 3½ pund sagde han så uden at fortrække
en mine. Jeg nåede sådan lige at fremstamme, jamen du sagde da lige
6½ pund, nej, det havde han aldrig sagt, aldrig.
Hvis du
snyder drengene så bliver du smidt fra borde, nu er du advaret sagde
styrmanden. Jeg fik uden yderligere diskussion tasken for 3½ pund.
På vej til Sidney Harbour Bridge.
Som for mange
andre der skriver her på siderne står oplevelserne i Bangkok særlig
på Moskito bar i et mytisk skær. Som en detalje ser jeg endnu for
mig en pige der gik rundt fra kammer til kammer på Sumbawa og solgte
frugt. På et af kamrene blev hun ret længe, vi andre var enige om,
at den service er der ikke mange frugtsælgere der yder i Danmark!
Her sejler vi under Sidney Harbour Bridge.
Som en helt
speciel detalje fra Bangkok kan jeg fortælle følgende historie:
Det var
drengenes job at vaske op i kabyssen, i Bangkok lejede vores drenge
for nogle få bath lokale drenge til at stå for opvasken. En dag, kom
en af dem ikke, så vi spurgte de andre hvor han blev af. Lidt
undskyldende forklarede de; jo han går i skole, når han har arbejdet
et par måneder på et skib, har han penge nok til en måned i skole,
det kan han godt lide.
Byggeriet af Oprahuset Sidney 1964.
Det var lidt
af en øjenåbner for os unge, flere af os var noget skoletrætte, vi
havde ikke rigtigt forestillet os, at nogen savnede det at gå i
skole så meget, at de arbejdede for at kunne gøre det.
Turen med
Sumbawa gav mig virkelig et skub fremad i min oplevelse af verden,
tak for den, til alle fra dengang.
Klavs Bender.
Suezkanalen.
Se også de andre
sider !!!
|