"KOMPAGNIET"
Om livet i ØK -
EAC skibe.
Side
108
Her
kan du høre Palle Kruse morse budskabet.
Morsetegnene:
snesejler
Bøger for sømænd.
Klik på den bog som du vil læse.
1.
2.
3.
4.
5.
Udkast fra snesejler-bøgerne.
I Københavns Frihavn ligger Ø.K.s
store motorskib og laster stykgods til arabiske lande, Indien og Det
fjerne Østen. Der er travlhed om bord, folk kommer og går
uafladeligt, op og ned ad landgangen. Der lastes både fra kajen og fra
pramme på søsiden, både kraner i land og skibets egne bomme svinger
uafbrudt frem og tilbage over skibet og lader godset forsvinde ned i
lastens dyb.
Kl. 19 lyder ordren: ”Alle besøgende
fra borde”. Efter håndtryk, kys og ømme kærtegn skilles man så.
Slæbebådene begynder at hale i skibet og, og landgangen hives op.
Langsom glider vi fra kajen, og snart efter ligger vi ude i havnen. Helt
ude på spidsen af Langeliniemolen står en del af de pårørende og vinker
farvel til os, der ikke skal se Danmark før efter ca. et halvt år.
Dæksfolk.
Sømandens arbejdsdag bliver aldrig
triviel, hver dag er der små oplevelser, der sætter kulør på
tilværelsen. Jeg stod således til rors, da den nye tjener kom dansende
op i styrehuset med to bakker, henholdsvis kaffe og appelsiner til
Kaptajnen og hans frue. Det så meget elegant ud, indtil den ene bakke
røg på dørken med en klingende lyd. Staklen glemte, at han ikke var på
en restauration, hvor gulve har for vane at forholde sig i ro. Skipperen
åbnede døren med et: Hvad satan er det ? Han prøvede på at se streng ud,
men forgæves.
Om bagbord så vi lige det sidste
stykke Danmark for denne gang, det var landet ved Hanstholm, der dog
snart forsvandt i kimingen. Vi sendte en venlig tanke derind og stod
lidt og faldt i tanker. Dog blev opmærksomheden snart fanget af noget
helt andet. En flok springere kom hen foran stævnen på os og begyndte en
veritabel gymnastikopvisning. De blev belønnet med en bøtte affald, som
de straks faldt over og helt glemte opvisningen.
Maskinen.
Døgnet i maskinen begyndte med
nattevagt kl. 00:00. Man bliver purret ud 20 og 10 minutter, før man
skal tørne til, så jeg får ikke brug for det gamle vækkeur.
Da jeg blev purret til frokost, lå
skibet stille og vuggede ude i søen. En cylinderforing var sprængt, så
man måtte sætte den pågældende cylinder midlertidigt ud af funktion og
koble stemplet fri af krumtapakselen. Så kunne man humpe videre på de 6
andre, som så fik lidt mere gas.
Farten gik så omkring en knob ned.
Maskinens dimensioner er imponerende; cylinderdiameteren er over 90 cm
og stempelpinden er omkring 35 cm tyk, så det er ganske svære maskindele
at tumle med.
Da vi var kommet til kaj, skulle vi
lynhurtig afmontere dækslerne ind til krumtaphuset, og mærke på lejerne
om der var nogen, der var unormalt varme. Jeg stak hovedet ind og
kiggede.
"Tak ska du ha, - hvor meget af det
her kører rundt," sagde jeg til mig selv. Jeg havde jo aldrig set så
stor en motor før.
Broen.
Kaptajnen tog hjem for at
blive opereret for en brok, og som afløser kom V. H. Petersen. Sikke en
forskel. Den første behersker alt og alle, mens V.H.P. har svært ved at
træffe en beslutning, han vil helst skyde alt ansvar fra sig. Det at
lægge skuden til og fra kaj er pludselig blevet en videnskab. Et
forehavende, der kræver blod, sved og tårer. V.H.P. blev også omtalt som
Very Hot Petersen.
Så kom jeg på et nyt skib, og jeg synes godt om at være her. Især er
jeg glad for kaptajnen. Han er den mest tiltalende af alle de 15-20
ØK-kaptajner, jeg har oplevet. Han taler til mig og andre, som folk på
landjorden taler til hinanden. Han er langt fra et hængehoved eller på
nogen måde en svag mand. Tvært imod. Han er 100% sømand. En rigtig
guttermand.
Drengen.
En tidlig sommermorgen mønstrede jeg
mit skib i Københavns frihavn.
Spinkel, nykonfirmeret og med 15 somre
på bagen, entrede jeg lejderen med den nye søfartsbog i baglommen. Hele
højre skulder var fyldt med røde og ømme hævelser efter diverse
vaccinationer. Min mere erfarne, men jævnaldrende kollega, Søren fra
Istedgade, hilste førstegangssejleren velkommen med et kraftigt slag på
netop højre skulder avvv.
Vi drenge røg Pall Mall eller
Chesterfield. Der blev inhaleret dybt. Her handlede det mere om at være en hård
negl eller en bonderøv.
Det sidste kostede blå mærker og
udstødelse, mangen en strøm af saltmættede tårer ville blive fældet dybt
nede under tæppet, når de andre var gået i land sammen!
Så varmede det når hovmesteren kunne
ane, at livet var lidt træls for en 15 årig knægt på langfart. Vi tog et
spil skak sammen, og han kunne så fortælle om sine børn og livet i
bygden derhjemme på Færøerne.
Efter en periode havde jeg min sidste sejlads for
Kompagniet.
Mit gamle skib blev solgt og endte
sine dage som skrot på en strand i Østen.
Senere søsattes et nyt skib, det havde
bøgeparket på alle gangene i apteringen. Med sin størrelse ville det
aldrig kunne sejle op af floden til Bangkok og lugedækslerne af stål
kunne næppe give et bekvemt natteleje i de stjerneklare nætter ved
ækvator. Nattens rorgænger var erstattet af et elektrisk
selvstyreapparat.
I dag har jeg mit daglige arbejde i
Århus. På vej ned ad Randersvej mod havnen, er der et godt udsyn over
bugten. Der er morgener hvor jeg synes at kunne ane konturen af et
gammelt, sortmalet fragtskib med bleggul skorsten og splitflag agter, på
vej ud af havnen.
Langs lønningen står
Søren fra Istedgade, matrosen Svend fra Vejle, hovmesteren fra Færøerne,
kaptajnen og alle de andre gamle ØK-sejlere. I det stærke modlys
synes kursen at være sat mod øst.
De 5 ØK-Film
GRATIS
PRESSEMEDDELELSE !
En streg i
vandet. 11 fantastiske
fortællinger + 1
Henning Pedersen.
Sømandshistorier er historier, der er
sande. Eller næsten sande, thi hvor der er søfolk og skibe,
findes også klabautermanden og ”Den flyvende hollænder”.
I denne dejlige og originale samling
af fantastiske sømandshistorier kommer vi naturligvis vidt
omkring på kloden - altså efter, at vi
som unge har forladt fødebyen som kan være Nakskov,
Marstal, Føhr, Fur eller Suderøy.
Og hvad kan det ikke ende med, når man
er sømand? Her fortæller 11 fortælleglade sømænd og
kvinder deres bedste historie(r) og
det skal nok passe altsamment!
Hør hvordan:
-Smøreren fra Nakskov havner i New
York som mesterbokser..
-Bådsmanden hjælper kriminalkommissær
Watson med at opklare en 20 år gammelt mordbrand.
-Trikeren ser en kollega skyde bjørne
af en ganske særlig slags…
-Kahytsjomfruen taler med en vaskeægte
ånd på over 100 år!
-Kokken tænker tilbage på et
skrækkeligt familiedrama på solskinsøen Bornholm.
-Styrmanden under krigen, blev
arresteret i Kina, reddet af Li-modstandsbevægelsen og
senere gift med smukke Nu. “Han klædte sig som en li, han
lærte at tale li, han deltog i ritualer som en li…”
-Sømanden fra Ærø kategorisk benægter
påstande om, at Marstalskippere er så nærige, at der
aldrig følger måger efter en
marstalskonnert!
-Donkeymanden spørger om “Hermann
Schmidt/Detlef Detlefsen” var en psykopatisk lystløgner,
eller om han virkelig havde to
identiteter, én fra 1825 og én fra vore dage?
-Matrosen fortæller, hvorfor delfinen
er sømandens bedste ven..
En streg i vandet. 11 fantastiske
fortællinger + 1 henvender sig til elskere af den gode
fortælling - ikke mindst, når den er blevet frisket op af
saltvand fra de 7 have…
Citat fra bogen:
Kahytsjomfruens historie blev godt
modtaget af de andre. Spøgelser var noget, alle havde en
mening om.
De fleste sømænd var mere eller mindre
overtroiske. Fx var det strengt forbudt at fløjte
om bord, for det kunne påkalde storm.
Der var også stadigvæk dem der
frygtede, at spøgelsesskibet “Den flyvende hollænder” skulle
dukke op i horisonten, for det betød
forlis og den visse død.
Bogen kan købes i enhver boghandel
eller på forlaget
www.kahrius.dk
188 sider
Format 155 x 230 mm.
Med
Splitflag og Højagtelse.
Denne bog som er udkommet oktober 2016, er
simpelthen et pletskud af erindringer fra fortiden.
Der er sømandsberetninger fra både
skoleskibet Danmark og en masse ØK-både.
Bogen kan købes hos alle boghandlere og jeg
kan anbefale den som en af de bedste.
Jeg giver den absolut
topkarakter.
Det er virkeligt sjovt og
minderigt, at kunne nikke genkendende til de mange gamle
sømandsudtryk og oplevelser.
Udsnit:
En skibsdrengs første møde med
Østen:
Den femte dag passerede vi Ceylon, og
mens jeg kiggede på øens høje bjerge blev jeg pludselig te-tørstig.
Kort efter blev der helt mørkt, og et enormt uvejr med mange lyn og
torden ramte os, men søen var nærmest blik, så det gav ingen søgang.
Derefter sejlede vi ind i Den Bengalske
Bugt i fint vejr, og et par dage senere kunne jeg allerede
lugte/dufte land. Det var en af mine rejsers største oplevelser.
Østens krydderier hang i luften, allerede før vi så de første måger.
Samtidigt lyste bølgerne smukt af morild. Vi tog lods ombord kl.
18.00 og lå for anker på Reden tre kvarter senere. Det lykkedes at
få en servicebåd i land. Som jeg noterede i dagbogen: ”Til aften
endelig i land til Østens mystik, hvor vi så mange smukke piger og
kørte i Ritzau”
Bogen indeholder otte fortællinger om livet
på de store have om bord på ØK´s skibe i 1960´erne. De er skrevet af
tidligere ØK-ansatte: kaptajner, styrmænd, maskinmestre, stewardesse
og skibsdrenge.
De omhandler især de oplevelser og den
dannelse, livet til søs har givet dem, og den betydning det har fået
for deres videre færd i livet. Herudover er der en beretning om
Museum Silkeborgs udstilling ”Fra dreng til mand. Dannelsesrejse på
verdenshavene” om en kammerdrengs tre rejser med ØK.
Bogen kan købes i enhver boghandel eller på
forlaget kahrius.dk 168 sider. Format 17 x 24 cm. Illustreret
med fotos. Vejl. udsalgspris: kr. 195,-
Fra Valby til Verdenshavene.
Det er utroligt, hvad der dukker frem. Det
er næsten som om, at jeg befinder mig tilbage i tiden. Selv om jeg
aldrig har skrevet dagbog, kommer alle disse oplevelser bare til
mig, som om det kun er kort tid siden. Ganske få uger og måneder.
Det er næsten som at opleve det igen.
Sådan skriver Bendt Elgind Olsen under arbejdet med sine
erindringer: Fra Valby til verdenshavene, som udkommer 2014.
Bendt er opvokset i arbejderklassen i
Københavns brokvarterer samt på Høffdingsvej i Valby. Han er
ordblind, hørehæmmet og en ballademager, der altid finder sammen med
andre foretagsomme drenge. Utallige er de “numre”, som “rødderne”
finder på. Efter konfirmationen er der kun mulighed for at komme i
lære eller at stikke til søs. Bendt vælger det sidste og beskriver
detaljeret det frie sømandsliv på både små og store skibe, som han
elsker. Undervejs møder han sit livs kærlighed, Jutta, som af flere
årsager er ret uopnåelig for ham. Men selv om det virker håbløst,
giver han ikke sådan op.
Bogen giver læseren et personligt og meget
unikt indblik i et usædvanligt liv. Forfatteren er meget ærlig
omkring sig selv og sine valg, hvilket gør livshistorien vedkommende
og autentisk. Her er ingen forstillelse eller “pynt”. Tværtimod får
læseren en spændende og detaljeret livshistorie, der har høj
underholdningsværdi, og som samtidig er et billede på
samfundsudviklingen set ud fra arbejderdrengens ståsted.
Bogen er på 316 sider, hardback og
koster kr. 249,- + porto. - Forlaget VITA.
Din boghandler kan bestille bogen hjem –
eller du kan købe den i forlagets butik på Stadil Gl. Mejeri.
Snesejler's bedømmelse. -
Topkarakter - UG!
Bogens handling ligger både i tid og
handling utroligt tæt på mit eget liv, og det har nok været med i
mine tanker da jeg skulle give karakter for bogen.
Det er en utrolig god, troværdig og
spændende beretning om en fattigrøvs bestræbelser på at opnå et godt
liv, som ad adskellige omveje til sidst ender som en fortælling af
"Morten Korch"
Bogen er skrevet i et let forståeligt sprog
uden pynt, og beskriver i klare vendinger de problemer som en dreng
kunne have med at blive voksen i tiden efter 2. verdenskrig.
Bendt Elgind Olsen har med enkle midler
forfattet et værk som absolut kræver respekt og det er en bog som
enhver sømand må læse.
Hvis man ikke har en meget stor tålmodighed,
skal man
ikke
være forfatter.
Det er hvad jeg har lært, og det gælder sikkert også forfatteren
af bogen herunder.
På grund af en lang række af uheldige omstændigheder, har denne bog
været undervejs i en helt urimelig lang tid. (15
måneder forsinket).
Men som et gammelt ordsprog siger: "Bedre sent end aldrig".
Bogens indhold, men også måden som forfatteren har skrevet den, gør
den til en bog som alle søfolk må have.
Det er en enestående bog, særlig fordi den er så hudløs ærlig og
helt mangler fordybelse i ligegyldige detaljer som længde- og
breddegrader.
Selv de mange fortællinger fra maskinrummet, er fortalt med fokus på
de menneskelige implikationer.
Der er ikke fundet på dæknavne for
bogens personer, som enten omtales ved deres borgerlige navn
eller/og deres søfarts-øgenavn.
Det gælder også alle hellighederne fra de ni rederikontorer, og som
Mogens ikke lagde mange "fingre imellem" hverken som sømand, eller
som forfatter.
Søfarten har mange fortællere der har udgivet mange bøger, flest
"tekniske", men tættere på den "ucensurerede" historie om danske
søfarende og søfart 1960-2007 kommer vi det næppe.
kilde:
Ole Strandberg
http://www.co-sea.dk/fagblade_co_sea
|
HAVET BLEGNER
Mogens Damsgaard Sørensen
ISBN : 978-87-90924-80-5
578 sider.
Format A4, stift bind
Kr. 499,-
Udkom juni 2013.
Bogen kan købes i boghandel & på
Polyteknisk Boghandel.
Mogens Damsgaard Sørensen
har sejlet som maskinmester og maskinchef i en lang række danske
rederier, og
fortæller i denne bog om sin karriere til søs, fra den første tur
med ØK`s "Kambodia" i 1962 til den sidste tur med tankskibet
"Torm Gunhild" i 2007.
I denne periode har både skibene og
vilkårerne for livet til søs forandret sig markant, hvilket
Mogens Damsgaard Sørensens beretning giver et levende indblik i.
Her bringes et lille udsnit fra bogens underholdende og lærerige
sider:
De skulle blive i Singapore nogle dage. Man har altid kunnet
lave billetten om, og flytte afrejsen nogle dage. Så kunne
man holde lidt ferie for egen regning. Det har Torm altid
været forstående over for, især i gamle dage. Jeg tog
kabelbanen over til Sentosa. Det var næsten ikke til at
kende igen. Det mindede mindst af alt om en kommerciel
gøjlerplads. Jeg synes det var blevet ødelagt derovre. Jeg
havde ikke været der siden Ib og jeg mønstrede af fra
Sitalene i 1999.
Jeg forhalede hurtigt og tog kabelbanen op til Mount Faber,
og gik en tur ned til Sømandskirken. Det var så tidlig på
dagen, at der ikke var grillfest for kolonien, endnu. Og de
havde derfor tid til at snakke lidt med en søfarende.
Jeg er kommet forbi adskillige gange hvor vi havde fået at
vide, at der var optaget af den danske koloni. Alle dem som
er ansat på kontorerne derude.
Jeg gik hurtigt derfra igen, de skulle jo have gjort grillen
klar.
Jeg tog en taxa ned i China Town. Den attraktion er jo også
kun skyggen af sig selv. Desværre. De skulle have bibeholdt,
og renoveret det. Den smule der er tilbage har man fikset
lidt op på facaden men kommer man ind bag kulissen er det
noget gammelt lort.
Der er ikke en pind tilbage, af det der gav Singapore en
charme og en stemning som ikke fandtes andre steder. Nu
minder det om alt andet i den store verden, som bliver mere
og mere ens. Trist.
Jeg slentrede en tur rundt Clifford Pier. Her stod det hele
også mere eller mindre tomt. Op langs floden var der
restauranter i hver eneste bygning. De fleste af dem var
indiske. Indråberne hev og sled i folk for at få dem indenfor. Det var simpelt hen for meget. De blev småsure når man
rystede på hovedet og gik videre.
Jeg løb over Tommerup og Co. Vi spiste sammen, og sad og nød
udsigten over floden med de mange turistbåde. Jeg takkede
Jens for turen og samarbejdet, og ønskede ham god ferie.
Efter hjemkomst var jeg en tur omkring rederiet for at få en
sludder med Jørgen Rasmussen. Han ville vide hvorfor, jeg
havde sagt op.
Det kunne jeg hurtig forklare ham. Jeg gad ikke den form for
topstyring, og så al det papirarbejde som eskalerede. Det
var jeg mere end træt af. Det tror jeg de fleste er. Nogen
indrømmer det, andre gør det ikke, men mener det samme som
mig.
Har du tænkt dig om, spurgte Jørgen. Ja det mente jeg, at
jeg havde. Det var ingen panikide, jeg havde fået i
sommervarmen. Kan du ikke tage et par udmønstringer mere,
forsøgte han. Nej var svaret. Så bare een tur mere.
Svaret var stadig nej.
Mogens i "hullet". Foringsskift på Torm Rotna. En ting som
tager lysten og livet af folk ude på havet er topstyringen.
Al initiativ er efterhånden pillet ud. Kreativitet og
selvbestemmelse er en by i Rusland. Alle siger samstemmende,
at papirarbejdet har taget overhånd, og gjort livet surt for
de sidste som sidder ude på havet som søfarende bogholdere.
Dem der stadig har job til søs, og de unge som påtænker at
starte en karriere, kommer aldrig til at opleve en brøkdel
af det vi andre har set og prøvet.
Selv om udmønstringstiden er nedsat betydelig, og der er
internetforbindelse, er der ikke meget andet at give sig til
end arbejde og checklister. Korte havneophold. Man kan mange
steder ikke engang gå i land. At gå op og spise en middag
med et glas vin, kan man heller ikke mere. Alkoholtest kan
komme uanmeldt.
Alle negative foranstaltninger gør, at det med at sejle og
være en fri fugl er gået fløjten. Og
jeg synes
det er sørgeligt, at det er gået som det er.
Det har været et fantastisk godt erhverv at sejle. Uanset
hvad man var beskæftiget med, dæk, maskine, eller
restaurationen. Alle var glade. Det er de vist ikke mere.
Det sidste nye er, at man lukker søfartsbiblioteket. Det er
da et tegn på, at man er ligeglad med danske søfarende. Det
er da muligt at funktionen ryger ind under Handelsflådens
Velfærdsråd, men alligevel.
Jeg har ondt af dem som stadig er tilbage på søen.
Fyresedlerne hænger som tunge skyer. Og nye skibe kommer
direkte under fremmed flag. Dansk skibsfart tordner frem,
men desværre med færre og færre danske søfarende om bord.
Det er op til læserne, at vurdere hvad der er ret og
forkert. Men jeg mener, at jeg har beskrevet emnet, så jeg
kan sige:
Derfor - Blegner Havet. |
Bogen indeholder afsnit om rederierne: ØK, Terkol, Dannebrog,
Dansk Esso, Torm, Den Kongelige Grønlandske Handel, Mercandia,
J.Lauritzen, Tschudi & Eitzen, Norden
og Torm.
Velkommen om bord !
Anmeldelse.
Havet Blegner er en sjælden godt beskrevet bog om livet til
søs.
Den tager os med på ture som er helt ukendte for landkrabber
og som er skrevet i et let forståeligt sømandssprog uden
omsvøb.
Den indeholder mange enkeltheder og detaljer, som hele tiden
giver lyst til at læse videre, for at opleve hvad der videre
sker i fortællingen.
Den er skrevet i et sprog som betyder at den er let
forståelig for alle om bord, både "Dækket", "Restauranten",
"Broen" og "Maskinen".
Der er 600 sider og den er simpelthen blandt de absolut bedste
søfartsbøger jeg har læst.
Mit råd til alle, især søfolk, gå straks til boghandleren og
bestil Havet Blegner, så er du sikret mange
timers god læsning om sømandslivet fra, "før verden gik
af lave"
Willy Brorson.
Hartvig Schøns ærlige erindringsglimt er
skrevet i både nutid og datid og i spredt rækkefølge. Som
læser er man dog aldrig i tvivl om hverken tidspunkt eller
sted, og bogen giver et glimrende indblik i et langt liv på
godt og ondt - og i bogens sidste del deler Hartvig et
udvalg af sine egne digte med læseren. Hartvig Schøn er født
og opvokset i det sønderjyske, fortrinsvis i Broager og på
Broagermark under fattige kår i en søskendeflok på seks.
Efter konfirmationen stikker Hartvig til søs og værnepligten
aftjener han senere i søværnet. Malende beskriver han livet
ombord på de forskellige skibe. Efter ti år på verdenshavene
gifter han sig og søger ind på politiskolen. I bogen ser han
tilbage på 40 års aktiv tjeneste gennem sjove, alvorlige og
skæve episoder.
Anmeldelse.
Denne bog bringer læserne langt omkring både i tid og sted og man
nikker genkendende til de mange detaljerede beretninger fra og om de
steder rundt om i verden, som en sømand kunne opleve i 60erne. bogen
indholder også spændende skrivning om et efterfølgende job som
politibetjent.
Jeg hæfter mig særligt ved følgende notits i forfatterens
efterskrift:
Hvis jeg i dag ser tilbage på alt, hvad jeg gennem mit liv har
beskæftiget mig med, og fik en chance for at gøre det om, ja så er
jeg ikke tvivl om, at jeg allerhelst ville have fortsat som sømand.
ØKs-historie
- Søren
Ellemose
Dette er
historien om en iværksætter, der skabte et verdensfirma - og så er det
beretningen om nedtur for samme virksomhed 100 år senere.
Historiebøger
ligner tit hinanden, der bliver strøget nogle sætninger som ikke mere er
relevante, der bliver indsat ord som fremmer forståelsen og der bliver
tilføjet oplysninger om hidtil ukendte sager.
Sådan er også
denne bog, men den udmærker sig især ved at beskrive ”KOMPAGNIETs” virke, på
en måde så man let kan forstå indholdet, især hvis man har den rette ØK-ånd.
Vi bliver taget
med helt fra H. N. Andersens fødsel og til Kompagniets fald og vi får et
fint indblik i datidens intriger/samarbejde mellem folk som både kunne
være, "prinser højt på strå", eller "jævne folk med jordforbindelse", nogle
kunne kaldes bedragere, og andre hæderlige mennesker, mange af dem kunne
man til tider finde på begge sider af den moralske grænse, alt efter hvad
situationen krævede.
Læseren er med
under afgørende forhandlinger i direktions- og bestyrelseslokaler og
føler sig godt oplyst om en stor dansk merkantil indsats.
Man får et
indblik i hvad der foregår i kulisserne og hvad det betyder, når der
udgår befaling fra magtens korridorer. Et vift med en lillefinger fra
direktionskontoret om flytning af aktieposter samt enorme transaktioner
af valuta, får store foretagender som Dumex, Plumrose, Sojakagefabrikken, Thasis, Skibslinier, osv. til at vælte som dominobrikker.
Når man gennem læsning af bogen har
erfaret hvor mange forskellige virksomhedstyper ØK har været involveret
i, må man spørge sig selv om et firma kan blive for stort.
1. Citat fra bogen:
"ØK's ledelse har været blændet af sin egen fortid. Man har
betragtet sig selv som eliten og har ikke villet lytte til folk
udefra. Man troede ikke, at det kunne gå galt, og reagerede derfor
altid alt for sent, når der opstod problemer.
2. Citat fra bogen:
Hvis man vil undgå at blive kritiseret i denne verden, er det
sikreste at lade være med at gøre noget, at lade være med at sige
noget og lade være med at være noget.
En ØK-logisk livsberetning
Der er skrevet meget om stifteren af Det
Østasiatiske Kompagni. I en helt ny bog giver forfatteren en
omfattende livsberetning om Andersen.
Som baggrund har
forfatteren udnyttet sin erfaring fra mange års arbejde i ØK’s
forretningsverden og han har trukket på sin omfattende indsigt i
og viden om ØKs arkiver og historie.
Bogen foregiver ikke
at være et eventyr. Den lægger vægt på både alvor og spænding i
sin beretning om den mand, der i løbet af 85 år skabte sig et
liv så mangfoldigt, men også så særpræget, at det stadigt er
værdifuldt at fordybe sig i.
Andersen blev kendt og anerkendt
for sine evner og blev tidligt en af sit århundredes mest
markante personer i Danmark. Men han var først og sidst et
menneske.
En smædekampagne startet i september 1923 blev indledningen
til en voldsom fordrejning af virkeligheden, der i dag har
udviklet sig til at være den offentlige version af Andersens
historie. Derfor har bogen også en økologisk synsvinkel – et
ønske om at rense op i al den forurening af denne histories
forløb, der gennem så mange år har fået lov at vokse sig
større og større.
Forfatteren er midtjyde, født i Herning i 1932. På
det tidspunkt var Andersen stadig formand for ØK. Forfatteren blev ansat
i ØK i 1952 og arbejdede gennem 40 år i mange jobs i koncernen i
København og i andre dele af Verden, oftest i forbindelse med skibsfart.
Han blev interesseret i selskabets historie og tog mange år senere
ansvaret for overførslen af ØKs omfattende historiske arkiver til
offentlige institutioner, et årelangt bevaringsarbejde, der sluttede i
2007.
Bogen med 577 sider er udgivet juli 2010. Prisen
er kr. 488 inkl. moms.
Min mening.
Efter at have læst denne mursten bestående af 577 sider må jeg
klappe i mine hænder.
Enhver elsker af historie i ordets bedste betydning vil erkende, at
her er et utroligt fint detaljeret dokument der leverer et fornemt
vidnesbyrd om Aktieselskabet D.Ø.K.
Denne bog tager hånd om de enkle ting og
Jørgen Kamstrups ord bærer præg af en stor insiderviden og kendskab til
historien i øvrigt.
Bogen beskriver på allerbedste vis H. N.
Andersens liv og virke i utvetydelige vendinger fra fødsel til død.
W. Brorson.
.
Her ser du de 2 fantastiske bøger som Ole
Stig Johannesen har udgivet om ØKs skibe.
Den første "ØKs skibe" udkom i 2003 og blev udsolgt i løbet af
kort tid.
Den næste bog hedder "Kompagniets skibe" og her er forlagets
omtale.
"Kompagniets skibe" er illustreret med
nyt fotomateriale på hen mod 400 billeder hvoraf adskillige i farver
beskrives her ØK´s danske flåde af motorskibe - lige fra verdens første
oceangående dieselmotorskib, Selandia, i 1912 til det sidste
Selandia i 1996. Ud over de fyldige beskrivelser af skibene og deres
livsforløb giver billedteksten desuden talrige supplerende oplysninger.
Indledningen på såvel dansk som engelsk gennemgår i store træk
Kompagniets historie og især dets skibsfart i den pågældende periode.
I anledning af Selandias 100 års jubilæum
har Anders Riis udgivet bogen "SELANDIA".
Verdens første oceangående motorskib.
Det var Rudolf
Diesels epokegørende opfindelse, der blev til praktisk
virkelighed, da verdens første oceangående motorskib
"Selandia" en februardag i 1912 sejlede ud fra København.
Det var en teknologisk bedrift, der med ét slag gav ØK et
stort konkurrenceforspring, som gjorde Kompagniet til et af
verdens førende linjerederier – samtidig med, at B&W slog
sit navn fast som fabrikant af effektive og pålidelige
dieselmotorer.
"Selandia" blev skabt i et samarbejde
mellem ØK og B&W, og baggrunden for motorskibets "Selandias"
succes var en kombination af H.N. Andersens visioner og et
team af dygtige ingeniører hos B&W.
Opgaven med at bygge
verdens første oceangående motorskib blev løst på meget kort
tid, og selv om jomfruturen ikke var helt uden tekniske
kvaler, så var "Selandia" en enestående succes.
I
forbindelse med den nye bog har forfatteren Anders Riis
gennemgået et omfattende kildemateriale, og det er lykkedes
at finde mange hidtil ukendte oplysninger om bygningen af
"Selandia" og skibets efterfølgende driftsperiode hos ØK.
Bogen beskriver således grundigt baggrunden for, at ØK
besluttede at anskaffe motorskibe, ligesom bogen fortæller
om de mange tekniske udfordringer, der blev løst af B&W’s
ingeniører og ØK’s dygtige maskinbesætning. Hele historien
fortælles i et flydende og letlæst sprog, og bogen er
indbydende udformet med mange illustrationer.
|
Anmeldt af Mikael Graaberg
Så
til søs!
Gå straks ombord i Carsten Jensens seneste
roman!
”Vi, de druknede” er en
mesterlig historisk roman af den danske essayist og
forfatter Carsten Jensen om søfartsbyen Marstal og
Danmarks rolle som søfartsnation.
Lad
det være sagt med det samme: Carsten Jensens bog
”Vi, de druknede” er en af de bedste bøger, jeg
nogensinde har læst. Jeg blev i den grad revet med
af forfatterens stort anlagte fortælling om
Marstalborgernes liv og levned gennem 100 år.
Bogen er fiktion, men Carsten Jensen har researchet
i utallige historiske arkiver og med afsæt i de
historiske dokumenter skabt en fantastisk palet af
kulørte levnedsskildringer.
Jeg kan til fuldkommenhed
tilslutte mig ovenfornævnte anmeldelse.
Jeg var forleden på ferie i Norge og det regnede fra
vi kom til vi tog hjem, men jeg havde bogen "Vi, de
druknede", så tiden fløj bare af sted.
Bogen har 700 sider men det havde ikke gjort noget
om den havde haft det dobbelte.
Et lille udsnit af bogens tekst.
"FLYT DIG!"
Albert blev grebet i skulderen og skubbet
voldsomt til side. Foran ham tårnede et uhyre
menneske sig op. Ansigtet var domineret af en
stor, rødknoppet næse og skamferet af ar, der
gik på kryds og tværs, som om hovedet var et
græskar, nogen havde forsøgt at åbne med en
kniv. Øjnene druknede i kødmasserne. Pupillerne
lå som sorte sten på bunden af en dyb sø. Under
en snavset, forrevet skjorte anede Albert, at
også den muskelsvulmende overkrop var dækket af
ar efter knivstik. Nogen havde med et skarpt
instrument ledt efter hjertet på dette mægtige
menneske, men stillet over for den overvældende
mængde kød, sener og muskler var det som at
stikke i et damplokomotiv.
Albert forstod straks, hvem han havde foran sig.
Det var tronstolens indehaver, skibets virkelige
hersker.
Styrmanden var kommet.
Steen Jensen
AT KOMME FRA EN SØFARTSNATION
Bogen beskriver forfatterens tilgang
til ´det at sejle´ ved at fortælle om Tønder havn, om
oplevelser som messeopvarter i ØK, som lystsejler, som
ingeniør på trawlerture og andre rejser, som turist på ture
til vadehavet både syd og nord for grænsen samt om
oplevelser af havpattedyr.
Bjarne Skov Poulsen S/S Gerda Tofts forlis.
Ministeriet må antage, at forliset skyldes, at en tidligere
repareret revne i dækket ved 2-lugen på grund af skibets kraftige
bevægelser i søen påny er brudt op, og at der derefter er kommet
vand i skibet.
Om bord var min grandonkel. Jeg har siden 2006 arbejdet med at
indsamle oplysninger om forliset og finde pårørende og efterkommere
af de omkomne.
Det er beretningen om et tragisk forlis, men også om heltemod og
godt sømandskab.
I skrivende stund går mine tanker især til besætningens hustruer,
for flere af dem var nemlig rejst til Brunsbüttel i den vestlige
ende af Kielerkanalen for at gå om bord på Gerda Toft, og fejre
julen sammen med deres mænd. Husk lige på at man dengang kun kunne
komme i kontakt med skibe ved hjælp af telegrafi.
Der stod kvinderne så og ventede og ventede med julegaver og andet
godt fra hjemmene i Danmark.
Først sent på eftermiddagen den 23.12.1954 hørte man i den danske
radio om S/S Gerda Tofts problemer i Nordsøen, men det hørte de
Danske kvinder,der stod og ventede på Gerda Toft i Brunsbüttel jo
ikke.
Hvor længe kvinderne ventede og hvornår de blev klar over Gerda Toft
ikke kom aner jeg ikke, men helt sikkert er det at hjemturen har
været frygtelig lang.
ØK - ØK
- ØK - - - Var der overhovedet andre rederier ???
Ja, selvfølgelig var der det, men når man kun har
sejlet med ØK, så bliver man let
"miljøskadet".
Derfor er disse sider, ØK-sider. men selvfølgelig skal der være
plads til andre.
Her kommer
en kommentar fra Bent Mikkelsen som har sejlet med andre
rederier.
Vel
er det ikke ØK, men mange har jo også sejlet i andre
rederier. Måske et af disse som er Terkol-Rederierne,
Rederiet Nielsen & Bresling og Concord Line.
Bogen er den første i forhåbentlig en meget lang serie,
hvor næste bind er under intenst research for tiden. Det
kommer til at handle om Otto Danielsen, Robert
Fischer-Nielsen (D/S Draco) og Schmidt-familien med skibe
med navnet UNO.
Med
venlig hilsen Bent Mikkelsen.
Kan købes på forlaget: Betty
Norgas
Ole Stig Johannesen
Rederiet med Danmarks smukkeste skibe,
sagde man om Ove Skou.
Og de mange klassiske fragtskibe
fra 1950erne og 1960erne med deres hvide bemaling og
elegante linier var da også flotte repræsentanter for
den danske handelsflåde.
Bogen omhandler de 57 skibe, som Ove Skou nåede at eje -
fra de første kuldampere til de sidste bulkskibe.
Hvert
skib gennemgås med en historisk og teknisk beskrivelse.
Bogen er desuden illustreret med et væld af flotte
fotos, ligesom et indledende kapitel fortæller historien
om rederiet Ove Skou - der en overgang var Danmarks trediestørste.
Ole Stig Johannesen
Dansk-Fransk skibene fra A/S Det
Dansk-Franske Dampskibsselskab
Er titlen på en flot bog i på i alt 256 sider i A-4
format. Bogen er rigt illustreret med fotos,
generalstabsplaner m.v. af alle de skibe, rederiet har
rådet over fra begyndelse i 1902 og indtil selskabet gik
i betalingsstandsning og blev erklæret konkurs i 1979.
Oprindelsen til rederiet går tilbage til Frankrig i
begyndelsen af forrige århundrede. Men på et tidspunkt
lige efter århundredeskiftet, da fragtmarkedet var
yderst ringe, satte den franske reder nogle de franske
skibe under dansk flag, fordi de herved kunne drives
billigere og lettere klare sig i Nord- og
Østersøfarten. Det medførte at A/S Det Dansk-Franske
Dampskibsselskab blev stiftet i København i 1902.
Selskabets formål var at drive fragtfart på Østersøen
og Nordsøen med import af træ og kul til franske havne.
Bogen er en systematisk og kronologisk gennemgang af
rederiets skibe med mange oplysninger om tekniske data,
udstyr, farter m.v. Der er i alt 58 afsnit, hvor de
enkelte skibe beskrives og vises via et væld af
interessante fotos fra skibenes ydre og indre. Bogen
giver et ganske godt historisk overblik over, hvordan ét
enkelt rederis forretningsaktiviteter og skibe udviklede
sig gennem en ca. 75 årig periode - fra storhed til
fald.
Thorkild Sandbeck
BOG OM
40 ÅR TIL SØS (20 ÅR I ØK) 600 FARVEFOTOS.
Thorkild Sandbeck: 40 år til søs - fortalt i ord og billeder
Forfatteren er i søfartskredse ikke blot kendt som en flittig
historisk skribent, men også som en dygtig fotograf.
Det er da også gennem hans 600 fotos og illustrationer, at vi kommer
langt omkring i bogstaveligste forstand. Ikke blot fortælles i ord
og billeder om de over 30 skibe, han har sejlet med. Vi stifter også
bekendtskab med nogle af de 100 lande, Thorkild Sandbeck har besøgt.
Om søfolkenes arbejde og fritid, om skibenes tekniske udvikling og i
det hele taget udviklingen til søs.
Bogen kan betragtes som et historisk dokument og begynder med
forfatterens tid i marinen i 1959, opholdet på Fanø Navigationsskole
og udmønstring som telegrafist i Mærsk og senere 20 år i ØK.
Med Højagtelse
Thorkild Sandbeck.
Se også de andre
sider !!!
|